Varmuuskopiointi

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
??

partition properies ja vetää hiirellä suuremmaksi.

Jos kloonattu levy ei starttaa vaikka on ainut levy kiinni koneessa ei uuden levyn buuttilohko ole aktiivisena ja pitää se muuttaa aktiiviseksi vaikka windowsin korjaa toiminnolla tai dossista diskpart ohjelmalla. tms. Macriumin pitäisi kait tajuta merkata win klooni aktiiviseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Eihän sitä tietenkään huomannut tuota partition properties, mutta sai sen tyhjän tilan jälkikäteenkin levynhallinnasta käyttöön.
Se vain ei ole aivan sama asia jos levy on jaettu kahteen osaan.
Harmi vain kun jo ehti kloonata kaksi pientä levyä isoille levyille.
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
490
Lainataanpa ketjua...
Olen saanut tarpeekseni netin backup-pilvipalveluista. Käytin ensin Code42 CrashPlania pari vuotta ja nyt iDrivea vuoden, mutta hintataso, hitaat upload-nopeudet ja molempien palveluiden windows-ohjelmien surkeus on aiheuttanut sen, että aion jatkossa pitää itse varmuuskopiota ulkoisella kiintolevyllä, jota säilytän muualla kuin kotona. Haen nyt suositusta levyn merkille ja mallille. Tavallinen 3,5" lätty ja usb3-telakka sille, vai ihan valmiiksi siistissä paketissa oleva ulkoinen levy? Kokoa saisi olla 2 TB.
Otan vastaan suosituksia myös ohjelmistosta joka osaisi aina levyä koneeseen kytkettäessä käynnistää ennalta määriteltyjen hakemistojen varmuuskopioinnin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@Hcc en kommentoi ulkoisen levyn valinnasta mutta esimerkiksi Macriumin Reflect ohjelmistoon kannattaa tutustua.
Home versio ei ole ilmainen joka sisältää tuon folder ja file backup ominaisuuden. Muitakin ilmaisia vaihtoehtoja varmaan on.
Suosittelen kokeilemaan joka tapauksessa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Clonezilla toimii levyjen full-backup hommaan kerran vuodessa ja sitten päivittäinen/viikottainen/kuukausittainen backup hoituu mainiosti Baculalla (Windows,Mac,Linux) öisin automaattisesti. Mulla on nyt 8TB archive-HD noita Baculan medioita varten palvelimella ja ikivanhassa NAS-laitteessa on Raid1 2x2TB NAS-Drive jossa muun muassa noi Clonezillat.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Clonezilla on helppokäyttöinen ja ilmainen ja sen avulla siirsin juuri hitaalta SSHD-levyltä jutut uuteen MX500 levyyn Windows/Linux -tyäasemassani. Helppoa kuin heinänteko.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Tämä ketju muuten kuuluisi minusta tuonne "Internet-tietoliikenne-tietoturva" -alueelle, koska varmistaminen on tietoturvan #1.

Kyllähän tähän tallennuskin osana kuuluu mutta se on alisteinen aiheelle eikä tärkein näkökohta. Vaikka minulla onkin vuosittaiset levykopiot raid1:ssa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Clonezilla on helppokäyttöinen ja ilmainen ja sen avulla siirsin juuri hitaalta SSHD-levyltä jutut uuteen MX500 levyyn Windows/Linux -tyäasemassani. Helppoa kuin heinänteko.
Ymmärtääkö clonezilla vieläkään esim. HDD -> SSD kloonauksessa partition alignmentin muutosta? Vaikuttaa SSD:n suorituskykyyn.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Ja mitä varmistuksiin tulee, niin monia tuli kokeiltua ja nyt pariin vuoteen ei ole tarvinnut enää edes miettiä vaihtoehtoa Veeam ilmaiselle varmistusohjelmalle (Veeam Agent, aikaisemmin nimellä Veeam EndPoint Protection). Jos Veeam maksaisi, niin ostaisin sen. Tukee mm. nykyään suoraan varmistusta OneDriveen ja palautusta sieltä vaikka offline -tilassa tyhjälle levylle. Muutenkin varmistus ja palautukset on nopeita. Parempi vaihtoehto kaikilta osin, kuin CloneZilla yms. vastaavat räpellykset.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Ymmärtääkö clonezilla vieläkään esim. HDD -> SSD kloonauksessa partition alignmentin muutosta? Vaikuttaa SSD:n suorituskykyyn.
Ei harmainta aavistusta, mutta kyllä tuon tuloksena Windows 10 muuttui käytettäväksi! Se oli täysin käyttökelvoton ja olen täälläkin varmaan päästänyt ääniä Windowsin surkeudesta ja kehuen Linuxia.

Mutta nyt toimii sekä Linux Ubuntu että Windows 10 aivan loistavasti!
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Mulla on sen verran kokemusta Veeam-varmistuksesta että otin sillä backuppeja VM-Ware koneista OK, mutta kun yritin palauttaa niin ilmoitti että tarvitset maksullisen lisenssin. Jotain tommosta siinä oli ja meni romukoppaan vittumaisena markkinointina.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
DuckDuckkasin tuota partition alignmenttia ja havaitsin että se on kunnossa tässä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
mutta esimerkiksi Macriumin Reflect ohjelmistoon kannattaa tutustua.
Olen nyt pariin koneeseen asentanut kokeilumielessä Macriumin, joten parit kommentit sen osalta.

Siihen ainakin tulee päivityksiä aika tasaseen tahtiin. Melkein aina kun softan käynnistää niin päivitystä pukkaa. Onko tuo nyt sitten hyvä vai huono asia? :confused:
Ja sen buuttimedian joutuu tekemään vähän väliä aina uusiksi.

Tuolla kikkareella olen tehnyt levykuvia käyttislevyistä mutta en ole koskaan vielä kokeillut palauttaa niitä. Periaatteessa pitäisi aina myös testata sen imagen toimivuus (verifioinnin lisäksi) ihan käytännössä, eli kokeilla palauttaa se levyimage toiselle levylle ja katsoa että nouseeko se käyttis pystyyn vai ei. Mutta aina ei viitsi tai jaksa tai ehdi.

Aiemmin mm. Acronis True Imagella (maksullinen) olen onnistuneesti seivannut ja palautellut käyttislevykuvia ja homma on aina toiminut kuin junan vessa.

Macriumista vielä senverran että kokeilin tehdä läppärin käyttislevystä imagen wifin yli NAS-purkille. Homma toimi ihan jees. Paitsi että imagen verifiointi ei mennyt läpi. Ilmeisesti langaton yhteys paskoo paketin (joka väistämättä kuitenkin on melko suurehko). Kokeilin pariinkin kertaan, ja se faili oli joka kerta paskana. Siis verifioinnissa tuli punaista samantien. Mutta kun tein saman homman kaapelia käyttäen niin imagen verifiointi meni läpi heittämällä.
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
490
Lainataanpa ketjua...
Olen saanut tarpeekseni netin backup-pilvipalveluista. Käytin ensin Code42 CrashPlania pari vuotta ja nyt iDrivea vuoden, mutta hintataso, hitaat upload-nopeudet ja molempien palveluiden windows-ohjelmien surkeus on aiheuttanut sen, että aion jatkossa pitää itse varmuuskopiota ulkoisella kiintolevyllä, jota säilytän muualla kuin kotona. Haen nyt suositusta levyn merkille ja mallille. Tavallinen 3,5" lätty ja usb3-telakka sille, vai ihan valmiiksi siistissä paketissa oleva ulkoinen levy? Kokoa saisi olla 2 TB.
Otan vastaan suosituksia myös ohjelmistosta joka osaisi aina levyä koneeseen kytkettäessä käynnistää ennalta määriteltyjen hakemistojen varmuuskopioinnin.
Tämä projekti unohtui hetkeksi, mutta nyt pitäisi tehdä asialle jotain. En ole vielä onnistunut valitsemaan sopivaa levyä, joten suosituksia otetaan vastaan :) Tuossa lainauksessa taitaa lukea olennaisimmat kriteerit.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
Liitetääs ketjuun kysymys ylläolevaan levyyn liittyen. Mikäs ois helpoin tapa pitää työkansio syncattuna desktopin ja läppärin välillä? Ois tommonen ~20-30 giganen paketti ja kun teen läppärillä töitä tien päällä haluaisin ton työkansion täsmälleen samaan kuosiin pöytäkoneelle ku palaan kotia ja jatkan hommia. Ei ihan päivittäistä synccausta mutta semmonen helppo ratkasu hakusessa joka luonnollisesti huomaa identtiset kopiot ja tekee vain tarvittavat kopioinnit ja muutokset, jos esim. olen lisännyt uuden alakansion jonne siirretty tiedostoja pääkansiosta tms. Tähän mennessä oon heitellyt vaan normaalisti tiedostonhallinnan kautta reissun jälkeen uuden kopion levylle ja poistanu vanhan mut ei toi nyt oo ihan kätevin. Ja kansion sisään siirtely ei auta jos muokkaan kansiorakennetta tien päällä, menee sit sekaisin pöytäkoneella kun ei tietenkään poista kansioita yms.

Kovona tommonen Seagaten Portable 1TB tosiaan. G Suite Business kautta myös rajoittamaton levytila mutta ei taida tosta Googlen appista olla mihinkään tämmösessä puuhassa vaikka olisi toki ehdottomasti mukavin ratkasu jos sais koko kansion pilveen, ja sit päivittymään muutosten mukaan. Eli teen läppärillä muutoksia työkansion sisällä -> päivittyy Driveen -> päivittyy pöytäkoneelle. Välillä saattaa vaan tulla niin paljon uutta dataa sisään ettei oikein aikaa odotella uploadeja jos tulee kotiin ja haluaisi jatkaa mahd. nopeasit hommia..
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
syncthing voisi toimia, se synkkaa sekä lähiverkon että tarvittaessa verkon yli ilman mitään välissä olevia palvelimia. näin nopeus riippuu vain omista yhteyksistä. esim lähiverkossa ollessa tiedonsiirron nopeus on niin suuri kuin oma kotiverkko antaa myöten
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Mikäs ois helpoin tapa pitää työkansio syncattuna desktopin ja läppärin välillä?
Dropbox, Onedrive, Googlen vastine. Datamäärä tarkoittanee sitä että täytyy ottaa maksullinen versio mutta siinä tulee sitten vähän muutakin mukaan, esmes Onedrive on osa O365:sta jolloin saa Officet ja muut tilpehöörit siinä samalla.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
20
Dropbox, Onedrive, Googlen vastine. Datamäärä tarkoittanee sitä että täytyy ottaa maksullinen versio mutta siinä tulee sitten vähän muutakin mukaan, esmes Onedrive on osa O365:sta jolloin saa Officet ja muut tilpehöörit siinä samalla.
Googlelta meillä löytyy G Suite Business, eli rajaton tallennustila. En vaan oo saanu mielestäni tota Googlen Drive File Stream -appia toimimaan edellisessä viestissä kuvailtuun käyttötarkoitukseen. Kun toi työkansio oli valittuna ja laitoin synkkauksen koskemaan pelkästään tota kansiota, ei synkkaus enää toiminutkaan kahden koneen välillä kun valitsin että kansio pitää olla saatavissa offline-tilassa sekä läppärillä että pöytäkoneella. Muuten ois pitänyt pilvestä hakea aina koko tiedosto. Yhden koneen kanssa toimi vielä jotenkuten, mutta kahden kanssa en saanut millään toimimaan halutulla tavalla. Koko softassa muutenkin vain pari vaihtoehtoa koko asetuksissa, tosi huonosti kustomoitavissa :confused:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
@LoBeR

Oletko testannut FreeFileSync-kikkaretta? Mahtaisiko toimia kuten haluat?:
FreeFileSync

Mikäli synccailee verkkojakoja niin siinä on tietyt "caveatit". FAQ:n Troubleshooting-osastosta löytyy joitain ohjeita.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Mites asiaa kannattaisi lähteä purkamaan, kun pitäisi varmuuskopioida firman serverin 150Gb levy/kansiot?

Uusimpana ajatuksena ajastetulla .batilla siirtää kansiot könttänä teran Onedriveen, josta NASilla imuroidaan filut kotiin turvaan. Varmuuskopio viikonloppuisin 20M upilla.

Hyvä idea? Mikä NAS? Synology, QNAP?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Synology ja Qnap on molemmat hyviä ja helppoja vaihtoehtoja, tuohon käyttöön riittää hyvin ARM pohjainen prosessori.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Kummalla parempaa ohjelmistotukea / parempi käyttöjärjestelmä? Miten tuon Onedrive --> NAS -siirron saan tehtyä? Pitäisi siis siirtää aina koko kansio eikä vain synkronoida.

Voisin tuohon liittää myös kotilevyn. Onnistuuhan ihan 2-bay niin, että ovat erillisiä asemia eli ei mitään raidia?

Näistä varmaan jompikumpi se tulisi olemaan:
Synology DiskStation DS216se (NAS-palvelin)
QNAP TS-228 (NAS-palvelin)
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Synology ei ole omien 3 sukupolven purkkien aikana sekoillut koskaan päivityksien kanssa tai muutenkaan.

Erilliset levyt onnistuu.

DiskStation Manager - Knowledge Base | Synology Inc.

En ole käyttänyt koskaan noita pilvisynkkejä, en tiedä onnistuuko suoraan vai pitääkö viritellä manuaalisesti. Miksi koko kansio eikä pelkkiä muuttuneita?
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Mikä olisi fiksu ja halpa softa tiedostojen automaattiseen backuppaamiseen NASSille siten, että aina kun tiettyyn kansioon tai sen alakansioihin lisää filejä, niin ne automaattisesti kopioituisi myös NASsille inkremantaalisesti, eli synkronoinnista ei ole kysymys. Jos kansiosta siis poistuisi tiedostoja niin ne säilyisivät edelleen NASsissa turvassa. Ja varmuuskopio olisi vielä ihan perushakemistopuu, mitä voisi käyttää verkoin muiltakin koneilta.

Käytännössä siis lisään pöytäkoneelle valokuvia ja videoita ja haluaisin ne automaattisesti turvaan siten, että voisin niitä käyttää myös läppäreiltä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Synology ei ole omien 3 sukupolven purkkien aikana sekoillut koskaan päivityksien kanssa tai muutenkaan.

Erilliset levyt onnistuu.

DiskStation Manager - Knowledge Base | Synology Inc.

En ole käyttänyt koskaan noita pilvisynkkejä, en tiedä onnistuuko suoraan vai pitääkö viritellä manuaalisesti. Miksi koko kansio eikä pelkkiä muuttuneita?
Kiitti vastauksesta! Ehkä voisi ajatella vain muuttuneiden kopioimista vaikka päivittäin.

Oliko vielä muilla ajatusta näiden välillä:
Synology DiskStation DS216se (NAS-palvelin)
QNAP TS-228 (NAS-palvelin)
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
QNAP tuli napattua ja lyöty tulille.

Osaisikohan kukaan kertoa, miten tuo varmuuskopio saataisiin tehtyä järkevästi? Kuten @Pertti Kosunen tuossa yllä ehdotti, on järkevämpää kopioida vain muuttuneet.
Tavoite siis työpaikan Windows Serveriltä varmuuskopioida levyjen tiedostot talteen kotiin. Kohteessa muurina ER-X, jos se johonkin vaikuttaa. Koitin tästä etsiä infoa, mutta en oikein osaa sanoa, mikä ohje olisi minulle paras.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 273
Mikä olisi fiksu ja halpa softa tiedostojen automaattiseen backuppaamiseen NASSille siten, että aina kun tiettyyn kansioon tai sen alakansioihin lisää filejä, niin ne automaattisesti kopioituisi myös NASsille inkremantaalisesti, eli synkronoinnista ei ole kysymys. Jos kansiosta siis poistuisi tiedostoja niin ne säilyisivät edelleen NASsissa turvassa. Ja varmuuskopio olisi vielä ihan perushakemistopuu, mitä voisi käyttää verkoin muiltakin koneilta.

Käytännössä siis lisään pöytäkoneelle valokuvia ja videoita ja haluaisin ne automaattisesti turvaan siten, että voisin niitä käyttää myös läppäreiltä.
Kelpaako vanha kunnon Synctoy, jonka ajastat task schedulerilla ajamaan backupit haluttuna aikana:
Schedule SyncToy to Run Automatically With Task Scheduler in Windows 7
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Mikä olisi fiksu ja halpa softa tiedostojen automaattiseen backuppaamiseen NASSille siten, että aina kun tiettyyn kansioon tai sen alakansioihin lisää filejä, niin ne automaattisesti kopioituisi myös NASsille inkremantaalisesti, eli synkronoinnista ei ole kysymys. Jos kansiosta siis poistuisi tiedostoja niin ne säilyisivät edelleen NASsissa turvassa. Ja varmuuskopio olisi vielä ihan perushakemistopuu, mitä voisi käyttää verkoin muiltakin koneilta.
Halpa on subjektiivista, joten en tiedä soveltuuko ehdottamani SyncBack (joku soveltuva versio pitää sun itse tarkistaa, itsellä ollut vuosia SyncBackPro). Tuolla hoituu asiat vaikka miten päin, eli nimestään huolimatta muutakin kuin pelkkää synkronointia.

Kannattaa kokeilla, jos et muuten löydä sopivaa. Itse olen käyttänyt tosiaan jo vuosia, kohta kaiketi 10, ja on hoitanut erilaisia tiedostokohtaisia varmuuskopiointeja niin ettei ole tarvinnut koskaan miettiä muita vaihtoehtoja.:tup:
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Lueskelin ketjun läpi ymmärtämättä paljoakaan. Olen hoitanut oman varmuuskopioinnin siten, että muutaman kerran vuodessa tyhjennän kameran ja puhelimen kuvat tietokoneelle ja kuvien siivoamisen jälkeen kopioinut ne manuaalisesti kahdelle ulkoiselle levylle(molemmille sama kopio). Samalla olen kopioinut musiikkikansion ja tärkeitä asiakirjoja sisältävän kansion. Lisäksi jälkimmäinen on satunnaisesti käsin kopioitu Google driveen.

Olisiko helppo, järkevä ja halpa tapa helpottaa ja tehostaa toimintaa seuraavasti:
-kaikki tiedostot ulkoiselle jatkossa synkronoimalla (ilmais)ohjelmalla, joka poistaa ulkoiselta tiedostojen vanhat versiot ym.
-tiedostot vuorotellen vain toiselle ulkoiselle, aina tuorein versio työpaikalle turvaan tulipalolta, vanhempi kotona. Näin tulisi 2 eri ikäistä kopiota.
-omat tärkeät dokumentit jollain ohjelmalla ajastetusti pakattuna/kryptattuna Onedriven/Google Driven automaattisesti synkronoituvaan kansioon. Joka kopioinnista tulisi uusi versio. Kopiointi esim. 2 viikon välein. Kopioitavan kansion koko on alle 1 Gt.
-levyjen kunnon tarkistus samalla jollain ohjelmalla?

Mitkä ohjelmat tähän sopivat parhaiten? Täsmennyksenä vielä se, että työasioita koneella ei ole. Tarve kuvien kopioinnille on max 5 kertaa vuodessa

Lisäksi pari kysymystä itse koneessa olevasta levystä:
-Levy, jolla varmuusopiotavat tiedostot ovat, ei sisällä asennettuja ohjelmia. Tämän vuoksi levyä käytetään harvakseltaan. Lisääkö Windowsin automaattinen virransäästö levyn käyttöikää automaattisella virrankatkaisulla tai tulisiko asetuksia säätää itse tiukemmiksi?
-Voiko levyrikkoon varautua paikallisella kloonaamisella ilman mainittuja verkkolevyjä RAID-setillä? Eli miten yksinkertaisimmin valitut kansiot synkronoituvat toiselle asemalle?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
USB3 telakka johon sitten hommat pari 1 TB limppua esimerkiksi.

Niihin sitten voi ajaa aika-ajoin backuppeja. Kovalevyt sitten säilytetään jossain suojakotelossa ja kytketään virtoihin vain kun varmuuskopiointi on tarpeen.

Näin itse hoidan. Parempiakin tapoja varmaan on.

Itsellä 4 kpl kovoja rotaatiossa, joista yksi majailee aina työpaikalla. Macrium reflectillä ajan imaget molemmista SSD levyistä kovoille. Lisäksi kopioin valokuva- ja tiedostokansiot ihan tiedostomuodossa levylle. En mitään automatisointia ole tehnyt kun niin harvoin (~5-10 kertaa vuodessa) tulee tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Lueskelin ketjun läpi ymmärtämättä paljoakaan.
Yleinen suositus/ perusperiaate:
3-2-1 varmuuskopiointi:

"Tavallisen käyttäjän tapauksessa 3 kopiota voisivat sijaita siten, että yksi on tietokoneen kiintolevyllä, toinen pilvipalvelussa ja kolmas tietokoneesta irti säilytettävällä ulkoisella kiintolevyllä tai muistitikulla. Ulkoisen muistin irrottaminen estää haittaohjelmia pääsemästä muistitikulle/ kiintolevylle".
Lainattu:
Yksinkertainen nyrkkisääntö: Näin tärkeät tiedostosi pysyvät tallessa
Lisäksi pari kysymystä itse koneessa olevasta levystä:
-Levy, jolla varmuusopiotavat tiedostot ovat, ei sisällä asennettuja ohjelmia. Tämän vuoksi levyä käytetään harvakseltaan. Lisääkö Windowsin automaattinen virransäästö levyn käyttöikää automaattisella virrankatkaisulla tai tulisiko asetuksia säätää itse tiukemmiksi?
Kyllähän virrankatkaisu lisää käyttöikää, muistaaksi kiintolevyn virransäästö/ katkaisu on yhteinen sitten kaikille kiintolevyille.
-Voiko levyrikkoon varautua paikallisella kloonaamisella ilman mainittuja verkkolevyjä RAID-setillä? Eli miten yksinkertaisimmin valitut kansiot synkronoituvat toiselle asemalle?
Voi, ottamalla levykuvan (image) tarvittavin välein toiselle kiintolevylle. Yksittäiset kansiot saa kopioitua esim. Windowsin (8-10) tiedostohistorialla esim. joka päivä (senkin voi tallentaa toiselle kiintolevylle, kuin alkuperäinen kansio on).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
358
Nyt kyrvähti vanha WD book mihin olen tärkeimmät tallentanut.

Uuutta eli varmaan RAID 1 koska kintolevyt ovat kohtuullisen halpoja. Onkohan olemassa 6-8Gigan raid 1 halvalla mihin voi ostaa hyvillä mielin vastaavan limpun jos toine hajoaa?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
En mitään automatisointia ole tehnyt kun niin harvoin (~5-10 kertaa vuodessa) tulee tehtyä.
Tuossa tapauksessa laittaisin ilman muuta automatisoinnin. Harvoin tehdyillä backupeille ei tee yhtään mitään. Joka yö se pitää ottaa, että on ajan tasainen!

Jos olet Windows-käyttäjä, niin vaikka Cobian Backup. Pakkaa varmistukset zippifileisiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
602
Nyt kyrvähti vanha WD book mihin olen tärkeimmät tallentanut.

Uuutta eli varmaan RAID 1 koska kintolevyt ovat kohtuullisen halpoja. Onkohan olemassa 6-8Gigan raid 1 halvalla mihin voi ostaa hyvillä mielin vastaavan limpun jos toine hajoaa?
Jokunen USB-purkki tukee eri RAID-tasoja. Esimerkiksi tällainen verkkokaupan purkki löytyi 10 sekunnin guuglauksella:

Buffalo Drivestation Duo 6 TB

Tosin, jos tarvitset noin vähän tuota tallennustilaa, voisit vain ostaa pari 8 gigan muistitikkua ja vaihdella niitä varmuuskopioinnissa, ei ole ainakaan kallista.

QNAP tekee myös hyviä verkkoon liitettäviä NAS-laitteita, jonne voi automatisoida varmuuskopiot ja tehdä muutakin sillä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tuossa tapauksessa laittaisin ilman muuta automatisoinnin. Harvoin tehdyillä backupeille ei tee yhtään mitään. Joka yö se pitää ottaa, että on ajan tasainen!
Henkilökohtaisesti en ole niin huolissani siviilibackupeista, mutta työasiat on hyvä backupata kunnolla. Meillähän kävi sellainen erittäin harvinainen asia töissä, että ERP:n raidista hajosi fyysisesti yksi levy ja jostain syystä tuo raid ehti korruptoida koko tietokannan siihen tilaan, että edes palautusfirma ei saanut luettua datoja. Ei se mitään, mutta kun luotimme jotenkin siihen, että data saadaan luettua ja palautettua niin siinä kohtaa tuli se paskamyrsky kun kahden viikon edestä dataa hävisi ERP:stä ja tietoisesti melkein kaksi viikkoa odotimme palautuksen onnistumista, eli kun vihdoin kävi ilmi, ettei palautus onnistu olimme sitten kuukauden jäljessä ERP:n puolella. Ihan muutaman rivin joutui itsekin uudelleen syöttämään.

Opetuksena se, että yrityksen backupit on hyvä peilata koneen sisälle päivittäin ja tehdä erilliseen "serveriin" vähintään viikottain ja lisäksi ottaa erillinen backup kahden viikon välein ja lisäksi on hyvä jos on vielä "paperijälki" eli meidän tapauksessa saatiin tärkeimmät tiedot "suht helposti" takaisin, koska teemme säännöllisiä exportteja tuolta ERP:stä.

Siviilibackupit minulla on tällä hetkellä koneen sisällä kahdella erillisellä levyllä, lisäksi tärkeimmät tiedostot lisäksi ulkoisella levyllä kotona ja vielä kertaalleen kaikki tärkeä ulkoisella levyllä EMP suojatussa säilössä kodin ulkopuolella (en tiedä onko vainoharhaista :rofl:, mutta ainakin minulla on olemassa varmuuskopiot siinä kohtaa kun muilla siviileillä ei ole) irti sähkö ja tietoverkosta.

Backupeissa käytän perinteisiä kiintolevyjä, koska data säilyy paremmin verrattuna SSD:hen, mutta eipä ainakaan omat ulkoiset SSD:tkään ole menettäneet tietojaan ollessaan yli vuoden ilman virtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 344
Auts. Tähän väliin on taas varmaan hyvä muistuttaa, että RAID, mikään RAID, ei ole varmuuskopiointia. Ja varmuuskopiointiin kuuluu oleellisena versiointi, eli synkronointi/peilaus ei ole varmuuskopiointia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Auts. Tähän väliin on taas varmaan hyvä muistuttaa, että RAID, mikään RAID, ei ole varmuuskopiointia. Ja varmuuskopiointiin kuuluu oleellisena versiointi, eli synkronointi/peilaus ei ole varmuuskopiointia.
Kotona olen luopunut RAIDista kokonaan, nyt vaan menee "manuaalisesti" toiselle levylle asiat, kun ei jaksa jatkuvasti olla ottamassa varmuuskopioita. Tuo on siis vain skriptattu kopiointi kansioista toiselle fyysiselle levylle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Tuo LinusTechTipsin käyttämä tekniikka eli unRAID on meilestäni ainut mihin voisi laittaa luottamuksensa.


Itsellä ei oo mitään muuta kuin manuaalinen backup eli vanhempi ITX kone hyllyllä pyörittämässä Linux Mint xfce + Owncloud viritystä toimien samalla normaalina mediaserverinä wifin tai lanin yli.

Ja niin juu olihan mulla myös sit aina joskus jaksamisen ja muistamisen avulla on 2 Teran pilvipalvelu mihin sitten se hätäbackup.


Tuolla kun kehuttiin Clonezillaa niin itsellä epäonnistui SSD:n kanssa totaalisesti ja ainut joka tähän asti osannut ottaa kopion (ihan sama mikä formaatti tai onko usb tikku kuten esim. EFI osio tai tuntematon levyn formaatti windowsille) niin on tuo Best free backup software for Windows 10/8.1/8/7/vista - EaseUS Todo Backup Free ja palauttaa sen samaan tai uuteen levyyn ja jos ei ymmärrä sen päälle niin se kysyy ottamaan sector by sector kopiota ja toiminut palauttaminen tähän asti aina. Ja jos on bootti asemana niin se palautettu levy on ollut myös boottava kuten pitänytkin eli ei sitäkään jätä.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tuo LinusTechTipsin käyttämä tekniikka eli unRAID on meilestäni ainut mihin voisi laittaa luottamuksensa.

...
Siiinä on vain yksi iso puute se ei mitenkään suojaa bittiruosteelta eli siltä suojautumiseen pitää asewntaa erilline appi joka laskee pariteeteja valitettavasti sekin vain hälytää bittiruosteesta eikä kykene korjaamaan sitä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Siiinä on vain yksi iso puute se ei mitenkään suojaa bittiruosteelta eli siltä suojautumiseen pitää asewntaa erilline appi joka laskee pariteeteja valitettavasti sekin vain hälytää bittiruosteesta eikä kykene korjaamaan sitä.
JOS käyttää Linuxissa ZFS-tiedostojärjestelmää, ja ajastaa levylle scrubin vaikka viikottain, niin eikö tuo anna hyvän suojan bittiruosteelle? ...tai ruostumisesta saa ainakin tiedon nopeasti.

ZFS:ssä on myös sisäänrakennettu "oksaalihappo": tärkeälle datalle voi laittaa attribuutiksi "copies=2", niin data tallennetaan levylle kahdennettuna, ja pienet ruosteet saavat kyytiä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
JOS käyttää Linuxissa ZFS-tiedostojärjestelmää, ja ajastaa levylle scrubin vaikka viikottain, niin eikö tuo anna hyvän suojan bittiruosteelle? ...tai ruostumisesta saa ainakin tiedon nopeasti.

ZFS:ssä on myös sisäänrakennettu "oksaalihappo": tärkeälle datalle voi laittaa attribuutiksi "copies=2", niin data tallennetaan levylle kahdennettuna, ja pienet ruosteet saavat kyytiä.
Katso vähän mitä postausta kommentoin

unRAID ei ole ZFS
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Olenko myös käsittänyt oikein että unRAID tukee vain raid-4:sta? Esim. noilla LinusTechTipsin videoilla missä sisään tungetaan 200-300 teran edestä levyjä ja puhutaan yksittäisestä pariteettilevystä, tuntuu aika erikoiselta. unRAID:n tapauksessa kyseessä on siis dedikoitu pariteeettilevy, kuten raid 4. Näytästää että muut raid-muodot eivät olisi tuettuja?
Näytästää myös että tiedostojärjestelmänä käyttävät XFS:ää, mutta myös ReiserFS ja BTRFS tuki löytyy, joista BTRFS tarjoaa saman scrub-ominaisuuden kuin ZFS. Muistelen että myös BTRFS osaa korjata bitrotin, joskaan se ei tue muuta raidia kuin peilausta toistaiseksi.

E: Raid 5 korjattu siihen mitä tarkoitin, eli raid 4:ään.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Olenko myös käsittänyt oikein että unRAID tukee vain raid-5:sta? Esim. noilla LinusTechTipsin videoilla missä sisään tungetaan 200-300 teran edestä levyjä ja puhutaan yksittäisestä pariteettilevystä, tuntuu aika erikoiselta. unRAID:n tapauksessa kyseessä on siis dedikoitu pariteeettilevy, kuten raid 5.
RAID-4 on dedikoidulla pariteettilevyllä.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
Lähtiskö täällä kukaan mukaan, jos ostan tuon Macrium Reflect Home 4-Packin?

Hinnaksi tulis jos minä + 2 = 42e/lisenssi
Minä + 3 = 31,5e/lisenssi

Eli parhaassa tapauksessa puoleen hintaan voisit ostaa lisenssin, jos lähet matkaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
Mitä käytännön etuja on maksaa lisenssistä (poislukien differentiaali vs. incrementaali) koska Free versio riittää kotikäyttäjälle melko hyvin?


Itselleni tärkeitä noista Delta cloning, on oikeesti pirun nopea. Sen lisäksi haluan kryptata omat varmuuskopioni ja suojata ne Ransomware-paskalta. Oma varmuuskopiointitapa kun on ollu Full kerran kuussa, Differentiaali kerran viikossa ja Incrementiaali päivittäin.

Yksi jo lähtenyt mukaan, joten jos Hans lähdet mukaan nii hinta putoaa jo 41,6 euroon. :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 620
Viestejä
4 186 388
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom