Helsinki, etenkin ydinkeskusta, on rakennettu suht ahtaalle niemelle ajalla ennen autoja. Suuret määrät henkilöautoja ei sen seurauksena ole mitenkään kestävä tai järkevä tapa hoitaa suurta osaa sinne suuntautuvasta liikenteestä ja etenkään sen sisäisestä liikenteestä.
Helsinki nyt kuitenkin on nykyaikainen, moderni kaupunki leveine pääkatuineen ja esplanadeineen Euroopan keskiaikaisiin muurikaupunkeihin verrattuna. Esim. Mannerheimintie ja Hämeentie ovat molemmat 6-kaistaisia suurväyliä leveine jalkakäytävineen, joissa olisi tilaa vähän isommankin liikennemäärän kulkea - ellei kaupungin vasemmistolainen liikennepolitiikka tekisi niistä ahtaita sumppuja. Hämeentien remontissa autoilun haittaaminen viedään uudelle asteelle, kun autoilu kielletään kokonaan.
En ylipäänsä ymmärrä miksi tuosta autoilun kannalta sumpuksi rakennetusta keskustasta pitäisi kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla veroeuroilla tehdä joku autoilijan paratiisi.
Ei tarvitse mitään paratiisia rakentaa mutta voisi olla turmelematta olemassaolevaa infraa.
Viherpunaisessa liikennepolitiikassahan on kyse siitä, että tuhotaan autoiluinfraa, jotta saadaan raivattua tilaa erillisille raitioväylille. Ei tietenkään käy, että meluavat ratikat laitettaisiin tunneliin. Sitten ulistaan siitä, kuinka porvarien autot vievät kaupunkitilaa - samaan aikaan, kun ratikkakiskot ovat valtaosan ajasta täysin tyhjän pantteina. Katsokaapa joskus ruuhka-aikojen ulkopuolella, kuinka täysi(...n tyhji...)ä ratikat ovat vähänkään etäämmällä keskustasta.
[EDIT]Helsinkihän suunnitteli hiljattain Kaivokadun muuttamista ... ratikoiden ratapihaksi, Helsingin ydinkeskustan arvokkaimmalla paikalla. Yllättäen juuri autoliikenne olisi joutunut etsimään muun reitin.[/EDIT]
Mitä se Marx ohjeistikaan aikanaan: kaikki liikenne on otettava valtion kontrolliin?
Eipä siis ole yllättävää, että autot ovat olleet vuosikymmenet vasemmiston hampaissa. Ainahan autoilun vastustamiseen tekosyitä löytyy mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että autoilun vastustaminen on täsmälleen marxilaisten oppien mukaista politiikkaa.
Autoilun vastustamisen voi nähdä myös vasemmistolaisuuden ytimeen kuuluvan luokkataistelun osana: köyhälistö, jolla ei ole varaa pitää omaa autoa, ajaa autoilevia porvareita kaiken aikaa ahtaammalle. Tässä politiikassa ei keinojen järjettömyydelläkään ole mitään merkitystä.