Alunperin jauhoit kuinka mukamas droneja aliarvostetaan (lisäksi ymmärsit epäsuoran tarpeen iha väärin).
Täällä on paljon vähättelyä droneja kohtaan, siksi koen että niitä aliarvostetaan.
Nyt menit politiikan puolelle (edellisessä viestissä myös). e: ja mainitsin jo edellisessä viestissä, että melko kalliiksi tulis korvata epäsuora tuli droneilla.
Olen jo sata kertaa kirjoittanut että dronet ei korvaa tykistöä eikä niiden ole tarkoitus korvata tykistöä, miksi vitussa minä saan sitten aina tämän saman vanhan olkiukon vastaan? Maailma ei ole mustavalkoinen eli ei tarvitse valita väliltä tykistö tai dronet, voi valita molemmatkin.
e2: Tarkoitatko, että hintalappu "karkaa käsistä", ku ei anneta droneihin rahaa tykistön ammusten sijasta?
En, dronet saa rahaa ja ne on sen verran halpoja että niitä saa paljon jo suhteessa pienilläkin summilla.
Väännän viimeisen kerran ja sitten lopetan kun jatkamisesta ei ole mitään hyötyä.
Ukrainassa on nyt sodittu about 800 päivää.
Paljonko päivittäin on ammuttu? Käytän nyt 10k esimerkkinä, joku voi toimittaa tarkemman keskiarvon niin lasketaan sitten uusiksi.
800 * 10 000 = 8 miljoonaa kranaattia
Hinnaksi on tullut ainakin 2000e * 8 miljoonaa = 16,000,000,000€
Venäläisiä on poissa pelistä epävirallisesti ~470k ja jos 80% olisi tykistön aikaansaannosta (kuten ylläolevassa linkissä sanottiin) niin se tekisi 376k
Yhden venäläisen tappaminen tykistöllä olisi siis maksanut ~42ke ja tähän mennessä rahaa olisi palanut vajaa 16 miljardia putken suusta.
Faktaa on sodan pituus, epämääräisempiä muuttujia ovat päivässä ammuttujen kranaattien määrä (+paljonko niitä on tuhottu ennen ampumista), niiden keskihinta, olen käyttänyt 2000$ esimerkkinä mutta on puhuttu jopa 8000$ hinnasta joka nelinkertaistaisi luvut, todellisuudesssa vaikutettujen venäläisten määrä ja se paljonko tykistö käytännössä on kokonaistappioista tuottanut. Mutta vaikka ammuttujen kranaattien määrä olisi puolet niin yhteen venäläiseen menisi kymmeniä tuhansia.
Venäjä pystyy helposti heittämään satojatuhansia miehiä, ehkä jopa miljoonan. Miljoona tykitettyä venäläistä olisi pahimillaan 1 000 000 * 42 000 = 42,000,000,000e eli 42 000 miljoonaa euroa, tuosta voi sitten lukuja ruuvata alaspäin jos kranaatteja on mennyt vähemmän ja ylöspäin jos muut aselajit kuin tykistö on tuhonnut miehistöä. Mutta jos kranuja ei saa tuolla 2000$/kpl niin lukuja saa ruuvata ylöspäin.