Valmistalopaketit

Uutta vlogipätkää ulos:



Kyllähän tuonne loppuhässäkkään se mestari/valvoja/konsultti auttaa. Jos noista haluaisi eroon. Ihmiset rakennuttaa taloja ulkomailtakin käsin ja kantavat oikeasti muuttaessaan vain sen laukun sisään. Monet talks
Joo, toki rahalla saa kaikkea, mutta ei näissä meikäläisellä kiirettä aiheuttaneissa jutuissa vastaavalla mestarilla olisi ollut sijaa. Lähinnä kaikkia omia viimeistely ja asennustöitä ja kaikkea pientä järjestelyä mitä piti ennen valmistumista ja käyttöönottotarkastusta itse tehdä. Ja siis sellaisia hommia mitä ihan tarkoituksella teinkin itse, mutta se kuluneen ajan määrä onnistuu aina yllättämään.
 
Viimeksi muokattu:
Hienon näköinen tuo Cilindron musta versio - ei ollut vaan meillä sellaista talotehtaan kautta tarjolla silloin kun niitä valittiin. Mikäs talo ja mitä kautta teille olikaan tulossa?
Hienohan tuo on,toivottavasti on paremmin tehty kuin kiinteällä ohjauskeskuksella varustettu 9kw malli se on nimittäin ihan susi.Termostaatti on väärin suunniteltu ja lisäsi sisällä halvimmat mahdolliset osat.7 kuukauden aikana on hajonnut 3 kertaa.Kolmannen kerran jälkeen riitti ja kävin ostamassa vastaavan toisen merkin kiukaan joka on suomessa tehty eikä kiinassa kuten Cilindro,varma en ole mutta kun kiukaassa ei ole mitään merkintää valmistuspaikasta niin eiköhän se ole kiina.
 
Mitäs mieltä olette 23m2 varaston lämmittämisestä. Tarkoitus ainakin alustavasti pitää 10c lämpöisenä ja ajattelimme ihan vastuksia lattiaan. Maalämmöltä tulisi n. 15 metriä kanaalia varaston nurkalle.

Pihavarasto tarkka.jpg
 
Mitäs mieltä olette 23m2 varaston lämmittämisestä. Tarkoitus ainakin alustavasti pitää 10c lämpöisenä ja ajattelimme ihan vastuksia lattiaan. Maalämmöltä tulisi n. 15 metriä kanaalia varaston nurkalle.

Pihavarasto tarkka.jpg

ILP jos maalämpö ei ole vaihtoehto.
 
Uutta vlogipätkää ulos:

Parafiiniöljyllä jos lauteet käsittelee pari kertaa niin ne pysyvät paremmin puhtaina ja kestävät paljon pidempään. Kannattaa kuitenkin kokeilla johonkin näkymättömään pintaan ensin minkä näköiseksi se lauteet tekee niin voi sitten arvioida onko se haluttu ulkonäkö lauteille.
 
Parafiiniöljyllä jos lauteet käsittelee pari kertaa niin ne pysyvät paremmin puhtaina ja kestävät paljon pidempään. Kannattaa kuitenkin kokeilla johonkin näkymättömään pintaan ensin minkä näköiseksi se lauteet tekee niin voi sitten arvioida onko se haluttu ulkonäkö lauteille.
Joo, tuota parafiiniöljyä kyllä itse harkitsin ensin, mutta laudevalmistajan (Lumisaunat) ohjeistus oli käyttää Supi Saunavahaa kirkkaana.

Ehkä vielä testaan myös tuota parafiiniöljyä lauteiden taustapuolelle näkymättömään paikkaan ennen päätöstä. Ei haluttaisi, että lauteiden väri tummenee käsittelyn myötä lainkaan. Olen myös parista eri lähteestä kuullut, että vuosien ajan parafiiniöljyllä käsitellyt lauteet on lähes mahdoton hioa, jos sellaista tarvetta tulee, koska puun rakenne on kyllästynyt sillä öljyllä.
 
Joo, tuota parafiiniöljyä kyllä itse harkitsin ensin, mutta laudevalmistajan (Lumisaunat) ohjeistus oli käyttää Supi Saunavahaa kirkkaana.

Ehkä vielä testaan myös tuota parafiiniöljyä lauteiden taustapuolelle näkymättömään paikkaan ennen päätöstä. Ei haluttaisi, että lauteiden väri tummenee käsittelyn myötä lainkaan. Olen myös parista eri lähteestä kuullut, että vuosien ajan parafiiniöljyllä käsitellyt lauteet on lähes mahdoton hioa, jos sellaista tarvetta tulee, koska puun rakenne on kyllästynyt sillä öljyllä.

Parafiiniöljy kyllä hivenen tummentaa lauteita ja myös tekee tulevaisuudessa hiomisen melkeimpä mahdottomaksi. Toki kuinka usein olette joutuneet lauteita hiomaan?
 
Toki kuinka usein olette joutuneet lauteita hiomaan?
Jaa-a, en osaa sanoa, mutta voisin kuvitella että jos vaaleisiin lauteisiin sattuu tulemaan joku hankalampi tahra, niin sen poissaaminen onnistuu helpoiten hiomalla :hmm: Siitäkään ei ole kyllä tietoa, onko se puu sen hiottavampaa myöskään tuota saunavahaa käyttäessä.
 
Ehkä vielä testaan myös tuota parafiiniöljyä lauteiden taustapuolelle näkymättömään paikkaan ennen päätöstä. Ei haluttaisi, että lauteiden väri tummenee käsittelyn myötä lainkaan. Olen myös parista eri lähteestä kuullut, että vuosien ajan parafiiniöljyllä käsitellyt lauteet on lähes mahdoton hioa, jos sellaista tarvetta tulee, koska puun rakenne on kyllästynyt sillä öljyllä.

Voi olla kyllä aika mahdoton toive että vahalla tai parafiinilla käsitelty laude ei tummuisi yhtään.

Hiomisesta minulla ei ole tietoa miten onnistuu käsittelyiden jälkeen. Tosin ne saunanlauteet taitavat kestää nykyajan saunoissa joissa ilma vaihtuu asianmukaisesti luokkaa 20 vuotta ilman hiomisiakin. Siinä vaiheessa voi olla kyllä aika jo muutenkin uusia lauteet kokonaan.


Ks. Asiantuntija: tämän virheen suomalaiset tekevät usein – ”Pilaa saunan helpoiten”
 
Voi olla kyllä aika mahdoton toive että vahalla tai parafiinilla käsitelty laude ei tummuisi yhtään.

Hiomisesta minulla ei ole tietoa miten onnistuu käsittelyiden jälkeen. Tosin ne saunanlauteet taitavat kestää nykyajan saunoissa joissa ilma vaihtuu asianmukaisesti luokkaa 20 vuotta ilman hiomisiakin. Siinä vaiheessa voi olla kyllä aika jo muutenkin uusia lauteet kokonaan.


Ks. Asiantuntija: tämän virheen suomalaiset tekevät usein – ”Pilaa saunan helpoiten”
Multa löytyy sekä saunavahaa että parafiinia, pitää testailla viikonloppuna vähän miltä ne näyttää pinnassa ja valita sen mukaan. Todennäköisesti menen tuon laudevalmistajan suosituksen mukaan, meinasivat että tuon Supin pitäisi säilyttää puun alkuperäisen sävyn varsin hyvin. Tuon kyseisen IS:n artikkelin olenkin joskus taannoin lukaissut.
 
Itse suosin saunavahaa kirkkaana. Tuli juuri vähän aikaa sitten vedettyä sillä lauteet ym pienen korjaushionnan jälkeen (jälkiä lähinnä kissoista) ja kyllä se sävy muuttui. Kokeilin parafiinia myös pieneen saunajakkaraan/askeljakkaraan ja en tykännyt henk. koht. millainen siitä tuli vaaleilla saunapuilla. Tummana ehkä toimisi paremmin.
 
Onko kenelläkään kokemusta energialaskelmista?
Meille on tulossa hirsitalo, johon ei olla laittamassa maalämpöä, mutta ensimmäisen laskelman jälkeen tuo näyttää haasteelliselta. Pitäisi muka alkaa laittamaan muka lisäeristystä seiniin, missä taas ei oo yhtään mitään järkeä. @Juha Kokkonen millaisen tuloksen teidän laskelmat antoi? Maalämpöhän siinä auttaa, mutta onko teillä erityisen tiiviit ikkuna tms. päälle?
Meille oli tulossa vesikiertoinen varaava takka, mistä vesiputket hybridivaraajaan, mutta onko näin, että sitä ei lasketa uusiutuvaksi energiamuodoksi ja antaa epäkelvon energialaskelman, vaikka jonkun tiedon mukaan se laskettaisiin puukattilaksi. Nyt laskelmiin on lisätty myös aurinkokeräimet katolle ja odotellaan laskelmien tuloksia..
 
Onko kenelläkään kokemusta energialaskelmista?
Meille on tulossa hirsitalo, johon ei olla laittamassa maalämpöä, mutta ensimmäisen laskelman jälkeen tuo näyttää haasteelliselta. Pitäisi muka alkaa laittamaan muka lisäeristystä seiniin, missä taas ei oo yhtään mitään järkeä. @Juha Kokkonen millaisen tuloksen teidän laskelmat antoi? Maalämpöhän siinä auttaa, mutta onko teillä erityisen tiiviit ikkuna tms. päälle?
Meille oli tulossa vesikiertoinen varaava takka, mistä vesiputket hybridivaraajaan, mutta onko näin, että sitä ei lasketa uusiutuvaksi energiamuodoksi ja antaa epäkelvon energialaskelman, vaikka jonkun tiedon mukaan se laskettaisiin puukattilaksi. Nyt laskelmiin on lisätty myös aurinkokeräimet katolle ja odotellaan laskelmien tuloksia..
Maalämpöhän auttaa tosiaan aika paljon, koska siinä on niin pieni kerroin laskennassa. Meillä tuli energiatehokkuusluokaksi B ja E-luvuksi 84. Talossa siis maalämpö ja varaava takka. Ei ole tietääkseni mitenkään erikoisia ikkunoita meidän pirtissä, U-arvolla 1,0 on laskettu. Energialaskelmien mukaan suurin osa lämpöhäviöstä (46 %) tapahtuu ulkoseinien kautta, kuten hirsitalossa on ymmärrettävää. Vesikiertoisen takan kertoimesta en osaa sanoa, kannattaa tiedustella sitä taholta joka noita laskee.
 
Onko kenelläkään kokemusta energialaskelmista?
Meille on tulossa hirsitalo, johon ei olla laittamassa maalämpöä, mutta ensimmäisen laskelman jälkeen tuo näyttää haasteelliselta. Pitäisi muka alkaa laittamaan muka lisäeristystä seiniin, missä taas ei oo yhtään mitään järkeä. @Juha Kokkonen millaisen tuloksen teidän laskelmat antoi? Maalämpöhän siinä auttaa, mutta onko teillä erityisen tiiviit ikkuna tms. päälle?
Meille oli tulossa vesikiertoinen varaava takka, mistä vesiputket hybridivaraajaan, mutta onko näin, että sitä ei lasketa uusiutuvaksi energiamuodoksi ja antaa epäkelvon energialaskelman, vaikka jonkun tiedon mukaan se laskettaisiin puukattilaksi. Nyt laskelmiin on lisätty myös aurinkokeräimet katolle ja odotellaan laskelmien tuloksia..

Mikä lämmitystapa teille on siis tulossa? Tuskin pelkkä takka. Nuo lämmitysmuotojen kertoimet on tosiaan vedettu "vihreän" politiikan seurauksena melko typeriksi vaikka niitä nyt vähän jo oikaistiinkin. Seiniä ei kannata käydä lisäeristämaan jos hirsi on itsessään jo järkevän paksuinen. Mutta ala- ja yläpohjaan on helppo lisätä eristettä jolla saa jonkin verran kompensoitua. EPSi ja puhallusvilla ei myöskään paljoa maksa. Samoin ikkunat ja ovet ei nykyään enää juurikaan enempää maksa vaikka ottaisikin 0,8 U-arvolla. Tosin tämän merkitys laskelmiin ei ole kovin suuri.

Suurin vaikutus on lämmitysmuodon ja rakenteiden U-arvon lisäksi ilmanvaihdolla ja ilmatiiveydellä. Ilmanvaihtoon lämmöntalteenotto mukaan jos sitä ei vielä ole ja ei viilennystä laskelmiin vaikka sellainen tosiasissa tulisikin. Samoin veden- ja sähkö(laitteiden)kulutusta on mahdollista laskelmissa vähän nipistää ns vakiokulutuksesta jos oikein tiukka paikka. Ilmatiiveysluku pienimpään mahdolliseen, eli ykköseen ja ennen sen mittausta käy vaikka itse teippaamassa kaikki mahdolliset ikkunapokien reiät yms umpeen, että saa sen myös sinne oikeasti painettua.

Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen, tosin siitä jo muutama vuosi kun viimeksi noita laskenut.
 
Mikä lämmitystapa teille on siis tulossa? Tuskin pelkkä takka.

Meille oli tulossa siis vesikiertonen varaava takka, mistä putket hybridivaraajaan. Noista kun hakee tietoa, niin tuo pitäisi laskea puukattilalämmitykseksi ts. uusiutuvaa energiaa käyttäväksi lämmitysjärjestelmäksi eli pitäis kans antaa hyvät kertoimet, mutta tosiaan kun en ole alan asiantuntija, niin aikalailla googlen varassa ollaan.

Jos tuo nyt tuottaa liikaa hankaluutta, niin kait sitä maalämpöön on taivuttava.. on tossa vielä mahdollisuus ottaa lisäksi myös aurinkokeräimiä ja ilppiä.. mutta on vähän siinä ja tässä onko sitten järkevämpi vain ottaa tuo maalämpö..
 
Mitäs mieltä olette 23m2 varaston lämmittämisestä. Tarkoitus ainakin alustavasti pitää 10c lämpöisenä ja ajattelimme ihan vastuksia lattiaan. Maalämmöltä tulisi n. 15 metriä kanaalia varaston nurkalle.

Pihavarasto tarkka.jpg

Näin matalaan lämpötilatoiveeseen lähtisin miettimään sähköistä lattialämmitystä tai ihan sähköpatteria.

Meillä on erillinen talli ja varasto maalämmön kautta lattialämmityksellä ja lämmöt ovat ainakin 16 asteessa, vaikka olen pienentänyt kierron minimiin silti välttäen putkiston jäätymistä (ja rikkomista).
 
Näin matalaan lämpötilatoiveeseen lähtisin miettimään sähköistä lattialämmitystä tai ihan sähköpatteria.

Meillä on erillinen talli ja varasto maalämmön kautta lattialämmityksellä ja lämmöt ovat ainakin 16 asteessa, vaikka olen pienentänyt kierron minimiin silti välttäen putkiston jäätymistä (ja rikkomista).
Kaipa se näin on järkevintä tehdä. Enpä tiedä miksi tuota koittaisi pitää lämpimämpänä.
 
Näin matalaan lämpötilatoiveeseen lähtisin miettimään sähköistä lattialämmitystä tai ihan sähköpatteria.

Meillä on erillinen talli ja varasto maalämmön kautta lattialämmityksellä ja lämmöt ovat ainakin 16 asteessa, vaikka olen pienentänyt kierron minimiin silti välttäen putkiston jäätymistä (ja rikkomista).
Taitaa tulla helposti kosteusongelmiakin tuosta 10 asteesta. Korottaisin lämpötilaa hieman ja laittaisin ILP+lämmityskaapelit lattiaan. ILP tarjoamaan peruslämmön ja lämmityskaapeleilla tarvittaessa lattian kuivaukseen ja varalämmöksi.

Ymmärtääkseni matalemman peruslämmön ylläpitoon tarkoitettuja ILP on erikseen tarjolla.
 
Kaipa se näin on järkevintä tehdä. Enpä tiedä miksi tuota koittaisi pitää lämpimämpänä.
Jos varastossa ei ole tarkoitus työskennellä lämpimässä tms. niin riittäisikö pienempi huone jonka pitäisit lämpimänä? Rakentaisi vaikka finnfoamilla kauttaaltaan eristetyn tilan jossa lämpimässä maalit, moottorisaha jne. Lämmitys sähköpatterilla, ilmanvaihto painovoimaisesti kylmään varastoon.
 
Jos varastossa ei ole tarkoitus työskennellä lämpimässä tms. niin riittäisikö pienempi huone jonka pitäisit lämpimänä? Rakentaisi vaikka finnfoamilla kauttaaltaan eristetyn tilan jossa lämpimässä maalit, moottorisaha jne. Lämmitys sähköpatterilla, ilmanvaihto painovoimaisesti kylmään varastoon.
Alunperin tarkoitus oli jakaa tila 9m2 kylmä varasto tuplaovella ja 14m2 10c varasto yhdellä ovella. Sitten mietittiin, että tuo välissä oleva seinä syö varastointipotentiaalia ja hyödyttäisiin tuosta yhdestä isommasta tilasta enemmän. Tarkoitus on laittaa tuonne yhden seinän pituinen 4x0,6m taso työskentelytilaksi ja ehkä jopa pesukone ja kuivaustilaa urheilukamoille.
 
Jos tekee aina peruslämpimän tilan niin kannattaa harkita sinne wc-pöntön sijoittamista, hetken päästä tuolla varastossa on kuitenkin videotykki ja äijien kanssa katsotte mm-futista.:)

Oma ehdotukseni on että asenna ilp joka pitää peruslämmön ja sähkövastukset lattiaan jos vaikka haluaa viikonlopuksi enemmän lämpöä esim. pikku remppoihin.
 
Jos ei ole varmuutta lämpöisen tilan tarpeesta niin kannattaa silti tehdä varaukset lattiaan ja sähköihin mielen muuttuessa myöhemmin. Erityiset laittaisin joka tapauksessa yhdessä poistoilmapuhaltimen kanssa estämään ongelmat kosteuden kanssa.

Oman kokemuksen mukaan lämmintä varastotilaa ei ole koskaan liikaa.
 
Jos ei ole varmuutta lämpöisen tilan tarpeesta niin kannattaa silti tehdä varaukset lattiaan ja sähköihin mielen muuttuessa myöhemmin. Erityiset laittaisin joka tapauksessa yhdessä poistoilmapuhaltimen kanssa estämään ongelmat kosteuden kanssa.

Oman kokemuksen mukaan lämmintä varastotilaa ei ole koskaan liikaa.
Itse rakensin 2006 Puutalokympin autokatoksen kylmällä päätyvarastolla. Ehdotin rakennusvalvontaan jotain puolilämmintä rakennetta niin ainoa vaihtoehto olisi ollut rakentaa täysin normit täyttävä rakenne ja pitää se viileänä. Nykypäivänä varmaan edellyttäisi 400 seinissä ja 500 katolla eristepaksuuksia. Lisäksi ehkä jotain energia kompensaatiota istuttamalla 20 neliötä pajukkoa tontille.;)

Oma ehdotukseni on että rakentaa kylmänä ja lopputarkastuksen jälkeen muokkaa hyvää rakennustapaa noudattaen, kustannustehokkaasti, tarpeisiin sopivaksi.
 
Itse rakensin 2006 Puutalokympin autokatoksen kylmällä päätyvarastolla. Ehdotin rakennusvalvontaan jotain puolilämmintä rakennetta niin ainoa vaihtoehto olisi ollut rakentaa täysin normit täyttävä rakenne ja pitää se viileänä. Nykypäivänä varmaan edellyttäisi 400 seinissä ja 500 katolla eristepaksuuksia. Lisäksi ehkä jotain energia kompensaatiota istuttamalla 20 neliötä pajukkoa tontille.;)

Oma ehdotukseni on että rakentaa kylmänä ja lopputarkastuksen jälkeen muokkaa hyvää rakennustapaa noudattaen, kustannustehokkaasti, tarpeisiin sopivaksi.
Tämä. Tuulensuojalevyt seiniin, valmiiksi eristetty ovi ja lämmityskaapeli lattiaan. Tekee lämpimäksi tai ei. Kaiken muun pystyy kohtuu helpolla asentamaan jälkikäteen.

Edit: Lattiaan eristeet tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Tuulensuojalevyt seiniin, valmiiksi eristetty ovi ja lämmityskaapeli lattiaan. Tekee lämpimäksi tai ei. Kaiken muun pystyy kohtuu helpolla asentamaan jälkikäteen.
Jep, lattian eristys hoitunee jälkikäteen korotetulla lattialla (jos ei ole rakentaessa huomioinut)+foamilla ja yläpohjaan pari kerrosta villalevyä.
 
Tämä. Tuulensuojalevyt seiniin, valmiiksi eristetty ovi ja lämmityskaapeli lattiaan. Tekee lämpimäksi tai ei. Kaiken muun pystyy kohtuu helpolla asentamaan jälkikäteen.

Edit:lattiaan eristeet tietenkin.

Itte juuri tein tuollaisesta "kylmästä" lämpimän. 25 neliön talli, tuli ILP ainoaksi lämmittimeksi kun mitään vesipisteitä ei ole ja anturi hälyttää jos meinaa mennä pakkaselle niin ei nesteet jäädy moposta. Aluperin talli ei ole itseni rakentama / rakennuttama vaan edellisen asukkaan. Siellä kuitenkin oli ollut sama idea mielessä kun eristeet löytyy lattiasta. Muuten tuo nyt olisi mennyt ihan loistavasti mutta omat suunnitelmat aiheutti sen, että olisi ollut helpompaa tehdä kerralla lämmin kun yläpohja on todella ahdas niin IV-kanavointi oli hanurista ja siksi osa kanavista tuleekin sisäpuolelle.

edit. ja yläpohjaan ajattelin puhaltaa villaa, juuri tuon ahtauden vuoksi.
 
Kiitos kaikista vastauksista ja näkökulmista!!

Tila on siis tarkoitus eristää ovia myöten ja pitää valmiudet lämpimämpää tilaa varten. En nyt vaan osaa sanoa, kuinka lämpimänä tuota tilaa pitäisi pitää. Motiva sanoo 12c. Tämän hetkisessä talossa 10m2 varasto aivan täynnä kaikkea vaatetta ja varustetta ja en tiedä onko tuolla mitään lämmitystä edes, ei kuitenkaan pääse pakkaselle.

Jos tekee aina peruslämpimän tilan niin kannattaa harkita sinne wc-pöntön sijoittamista, hetken päästä tuolla varastossa on kuitenkin videotykki ja äijien kanssa katsotte mm-futista.:)

Oma ehdotukseni on että asenna ilp joka pitää peruslämmön ja sähkövastukset lattiaan jos vaikka haluaa viikonlopuksi enemmän lämpöä esim. pikku remppoihin.
Eipä tuonne nyt sellaisia mahdu :p Vaatisi sen autotallin erikseen "työskentelytilaksi", jonka voisi myöhemmin muuttaa ihan muuhun käyttöön.
 
Nuo autotallihommat alkaa mennä jo vähän ohi aiheen - niistä voisi melkeinpä perustaa oman ketjunsa, luulisi että keskustelua riittäisi.

Uutta vlogijaksoa meidän valmistalopaketista:



Viikonloppuna muutetiin suurin osa kamoista ja pääasiallinen asuinpaikka vaihtui siis kaupungista metsään :love2:
 
Nuo autotallihommat alkaa mennä jo vähän ohi aiheen - niistä voisi melkeinpä perustaa oman ketjunsa, luulisi että keskustelua riittäisi.

Uutta vlogijaksoa meidän valmistalopaketista:



Viikonloppuna muutetiin suurin osa kamoista ja pääasiallinen asuinpaikka vaihtui siis kaupungista metsään :love2:


Toi välitilan lasi on kyllä fiksu, helppo pitää puhtaana ja se kaunis hirsi näkyy läpi! :tup:


Onnea muutosta, uusi on aina uusi ja oma on oma!

:sparty:
 
Nuo autotallihommat alkaa mennä jo vähän ohi aiheen - niistä voisi melkeinpä perustaa oman ketjunsa, luulisi että keskustelua riittäisi.

Uutta vlogijaksoa meidän valmistalopaketista:



Viikonloppuna muutetiin suurin osa kamoista ja pääasiallinen asuinpaikka vaihtui siis kaupungista metsään :love2:

Onnea täältäkin uuteen kotiin, jos ei aivan täysin omaan niin ainakin yhdessä bankin kanssa, motivoinee työhaluja kummasti :)

Minäkin tykkäsin tosta hirsien esiin jättämisestä. Noista ledivaloista olisi kiva nähdä oma videonsa myös asennuksen osalta.
Mietin tota katsoessani mitenkä kaapin päälle jätetty virtalähde lämpenee ja alkaako sen päälle kertyvä pöly "käryämään"?

Kysyit kuivuneen maalarin teipin poistosta. Maalarin teippiä en ole poistanut, mutta auringon polttama pakkausteipin liimat sain pois kovalla työllä rätillä ja höyrypesurilla (poisti samalla kiillon maalipinnasta, kuten sullakin näyttää jo käyneen), eli muuttui mattapintaiseksi.

Nyt saattaisin kokeilla ensiksi käsidesiä. Sillä lähti ainakin autosta pihka eikä vaurioittanut maalipintaa.

Milläs muuten kuvasit ton? Oli hyvää laatua.
 
Onnea täältäkin uuteen kotiin, jos ei aivan täysin omaan niin ainakin yhdessä bankin kanssa, motivoinee työhaluja kummasti :)

Minäkin tykkäsin tosta hirsien esiin jättämisestä. Noista ledivaloista olisi kiva nähdä oma videonsa myös asennuksen osalta.
Mietin tota katsoessani mitenkä kaapin päälle jätetty virtalähde lämpenee ja alkaako sen päälle kertyvä pöly "käryämään"?

Kysyit kuivuneen maalarin teipin poistosta. Maalarin teippiä en ole poistanut, mutta auringon polttama pakkausteipin liimat sain pois kovalla työllä rätillä ja höyrypesurilla (poisti samalla kiillon maalipinnasta, kuten sullakin näyttää jo käyneen), eli muuttui mattapintaiseksi.

Nyt saattaisin kokeilla ensiksi käsidesiä. Sillä lähti ainakin autosta pihka eikä vaurioittanut maalipintaa.

Milläs muuten kuvasit ton? Oli hyvää laatua.
Välitilan ledeistä on jonkin verran kuvaa seuraavassa videossa. Virtalähde päätyi lopulta liesituuletinkaapin sisään, testasin sitä tunnin verran ja totesin ettei lämpene siellä juuri nimeksikään.

Maalarinteipin jämät saatiin jo pois tärpätillä, kuten videolle tekstinä olinkin editoinut. Oma vika, kun tyhmänä unohdettiin teipit pariin paikkaan kiinni liian pitkäksi aikaa.

Video taitaa olla kuvattu kokonaisuudessaan Note20 Ultralla.
 
Välitilan ledeistä on jonkin verran kuvaa seuraavassa videossa. Virtalähde päätyi lopulta liesituuletinkaapin sisään, testasin sitä tunnin verran ja totesin ettei lämpene siellä juuri nimeksikään.

Maalarinteipin jämät saatiin jo pois tärpätillä, kuten videolle tekstinä olinkin editoinut. Oma vika, kun tyhmänä unohdettiin teipit pariin paikkaan kiinni liian pitkäksi aikaa.

Video taitaa olla kuvattu kokonaisuudessaan Note20 Ultralla.
Pitäs varmaan hommata silmälasit :-) Veikös toi tärpättikin kiillon maalista?
Paljonko ledivalot maksoivat ja saako virtalädettä erikseen?
 
Meille oli tulossa siis vesikiertonen varaava takka, mistä putket hybridivaraajaan. Noista kun hakee tietoa, niin tuo pitäisi laskea puukattilalämmitykseksi ts. uusiutuvaa energiaa käyttäväksi lämmitysjärjestelmäksi eli pitäis kans antaa hyvät kertoimet, mutta tosiaan kun en ole alan asiantuntija, niin aikalailla googlen varassa ollaan.

Jos tuo nyt tuottaa liikaa hankaluutta, niin kait sitä maalämpöön on taivuttava.. on tossa vielä mahdollisuus ottaa lisäksi myös aurinkokeräimiä ja ilppiä.. mutta on vähän siinä ja tässä onko sitten järkevämpi vain ottaa tuo maalämpö..

Ja niinhän siinä kävi, että valtiovalta haluaa ihmisten käyttävän maalämpöä ja siihen valinta nyt sitten taipuu. Ei energialaskelmaan kuulemma voinut jättää vesitakkaa puukattila päälämmönlähteenä vaan sähkön kertoimet sinne tuli joten maalämpöön nyt sitten valinta kohdistui. Maalämpöön verrattuna varaavan vesitakan kanssa olisi pitänyt laittaa lisäksi kaksi ilppiä, alapohjaan lisää styroksia, välipohjaan lisää villaa, ikkunat thermoversioiksi ja vakiopaineventtiili, jotta olisi laskelmat menneet läpi..
 
Pitäs varmaan hommata silmälasit :) Veikös toi tärpättikin kiillon maalista?
Paljonko ledivalot maksoivat ja saako virtalädettä erikseen?
Ei mitään havaittavaa vaikutusta maalipintaan. Keittiön valopaketti maksoi 165 euroa + alumiinikiskot. Virtalähdettä saa myös erikseen:
 
Aihetta hieman sivuten. Olemme alkamassa kilpailuttamaan suunnittelijoita ja hieman keskimääräistä hintatasoa koitamme kartoittaa. Arkkitehti ja pääsuunnittelija löytyy.
Halvimpia ei varmaan kannata ottaa, mutta mikä olisi kohtalainen hinta rakenne-, lvi-, sähkö- ja valaistussuunnittelusta?
Onko jotain erityistä mitä kannattaa ottaa huomioon tarjouksien sisällöissä?

Pk-seutu, 2 krs. noin 150 m2 + 20 m2 autotalli.
 
Noilla lähtötiedoilla LVI-suunnittelu 1500-3500€. Muista ei tietoa. LVI-suunnittelussa kannattaa kattoa että tarjoukseen sisältyy "loppukuvat" ja viranomaisen kanssa kaikki hommat. On tullut joitain vastaan missä veloitettiin erikseen rakennusvalvonnassa asioimisesta ja sinne tulosteiden viemisestä. Tosin nykyään taitaa mennä sähköisesti. Huonon LVI-suunnittelun kyllä osittain korvaa osaava tekijä ja sitten taas toisin päin hyvin suunnitellun pilaa huono tekijä (koska ennenkin tehty niin ja näin).

Suuri hintahaitari riippuu, tarviiko suunnitella pumppaamoja, tuleeko autotalliin vesipisteitä, tuleeko jäähdytystä, onko valmiiksi mietitty paikka mistä tekniikka nousee 2. kerroksen läpi, onko hyvin tilaa sijoitella kaikki vai joutuuko niitä enemmänkin pähkimään jne.
 
Aihetta hieman sivuten. Olemme alkamassa kilpailuttamaan suunnittelijoita ja hieman keskimääräistä hintatasoa koitamme kartoittaa. Arkkitehti ja pääsuunnittelija löytyy.
Halvimpia ei varmaan kannata ottaa, mutta mikä olisi kohtalainen hinta rakenne-, lvi-, sähkö- ja valaistussuunnittelusta?
Onko jotain erityistä mitä kannattaa ottaa huomioon tarjouksien sisällöissä?

Pk-seutu, 2 krs. noin 150 m2 + 20 m2 autotalli.

LVI 1500€, sähkö 1200€, valaistussuunnittelu 0-800€. Suunnittelussa kannattaa miettiä omat toiveet ja kriteerit. Kannattaa ottaa itsekin selvää asioista, suunnittelija yleensä suunnittelee asiat sillä tavoin kun on asiat itse oppinut/helpoin eikä välttämättä niinkään mieti vaihtoehtoisia toteutustapoja tai tuo näitä esiin asiakkaalle.
 
Iso ero myös mitä tuo suunnittelu pitää sisällään. Kaiken tekemisen tyhjästä eli kaluste yms mallien valitsemisesta linjavetoihin ja kuviin vai kerrotteko itse etukäteen pyttyjen, hanojen yms mallit, tarkat sijainnit ja mihin tekniikkavedot tulevat?
"Valaisinsuunnittelu" nyt esimerkiksi on ilmainen, jos valitsette jonkun valmistajan ja merkkaatte pohjakuvaan mihin haluatte mitäkin tai vaihtoehtoisesti kerrotte että valaisinta x tiloihin y ja z jotta valoteho on x.
 
Kiitos kommenteista. Pitääkin tutustua tarkemmin sisältöihin.

Lueskelin jostain, että valaistussuunnittelu olisi hyvä olla tehty ennen sähkösuunnittelua, jotta saisi sähköjä ei tarvitsisi säätää jälkikäteen.
 
Kiitos kommenteista. Pitääkin tutustua tarkemmin sisältöihin.

Lueskelin jostain, että valaistussuunnittelu olisi hyvä olla tehty ennen sähkösuunnittelua, jotta saisi sähköjä ei tarvitsisi säätää jälkikäteen.

Valaistussuunnittelussa on sitten kovasti vaihtoehtoja, kuten muidenkin osuuksien suunnittelussa. Haluatko esimerkiksi katsella keittiössä hanasta heijastuva ledipisteitä vai pitäisikö valon tulla tasaisesti, hoidatko kattovalaistuksen spoteilla vai riippuvalaisimilla, ostatko mahdollisimman litteät spotit opaalilasilla, jotka häikäisevät joka suuntaan vai panostatko vähemmän häikäiseviin malleihin, joissa ledi on syvemmällä kirkkaan lasin takana. Valo voi tulla suoraan tai epäsuoraan heijastumalla. Lisäksi on ainakin kaikkien valaisimien valon värin päätös ja älyn määrä ohjauksessa.

Tuo on joko loputon suo tai mahdollisuuksien valtakunta, ihan miten sen ottaa. Omat valinnat suuntasivat häikäisyn minimointiin. Pihan pollarivalaisimissa tuo aiheutti eniten etsimistä.

Siirrytään ketjun aiheepiirissä lähemmäs muuttoa liittyvään asiaan, ikkunoiden pesuun ja etenkin talo- ja ikkunatehtaiden mainostarrojen jälkien poistoon. Meillä kävi jostain syystä niin, että muutamiin laseihin jäi nuo mainostarrat tarpeettoman pitkäksi aikaa. Niiden haamujälkien poistaminen ei ole tähän mennessä onnistunut millään ja sopivalla auringonvalolla ne näkyvät kaikissa näissä laseissa. Kyseiset tarrat kannattaa siis poistaa heti kun voitte.
 
Valaistussuunnittelussa on sitten kovasti vaihtoehtoja, kuten muidenkin osuuksien suunnittelussa. Haluatko esimerkiksi katsella keittiössä hanasta heijastuva ledipisteitä vai pitäisikö valon tulla tasaisesti, hoidatko kattovalaistuksen spoteilla vai riippuvalaisimilla, ostatko mahdollisimman litteät spotit opaalilasilla, jotka häikäisevät joka suuntaan vai panostatko vähemmän häikäiseviin malleihin, joissa ledi on syvemmällä kirkkaan lasin takana. Valo voi tulla suoraan tai epäsuoraan heijastumalla. Lisäksi on ainakin kaikkien valaisimien valon värin päätös ja älyn määrä ohjauksessa.

Tuo on joko loputon suo tai mahdollisuuksien valtakunta, ihan miten sen ottaa. Omat valinnat suuntasivat häikäisyn minimointiin. Pihan pollarivalaisimissa tuo aiheutti eniten etsimistä.

Siirrytään ketjun aiheepiirissä lähemmäs muuttoa liittyvään asiaan, ikkunoiden pesuun ja etenkin talo- ja ikkunatehtaiden mainostarrojen jälkien poistoon. Meillä kävi jostain syystä niin, että muutamiin laseihin jäi nuo mainostarrat tarpeettoman pitkäksi aikaa. Niiden haamujälkien poistaminen ei ole tähän mennessä onnistunut millään ja sopivalla auringonvalolla ne näkyvät kaikissa näissä laseissa. Kyseiset tarrat kannattaa siis poistaa heti kun voitte.

Jep, nuo ikkunoiden mainostarrat on kyl niin surkea temppu ikkunatehtailta kuin olla ja voi. Jos kuuma aurinko porottaa ikkunaan niin ainakin osalla valmistajilla palaa todella tiukkaan. Kai se on yhdessä opittu tapa taas saada ilmaista mainosta asiakkaan kustannuksella...
Tästä syystä itse satunnaisesti ikkunoita asennellessa otan aina tarrat mäkeen samalla kun asennan ikkunan. Ei ole iso vaiva kun usein joutuu painon takia muutenkin ottaa sisälasin pois. Saattaa olla seuraava vaihtoehto poistamiseen vasta sisäänmuuttosiivous kun ikkunat avataan seuraavan kerran jolloin tarrat ovat jo palaneet kiinni.
 


Meidän muuttovalmis luovutettiin vajaa pari viikkoa sitten torstaina ja talossa on nyt asusteltu runsaan viikon päivät. Ohessa vlogi tuoreeltaan käyttöönotto- ja luovutustarkastusten jälkeen. Kymmenkunta pikkujuttua jäi talofirmalle korjailtavaksi vielä luovutustarkastuksen jälkeen ja toki varmasti jotain uutta vielä vuositarkastuksen yhteydessä. Kokonaisuudessaan kaikki on kyllä sujunut Finnlamellin kanssa hyvin ja kaikki pienet rypyt on hoituneet asiallisesti kuntoon. Ei mikään aivan täydellinen 5/5 suoritus, mutta 4 tai 4,5/5 ja kokonaisuudessaan ollaan toistaiseksi tyytyväisiä siihen mitä saatiin.
 
LVI 1500€, sähkö 1200€, valaistussuunnittelu 0-800€. Suunnittelussa kannattaa miettiä omat toiveet ja kriteerit. Kannattaa ottaa itsekin selvää asioista, suunnittelija yleensä suunnittelee asiat sillä tavoin kun on asiat itse oppinut/helpoin eikä välttämättä niinkään mieti vaihtoehtoisia toteutustapoja tai tuo näitä esiin asiakkaalle.

Valaistussuunnittelu kannattaa ottaa sähkösuunnittelun yhteydessä toimistolta joka hanskaa kummatkin.
 
LVI 1500€, sähkö 1200€, valaistussuunnittelu 0-800€. Suunnittelussa kannattaa miettiä omat toiveet ja kriteerit. Kannattaa ottaa itsekin selvää asioista, suunnittelija yleensä suunnittelee asiat sillä tavoin kun on asiat itse oppinut/helpoin eikä välttämättä niinkään mieti vaihtoehtoisia toteutustapoja tai tuo näitä esiin asiakkaalle.
Pk-seutulisä? Susirajalla LVI 750€, sähkö tais olla alle 300€ ja valaistus 500€ jota en sitten kuitenkaan ottanut vaan suunnittelin itse sähkärin kanssa. Jälkikäteen mietittynä olisi kannattanut ottaa niin olisi säästynyt muutamalta harmitukselta.
 
Pk-seutulisä? Susirajalla LVI 750€, sähkö tais olla alle 300€ ja valaistus 500€ jota en sitten kuitenkaan ottanut vaan suunnittelin itse sähkärin kanssa. Jälkikäteen mietittynä olisi kannattanut ottaa niin olisi säästynyt muutamalta harmitukselta.

Edullisesti oot saanu. Toki vaikuttaa suunnitelmien taso ja kohteen yleinen haastavuus. Hyvä suunnittelu ottaa myös muiden suunnitelmat huomioon, mikä tuntuu monesti unohtuvan.
 
750€ lvi ja 300€ sähkö, noista ottaa verot pois niin ei tuolla hinnalla tee edes opiskelija.

Hyvä nyrkkisääntö on ainakin lvi-suunnittelun osalta että 15€/m2 alkaa saamaan jo suunnittelua, ei vanhan kohteen tietojen kopioimista sinun kohteen päälle.
 
Jaahas, rakennusprojekti etenee hitaasti, mutta hitaasti. Energiatodistus tuli lupaa varten. E-luku 117 ja heti alla uuden rakennuksen vaatimus alle 113. Papereissa lukee, että suunnitteluratkaisu täyttää vaatimukset.

146 neliön nettoala hirrestä kahteen kerrokseen Etelä-Suomessa, PILP ja takka. ILP suunnitelmissa laittaa myös myöhemmin. Tätä ei siten otettu laskelmissa huomioon. Kannattaako ILP laittaa rakennettaessa ja laskea E-lukuun mukaan vai vasta myöhemmin?

Parin vuoden jälkeen voi tehdä kotitalousvähennyksellä, mutta puhutaan muutamasta satasesta. Onko E-luvulla loppupeleissä vaikutusta yhtään mihinkään kun rakennuslupa saatu?
 
Mitä kautta foorumilaiset ovat teettäneet maaperätutkimuksen / pohjatutkimuksen? Hintahaarukka on näköjään 1000 - 2000 euroa ja tarjontaa on jonkin verran. Onko tässä jotain sudenkuoppia mitä kannattaisi välttää? Myös hyviä toimijoita Pirkanmaalta saa suositella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 385
Viestejä
4 510 957
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom