Keskusteluista päätellen yleinen asenne näyttää olevan kielteinen kaikelle, mikä ei ole pakollista. Halutaan säästää kaikesta mitä laki pakota tekemään. Näyttää olevan vaikeata ymmärtää eri asioiden merkitystä ja hyödyllisyyttä. On suuri ylpeydenaihe, jos saa jonkin työsuorituksen mahdollisimman halvalla ja antaa hylsyn hyvälle rakentamistavalle ja ammattitaidolle. No, jossain vaiheessa, ehkä muutaman vuoden kuluttua laiminlyönnit iskevät omaan kukkaroon.
Olen nähnyt useammankin ”tee sisätyöt itse” rakentajan kädenjäljen. Voi sanoa, että pilalle on pantu koko talo. Ei ymmärretä, että sisätyöt vaativat todella ammattilaisen työsuorituksen. En uhraisi euroakaan taloon, jonka laatutaso on ”kyllä se minulle kelpaa” tasoa.
Pohjatutkimus on välttämätön toimenpide, jos haluaa varmistaa oikein valitun ja mitoitetun perustuksen. Ei sitä tietenkään kannata tehdä, ellei kukaan pakota. Paalutuksestakin voi säästää, kun ei kukaan pakota eikä tiedä pitääkö paaluttaa vai ei.
Tiiveysmittaus on puolestaan välttämätöntä tehdä, jos haluaa energiatehokkaan terveen talon. Perinteiset hirsitalot tai nykyiset liimapalkkihirsitalot eivät pääse lähellekään tavanomaisen seinärakenteen energiatehokkuutta. Tiiveysmittauksella voidaan todeta ilmavuodot ja tukkia ne, jolloin voidaan varmistaa energiatehokkuus ja saada mahdollisimman totuudenmukainen energiatodistus.
Tää nyt on taas aika mutkat suoriksi vetämistä. Tiiviin ja terveen talon voi rakentaa ilman tiiveysmittaustakin. Tämänhän todistaa tiiveysmittauskin, joka menee huippuarvoihin laakista, eikös? Ja jos ammattilainen rakentaa itse itselleen, uskallan toivoa ja uskoa, että tiiveyteen kiinnitetään erityistä huomiota.