Kolikolla on tosin aina se kaksi puolta ja ratkaisu ei ole aina niin helppo. Esimerkiksi timpurin veloitus kun on siellä viidenkympin tuntihaarukassa, niin sellaisen summan tienaaminen palkkatöissä vaatii jo kohtuullisen suurta kuukausipalkkaa verojen jälkeen. Näin ollen voisi helposti ajatella, että on melkein kannattavaa jäädä omista palkkatöistä pois tai osa-aikaiseksi siksi aikaa kun talo rakentuu. Osa varmasti voi näin tehdä, mutta ei läheskään kaikki. Yksi seikka on jo siinä, että miten työnantaja moiseen järjestelyyn suhtautuu ja myös hanketta rahoittava pankki. Jos nämä ovat ok, niin periaatteessa pitää huomioida, että sillä lainarahalla (ellei erikseen ole kerrytetty omaa käteispuskuria), pitää sitten taloprojektin ohella maksaa myös muut elämisen kulut, koska tuloja ei tule ansiotyöstä. Pankkikaan ei yleensä automaattisesti anna kuin 1. vuoden lyhennysvapaata ja erikseen pyydettäessä ja perusteltaessa joskus kaksi vuotta vapaata. Näin ollen ennen pitkää tulee tilanne, että joudut sekä lyhentämään rakennuslainaa ja maksamaan työmaan juoksevat kulut joka tapauksessa ja sen lisäksi mahdollisen toisen asunnon kulut (esim. vuokra). Itse tekemällä voi tosiaan säästää, mutta ellei kyseessä ole ammattilainen, työtahti on selvästi hitaampaa kuin ammattilaisen tekemänä. Tämä on hyvä huomioida projektin aikataulutuksessa. Kukin toki tekee juuri niin kuin itse parhaakseen näkee, mutta itse totesin varsin äkkiä omassa projektissani, että on parempi antaa tietyt työvaiheet kokonaan ammattilaisten haltuun ja panostaa erityisesti niihin kohteisiin, missä on omalla työllä eniten lisäarvoa annettavissa ja järkeviä säästöjä saavutettavissa ja ettei projektin aikatalu veny kohtuuttomasti. En lähtökohtaisesti esim. halua kovin pitkäksi aikaa joutua tilanteeseen, jossa normaalin elämisen kustannusten lisäksi joudun maksamaan uuden talon juoksevat kulut (sähkö, tonttivuokra, vesi yms.) ja sen lisäksi vuokra-asunnon vuokran ja kaikki kulut päällekkäin ja kaiken päälle lyhentämään rakennuslainaa. Ihan oma kysymyksensä on sitten se, että kuinka paljon omaa aikaa haluaa hankkeelle uhrata ja mikä elämäntilanne on sillä hetkellä. Esim. itselläni on kolme alle kouluikäistä tytärtä ja vaikka välillä houkuttelisi kovastikin viettää enemmänkin aikaa työmaalla, isän vastuut painavat päälle ja aikaa pitää ja haluan varata myös isänä ja aviomiehenä olemiseen.
Siis resurssit kannattaa tietysti huomioida, ja sitten vielä se että tekee sitä mistä pääsee parhaiten palkoille. Ei kannata tehdä juttuja joihin perehtyminen vaatii paljon aikaa ja itse suoritus ammattilaiselta vain hetken. Esim. höyrysulun asennus voi olla asia jonka itse tekee kohtuudella ja tarkemmin kuin ammattilaiset kunhan lukee vaikka ekovillan ohjeet asiasta. Työkalutkin on aika halvat siinä hommassa, massapuristin, nitoja, sakset ja puukko. Ja toisaalta se jos ajattelee ison talon kaikki seinät (ja ehkä katot) itse tasoittavansa Puuilon tarvikkeilla voi olla aika huono veto verrattuna siihen että tekee diilin ruiskutasoituksesta esim. niin että itse on tehnyt tarvittavat suojaukset ja ruuvannut gyprokit paikalleen.