Tuli ostettua valokuvauskäyttöön ”pääkameraksi” käytetty Sigma FP L. Siis se 61 Mpx-versio. Vähän hirvitti, kun annoin vaihdossa kameran, jota luulin käyttäväni lopun ikääni: Nikon D810:n. Välissä on ollut ikävä, mutta olen ihastunut Sigman pieneen kokoon. Minulla on siinä pääasiassa kiinni Sigman 28-70 f/2.8, jonka kanssa se pysyy vielä huomattavasti pienemmässä kokoluokassa, kuin D810 Nikkorin 24-70 f/2.8 VR-objektiivin kanssa. Tämä kokoero oli siis pääsyy vaihtoon, sillä olen hieman arka kuvailemaan esim. ihmisten joukossa. Ja kun siellä vetäisee esiin D810:n, niin jo koonsa puolesta se antaa, minun mielikuvissani, sellaisen käsityksen, että nyt otetaan valokuvia p**kele. Sigma on huomattavasti hienovaraisempi tässä mielessä.
Muuten olen ollut tyytyväinen, pientä miinusta lyhyestä akunkestosta ja vakaajan puutteesta. Plussaa siitä, että objektiivit käy ristiin videointikäytössä olevan Panasonic Lumix S5iix:n kanssa (L-mount).
Kysymykseni kuuluu, että mitä suosittelisitte telezoomiksi tämän kameran kaveriksi?
Vaihtoehtoina olen pitänyt Sigmalta 100-400mm F5-6.3 DG DN OS ns. kevyenä versiona (1135 g) tai lähes tuplapainoisena 150-600 F5-6.3 (2100 g), jossa olisi kyllä huomattavasti pitemmälle ulottuva polttoväli. Panasonicilta on ilmeisesti hiljattain julkaistu Lumix S 100-500 f/5-7.1 O.I.S., joka polttoväliltään olisi ”puolivälissä”, mutta pienempiaukkoinen telepäässä. Kooltaan tämä vaikuttaa todella kompaktilta (1300 g). Ainoastaan hinta hirvittää Panasonicissa.