- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 20 407
Ihan irrallisella heittona kuullosti hyvin rajulta heitolta. Vielä karmeammalta kun mietin itä ukrainassa siiviilejä jotka sotatoimialueella vapaaehtoisesti tai käytännön pakosta. Tai toisin päin Ukrainan hallinnassa olevilla alueilla siviilejä sotatoimialueella ja venäjä paukuttaa pommia niskaan, varsinkin nämä tilanteen missä ensin isketaan ja odotetaan että siviilipelastajat saapuu paikalle.Jos venäjä laittaa siviilejä sotatoimialueelle tekemään what ever niin se on heidän päänsärkynsä. Sotilastarvikkeita kuljettava juna on sotilaskohde jota vastaan saa paukutella vapaasti. Punto.
Vaikka sen mieltäisi oikeuteutuksi, niin sen hinta hyötyyn nähden on kova. Venäjä iskee siviileihin, seuraus puolustajalta vain isompaa tahtoa puolustaa, ulkopuolisten mielestä entistä isompaa halveksuntaa tekijää kohtaa ja entistä isompaa tahtoa tukea puolustajaa.
Vertaa Israel, sillä jonkinlainen oikeutus perustelu sillä että vihollinen sen taisteliat ovat siviilien seassa, iskevät niiden seläntakaa, niin Israel menettää siinä paljon ymmärrystä, ja se vie rauhaa entistä kauemmaksi. Israel, sentä yrittää varaoittaa.
Jos Ukraina iskisi tarkoituksella siveeleihin niin se olisi sille huono päätös. Sen kannattaa käyttää se liikkumara iskemällä selkeisiin taktisesti tärkeisiin sotilaskohteisiin minimoida siviili uhrit.
Jos iskee sotatarvikkeita kuljettavaa junaa, niin se on sotilaskohde vaikka veturikuski olisi siviilit päällä.
Jos iskee armejan rautaporukkaan, niin ei silloin puhuta siviileistä.
Jos isket sotatoimialueella siviilimatkustajajunaa, niin ei siihen kannata iskeä ja lisäksi siitä tulee sellainen älämölö että vahinkonakin iso tappia.
Ok, kiitos vastaukseta. Eli jotain touhua on mutta vaikea arvioida mittakaavaa, ja todellista merkitystä.Siviilipuoli on sellainen virastojen, ministeriön ja kourallisen eri firmoja muodostama härdelli, ettei siitä ihan heti ota selkoa. Karkeasti ottaen siviilipuolella on ihan omat kuvionsa.
Ja voidaan kuvitella että ne tiimit ei näillä otsikon rajoilla ratoja ylläpidä rakentele, tai nos jos vähän rahansiirto yksityiselle urakointifirmalle.