Valmistalopaketit

Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 282
Kolikolla on tosin aina se kaksi puolta ja ratkaisu ei ole aina niin helppo. Esimerkiksi timpurin veloitus kun on siellä viidenkympin tuntihaarukassa, niin sellaisen summan tienaaminen palkkatöissä vaatii jo kohtuullisen suurta kuukausipalkkaa verojen jälkeen. Näin ollen voisi helposti ajatella, että on melkein kannattavaa jäädä omista palkkatöistä pois tai osa-aikaiseksi siksi aikaa kun talo rakentuu. Osa varmasti voi näin tehdä, mutta ei läheskään kaikki. Yksi seikka on jo siinä, että miten työnantaja moiseen järjestelyyn suhtautuu ja myös hanketta rahoittava pankki. Jos nämä ovat ok, niin periaatteessa pitää huomioida, että sillä lainarahalla (ellei erikseen ole kerrytetty omaa käteispuskuria), pitää sitten taloprojektin ohella maksaa myös muut elämisen kulut, koska tuloja ei tule ansiotyöstä. Pankkikaan ei yleensä automaattisesti anna kuin 1. vuoden lyhennysvapaata ja erikseen pyydettäessä ja perusteltaessa joskus kaksi vuotta vapaata. Näin ollen ennen pitkää tulee tilanne, että joudut sekä lyhentämään rakennuslainaa ja maksamaan työmaan juoksevat kulut joka tapauksessa ja sen lisäksi mahdollisen toisen asunnon kulut (esim. vuokra). Itse tekemällä voi tosiaan säästää, mutta ellei kyseessä ole ammattilainen, työtahti on selvästi hitaampaa kuin ammattilaisen tekemänä. Tämä on hyvä huomioida projektin aikataulutuksessa. Kukin toki tekee juuri niin kuin itse parhaakseen näkee, mutta itse totesin varsin äkkiä omassa projektissani, että on parempi antaa tietyt työvaiheet kokonaan ammattilaisten haltuun ja panostaa erityisesti niihin kohteisiin, missä on omalla työllä eniten lisäarvoa annettavissa ja järkeviä säästöjä saavutettavissa ja ettei projektin aikatalu veny kohtuuttomasti. En lähtökohtaisesti esim. halua kovin pitkäksi aikaa joutua tilanteeseen, jossa normaalin elämisen kustannusten lisäksi joudun maksamaan uuden talon juoksevat kulut (sähkö, tonttivuokra, vesi yms.) ja sen lisäksi vuokra-asunnon vuokran ja kaikki kulut päällekkäin ja kaiken päälle lyhentämään rakennuslainaa. Ihan oma kysymyksensä on sitten se, että kuinka paljon omaa aikaa haluaa hankkeelle uhrata ja mikä elämäntilanne on sillä hetkellä. Esim. itselläni on kolme alle kouluikäistä tytärtä ja vaikka välillä houkuttelisi kovastikin viettää enemmänkin aikaa työmaalla, isän vastuut painavat päälle ja aikaa pitää ja haluan varata myös isänä ja aviomiehenä olemiseen.
Siis resurssit kannattaa tietysti huomioida, ja sitten vielä se että tekee sitä mistä pääsee parhaiten palkoille. Ei kannata tehdä juttuja joihin perehtyminen vaatii paljon aikaa ja itse suoritus ammattilaiselta vain hetken. Esim. höyrysulun asennus voi olla asia jonka itse tekee kohtuudella ja tarkemmin kuin ammattilaiset kunhan lukee vaikka ekovillan ohjeet asiasta. Työkalutkin on aika halvat siinä hommassa, massapuristin, nitoja, sakset ja puukko. Ja toisaalta se jos ajattelee ison talon kaikki seinät (ja ehkä katot) itse tasoittavansa Puuilon tarvikkeilla voi olla aika huono veto verrattuna siihen että tekee diilin ruiskutasoituksesta esim. niin että itse on tehnyt tarvittavat suojaukset ja ruuvannut gyprokit paikalleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
899
Tässä on aika hyvä syy tehdä taloa itse jos mahdollista vaikka se monien mukaan nykyään onkin täysin mahdotonta kun puuttuu kaikki sertifikaatit jne. :) Jos ajatellaan että tekee yhden vuoden töitä vaikka 50 000€ edestä ilman veroja (esim. timpurilaskutuksena alv0 tuo on vain reilu 1000 tuntia, ja yli 2000 tuntia tekee suht helposti jos saa vapaata järjestymään päivätöistä), niin verot mukaanlukien se tuplaantuukin ja ollaan tehty omalla raksalla melkein 100 000€ edestä töitä. Ja 3v asutun kodin eteenpäin myymisen verovapauden poistosta ei ole ollut mitään merkkejä eli mitään ei menetä vaikka ei ole kuitteja (paitsi jonkun jota syyttää kun on tehnyt väärin).
Mulla on tullut ulkopuolelta:
- maatyöt
- paalutus
- Alapohjan lattiavalu
- nosturi kävi kahteen kertaan pihassa, nosti ontelot ja kattopellit,
- LVI-kytkennät ja kupariputket (nämäkin olisi periaatteessa saanu tehdä itse mutta vedin tähän rajan)
- eristepuhallukset.
- Takka tuli asennettuna, mutta olin apupoikana tuossakin hommassa kun halusin oppia takan ja hormin asennukset

Kaikki muut hommat tuli tehtyä itse mukaanlukien sähköt, kun koulutus mahdollisti kelpoisuustodistuksen saamisen. Sertifikaatteja ei ole kukaan toistaiseksi kysellyt :) Töistä olin poissa 11kuukautta ja pari kk tein satunnaisesti hommia hoitovapailla (lähinnä maatöiden valvontaa yms). Ihan hirveästi ei verottaja päässyt rokottamaan ja omakin verotus on parivuotta ihan kohdillaan kun sain 2022 ja 2023 palkkaa vain puolisen vuotta. Loppusäätö on mennyt palkkatöiden ohessa, kun oli pakko palata tärkeän projektin takia hieman turhan aikaiseen töihin. Ja tämä on suoraansanottuna ihan hel..ttiä - eli jos meinaatte hartiapankkiprojektia, niin tuon pitää olla ainoa päätyö tai muuten menee järki, terveys ja parisuhde/perhe..
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 282
Mulla on tullut ulkopuolelta:
- maatyöt
- paalutus
- Alapohjan lattiavalu
- nosturi kävi kahteen kertaan pihassa, nosti ontelot ja kattopellit,
- LVI-kytkennät ja kupariputket (nämäkin olisi periaatteessa saanu tehdä itse mutta vedin tähän rajan)
- eristepuhallukset.
- Takka tuli asennettuna, mutta olin apupoikana tuossakin hommassa kun halusin oppia takan ja hormin asennukset

Kaikki muut hommat tuli tehtyä itse mukaanlukien sähköt, kun koulutus mahdollisti kelpoisuustodistuksen saamisen. Sertifikaatteja ei ole kukaan toistaiseksi kysellyt :) Töistä olin poissa 11kuukautta ja pari kk tein satunnaisesti hommia hoitovapailla (lähinnä maatöiden valvontaa yms). Ihan hirveästi ei verottaja päässyt rokottamaan ja omakin verotus on parivuotta ihan kohdillaan kun sain 2022 ja 2023 palkkaa vain puolisen vuotta. Loppusäätö on mennyt palkkatöiden ohessa, kun oli pakko palata tärkeän projektin takia hieman turhan aikaiseen töihin. Ja tämä on suoraansanottuna ihan hel..ttiä - eli jos meinaatte hartiapankkiprojektia, niin tuon pitää olla ainoa päätyö tai muuten menee järki, terveys ja parisuhde/perhe..
Toisaalta jos olisi töissä käyden toiminut rakennuttajana niin todennäköisesti olisi vähintään yhtä väsynyt, silti olisi epävarma tuliko kaikki tehtyä oikein ja rahaa olisi palanut selvästi enemmän. Nykyhinnoilla itse olen vähän sitä mieltä että jos ei ole oikeasti rahaa kunnolla, kannattaa rakentaa aika iso osa itse, tai ostaa valmis talo. Rakennuttaminen on se kallein ja stressaavin vaihtoehto.

Itse rakennan rintamamiestalon joka suuntaa tulevaan laajennukseen yhden pienen omakotitalon verran lisää tilaa parin vuoden aikana.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Mulla on tullut ulkopuolelta:
- maatyöt
- paalutus
- Alapohjan lattiavalu
- nosturi kävi kahteen kertaan pihassa, nosti ontelot ja kattopellit,
- LVI-kytkennät ja kupariputket (nämäkin olisi periaatteessa saanu tehdä itse mutta vedin tähän rajan)
- eristepuhallukset.
- Takka tuli asennettuna, mutta olin apupoikana tuossakin hommassa kun halusin oppia takan ja hormin asennukset

Kaikki muut hommat tuli tehtyä itse mukaanlukien sähköt, kun koulutus mahdollisti kelpoisuustodistuksen saamisen. Sertifikaatteja ei ole kukaan toistaiseksi kysellyt :) Töistä olin poissa 11kuukautta ja pari kk tein satunnaisesti hommia hoitovapailla (lähinnä maatöiden valvontaa yms). Ihan hirveästi ei verottaja päässyt rokottamaan ja omakin verotus on parivuotta ihan kohdillaan kun sain 2022 ja 2023 palkkaa vain puolisen vuotta. Loppusäätö on mennyt palkkatöiden ohessa, kun oli pakko palata tärkeän projektin takia hieman turhan aikaiseen töihin. Ja tämä on suoraansanottuna ihan hel..ttiä - eli jos meinaatte hartiapankkiprojektia, niin tuon pitää olla ainoa päätyö tai muuten menee järki, terveys ja parisuhde/perhe..
Mitäs tohon valmistalopakettiisi kuului?.
Toisaalta jos olisi töissä käyden toiminut rakennuttajana niin todennäköisesti olisi vähintään yhtä väsynyt, silti olisi epävarma tuliko kaikki tehtyä oikein ja rahaa olisi palanut selvästi enemmän. Nykyhinnoilla itse olen vähän sitä mieltä että jos ei ole oikeasti rahaa kunnolla, kannattaa rakentaa aika iso osa itse, tai ostaa valmis talo. Rakennuttaminen on se kallein ja stressaavin vaihtoehto.

Itse rakennan rintamamiestalon joka suuntaa tulevaan laajennukseen yhden pienen omakotitalon verran lisää tilaa parin vuoden aikana.
Rakentaessa kannattaa olla itselleen rehellinen ja tehdä aikataulu sellaiseksi, että sen pystyy pitämään ja siinä on hyvä muistaa, että vaikka ammattimies tekee vauhdilla, niin itse ei siihen varmasti kaikkien työvaiheiden osalta kykene. Kun asuun tontilla jää enemmän aikaa siihen tekemiseen ja laajennukset kun miettii järkevästi, ei haittaa vaikka se aikataulu venyisi sen tähden ettei oma jaksaminen veny. Toisaalta kun itse tekee, tietää miten on rakennettu ja osaa paremmin miettiä käsityön merkityksen (ettei
kaikki tarvitse olla joka paikassa on ns. "millilleen"). Monelle tapasi tehdä on se ainut käytännön tapa saada se hyvä asunto ja siitä tressistä kyllä sitten toipuu, kunhan muistaa pitää siitä rakkaastaan myös huolta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Itse suunniteltu (kavereiden arkkitehtitoimisto apuna) ja pitkästä tavarasta tehty.
Eli kyseessä ei ole valmistalopaketti lainkaan, vaikka keskustelu sellaisiin keskittyy?

Ylipäätäänhän talopakettityömailla voi olla aika hankala saada itseään sinne runkovaiheeseen tekemään juurikaan mitään vaan itse tehtäväksi voi jäädä sitten jotkut sisätyöt jos niin haluaa.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
48
Eli kyseessä ei ole valmistalopaketti lainkaan, vaikka keskustelu sellaisiin keskittyy?

Ylipäätäänhän talopakettityömailla voi olla aika hankala saada itseään sinne runkovaiheeseen tekemään juurikaan mitään vaan itse tehtäväksi voi jäädä sitten jotkut sisätyöt jos niin haluaa.
Onhan noissa melkolailla vaihtoehtoja mihinkä tasoon toimittaja tekee. Alla esimerkki kastellin sivuilta peruspaketti toimitukselle ja lisäksi vielä ainakin viittävaille sekä muuttovalmis vaihtoehdot.

1700054794693.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
899
Ja saa ne talopaketit usein pre-cuttinakin jos haluaa itse tehdä. Keskustelu on rönsyillyt jo muutama tuhat viestiä sitten oman talon rakentamiseen yleensä, niin otsikkoakin voisi hieman rukata kun turha tätä sisältöä on useaan ketjuun jakaa. Ja se runkovaihe on muutenkin aika pieni osa koko projektia.

...ja kannattaa käydä vilkaisemassa aloitusviestin alkukin muistin virkistämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
Onhan noissa melkolailla vaihtoehtoja mihinkä tasoon toimittaja tekee. Alla esimerkki kastellin sivuilta peruspaketti toimitukselle ja lisäksi vielä ainakin viittävaille sekä muuttovalmis vaihtoehdot.

Mutta sinne mainittuun runkovaiheeseen ei pääse tekemään, kun tottakai se on aina talotehtaan asennuksessa mukana.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Ja saa ne talopaketit usein pre-cuttinakin jos haluaa itse tehdä. Keskustelu on rönsyillyt jo muutama tuhat viestiä sitten oman talon rakentamiseen yleensä, niin otsikkoakin voisi hieman rukata kun turha tätä sisältöä on useaan ketjuun jakaa. Ja se runkovaihe on muutenkin aika pieni osa koko projektia.
Mun mielestä tää ketju olis parempi pitää ihan vaan talopakettikeskusteluna ja laittaa vaikkapa oman kämpän rakentamisesta erillinen keskusteluketju. Jäisi tänne sitten ne talopakettiasiat vähän järkevämmin ja toi yleinen rakentamiskeskustelu saisi olla sitten erillinen keskustelunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
899
Aloitusviestistä lainattua "Valmistalopaketit ja uudet nykyaikaiset talot ylipäätänsä."

Mutta juu määrittelisikö joku mistä saa keskustella: lupa-asiat, suunnitteluttaminen, maanrakennus, perustukset, runko, vesikatto, eristykset, sisätyöt, sähkö, lvi jne. Vai vedetäänkö raja siihen että ostetaan oikeasti avaimet käteen valmistalo (grynderin omalle tontille rakennettu talo tontti+talo -pakettia) jolloin saataisiin minimoitua keskustelu.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Huomautus - offtopic, foorumilla ei ole tarloitus keskustella käyttäjistä
Ei varmasti, kun olet niin lukkiutunut omaan kantaasi ja vänkäät vain sitä jatkuvasti, kuitenkaan yhtäkään tapausta sinulla ei ole ollut esittää tueksi, missä olisi vaadittu rakennuksen täyttävän luovutushetken määräykset ja ihan vain näin hihasta ravistettuna et sellaista tule löytämään, mutta jään odottamaan.
Kiitos palautteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Aloitusviestistä lainattua "Valmistalopaketit ja uudet nykyaikaiset talot ylipäätänsä."

Mutta juu määrittelisikö joku mistä saa keskustella: lupa-asiat, suunnitteluttaminen, maanrakennus, perustukset, runko, vesikatto, eristykset, sisätyöt, sähkö, lvi jne. Vai vedetäänkö raja siihen että ostetaan oikeasti avaimet käteen valmistalo (grynderin omalle tontille rakennettu talo tontti+talo -pakettia) jolloin saataisiin minimoitua keskustelu.
No eiköhän tänne ketjuun menisi hyvin noi talopakettiin liittyvät asiat ja ulkopuolelle voi sitten jättää noi itse rakentaen tehdyt hommat. Jos sulla nyt tulee itse suunniteltu kustomitalo ja itse rakennettu, niin sellanen ei ehkä topikin alle mene, mutta jos sua kiinnostaa nyt jostain perustamisurakkahommista keskustella tolla tavalla pakettitalotyylisiin asioihin liittyen niin mikäs siinä, mutta ehkä topikista voi suosiolla ulkoistaa nämä "säästin 100t€ edestä työtä kun rakensin taloni itse pitkästä tavarasta" tyyliset hommat, koska ne ei varsinaisesti tänne topikkiin kuulu ja tollasia rakentamisketjuja taitaa olla foorumilla jo muutenkin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 566
Aloitusviestistä lainattua "Valmistalopaketit ja uudet nykyaikaiset talot ylipäätänsä."

Mutta juu määrittelisikö joku mistä saa keskustella: lupa-asiat, suunnitteluttaminen, maanrakennus, perustukset, runko, vesikatto, eristykset, sisätyöt, sähkö, lvi jne. Vai vedetäänkö raja siihen että ostetaan oikeasti avaimet käteen valmistalo (grynderin omalle tontille rakennettu talo tontti+talo -pakettia) jolloin saataisiin minimoitua keskustelu.
No eiköhän tänne ketjuun menisi hyvin noi talopakettiin liittyvät asiat ja ulkopuolelle voi sitten jättää noi itse rakentaen tehdyt hommat. Jos sulla nyt tulee itse suunniteltu kustomitalo ja itse rakennettu, niin sellanen ei ehkä topikin alle mene, mutta jos sua kiinnostaa nyt jostain perustamisurakkahommista keskustella tolla tavalla pakettitalotyylisiin asioihin liittyen niin mikäs siinä, mutta ehkä topikista voi suosiolla ulkoistaa nämä "säästin 100t€ edestä työtä kun rakensin taloni itse pitkästä tavarasta" tyyliset hommat, koska ne ei varsinaisesti tänne topikkiin kuulu ja tollasia rakentamisketjuja taitaa olla foorumilla jo muutenkin.
Aloitusviestissä on tosiaan mainittu myös muut uudet talot, joten sen puolesta oikeassa paikassa täällä, mutta en sinällään näe huonoksi ideaksi omaa ketjua talonrakentamisesta pitkästä, jos siitä riittää keskustelua. Kuitenkin fokus paketeissa monelta osin vähän eri jutuissa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Aloitusviestissä on tosiaan mainittu myös muut uudet talot, joten sen puolesta oikeassa paikassa täällä, mutta en sinällään näe huonoksi ideaksi omaa ketjua talonrakentamisesta pitkästä, jos siitä riittää keskustelua. Kuitenkin fokus paketeissa monelta osin vähän eri jutuissa.
Joo tää on vähän ajattelutavasta kiinni, mutta noita "valmistalopaketteja" on niin erilaisia, "avaimet käteen" ja "vain ulkoseinät, kantavat seinät ja vesikatto" sekä kaikkea tuolta väliltä.
"vain ulkosinät, kantavat seinät ja vesikatto" versiossa ensi kertaa rakentava "isäntä" tekee vielä helposti vuoden illat ja pääosin viikonloputkin.

Mulla on tullut ulkopuolelta:
- maatyöt
- paalutus
- Alapohjan lattiavalu
- nosturi kävi kahteen kertaan pihassa, nosti ontelot ja kattopellit,
- LVI-kytkennät ja kupariputket (nämäkin olisi periaatteessa saanu tehdä itse mutta vedin tähän rajan)
- eristepuhallukset.
- Takka tuli asennettuna, mutta olin apupoikana tuossakin hommassa kun halusin oppia takan ja hormin asennukset

Kaikki muut hommat tuli tehtyä itse mukaanlukien sähköt, kun koulutus mahdollisti kelpoisuustodistuksen saamisen. Sertifikaatteja ei ole kukaan toistaiseksi kysellyt :) Töistä olin poissa 11kuukautta ja pari kk tein satunnaisesti hommia hoitovapailla (lähinnä maatöiden valvontaa yms). Ihan hirveästi ei verottaja päässyt rokottamaan ja omakin verotus on parivuotta ihan kohdillaan kun sain 2022 ja 2023 palkkaa vain puolisen vuotta. Loppusäätö on mennyt palkkatöiden ohessa, kun oli pakko palata tärkeän projektin takia hieman turhan aikaiseen töihin. Ja tämä on suoraansanottuna ihan hel..ttiä - eli jos meinaatte hartiapankkiprojektia, niin tuon pitää olla ainoa päätyö tai muuten menee järki, terveys ja parisuhde/perhe..
Kova suoritus tossa ajassa, toki "mökin" kokokin vaikuttaa. Silti uskallan epäillä, että vähintääkin kantoapua olisi tarvittu? Puoliso siivosi jne. :) Noissa on kova homma jo pelkässä suunnitelussa ja tavaroiden järkihinnalla hommailussa. Ammattilaisena sulle luultavasti vähän helpompaa.

Hyvä, että otit ton parisuhteen tässä esiin. Valitettavan paljon on tapauksia, jossa tönö menee myyntiin muutaman vuoden jälkeen, kun ei ole muistettu parisuhteen ylläpitoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.09.2020
Viestejä
65
Mulla on tullut ulkopuolelta:
- maatyöt
- paalutus
- Alapohjan lattiavalu
- nosturi kävi kahteen kertaan pihassa, nosti ontelot ja kattopellit,
- LVI-kytkennät ja kupariputket (nämäkin olisi periaatteessa saanu tehdä itse mutta vedin tähän rajan)
- eristepuhallukset.
- Takka tuli asennettuna, mutta olin apupoikana tuossakin hommassa kun halusin oppia takan ja hormin asennukset

Kaikki muut hommat tuli tehtyä itse mukaanlukien sähköt, kun koulutus mahdollisti kelpoisuustodistuksen saamisen. Sertifikaatteja ei ole kukaan toistaiseksi kysellyt :) Töistä olin poissa 11kuukautta ja pari kk tein satunnaisesti hommia hoitovapailla (lähinnä maatöiden valvontaa yms). Ihan hirveästi ei verottaja päässyt rokottamaan ja omakin verotus on parivuotta ihan kohdillaan kun sain 2022 ja 2023 palkkaa vain puolisen vuotta. Loppusäätö on mennyt palkkatöiden ohessa, kun oli pakko palata tärkeän projektin takia hieman turhan aikaiseen töihin. Ja tämä on suoraansanottuna ihan hel..ttiä - eli jos meinaatte hartiapankkiprojektia, niin tuon pitää olla ainoa päätyö tai muuten menee järki, terveys ja parisuhde/perhe..
Ei siinä aina mene järki, perhe eikä terveyskään. Mä tein meille oman tönön Huhtikuyssa aloitus ja Joulukuussa valnis. 5vko kesälomaa ja 3vko palka tonta, muuten rakennettiin eka 8h töissä ja siitä sit omalle raksalle. ulkopuolelta tilasin maatyöt, sähköt, lattiavalu ja peltikaton asennus. Pohjat tein itse, mutta peltien asennuksen ssin niin halvalla, että keskityin muuhun. Pitkästä tein.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
97
Tuonne näkyy tulleen uusi postaus urakkasopimuksista. Ilmeisen hyvä keskustelunaihe täälläkin.

Onko kuitenkin sinun oma blogi? Se olisi asiallista mainita.
Siellä "näkyy" olevan samoja virheellisiä asioita, joita toistat täällä myös.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Tuonne näkyy tulleen uusi postaus urakkasopimuksista. Ilmeisen hyvä keskustelunaihe täälläkin.

tosta sopimuksesta
"
Työsuoritusten valvonta
Urakoitsija sitoutuu suorittamaan sopimukseen kuuluvien työsuoritusten valvontatehtävät 5 500 euron hintaan. Valvontatehtävien vahingonkorvuksen yläraja on 500 000 euroa.
Jos vahingonkorvauksen ylärajaa ei ole määrätty sopimuksessa, on vahingonkorvauksen yläraja konsulttipalkkion suuruinen. Kohtaan ”Muut ehdot” kirjataan myös lauseke esimerkiksi seuraavasti:"

Ei tollaseen sopimukseen kukaan järkevä valvoja nimeään laita. Kyllä käytännön maksimi vahinkokorvauksena on toi konsulttiopalkkion määrä. Siinäkin ollee nieleskelemistä, ellei ole kokopäiväinen valvonta. Luin vain ton kohdan sopimuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
tosta sopimuksesta
"
Työsuoritusten valvonta
Urakoitsija sitoutuu suorittamaan sopimukseen kuuluvien työsuoritusten valvontatehtävät 5 500 euron hintaan. Valvontatehtävien vahingonkorvuksen yläraja on 500 000 euroa.
Jos vahingonkorvauksen ylärajaa ei ole määrätty sopimuksessa, on vahingonkorvauksen yläraja konsulttipalkkion suuruinen. Kohtaan ”Muut ehdot” kirjataan myös lauseke esimerkiksi seuraavasti:"

Ei tollaseen sopimukseen kukaan järkevä valvoja nimeään laita. Kyllä käytännön maksimi vahinkokorvauksena on toi konsulttiopalkkion määrä. Siinäkin ollee nieleskelemistä, ellei ole kokopäiväinen valvonta. Luin vain ton kohdan sopimuksesta.
Pitihän se klikata, ja tuo lihavoitu pisti silmään 5 sekunnissa, joten lopetin lukemisen. Aivan naurettavaa ja lapsellista pelleilyä, aika nopeasti loppuisi valvonta kokonaan jos tuollaisella mentäisiin joka paikassa. Sekö olisi sitten etu?

Tässä näyttää olevan joku hävitty reklamaatiocase ja sitä myöten ikuinen viha DEN:iä kohtaan, joka siten aiheuttaa tällaista aivotonta ja epärealistista tuubaa eri foorumeille. DEN voi hyvinkin olla paska firma, mutta onhan tämä nyt surkeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 329
Sokeasti vihan vallassa kirjoitettu paatos ei todellisuudessa oikein tahdo kiinnostaa ketään. Kiva kostoretki, mutta se somen voima näissä on jo pikkuhiljaa kadonnut kun ihmiset pääsääntöisesti sitä hölmöintä kymmenystä lukuunottamatta tajuavat, että asialla on yleensä kaksi puolta joista pelkästään toinen tuodaan esiin näissä kirjoitteluissa.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
547
Tässä näyttää olevan joku hävitty reklamaatiocase ja sitä myöten ikuinen viha DEN:iä kohtaan, joka siten aiheuttaa tällaista aivotonta ja epärealistista tuubaa eri foorumeille. DEN voi hyvinkin olla paska firma, mutta onhan tämä nyt surkeaa.
jossakin tuolla blogissa oli kyllä maininta (jos muistan oikein) että kolmen,neljän ? vuoden tappelun jälkeen ko blogin kirjoittaja ja den saivat asiansa sovittua.
en tiedä oliko se "voitto" kummallekkaan osapuolelle noin pitkän ajan jälkeen...

edit tässä linkki kun sopimus saatiin mutta den laittoikin kirjalliseen sopimusehtoon omat lisäykset mistä ei oltu sovittu :D

laitankin vielä lyhyen kuvankaappauksen tähän jos blogi jostain syystä sitten joskus poistuu netistä...
1700439471216.png



Sokeasti vihan vallassa kirjoitettu paatos ei todellisuudessa oikein tahdo kiinnostaa ketään. Kiva kostoretki, mutta se somen voima näissä on jo pikkuhiljaa kadonnut kun ihmiset pääsääntöisesti sitä hölmöintä kymmenystä lukuunottamatta tajuavat, että asialla on yleensä kaksi puolta joista pelkästään toinen tuodaan esiin näissä kirjoitteluissa.
itse olen seurannut ko blogia jo pari vuotta (kun itsekkin aloin rakentamaan taloa) ja mielestäni blogin pitäjä on kyllä oikeassa monessa asiassa ja denin tapa hoitaa kaikki deniä arvostelevat blogit pois netistä jokseenkin arveluttavaa.
en osaa sanoa että onko se "oikein" mollata tätä kyseistä firmaa pelkästään mutta mielestäni mollaus on ihan aiheellista koska silloin kun denin työntekijä/alihankkija tekee virheitä (ja niitä voi toki sattua kaikille) niin asioista pitää myös kantaa vastuu ja korjata asia eikä niin että sovitaan asia netin ulkopuolella ja (ehkä pelotellaan ?) poistamaan kaikki internet kirjoittelu kaikista virheistä. (näitä poistettuja blogeja löytyy useita kymmeniä kun seuraa muita rakennusblogeja joita ei vielä oltu poistettu)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
239
jossakin tuolla blogissa oli kyllä maininta (jos muistan oikein) että kolmen,neljän ? vuoden tappelun jälkeen ko blogin kirjoittaja ja den saivat asiansa sovittua.
en tiedä oliko se "voitto" kummallekkaan osapuolelle noin pitkän ajan jälkeen...

edit tässä linkki kun sopimus saatiin mutta den laittoikin kirjalliseen sopimusehtoon omat lisäykset mistä ei oltu sovittu :D

laitankin vielä lyhyen kuvankaappauksen tähän jos blogi jostain syystä sitten joskus poistuu netistä...




itse olen seurannut ko blogia jo pari vuotta (kun itsekkin aloin rakentamaan taloa) ja mielestäni blogin pitäjä on kyllä oikeassa monessa asiassa ja denin tapa hoitaa kaikki deniä arvostelevat blogit pois netistä jokseenkin arveluttavaa.
en osaa sanoa että onko se "oikein" mollata tätä kyseistä firmaa pelkästään mutta mielestäni mollaus on ihan aiheellista koska silloin kun denin työntekijä/alihankkija tekee virheitä (ja niitä voi toki sattua kaikille) niin asioista pitää myös kantaa vastuu ja korjata asia eikä niin että sovitaan asia netin ulkopuolella ja (ehkä pelotellaan ?) poistamaan kaikki internet kirjoittelu kaikista virheistä. (näitä poistettuja blogeja löytyy useita kymmeniä kun seuraa muita rakennusblogeja joita ei vielä oltu poistettu)
Pääsääntöisesti kaikilla rakentajilla tulee virheitä (myös meidän DEN:n toimituksessa), kyseinen lafka ainakin meidän tapauksessa suojeli meitä omilta alihankkijoiltaan (hinnan korotukset olisivat olleet ilman heidän puuttumistaan omien alihankkijoiden hintoihin n. 20k€), korjasi yksittäisen työntekijän aiheuttamia korjauksia useamman kymppitonnin edestä ja hyvittivät vielä ihan hyvin siitä, että myöhästyivät toimituksesta jonkin verran. Jos pitäisi antaa kaikesta huolimatta arvosana siitä, kuinka korjasivat omat virheensä ja hoitivat asiakaspalvelun, reklamaatioiden käsittelyn ja suunnittelun, niin antaisin 9/10 arvosanaksi ja rakentaisin ehdottomasti heidän kanssaan uudelleen.

IKINÄ rakentaminen ei mene putkeen, kyse on siitä kuinka hyvin korjaavat virheet ja oman kokemuksen osalta, ottivat vastuun sellaisistakin asioista mitä ei välttämättä olisi pitänyt edes korjata / vaihtaa, mutta kun asiasta mainitsin, vaihtoivat / korjasivat.

Ensimmäisen vuoden narinalista on hyvin lyhyt vrt. edeltävän toimittajan toteutukseen (190 kohtaa edeltävässä, nykyisessä 4).

-Matti
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
Pääsääntöisesti kaikilla rakentajilla tulee virheitä (myös meidän DEN:n toimituksessa), kyseinen lafka ainakin meidän tapauksessa suojeli meitä omilta alihankkijoiltaan (hinnan korotukset olisivat olleet ilman heidän puuttumistaan omien alihankkijoiden hintoihin n. 20k€), korjasi yksittäisen työntekijän aiheuttamia korjauksia useamman kymppitonnin edestä ja hyvittivät vielä ihan hyvin siitä, että myöhästyivät toimituksesta jonkin verran. Jos pitäisi antaa kaikesta huolimatta arvosana siitä, kuinka korjasivat omat virheensä ja hoitivat asiakaspalvelun, reklamaatioiden käsittelyn ja suunnittelun, niin antaisin 9/10 arvosanaksi ja rakentaisin ehdottomasti heidän kanssaan uudelleen.

IKINÄ rakentaminen ei mene putkeen, kyse on siitä kuinka hyvin korjaavat virheet ja oman kokemuksen osalta, ottivat vastuun sellaisistakin asioista mitä ei välttämättä olisi pitänyt edes korjata / vaihtaa, mutta kun asiasta mainitsin, vaihtoivat / korjasivat.

Ensimmäisen vuoden narinalista on hyvin lyhyt vrt. edeltävän toimittajan toteutukseen (190 kohtaa edeltävässä, nykyisessä 4).

-Matti
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten nuo heidän alihankkijoiden hinnankorotukset olisivat tulleet teidän maksettavaksi? Oliko teillä joku muu kuin muuttovalmis talo, ja miten tuo olisi ollut mahdollista? Yleensähän sovitaan kauppahinta sopimuksessa, ja jos alihankkijoiden tuotteiden hinnat myöhemmin nousevat, se on talotoimittajan ongelma, ei loppuasiakkaan.

Sen verran olen DEN:inkin touhuista perillä, että pystyvät sutta ja sekundaa tekemään aivan ö-laatuluokkaan saakka, ja myös osin perseilemään vastuiden välttelemisen muodossa. Tuossa blogissa varmaan ihan todellisia virheitäkin, mutta tuollaiset "500 000 euron maksimivastuu valvonnasta" on ihan höpötystä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Näistä talotoimittajista tuntuu kuuluvan vähän ristiriitaisia kokemuksia hyvinkin tapauskohtaisesti. Voi jo yhden talopakettitoimittajan työmailla olla isoa vaihtelua henkilöstön suhteen ja tuskinpa kaikissa kohteissa edes firmassa siellä toimistopuolella rekkula-asioihin osuu aina samat henkilöt, joten toi voi olla aika yksilöllistä, millanen keissi kohdalle osuu.

Tossa linkatussa riitakeississä on toki siinä mielessä kyseenalaisia ehtoja esimerkiksi nostettu esiin että tuota vastuuvapautta olisi täysin älytöntä myöntää koko talotoimitusta koskien, sillä virheitä voi olla muitakin kuin nuo riidan kohteena olevat.
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
239
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten nuo heidän alihankkijoiden hinnankorotukset olisivat tulleet teidän maksettavaksi? Oliko teillä joku muu kuin muuttovalmis talo, ja miten tuo olisi ollut mahdollista? Yleensähän sovitaan kauppahinta sopimuksessa, ja jos alihankkijoiden tuotteiden hinnat myöhemmin nousevat, se on talotoimittajan ongelma, ei loppuasiakkaan.

Sen verran olen DEN:inkin touhuista perillä, että pystyvät sutta ja sekundaa tekemään aivan ö-laatuluokkaan saakka, ja myös osin perseilemään vastuiden välttelemisen muodossa. Tuossa blogissa varmaan ihan todellisia virheitäkin, mutta tuollaiset "500 000 euron maksimivastuu valvonnasta" on ihan höpötystä.
Koska esim. kiintokalusteiden osalta oltiin laskettu vain 10 000 ja loput sovittiin, että maksetaan sitten kun suunnitellaan loppuun. Kun lopullinen suunnitelma oli tehty, emme kuitenkaan olleet muistaneet allekirjoittaa tilausta, vaan se oli unohtunut molemmilta osapuolilta. Tämä huomattiin myöhemmin (enemmän meidän virhe), toinen oli keittiöntoimittamisen siirtyminen vuoden vaihteen yli (joka olisi taas nostanut hintoja).. tämä johtui siitä, että alkuperäinen suunnitelma oli ylipäätään Espoon rakennusvalvonnan takia viivästynyt n. 6kk.. eli käytännössä meidän viivystysten takia, hinta olisi noussut 3 krt. ennen toimitusta (sota, rakennusbuumi jne. kaikki samaan aikaan), mutta saivat keittiötoimittajan pysymään alkuperäisissä hinnoissa (itse suunnittelu ja toteutus heiltä meni erittäin hyvin myös).. toinen oli lattiamateriaalien vaihto, jossa toimittaja koitti nostaa hintoja sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, koska toimitus olisi mennyt seuraavalle vuodelle..

Pääsääntöisesti siis meidän myöhästymisestä johtuvia, muuttovalmiissa pitäisi aina lyödä kaikki lukkoon kaupanteko hetkellä, jotta kaikki hinnat saadaan lukittua. Nythän DEN suojaa itse nuita asiakkaita myös ihan omatoimisesti.

Kuten sanoin, virheitä tulee ihan varmasti ja kaiken näköistä seppää ja yrittäjää tekemässä (esim. meillä kävi 7 eri maaurakoitsijaa, joista 2 osasi tehdä hommansa.. eräs koitti laittaa sisätäyttöön 0-90 murkulaa ja sanoi että laittaa vaan pintaan oikeaa ainesta.. potkin samantien pihalle työmaalta ja pyysin lappamaan kaiken pois mitä oli kerennyt 2 tunnin aikana sisälle siirtää, onneksi ei paljoa koska ei osannut käyttää konetta).

-Matti
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 874
Koska esim. kiintokalusteiden osalta oltiin laskettu vain 10 000 ja loput sovittiin, että maksetaan sitten kun suunnitellaan loppuun. Kun lopullinen suunnitelma oli tehty, emme kuitenkaan olleet muistaneet allekirjoittaa tilausta, vaan se oli unohtunut molemmilta osapuolilta. Tämä huomattiin myöhemmin (enemmän meidän virhe), toinen oli keittiöntoimittamisen siirtyminen vuoden vaihteen yli (joka olisi taas nostanut hintoja).. tämä johtui siitä, että alkuperäinen suunnitelma oli ylipäätään Espoon rakennusvalvonnan takia viivästynyt n. 6kk.. eli käytännössä meidän viivystysten takia, hinta olisi noussut 3 krt. ennen toimitusta (sota, rakennusbuumi jne. kaikki samaan aikaan), mutta saivat keittiötoimittajan pysymään alkuperäisissä hinnoissa (itse suunnittelu ja toteutus heiltä meni erittäin hyvin myös).. toinen oli lattiamateriaalien vaihto, jossa toimittaja koitti nostaa hintoja sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, koska toimitus olisi mennyt seuraavalle vuodelle..

Pääsääntöisesti siis meidän myöhästymisestä johtuvia, muuttovalmiissa pitäisi aina lyödä kaikki lukkoon kaupanteko hetkellä, jotta kaikki hinnat saadaan lukittua. Nythän DEN suojaa itse nuita asiakkaita myös ihan omatoimisesti.

Kuten sanoin, virheitä tulee ihan varmasti ja kaiken näköistä seppää ja yrittäjää tekemässä (esim. meillä kävi 7 eri maaurakoitsijaa, joista 2 osasi tehdä hommansa.. eräs koitti laittaa sisätäyttöön 0-90 murkulaa ja sanoi että laittaa vaan pintaan oikeaa ainesta.. potkin samantien pihalle työmaalta ja pyysin lappamaan kaiken pois mitä oli kerennyt 2 tunnin aikana sisälle siirtää, onneksi ei paljoa koska ei osannut käyttää konetta).

-Matti
Eli osa sopimushinnoista on jätetty auki, ymmärrän vaikka kuulosta kovin poikkeavalta mallilta. Ja osassa sitten teistä johtuvasta myöhästymisestä / muutoksesta johtuvia.

Talotehtaathan yrittivät maksattaa omia hinnannousujaan röyhkeästi myös asiakkailla joilla ei ollut sopimus auki, vaan sopimusehtojen vastaisesti. En tiedä millä prosentilla saivat noita läpi, mutta aikamoista menoa kyllä.

Lisäksi kummastelen, että plussaksi lasketaan yksittäisen työntekijän perseilyjen korjaaminen. Jos nyt kyseessä on siis DEN:in työsuoritusta, niin tuohan nyt on vähintä mitä pitää tehdä.
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
239
Eli osa sopimushinnoista on jätetty auki, ymmärrän vaikka kuulosta kovin poikkeavalta mallilta. Ja osassa sitten teistä johtuvasta myöhästymisestä / muutoksesta johtuvia.

Talotehtaathan yrittivät maksattaa omia hinnannousujaan röyhkeästi myös asiakkailla joilla ei ollut sopimus auki, vaan sopimusehtojen vastaisesti. En tiedä millä prosentilla saivat noita läpi, mutta aikamoista menoa kyllä.

Lisäksi kummastelen, että plussaksi lasketaan yksittäisen työntekijän perseilyjen korjaaminen. Jos nyt kyseessä on siis DEN:in työsuoritusta, niin tuohan nyt on vähintä mitä pitää tehdä.
Tottakai ja tekivätkin, toki alunperinkään ei olisi pitänyt ko. henkilön tulla työmaalle, mutta oli alihankkijan, alihankkijan työntekijä. Teki alussa ihan ok jälkeä, mutta sitten alkoi lipsumaan ote ihan reilusti (nuori jässikkä ja viihdepuoli taisi viedä mukana).

-Matti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
242
Meillä on huomenna Kastellin talon timpurivaiheen luovutus (viittä vaille valmis) ja sisäpuolen loppuunsaattaminen siirtyy meille. Täytyy kyllä sanoa, että hyvin on toiminut Kastellin kanssa hommat ja selkeästi on tällä hetkellä ne parhaimmat tekijät saatavilla kun katsoo työnjälkeä. Talo on sisältä ja ulkoa varsin tarkastikin läpikäytynä virheetön ja kaikki nurkat ja seinät millilleen suorassa. Ennen töitä annettu aikataulukin piti kutinsa kahden päivän tarkkuudella.

Negatiivisin asia projektissa on ollut tavaroiden toimitus tontille. Kuljetusliikkeet hyvin harvoin ilmoittivat etukäteen että ovat tuomassa tavaroita eikä talolla aina ollut Kastellin porukkaa vastaanottamassa niitä niin usein oli piha tukittu lavoilla tai muilla isoilla toimituksilla. Mutta nuo menevät kuljetusliikkeiden piikkiin kun järjestäen kaikissa lähetyksissä olisi kyllä ollut puhelinnumero tarjolla..
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
276
Meillä on huomenna Kastellin talon timpurivaiheen luovutus (viittä vaille valmis) ja sisäpuolen loppuunsaattaminen siirtyy meille. Täytyy kyllä sanoa, että hyvin on toiminut Kastellin kanssa hommat ja selkeästi on tällä hetkellä ne parhaimmat tekijät saatavilla kun katsoo työnjälkeä. Talo on sisältä ja ulkoa varsin tarkastikin läpikäytynä virheetön ja kaikki nurkat ja seinät millilleen suorassa. Ennen töitä annettu aikataulukin piti kutinsa kahden päivän tarkkuudella.

Negatiivisin asia projektissa on ollut tavaroiden toimitus tontille. Kuljetusliikkeet hyvin harvoin ilmoittivat etukäteen että ovat tuomassa tavaroita eikä talolla aina ollut Kastellin porukkaa vastaanottamassa niitä niin usein oli piha tukittu lavoilla tai muilla isoilla toimituksilla. Mutta nuo menevät kuljetusliikkeiden piikkiin kun järjestäen kaikissa lähetyksissä olisi kyllä ollut puhelinnumero tarjolla..
Minusta Kastelli on hyvässä maineessa laadun suhteen. Itselläkin se oli mukana kilpailutuksessa ja myyjä jätti tosin hyvän kuvan kyseisestä lafkasta. Omalla kohdalla valitettavasti hinta ei vaan ollut kohdallaan. Kastellin tarjous oli 80k korkeampi kuin valittu talotoimittaja joka ei sekään ollut halvin.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Tietääkö kukaan kenen valmistajan talopaketeista oli kyse MOT-ohjelmassa (Katso YLE Areenasta MOT-ohjelma ”Bisnestä sisäilman myrkkymittauksilla” 15.4.2019.)
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Löytyikin jo. Meillä Kotona lehden kommentoija kertoi:

"Voi sen kertoa, kun satun sen tietämään. Se on DESIGNTALO, eli Pohjolan Design-talo Oy. Tästä talostahan löytyy blogikin kun vähän googlettelee."

Jutun linkki

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Missähän hinnoissa liikkuisi 130 neliön 2009 rakennettu talo sähkölämmityksellä? Seinäjoen keskustaan noin 25km / 24min.

Talopaketti ilmeisesti Hartman.

"Kohteen lisätiedot
Autotallirakennus keskeneräinen."

Jos siis ei laskisi tuolle autotallille mitään arvoa, kun se on kesken?


Paljonkohan rahaa kuuluu 144m2 ulkomaalauksen? Jos siis maalaa itse tai teettää ammattilaisella?

Autotalli olisi ilmeisesti kahdelle autolle + kahden auton katos. Paljonkohan maksaa autotallin sisä ja ulkopuolen maalaus joko itse tehtynä tai ammattilaisella teetettynä?

Esim mitsu RW35 ILP maksaisi noin 2500-2600€, eli sen hinnan jo aika tarkasti tietäisin. Koska vanha ilp vaatii toisenkin rinnalle tai sitten vanhan purku ja uusi tilalle.

Kannattaisikohan ilmanvaihtokone korvata uudella paremmalla? Parempi hyötysuhde? Uusi maksaa töineen aika paljon, eli onko ideaa ollenkaan uusia (2009)?


Nyt varmaan myynti aika jäissä, kun tuonkin kohteen myyntikuvat on kesältä. Ei ole vielä sopivaa hintaa löytynyt? Tällä seudulla tuo olisi neliöhinnoilta melko edullinen. Paitsi että ei ole oikein vertailukohdettakaan, kun omakotitaloja on nyt aika vähän myynnissä. 199 000€ /130 = 1531€/neliö.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
335
Missähän hinnoissa liikkuisi 130 neliön 2009 rakennettu talo sähkölämmityksellä? Seinäjoen keskustaan noin 25km / 24min.

Talopaketti ilmeisesti Hartman.

"Kohteen lisätiedot
Autotallirakennus keskeneräinen."

Jos siis ei laskisi tuolle autotallille mitään arvoa, kun se on kesken?


Paljonkohan rahaa kuuluu 144m2 ulkomaalauksen? Jos siis maalaa itse tai teettää ammattilaisella?

Autotalli olisi ilmeisesti kahdelle autolle + kahden auton katos. Paljonkohan maksaa autotallin sisä ja ulkopuolen maalaus joko itse tehtynä tai ammattilaisella teetettynä?

Esim mitsu RW35 ILP maksaisi noin 2500-2600€, eli sen hinnan jo aika tarkasti tietäisin. Koska vanha ilp vaatii toisenkin rinnalle tai sitten vanhan purku ja uusi tilalle.

Kannattaisikohan ilmanvaihtokone korvata uudella paremmalla? Parempi hyötysuhde? Uusi maksaa töineen aika paljon, eli onko ideaa ollenkaan uusia (2009)?


Nyt varmaan myynti aika jäissä, kun tuonkin kohteen myyntikuvat on kesältä. Ei ole vielä sopivaa hintaa löytynyt? Tällä seudulla tuo olisi neliöhinnoilta melko edullinen. Paitsi että ei ole oikein vertailukohdettakaan, kun omakotitaloja on nyt aika vähän myynnissä. 199 000€ /130 = 1531€/neliö.
Meillä makso 2,5v sit 142m2 +autokatos/varaston maalaus 9000 sisältäen kaikki. Maalaus 2 kertaa.

Äkkiseltään talon hinta halvahko. Kaupungin taajama-alueella (ei siis ihan keskustassa) uusien vastaavan kokoisten hintapyynnit on 330-350ke. Tuon ikäisistä pyydetään 250-reilu 300ke, riippuen paljon lämmitysjärjestelmästä sun muista oheisjutuista.

Ja nämä siis Seinäjoella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Meillä makso 2,5v sit 142m2 +autokatos/varaston maalaus 9000 sisältäen kaikki. Maalaus 2 kertaa.

Äkkiseltään talon hinta halvahko. Kaupungin taajama-alueella (ei siis ihan keskustassa) uusien vastaavan kokoisten hintapyynnit on 330-350ke. Tuon ikäisistä pyydetään 250-reilu 300ke, riippuen paljon lämmitysjärjestelmästä sun muista oheisjutuista.

Ja nämä siis Seinäjoella.
Tuossa yksi uusi talo, jossa vuokratontti. 306 000€.
"Tontin lunastushinta on 27100 € + lohkomismaksut 1050 € ja kaupanvahvistajan palkkio 120 €."

Tuolla kauempana Loukossa sijaitseva tontti maksaa 7900€. Eli noin 20 000€ ero tulee jo tontista Seinäjoki vs Louko. Ja sitten maalaukseen varata jotain 9000€.

Täytyy vähän seurailla hintojen kehitystä vielä 2024 aikanakin. Jos tulisi vielä hieman laskua alemmaksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
335
Meidän tontin kulmalta on matkaa tohon ehkä 30m :D

Meidän tontti on hiukan reilu 1300m2 ja maksoin 3,5v sitten 32500e.


Samalla alueella on myös mm. Reilu 140m2 uusi myynnissä, missä pyynti n. 350ke. Meitä vastapäätä valmistui reilu vuosi sitten talo, jonka pyynti oli 340ke. On nyt poistunut etuovestä yms. mutta en ole huomannut kenenkään siihen muuttaneen. Siinä oli hiukan omalaatuinen sisustusratkaisu, yhdistettynä sakanneeseen myyntitilanteeseen.

Ainakin meidän alueella hintapyynnit on vieläkin korkeammat kuin juuri ennen asuntojen hintaraketoinnin alkua. Toteutuneet hinnat on asia erikseen. Ostettiin omamme keväällä - 21, hinta lyötiin luukkoon muistaakseni helmikuussa, eli nippanappa ennen hintojen räjähdystä. Ja tällä hetkellä vastaavan kokoisista samalla alueella pyydetään 30-60ke enemmän. Toki eri asia mitä toteutuneet on. Ja niitä toteutuneitakin on hyvin vähän tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
75
Kauppalehdessä mielenkiintoinen, mutta valitettava artikkeli Jukkatalon konkurssiin liittyen:

”Ainoa ala, missä voi myydä sutta ja sekundaa”

 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
449
Kauppalehdessä mielenkiintoinen, mutta valitettava artikkeli Jukkatalon konkurssiin liittyen:

”Ainoa ala, missä voi myydä sutta ja sekundaa”

Olikohan tämä aluksi maksuton, kun tämän itsekin luin...
Täyttä huomionhakua pillityksineen. Piipusta puuttuu hattu, niin lumet sataa kaappien päälle. Muka väärin asennettu ulkohana, joka jäätyy ja vettä tulee kuutio minuutissa jne. Eli ei mitään arvoa voi tuolle roska "uutiselle" antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Linkki maksulliseen artikkeliin ilman referointia ei anna keskustelulle paljon sisältöä.
Jukkatalo varmaan myynyt halvalla ja loppuun rakentamisesta sitten ne 113k€ kulut. Kallista toki rakentaminen nykypäivänä. En itse lukenut juttua, mutta ei kuulosta miltään kummalta. Rakennuskustannukset nousseet niin paljon.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
449
Jukkatalo varmaan myynyt halvalla ja loppuun rakentamisesta sitten ne 113k€ kulut. Kallista toki rakentaminen nykypäivänä. En itse lukenut juttua, mutta ei kuulosta miltään kummalta. Rakennuskustannukset nousseet niin paljon.
Kokonaishinta taisi olla mainittu jotain päälle 700k€, joten ei tuo "ylimääräinen" kuulosta paljon miltään :rofl: Tiedä sitten miten alunperinkään tuon näköinen talo on voinut tuommoisia summia maksaa. Mutta eipä tuossa jutussa mikään muukaan ollut kohdallaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 341
Jukkatalo varmaan myynyt halvalla ja loppuun rakentamisesta sitten ne 113k€ kulut. Kallista toki rakentaminen nykypäivänä. En itse lukenut juttua, mutta ei kuulosta miltään kummalta. Rakennuskustannukset nousseet niin paljon.
Siis konkurssitilanteessa se rakennustyö on jäänyt kesken, eihän siinä nyt mitään merkitystä sillä ole onko se myyntihinta ollut kallis vai halpa.

Vaikea sitten sanoa mistä tuossa artikkelissa on puhuttu.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
118
Rakentamisen hintakeskustelu on melko haastavaa, kun variaatioita on niin paljon. Seuraillut myös noita kustannuslaskureita / talopeliä ja niissäkin tulee äkkiä 150.000€ heittoja. Mutta yritetään kuitenkin.

Onko täysin utopiaa rakentaa/rakennuttaa omakotitalo 300k€ budjetilla pl. tontti? Olisi tontti tiedossa, jossa on purkukuntoinen talo, jossa kaukolämpö/sähköliittymät sekä kunnallistekniikka. Tontilla erittäin helpot rakennusolosuhteet, eli käytännössä soraa. Tarkoitus olisi purkaa itseltä löytyvällä kalustolla tuo vanha pois ja sitten rakentaa paikalle uusi talo. Talo noin 130m2 kellarilla, joka olisi ns. raakatilaa. Varustele olisi tasoa perus, ja käytännönläheistä (mm. saunaan ei lasiseinää, eikä kahta suihkua) Hahmotellut sellaista jos tosiaan rakentaisi noista valueristeharkoista siten, että ottaisi tuntihinnalla timpurin itselle kaveriksi ja tekisi itse:
Pohjat, rungon, valut, ontelolaattojen asennus, vesikate, välipohjan eristys, ikkunat/ovet, väliseinät / levytyksen, kalusteet sekä pihat.
Ulkopuolisilta: sähkö, LVI, rappaus, laatoitus sekä mielestäni vastenmielisin rakennustyö eli tasoitukset.
Omasta takaa löytyy työkalut, telineet sekä mm. traktorikaivuri nostohommiin ja kuormanpurkamisiin jne.

Jos katsoo esim. Lammilta noita noin 150k€ kustannusmalleja, joka hyvin pitkälti vastaa säältä suojaan talopakettia niin riittääkö "jäljelle jäävä" 150k€ yo. tyylillä töihin ja materiaaleihin.
Tuosta 150k€ nopeasti haarukoiden 50k€ voi varata suoraan betoniin, tasoituksiin ja rappaukseen.

Edit. Sijainti noin 80.000asukkaan kaupungin keskusta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Rakentamisen hintakeskustelu on melko haastavaa, kun variaatioita on niin paljon. Seuraillut myös noita kustannuslaskureita / talopeliä ja niissäkin tulee äkkiä 150.000€ heittoja. Mutta yritetään kuitenkin.

Onko täysin utopiaa rakentaa/rakennuttaa omakotitalo 300k€ budjetilla pl. tontti? Olisi tontti tiedossa, jossa on purkukuntoinen talo, jossa kaukolämpö/sähköliittymät sekä kunnallistekniikka. Tontilla erittäin helpot rakennusolosuhteet, eli käytännössä soraa. Tarkoitus olisi purkaa itseltä löytyvällä kalustolla tuo vanha pois ja sitten rakentaa paikalle uusi talo. Talo noin 130m2 kellarilla, joka olisi ns. raakatilaa. Varustele olisi tasoa perus, ja käytännönläheistä (mm. saunaan ei lasiseinää, eikä kahta suihkua) Hahmotellut sellaista jos tosiaan rakentaisi noista valueristeharkoista siten, että ottaisi tuntihinnalla timpurin itselle kaveriksi ja tekisi itse:
Pohjat, rungon, valut, ontelolaattojen asennus, vesikate, välipohjan eristys, ikkunat/ovet, väliseinät / levytyksen, kalusteet sekä pihat.
Ulkopuolisilta: sähkö, LVI, rappaus, laatoitus sekä mielestäni vastenmielisin rakennustyö eli tasoitukset.
Omasta takaa löytyy työkalut, telineet sekä mm. traktorikaivuri nostohommiin ja kuormanpurkamisiin jne.

Jos katsoo esim. Lammilta noita noin 150k€ kustannusmalleja, joka hyvin pitkälti vastaa säältä suojaan talopakettia niin riittääkö "jäljelle jäävä" 150k€ yo. tyylillä töihin ja materiaaleihin.
Tuosta 150k€ nopeasti haarukoiden 50k€ voi varata suoraan betoniin, tasoituksiin ja rappaukseen.

Edit. Sijainti noin 80.000asukkaan kaupungin keskusta.
Säältä suojaan paketit ei varsinaisesti taida koskea tollasia erillisellä kellarilla olevia taloja, mutta jos nyt ajatellaan, että otat kantavalla välipohjalla, esim ontelolaatoilla olevan 130 neliöisen talonrungon 150k€ hintaan ja sinne on tehty itse perustukset kellareineen, niin kyllä kämpän loppuun varmasti itse tekee tolla 150k€, mutta en usko, että kellareineen mahtuu budjettiin.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
449
Kaikista halvimmalla tekee yksikerroksisen (mahdollisesti käyttöullakolla) puurunkoisen. Itse tein noin 100m2 autotallikatoksen +käyttöullakko. Ristikkotehtaalta ristikot ja runkotolpat valmiiksi pätkittynä ja loput rautakaupasta omalla peräkärryllä (iso) tarpeen mukaan kuskaten.

Useampi kerros lisää hintaa. Samoin betoniset välipohjaratkaisut. Harkot tulevat kalliimmaksi jo sokkelissakin. Varsinkin, jos saa sokkelimuotit jostakin lainaan ja tekee senkin itse.

Edit: Ei kai tosiaan ole tarkoitus rakentaa jollekin 50+ vuotta vanhan kellarin päälle? Äkikseltään sanoisin, että paljon suurempaa virhettä ei voi tehdä. Sen kellarin vaihto uuteen jälkikäteen on aika mahdotonta. Saa vielä homeongelmat ja kylmäsiltojen kanssa taistellessa voi tulla hauskaa. Ehkä päälle voisi nostaa jonkun Älvärin, jonka voi sitten tarvittaessa nostaa poiskin :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
118
Tuo kellari idea tulee siitä, että tuossa purettavassa rintamamiestalossa on kellari, joten vaihtoehto on rakentaa kellari tai sitten ajaa täytemaata tuohon monttuun. Tuo kellari olisi tulevaisuutta varten hyvää säilytystilaa sekä vesi ja viemäriputket saisi vietyä näkyvissä tuolla kellarin katossa. Kellaria ei tarvisi edes tasoittaa senkun hölväisi vaikka kalkkimaalia pintaan. Toki se vähintään ontelolaatan ja harkkojen verran maksaa ylimääräistä.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
547
Onko täysin utopiaa rakentaa/rakennuttaa omakotitalo 300k€ budjetilla pl. tontti?
on utopiaa.. ei varmastikkaan pysty tekemään..
et ole laskenut mukaan lainkaan maatöitä eli salaojat/vesi ja viemärit yms sillä niihin uppoo jo helposti 50k vaikka talo olisikin soran päällä jo valmiiksi (koska ensin pitää purkaa vanhantalon vastaavat veke)

jos taas olit ajatellut jotenkin säästää vanhan talon vastaavat rakenteet ja hyödyntää niitä niin tuskin ne täyttävät tämän hetkisiä rakenne ja rakennusvaatimuksia materiaalivalintoineenkin.

kellarin voit unohtaa jos budjetti on tiukka sillä sen säästäminen luo kustannuksia reilusti ja voi olla ettei sen päälle saa edes rakentaa (koska rakennevaatimukset) niin silloin se on pakko purkaa.

tässäkohtaa parasta olisi palkata pääsuunnittelija jostakin insinööritoimistosta niin hän kyllä kertoo mikä on mahdollista ja jos kuitenkin oot itsepäinen joissain asioissa niin hän tekee paperityön puolestasi (tarvittavat kantavuuslaskelmat yms) :)

edit.. onko talolle/tontilla tehty maaperätutkimusta ? sillä vaikka ko paikalla on nyt talo niin se ei tarkoita sitä että se olisi tehty niinkuin sen pitäisi olla maaperän mukaan...
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
362
Rakentamisen hintakeskustelu on melko haastavaa, kun variaatioita on niin paljon. Seuraillut myös noita kustannuslaskureita / talopeliä ja niissäkin tulee äkkiä 150.000€ heittoja. Mutta yritetään kuitenkin.

Onko täysin utopiaa rakentaa/rakennuttaa omakotitalo 300k€ budjetilla pl. tontti? Olisi tontti tiedossa, jossa on purkukuntoinen talo, jossa kaukolämpö/sähköliittymät sekä kunnallistekniikka. Tontilla erittäin helpot rakennusolosuhteet, eli käytännössä soraa. Tarkoitus olisi purkaa itseltä löytyvällä kalustolla tuo vanha pois ja sitten rakentaa paikalle uusi talo. Talo noin 130m2 kellarilla, joka olisi ns. raakatilaa. Varustele olisi tasoa perus, ja käytännönläheistä (mm. saunaan ei lasiseinää, eikä kahta suihkua) Hahmotellut sellaista jos tosiaan rakentaisi noista valueristeharkoista siten, että ottaisi tuntihinnalla timpurin itselle kaveriksi ja tekisi itse:
Pohjat, rungon, valut, ontelolaattojen asennus, vesikate, välipohjan eristys, ikkunat/ovet, väliseinät / levytyksen, kalusteet sekä pihat.
Ulkopuolisilta: sähkö, LVI, rappaus, laatoitus sekä mielestäni vastenmielisin rakennustyö eli tasoitukset.
Omasta takaa löytyy työkalut, telineet sekä mm. traktorikaivuri nostohommiin ja kuormanpurkamisiin jne.

Jos katsoo esim. Lammilta noita noin 150k€ kustannusmalleja, joka hyvin pitkälti vastaa säältä suojaan talopakettia niin riittääkö "jäljelle jäävä" 150k€ yo. tyylillä töihin ja materiaaleihin.
Tuosta 150k€ nopeasti haarukoiden 50k€ voi varata suoraan betoniin, tasoituksiin ja rappaukseen.

Edit. Sijainti noin 80.000asukkaan kaupungin keskusta.
Kaveri rakensi viimevuonna vuokratontille 140m2 2krs puurunkoisen talon, lopullinen hinta oli hieman yli 260ke. Poislukien oma "palkka", piti kertyneet lomansa pois (3kk) ja otti 2kk palkatonta tuon lisäksi. Viimeistelytyöt meni talkoohommina.

..mutta.. kaveri on itse timpuri, isänsä putkimies ja sähköt sai kaverinkauppana kohtuuhintaan. Eli voi kyllä tehdä tiukkaa jos noinkin paljon pitää teettää ulkopuolisilla, varsinkin jos et jo nyt tiedä saavasi niitä erityisen halvalla.

Enkä kyllä alkaisi vanhan kellarin päälle rakentamaan, jos sitä väkisin haluaa käyttää niin katsoisin tarkkaan sen nykykuntoa ja mahdollista käyttöikää. Ei sen kuopan täyttäminen niin paljoa maksa jos löytää jostain hyvää täyttömaata tai vaikka louhetta
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
118
on utopiaa.. ei varmastikkaan pysty tekemään..
et ole laskenut mukaan lainkaan maatöitä eli salaojat/vesi ja viemärit yms sillä niihin uppoo jo helposti 50k vaikka talo olisikin soran päällä jo valmiiksi (koska ensin pitää purkaa vanhantalon vastaavat veke)

jos taas olit ajatellut jotenkin säästää vanhan talon vastaavat rakenteet ja hyödyntää niitä niin tuskin ne täyttävät tämän hetkisiä rakenne ja rakennusvaatimuksia materiaalivalintoineenkin.

kellarin voit unohtaa jos budjetti on tiukka sillä sen säästäminen luo kustannuksia reilusti ja voi olla ettei sen päälle saa edes rakentaa (koska rakennevaatimukset) niin silloin se on pakko purkaa.

tässäkohtaa parasta olisi palkata pääsuunnittelija jostakin insinööritoimistosta niin hän kyllä kertoo mikä on mahdollista ja jos kuitenkin oot itsepäinen joissain asioissa niin hän tekee paperityön puolestasi (tarvittavat kantavuuslaskelmat yms) :)

edit.. onko talolle/tontilla tehty maaperätutkimusta ? sillä vaikka ko paikalla on nyt talo niin se ei tarkoita sitä että se olisi tehty niinkuin sen pitäisi olla maaperän mukaan...
Siis koska tuossa vanhassa talossa on kellari niin se on pakko purkaa pois, ja vaihtoehto on uuden aloittaminen tuosta montusta tai sitten on ajettava täytemaata tuo monttu täyteen ja jatkettava siitä.
Maatyöt kaivamisen osalta lasken tuohon tontin hankintaan / purkuun ja ne hoituu omasta takaa. Tuo kustannusmalli 150k€ sisältää anturamuotit, harjateräkset jne. Toki viemäröinti/ sadevesijärjestelmät tuohon tulee päälle.
Maaperätutkimusta ei tarvi, kun on kaava-alueella niin kaupunki on hoitanut sen puolestani.

Edit. Eli siis 300k€ valmiiksi tehdyistä pohjista ylöspäin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 691
Viestejä
4 293 330
Jäsenet
71 687
Uusin jäsen
Jortsa

Hinta.fi

Ylös Bottom