Hiljan joku postaili linkkiä analyysiin, jossa EU alueella boikotti tarkoittaisi 50 mrd , Suomi olisi luokkaa 5x enemmän kärsivä kuin esim Ranska, Saksa muistaakseni siinä välissä. (luvut ihan muistinvaraisia)![]()
Saksan ennustetaan ajautuvan taantumaan, jos Venäjän kaasutoimitukset katkeavat
Saksan ennustetaan ajautuvan taantumaan, jos Venäjän kaasutoimitukset katkeavatyle.fi
Halvallahan nuo tuosta pääsisi.. toki en ymmärrä taloudesta juuri mitään, mutta väliaikainen parin prosentin pudotus taloudessa vuoden ajan ei kuulosta mitenkään merkittävältä maassa, jossa ongelmat ovat sen tyylisiä, että sormi menee joskus wc-paperin läpi persettä pyyhkiessä.
Jos sulkevat hanat nyt itse, niin saavat sentään imagovoiton. Toinen vaihtoehto on, että venäjä sulkee hanat ja heistä tulee valtio jonka kanssa edes venäjä ei suostu käymään kauppaa.
Siitä tilanne on muuttunut, ja tuo tutkimus ilmeisesti käsitti lähinnä suoria vaikutuksia, mutta mm toimitusketjujen yksiminen voisi iskeä laajemmin.
Tästä useasti keskusteltu, putin olisi hanat sulkenut jos uskoisen sen toimivuuteen, se tietää ettei se ole tehokas konsti, jäljellä siinä lähinnä tuo imago juttu, mutta vahvat päättäjät ei ole imagon perään... (uskoo ken tahtoo).Jos sulkevat hanat nyt itse, niin saavat sentään imagovoiton. Toinen vaihtoehto on, että venäjä sulkee hanat ja heistä tulee valtio jonka kanssa edes venäjä ei suostu käymään kauppaa.
EUn osalta putinin hanojen sulku olisi helpompi, ei tarvi ampua itseä jalkaa, vaan voi katsoa kun vastustaja ampuu itse omaan jalkaansa.
Talouskasvun määräaikainen leikkaantuminen, tai jopa taantuma, on herkästi sitten pitkävaikutteinen, ei kertaluenteinen meno.
Jos sille boikotille löytyy perustelut, siis muutkin imagojutut, eli hyöty vs haitta osoitettavissa.