Mitähän taistelupanssarivaunuja siellä enää tässä vaiheessa on Venäjän puolella käytössä? Jotain tyyliin T-62, T-64, T-55 jne. Vai vieläköhän riittää modernimpia vehkeitä kuten T-80 ja T-90?
Pääasiassa varmaan noita kylmän sodan ajan T-34-johdannaisia (T-54, T-55, T-62), mutta kyllä siellä aina jonkin verran uudempiakin on mukana. Uudempia on vielä kanssa kuitenkin jonkin verran, koska:
1) jonkinlaisia määriä T-90iä saadaan tuotettua ihan uutena
2) jonkinlaisia määriä T-72ia, T-64ia ja T-80iä saadaan korjattua toimintakuntoon niistä vaunuista, jotka sodan alussa oli varastoissa käyttökelvottomana koska niistä oli osia varastettu tai hajonnut.
3) pieniä määriä jo sodan alussa olleita uudehkoja tankkeja on selvinnyt hengissä tähän asti.
Neuvostoliitossa oli siis käytännössä sodan jälkeen neljä eri tankkiperhettä:
1) IS, järeä tankki. Viimeinen malli IS-8/T-10 meni tuotantoon vuonna 1954. Näitä ei tietääkseni ole nähty yhtään Ukrainassa.
2) T-34-johdannaiset, keskiraskaita tankkeja, suunniteltu halvoiksi valmistaa
* T-44 ehti tuotantoon sodan aikana muttei ehtinyt osallistua taisteluihin. Oleellisin uudistus oli torsion bar-tyyppinen jousitus christie-tyyppisen sijaan.
* T-54/T-55:sta valmistettiin hyvin suuria määriä kylmän sodan alkuaikoina. Järeämpi panssari, järeämpi tykki, uusi tykkitorni yms mutta tekniikassa oli jäljellä paljon suoraa jatkokehitystä T-34sta. Erot T-54n ja T-55n välillä oli hyvin pieniä, erot ensimmäisten ja viimeisten T-55-mallien välillä oli suurempia.
* T-62 jossa ensimmäisenä tuli sileäputkinen tykki (115mm) tuli 1960-luvulla, tässä kuitenkin vielä ihmislataajalla.
3) Taistelupanssarivaunujen kalliimpi(alun perin Ukrainassa suunniteltu) sarja
* T-64 oli todella paljon kehittyneempi tankki kuin T-62. Järeämpi 125-millinen sileäputkinen tykki, komposiittipanssari, automaattilataaja, täysin uusi moottori ja voimansiirto jonka ansiosta pituudeltaan lyhyempi ja korkeudeltaan matalampi.
* T-80:ssa sitten vaihdettiin dieselmoottorin tilalle selvästi tehokkaampi (mutta kalliimpi ja janoisempi) turbiinimoottori, sekä toki tankkia parannettiin myös monella muulla tavalla.
Neuvostoliiton hajottua tämän jatkokohitys eriytyi Venäjällä ja Ukrainassa,
* T-84 on Ukrainalainen malli jossa oli palattu dieselmoottoriin, tosin siihen oli silti onnistuttu mahduttamaan hyvin tehokas dieselmoottori
* Venäjä taas jatkoi turbiinimoottoristen T-80-mallien kehitystä ja uudet mallit sai nimensä perään lisäkirjaimia.
4) T-72-johdannaiset;
* T-72 suunniteltiin T-64sta halvemmaksi tankiksi joka olisi silti samaa luokkaa T-64n kanssa suorituskyvyltään, sai siitä mm. automaattilataajan, tosin T-72n toteutus on halvempi ja räjähdysherkempi, joskin tarkoitus oli tehdä siitä myös luotettavampi. Ja T-72sta on ziljoona eri mallia
* Jossain vaiheessa vaan jonkun uuden mallin nimi vaihdettiin T-90ksi markkinointisyistä
5) ... ja nyt Venäjältä on tulossa T-14 Armata josta ei vielä 9 vuotta alkuperäisen suunnitellun käyttöönoton jälkeenkään ole saatu massatuotettua toimivaa mallia.