suurin ongelma onjo siinä ettei vastaavamestari/pääsuunnittelija tms edes kerro sille taloa rakentavalle että millaisia rakennusmääräyskokoelmia,kortteja,suosituksia jne on edes olemassa ja kuten todettu aiemminkin että jos tällä/näillä mestareilla/suunnittelijoilla on jo ikää sen verran että odottelee melkein jo eläkettä toinen jalka haudassa niin tietotaito on muutenkin jämähtänyt jo sille "20 vuotta sitten" tasolle...
itse en tiennyt rakrylleistä yhtään mitään kun omaa taloani lähdin rakentamaan enkä oikeastaan tiedä vieläkään kun se vaatisi tonnipari ylimääräistä että näkisin tämän hetken ryllit yms.
toisaalta maallikkona en varmasti myöskään ymmärtäisi ihan kaikkea mitä niissä kortistoissa tms edes lukee...
sen verran toki olen tutkinut nyt viimeaikoina asiaa että kun kyselin kesällä jo omalta insinööri/vastaavalta mestarilta (25vuotta alalla) ja pääsuunnittelijalta (dip.ins myöskin 25v alalla) ulkolaudoituksen naulaamisesta (koska oli tehty vastoin runkorylliä) niin kumpikaan ei tuntenut ko kohtaa eli itse tiesin siis tältä osin enemmän asiasta kuin itse alalla olleet
tässä vielä ulkolaudoituksen ohje muistin virkistämiseksi
toki.. nuo voi vaikka printata jne mutta jos ko kohta uudistuu esim rakentamisen aikana niin tokihan se printtiversio on silloin auttamatta heti kerrasta vanha.
samasta syystä varmastikkin tietosanakirjatkin ovat hävinneet jokaisesta kotitaloudesta sillä vaikka ne aikanaan olivatkin hyviä monelta osin mutta muutaman vuoden jälkeen osa sisällöstä oli jo vanhentunut ja mitä pidempään ne muhivat kirjahyllyssä niin sitä enemmän ne olivat vanhentuneet myöskin