Valvontakamera kotiin

Täällä kun estoitta kehutaan Reolinkin kameroita niin laitetaan vähän muitakin kokemuksia.

E1 outdoor ja E1 outdoor PoE kameroita on ja en ole kovin tyytyväinen.

Liikkeentunnistus ei ole täysin luotettava, ei aina huomaa kohdetta pihalla.
Liikkeentunnistus aiheuttaa hälytyksiä kun kamera vaihtaa yötilasta päivätilaan. Tästä on raportoitu jo 2020, mutta ei ole korjattu.
E1 Poe kytkee valoa päälle yöllä ilman mitään syytä ja tästä aiheutuu parhaillaan kymmeniä "tunnistuksia" per yö. Kummallista kyllä tapahtuu vain osan yötä, ei läpi koko yön. Ei PoE-versio tekee samaa, mutta hyvin harvoin.

Tietoturva on myös taattua Kiina-laatua. On löydetty esim. NVR:n käyttäjätunnusten ja salasanojen lähettämistä selkokielisenä Reolinkille.

Näitä ei kannata hankkia, jos ei ole osaamista estää laitteiden pääsyä Internetiin. Itse olen sallinut vain DNS:n ja NTP:n kameraverkosta ulos. Ilman tuota ei kellot pysy ajassa.

E1 Poe kytkee valoa päälle yöllä ilman mitään syytä ja tästä aiheutuu parhaillaan kymmeniä "tunnistuksia" per yö. Kummallista kyllä tapahtuu vain osan yötä, ei läpi koko yön. Ei PoE-versio tekee samaa, mutta hyvin harvoin.
Huomasin Duo ja E1 Outdoor Wifi-malleissa samaa toimintaa sattumalta, kun satuin katselemaan etävalvotun kohteen livekuvaa ja yhtäkkiä valo lävähti päälle ilman hälytystä. En ole ihan varma ratkesiko tuo, mutta aikani ihmeteltyäni huomasin, että samaan aikaan kameran mukaan se oli mielestään tunnistanut eläimen ja kameran asetuksissa oli erikseen valon sytytys kohteen tunnistuksen yhteydessä (Light -> Spotlight). Hälytykset eläimistä on siis minulla pois päältä, mutta valolle oli vielä tuo oma asetuksensa. Tämä asetus ei ole mielestäni ollut aina tuolla. Ainakin sillä hetkellä loppui tuo valon räpsyttely, mutta en tosiaan tiedä oliko kyseessä vaan tuuria ja valot välkkyvät edelleen kohteessa sattumanvaraisesti.

Mitä tulee noihin liikkeentunnistuksiin, niin olen huomannut saman. Aina ei toimi hyvin, mutta se on ainakin itselläni suoraan riippuvainen kameran sijoituksesta. Käytössäni on 2 kpl Duo Wifi ja 2 kpl E1 outdoor (käytännössä siis 6 erillistä linssiä). Näistä yksi Duo WiFi valvoo laajaa aluetta ja siinä liikkeentunnistus ei ole luotettavin mahdollinen, muut kamerat valvovat rajatumpia alueita lähietäisyyksiltä ja niissä ei ole ollut ongelmia tunnistusten kanssa. Kamerat valvovat alueita ristiin, niin on ollut helppo todentaa että tuo laajinta aluetta valvova toimii huonoiten tunnistuksen suhteen.

Reolink ei tosiaan ole mikään huippu, mutta joillekin se voi olla riittävä. Hajoittavat myös toiminallisuuksia päivityksissä, mutta eivät korjaa niitä vaikka niistä raportoisi. Esim. Duo Wifit rikkoivat firmware päivityksessään siten, että kamera unohtaa non-detection zonet boottauksen jälkeen vaikka asetuksissa zone on edelleen päällä. Raportoin tuosta Reolinkille, mutta totesivat vaan ettei voi mitään ja tarjosivat Duo 2:sta tilalle.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom