Valmistalopaketit

Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Mietin siis, että missä vaiheessa ja miten tämä kannattaisi ilmaista. Ja siis olen varma, että LVIS:n saan halvemmalla, koska ottavat samasta paikkaa LVIS-tavaran kuin minä ja heille myydään vajaan 20 %:n katteella, kun minä saan 1 %:n katteella.
Kyllä kaikki kannattaa ilmaista ihan heti ja ihan suoraan kun puhutaan siitä että joku rakentaa sinulle talon. Nyt on ostajan markkinat niin kaikki varmaan hoituu mutta todella tyhmää on pantata jotain projektin kannalta olennaisia tietoja yhtään.

Keittiö ja kodinkoneet on helppo jättää pois kokonaisuudesta mutta se että tosiaan saa talopakettifirman tyypit asentamaan itse hommattua sähkö+LVI kamaa voi olla vaikeampi juttu. Ihan siitäkin syystä että eri valmistajilla vähän eri tyyppisiä tapoja toteuttaa asioita ja menee paljon työtunteja ohjeiden lukemiseen jos ei ole tuttu järjestelmä. Ja niistä tunneista ei talofirma tietenkään halua maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Tämä.
Ja voi olla aikamoinen säätö saada aina oma putkari työmaalle, kun työmaa sitä vaatii.
Toisaalta putkihommat on kytkentöjä ja kupareja lukuunottamatta melkolailla kenen tahansa tehtävissä. Ok, viemärit vaatii vähän enemmän miettimistä, mutta ei nekään mitään rakettitiedettä ole. Ja ainakaan itse en kokenut mitenkään ongelmallisena saada putkaria tekemään kytkentöjä mun asentamiin putkiin. LVI-työnjohtaja kävi tarkastamassa asennuksia pariin otteeseen (ennen valuja).
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
441
Aika huono houkutin pelkkien tarvikkeiden luokkaa 10% alempi hinta alkaa niitä itse tukusta diilaamaan. Vaikka siihen ottaa sen erillisen asentajan, niin tuskin sekään mielissään on erikseen hankituista tarvikkeista. Joka nippelin listaaminen ja hankkiminen on myös äärimmäisen tuskainen projekti. Jos yrittää ostaa juuri sopivan määrän, niin joku loppuu kesken, toiset osoittautuvat huonoksi valinnaksi ja kannattaisikin käyttää jotain muuta. Loppuja jää sitten puolet ylimääräiseksi.

Säästöt menee jo siinä, että lähtee kesken kaiken hakemaan jotain nippeliä lisää. Asentajilla on paku täynnä niitä nippeleitä, joista valita sopivat. Saman määrän hankkimisessa taasen ei ole mitään järkeä. Tietysti jos itse askartelee niitä paikalleen, niin voi aina seuraavana päivänä hakea tukusta työmatkalla lisää.

Sitten taas joitakin tarvikkeita saa huomattavasti halvemmalla, kun niitä ostaa ison kelallisen kerrallaan. MMJ:täkin tarvittaisiin 3x2,5, 5x2,5, 5x1,5, 3x1,5.. Jokaista kun ostaa 500m kelan, niin kalliiksi sekin tulee. Toisaalta 50m pakettien ostamisessa taas ei ole mitään järkeä, kun ne ovat reilusti sitä saavutettua alennusta kalliimpia.

Eli jos niitä kamppeita itse haluaa ostaa, niin melkein ne itse pitää silloin saada paikalleenkin. Siinä kyllä saa säästöä. Tai sitten pitää joku hyvä (kohta entinen) asentajakaveri olla siihen puuhasteluun mukaan. Ainakin niin, että sen asentajan kanssa tarkalleen sopii mitä sille kannattaa yleensä hankkia etukäteen. Lopulta säästö ei montaa satasta taida olla. :hmm:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 416
Aika huono houkutin pelkkien tarvikkeiden luokkaa 10% alempi hinta alkaa niitä itse tukusta diilaamaan. Vaikka siihen ottaa sen erillisen asentajan, niin tuskin sekään mielissään on erikseen hankituista tarvikkeista. Joka nippelin listaaminen ja hankkiminen on myös äärimmäisen tuskainen projekti. Jos yrittää ostaa juuri sopivan määrän, niin joku loppuu kesken, toiset osoittautuvat huonoksi valinnaksi ja kannattaisikin käyttää jotain muuta. Loppuja jää sitten puolet ylimääräiseksi.

Säästöt menee jo siinä, että lähtee kesken kaiken hakemaan jotain nippeliä lisää. Asentajilla on paku täynnä niitä nippeleitä, joista valita sopivat. Saman määrän hankkimisessa taasen ei ole mitään järkeä. Tietysti jos itse askartelee niitä paikalleen, niin voi aina seuraavana päivänä hakea tukusta työmatkalla lisää.

Sitten taas joitakin tarvikkeita saa huomattavasti halvemmalla, kun niitä ostaa ison kelallisen kerrallaan. MMJ:täkin tarvittaisiin 3x2,5, 5x2,5, 5x1,5, 3x1,5.. Jokaista kun ostaa 500m kelan, niin kalliiksi sekin tulee. Toisaalta 50m pakettien ostamisessa taas ei ole mitään järkeä, kun ne ovat reilusti sitä saavutettua alennusta kalliimpia.

Eli jos niitä kamppeita itse haluaa ostaa, niin melkein ne itse pitää silloin saada paikalleenkin. Siinä kyllä saa säästöä. Tai sitten pitää joku hyvä (kohta entinen) asentajakaveri olla siihen puuhasteluun mukaan. Ainakin niin, että sen asentajan kanssa tarkalleen sopii mitä sille kannattaa yleensä hankkia etukäteen. Lopulta säästö ei montaa satasta taida olla. :hmm:
Tuskin se rakennusliike niitä kamoja nettohinnoilla asiakkaalle laittaa. Eli jos ostohinnassa ok jo 20 % eroa ja siihen kate päälle, niin kyllä se jo jotain tekee. Maalämpöpumppu kattokonvektorilla, sähköt, linjakaivot, seinä-wc-istuimet, sadesuihkut jnejne. niin kyllä tuossa luulisi jonkun euron säästävän.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
88
Tuskin se rakennusliike niitä kamoja nettohinnoilla asiakkaalle laittaa. Eli jos ostohinnassa ok jo 20 % eroa ja siihen kate päälle, niin kyllä se jo jotain tekee. Maalämpöpumppu kattokonvektorilla, sähköt, linjakaivot, seinä-wc-istuimet, sadesuihkut jnejne. niin kyllä tuossa luulisi jonkun euron säästävän.
Nämä ovat putkikalusteita, niissä voi pitkän euron säästää. Samoin sähkökalusteissa.
Tarvikkeet ovat sitten sitä nippeliosastoa joista kyllä kertyy jonkunlainen summa mutta työn sujuvuuden takia en lähtisi itse niitä ostamaan.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Tuskin se rakennusliike niitä kamoja nettohinnoilla asiakkaalle laittaa. Eli jos ostohinnassa ok jo 20 % eroa ja siihen kate päälle, niin kyllä se jo jotain tekee. Maalämpöpumppu kattokonvektorilla, sähköt, linjakaivot, seinä-wc-istuimet, sadesuihkut jnejne. niin kyllä tuossa luulisi jonkun euron säästävän.
Noista maalämpöpumppu on selkeästi sellainen jonka voi varmaan ostaa ongelmitta itse erikseen, samoin sadesuihkut jos suihkuputki ei ole seinän sisällä, mutta linjakaivot ja seinä WC:t on on heti kamaa jossa tarvitaan tietty merkkikohtainen osaaminen asennukseen tai enemmän aikaa ohjeisiin perehtymiseen.

Mihin hintaan muuten saat sitten vaikka sadesuihkun, K-raudan tarjouksesta itse hain pari Damixaa reilu 300€ kappalehintaan sis alv.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
872
Aika huono houkutin pelkkien tarvikkeiden luokkaa 10% alempi hinta alkaa niitä itse tukusta diilaamaan. Vaikka siihen ottaa sen erillisen asentajan, niin tuskin sekään mielissään on erikseen hankituista tarvikkeista. Joka nippelin listaaminen ja hankkiminen on myös äärimmäisen tuskainen projekti. Jos yrittää ostaa juuri sopivan määrän, niin joku loppuu kesken, toiset osoittautuvat huonoksi valinnaksi ja kannattaisikin käyttää jotain muuta. Loppuja jää sitten puolet ylimääräiseksi.

Säästöt menee jo siinä, että lähtee kesken kaiken hakemaan jotain nippeliä lisää. Asentajilla on paku täynnä niitä nippeleitä, joista valita sopivat. Saman määrän hankkimisessa taasen ei ole mitään järkeä. Tietysti jos itse askartelee niitä paikalleen, niin voi aina seuraavana päivänä hakea tukusta työmatkalla lisää.

Sitten taas joitakin tarvikkeita saa huomattavasti halvemmalla, kun niitä ostaa ison kelallisen kerrallaan. MMJ:täkin tarvittaisiin 3x2,5, 5x2,5, 5x1,5, 3x1,5.. Jokaista kun ostaa 500m kelan, niin kalliiksi sekin tulee. Toisaalta 50m pakettien ostamisessa taas ei ole mitään järkeä, kun ne ovat reilusti sitä saavutettua alennusta kalliimpia.

Eli jos niitä kamppeita itse haluaa ostaa, niin melkein ne itse pitää silloin saada paikalleenkin. Siinä kyllä saa säästöä. Tai sitten pitää joku hyvä (kohta entinen) asentajakaveri olla siihen puuhasteluun mukaan. Ainakin niin, että sen asentajan kanssa tarkalleen sopii mitä sille kannattaa yleensä hankkia etukäteen. Lopulta säästö ei montaa satasta taida olla. :hmm:
Tarkistin tukkuhinnan alennuksilla MMJ 3x1,5 maksaa 50m kiepillä myytynä 0,05 €/m vs halvin toimituserä.

Jos tietää mitä sarjaa haluaa niin sähkö- ja vesikalusteissa kannattaa odotella tukkureiden kamppiksia. Pelkästään rivarin sähkökalusteissa talvikampanja tms. tarjosi noin 100 € säästön vs tukun prosenttihinnat.

Itselle tuttu putkari kävi muutamia asennuksia tekemässä ja tarvikkeista antoi hyvinkin tarkan listauksen mukaan lukien kasa ruuveja, proppuja, kiinnikkeitä yms. pientarvikkeita
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 416
Noista maalämpöpumppu on selkeästi sellainen jonka voi varmaan ostaa ongelmitta itse erikseen, samoin sadesuihkut jos suihkuputki ei ole seinän sisällä, mutta linjakaivot ja seinä WC:t on on heti kamaa jossa tarvitaan tietty merkkikohtainen osaaminen asennukseen tai enemmän aikaa ohjeisiin perehtymiseen.

Mihin hintaan muuten saat sitten vaikka sadesuihkun, K-raudan tarjouksesta itse hain pari Damixaa reilu 300€ kappalehintaan sis alv.
Kyllä se LVIS on tarkoitus suunnitteluttaa ihan ammattilaisella (kaippa hän listan tekee tarvittavista tavaroista ja laskee määrät) ja sitten joko tili auki, johon kama ostetaan tai tilaan itse tarpeiden mukaan. Mutta turha kai siitä on vängätä - saa niistä maksaa kukanenkin mitä haluaa. Ja hankala kuvitella, että niitä ei ala joku asentamaan, jos suunnittelija on moset vehkeet taloon suunnitellut, vaikka ei itse saisi niitä katteella myydä.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Kyllä se LVIS on tarkoitus suunnitteluttaa ihan ammattilaisella (kaippa hän listan tekee tarvittavista tavaroista ja laskee määrät) ja sitten joko tili auki, johon kama ostetaan tai tilaan itse tarpeiden mukaan. Mutta turha kai siitä on vängätä - saa niistä maksaa kukanenkin mitä haluaa. Ja hankala kuvitella, että niitä ei ala joku asentamaan, jos suunnittelija on moset vehkeet taloon suunnitellut, vaikka ei itse saisi niitä katteella myydä.
Jos rakennusfirma tuntityönä tekee niin tietty tekee mitä halutaan mutta ei se enää sitten mikään talopaketti tietenkään ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Kyllä se LVIS on tarkoitus suunnitteluttaa ihan ammattilaisella (kaippa hän listan tekee tarvittavista tavaroista ja laskee määrät) ja sitten joko tili auki, johon kama ostetaan tai tilaan itse tarpeiden mukaan. Mutta turha kai siitä on vängätä - saa niistä maksaa kukanenkin mitä haluaa. Ja hankala kuvitella, että niitä ei ala joku asentamaan, jos suunnittelija on moset vehkeet taloon suunnitellut, vaikka ei itse saisi niitä katteella myydä.
Talopaketti sakki ei niitä asenna ja vaikeasti on edes mitään sovittavissa. Kaveri osti MLP pumpun ja asennuksen ulkopuolelta niin talopakettityypit jättivät jopa teknisen tilan lattialämmityksen jakotukin kokonaan kytkemättä - ei kuulemma kuulu heille kun lämmönlähde tuli muualta ja sähköt pumpulle/teknisessä tilassa vähän samaa sarjaa :). Voi vaan kuvitella mikä on tilanne jos hanoista lähtien on itse hommattua.

Keittiö on yleensä bundlattuna muuhun kaapistopakettiin eli jos jätät sen pois niin talopaketin kautta maksat reilusti ylimääräistä muista kaapistoista.

Jos hommaat vielä sähkökalusteitakin niin kannattaa varmaan hommata sateelta suojaan tjsp. pakettitoimitus kun ei tuossa oikein jää kuin maalaus/lattiat/sisäkatot noiden muiden ”urakoiden” jälkeen jäljelle kun ei niitä pakettiin järkevästi tulle saamaan.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Se pitää ymmärtää että se on työ mikä maksaa. Kun omakotitalo nykyään maksaa 3000€ per neliö ihan perusmateriaaleilla niin se ei ole materiaaleista kiinni. Toki ylimääräinen kymppitonni voidaan niihin materiaalehin käyttää, mutta luultavasti se on ihan hyvä sijoitus jos on kunnolla harkittu. Esim kylppäriä tuskin tulee heti uusittua, ja se voi joko näyttää tylsältä perus kylppäriltä tai tosi hienolta riippuen oikeista valinnoista jotka eivät välttämättä paljoa edes maksa. Kalliitkin tapetit on kanssa aika ilmaisia verrattuna moneen muuhun asiaan. Keittiöissä kannattaa jättää kalliimmat firmat sivuun ja ottaa niiltä korkeintaan se suunnittelu.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
226
Kyllä se LVIS on tarkoitus suunnitteluttaa ihan ammattilaisella (kaippa hän listan tekee tarvittavista tavaroista ja laskee määrät) ja sitten joko tili auki, johon kama ostetaan tai tilaan itse tarpeiden mukaan. Mutta turha kai siitä on vängätä - saa niistä maksaa kukanenkin mitä haluaa. Ja hankala kuvitella, että niitä ei ala joku asentamaan, jos suunnittelija on moset vehkeet taloon suunnitellut, vaikka ei itse saisi niitä katteella myydä.
Eipä näissä suunnitelmissa yleensä määriä ole, toki hanat/sähkökalusteet ym selvät on laskettavissa (tai saa suunnittelu ohjelmasta suoraan), mutta ei sitä kaikkea pientä tarviketta. Esim MLP putkitus, kuinka monta kulmaa mee, monta metriä putke ym, ei kuvista pysty päättelemään, riippuu paljon tilasta ym mistä helpoin viedä. Ja jos keittiö tulee muuta kautta, niin kannattaa varmistaa kuuluuko keittiön sähköt ja putket enää heidän urakkaansa, tai mihin asti, varsinkin jos jotain kivitasoihin tulevia pistorasioita tai välitilan lasilevyjä tulee.

Ja esim se seinä wc, en yhtään ihmettelisi jos talofirman kautta tuleva putkari kieltäytyisi sitä asentamasta.

Mutta itse kysyisin tarjouksen niin että kaikki tulee talofirmalta ja sit sellaisen missä itse hankkii noita tavaroita. Keittiö esim saattaa olla sellainen että siinä ei paljoa talopaketissa säästä vaikka jättää pois, verrattuna sen oikeaan hintaan.

Isoimman mahdollisen ongelma itse näen siinä että jos talofirman kautta eivät kaikkea suostu asentamaan, on aikataulutus. Millon putkarin, sähkärin, kalusteasentajan pitää olla tekemässä ja se oma vaihe valmiina. Voi tulla soittoa että tarvii putkarin seinä wc:tä asentamaan viimestää huomenna, kun seinää laittavat umpeen tai vastaavaa, miten helposti saat sen ulkopuolisen kaverin paikalle. Ja itse hommatessa tavara olisi hyvä olla työmaalla (tai muualla varastossa) valmiiksi hommattuma, mahdollisimman aikasessa vaiheessa.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
539
monelle saattaa tulla yllätyksenä sekin että sittenkun saadaan se halpa tarjous kokopaketista ni sitten keittiö onkin laskettu vain kymppitonniin saakka ja kaikki ylimääräinen tuleekin lisälaskuna jos taas jättää keittiön kokonaan pois niin siitä ei säästä kymppitonnia vaan kenties viistonttua eli katetta ne veloittaa aina otti sen pakettiin mukaan tai ei :D
sähkörasioissakin talopaketti firma on määritellyt että paketti hintaan kuuluu esim 20 rasiaa ja lopuista sitten laskutetaan erikseen taas.. eli halvaksi ei tule iso talo jos ei pysy niissä paketti määrissä.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Myös piha ja terassit tai parveke olisi mukava saada tuonne suuntaan.
Tuo on mielestäni aika mielipide asia. Itse esim. tykkään varjoisasta terassista, johon aurinko ei porota, saa istua varjossa eikä tarvitse miettiä (oman herkän)ihon palamista.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 416
monelle saattaa tulla yllätyksenä sekin että sittenkun saadaan se halpa tarjous kokopaketista ni sitten keittiö onkin laskettu vain kymppitonniin saakka ja kaikki ylimääräinen tuleekin lisälaskuna jos taas jättää keittiön kokonaan pois niin siitä ei säästä kymppitonnia vaan kenties viistonttua eli katetta ne veloittaa aina otti sen pakettiin mukaan tai ei :D
sähkörasioissakin talopaketti firma on määritellyt että paketti hintaan kuuluu esim 20 rasiaa ja lopuista sitten laskutetaan erikseen taas.. eli halvaksi ei tule iso talo jos ei pysy niissä paketti määrissä.
Tämä itseäkin juuri mietityttää, että miten homma olisi järkevin hoitaa, jotta tuossa pärjäisi. Sehän on varma, että kun paketti on X euroa ja jätät 15 000 euron keittiön pois, niin hinta ei vähene 15 000 euroa, vaan jotain paljon vähemmän. Siksi mietinkin, että miten tuo tarjousneuvottelu kannattaisi käydä ja miten ns. pelata omat kortit.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Neuvottele pakettiin mukaan vain sellaiset asiat, mitä oikeasti olet halukas tilaamaan?

Sitten kun on hinta tingitty sille sisällölle kohdilleen, voit yrittää tingata pakettiin lisää tuotteita (esim. keittiön) sopivaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Noista LVI-kikkareista vielä, niin oma putkari myi ne mulle tukkuhinta -20%. Itse sain hankittua noita ihan nettikaupoista tilailemalla suunnilleen tukkuhinnat -50% tasoon ja tukusta nuokin tulivat yleensä seuraavaksi päiväksi työmaalle. Esim lattialämmitys kaikkineen kustansi rapiat 5t€ ja säästö oli varmasti tonneissa kun hankin tarpeet itse. Putkari teki teknisen tilan kuparit ja kytkennät (sis. hanakulmat) omilla tarpeillaan ja otin takkiin sen mitä otin noista tarpeista, mutta niitä kuparikulmia on aika mahdoton arvioida ja näiden kanssa putkari olisi varmasti alkanut nikottelemaan. Kaikki muoviputket vedin itse, ja tuossa ei hirveitä aikaa kulunut. Yhden seinä-wc:n asentaneena tuossa ei ole putkarille minusta juurikaan enempää hommaa kuin peruspytyssä - kirvesmiehelle ja laatoittajalle sitä lisäduunia on sitten senkin edestä. Tai en tiedä miten esim wc-rungon vaatimat lisätuet seinärunkoon yleensä tehdään ja kenen toimesta, mutta vähän epäilen ettei ainakaan putkarin toimesta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 898
Noista LVI-kikkareista vielä, niin oma putkari myi ne mulle tukkuhinta -20%. Itse sain hankittua noita ihan nettikaupoista tilailemalla suunnilleen tukkuhinnat -50% tasoon ja tukusta nuokin tulivat yleensä seuraavaksi päiväksi työmaalle. Esim lattialämmitys kaikkineen kustansi rapiat 5t€ ja säästö oli varmasti tonneissa kun hankin tarpeet itse. Putkari teki teknisen tilan kuparit ja kytkennät (sis. hanakulmat) omilla tarpeillaan ja otin takkiin sen mitä otin noista tarpeista, mutta niitä kuparikulmia on aika mahdoton arvioida ja näiden kanssa putkari olisi varmasti alkanut nikottelemaan.
Sähkö- ja LVI tukussa niillä asiakkaana olevilla firmoilla on omat alennusprosentit tyyliin 50 prosenttia. Niiden yksityisasiakkaalle sitten näyttävät niitä tukun OVH hintoja.

Hirveä nikottelu varsinkin sähköurakoitsijan kanssa jos haluaa itse parempaa tavaraa asennuttaa kuin mitä sähkömies "tukusta" ostaa kun siinä jää silloin ne provikat saamatta siitä häneltä itseltään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Juu tuota tarkoitinkin että tuskin se putkifirma niitä osia kalliimmalla ostaa kuin mitä tavan kuluttaja kamasta maksaa nettikaupoissa. Kivasti lisää katetta työlle kun tarpeista voi vetää järjestäen sen 30% välistä. Tästä syystä halukkuus asennella asiakkaan osia voi olla penseää mutta sopivasti kuluja jakamalla kaikki on tyytyväisiä - putkifirma saa ryöstää asiakasta niistä pikkukilkkeistä ja kohtuullisuus säilyy jossain määrin kun asiakas ostaa itse ne isommat erät ja kalliimmat kilkkeet.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
653
Sellainen kysymys talon rakentaneille, että jos nyt rakentaisitte, niin mitä tekisitte toisin? Mitä talostanne puuttuu? Minkä tekisitte toisin? Erilliseen (lämpimään) autotalliin liittyen saa kertoa myös kommentteja. :)
Uudesta talosta löytyy jo ensimmäisen jälkeen oppineena, mutta nyt äkkiseltään tulee mieleen ainakin ensimmäisestä projektista vuosien saatosta tarvinneena: vaatehuoneita tarpeeksi säilytykseen ja muutenkin säilytystilaa saa olla reilusti, kiinteät ledivalot vähintään olohuone/keittiöakselille ja makuuhuoneisiin jos rahkeet riittää, joka huoneeseen poisto- ja tuloilmaventtiilit jotka mahdollistavat kunnon desibeliovien käytön pahviovien sijaan, IV-/LTO-koneen "ylimitoitus", jotta konetta voi ajaa matalilla kierroksilla melun/resoinointien välttämiseksi sekä tarpeen tullen saa kunnon tehostusta, huoneiden välisten IV-kanavien ääneneristys on myös erittäin kova, tosin pelkät äänenvaimentajat on äkkiä muutaman tonnin perustaloonkin, TV:n johdoille putkitus seinään valmiiksi sekä vahvistus aiotun seinätelineen kohdalle kiinnitystä varten, jos talo paalutetaan myös paalut terassin kohdalle vaikkei sellaista heti rakennettaisikaan, kannattaa investoida muutama hetki lämpökuorman (aurinko) miettimiseen ja miten sitä estetään (ilmansuunnnat, passiivisuojaus jne.), kaihtimien mietintä näkösuojaksi, sekä erityisesti akustoinnin tarve kannattaa jo rakennusvaiheessa ottaa huomioon kun on helpompi ja halvempi tehdä silloin, wc:t ei seinäasennettuina, wc:n kaappiin/laatikostoon pistorasia kaapin sisälle hammasharjan/partakoneen latausta varten, kylppäriin varaus mahdolliselle kylpyammeelle eli sähköt ja vesiputket, ILP-varaus eli paikka mietittynä ja sähköt sinne keskukselta vaikka ei asennettaisikaan heti ja pistorasioiden kanssa ei kannata nuukailla, aurinkosähkölle myös putkitus katolle, jos erillinen autokatos/talli sinne oma viemäri vaikka rakennusvaiheessa tuntuu että pärjää ilman koska maksaa rahaa, tallia lämmittämään ILP eikä se 50€ sähköpatteri tai ainakin varaus sen helppoon jälkiasennukseen, sekä tarpeeksi jytky kaapelointi tulevaisuuden sähköautojen latausta varten + cat6 datan siirtoon, sekä myös mahdollisuus ohjata katoksen pistorasioita talosta käsin kytkimellä esim. auton lämmitystä varten, jos alueella ei kuituverkkoa mietintään mistä kuitu tulisi kulkemaan talolle jotta ei tarvitse pihaa ottaa auki jos tulee esim. asfaltti ja kuitumuuntimelle sähköt valmiiksi aiottuun paikkaan, yleisesti kotiautomaatiolle "varaus". Viimeisenä vielä pihavalaistus ja niiden käyttö / automaatio sekä ulkopistorasioita tarpeeksi! Plussana vielä, että pihasuunnittelua kannattaa harkita siihen erikoistuneelta firmalta - tämä ainakin avasi itselle silmiä kun on sen verran insinööri ettei ymmärtänyt mihin kaikkeen jokin juttu vaikuttaa.

Nämä nyt aika pitkälti omia mieltymyksiä ja tietysti merkittäviä panostuksia vaativia, mutta jos budjetti riittää ja rakennetaan forever home -mentaliteetillä kannattaa panostaa. Nykyään monet tekniset vempaimet ovat paljon helpompia asentaa verrattuna entisaikaan koska lähes kaikki toimivat erinomaisesti myös langattoman verkon kautta, mutta sähkö vaatii vielä kaapeloinnin ja sitä on vaikea/kallis asentaa jälkikäteen siistiksi (rakenteiden sisään).

En tiedä rakentaako joku vuonna 2024 taloa enää missä lämmönjakotapana ei ole vesikiertoinen lattialämmitys, mutta siltä varalta: valitse tämä, koska mahdollistaa lähes minkä tahansa lämmönlähteen käytön tulevaisuudessa äläkä sniiduile joidenkin sähkölankojen kanssa kun säästät rakennusvaiheessa.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Monta hyvää pointtia, joihin yhtyä, mutta miksi kiinteät ledit olohuoneeseen/keittiöön/makuuhuoneisiin?
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
653
Monta hyvää pointtia, joihin yhtyä, mutta miksi kiinteät ledit olohuoneeseen/keittiöön/makuuhuoneisiin?
Jotta ns. perus kattovalaisimeksi ei tarvitse laittaa mitään 200W COB LEDiä sekä olla n kappaletta jalkalamppuja ripoteltuna pitkin huoneita tarpeellisen valotehon saamiseksi erilaisissa tilanteissa. Himmennettävillä ledeillä saa säädettyä yleisvalaistusta mielensä mukaan, eli esim. siivotessa saa valotehoa tarpeeksi ja normaalitilanteessa portaattomasti yleisvalaistusta huoneisiin + tehostukset/tunnelmavalot sitten kattokoukuilla. Ovat omasta mielestäni siistin näköisiä ja suhteellisen näkymättömiä myös kun eivät ole päällä. Perinteiseen kattokoukkuun voi sitten vaimo laittaa jonkun design Lokin tai Mehiläispesän roikkumaan Ikean halvimmalla 5W ledikynttilällä pölyä keräämään, jota poltellaan kun on sukulaisia kylässä ;)

Mut joo, mielipideasioitahan nämä on. Eihän jotkut mukamas huomaa eroa TV:ssäkään 640p ja 4K kuvan välillä, tai eroa äänessä TV:n sisäisiä kaiuttimia käytettäessä vs. samat äänet edes jostain Genelecin pienimmistä aktiivilaatikoista.

Olisi kiva kuulla myös muilta kommentteja noista ratkaisuista joita katuu ettei tehnyt taloon, jotta saa sitten kirota itsekin kun tajuaa jonkun "tarpeellisen" puuttuvan..
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
653
Ae-van. Ilmeisesti et tarkoita(kaan) kiinteällä ledillä valaisinta, jonka valonlähde ei ole vaihdettavissa vaan kiinteästi asennettua valaisinta.

Upotettuja himmenninohjattuja led-spotteja meilläkin on katot täynnä, mutta ne ovat vaihdettavilla polttimoilla varustettuja.

Riippuvalaisimet ovat saatanasta, indeed.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
539
Jotta ns. perus kattovalaisimeksi ei tarvitse laittaa mitään 200W COB LEDiä sekä olla n kappaletta jalkalamppuja ripoteltuna pitkin huoneita ......
yhdyn tähän täysin. itse laitan koko talon kaikki valaistukset sisällä/ulkona/kosteissatiloissa led nauhalla joita voidaan himmentää. yhteensopivuuden takia juuri vaimon lokki lampulle tms jätän kattoon myös yhden cfl pistokepaikan per huone perinteistä valoa ajatellen.
jos led nauha vikaantuu niin sitten se on helppo uusia samaantapaan kuin perinteisenkin lampun vaihtaisisi :)
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Jotta ns. perus kattovalaisimeksi ei tarvitse laittaa mitään 200W COB LEDiä sekä olla n kappaletta jalkalamppuja ripoteltuna pitkin huoneita tarpeellisen valotehon saamiseksi erilaisissa tilanteissa. Himmennettävillä ledeillä saa säädettyä yleisvalaistusta mielensä mukaan, eli esim. siivotessa saa valotehoa tarpeeksi ja normaalitilanteessa portaattomasti yleisvalaistusta huoneisiin + tehostukset/tunnelmavalot sitten kattokoukuilla. Ovat omasta mielestäni siistin näköisiä ja suhteellisen näkymättömiä myös kun eivät ole päällä. Perinteiseen kattokoukkuun voi sitten vaimo laittaa jonkun design Lokin tai Mehiläispesän roikkumaan Ikean halvimmalla 5W ledikynttilällä pölyä keräämään, jota poltellaan kun on sukulaisia kylässä ;)

Mut joo, mielipideasioitahan nämä on. Eihän jotkut mukamas huomaa eroa TV:ssäkään 640p ja 4K kuvan välillä, tai eroa äänessä TV:n sisäisiä kaiuttimia käytettäessä vs. samat äänet edes jostain Genelecin pienimmistä aktiivilaatikoista.

Olisi kiva kuulla myös muilta kommentteja noista ratkaisuista joita katuu ettei tehnyt taloon, jotta saa sitten kirota itsekin kun tajuaa jonkun "tarpeellisen" puuttuvan..
Onko antaa esimerkkiä miten yksittäisen makuuhuoneen valaistus on tuolla konseptilla fiksusti toteutettu, eli jos puhutaan vaan yhdestä huoneesta (lapsen tai vanhempien makkari esim) niin mihin on käytännössä pistetty mitkä ledtuotteet ja millä niitä ohjataan (ja kuka on ne asentanut) ? :)

Tuntuu siis että on tosi laaja kirjo siinä miten homman voi tehdä (epäsuora valaistus lednauhoilla, ledspotit jne) ja hintaskaala on kanssa aika laaja.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 416
Uudesta talosta löytyy jo ensimmäisen jälkeen oppineena, mutta nyt äkkiseltään tulee mieleen ainakin ensimmäisestä projektista vuosien saatosta tarvinneena: vaatehuoneita tarpeeksi säilytykseen ja muutenkin säilytystilaa saa olla reilusti, kiinteät ledivalot vähintään olohuone/keittiöakselille ja makuuhuoneisiin jos rahkeet riittää, joka huoneeseen poisto- ja tuloilmaventtiilit jotka mahdollistavat kunnon desibeliovien käytön pahviovien sijaan, IV-/LTO-koneen "ylimitoitus", jotta konetta voi ajaa matalilla kierroksilla melun/resoinointien välttämiseksi sekä tarpeen tullen saa kunnon tehostusta, huoneiden välisten IV-kanavien ääneneristys on myös erittäin kova, tosin pelkät äänenvaimentajat on äkkiä muutaman tonnin perustaloonkin, TV:n johdoille putkitus seinään valmiiksi sekä vahvistus aiotun seinätelineen kohdalle kiinnitystä varten, jos talo paalutetaan myös paalut terassin kohdalle vaikkei sellaista heti rakennettaisikaan, kannattaa investoida muutama hetki lämpökuorman (aurinko) miettimiseen ja miten sitä estetään (ilmansuunnnat, passiivisuojaus jne.), kaihtimien mietintä näkösuojaksi, sekä erityisesti akustoinnin tarve kannattaa jo rakennusvaiheessa ottaa huomioon kun on helpompi ja halvempi tehdä silloin, wc:t ei seinäasennettuina, wc:n kaappiin/laatikostoon pistorasia kaapin sisälle hammasharjan/partakoneen latausta varten, kylppäriin varaus mahdolliselle kylpyammeelle eli sähköt ja vesiputket, ILP-varaus eli paikka mietittynä ja sähköt sinne keskukselta vaikka ei asennettaisikaan heti ja pistorasioiden kanssa ei kannata nuukailla, aurinkosähkölle myös putkitus katolle, jos erillinen autokatos/talli sinne oma viemäri vaikka rakennusvaiheessa tuntuu että pärjää ilman koska maksaa rahaa, tallia lämmittämään ILP eikä se 50€ sähköpatteri tai ainakin varaus sen helppoon jälkiasennukseen, sekä tarpeeksi jytky kaapelointi tulevaisuuden sähköautojen latausta varten + cat6 datan siirtoon, sekä myös mahdollisuus ohjata katoksen pistorasioita talosta käsin kytkimellä esim. auton lämmitystä varten, jos alueella ei kuituverkkoa mietintään mistä kuitu tulisi kulkemaan talolle jotta ei tarvitse pihaa ottaa auki jos tulee esim. asfaltti ja kuitumuuntimelle sähköt valmiiksi aiottuun paikkaan, yleisesti kotiautomaatiolle "varaus". Viimeisenä vielä pihavalaistus ja niiden käyttö / automaatio sekä ulkopistorasioita tarpeeksi! Plussana vielä, että pihasuunnittelua kannattaa harkita siihen erikoistuneelta firmalta - tämä ainakin avasi itselle silmiä kun on sen verran insinööri ettei ymmärtänyt mihin kaikkeen jokin juttu vaikuttaa.

Nämä nyt aika pitkälti omia mieltymyksiä ja tietysti merkittäviä panostuksia vaativia, mutta jos budjetti riittää ja rakennetaan forever home -mentaliteetillä kannattaa panostaa. Nykyään monet tekniset vempaimet ovat paljon helpompia asentaa verrattuna entisaikaan koska lähes kaikki toimivat erinomaisesti myös langattoman verkon kautta, mutta sähkö vaatii vielä kaapeloinnin ja sitä on vaikea/kallis asentaa jälkikäteen siistiksi (rakenteiden sisään).

En tiedä rakentaako joku vuonna 2024 taloa enää missä lämmönjakotapana ei ole vesikiertoinen lattialämmitys, mutta siltä varalta: valitse tämä, koska mahdollistaa lähes minkä tahansa lämmönlähteen käytön tulevaisuudessa äläkä sniiduile joidenkin sähkölankojen kanssa kun säästät rakennusvaiheessa.
Hyviä pointteja ja osa todennäköisesti hyviä pointteja, mutta ei itselle täysin aukea. Viitsisitkö selittää, mikä merkitys näillä esim. on:
- "joka huoneeseen poisto- ja tuloilmaventtiilit jotka mahdollistavat kunnon desibeliovien käytön pahviovien sijaan" --> Tarkoittaako, että huoneessa on kunnon ilmanvaihto, jolloin voidaan käyttää paksumpaa/eristävämpää ovea?
- "IV-/LTO-koneen "ylimitoitus", jotta konetta voi ajaa matalilla kierroksilla melun/resoinointien välttämiseksi sekä tarpeen tullen saa kunnon tehostusta" --> Liian pieni kone "huutaa" kovaa ajettaessa? Millaisissa tilanteissa "kunnon tehostusta" tarvitaan?
- "TV:n johdoille putkitus seinään valmiiksi sekä vahvistus aiotun seinätelineen kohdalle kiinnitystä varten" --> Tarkoittaako tämä yksinkertaisesti, että vedetään antennipistokkeet huoneiden seinällä mahdollisen tv:n asennusta varten (ja jonkin sortin vahvistus ko. kohtaan)?
- "wc:t ei seinäasennettuina" --> Miksi?
- "tallia lämmittämään ILP eikä se 50€ sähköpatteri tai ainakin varaus sen helppoon jälkiasennukseen" --> Tämä ei liene tarpeen/järkevä, jos maalämpö ja sama lattiakiertoinen lämmitys laitetaan tallille?
- "yleisesti kotiautomaatiolle "varaus"" --> Mitä tämä tarkoittaa?
- "pihasuunnittelua kannattaa harkita siihen erikoistuneelta firmalta - tämä ainakin avasi itselle silmiä kun on sen verran insinööri ettei ymmärtänyt mihin kaikkeen jokin juttu vaikuttaa" --> Tämä voi tietysti olla mahdoton kysymys, kun hinnoissa on hajontaa eri puolilla Suomea, mutta mitähän pihasuunnittelu maksaa esim. n. 1000 neliön tontille?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Hyviä pointteja ja osa todennäköisesti hyviä pointteja, mutta ei itselle täysin aukea. Viitsisitkö selittää, mikä merkitys näillä esim. on:
- "joka huoneeseen poisto- ja tuloilmaventtiilit jotka mahdollistavat kunnon desibeliovien käytön pahviovien sijaan" --> Tarkoittaako, että huoneessa on kunnon ilmanvaihto, jolloin voidaan käyttää paksumpaa/eristävämpää ovea?
Jos huoneessa ei ole poistoilmaventtiiliä, niin tällöin huoneen poistoilma poistetaan välioven kautta (suurin osa ilmasta kulkee oven ja kynnyksen välistä). Tällöin ei ole mahdollista käyttää äänieristävää ovea (koska luonnollisesti ovi on tiivis ja tällöin ilma ei pääse poistumaan huoneesta). Kun huoneessa on poistoilmaventtiili, niin voidaan käyttää tiivistä ovea.
- "TV:n johdoille putkitus seinään valmiiksi sekä vahvistus aiotun seinätelineen kohdalle kiinnitystä varten" --> Tarkoittaako tämä yksinkertaisesti, että vedetään antennipistokkeet huoneiden seinällä mahdollisen tv:n asennusta varten (ja jonkin sortin vahvistus ko. kohtaan)?
Jos on valmiiksi tiedossa mihin TV asennetaan, niin sinne seinään TV:n korkeudelle (=TV:n taakse piiloon) kannattaa vähintään lisätä putkitukset seinän sisälle piiloon myöhempää käyttöä varten. Tällöin TV:n seinäasennuksessa johdot saadaan kulkemaan piilossa. Jos on varmaa että TV asennetaan seinälle, niin itse laittaisin suoraan pistorasiat jo sinne taakse. Vahvistus tarkoittaa seinän sisälle tehtävää rakenteellista vahvistusta, mihin saadaan TV:n seinäteline kiinnitettyä turvallisesti. Yleensä seinässä voi olla esim. pystykoolaukset 600 välein, normaalitilanteessa niitä pitää etsiä jos haluaa telineelle varman kiinnityksen rakenteisiin.
- "wc:t ei seinäasennettuina" --> Miksi?
Esim. riski seinän sisäiselle vuodolle: Onko sinulla tällainen wc-pytty? Riski jopa kymmenien tuhansien eurojen vesivahinkoon – Vakuutus ei korvaa.
- "yleisesti kotiautomaatiolle "varaus"" --> Mitä tämä tarkoittaa?
Sähköistyksen suunnittelu niin, että esim. keskuksista löytyy tarpeeksi tilaa tulevaisuuden mahdollisia laajennuksia varten ja seinien sisällä kulkee tarpeeksi putkituksia tulevaisuuden laajennuksia varten, huomioitava myös mm. syötöt kameroille katon rajaan. Vetoja uusille laitteille on aika ikävä tehdä tulevaisuudessa, jos niihin ei ole varauduttu aiemmin. Putkien vetäminen valmiiksi varuilta seinien sisään ei paljoa maksa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Vahvistus tarkoittaa seinän sisälle tehtävää rakenteellista vahvistusta, mihin saadaan TV:n seinäteline kiinnitettyä turvallisesti. Yleensä seinässä voi olla esim. pystykoolaukset 600 välein, normaalitilanteessa niitä pitää etsiä jos haluaa telineelle varman kiinnityksen rakenteisiin.
Täällä tuli laitettua vanerilevy koolinkien väliin eli saa joka kohdasta kiinnitettyä "puuhun". Olisikohan maksanut paikallisesta puutavaraliikkeestä tyyliin 10€/m2. Oli erittäin kannattava hankinta, sillä vaakakoolaukseen on aika ikävä yrittää kiinnittää...
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
988
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että koostaisin ns. toivelistan, jonka perusteella lähdetään miettimään, mitkä oikeasti ovat panostuksen kohteita ja missä ehkä voi sitten jotain säästää. Ellei sitten budjetti ole luokkaa todella reilu, eli kaiken voi vetää ns. viimeisen päälle tai ainakin valmiudet aivan kaikkeen.

Oma näkemykseni on, että jos pitää niin hirveästi valmistella valmiuksia vähän kaikkeen, tarkoittaa ehkä huonoa tai laiskaa suunnittelua, koska ei niitä valmiuksia kannata järjettömiä määriä tehdä varmuuden vuoksi, ellei ole kohtuullisen todennäköistä tai varmaa, että joku juttu on tulevaisuudessa tulossa, mutta sitä ei vaan nyt tässä vaiheessa vielä hankita tai asenneta. Koska nuo valmiudetkin alkavat maksaa siinä vaiheessa kun mietitään homman kokonaiskustannuksia. Jokainen nippeli maksaa ja todennäköisesti maksaa vielä enemmän niiden asentaminen ammattilaisen toimesta. Kun talonrakentaminen koostuu tuhansista eri osista ja niiden asentamisesta, pieneltäkin tuntuvat asiat kertaantuvat helposti ja niiden lopullinen kustannus voi olla mittava.

Kun talon pohjakuva on saatu mietittyä, heti seuraavana kannattaisi harkita, minkälainen sisustus taloon on tulossa. Esim. minkälaiset huonekalut ja minne sijoitettuna. Myös muunneltavuus kannattaa pitää rajaansa asti mielessä. Esimerkiksi meidän kohteessamme käytimme sisustusarkkitehtiä (joo, lähipiirissä on, joten päästiin ns. halvalla ;) ) ja suunnittelimme pohjakuvan DWG-versioon oikeassa mittakaavassa ja käyttöön tulevilla huonekaluilla, miten ne sijoittuvat asuntoon ja sen myötä myös, että miten esimerkiksi pistorasiat, valaistus yms. kannattaisi sijoittaa. Ei olisi ollut mitään järkeä vetää toimistomaisesti esim. pistorasioita vähän joka paikkaan, kun se alkaa näyttää törkyiseltä ja mielestäni myös huonosti suunnitellulta. En sano, että rasioita pitäisi asentaa "liian vähän", mutta vähemmälläkin määrällä pärjää varmasti, kunhan on etukäteen mietitty, mitä niihin on tulossa ja mihin kohtaan. Jokainen rasia ja sen asentaminen maksaa rahaa. Sen lisäksi huomioimme sisustuksessa sen, että jos ikinä haluaisimme vaikka vaihtaa olohuoneessa television ja av-kalusteiden sijaintia, on myös toiselle ehjälle seinälle laitettu vastaavat pistorasia-, coax- ja ethernet- valmiudet kuin nyt rakennettavalle seinälle.

Kaikenlaiset muutkin erikoisratkaisut (kuten edellä mainittu huoneiden äänieristäminen) maksaa rahaa ja pelkät tarvikkeet ovat kertaluokkaa kalliimpia kuin tavanomaiset ratkaisut, jolloin jälleen kerran on hyvä miettiä, onko se sellainen panostuksen kohde, johon erityisesti haluaa rahaa käyttää, vai olisiko sittenkin joku muu ominaisuus talossa tärkeämpi? Jos rahaa riittää, niin sitten voi kyllä laittaa kaikki pelit ja himmelit, mutta tämä nyt vain omakohtaisella kokemuksella, että toiveiden tynnyri on loputon ja kaikkeenhan sitä panostaisi mentaliteetilla, että kun rakennetaan, niin rakennetaan kunnolla. Jossain vaiheessa kun hommaa excelöi ja katsoo paljonko tähän hommaan on pelimerkkejä, tulen ainakin itse siihen lopputulemaan, että ihan kaikkeen ei voi panostaa, jostakin on myös pakko säästää.

Parhaimpia panostuksen kohteita ovat sitten ne, jotka eivät rahallisesti ole erityinen kustannuserä. Yleensä tämä on kuitenkin ns. aineetonta, eli hyvää suunnittelua.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Lähdin nyt sisäpuolen 50mm vaakaan koolaamaan kun niin on piirretty standardien mukaan, mutta tuli tässä mieleen että aika turhaa on kun energian säästö vs kantaviin pystytolppiin pystyyn kiinnittäminen on todella marginaalista mutta haittaa vahvasti levytystä yms. Todennäköisesti se minkä verran tulee turhaa koloa viimeiseen eristeeseen kuittaa lisäksi koko vaakakoolauksen hyödyn lämmön osalta.

20240221_170238.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Mulla oli tiiveysmittaus ja lämpökuvaus viikko sitten ja massiivipuu muodostaa yllättävän selviä kylmäsiltoja. Ulkoseinissä olleet rakennepalkit näkyivät todella selvästi kamerassa (näiden kohdalla käytännössä koko seinän läpi 250mm paksu massiivipuurakenne. Pystykoolaus saisi aikaan ihan julmetusti noita kylmäsiltoja.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Mulla oli tiiveysmittaus ja lämpökuvaus viikko sitten ja massiivipuu muodostaa yllättävän selviä kylmäsiltoja. Ulkoseinissä olleet rakennepalkit näkyivät todella selvästi kamerassa (näiden kohdalla käytännössä koko seinän läpi 250mm paksu massiivipuurakenne. Pystykoolaus saisi aikaan ihan julmetusti noita kylmäsiltoja.
Oliko kuvassa 198 runkotolppa + 50mm eriste kohtia joihin verrata, siis oliko sellaiset kohdat selvästi paremman näköisiä kuin tuo pelkkä massiivipuu jos löytyi? Sen uskon helposti että 250mm eristettä on parempi kuin 250mm puuta.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
355
Foorumilla on purnattu maaperätutkimuksen tarpeellisuudesta. Joku oli todennut, että tekee itse lapiolla kuopan maahan ja sen perusteella päättää miten talonsa perustaa. Tässä voi käydä kuten Ilta-Sanomien artikkelissa on käynyt. Tämä ei ole suinkaan ainoa tapaus. Näitä on paljon. Ihastuttava talo olikin täynnä virheitä ja vajosi savimaahan – kauppa tuli myyjälle todella kalliiksi eikä oikeus antanut armoa
Sen kummemmin puuttumatta maaperätutkimukseen.. Mutta ostaessa 49v taloa pitäisi kyllä henkisesti varautua siihen että tekniikka ja rakennusmateriaalit ovat käyttöikänsä päässä.
Eiköhän tuokin talo ole painunut sen mitä se painuu, mutta tuossakin tapauksessa talo olisi pitänyt myydä tonttimaan arvolla
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Tällainen savimaahan vajoava uusi vuonna 2023 valmistunut DENin Tontti+Talo tapaus Espoossa on menossa oikeuteen kaupan purkuvaatimuksella. Talokaupan arvo oli 800 000 ja toteutus kaikilta osin järkyttävän katastrofaalinen eli täysi fiasko. Jälleen kerran DEN oli mennyt sieltä missä aita on matalin. Juttua tapauksesta on tulossa myös mediaan. Kannattaa seurata vaikkapa Rakennuslehteä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 416
Tällainen savimaahan vajoava uusi vuonna 2023 valmistunut DENin Tontti+Talo tapaus Espoossa on menossa oikeuteen kaupan purkuvaatimuksella. Talokaupan arvo oli 800 000 ja toteutus kaikilta osin järkyttävän katastrofaalinen eli täysi fiasko. Jälleen kerran DEN oli mennyt sieltä missä aita on matalin. Juttua tapauksesta on tulossa myös mediaan. Kannattaa seurata vaikkapa Rakennuslehteä.
On säästetty se "toimintatonni" ja jätetty pohjatutkimukset ja perustamistapaesitys tilaamatta?
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Mielenkiintoisen kuuloinen keissi. 0% mahdollisuus, että nykypäivänä saisit rakennusluvan Espoossa ilman pohjatutkimusta. 1% mahdollisuus, että saat luvan jos esität savimaalle muuta kuin paalutusta.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
71
Joo ei ole mitään järkeä säästää sitä tonnia siinä maaperätutkimuksessa tai sitä 30k perustuksissa..
Täälläkin kyselin aiemmin talonrakennuksesta ja nyt on hartiapankkitalon pakkeloinnit käynnissä...

Itsellä on +25kpl betonipaaluja savimaassa, niiden päällä sokkeli ja ontelolaatat, kävin hiljattain konttaamassa talon alla niin 2cm oli savi kutistunut kuivumisen vuoksi puolenvuoden aikana. En toki tiedä mikä on pidemmän ajan suunta mutta tuo on kuitenkin ilman minkäänlaista painoa tapahtunutta vajoamista. 16-32 sepeliä on puolen metrin kerros ja ajoin sitä lätkällä kasaan joten se ei ole tuota 2cm tiivistynyt.
Pihassa on myös vanha navetta/latorakennus ja se ei ole ainakaan 40v aikana lopettanut vajoamistaan ja tuskin tulee koskaan lopettamaankaan, savi on sen verta "nestemäistä" tavaraa että se pakenee perustusten alta, varsinkin jos routa pääsee myllertämään.

Parhaat säästöt olen oman työn lisäksi saanut töiden kilpailutuksella, pintamateriaalien ja kodinkoneiden tarjousten kyttäyksellä.
(Kodinkoneet blackfridaysta, uuni+liesitaso -1000e, astianpesukone -600e, mikro virosta -100e liesituuletin saksasta -100e nämä verrattuna nykyisiin hintoihin mitä verkkokaupoissa on.)
Katon mdf paikallisessa 20e/m², rautakaupan tarjouksella 14e/m² ja Bauhaussin osta 3, maksa 4 tarjous sama tavara 11e/m²
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Edellä mainitsemassani DEN Finland Oy:n Tontti+Talo asiassa on syntynyt uusi käänne. Ostaja vaatii Espoon rakennusvalvonnalta taloa asumiskieltoon taloon liittyvien asumisriskien vuoksi. Espoon rakennusvalvonnan rakennepäällikkö vastasi ostajalle seuraavasti:

”Asiakirjojen mukaan olette itse rakennushankkeeseen ryhtyvä. MRL 119 § mukaisesti. Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Eli kun olette havainneet puutteita, olette itse niistä ja niiden korjaamisesta vastuussa. Teidän tulee siis ratkaista erimielisyydet rakentajien kanssa teidän tekemien sopimusten perusteella. Rakennusvalvonnalla ei ole mandaattia hyväksyä erityissuunnitelmia.”

Alla ote kauppakirjasta:

Ote.JPG


Valtioneuvoston asetus rakennustyön turvallisuudesta (205/2009) 1 luvun 2 §:n mukaan päätoteuttajalla tarkoitetaan rakennuttajan nimeämää pääurakoitsijaa tai pääasiallista määräysvaltaa käyttävää työnantajaa taikka sellaisen puuttuessa rakennuttajaa itseään. Kauppasopimuksen mukaan DEN Finland Oy on nimennyt itsensä päätoteuttajaksi. Päätoteuttajan roolissa DEN Finland Oy käyttää rakennustyömaalla pääasiallista määräysvaltaa.

DEN Finland on uhannut ostajaa oikeudella ja kieltäytynyt korjauksista. Ostajan kaupanpurkuvaatimuksen johdosta DEN Finland Oy on palkannut lakimiehen, joka on tehnyt mielenkiintoisia juridisia operaatioita, joista en voi tässä mainita. Mielenkiintoinen ja opettavainen prosessi meneillään.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 831
Edellä mainitsemassani DEN Finland Oy:n Tontti+Talo asiassa on syntynyt uusi käänne. Ostaja vaatii Espoon rakennusvalvonnalta taloa asumiskieltoon taloon liittyvien asumisriskien vuoksi. Espoon rakennusvalvonnan rakennepäällikkö vastasi ostajalle seuraavasti:

”Asiakirjojen mukaan olette itse rakennushankkeeseen ryhtyvä. MRL 119 § mukaisesti. Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Eli kun olette havainneet puutteita, olette itse niistä ja niiden korjaamisesta vastuussa. Teidän tulee siis ratkaista erimielisyydet rakentajien kanssa teidän tekemien sopimusten perusteella. Rakennusvalvonnalla ei ole mandaattia hyväksyä erityissuunnitelmia.”

Espoon rakennusvalvonnan rakennetarkastaja puhui kuitenkin ”puuta heinää”. Asiakirjojen mukaan DEN Finland Oy on rakennushankkeeseen ryhtyvä. Alla ote kauppakirjasta:



MRL 119 § mukaisesti DEN Finland Oy:n olisi pitänyt huolehtia siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti ja että rakennuttajalla on oltava hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen yms.

Valtioneuvoston asetus rakennustyön turvallisuudesta (205/2009) 1 luvun 2 §:n mukaan päätoteuttajalla tarkoitetaan rakennuttajan nimeämää pääurakoitsijaa tai pääasiallista määräysvaltaa käyttävää työnantajaa taikka sellaisen puuttuessa rakennuttajaa itseään. Kauppasopimuksen mukaan DEN Finland Oy on nimennyt itsensä päätoteuttajaksi. Päätoteuttajan roolissa DEN Finland Oy käyttää rakennustyömaalla pääasiallista määräysvaltaa.

DEN Finland on uhannut ostajaa oikeudella ja kieltäytynyt korjauksista. Ostajan kaupanpurkuvaatimuksen johdosta DEN Finland Oy on palkannut lakimiehen, joka on tehnyt mielenkiintoisia juridisia operaatioita, joista en voi tässä mainita. Mielenkiintoinen ja opettavainen prosessi meneillään.
En kyllä löydä tuosta mainintaa, että DEN olisi rakennushankkeeseen ryhtyvä. Sen sijaan sanotaan, että ostaja on rakennuttaja, ja rakennuttajahan se normaalisti on hankkeeseen ryhtyvä. Rakennushankkeeseen ryhtyvä määritellään rakennusluvassa, mitäs siellä lukee? Rakennusvalvonnan mukaan ostaja on hankkeessen tyhtyvä, joten eiköhän siellä ole ihan itse käyty vastuu ottamassa asiasta, ja nyt on roolit/vastuut hakusessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Edellä mainitsemassani DEN Finland Oy:n Tontti+Talo asiassa on syntynyt uusi käänne. Ostaja vaatii Espoon rakennusvalvonnalta taloa asumiskieltoon taloon liittyvien asumisriskien vuoksi. Espoon rakennusvalvonnan rakennepäällikkö vastasi ostajalle seuraavasti:

”Asiakirjojen mukaan olette itse rakennushankkeeseen ryhtyvä. MRL 119 § mukaisesti. Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Eli kun olette havainneet puutteita, olette itse niistä ja niiden korjaamisesta vastuussa. Teidän tulee siis ratkaista erimielisyydet rakentajien kanssa teidän tekemien sopimusten perusteella. Rakennusvalvonnalla ei ole mandaattia hyväksyä erityissuunnitelmia.”

Alla ote kauppakirjasta:



Valtioneuvoston asetus rakennustyön turvallisuudesta (205/2009) 1 luvun 2 §:n mukaan päätoteuttajalla tarkoitetaan rakennuttajan nimeämää pääurakoitsijaa tai pääasiallista määräysvaltaa käyttävää työnantajaa taikka sellaisen puuttuessa rakennuttajaa itseään. Kauppasopimuksen mukaan DEN Finland Oy on nimennyt itsensä päätoteuttajaksi. Päätoteuttajan roolissa DEN Finland Oy käyttää rakennustyömaalla pääasiallista määräysvaltaa.

DEN Finland on uhannut ostajaa oikeudella ja kieltäytynyt korjauksista. Ostajan kaupanpurkuvaatimuksen johdosta DEN Finland Oy on palkannut lakimiehen, joka on tehnyt mielenkiintoisia juridisia operaatioita, joista en voi tässä mainita. Mielenkiintoinen ja opettavainen prosessi meneillään.
Tiedäthän, että päätoteuttaja ja rakennushankkeeseen ryhtyvä ovat lain mukaan kaksi eri asiaa?
Todennäköisesti ostaessaan tontin ja tehdessään urakkasopimuksen tms ostajasta on tullut hankkeeseen ryhtyvä.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Tiedäthän, että päätoteuttaja ja rakennushankkeeseen ryhtyvä ovat lain mukaan kaksi eri asiaa?
Todennäköisesti ostaessaan tontin ja tehdessään urakkasopimuksen tms ostajasta on tullut hankkeeseen ryhtyvä.
Kyllä se on hyvin tiedossa. Toistaiseksi tulkinta on se, että ostaja on luovuttanut valtakirjalla myös hankkeeseen ryhtyvän roolin DENille. Nämä asiat ja mikä riidassa pätee ja mikä ei selvenevät oikeudessa. Ostaja katsoo, että hänellä on ollut ainastaan valmiin talon ostajan rooli.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 267
Muuttovalmis talopaketti - Designtalo

Muuttovalmis koti yhdellä sopimuksella
Muuttovalmis on huolettomin ja helpoin tapa rakentaa oma koti. Rakentaminen järjestyy yhdellä sopimuksella, budjetilla ja aikataululla joka pitää.
Paras hinta-laatusuhde
30 vuoden kokemus näkyy sinulle rakentamisen erinomaisessa laadussa sekä hinnassa, joka ei piilottele yllättäviä kuluja. Saat jopa enemmän samalla rahalla, sillä toimitussisältömme on markkinoiden laajin.
Paras muuttovalmisosaaminen
Designtalo on muuttovalmiin omakotitalorakentamisen uranuurtaja. Yhdessä asiantuntijoidemme kanssa suunniteltu kotisi rakentuu ammattilaisten käsissä muuttoa vaille valmiiksi.
Kannamme rakentamisen vastuun puolestasi
Me suunnittelemme kotisi toiveidesi mukaan ja parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Ennen kaikkea huolehdimme rakentamisesta, alihankinnasta, työmaan turvallisuudesta ja aikatauluista.


Oikeus sitten ratkaisee mitä tämä käytännössä tarkoittaa.



Itse rakennan itse mutta jos ei ole osaamista ja halua tehdä itse, niin en tällä hetkellä ihan lähtisi rakennuttamaan muuttovalmista kun valmiinkin voi ostaa useimmilla sijainneilla. Ei oikein hinta, stressi ja laatu kohtaa. Valmiin talon myyjän vastuut on kuitenkin aika selkeät ja pitkät.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 831
Kyllä se on hyvin tiedossa. Toistaiseksi tulkinta on se, että ostaja on luovuttanut valtakirjalla myös hankkeeseen ryhtyvän roolin DENille. Nämä asiat ja mikä riidassa pätee ja mikä ei selvenevät oikeudessa. Ostaja katsoo, että hänellä on ollut ainastaan valmiin talon ostajan rooli.
Aiempi postaus tukee mielestäni sitä, että nimenomaan sekoitit nämä roolit. Ostajahan voi valtakirjoja kirjoitella, mutta sellainen ei ole sopimus. Edelleen tässä pitäisi tarkastella kirjauksia sopimuksiin, ja sitten sitä rakennuslupaa. Rakennuslupaa hakee hankkeeseen ryhtyvä, ja sähköisissä hakemuksissa tapahtuu vahvan tunnistautumisen kautta. Rakennusvalvonnan mukaan ostaja on asiakirjojen mukaan hankkeeseen ryhtyvä, joten on aika selvää, että rakennusluvassa ostaja on hankkeeseen ryhtyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Kyllä se on hyvin tiedossa. Toistaiseksi tulkinta on se, että ostaja on luovuttanut valtakirjalla myös hankkeeseen ryhtyvän roolin DENille. Nämä asiat ja mikä riidassa pätee ja mikä ei selvenevät oikeudessa. Ostaja katsoo, että hänellä on ollut ainastaan valmiin talon ostajan rooli.
Jos valtakirjalla on joku valtuutettu toimimaan hankkeeseen ryhtyvänä niin silloinhan vain tämä ostaja jatkaa aiheesta riitelyä valtuuttamansa henkilön/tahon kanssa. Viranomaisiin päin tällaisista velvoitteista ei voi vapautua antamalla valtakirja jollekin.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Aiempi postaus tukee mielestäni sitä, että nimenomaan sekoitit nämä roolit. Ostajahan voi valtakirjoja kirjoitella, mutta sellainen ei ole sopimus. Edelleen tässä pitäisi tarkastella kirjauksia sopimuksiin, ja sitten sitä rakennuslupaa. Rakennuslupaa hakee hankkeeseen ryhtyvä, ja sähköisissä hakemuksissa tapahtuu vahvan tunnistautumisen kautta.
Päivitin postaustani, ettei syntyisi väärinymmärryksiä. Valtakirjan sisältöä ei ole lupa kertoa, koska se on avaintodiste jutussa. Valtakirja pitäisi olla Espoon rakennusvalvonnan tiedossa. He eivät halua olla riidan osapuolia. Huomionarvoista se, että he eivät vastaa mistään, ja ovat kieltäytyneet tekemään jopa tarkastusta.

Opetus talopaketin ostajalle on se, että talopakettivalmistajan vakiosopimukset ovat yksipuolisia ja usein kohtuuttomia sekä näiltä osin pätemättömiä. Vastuun perääminen edellyttää ostajalta oikeuden hakemista tuomioistuimesta ja valtavan määrän todistelutyötä. Katsotaan miten tässä jutussa käy. Kyseessä on merkittävä rahasumma.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Päivitin postaustani, ettei syntyisi väärinymmärryksiä. Valtakirjan sisältöä ei ole lupa kertoa, koska se on avaintodiste jutussa. Valtakirja pitäisi olla Espoon rakennusvalvonnan tiedossa. He eivät halua olla riidan osapuolia. Huomionarvoista se, että he eivät vastaa mistään, ja ovat kieltäytyneet tekemään jopa tarkastusta.

Opetus talopaketin ostajalle on se, että talopakettivalmistajan vakiosopimukset ovat yksipuolisia ja usein kohtuuttomia sekä näiltä osin pätemättömiä. Vastuun perääminen edellyttää ostajalta oikeuden hakemista tuomioistuimesta ja valtavan määrän todistelutyötä. Katsotaan miten tässä jutussa käy. Kyseessä on merkittävä rahasumma.
Asiat eivät ole mustavalkoisia. Merkityksetöntä jutussa ei ole sekään, että kuluttajariitalautakunnassa on usein katsottu sopimuskohta pätemättömäksi sillä perusteella, että maallikon on sopimusta tehdessä mahdotonta ymmärtää ja olla selvillä rakennusmääräyksistä ja niihin liittyvistä termeistä. Lisäksi on katsottu olevan merkitystä sillä, mitä talotoimittaja on mainonnassa, esitteissä ja puheissaan antanut ostajan ymmärtää. Toisin sanoen kuluttajan harhaanjohtamisella on vastuukysymyksiä arvioitaessa merkitystä.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
539
Opetus talopaketin ostajalle on se, että talopakettivalmistajan vakiosopimukset ovat yksipuolisia ja usein kohtuuttomia sekä näiltä osin pätemättömiä. Vastuun perääminen edellyttää ostajalta oikeuden hakemista tuomioistuimesta ja valtavan määrän todistelutyötä. Katsotaan miten tässä jutussa käy. Kyseessä on merkittävä rahasumma.
kiitos koolinki kun tuot asian esille.
jos näitä asioita ei nosteta esille niin silloin ne jäävät pimentoon ja vaikka DEN tai muu osapuoli x kokisivat tappion niin olen varma että denin puolesta homma jatkuu entisellään "isomman vahvuudella" (ja kenties tehdään tuleviin sopimuspapereihin entistä enemmän kieroja kiertoilmauksia siitä kenen vastuulla on mitäkin) kun edes rakennusvalvonnalla ei ole näköjään tarpeeksi munaa tehdä asioille jotain vaan "oikeutta" pitää hakea no oikeudesta saakka :) .
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
988
Nyt varmaan pitää odotella uutisointia aiheesta, koska nämä tiedonjyväset aiheesta antavat niin epäselvän kuvan kokonaisuudesta, ettei sellaiseen voi ottaa mitään kantaa.

Monesta asiasta talon ostaja viime kädessä vastaa, vaikka kyse olisi talopaketista tai avaimet käteen toimituksesta ihan työturvallisuudesta alkaen. Ainoastaan kokonaisurakassa voivat vastuut olla siten, että ostaja ihan oikeasti kantaa vain muuttolaatikot aikanaan sisään ja vastaanottaa vastuut ja avaimet siinä samalla.

Tuollaiseen perustusvaiheen laiminlyönteihin on paha ottaa kantaa, kun homman toteutus on voitu sopimusteknisestikin tehdä hyvin monella tavalla. Kaupungin rakennusvalvonta tuskin on osapuoli riidassa, ellei olisi selkeästi osoitettavissa, että rakennusluvan käsittelyssä tai katselmuksissa tms. olisi tehty selkeitä virheitä tai laiminlyöntejä. Jos perustukset on tehty suunnitelmien mukaan ja missään ei ole oiottu, niin vastuu hommasta olisi lähtökohtaisesti urakoitsijalla. En ole asiantuntija, mutta niin ei kovin moni muukaan rakennushankkeeseen ryhtyvä ja silloin voidaan oikeudessa joutua pohtimaan, että kuinka valveutunut pitää ostajan osata olla olematta asiantuntija rakentamisessa. Tarkoitan tällä sitä, että jos ostaja on tilannut talopaketin ja projektilla on asianmukaiset suunnittelijat ja vastaavat työnjohtajat, niin kyllä lähtökohtaisesti ostajalla pitäisi olla luottamus siihen, että homma hoidetaan maaliin kunnolla eikä ryhtyä itse salapoliisityöhön, onko kaikkea tehty niin kuin pitää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 308
Viestejä
4 229 541
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom