• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Valmistalopaketit

Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Noissa avaimet käteen toimituksissa talotehtaat laittaa sitä halvinta pintaan ja saavat siihen vielä suuren asiakkaan alennukset päälle. On aika vaikea kilpailla itse tekemälläkään noissa. Talotehtaan luulisi kyllä mielellään myyvän nuo pintojen teot asiakkaalle, kun niistä näkyvistä eniten reklamaatiota tulee.

Kannattaa kyllä ottaa oikeasti joku osaava vastaava mestari avuksi heti kärkeen, niin säästyy tuskalta. Noiden kanssa on yleensä toimeksianto sovittavissa hyvin joustavasti. Eli ei heti puhuta tuhansista euroista kun otat puhelimen käteen. Niin ja kossupalkalla mestaria ei kannata ottaa. En tekisi sillä edes sukulaisille, on sen verran paljon kuitenkin työtä pientalossa
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Alussa pohdin itsekkin sisustusta vaille valmista mutta aikani ynnäiltyä päädyin onneksi muuttovalmiiseen. Toki jos toiveet on erikoisia tai on suhteita tukkuihin sekä pystyy tekemään itse paljon, niin sisustaa vaille on hyvä vaihtoehto. Talkoo ja muuhun ilmaistyövoimaan nojaamisessa on se huono puoli että, se porukka tulee hommiin silloin kun heille sopii eikä suinkaan silloin kun työmaalla eniten apua kaivattaisi!

Kastellin muuttovalmis alkaa olemaan loppusuoralla, panelia ja kaakelia sekä sähkökalusteita vielä puuttuu. En voi valittaa, hyvin on mennyt mutta ei täydellisesti, vastaava pyytänyt parantamaan paria kohtaa jotka on hoidettu mukisematta sikäli ok. Kastellin tapa tehdä on verkkainen, tavaraa tulee tipoittain ja sen jälkeen työntekijä ja vain yhtä työvaihetta tehdään kerrala, valmistusaika on sen takia pitkä koska väkisinkin tulee päiviä ettei tapahdu mitään. Tosin kaikenlainen koheltaminen puuttuu ja työmaa pysyy koko ajan järjestyksessä ja siistinä plus kaikki tarkastukset on pystytty tekemään ajan kanssa. Mitään kiireen tuntua ei ole ollut ja olen tavannut kaikki töihin osallistujat, pelkästään suomalaista väkeä joiden kanssa on helppo tulla juttuun. Itsellä oli talotoimittajia kohtaan negatiivinen asenne alussa mutta todennäköisesti niitä huonosti hoidettuja työmaita on hyvin pieni prosentti kokonaisuudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Meillä tuli Kastellilta ns. Viittä vaille valmis paketti hieman modattuna. Kastelli teki sisäseinä runkoihin asti, ulkoa valmiiksi (poislukien terassi) ja LVI hommat. Itse sitten tehtiin siitä eteenpäin. Osassa hommissa oli sit sähkäri, timpuri ja laatoitusmies apuna. Syy miksi päädyttiin tuohon ratkaisuun oli, että mikään talotehdas ei suostunut toteuttamaan taloautomaatiota minun omista suunnittelmista (teen työkseni teollisuusautomaatio ja taloautomaatio hommia). Kastelli sitten suostui tuollaiseen välimallin ratkaisuun. Varmaan suurinpiirtein samanhintaiseksi olisi tullut Kastellin muuttovalmis (jos ei olisi tullut taloautomaatiota), mutta saatiin ehkä hieman parempaa kalustusta ja pintamateriaaleja samaan rahaan.
Näissä ainakin tuli selkeää säästöä:
- Keittiö. Kastelli käyttää Puustellia ja me saatiin vastaava keittiö noin 4k€ halvemmalla kuin Puustellin. Talovalmistajien hinnat alkaen keittiöt on sitte ihan niin minimi varustelulla kuin voi olla. Me myös asennettiin keittiä itse.
- Lattiamateriaalit. Saatiin alennuksesta 18€/m2 hyvää ja silmää miellyttävää vinyylilankkua. Kastellilla tuo olisi ollut paljon kalliimpi.
- Valaistus. Koko talon valaistus ledeillä tuli halvemmaksi itse hommaamalla valot. Tässäkin kyllä käytettiin hyväksi alennuksia.

Mielestäni tuossa "sisusta itse" paketissa voi säästää mutta se tarkoittaa tarjouksien kyttäilyä ja paljon omaa työpanosta.
Kustannuksia (127m2 asuinpinta-ala):
Maatyöt n.55 k€ (rinnetontti, mutta talo yhdessä tasossa)
Talopaketti 130k€
Maalämpö ja maaviileä: 15k€
Kaikki kiintokalusteet 15k€
Taloautomaatio KNX 4k€
Kaikki loput (ostetut työt, mestarin palkkio, liittymismaksut, pintamateriaalit yms. en jaksa kaivaa kaikista erittelyitä) = 60k
Kokonaisuudessaan n.270k€
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Meillä tuli Kastellilta ns. Viittä vaille valmis paketti hieman modattuna. Kastelli teki sisäseinä runkoihin asti, ulkoa valmiiksi (poislukien terassi) ja LVI hommat. Itse sitten tehtiin siitä eteenpäin. Osassa hommissa oli sit sähkäri, timpuri ja laatoitusmies apuna. Syy miksi päädyttiin tuohon ratkaisuun oli, että mikään talotehdas ei suostunut toteuttamaan taloautomaatiota minun omista suunnittelmista (teen työkseni teollisuusautomaatio ja taloautomaatio hommia). Kastelli sitten suostui tuollaiseen välimallin ratkaisuun. Varmaan suurinpiirtein samanhintaiseksi olisi tullut Kastellin muuttovalmis (jos ei olisi tullut taloautomaatiota), mutta saatiin ehkä hieman parempaa kalustusta ja pintamateriaaleja samaan rahaan.
Näissä ainakin tuli selkeää säästöä:
- Keittiö. Kastelli käyttää Puustellia ja me saatiin vastaava keittiö noin 4k€ halvemmalla kuin Puustellin. Talovalmistajien hinnat alkaen keittiöt on sitte ihan niin minimi varustelulla kuin voi olla. Me myös asennettiin keittiä itse.
- Lattiamateriaalit. Saatiin alennuksesta 18€/m2 hyvää ja silmää miellyttävää vinyylilankkua. Kastellilla tuo olisi ollut paljon kalliimpi.
- Valaistus. Koko talon valaistus ledeillä tuli halvemmaksi itse hommaamalla valot. Tässäkin kyllä käytettiin hyväksi alennuksia.

Mielestäni tuossa "sisusta itse" paketissa voi säästää mutta se tarkoittaa tarjouksien kyttäilyä ja paljon omaa työpanosta.
Kustannuksia (127m2 asuinpinta-ala):
Maatyöt n.55 k€ (rinnetontti, mutta talo yhdessä tasossa)
Talopaketti 130k€
Maalämpö ja maaviileä: 15k€
Kaikki kiintokalusteet 15k€
Taloautomaatio KNX 4k€
Kaikki loput (ostetut työt, mestarin palkkio, liittymismaksut, pintamateriaalit yms. en jaksa kaivaa kaikista erittelyitä) = 60k
Kokonaisuudessaan n.270k€
Tässä on hyvin eritelty, että mitä mikin on maksanut!

Pitää itsekin alkaa tutustumaan tarkemmin noihin erilaisiin talopaketteihin ja siihen, että mitä ne tarjoavat / jättävät tarjoamatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Kannattaa vertailla ja kilpailuttaa talotehtaita sekä lukea tarkkaan mitä tarjous sisältää. Meillä mestari oli mukana jo tuossa vaiheessa ja häneltä tuli silloin hyvää kommenttia tarjouksista. Osalla saattaa puuttua jotain oleellista joka taas toisella kuuluu hintaan.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Kannattaa vertailla ja kilpailuttaa talotehtaita sekä lukea tarkkaan mitä tarjous sisältää. Meillä mestari oli mukana jo tuossa vaiheessa ja häneltä tuli silloin hyvää kommenttia tarjouksista. Osalla saattaa puuttua jotain oleellista joka taas toisella kuuluu hintaan.
Ihan mielenkiinnosta muutama kysymys juurikin rakennusmestarista:
- Mitä kautta löysitte mestarin?
- Halpa ei ole hyvä, mutta missä hintaluokassa mestari oli? Jos siis kommentoi jo tarjousvaiheessa tarjouksia

Näemmä se mestari kannattaa jo ottaa kilpailutusvaiheessa niin on joku ammattilainen omalla puolella kommentoimassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Me löysimme mestarin suositusten kautta ja sama mestari oli toiminut tuttujen OKT-projektissa. Meillä maksoi mestari 5400€. Hän oli mukana myös budjetoinnissa ja itseasiassa hänen antama budjettiarvio oli hyvin lähellä tuota 270k€. Muistaakseni halvin tarjous mestarin palkkiosta oli 2000, mutta siinä oli rajattu tarkasti montako kertaa hän käy työmaalla ja montako sähköpostiviestiä/puhelua se sisältää.
Kannattaa panostaa mestarin palveluihin varsinkin jos rakentaminen ei ole ennestään tuttua. Äkkiä säästää sen isomman palkkion kustannuksen kun mestari tarkistaa tarjoukset.
Meillä ainakin pankki vaati mestarin tekemän budjettiarvion joten siinä vaiheessa viimeistään tarvitaan mestaria.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Kyllä ne talojen sisätyöt yleensä on niin hinnoiteltuja, että itse ei samaan rahaan vastaavia töitä pysty teettämään ilman suhteita.
Materiaaleissa toki säästää jos jaksaa tarjouksia kytätä, mutta hävikki, rahdit, asennustarvikkeet yms kannattaa myös näissä huomioida.
Itse tehden pääsee yleensä ihan hyville tuntipalkoille jos osaamista riittää ja siihen on mahdollisuus. Paljolti se itse tekeminen on myös kiinni materiaaleista. Jos vetää MDF paneelia katot, maalaa/tapetoi seinät, lattiat laminaattia ja laatoitukset tekee 10x10-20x30 laatalla niin hyville pohjille saa keskinkertainenkin tekijäkin ihan ok jälkeä malttia käyttäen.

Jos taas suunnitelmissa on parempaa parkettia, suurta laattaa, epäsuoraa valaistusta ja sileää pintaa niin en lähtisi itse lopputulosta harjoittelemaan.

Hyvän vastaavan löytää kyllä ihan googlettamalla, mutta lähiseudun rakentajilta kysellen voi päästä parempaan lopputulokseen. Nuo kiinteähintaiset vastaavat ovat tietysti helppoja kustannusten suhteen, mutta kannattaa myös harkita vastaavan ottamista ihan tuntiveloituksella. Ne "pakolliset" vastaavan tehtävät eivät montaa kymmentä tuntia talon rakentamisessa ole ja hinnat pyörivät siinä 40-60€ välillä alueesta riippuen. Tällöin ainakin saa apua kun sitä tarvitsee, eikä tarvitse maksaa turhasta jos hommat sujuvat ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 384
Uutta vlogijaksoa:



Reaalitilannepäivityksenä loppuviikosta tuli IV-kone ja tulo- sekä poistoilmaventtiilit. Tällä ja ensi viikolla on ohjelmassa LVI-kalusteiden asennusta ja sähköasennuksia. Lattialaminaatit, saunan lauteet, ovet, karmit ja listat saapuivat eilen tontille.

Ihan mielenkiinnosta muutama kysymys juurikin rakennusmestarista:
- Mitä kautta löysitte mestarin?
- Halpa ei ole hyvä, mutta missä hintaluokassa mestari oli? Jos siis kommentoi jo tarjousvaiheessa tarjouksia

Näemmä se mestari kannattaa jo ottaa kilpailutusvaiheessa niin on joku ammattilainen omalla puolella kommentoimassa.
Parin eri suosituksen kautta löytyi mestari ja palkkio 6000 e talosta ja 1500 e autotallista.
Kiinnostaa myös kokemukset talopakettivalmistajasta ja rakennusporukasta. Hyviä vinkkejä tässä toki matkallakin tullut, kiitos niistä!
Itse olen ollut tähän asti ihan tyytyväinen Finnlamelliin, kaikki pienet "kuprut" on hoitunut kuntoon ja kommunikointi toimii. Tekijät toki vaihtuu työvaiheen mukaan, mutta kaikki vaikuttaisivat hoitaneen hommansa asiallisesti ja työmaa on pysynyt varsin siistinä.
Mikä olisi järkevä budjetti kodinkoneille? 2000-2500€?
Riippuu toki ihan täysin minkälaista konetta haluaa. Halvimman mahdollisen setin (jääkaappi, pakastin, liesiuuni, tiskari, mikro) saa varmaan runsaalla tonnilla, mutta jos haluaa hienomman pään vehjettä meneekin sitten aika äkkiä ja helposti yli 5000 euroa. Itsellä meni noin 3400 euroa, kun ostin kohtalaisen hyvää keskitason vehjettä Boschilta ja Askolta tarjouksia hyväksikäyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Onko rakennusmestarin vastuulla siis valvoa myös rakennusfirman työntekijöiden tekemistä?
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
118
Tästä jo vähän aikaa kulunut, mutta ite rakennutin Älvsbytalon(Suvetar 114t€) 11 vuotta sitten. Hyvät Boschin keittiön kalusteet tuli vakiona. Lisävalintoina otettiin parkettilattiat, isommat ikkunat olkkariin. Hintaan ei sisältynyt rakennusmestari, takka, omat tehostetapetit parille seinälle, keittiön välitilan laatoitus, eteisen laatoitus. Rakennusmestari oli talofirman suosittelema ja hyvä oli. Vieraili työmaalla silloin tällöin tarkistaen työn jäljen ja teki lopputarkistuksen, jonka yhteydessä luovutti valokuva-albumin rakentamisen vaiheista mikä oli erittäin jees. Kokonaiskustannus kun lasketaan talo, tontti, sähkö/vesi-liittymiset, pihatyöt, kalusteet oli noin 150t€. Kosteiden tilojen laatoitus ei mahtunut silloin budjettiin ja se onkin ainoa asia mikä harmittaa jälkikäteen. Muovimatot on hirveitä, muistakaa laatoittaa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
86
Onko rakennusmestarin vastuulla siis valvoa myös rakennusfirman työntekijöiden tekemistä?
Riippuu mitä on sovittu, mutta vähintään virheisiin ja puutteisiin puututaan ja valvotaan suunnitelman mukaista toteutusta.

Mestarin hommat pääpiirteittäin rakennusaikana. Kuvia otettava paljon sekä ennen kuin menee mitään piiloon käytävä tontilla katsomassa ja dokumentoitava. Yhteydenpitoa talofirman, grynderin, hankkeeseen ryhtyvien ja itse tekijöiden kanssa tontilla. Urakoiden työnjohdon hoitaa talofirman edustajat, jos talofirma tekee. Mestari valvoo toteutusta ja tarvittaessa opastaa ja puuttuu sekä valvoo asiakkaansa etuja

Ympäristöopas 76 tarkastusasiakirjan mukaisesti viralliset tarkastukset (monta sivua ja kohtaa kuitattavana). Tätä tarkkaria käytetään, Vantaalla, Helsingissä ja Sipoossa ainakin. Espoossa, tuusulassa ja hyvinkäällä esim
omat tarkastusasiakirjansa (muutama sivu kunnan oma tekemää tarkkaripaperia ja kuittauksia). Teen tarkastukset ja valvonnat kuitenkin ihan samaan tapaan kunnissa kunnasta ja tarkkarista riippumatta. Jokaisessa kunnassa taasen tehdään tarkastusasiakirjan lisäksi tarkastusasiakirjan yhteenvetolomake käyttöönottotarkastukseen mennessä. Teen ite näitä hommia päätoimisesti.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
326
Onko rakennusmestarin vastuulla siis valvoa myös rakennusfirman työntekijöiden tekemistä?
Tämä on varmaan tapauskohtaista. Meillä vastaava mestari ei huomannut että talosta puuttui seinistä ja yläpohjista tuulisidonnat. Tämän johdosta talo huojui tuulessa ennen kuin sitä korjattiin. Sama heppu ei huomannut että kattotuolit eivät ole kiinni. Kolmen vuoden päästä yläpohjaa ropeltaessa satuin itse huomaamaan että kattotuoleja on irti suuret määrät.

Tuohon liittyvä virallinen rakennustarkastajan tekemä runkokatselmus on pelkkä leima paperissa. Kyselin miksei tällaisia huomata kierroksella ja vastaus oli mykistävä: "työmaalla ei luultavasti ollut rakennekuvia esillä, niin ei huomattu jäykisteiden puutetta". Kattotuolien irti olon näkee siinä vaiheessa jos vähän nostaa katsettaan. Uskallan väittää että jokaisessa talossa kattotuolit on tarkoitus kiinnittää joka liitoskohdastaan.

Kannattaa maksaa pätevälle vastaavalle mestarille riittävästi. Neljällä tonnilla sai tällaisen mestarin.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Tämä on varmaan tapauskohtaista. Meillä vastaava mestari ei huomannut että talosta puuttui seinistä ja yläpohjista tuulisidonnat. Tämän johdosta talo huojui tuulessa ennen kuin sitä korjattiin. Sama heppu ei huomannut että kattotuolit eivät ole kiinni. Kolmen vuoden päästä yläpohjaa ropeltaessa satuin itse huomaamaan että kattotuoleja on irti suuret määrät.

Tuohon liittyvä virallinen rakennustarkastajan tekemä runkokatselmus on pelkkä leima paperissa. Kyselin miksei tällaisia huomata kierroksella ja vastaus oli mykistävä: "työmaalla ei luultavasti ollut rakennekuvia esillä, niin ei huomattu jäykisteiden puutetta". Kattotuolien irti olon näkee siinä vaiheessa jos vähän nostaa katsettaan. Uskallan väittää että jokaisessa talossa kattotuolit on tarkoitus kiinnittää joka liitoskohdastaan.

Kannattaa maksaa pätevälle vastaavalle mestarille riittävästi. Neljällä tonnilla sai tällaisen mestarin.
Tuossa liikutaan jo sellaisella alueella, että voi joutua herra mestarikin vastuuseen törkeästä huolimattomuudesta. Puhutaan kuitenkin erittäin olennaisista rakennuksen turvallisuuteen liittyvistä rakenteista. Onneksi ei ollut johtanut vahinkoihin ennenkuin asian huomaatte.

Mutta se on varmasti vaikea löytää hyvä mestari. Etenkin kun talon rakentaminen on usein kerta elämässä kokemus. Kannattaakin aina kysellä referenssejä ja kysyä sieltä miten meni.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Mestariin kannattaa tosiaan satsata ja sopia riittävä määrä työmaakäyntejä tai sitten pitää itse keritä käydä likimain päivittäin ja olla riittävästi pokkaa, että aina kysyy asiat tekijöiltä ja sitten varmistaa mestarilta. Itse olen sen verran mikromanageeraaja(ja asuttiin alta kilometri työmaalta + pystyin tekemään palkkatyöt etänä), että kävin työmaalla päivittäin. Kuvia kannattaa tosiaan ottaa tosi paljon. Itse laiskistuin projektin edetessä ja nyt sitten pari päivää sitten alkoi seinä-wc natisemaan allani, niin nyt olisi hyvä jos olisi ennen laatoitusta olevia kuvia(kotelon seinät Tulppa-levyllä, joka vaatii muutamaan kohti laastilla täytetyt kolot wc-runkoon asti kantamaan istuimen kuorman). Samaten teknisessä tilassa on hieman puutteita joustavien äänenvaimentimien asennuksessa, niin olisi helpompi, jos noistakiin olisi sattunut kuvat napsaisemaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Itse tein 2013-2015 tuommoisen 100m² hirsitalon maalämmöllä noin 155 k€ budjetilla ilman tonttia. Ja kaikki työ pohjista lähtien mitä voi itse tehdä. Siihen nähden tuo muuttovalmis tuntuu edulliselta, toki lauta/elementti-talo on edullisempi lähtökohtaisesti. Itse tekemällä saa toki hieman säästöä ja budjettia vaikka terassin/autotallin tekoon.
Katsoin vasta tuollaisia ~120-140m2 hirsitalovalmispaketteja muuttovalmiina, niin lähdöt oli siellä yli 230 k€ ennen lisäspeksejä. Todellisuus omien valintojen mukaan lienee siellä 250k€ ylöspäin, joten kyllä tuo 155k€ on aika vähän siihen nähden. :)

Mietin itsekin valmistaloja ja kaupungin tonttilottoon ryhtymistä, mutta jostain syystä tuntui heikosti kannattavalta. Heittäisin arvalla, että olisi maksanut lähemmäs 350-370k€ tai enemmän (tontti,maarakennus,talo,autotalli jne). Samalla hinnalla saa paremmalta alueelta alle 20 vuotta vanhan 150-200m2 tiilitalon 2 auton lämpimällä autotallilla. Meillä päin siis. Valmistiilitalot muuttovalmiina taasen oli lähdöt 300k€ noilla omilla spekseillä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Riippuu mitä on sovittu, mutta vähintään virheisiin ja puutteisiin puututaan ja valvotaan suunnitelman mukaista toteutusta.

Mestarin hommat pääpiirteittäin rakennusaikana. Kuvia otettava paljon sekä ennen kuin menee mitään piiloon käytävä tontilla katsomassa ja dokumentoitava. Yhteydenpitoa talofirman, grynderin, hankkeeseen ryhtyvien ja itse tekijöiden kanssa tontilla. Urakoiden työnjohdon hoitaa talofirman edustajat, jos talofirma tekee. Mestari valvoo toteutusta ja tarvittaessa opastaa ja puuttuu sekä valvoo asiakkaansa etuja

Ympäristöopas 76 tarkastusasiakirjan mukaisesti viralliset tarkastukset (monta sivua ja kohtaa kuitattavana). Tätä tarkkaria käytetään, Vantaalla, Helsingissä ja Sipoossa ainakin. Espoossa, tuusulassa ja hyvinkäällä esim
omat tarkastusasiakirjansa (muutama sivu kunnan oma tekemää tarkkaripaperia ja kuittauksia). Teen tarkastukset ja valvonnat kuitenkin ihan samaan tapaan kunnissa kunnasta ja tarkkarista riippumatta. Jokaisessa kunnassa taasen tehdään tarkastusasiakirjan lisäksi tarkastusasiakirjan yhteenvetolomake käyttöönottotarkastukseen mennessä. Teen ite näitä hommia päätoimisesti.
Mitenkä usein käyt / kauanko olet työmaalla talopaketin pystytysvaiheen aikana?
Tekevät joskus muutamassa päivässä runkovalmiiksi paketista riippuen. => helposti jää jotain huomaamatta jos ei ole paikalla (joskus silloinkin).
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
No mitä valmiimpana paketti tulee, sitä vähemmän siinä tietysti on valvottavaa tai mahdollisuuksia virheisiin asennusaikana. Nämä valmiselementeistä tehtävät talopaketit on kasattu tehtaalla jo niin pitkälle, että ei niistä oikein voi tarkastella työmaalla kuin että ne on kiinnitetty oikein.

Mutta hyvää keskustelua, painottaisin vielä sitä että vastaavan pätevyys, kokemus, kiinnostus ja ajankäyttö täytyy olla suoraan suhteessa rakentajan/rakennuttajan omaan kokemukseen. Jos et ole koskaan taloa rakentanut niin älä ota mitään 2950€/talo kiinteähintaista kaveria hommaan :)
Ei sitä valvontaa tarvitse sille vastaavalle välttämättä edes sysätä. Jos tuntee jonkun pätevän henkilön hommaan, voi siihen itse työmaavalvontaan palkata kenet tahansa. Tässä tapauksessa sitten riittää se halvin vastaava joka hoitaa sen byrokraattinen puolen, kun joku muu luotettava taho hoitaa sen valvonnan sinun puolesta.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Katsoin vasta tuollaisia ~120-140m2 hirsitalovalmispaketteja muuttovalmiina, niin lähdöt oli siellä yli 230 k€ ennen lisäspeksejä. Todellisuus omien valintojen mukaan lienee siellä 250k€ ylöspäin, joten kyllä tuo 155k€ on aika vähän siihen nähden. :)
Oman työn osuus oli korkea. Ulkopuolisia työntekijöitä oli mestari, putkimies, kaivinkone ja sähkäri ja nämäkin oli tuttuja. Veloittivat kyllä työstä, mutta ei neuvoista ja antoivat tehdä itse ne yksinkertaiset aikaa vievät työvaiheet esim kaapelien ja putkien vedot.

Oma talo on Honkakartanon malliston pohjalta, mutta en tiedä saako heiltä enää samanlaista tarjontaa. Valinta osui tähän siksi, että appiukko oli jo tehnyt yhden tältä toimittajalta ja edustaja asui omalla kylällä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
86
Mitenkä usein käyt / kauanko olet työmaalla talopaketin pystytysvaiheen aikana?
Tekevät joskus muutamassa päivässä runkovalmiiksi paketista riippuen. => helposti jää jotain huomaamatta jos ei ole paikalla (joskus silloinkin).
Tarpeen mukaan käydään työmaalla ja rungon pystytyksessä aina paikalla. 9/10 on elementtitaloja ja rungon pystytys aluskatteelle asti toteutuu n. 2-3 päivässä.

Pääpiirteittäin listaan mitä tsekkaan rungon pystytyksessä. Elementtien pystytysvaiheessa elementtien kiinnityksen alajuoksuun ja elkkujen liitokset toisiinsa sekä sokkelin ja rungon välistä löytyy radon+kapillaarikatko ja löytyykö elementeistä tuulijäykistelevyjä, jos niitä on suunnitelmissa. Seuraavana päivänä monesti voi katsoa sitten ristikoiden kiinnitykset ja sitä seuraavana päivänä tuulijäykisteiden ja nurjahdustukien kiinnitykset ristikoissa sekä lisäksi, että naulojen määrät täsmää suunnitelmiin. Rungossa tärkeintä rakenteellisesti tarkistettavaa on sokkelin ja rungon liitos sekä rungon jäykistys suunnitelmien mukaisesti. Rungon edetessä sitten höyrynsulun liitokset ja läpiviennit yms.

Runkotarkastuksissa rakennustarkastajien kanssa tarkastellaan sitten uudestaan, nurjahdustukia, tuulijäyksiteitä, ristikoiden kiinnityksiä, palo-osastointeja jos niitä on ja naulojen määriä. On myös tarkastajia jotka juttelee vaan niitä näitä ja luottaa mestarin sanaan. Tällä hetkellä pks seudulla tarkastukset tehdään vieläkin etänä. Eli tarkastaja ei tule paikalle, vaan hänelle tehdään pöytäkirja valokuvineen mestarin toimesta.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Näitä viestejä kun lukee, niin ihmiset jotka ymmärtää rakentamisesta eivät ole ikinä tyytyväisiä siihen mitä tilaavat. Aivan sama kuka se rakentaja on...

Sillee on mukavempi olla tavis ja tilata vaan se talo ja tyypit niin ei tarvi stressata, jos jostain puuttuu 3 naulaa, kun ei siitä itse mitään ymmärrä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
”Ignorance is bliss”

Ainakin kunnes seinät kaatuu myrskyssä tai huomaa että katto vuotaa :)

Mä oon ihan maallikko enkä tajua mistään mitään. Tarkotus miettiä miten voi minimoida riskit JA oma osallistuminen jos päädyn rakentamaan.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
”Ignorance is bliss”

Ainakin kunnes seinät kaatuu myrskyssä tai huomaa että katto vuotaa :)

Mä oon ihan maallikko enkä tajua mistään mitään. Tarkotus miettiä miten voi minimoida riskit JA oma osallistuminen jos päädyn rakentamaan.
Avaimet käteen paketti ja hyvä mesu valvojaksi/rakennuttajaksi jo heti tarjousten pyyntöön mukaan. Sillä aika pitkälle pitäisi onnistua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
28
Olemme suunnitelleet rakentavamme kellarin lisäneliöiden toivossa pienelle tontille. Pohjatutkimuksessa tuli kuitenkin ilmi, että pohjavesi on n. 2m syvyydessä, joten kellari pitänee laittaa vedeneristys.

Osaako kokeneemmat arvioida paljonko tästä tulee lisäkustannuksia? Kellari on suunnitelmissa ollut n. 80 m2.

Budjetti on melko tiukoilla kellarin kanssa, joten suuret lisäkustannukset pakottavat luopumaan kellarista, mutta toisaalta se jättäisi rahaa autotalliin, jonka rakentamisen olimme aluksi ajatelleet jättää myöhemmäksi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Mikä olisi järkevä budjetti kodinkoneille? 2000-2500€?

Mdf-paneelit (halvin?) maksaa 12€/m2 ja esimerkiksi kuusipaneeli alle 2€/m2. Tuo kerrottuna 100, niin hinta liikkuu 200 ja 1000€ välissä. Näissä pitää käydä kaupassa katsomassa, että mikä miellyttää sitten silmää.
Neliöhintoja laskiessa kannattaa muistaa kiinnitystarpeet, laminaatin alle tuleva matto, listat, kynnykset, näiden kiinnitystarpeet ym. Kuusipaneelikin tarvitsee jonkun pinnan ja esim 2 km paneelin vahausta ei ihan työpäivän jälkeisenä iltana onnistu.

Kodinkoneille kannattaa laskea joku järkevä könttäsumma ja sen jälkeen metsästää jos löytyisi vähän parempaa samaan rahaan.

Suurin säästö mun mielestä tulee kun tehdään oikea budjetti ja siinä pysytään. Tarkoittaa ettei lähdetä enää upgreidaamaan keittiön tasoja tai saunaa alkuperäisestä suunnitelmasta. Kaiken budjetoinnin jälkeenkin saattaa yllättää että Stalan postilaatikko maksaa 200€ ja nurmikkoon tarvitaan 3 kasettikuormaa multaa...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Omakotitalon rakentaminen ensiasuntona ei ole pankille ongelma, tietty omarahoitusosuutta pitää olla pankista riippuen 15-25% eli enemmän kuin suoraan asuntoa ostaessa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
129
Meillä on ollut uudisrakentaminen haaveena jo vuosia, mutta ei ole vielä löytynyt sopivaa tonttia sopivalta alueelta eikä tonttiarpajaisissakaan ole käynyt onni varausnumeroiden suhteen. Mitään sen suurempia talosuunnitelmia ei ole vielä lyöty lukkoon, kun ajatuksena on että tontti määrittää pitkälti sen, millaista kannattaa lähteä tekemään ja tontin täytyy olla hyvällä sijainnilla, koska muuten projektissa ei ole mitään järkeä. Eikä hankkeella ole ollut edes kiirettä kun nykyinenkin on tarpeeksi suuri ja sopivalla alueella.

Onko täällä ketään joka olisi uudisrakentamisen yhteydessä tuonut tontille erillisen talviasuttavan minitalon, jota voi rakennusprojektin aikana käyttää taukotilana, varastona tai jopa yöpymiseen? Tuo voisi jäädä sitten päärakennuksen valmistuttua pihasaunaksi, toimistoksi ja vierasmajaksi. Noita tuntuu saavan valmismoduuleina niin voisi vain nosturilla nostaa sijoilleen kun maatyöt on tehty. Ratkaisun plussat ja miinukset? Oletetaan, että tontin rakennusoikeus riittää molempiin. Olen ymmärtänyt, että ainakaan vesi- ja viemäriliitosta ei pysty tekemään ennen kuin päärakennus on valmis, mutta sähköt saisi kytkettyä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
86
Kaks yhdistettyä työmaakonttia pihalla, toisessa suihku ja keittotila sekä toisessa makuu- ja oleskelutilat. Viemäriveto kontista viemärin tarkastuskaivoon, vesi puutarhaletkulla kontin liittimeen. Talvella eristettynä ja sulanapitokaapeli lisäks. Sähkö tonttikeskuksesta. 2 aikuista ja 2 pientä lasta rakentamisen ajan noissa. Kustannus oli n 300e/kk. Välillä sitten mökillä pyykin pesut yms. Oli aika tiiviistä, mutta pysty hartiapankki rakentamisessa maksimoida tontillaoloajan. En enää toiste ole hoitanut noin, mutta se oli eka omatalo sillon. Ekan talon rahoilla pystyi sitten satsata enempi mukavuuteen toisen rakentamisaikana.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tarpeen mukaan käydään työmaalla ja rungon pystytyksessä aina paikalla. 9/10 on elementtitaloja ja rungon pystytys aluskatteelle asti toteutuu n. 2-3 päivässä.

Pääpiirteittäin listaan mitä tsekkaan rungon pystytyksessä. Elementtien pystytysvaiheessa elementtien kiinnityksen alajuoksuun ja elkkujen liitokset toisiinsa sekä sokkelin ja rungon välistä löytyy radon+kapillaarikatko ja löytyykö elementeistä tuulijäykistelevyjä, jos niitä on suunnitelmissa. Seuraavana päivänä monesti voi katsoa sitten ristikoiden kiinnitykset ja sitä seuraavana päivänä tuulijäykisteiden ja nurjahdustukien kiinnitykset ristikoissa sekä lisäksi, että naulojen määrät täsmää suunnitelmiin. Rungossa tärkeintä rakenteellisesti tarkistettavaa on sokkelin ja rungon liitos sekä rungon jäykistys suunnitelmien mukaisesti. Rungon edetessä sitten höyrynsulun liitokset ja läpiviennit yms.

Runkotarkastuksissa rakennustarkastajien kanssa tarkastellaan sitten uudestaan, nurjahdustukia, tuulijäyksiteitä, ristikoiden kiinnityksiä, palo-osastointeja jos niitä on ja naulojen määriä. On myös tarkastajia jotka juttelee vaan niitä näitä ja luottaa mestarin sanaan. Tällä hetkellä pks seudulla tarkastukset tehdään vieläkin etänä. Eli tarkastaja ei tule paikalle, vaan hänelle tehdään pöytäkirja valokuvineen mestarin toimesta.
Tarkastajilla ei ole nykyään mitään? vastuuta, eli voi halutessaan huoletta uskoa mestarin sanaan, vastuu on sillä vastaavalla mestarilla.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Joo tämä se varmaan on isoin kysymys meidänkin kohdalla, että lähdetäänkö vielä säästämään lisää ja asutaan jossain rivarinpätkässä muutama vuosi. Kun nyt pääsis vuokrakuutiosta pois ensin.
Kannattaa tuossa muistaa, että tuossa muutaman vuoden rivarinpätkässä häviää aika paljon varainsiirtoverossa ja välityspalkkiossa. Sulaa säästetyt varat helposti näissä. Siihen päälle vielä myyntiongelmat eli saako myytyä ja miten majoittua luovutus- ja valmistumispäivän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Kannattaa tuossa muistaa, että tuossa muutaman vuoden rivarinpätkässä häviää aika paljon varainsiirtoverossa ja välityspalkkiossa. Sulaa säästetyt varat helposti näissä. Siihen päälle vielä myyntiongelmat eli saako myytyä ja miten majoittua luovutus- ja valmistumispäivän aikana.
Tais olla ensiasunnon ostaja joten ei tarvitse rivarinpätkästä varainsiirtoveroa maksaa. Ja jos rakentaa/rakennuttaa OKT ei tarvitse tästäkään myös varainsiirtoveroa maksaa. Muutoin toki menee em. kuluja ja voi tulla myyntiongelmia tms.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Tais olla ensiasunnon ostaja joten ei tarvitse rivarinpätkästä varainsiirtoveroa maksaa. Ja jos rakentaa/rakennuttaa OKT ei tarvitse tästäkään myös varainsiirtoveroa maksaa. Muutoin toki menee em. kuluja ja voi tulla myyntiongelmia tms.
Tuo on tietenkin totta, että rivarista ei veroa tarvi maksaa, eikä rakentajana. Jos kuitenkin rivariaikana löytyy joku 300ke valmis ja täydellinen koti, voi harmittaa, että edun käytti 100ke rivarissa (12000e vs. 2000e) prosenttikikkailulla tuon eron voi tietenkin puolittaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Tuo on tietenkin totta, että rivarista ei veroa tarvi maksaa, eikä rakentajana. Jos kuitenkin rivariaikana löytyy joku 300ke valmis ja täydellinen koti, voi harmittaa, että edun käytti 100ke rivarissa (12000e vs. 2000e) prosenttikikkailulla tuon eron voi tietenkin puolittaa.
Varainsiirtovero menee ihan samalla tavalla kuin muukin verotus, eli siihen voi tehdä muutoksia/hakea oikaisua kolme vuotta verovuoden päättymispäivästä.
Mikään ei siis estä ostamasta tuota 100ke asuntoa nyt ensiasunnon-ostaja-statuksella ja jos se unelmien 300k talo löytyy v. 2023, poistamalla tuo ensiasunnon-ostaja etu 2020 verotuksesta ja maksamalla tuo 2000e vs-vero korkoineen takautuvasti.

Itse olen näin tehnyt kun menin tuon edun aikanaan käyttämään edulliseen kerrostaloasuntoon mutta muutaman vuoden päästä pitikin hankkia ok-talo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Varainsiirtovero menee ihan samalla tavalla kuin muukin verotus, eli siihen voi tehdä muutoksia/hakea oikaisua kolme vuotta verovuoden päättymispäivästä.
Mikään ei siis estä ostamasta tuota 100ke asuntoa nyt ensiasunnon-ostaja-statuksella ja jos se unelmien 300k talo löytyy v. 2023, poistamalla tuo ensiasunnon-ostaja etu 2020 verotuksesta ja maksamalla tuo 2000e vs-vero korkoineen takautuvasti.

Itse olen näin tehnyt kun menin tuon edun aikanaan käyttämään edulliseen kerrostaloasuntoon mutta muutaman vuoden päästä pitikin hankkia ok-talo.
Enpä moista tiennyt. Nyt varmaan myöhäistä kun jo 11 vuotta ensiasunnon ostosta, mutta nykyisen asunnon hinta oli 3 kertainen joten olisi kannattanut noin tehdä kun olisi tiennyt että noin voi tehdä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Tuo kolme vuotta on sen verran lyhyt aika, että ei ole mielestäni kovin kannattava veivi noin yleisesti ajatellen. Jos sitä vanhaa, esim. rivarin pätkää alkaa myymään, niin siitä menee aina myös jotain myymiseen liittyviä kuluja. Ja jos pitää sitten sen seuraavan kanssa kaupan ehtona sitä, että vanha pitää saada ensin kaupaksi, niin siitä voi joku pyyhkiä oikealta ohi, jos hänellä ei ole samaa taakkaa.

Edit. Tietysti jos on tarkoitus ostaa alkuun yksiö, jonka aikoo laittaa esim. vuokrakäyttöön, niin sittenhän tuo voi olla kannattava veivi. Mutta ei silti mikään kovin merkittävä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
En kyllä ihan täysin ymmärrä miten tuon edun muka voi siirtää, koska laissa selvästi lukee, että verovapauden edellytyksenä on, ettei kaupan hetkellä tai sitä ennen ole koskaan omistanut 50% tai enemmän asunto-osakkeesta tai kiinteistöstä. Eihän tämä aikaisempi omistajuus mihinkään häviä vaikka verotukseen hakee oikaisua.

@Jebaus voisi selittää vähän tarkemmin millä perusteella tuo muka meni läpi.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
En kyllä ihan täysin ymmärrä miten tuon edun muka voi siirtää, koska laissa selvästi lukee, että verovapauden edellytyksenä on, ettei kaupan hetkellä tai sitä ennen ole koskaan omistanut 50% tai enemmän asunto-osakkeesta tai kiinteistöstä. Eihän tämä aikaisempi omistajuus mihinkään häviä vaikka verotukseen hakee oikaisua.

@Jebaus voisi selittää vähän tarkemmin millä perusteella tuo muka meni läpi.
Kiinnostaisi myös. Täällä 4,5v sitten ostettu 200ke omakotitalo ja seuraava hankinta 350ke okt eli vsverossa eroa 6000e.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 384
Noista varainsiirtoveroasioista voi jatkaa jossain toisessa ketjussa, tämän ketjun puitteissa alkaa mennä vähän offtopiciksi.



Meidän talopakettityömaalta uutta vlogipätkää julki - tällä videolla autotallin runko pystyssä ja keittiö yms kiintokalusteet asennettu.

Tämänhetkisessä reaalitilanteessa sisällä tehdään sähkökalustuksia, kaikki sisustan viimeistelukamat on saapuneet ja ulkopuolelta talo lähes maalattu. Autotalliin tuli kattoristikot tänään ja suurin osa rakennustarvikkeista on tilattu tai jo tontilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Varainsiirtovero menee ihan samalla tavalla kuin muukin verotus, eli siihen voi tehdä muutoksia/hakea oikaisua kolme vuotta verovuoden päättymispäivästä.
Mikään ei siis estä ostamasta tuota 100ke asuntoa nyt ensiasunnon-ostaja-statuksella ja jos se unelmien 300k talo löytyy v. 2023, poistamalla tuo ensiasunnon-ostaja etu 2020 verotuksesta ja maksamalla tuo 2000e vs-vero korkoineen takautuvasti.

Itse olen näin tehnyt kun menin tuon edun aikanaan käyttämään edulliseen kerrostaloasuntoon mutta muutaman vuoden päästä pitikin hankkia ok-talo.
Uhkaan tässä hieman Juhan tulkintaa mutta nyt on mielestäni tullut sen verran erikoinen aihe että kaipa tämän keskustelun voisi loppuun käydä.

Soittelin tänää verottajalle ja kyselin asiasta, ehdoton kanta oli se että siellä pykälissä lukee että et ole oikeutettu ensiasunnon ostajan etuun mikäli olet omistanut aikaisemmin 50% asunnosta, eli tuota etua ei ole mitenkään mahdollista siirtää koska jo aikaisemmin tuo omistusehto on täyttynyt.

Eli @Jebaus voisi tarkentaa että millä ihmeen kommervenkillä tuon edun voisi siirtää? Tämä olisi ainakin itselleni kullanarvoinen (10k) asia mikäli tuo on mahdollista ja miten se on perusteltu?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
En kyllä ihan täysin ymmärrä miten tuon edun muka voi siirtää, koska laissa selvästi lukee, että verovapauden edellytyksenä on, ettei kaupan hetkellä tai sitä ennen ole koskaan omistanut 50% tai enemmän asunto-osakkeesta tai kiinteistöstä. Eihän tämä aikaisempi omistajuus mihinkään häviä vaikka verotukseen hakee oikaisua.
@Jebaus voisi selittää vähän tarkemmin millä perusteella tuo muka meni läpi.
Tekemällä verottajalle oikaisupyyntö ilmoittamalla että ensiasunnon ostajan verovapauteen liittyvät kriteerit eivät täyty. Omassa oikaisupyynnössä luki vain, että en ole asuntoa omassa asuinkäytössä käyttänyt vaikka ostaessa tarkoitus oli. Tarkkaa sanamuotoa en enään muista kun en sitä itse runoillut vaan sain apuja tutulta joka tämän kertoi. Sieltä tuli sitten perästä verolappu korkoineen, alle 3000€ se oli kaikkineen.
Seuraavassa asunto(kiinteistökaupassa) ilmoitin sitten vain olevani ensiasunnon ostaja ja edellytysten täyttyvän eikä sieltä koskaan mitään kyselyä asiasta tullut.
Nämä voisi siirtää muuten tuonne verokeskusteluun, jotenkin luulin vastanneeni tuonne aasuntolaina-keskusteluun kun talopaketteihin tämä ei oikeastaan mitenkään liity.

Edit: Ensiasunnon varainsiirtoverovapaus
Eli sama kuin tuo kohta 5.3, mutta kerrotaan vain virheen käyneen toisin päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
Eli siis käytännössä 98% henkilöistä syyllistyisi petokseen, jos yrittäisi tuota jälkikäteen muuttaa. Sinun tapauksestasi en tiedä, mutta missään tapauksessa tuo ei siis ole sellainen menettely, jota voisi normaalitilanteessa soveltaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 767
Hyvin erikoinen tapaus kyllä koska edelleenkiin tuo ehto täyttyy:

Et ole kaupantekohetkellä tai sitä ennen omistanut mistään asunto-osakkeesta tai asuinrakennuksesta 50 %:a tai enempää.

Olet omistanut kiinteistön/osakkeen vaikka et olisi siinä asunutkaan. En ala väittämään että noin ei olisi käynyt, mutta verottaja teki luultavasti virheellisen päätöksen sun eduksi ja ei kyllä ole toimintaohjeeksi tuosta.
:edit: Tarkemmin ottaenhan verottajan virhe on tapahtunut uutta asuntoa ostaessa ja siihen ensiasunnon ostajan edun myöntäessään, ei tuossa palautuksessa. Tuossa tapauksessahan olit oikeutettu oikaisuun ihan sillä perusteella että se ei tullut omaan käyttöön jolloin ei verovapautusta voikaan saada. Olisi siis tuon oikaisun jälkeen pitänyt maksaa varainsiirtovero molemmista asunnoista. :edit:

Tuttavapiirissä on päinvastainen tapaus vuosien takaa jossa vanhemmat teki pienen karhunpalveluksen tyttärelleen kun lahjoittivat hänelle heidän lähes arvottoman kotitorppansa vaikka pitivät siinä asumisoikeutensa -> tytär osti myöhemmin talon niin ensiasunnon-ostajan etu oli menetetty.

Toinen tapaus tuttavapiirissä on varainsiirtoveron palautus kun jo tehty kauppa purettiin, niin maksettu varainsiirtovero palautettiin oikaisun jälkeen. Prosessi kesti tosin yli vuoden.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Juuri näin, kuten kaksi edellistä yllä.

Mitään muuta sellaista jälkikäteen korjattavaa virhettä, jolla edun saisi uudelleen käyttöön, en tuossa keksi kuin että omistusosuus on alunperin ilmoitettu verottajalle väärin. Muussa tapauksessa edun aina menettää, koska tuo ehto aiemmasta omistuksesta on hyvin tiukka.

Offtopicia juu, mutta hyvä käsitellä koska tuo "vinkki" oli todella omituinen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Noista varainsiirtoveroasioista voi jatkaa jossain toisessa ketjussa, tämän ketjun puitteissa alkaa mennä vähän offtopiciksi.



Meidän talopakettityömaalta uutta vlogipätkää julki - tällä videolla autotallin runko pystyssä ja keittiö yms kiintokalusteet asennettu.

Tämänhetkisessä reaalitilanteessa sisällä tehdään sähkökalustuksia, kaikki sisustan viimeistelukamat on saapuneet ja ulkopuolelta talo lähes maalattu. Autotalliin tuli kattoristikot tänään ja suurin osa rakennustarvikkeista on tilattu tai jo tontilla.
Hyvän näköinen, valkoinen sokkeli ei ehkä paras ratkaisu, siinä näkyy kaikki lika ja roisekeet heti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
507
Nyt on hyvä fiilistellä Juhan talon edistymistä, kun aika tarkalleen ollaan puolivuotta puolen hehtaarin metsän hirsitalon aloitusta perässä oman projektin kanssa. Jospa vain meilläkin näyttäisi maalis-huhtikuussa... (totuushan on se, että ehkä kesä/heinäkuussa, kun itse askartelee, mutta ainahan voi toiveissa elää :) )

Autokatoksen paikka vielä vaihtui tänään, mutta talon lupakuvat on nyt työstössä talofirmalla. Aikataulut tahto kusta heti talotehtaan puolelta alussa kahdella viikolla ja nyt jännätään miten nopeasti saamme perustusporukalle talon piirustukset, että päästään perustuksia suunnittelemaan ja tekemään ajoissa. Alkuperäinen rungon toimitus olisi ollut vko 43 ja vaarana onkin, että joudumme etsimään uuden pystytysporukan rungolle.. mutta ei vielä stressiä. Sitten helpottaa, kun saa paketin säältä suojaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuleepa ainakin putsattua useammin :D Ja sokkelin saa kyllä vaihdettua helposti, jos alkaa häritsemään.
Tuo on totta, mutta tykkään tuosta musta+hirsi ja hyvä että jätätte sen hirren näkyviin. Ikkuna keittiössä poistaa tuon mustan kaapiston tuomaa pimeyttä kyllä tosi hyvin! :tup:

Kodinhoitohuoneeseen olisin laittanut kuivauskaapin siihen oven viereen, kaksi kärpästä yhdellä iskulla, vaatteiden säilytys ja märkien vaatteidein kuivaus.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 384
Tuo on totta, mutta tykkään tuosta musta+hirsi ja hyvä että jätätte sen hirren näkyviin. Ikkuna keittiössä poistaa tuon mustan kaapiston tuomaa pimeyttä kyllä tosi hyvin!

Kodinhoitohuoneeseen olisin laittanut kuivauskaapin siihen oven viereen, kaksi kärpästä yhdellä iskulla, vaatteiden säilytys ja märkien vaatteidein kuivaus.
Ensi viikolla tulee lasit välitilaan, toivottavasti tuli otettua mitat riittävän oikein o_O

KHH:ssa pidettiin tärkeämpänä kurasyöppöä ja pesukulmausta koirille, saappaille ja mahdollisesti tuleville lasten kuravaatteille. Kuivauskaapille löytyy varaus vasemmalta reunimmaisen kaapin kohdalta, mutta ainakin toistaiseksi koitetaan pärjätä vaatteiden kuivaamisessa tikapuumallisen pyyhekuivaimen kanssa kurasyöppöpisteen yläpuolella.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Ensi viikolla tulee lasit välitilaan, toivottavasti tuli otettua mitat riittävän oikein o_O

KHH:ssa pidettiin tärkempänä kurasyöppöä ja pesukulmausta koirille, saappaille ja mahdollisesti tuleville lasten kuravaatteille. Kuivauskaapille löytyy varaus vasemmalta reunimmaisen kaapin kohdalta, mutta ainakin toistaiseksi koitetaan pärjätä vaatteiden kuivaamisessa tikapuumallisen pyyhekuivaimen kanssa kurasyöppöpisteen yläpuolella.
Kaikenlaista mukavaa ja hienoutta sitä tulee talo projektin myötä mieleen suunnittelun ja rakentamisen eri vaiheissa, jotka olisi kiva saada uuteen asuntoon.

Toisaalta 99,99 prosentilla ihmisillä se budjetti jo rajoittaa niitä valintoja ja asioita on pakko karsia. Samoin monessa projektissa myös se kaava ja kaavassa oleva rakennusoikeus rajoittaa valintoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 574
Viestejä
4 184 812
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom