Sen takia sitä rahaa ei valtion pitäisi viedä niin paljoa niissä muissa väleissä. Niistä oikeasti ansaituista tuloista. (joita perintö EI ole)
Kaikki lapset ansaitsevat ihan yhtä lailla sen pesämunan. Ei vain ne menstyneiden jälkeläiset.
Se, että vain menestyneiden jälkeläiset saavat sen pesämunan, muiden nettovarallisuuden ollessa syntymässään valtionvelan kautta vaan negatiivinen, on tasan tarkkaan sitä luokkayhteiskuntaa.
Oikeasti lapset ansaitsevat valtion, jolla ei ole velkaa.
(Ja mainittakoon, että itse olen isoäidiltäni jo saanut perinnön, jonka arvo on enemmän kuin osuuteni suomen valtionvelasta, ja vanhemmiltani(jotka raatoivat kymmmeniä vuosia tehden todella ahkerasti töitä pienyrittäjinä) tulen todennäköisesti joskus perimään vielä selvästi lisää, joten en kirjoita tätä kateellisuudesta niitä enemmän perineitä kohtaan, minä kuulun tässä siihen puoleen joka on nimenomaan saamassa keskimääräistä enemmän ansaitsematta sitä)
Ai raha on oikeutettua vaan silloin kun se on tienattu OIKEIN
(tm) ja jos sen saa VÄÄRIN
(tm) ne se pitää heti tuomita valtiolle.. aivan. Tällä me estämme "luokkayhteiskunnan"... aivan.
Eiköhän kaikilla olisi aika lopettaa sen naapurin kadehtiminen/kyttääminen ja alkaa tekemään sille omalle elämälleen jotain. Kyllä Suomessa on
KAIKILLA ihan samanlaiset mahdollisuudet menestyä. Meillä on kaikkein tasapuolisin koulutusjärjestelmä, sekä yhteiskunta, joka tukee jokaista kansalaistaan tekemään omasta elämästään menestystarinan. Lisäksi meidän kulttuurimme kuuluu näiden asioiden jatkuva edistäminen.
Ei tuohon tarvita mitään vasemmiston reset-mekanismia: Sori - sait rahasi VÄÄRIN
(tm) niin sut pudotetaan aloituspisteeseen, etkä voi nyt sitten laajentaa sukusi bisnestä (esim. maatilaa) tai aloittaa ihan uudella alalla. (Tai syljeskellä loppuelämääsi kattoon).
Puhumasi
"luokkayhteiskunta" on juurikin seurausta siitä, että ihmiset ovat erilaisia. Heillä on erilaisia taitoja, ambitioita ja onnea. Mikään ei tule koskaan poistamaan tätä - eikä siihen ole mitään syytäkään. Emme varmasti halua kaikista ihmisistä toistensa klooneja (tai taitaa tämä joihinkin idelogioihin kuulua..)
Pitäisikö muuten vanhempia kieltää siirtämästä omaa osaamistaan ja työmoraaliaan lapsilleen ? Tämäkin on epäreilua ja ansaitsematonta arvoa(=rahaa), jota kaikki saavat ihan eritavalla.. se vasta "
luokkayhteiskuntaa" luokin.
(Olen laittanut "luokkayhteiskunnan" lainausmerkkeihin, sillä en usko alkuperäisen kirjoittajan ymmärtävän mitä hän tällä tarkoittaa. Suomessa ei ole ollut luokkayhteiskuntaa sitten sen jälkeen, kun säätymalli lopetettiin). Luokkayhteiskunta on vasemmiston itselleen varaama sana, jota on kiva käyttää lietsomaan kateutta ja katkeruutta.
Mielestäni yhteiskunnan tulee huolehtia siitä, että kaikilla sen jäsenillä on mahdollisuus turvattuun elämään. Tämä turva tarkoitaa perustasoa, jonka ylitse haluavat sitten hankkivat siihen tarvittavan rahoituksen itse (tai vaikka heidän esi-isänsä hankkivat sen). Tähän ei kuulu yhteyiskunnassa yksilöiden rahojen agressiivinen tasaaminen edes perintöveron muodossa.
(Olen muuten myös sitä mieltä, että olemme yhteiskuntana niin pitkällä suorittavan työn poistumisessa, että valitettavasti kaikki meidän yhteiskuntamme jäsenet eivät enää ole työkelpoisia. Tämän vuoksi kannatan kansalaispalkkaa.)
On oikeasti myös hyödyllistä, että rahaa kertyy samojen sukujen/perheiden ympärille. Rahakeskittymä antaa myös mahdollisuuden tehdä investointeja, perustaa yrityksiä tai jopa (voi hirveä) tehdä hyväntekeväisyyttä..
Rahan käyttö ja sen kohteet ovat tietenkin kiinni niistä yksittäisistä henkilöistä, jotka sitä omaisuutta hallitsevat. Varmasti nämä "suur"omaisuudet kuitenkin yleensä ovat huomattavasti aktiivisemmassa käytössä kuin keskimääräisen kokoiset omaisuudet. Tämä käyttö sitten tuo yhteiskuntaan tuloja monestakin pisteestä (katso vaikka mistä tuloluokista Suomessa verot kertyvät).
Mutta kannattanee pitää mielessä, että se
EI ole pois muilta, jos jollain on enemmän. Ei vaikka vasemmisto kuinka asiaa päinvastaiseksi toistelisi.
Ihmettelen myös kovasti tälläistä ajatusta, että jokaisen pitää omalla taidollaan ansaita omaisuutensa. Pitäisikö esim. Lotto kieltää kansanvihollisena ja ampua aamunkoitossa ? Entäs ne tapaukset, kun henkilö X sattuu ostamaan kirpputorilta Van Gogh:in kadonneen maalauksen ? Tai yrityskaupat, jossa arvon nousu ei ole perustunut työnteolle vaan sattumalle (Taisi Sipilänkin kaupat olla tälläisiä?) ? Jne.
Mitä tulee velattomaan tulevaisuuteen niin sen saavuttamiseksi meidän kaikkien pitäisi muuttaa kulutustottumuksemme, tinkiä elintasostamme ja lopettaa kaikkialla tuottamaton kasvu. Me yksinkertaisesti maailmanlaajuisesti elämme kokonaisuutena velaksi - katsohan vaikka maailman kaikkia "talousvetureita". On tavoiteltavan arvoista asettaa velka hoidettavalle tasolle, mutta sen poistaminen on täysin absurdi tavoite.
Ja mainittakoon vielä, ihan tiedoksi tälläisille "Perintövero-tappiin" henkilöille: Siitä perinnöstä voi ihan hyvin kieltäytyä, että ei vaan vahingossakaan tarvitse ottaa vastaan ansaitsematonta rahaa. Ei edes vanhemmilta saati sitten muilta kaukaisemmilta sukulaisilta. Olen myös varma, että jo vahingossa vastaanotetun rahan voi lahjoittaa vaikka valtiolle.