Varmuuskopiointi

Koko levyjä ei tarvii myöskään laittaa RAID1/RAID0 tilaan vaan sen voi tehdä myös osioittain, tai vaikka kolmen levyn RAID1:llä tms. Tein just nykyiseen koneeseen sellaisen setupin että on tärkeän datan partitio joka on RAID1 ja sitten on RAID0 partitiot vähemmän tärkeälle ja nopealle datalle. Eli kaksi levyä, jossa sekaisin RAID1 ja RAID0.

Mutta tämähän nyt ei liity mitenkään teknisesti varmuuskopiointiin, RAID ei ole BACKUP. Tämän lisäksi käytän myös päivittäisiä snapshotteja, niin että voin palauttaa tiedot 14 päivän ajalta 4 tunnin tarkkuudella. Sekin tuo omia etujaan, mutta sekään ei ole BACKUP. Kunnon backup on off-line ja off-site, eli oikeasti turvassa, ja mielellään myös kattavasti versioitu. 14 päivää on aika vähän.

Näköjään Megalla on nykyjään myös backuppeja varten suunniteltu palvelu, en muuten tiennyt tästä:

Viimeksi muokattu:
Alkuvuoden kevennys.

Varmuuskopiointi.
Tiedostot pitäisi olla koneella kahdella levyllä, jotta jos toinen hajoaa, on tiedot toisella tallessa; ja jos tulee vaikka ukkoilman sähköpiikki, olisi hyvä jos tiedostot olisi tallessa irralisella ulkoisella levyllä myös -ja normaali käytänne varmuuskopioinnissa on myös hajasijoitus, vielä yksi levy, joka eri tilassa jos tulee vaikka saman ukkosilman tulipalo.

Mutta; tulipalon tullessa on muutakin murheenaihetta kuin ne tiedostot, samassa tilassa kun usein on, no vaikkkapa se vaimo.

Eli, nörtit, pitäkää vaimoja useassa paikassa, ihan varmuuden takia!!!

Olen suunnitellut vaihtavani nykyisen HP 6300 SFF -koneen pienempään ja hiljaisempaan. Tällä hetkellä käytän siinä Proxmoxia, jonka päällä pyörii TrueNAS levyjen hallintaan ja Debianin päällä Portainer, jossa on muutamia kontteja. Kokoonpanossa on seuraavat levyt:
  • 256 GB SSD, jossa Proxmox ja virtuaalikoneet
  • 2x2 TB HDD, joissa on kuvia ja varmuuskopioita (TrueNAS:n kautta)

Ajatuksena on korvata tämä HP MP9 G4 Mini PC:llä, jonka olen jo hankkinut. Suunnitelmani oli siirtää 256 GB SSD tähän uuteen koneeseen ja vaihtaa vanhat 2x2 TB HDD:t 1 TB tai 2 TB NVMe-levyihin. Tällä hetkellä dataa on alle 1 TB, joten tämä riittäisi hyvin.

Olen kuitenkin pohtinut, olisiko järkevämpää käyttää vanhaa SFF-konetta pelkkänä NAS:na (TrueNAS). Uudessa Mini PC:ssä voisi olla pieni SSD käynnistyslevynä ja yksi 2 TB NVMe dataa varten. Tämä NVMe-levy varmuuskopioitaisiin TrueNAS:iin. Lisäksi mietin, voisiko NVMe olla omassa TrueNAS-instanssissaan ja toimia pääasiallisena yhden levyn NAS:na kotiverkossa.

Suunnittelin, että TrueNAS-backupkone käynnistyisi kerran kuukaudessa varmuuskopioimaan levyn. Onko tämä mahdollista?

Miten varmuuskopiointi kannattaisi toteuttaa? Käyttäisinkö siihen parhaiten Proxmoxia vai jotain muuta ohjelmaa?

Suunnittelin, että TrueNAS-backupkone käynnistyisi kerran kuukaudessa varmuuskopioimaan levyn. Onko tämä mahdollista?

Joissain biosseissa on mahdollista ajastaa käynnistys, en tiedä kuinka monessa mutta minä kuitenkin laittaisin tuosta kerran kuussa kalenterihälytyksen ja tekisin tuon käsin. Ihan vain sen takia että siinä voisi varmistaa varmuuskopion onnistumisen ettei käy niin että sitä ei ole kun sitä tarvittaisiin.

(Mulla nykyään palvelin ajaa varmistukset joka yö wanhalle NASsille ja sitten kerran viikossa laitan vanhan palvelimen päälle ja otan sinne käsin varmuuskopion, samalla nähden että tuo NASsille kopiointi on toiminut.)

Statistiikka

Viestiketjuista
265 668
Jäsenet
75 680
Uusin jäsen
latevaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom