Venäjän ydinaseopin erityispiirteet
Dosentti Stefan Forss
VIT-energia; STYX-tutkimusryhmä
Venäjän uudessa kansallisessa turvallisuusopissa ("konseptiossa") ja uudessa sotilasdoktriinissa ydinasekysymyksiä käsitellään vain ylimalkaisesti. Edellinen tuli voimaan tammikuussa ja jälkimmäinen huhtikuussa 2000. Venäjän varsinainen ydinasedoktriini on toistaiseksi salainen. Olisi toivottavaa, että myös Venäjä osoittaisi suurempaa avoimuutta. Yhdysvallat on 1990-luvulla julkaissut kolme seikkaperäistä, ohjesäännön kaltaista ydinasekysymyksiä käsittelevää doktriinidokumenttia.
Venäjän ydinasedoktriinin sisällöstä ja kehityksestä on kuitenkin paljon pääteltävissä. Neuvostoliiton aikainen doktriini toimii hyvänä lähtökohtana. Venäjän puolustushallinnolle läntinen peloteteoria edustaa vierasta ajattelutapaa eikä sitä operatiivisissa portaissa juurikaan tunneta. Venäjä on kuitenkin 1990-luvun keskivaiheilta lähtien pitänyt Naton kylmän sodan aikaista ratkaisua itselleen sopivana: ylivoimaista vastustajaa on tarvittaessa torjuttava taistelukentän ydinaseilla, vaikka tämä käyttäisikin vain tavanomaisia aseita. Vilkas keskustelu Venäjän lehdistössäja sotilasaikakauslehdissä osoittaa, että maan puolustuksesta vastaavat viranomaiset pitävät ydinaseiden käyttöä taistelukentällä mahdollisena. Eskaloitumisen riski totaaliseksi ydinsodaksi on ehkä toisin kuin kylmän sodan aikana - hallittavissa. Näistä lähtökohdista kehitetään maan ydinaseoppiaja sitä tukevaa aseistusta.
------
Toukokuussa 1997 presidentti Jeltsin hyväksyi ydinaseiden osalta tarkennuksen, joka sallisi niiden käytön ensimmäisenä ja poistaisi myös vuoden 1993 doktriinin esteet käyttää ydinaseita ydinaseettomia valtioita vastaan. "Tämä vastaa nykyisiä realiteetteja", turvallisuusneuvoston silloinen apulaissihteeri Boris Berezovski sanoi tiedotustilaisuudessa. Asia tuli taas esille joulukuussa 1997. Tuolloin lain voiman saaneessa uudessa turvallisuuskonseptiossa sotilaallisesti olennaisin linjanveto kuului:
"Venäjä pidättää itselleen oikeuden käyttää kaikkia käytössään olevia voimia ja välineitä, mukaan lukien ydinaseet, jos aseellisen agression seurauksena syntyy uhka Venäjän Federaation olemassaololle riippumattomana suvereenina valtiona."
Voimaan tulleessa uudessa turvallisuuskonseptiossa rajoittamattoman sotilaallisen voiman käyttömahdollisuuksia laajennettiin:
"Venäjän Federaatio ...tarvittaessa käyttää kaikkia käytössään olevia voimiaja välineitä, mukaan lukien ydinaseet, aseellisen hyökkäyksen torjumiseen, jos kaikki muut keinot kriisitilanteen laukaisemiseksi on käytetty loppuun tai osoittautuneet tehottomiksi."
Venäjän uuden sotilasdoktriinin linjaukset ovat tietysti sopusoinnussa kansallisen turvallisuuskonseption kanssa. Sotilasdoktriinin ydinaseita koskeva pykälä kuuluu:
"Venäjän Federaation sotilaallinen turvallisuus taataan kaikilla hallussa olevilla voiinilla, välineillä ja voimavaroilla. Nykyolosuhteissa Venäjän federaatio lähtee välttämättömyydestä omata ydinasepotentiaali, joka voi taatulla tavalla tuottaa käsketyn tuhon mille tahansa hyökkääjälle (valtiolle tai liittoumalle) kaikissa olosuhteissa. Tässä yhteydessä ydinasetta jolla Venäjän federaation asevoimat on varustettu tarkastellaan hyökkäystä ennaltaehkäisevänä tekijänä ja Venäjän federaation ja sen liittolaisten sotilaallista turvallisuutta sekä kansainvälistä vakautta ja rauhaa ylläpitävänä tekijänä.
Venäjän federaatio pidättää itselleen oikeuden ydinaseen käyttämiseen vastauksena sille, että sitä tai sen liittolaisia vastaan käytetään ydin- tai muita joukkotuhoaseita, ja myöskin vastauksena laajamittaiseen tavanomaisin asein suoritettuun hyökkäykseen Venäjän federaation ja sen liittolaisten kansallisen
turvallisuuden kannalta kriittisissä tilanteissa. Venäjän Federaatio ei käytä ydinaseita sellaisia ydinsulkusopimuksen osanottajavaltioita vastaan, joilla ei ole ydinaseita muulloin kun tilanteessa jossa hyökätään Venäjän federaatiota, sen asevoimia, muita aseellisia joukkoja tai sen liittolaisia vastaan tai sellaisia valtioita vastaan, jonka kanssa sillä on turvallisuusvelvoitteita, kun hyökkäyksen toteuttaa tai sitä tukee ydinaseeton valtio yhdessä tai liittolaissuhteessa ydinasevaltion kanssa."
-----
Mielestämme ydinaseita on tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa pidettävä tärkeimpänä Venäjän ja sen liittolaisten sotilaallisen turvallisuuden takaajana. Tämä johtuu seuraavista syistä:
1. Nykytilanteessa (1999), kun maamme talous on kriisissä ja Venäjän asevoimien yleisjoukkojen vahvuus on olennaisesti heikentynyt, ydinase on pelotetekijä, joka pystyy estämään ei vain ydin- vaan myös tavanomaisilla aseilla tehtävän hyökkäyksen.
2. Talousvaikeuksien takia Venäjän asevoimia ei ainakaan vuoteen 2010 mennessä pystytä riittävässä määrin varustamaan tavanomaisilla täsmäaseilla, jotka voisivat olla vaihtoehtona ydinaseelle. Tähän liittyen erittäin tärkeänä edellytyksenä Venäjän kansallisten etujen puolustamiselle on asevoimien - ja ennen kaikkea niiden ydinasekomponentin - taisteluvaImiuden ylläpitäminen tasolla, joka takaa isänmaamme sotilaallisen turvallisuuden.
-----
Venäjän asevoimien kaksitasoinen ydinasejärjestelmä (joka käsittää strategiset sekä operatiivis-taktiset ydinasevoimat) on mitä tärkein maamme sotilaallisen turvallisuuden takaava tekijä. Nykytilanteessa operatiivis-taktiset ydinasevoimat voivat toimia tärkeänä pelotetekijänä mahdollisissa alueellisissa ja paikallisissa sodissa. Operatiivis-taktisen ydinaseen annosteltu pelotekäyttö yhdessä strategisen ydinaseen julkituodun käyttövalmiuden kanssa voi tulla viholliselle kaikkein voimakkaimmaksi yllykkeeksi estää sotatoimien laajeneminen.