Jokin Breivik tai Unabomber tekivät toki pahoja tekoja, mutta tuo ei tarkoita sitä että kaikki mitä nuo ihmiset ovat sanoneet, teksteihinsä kirjoittaneet, tai jostain lainanneet on pahuutta tai väärin. Joskus toivoisi että tietyn suunnan ihmiset oppisivat ottamaan kantaa siihen mitä sanotaan, eikä siihen kuka sanoo. Toki tuollaisten tahojen käyttäminen lähteenä ei ole viisautta. Varsin usein näkee tämän kaltaisia tapauksia missä pyritään sottaamaan itse asiaa lainaamalla sopivien väärintekijöiden tekstiä. Tyypillistä vasemmistostrategiaa tuokin. Katso, on samaa mieltä "pahantekijän x kanssa" kyseessä on siis natsi tai muuten vajaa, tuon sanomisista ei tarvitse välittää. Kiva tapa kategorisoida ihmisiä. Tätähän yritetään nykyisin jalkauttaa aika voimalla "rasistin sanomisista ei tarvitse välittää" teemalla. Ja rasistiksi voi sitten kivasti leimailla aika vapaavalintaisesti kenet vaan jonka kanssa on eri mieltä esim. sosiaaliperäiseen maahanmuuttoon liittyvistä teemoista.Unabomber onkin todella vakuuttava lähde. Milloinkohan aletaan siteeraamaan breivikin tai muiden manifesteja?
Toki tiedän että tuo että keskusteltaisiin itse aiheesta on toiveajattelua. Käytännön esimerkki tästä. Noin parisen vuotta sitten kun Jordan Peterson vieraili Suomessa, eräs vasemmalle kallellaan oleva tuttavani oli tuosta kovin kiihtynyt, ja heilutteli leimakirvestä, kuten äärioikeisto, rasisti ja misogynia. En ollut aiemmin ollut Peterson:ista kiinnostunut, joten piti sitten mennä miehen tekstejä lukemaan. En noista löytänyt mitään joka olisi oikeuttanut ko. leimaamisen, enemmänkin löysin miehen joka puhuu järkeä. Ymmärsin tuolloin lopullisesti mikä vasemmistossa on pielessä tässäkin teemassa. Kun ei kyetä asialliseen argumentointiin, tai kiistämään faktoja, hyökätään henkilöön, vaikka sitten keksityin syytöksin. Tuskin tuo tuttunikaan tähän oli itse päätynyt. Kunhan oli päättänyt että Peterson on paha, jonkin sopivan tahon valmiiksi asettelemien leimojan perusteella. Mutta kiitos tuolle tutulleni tuostakin oivalluksesta, en Petersonin kirjaa olisi muuten varmaan koskaan tullut ostaneeksi tai haastateluja kuunnelleeksi. Tuota ennen pidin myös ko. tuttavaani suhteellisen järkimiehenä. En pidä enää,
Olen minäkin samaa mieltä lauseen "Trust is good, control is better" kanssa (tosin sitä, sanoiko Lenin oikeasti noin ei ole varmuudella osoitettu).

Viimeksi muokattu: