Valmistalopaketit

Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Selvisitte näköjään halvalla maatöissä, mutta miten perustukset meni noin pahasti pieleen budjetoinnissa? Mitä on "Jonen työtunnit"?
Tuo on enemmänkin kirjaustekninen asia. Perustukset ja maatyöt menevät yleensä käsikädessä ja yleensä maarakennusurakoitsijat tekevät molemmat kokonaisurakkana. Mekin kysyttiin maatöihin ja perustuksiin tarjouksia useammasta paikasta, mutta kokonaisurakkatarjoukset olivat 100e kieppeillä... Silloin vaimon eno (=Jone) tuli apuun ja teki meille perustukset ja kaivinkonemies oli erikseen. He tekivät kahdestaan niin paljon ja isoja kokonaisuuksia, niin oli vaikea kirjata tarkemmin paljonko työtunteja meni minnekin. He mm. kaivoivat maalenkit maalämmölle (on muuten paljon halvempaa kuin kaivo, hyvä vaihtoehto jos on vaan tarpeeksi iso tontti).

Eli summasummaarun oltiin budjetoitu maatöihin ja perustuksiin n. 55 te ja loppukustannus oli n. 72 te
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Vesi ja jätevesimaksu on meidän useamman hengen taloudessa yhteensä n. 50€/kk ja autoja pestään useammin kuin kerran kuukaudessa. Pieni raha siitä, ettei tarvitse olla huolissaan milloin kaivon vesi loppuu, veden laadusta tai jätevedenpuhdistamon toiminnasta jos sellainen edellytetään. Kuulopuheiden mukaan tuollaisia jäteveden pienpuhdistamoita ei kannata ikinä tontilleen ottaa jos haluaa hitusen mielenrauhaa.

Missäpäin sakokaivo tyhjenee muutamalla kympillä? Tavanomainen hintahaitari omakotitalon tai mökin lokakaivon tyhjennykselle on noin 100–300 euroa. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi kaivon tyyppi, koko sekä kohteen sijainti.
kaarinassa haja asutusalueen ulkopuolella tyhjennys 50e kerta (4m3 tankki jonka tyhjennys meillä noin kerta/vuos)
puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa). vesi ei porakaivosta lopu eikä sen laatu heikkene yhtäkkiä (ellei sitten keskelle umpimetsää yhtäkkiä tehdä kerrostaloja ja räjäytetään kalliota tuhansia kuutioita veke)
porakaivon poraamisen jälkeen meillä porakaivossa oli uppopumppu jotta saatiin juuri poratun kaivon vettä vaihdettua niin kuukauden yötäpäivää päällä eikä vesi loppunut :D (huomasin tämän jälkikäteen vasta kun paljastui että kellokytkin jonka piti katkoa virtaa pumpulle niin olikin sökö)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
kaarinassa haja asutusalueen ulkopuolella tyhjennys 50e kerta (4m3 tankki jonka tyhjennys meillä noin kerta/vuos)
puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa). vesi ei porakaivosta lopu eikä sen laatu heikkene yhtäkkiä (ellei sitten keskelle umpimetsää yhtäkkiä tehdä kerrostaloja ja räjäytetään kalliota tuhansia kuutioita veke)
porakaivon poraamisen jälkeen porakaivossa oli uppopumppu jotta saatiin juuri poratun kaivon vettä vaihdettua niin kuukauden yötäpäivää päällä eikä vesi loppunut :D
Millä konstilla tuo 4m3 täytyy muka vain noin vuosittain tyhjentää? Ei asu talossaan ollenkaan?
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
85
Tuo on enemmänkin kirjaustekninen asia. Perustukset ja maatyöt menevät yleensä käsikädessä ja yleensä maarakennusurakoitsijat tekevät molemmat kokonaisurakkana. Mekin kysyttiin maatöihin ja perustuksiin tarjouksia useammasta paikasta, mutta kokonaisurakkatarjoukset olivat 100e kieppeillä... Silloin vaimon eno (=Jone) tuli apuun ja teki meille perustukset ja kaivinkonemies oli erikseen. He tekivät kahdestaan niin paljon ja isoja kokonaisuuksia, niin oli vaikea kirjata tarkemmin paljonko työtunteja meni minnekin. He mm. kaivoivat maalenkit maalämmölle (on muuten paljon halvempaa kuin kaivo, hyvä vaihtoehto jos on vaan tarpeeksi iso tontti).

Eli summasummaarun oltiin budjetoitu maatöihin ja perustuksiin n. 55 te ja loppukustannus oli n. 72 te
Kiitos, tämä selkeytti. Vertasin omaan budjettiin (tarkempi laskelma mullakin Excelissä) ja aika hyvin samaa haarukkaa mitä budjetoitu. Isoin ero tulee talopaketista, teillä talopaketti + pystytys 155k vs 120k mun budjetissa (toki myös pienempi talo). Lisäksi sun budjetissa on 49,4k "rakennustöille", tämä kaiketi sisältää myös rakennuksen sisällä tehtävät pinnoitukset, kiintokalusteiden asennukset ym?
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Millä konstilla tuo 4m3 täytyy muka vain noin vuosittain tyhjentää? Ei asu talossaan ollenkaan?
2hlö talous... (ja töissä voi paskoa myöskin)
pesuvedet yms nesteet imeytyy kenttään ja vain kiinteämpi jäte tyhjennetään siis pois.

umpitankkia toki saisikin tyhjennellä useammin :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
Laitetaanpas nyt omiakin näytille, niin saa muut tulevat rakentajat hieman lisää osviittaa ja sekoittaa lisää pakkaa. Hirsirunko ostettu juuri ennen hintojen nousua, mutta muuten korkeilla hinnoilla ja itse tehty ihan liikaa. En muista oonko aiemminkin tätä täällä jakanut, mutta kyseessä hirsitalo keskiseen suomeen, 137/149m2 L-mallinen, pohjakuvaa löytyy jostain vuoden 2020 puolelta tästä ketjusta.

Savinen tontti paalutettuna ja maalämmöllä. Autokatos on vielä valmistumassa, mistä puuttuu vielä sähköt, ulkoverhous ja pihaan vähän soraa eli varmaan vielä joku 5-10k€ tulee kustannuksia tähän. Alkuperäinen budu oli 330k€, mutta maaperätutkimuksesta huolimatta tuli ylläreitä n. 7-8k€ edestä, lisättiin autokatos sekä vaihdettiin maalämpöön ja buduun lisää 25k€, joten lisäykset huomioiden voisi arvioida että suhkoht hyvin pysyttiin budjetissa...tosin täytyy tunnustaa, että kuluja on tuohon kirjaamatta viime keväältä ja tältä kesältä n. 5-10k€.. mutta pysytään siltikin ihan hyvin kartalla..

1689589939236.png
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
85
Laitetaanpas nyt omiakin näytille, niin saa muut tulevat rakentajat hieman lisää osviittaa ja sekoittaa lisää pakkaa. Hirsirunko ostettu juuri ennen hintojen nousua, mutta muuten korkeilla hinnoilla ja itse tehty ihan liikaa. En muista oonko aiemminkin tätä täällä jakanut, mutta kyseessä hirsitalo keskiseen suomeen, 137/149m2 L-mallinen, pohjakuvaa löytyy jostain vuoden 2020 puolelta tästä ketjusta.

Savinen tontti paalutettuna ja maalämmöllä. Autokatos on vielä valmistumassa, mistä puuttuu vielä sähköt, ulkoverhous ja pihaan vähän soraa eli varmaan vielä joku 5-10k€ tulee kustannuksia tähän. Alkuperäinen budu oli 330k€, mutta maaperätutkimuksesta huolimatta tuli ylläreitä n. 7-8k€ edestä, lisättiin autokatos sekä vaihdettiin maalämpöön ja buduun lisää 25k€, joten lisäykset huomioiden voisi arvioida että suhkoht hyvin pysyttiin budjetissa...tosin täytyy tunnustaa, että kuluja on tuohon kirjaamatta viime keväältä ja tältä kesältä n. 5-10k€.. mutta pysytään siltikin ihan hyvin kartalla..

Tällainen budjetti tuo toivoa, toki hinnat nousseet mutta todennäköisesti päästään tonttikuluissa halvemmalla, toivottavasti myös perustuskuluissa (ilman paaluja) ja lisäksi talopaketti tulee olemaan pienempi ja yksinkertaisempi (suorakaiteen muotoinen), mikä vähän laskee hintaa. Kuinka paljon teitte itse, oliko esim talopaketin mukana jonkinnäköistä asennuspalvelua tms? Tässä ei ole näkyvillä yhtään työkuluja.

Omasta tilanteesta sen verran tiedän, etten merkittävästi pysty tekemään itse koska ammattitaitoa ei ole, mutta tuttavapiiristä löytyy pintakäsittelijää ja suhteita timpureihin, joten jonkinnäköisiä tuttava-alennuksia on mahdollista saada.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Lisäksi sun budjetissa on 49,4k "rakennustöille", tämä kaiketi sisältää myös rakennuksen sisällä tehtävät pinnoitukset, kiintokalusteiden asennukset ym?
Joo tämä sisältää kaiken timpurityön (terassien rakentaminen, ovien asentaminen, sisäkatonrakentaminen, lattioiden hiominen, väliseinien pystytys, vesieristäminen, laatoitusyöt, sisämaalaukset jne.) eli kaiken muun kuin erityispätevyyttä vaativat hommat (sähkö, putkityöt). Hoidettiin itse vaan projektin vetäminen, ulkomaalaukset ja raksalla siivoaminen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
Tällainen budjetti tuo toivoa, toki hinnat nousseet mutta todennäköisesti päästään tonttikuluissa halvemmalla, toivottavasti myös perustuskuluissa (ilman paaluja) ja lisäksi talopaketti tulee olemaan pienempi ja yksinkertaisempi (suorakaiteen muotoinen), mikä vähän laskee hintaa. Kuinka paljon teitte itse, oliko esim talopaketin mukana jonkinnäköistä asennuspalvelua tms? Tässä ei ole näkyvillä yhtään työkuluja.

Omasta tilanteesta sen verran tiedän, etten merkittävästi pysty tekemään itse koska ammattitaitoa ei ole, mutta tuttavapiiristä löytyy pintakäsittelijää ja suhteita timpureihin, joten jonkinnäköisiä tuttava-alennuksia on mahdollista saada.
Tein itse ns. ihan vitusti. Rungon pystytys aluskatteelle, eli onko tuo nyt sitten säältä suojaan otin ulkopuolelta (n. 30k€, sisältyy tuohon runkorakenteeseen), muita ei saa eriteltyä kun ne on ollut kokonaistarjouksissa sisällä. Käytännössä ulkopuolisia käytin maatöissä ja perustuksissa, kattopeltimiehet, putkaria putkihommissa (itse laitoin iv-kanavat), sähkäri kytki keskuksen (itse kytkin rasiat ja vedin piuhat) ja yhden haaverin takia yhden seinän muurautin ulkopuolisella. Muuten käytännössä oon itse tehnyt loput.. Samalla piti mennä vaihtamaan palkkatyössä ihan uudelle alalle ja vaihdoin työpaikkaakin kahteen kertaan.. ei ehkä ollut fiksuin ratkaisu jaksamisen kannalta, mutta vielä sinnitellään ja ollaan jo loppusuoralla vihdoin ja viimein..
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Tällainen budjetti tuo toivoa, toki hinnat nousseet mutta todennäköisesti päästään tonttikuluissa halvemmalla, toivottavasti myös perustuskuluissa (ilman paaluja) ja lisäksi talopaketti tulee olemaan pienempi ja yksinkertaisempi (suorakaiteen muotoinen), mikä vähän laskee hintaa. Kuinka paljon teitte itse, oliko esim talopaketin mukana jonkinnäköistä asennuspalvelua tms? Tässä ei ole näkyvillä yhtään työkuluja.
Omasta tilanteesta sen verran tiedän, etten merkittävästi pysty tekemään itse koska ammattitaitoa ei ole, mutta tuttavapiiristä löytyy pintakäsittelijää ja suhteita timpureihin, joten jonkinnäköisiä tuttava-alennuksia on mahdollista saada.
jos nyt tämänhetkisen talon jälkeen tekisin seuraavan talon niin sen asian tekisin toisin että ostaisin jonkun halvan "parin tonnin" kaivinkoneen ja tekisin maatyöt itse vaikka onkin nollakokemusta itse kaivuuhommista mutta omaa aikaa kun on ja oma aika ei maksa mitään ja jos ei olisi tiukkaa aikataulua seuraavan rakentamisen kanssa niin kaivelisin vaikka kuukauden, pari kolme kuukautta talonpohjia itse niin säästäisi maatöissä kymppitonneja ellei enemmänkin (toki kaivuussa pitää olla joku vastaavamestari tms sen verran silloin tällöin paikalla ettei myöskään kaiva turhaan liian syvälle tms)
toki tämä riippuu myös tontista eli peltotontti jossa on vain 3metriä multaa ja loput alla savea niin hommia ei juurikaan ole kun taas umpimetsäinen rinnetontti jonne pitää tehdä tiet yms on taas aivan täysin eriasia...
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Vesi ei todennäköisesti lopu eikä laatu heikkene poramisen jälkeen. Ongelma on se, että kun sijoittaa sen 5000-8000 euroa kaivon poraamiseen ja käy ilmi ettei vesi sovellu laadultaan muuhun kuin pihan kaasteluun. Tätä ei tiedä ennen poraamista. Useimmiten laatu kai kuitenkin on edes välttävää.
jep... riippuen juurikin alueesta tai oikeastaan siitä mihin suoneen porakaivo osuu niin vedessähän voi toki olla mitä vaan uraanista kalkkiin ja pahimmillaan pintavesiväylä jolloin kaivon vesi on kyllä juotavissa mutta vaatii kalliin suodattamon taloon sisälle. siis toisinsanoen vesi ei voi olla niiiiiin pilalla etteikö sen saisi suodattamalla juomavedeksi mutta tehokas suodattamo toki maksaa muutamista tonneista kymppitonneihin riippuen siitö paljonko pitää suodattaa ja mitä ainetta :)


Kyse ei ollut siitä tarvitseeko siitä esittää mitään rakentamisen jälkeen vaan se että nämä järjestelmät vaativat vuosittaista ylläpitoa. Pienpuhdistamot vaativat kuukausittaista seuraamista imeytyskentät taitavat olla suhteellisen huoltovapaita. Ensimmäinen hakutulos imeytyskentistä kertoo seuraavaa:
RAKENNA JA UNOHDA EI TOIMI
Maaperäkäsittelyjärjestelmä tarvitsee esikäsittelyksi saostuskaivokäsittelyn. Maaperäkäsittelyjärjestelmän tärkeimmät käyttö- ja huoltotoimenpiteet muodostuvat saostuskaivojen tyhjennyksistä ja ylipäätään tarkkailuista. Huono tai toteuttamatta jätetty lietepoisto aiheuttavat kiintoaineen karkaamista imeytysputkiin, jolloin kenttä voi tukkeutua odotettua nopeammin.
Kiinteistökohtaisen jätevedenkäsittelylaitoksen ja pienpuhdistamon markkinointi huoltovapaina ja huolettomina on yksiselitteisesti virheellistä. Parhaimmillaan nuo tietysti toimii ajatuksella seuraa / tyhjennä / jatka käyttöä.
juu ja joissain tapauksissa imeyttämöihin tarvitaan erillinen fosforin poistolaitteisto (eli tiskikaappiin annostelija joka tuuttaa viemäriin sillointällöin pieniämääriä sopivaa kemikaalia) mutta muutenhan imeyttämö toimii sellaisenaan kuin junan vessa kunhan juuri se kiintoaines vain poistetaan välillä :)
 
Liittynyt
08.03.2023
Viestejä
35
kaarinassa haja asutusalueen ulkopuolella tyhjennys 50e kerta (4m3 tankki jonka tyhjennys meillä noin kerta/vuos)
Tuo hinta vaatinee maanviljelijän, joka läheltä käy tyhjentämässä, hygienisoi omatoimisesti ja laittaa peltoon (sekä on tehnyt tästä ilmoitukset)? Hankala muuten uskoa, että tuolla hinnalla saa tyhjennettyä säiliötä, kun jo pelkkä lietteen vastaanotto putsarilla neljälle kuutiolle taitaa olla melkein missä tahansa yli tuon summan, plus vielä työ ja kuljetukset päälle. No, joka tapauksessa Kaarinakin on viimeistään vuoden 2026 lopussa kunnan järjestämän lietteiden jätehuollon piirissä, jolloin tyhjennykset ovat LSJH:n kautta. Hintaesimerkki tällä hetkellä Maskuun ym. on 127,77 €, joka on suuruusluokaltaan varmaan vähän lähempänä tyypillistä tyhjennyshintaa.

puhdistamon toiminnasta ei tarvitse sen asennuksen jälkeen esittää mitään kenellekkään. kunhan on alunperin vain rakennustarkastajan hyväksymä jätevedenpuhdistus suunnitelma ja että se on myös toteutunut (vastaava mestari kuittaa).
Ei tarvitse ei, mutta tarvitsee hoitaa oikein (mm. vähän miettiä, mitä viemäriin laskee) ja tarvittaessa toimivuus pitää pystyä osoittamaan. Kenttäratkaisut - ja pienputsaritkin - voi saada pilalle hyvinkin nopeasti, jos sinne laskee ihan mitä sattuu, noin esimerkkeinä monet puhdistuskemikaalit, rasvat tai vaikka ulkoporeammeen vedet. Tai toisaalta jos vaikka tyhjennyksen jälkeen ei muista täyttää saostuskaivoja vedellä ennen oikeaa käyttöä. Tietysti jos kyseessä on imeytyskenttä tai sitten suodatuskenttä, joka purkaa kivipesään tms. maanalaiseen rakenteeseen sopivassa paikassa, niin toimimattomuus ei välttämättä itselle näy tai haise, mutta ympäristöä pilataan silti.

juu ja joissain tapauksissa imeyttämöihin tarvitaan erillinen fosforin poistolaitteisto (eli tiskikaappiin annostelija joka tuuttaa viemäriin sillointällöin pieniämääriä sopivaa kemikaalia) mutta muutenhan imeyttämö toimii sellaisenaan kuin junan vessa kunhan juuri se kiintoaines vain poistetaan välillä :)
Tyhjennyksen lisäksi pitäisi muistaa ainakin tarkkailla jakokaivoa, seurata putkien asentoa edes välillä ja pitää huolta, että mahdollisen fosforinpoiston annostelu on oikein ja kemikaalia riittää. Toki eivät ole isoja hommia, mutta monelta nämäkin unohtuvat.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Tuo hinta vaatinee maanviljelijän, joka läheltä käy tyhjentämässä, hygienisoi omatoimisesti ja laittaa peltoon (sekä on tehnyt tästä ilmoitukset)? Hankala muuten uskoa, että tuolla hinnalla saa tyhjennettyä säiliötä, kun jo pelkkä lietteen vastaanotto putsarilla neljälle kuutiolle taitaa olla melkein missä tahansa yli tuon summan, plus vielä työ ja kuljetukset päälle. No, joka tapauksessa Kaarinakin on viimeistään vuoden 2026 lopussa kunnan järjestämän lietteiden jätehuollon piirissä, jolloin tyhjennykset ovat LSJH:n kautta. Hintaesimerkki tällä hetkellä Maskuun ym. on 127,77 €, joka on suuruusluokaltaan varmaan vähän lähempänä tyypillistä tyhjennyshintaa.
jep. tästä on tullut jo ilmoitus että lsjh rupee hoitamaan tuota ja hinta nousee juuri tuohon :)
(nyt vielä voi hetken paukutella henkseleitä että pääsee halvalla :D )
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Ohessa omat kokemukset pihan osalta:
- Kivetys (n. 110m2) n. 12k
- Pihatyöt (pihan viimeistely, kaadot, mullat, sepelit, painanteet jne.) 800m2 alueelle n. 15k
- Istutukset n. 2k
- Kuusiaita n. 6k (n. 80jm)
- Terassi n. 14k (n.80m2, 2 eri korkoon)
- Pengerrykset ja kivimuurit n. 6k (
- Siirtonurmi n. 1k (230m2)
- Maalaus n. 10k (130 km2, 1 krs)
- Pihan kiertävä aita n. 6k
- Piha ja terassivalot sähkötöineen n. 2k

Sanoisin, että 25k et saa katosta ja pihaa, vaikka kaataisit itse puut, takoisit naulat/ruuvit ja hakisit mullat naapurilta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
Tuohon on varmasti panostettu enempi kuin keskimääräisen okt pihaan joka ei kilpaile suomein kaunein piha tv-ohjelmassa ;)
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
nyt oman talon rakentaneena sanoisin että aina pitäisi tontille rakentaa ensin se autotalli tai katos jossa on vähintään yksi "kylmävarasto" tms edes. tällöin saa ko katoksen alle puutavaraa yms säältäsuojaan ja autotallin varastoa voi käyttää vaikka työmaakoppina/taukotilana tms :D
Tämä.. olisi pitänyt raivata hyvä sepelipeti tavaroille, roskille ja tehdä joku suojakatos puutavaralle. Talvella sai pressujen alta kaivella ja huomata, että paskaksi oli mennyt ja uutta tavaraa tontille, kun tarve tuli :D
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
85
Ohessa omat kokemukset pihan osalta:
- Kivetys (n. 110m2) n. 12k
- Pihatyöt (pihan viimeistely, kaadot, mullat, sepelit, painanteet jne.) 800m2 alueelle n. 15k
- Istutukset n. 2k
- Kuusiaita n. 6k (n. 80jm)
- Terassi n. 14k (n.80m2, 2 eri korkoon)
- Pengerrykset ja kivimuurit n. 6k (
- Siirtonurmi n. 1k (230m2)
- Maalaus n. 10k (130 km2, 1 krs)
- Pihan kiertävä aita n. 6k
- Piha ja terassivalot sähkötöineen n. 2k

Sanoisin, että 25k et saa katosta ja pihaa, vaikka kaataisit itse puut, takoisit naulat/ruuvit ja hakisit mullat naapurilta.
Ei varmasti riitä 25k se on selvää. Pihasta tulee usean (kymmenen) vuoden projekti, vaimoke tykkää istutella ja laitella kaikennäköistä itse, joten piha täyttynee istutuksista, hyötykasveista, kasvihuoneesta ja omenapuista varmasti ihan laittamatta senttiäkään siihen alustavassa rakennusbudjetissa. Tuo alustava pihabudjetti on tarkoitus käyttää etupihan asfaltointiin, takapihan nurmikkoon ja autotalliin/katokseen. Todennäköisesti joutuu sitä tuosta kasvattamaan vielä 5-10k että saadaan autotalli mukaan. Jos menee tosi tiukille budjetin kanssa niin autotalli tulee jälkiasenteisena ja tehdään sille vain varaus itse rakennusvaiheessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
nyt oman talon rakentaneena sanoisin että aina pitäisi tontille rakentaa ensin se autotalli tai katos jossa on vähintään yksi "kylmävarasto" tms edes. tällöin saa ko katoksen alle puutavaraa yms säältäsuojaan ja autotallin varastoa voi käyttää vaikka työmaakoppina/taukotilana tms :D

Tämä.. olisi pitänyt raivata hyvä sepelipeti tavaroille, roskille ja tehdä joku suojakatos puutavaralle. Talvella sai pressujen alta kaivella ja huomata, että paskaksi oli mennyt ja uutta tavaraa tontille, kun tarve tuli :D
Jep, täältäkin komppaus tälle. Katos/autotalli ois ollu hyvä tehdä ennen taloa juurikin puutavaran ym. säilytykseen. Meni kans ihan hitokseen tavaraa pilalle vaikka koetti miten suojata pressuilla...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
534
Itse pitkästä tavarasta rakentaneena olen oppinut sen että vaikka budjetteja laatisi kuinka tarkasti niin sieltä löytyy aina n+100 asiaa mitä ei ole osannut huomioida. Itse laskeskelin että pelkästään teippeihin on mennyt nelinumeroisia summia ja voitte kuvitella oliko noita budjetoitu alkuperäiseen summaan, tai olinko osannut huomioida sen reilut 40 000 naulaa ja 2-30 000 ruuvia kaikkineen. Nuokin on pieniä kustannuksia yksittäisinä, mutta kun jokapuolella on vähän ylitystä, niin se kertautuu. Toisaalta esim IV-kanavien määrän sain puolitettua kun mietin mallinsin aika hardcore 3d-suunnittelulla kanavia pari iltaa rakenteisiin ja säästöä syntyi tuosta tuhansia euroja.

Tämän kokemuksen perusteella mun on todella vaikea kuvitella miten kukaan pystyisi rakentamaan alle 3000€/m2 kustannuksilla, vaikka tekisi lähes kaiken Itse. Ulkopuolisilla teetättämällä voi lisätä vielä melkein sen 1000€/m2 työlle.

Kannattaa myös miettiä mitä pystyy tekemään Itse. Esimerkkinä kysyin parvekkeen lasikaiteista tarjouksia ja hinnat oli +8000€ töineen. Tilasin mittatilauskaiteet Ruotsista rahteineen 4700€ ja nuo asennettiin kaverin kanssa päivässä Itse.
Mun mielestä pitää aina tontin hinta ottaa pois kun mietitään neliöhintoja.

Kyllä muuttovalmis on yli 3000€/m2.
Itse tehden saa ehkä 2000€/m2 mutta silloin pitää jo tehdä kattoa ja perustuksia itse.

Toki voit laittaa halvimman laminaatin ja halvimman keittiön, halvimmat laatat.
Mutta voidaan sitten kysyä onko järkevää enää ti kata asioista jotka näkyy ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon?
Kyllä näihin varmaan saa helpostikin yli 4000€/neliö menemään mutta meillä ei ole ihan 2000€/neliö mennyt mutta ei paljon allekaan (kaikkia mukaan laskettua, sekä tontti että kaikki naulat yms), Jetta-talon vesikattovalmis talo, paljon ollaan tehty itse, ja jos palkka laskee itselleen niin silloin ollaan kyllä varmasti yli 3000€/neliö koska aikaa menee ihan p**keleesti..

Länsi-uusimaalla vähän pienempi paikkakunta ja ei olla valittu halvimmat laatat eikä Ikean keittiö mikä olisi ollut n. 2500€ halvempi, on maalämpö lämmitys ja niin poispäin. Eli kyllä se on mahdollista mutta se aika mitä se vie ei ole ehkä kaikille. Omalle kohdalle sopii hyvin koska on niinkuin sivuharrastus samalla mutta en välttämättä tekis sen uudestaan enään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 563
Kyllähän tuossa määrittää paikka ja miten tuon laskee. Meillä olisi neliökustannukset ilman tonttia 120m2 talossa pitkästä tavarasta n. 1600€ vuonna 2017. Sitten jos siihen laskee tontin, terassilasilasituket, autokatoksen, ulkovaraston ja muut, niin ollaankin siinä tuplana ja päälle vielä maisemointi, asflatointi ja muut pikkukivat. Oman työn kun laskee vielä kaveriksi, niin about 3800€ seudulla mennään. Turun kehyskunnasta kyse, jossa asiat onneksi nyt onnistuu. Eikä täälläkään ole mitään Ikean kalusteita (koska oksennus) ja halvinta mahdollista. Helvetin stressaavaa se vaan oli metsästää niitä tarjouksia, valita laattoja, hakea itse osa tavarasta henkilöautolla ja nähdä helvetin paljon vaivaa. Jos olisi vaan antanut muiden hoitaa kaikki, niin olisi ollut helpompaa mutta kyllä myös roimasti kalliimpaa.

Pelkkä talo on ehkä sellainen kaksi kolmasosaa kustannuksista ja sitten on vain taivas rajana siihen nähden, mitä tekee ja kuinka tekee.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 055
Helvetin stressaavaa se vaan oli metsästää niitä tarjouksia, valita laattoja, hakea itse osa tavarasta henkilöautolla ja nähdä helvetin paljon vaivaa. Jos olisi vaan antanut muiden hoitaa kaikki, niin olisi ollut helpompaa mutta kyllä myös roimasti kalliimpaa.

Pelkkä talo on ehkä sellainen kaksi kolmasosaa kustannuksista ja sitten on vain taivas rajana siihen nähden, mitä tekee ja kuinka tekee.
On mutta palkitsevaa nyt kun urakka on takana. Tiedät myös seuraavalla kertaa jos lähdet urakkaan, missä kannattaa säästää ja missä ei.
Myöskin, että missä kohtaa omalle työ oikeesti saa vastinetta, jos käyt henkilöautolla hakemassa tavaraa yms.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
563
Meidän taloprojektin lopullinen neliöhinta näyttää olevan karvan alle 3000e. Tämä sisältää lähes kaikki kulut mitä rakennusaikana tuli (tontti, muuttovalmis talo Kastellilta, kaikki liittymät, maatyöt, pihatyöt (omenapuut, nurmikot jne.), terassi ja autotalli), oikeastaan jätemaksut ja bensakulut puuttuvat luvusta. Näistä tulee varmaan jokunen satanen, mutta taatusti jäädään alle tonniin. Lattiana on laminaatti, joka on valikoimien halvemmasta päästä, mutta taas keittiöön ja kylpyhuoneeseen tuli valittua paremmat materiaalit. Myös keittiön koneet olivat Kastellin "parhaat".

Maatyöt (tutun kautta, itse apupoikana jeesaamassa), pihatyöt, terassi ja autotalli tuli tehtyä itse.

Sopimus kaupoista tehtiin 2019.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
274
Mielenkiinnosta vaan että mistä pinta-alasta laskette näitä euro per neliö kustannuksia? Huoneistoala, kerrosala vai kokonaisala?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Tuo neliöhinta nyt tuntuu olevan aika turha tieto yksittäisiä projekteja verrattessa. Itse ostimme pari vuotta sitten grynderiltä omien piirustusten mukaisen 2krs okt. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan neliöhinta oli 2000€/asuinneliö. Hintaan sisältyi lisäksi ulkovarasto ja autokatos.

Muokkasimme pohjaa n. 25% suuremmaksi, lisäsimme maalämpökaivon, terassin ja varaston ala tuplaantui, ikkuna-alakin varmaan tuplaantui. Muutenkin materiaaleja valittiin sillä mielellä, että asumme ainakin seuraavat 15 vuotta tässä. Aika paljon kaikkea premiumia, vaikkei silti mitään ylikallista. Ja mitäkö muutosten jälkeen jäi neliöhinnaksi... vähän reilu 1800€/m2.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 563
Mielenkiinnosta vaan että mistä pinta-alasta laskette näitä euro per neliö kustannuksia? Huoneistoala, kerrosala vai kokonaisala?
Itse käsitän tämän kokonaisalan. Olisi jotenkin hassua neliöhinnasta puhua vain huoneistoalana.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 055
Itse käsitän tämän kokonaisalan. Olisi jotenkin hassua neliöhinnasta puhua vain huoneistoalana.
Totta, itse olen laskenut sen huoneistoalasta kun ajatellut, ettei teknisessä tilassa ole parketti yms. Toisaalta lasken myös taloon kokonaishintaan terassin, johon meillä on kulunut 3500e, kun osassa okt ei ole terassia nimeksikään.

Sen takia voisi olla helpompaa puhua kokonaisneliöitä, ilman pihaa ja terassia niin summat olisivat lähempää vertailukelpoisia.

Mutta summat muuttuvat tosiaan radiaakaalisesti meidän neliöhintoihin.

Huoneistoala vs kokonaispinta-ala

Ilman pihaa,työkaluja ja terassia
2204e vs 1912e

Ilman tonttia ja tallia
2292 vs 1988e

Tontin kanssa ilman tallia
2739 vs 2376e
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Tuo neliöhinta nyt tuntuu olevan aika turha tieto yksittäisiä projekteja verrattessa. Itse ostimme pari vuotta sitten grynderiltä omien piirustusten mukaisen 2krs okt. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan neliöhinta oli 2000€/asuinneliö. Hintaan sisältyi lisäksi ulkovarasto ja autokatos.

Muokkasimme pohjaa n. 25% suuremmaksi, lisäsimme maalämpökaivon, terassin ja varaston ala tuplaantui, ikkuna-alakin varmaan tuplaantui. Muutenkin materiaaleja valittiin sillä mielellä, että asumme ainakin seuraavat 15 vuotta tässä. Aika paljon kaikkea premiumia, vaikkei silti mitään ylikallista. Ja mitäkö muutosten jälkeen jäi neliöhinnaksi... vähän reilu 1800€/m2.
Grynderi rakentaa omistamalleen tai hallinnoimalleen tontille kiinteistön tai yhtiön omien suunnitelmiensa/konseptinsa mukaan.
Tässä tarinassa myös asuinneliöhinnasta puuttuu melkein puolet. Voi vertailua hakea vaikka talopakettitoimittajilta joilta ei saa edes muuttovalmista taloa ilman maatöitä yms tuohon hintaan.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Grynderi rakentaa omistamalleen tai hallinnoimalleen tontille kiinteistön tai yhtiön omien suunnitelmiensa/konseptinsa mukaan.
Tässä tarinassa myös asuinneliöhinnasta puuttuu melkein puolet. Voi vertailua hakea vaikka talopakettitoimittajilta joilta ei saa edes muuttovalmista taloa ilman maatöitä yms tuohon hintaan.
Grynderi käytti siis minun piirtämiä suunnitelmia ja piirsi puhtaaksi omalla suunnittelijallaan. Talo ostettiin muuttovalmiina. Hinta oli tosiaan pitkästä tavarasta rakennettuna ihan ok, muttei mielestäni mikään äärimmäisen halpa.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Grynderi käytti siis minun piirtämiä suunnitelmia ja piirsi puhtaaksi omalla suunnittelijallaan. Talo ostettiin muuttovalmiina. Hinta oli tosiaan pitkästä tavarasta rakennettuna ihan ok, muttei mielestäni mikään äärimmäisen halpa.
Pointti oli, että ette ostaneet grynderiltä eikä hinta ole edes oikealla hehtaarilla jotta voisi olla uskottava.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Pointti oli, että ette ostaneet grynderiltä eikä hinta ole edes oikealla hehtaarilla jotta voisi olla uskottava.
Siis miksei rakennusliikettä voi kutsua grynderiksi, jos on perustajaurakoinnin sääntöjen mukaan? En nyt mitään piirustuksia ja kauppakirjaa ala näytille laittaa. Uskottava vain on.

Onko tämä mielestäsi huijaus:
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Siis miksei rakennusliikettä voi kutsua grynderiksi, jos on perustajaurakoinnin sääntöjen mukaan? En nyt mitään piirustuksia ja kauppakirjaa ala näytille laittaa. Uskottava vain on.

Onko tämä mielestäsi huijaus:
Linkittämässäsi kohteessa on 1,5-kerroksinen talo ja yläkerta varauksella. Mainitaan myös urakkasopimus.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Eikä täälläkään ole mitään Ikean kalusteita (koska oksennus) ja halvinta mahdollista. .
Aloitin tämän ikeakeskustelun ja jottei asiasta jää väärää kuvaa niin suurin syy päätyä Ikeaan oli nykyinen n.15v vanha ikea-keittiö jota on edelleen ihan virheettömässä kunnossa. Olen kasannut elämäni aikana viisi keittiötä, joista kolme Ikeaa ja Ikean toimituksissa on poikkeuksetta ollu kaikki kilkkeet mukana. Iso plussa, kun olen joskus odotellut 4 viikkoa puuttuneita tasoja. Kodinkoneet on uudelleen brändättyjä ruotsalais- ja saksalaismerkkejä (Electrolux, Siemens jne) ja muutenkin kaikki on toimivaa. Nyt keittiö on lähes täysin asennettu ja ei voi kun ihailla sitä nerokkuutta millä nuo kasataan. Valtavat toimitusmäärät, niin suunnitteluun voi todella panostaa. Tähän kun lisätään vielä ensiluokkainen asiakaspalvelu ja erinomainen suunnitteluohjelmisto, niin mun on hankala keksiä mitään negatiivista toimittajasta. Massiivitammiset tasot tuli Virosta, vetimet ostettiin muualta kun Ikeasta ei mieluisia löytynyt ja yhdistelmäuuni jouduttiin hankkimaan kanssa toisaalta kun sopivaa ei ollut valikoimissa.

Edit, korjattu quote.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 055
Aloitin tämän ikeakeskustelun ja jottei asiasta jää väärää kuvaa niin suurin syy päätyä Ikeaan oli nykyinen n.15v vanha ikea-keittiö jota on edelleen ihan virheettömässä kunnossa. Olen kasannut elämäni aikana viisi keittiötä, joista kolme Ikeaa ja Ikean toimituksissa on poikkeuksetta ollu kaikki kilkkeet mukana. Iso plussa, kun olen joskus odotellut 4 viikkoa puuttuneita tasoja. Kodinkoneet on uudelleen brändättyjä ruotsalais- ja saksalaismerkkejä (Electrolux, Siemens jne) ja muutenkin kaikki on toimivaa. Nyt keittiö on lähes täysin asennettu ja ei voi kun ihailla sitä nerokkuutta millä nuo kasataan.
Nyt lainasit väärää miestä. Kaksi Ikean keittiötä kasannut eikä valittamista. Osia saa jälkikäteenkin helposti jos hukkaa asennuksen yhteydessä.

Rungot on muistaakseni paksumpia mitä monella muulla toimittajalla.
Heittäisin että 18mm kun monella on 16mm.

Ikean laatu kaatuu lähinnä niihin halpoihin oviin ja ettei saa esim. kuin 40,60cm runkoja ja ovia.

Meillä kaatui Ikean siihe kun mustat ovet ei olleet niin laadukkaita mitä toisella toimittajalla.

Doorie esim myy maalattuja ovia Ikean rungoihi ja Ikea+Doorie tulee silti halvemmaksi mitä Puustelli esim.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
sori sekoilut lainausten kanssa, mutta nyt korjattu. Helsingökin tekee ovia Ikean runkoihin. Peitelevyjen kanssa saa vaan olla aika tarkkana jos tilaa näkyvät pinnat muualta kuin runkovalmistajalta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
73
Minkälaista työtunteja porukalla on täällä kulunut omakotitalon pintatöihin?

Meillä olisi tarkoitus ensi keväällä aloitella talon rakennusprojektia. Paikalliselta rakennuttajalta tulisi n. 100m2 yksitasoinen talo, avo-olohuone keittiö kaksi makuuhuonetta, wc, khh, suihku ja sauna. Alustavat keskustelut on käyty siten että paketti tulisi luvituksesta levyvalmiiksi asti, kaikki talotekniikka ja märkätilat siis rakennuttajalta. Meille jäisi seuraavat asiat:
  • Seinät
  • Eteisen lattian ja keittiön välitilan laatoitus
  • Muut lattiat, vinyylilankku
  • Katto
  • Listoitus
  • Keittiön kalusteet
  • Kiintokalusteet khh, makuuhuoneet
Montakohan kohtaa tästä listauksesta jäi puuttumaan?
Oma arvio on että tuota ei kesälomien aikana saa tehtyä, vaan arvio olisi jotain kuuden - seitsemän viikon luokkaa, kahdelta amatööriltä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 039
Minkälaista työtunteja porukalla on täällä kulunut omakotitalon pintatöihin?

Meillä olisi tarkoitus ensi keväällä aloitella talon rakennusprojektia. Paikalliselta rakennuttajalta tulisi n. 100m2 yksitasoinen talo, avo-olohuone keittiö kaksi makuuhuonetta, wc, khh, suihku ja sauna. Alustavat keskustelut on käyty siten että paketti tulisi luvituksesta levyvalmiiksi asti, kaikki talotekniikka ja märkätilat siis rakennuttajalta. Meille jäisi seuraavat asiat:
  • Seinät
  • Eteisen lattian ja keittiön välitilan laatoitus
  • Muut lattiat, vinyylilankku
  • Katto
  • Listoitus
  • Keittiön kalusteet
  • Kiintokalusteet khh, makuuhuoneet
Montakohan kohtaa tästä listauksesta jäi puuttumaan?
Oma arvio on että tuota ei kesälomien aikana saa tehtyä, vaan arvio olisi jotain kuuden - seitsemän viikon luokkaa, kahdelta amatööriltä.
Varmaan riippuu miten tehokkaasti aiotte tehdä ja montako tuntia päivässä.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
224
Minkälaista työtunteja porukalla on täällä kulunut omakotitalon pintatöihin?

Meillä olisi tarkoitus ensi keväällä aloitella talon rakennusprojektia. Paikalliselta rakennuttajalta tulisi n. 100m2 yksitasoinen talo, avo-olohuone keittiö kaksi makuuhuonetta, wc, khh, suihku ja sauna. Alustavat keskustelut on käyty siten että paketti tulisi luvituksesta levyvalmiiksi asti, kaikki talotekniikka ja märkätilat siis rakennuttajalta. Meille jäisi seuraavat asiat:
  • Seinät
  • Eteisen lattian ja keittiön välitilan laatoitus
  • Muut lattiat, vinyylilankku
  • Katto
  • Listoitus
  • Keittiön kalusteet
  • Kiintokalusteet khh, makuuhuoneet
Montakohan kohtaa tästä listauksesta jäi puuttumaan?
Oma arvio on että tuota ei kesälomien aikana saa tehtyä, vaan arvio olisi jotain kuuden - seitsemän viikon luokkaa, kahdelta amatööriltä.
"Saanut" nähdä ja seurata tämän tyyppisiä projekteja työnpuolesta sivusta, niin kyllä tuntuu aikaa menevän suunniteltua enemmän. Varsinkin jos ei ole ennen tehnyt, mitään laajempaa remonttia. Kannattaa huomioida että välillä tulee päiviä ellei jopa viikkoja ettei mitään saa aikaiseksi (ei ehdi, ei innosta tai sit ei vaan mikään onnistu), erityisesti sitten kun oman työn ohella tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Mitä meinaa levyvalmis? Onko tasotukset tehty jos on niin millä tasolla, ruuvikannat ja saumat vai huolellinen ylitasoitus? Entä katot, paneelia, kipsiä vai mitä? Kiintokalusteissakin on valtavat erot, joku ikeakaappi liukupeiliovilla ja vähän monipuolisemmilla sisuskaluilla syö reilusti aikaa, yksinkertaisemman tekee nopeastikin. Keittiön peruskaapit on nopeita tehdä, mutta esim integroidu liesituulettimet ja kodinkoneet voi olla yllättävän työläitä. Mitä työkaluja löytyy ja Onko noihin tarkoitus panostaa? Nopeuttavat töitä reilusti. Seitsemän viikkoa kuulostaa kyllä tiukalta, vaikka olisi osaavakin kaveri hyvillä työkaluilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Minkälaista työtunteja porukalla on täällä kulunut omakotitalon pintatöihin?

Meillä olisi tarkoitus ensi keväällä aloitella talon rakennusprojektia. Paikalliselta rakennuttajalta tulisi n. 100m2 yksitasoinen talo, avo-olohuone keittiö kaksi makuuhuonetta, wc, khh, suihku ja sauna. Alustavat keskustelut on käyty siten että paketti tulisi luvituksesta levyvalmiiksi asti, kaikki talotekniikka ja märkätilat siis rakennuttajalta. Meille jäisi seuraavat asiat:
  • Seinät
  • Eteisen lattian ja keittiön välitilan laatoitus
  • Muut lattiat, vinyylilankku
  • Katto
  • Listoitus
  • Keittiön kalusteet
  • Kiintokalusteet khh, makuuhuoneet
Montakohan kohtaa tästä listauksesta jäi puuttumaan?
Oma arvio on että tuota ei kesälomien aikana saa tehtyä, vaan arvio olisi jotain kuuden - seitsemän viikon luokkaa, kahdelta amatööriltä.
Sanoisin et 3kk oman työn ohella eli illat ja viikonloput (tuli purettua 116m2 ko. ajassa ja tehtyä uusiksi miettien myös matkalla et mitä mihinkin tulee). Eli jos kesäloman kaikki tunnit uhraa niin lähtökohtaisesti on valmista jos tietää etukäteen mitä minnekin, mutta toisaalta hyvä huomioida että jos päivän miettii lattiamateriaalia niin se päivä roskiin meni mikä ei mene samalla tavalla roskiin 3kk ajoituksellla.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Minkälaista työtunteja porukalla on täällä kulunut omakotitalon pintatöihin?
  • Eteisen lattian ja keittiön välitilan laatoitus
  • Muut lattiat, vinyylilankku
  • Katto
  • Listoitus
  • Keittiön kalusteet
  • Kiintokalusteet khh, makuuhuoneet
jos rahaa on ja neliöitä ei ole liikaa tms niin aikalailla helpottaa/nopeuttaa hommaa kaikessa että jos unohtaa laatoittamisen ja
lattiat esim vinyylistä (vedenpitävä ja kestävä) -> nopea laittaa vaikka ei olisi koskaan tehnyt lattioita ja koska vinyyliä voi loveta/kolota/katkaista puukolla niin siksikin nopeaa.. sanoinsin että noin 10-25m2 huone per päivä (jos 8h) mutta hintakin on vinyylille sen ~25e/m2

katto esim mdf paneelia niin käytännössä yhtähelppoa kuin vinyyliä lattiaan.. tulee heti valmista pintaa ja nopeasti. tätäkin helppo loveta/katkaista jne (tässäkin tahti noin huone per päivä)

seiniin menee aikaa ja varsinkin jos on kipsilevyä kuten yleensä on. toki on hyvä jos pohjatyöt tekee tässä hyvin ja edes kittaa/hioo/pohjamaalaa kipsilevyt yms niin sitten jos mieli muuttuu vuosien päästä niin ei tarvitse tehdä enään kipsilevyn perustasoitusta yms.
taas kerran jos vain haluaa nopeasti valmista niin on olemassa seinäpaneeleita esim halltex jotka vain nostetaan paikalleen ja tippa liimaa alle ja valmista pintaa tulee viikonlopussa huoneen verran. hidasteita on toki rasioiden paikat yms

listoitus.. no jotkut tykkää ja jotkut ei. helpompaa voisi olla että tekee seinät/lattiat jo alunperinkin niin ettei tarvitsisi listoittaa edes.. jotkut listoittaa vain alaosan tms
onhan tuokin suhteellisen nopeaa kunhan on terävä saha ja naulain tms

kalusteet ovat silloin helppoja jos ne tulevat valmiiksi kasattuina niin sinänsä kokoaminen on nopeaa mutta tietty kaikki viemäri kohdat ja sähköistettävät kohdat hidastavat.
viikonloppu/viikko menee aikaa per huone jos viemärit yms on helppoja... (aina toki voi olla yksityiskohtia joiden hieromiseen menee vieläkin reilummin aikaa)

itse en laatoittaisi mitään koska silloin on helpompi vaihtaa keittiön ilmettä vaikka vuosittain kun ei tarvitse aina lähteä piikkaamaan seinää irti :D nykytrendi lienee sellainen että välitilalevy on joko muovia tai lasia niin tällöin muovi/lasin taakse voi laittaa sopivan tapetin tms minkä sitten haluaakaan ja kun väri kyllästyttää niin tapetti tms vaihtoon vaan lasin takaa ja uusi ilme on taas valmis :D
tai jos on "pakko" laatoittaa niin yksi konsti voisi olla laatoittaa johonkin vanerilevyn päälle tms ja sitten vain vanerin kiinnittää seinään niin jos/kun laatta sitten kyllästyttää niin vaneri vaan veke niin samalla mukana tulee laatatkin :D eli ei tarvetta taaskaan kokoseinän piikkaamiselle tms.

jos pelkää eteisen vinyylilattian kulumista yms niin ainahan voi rajata vinyylilankoituksen niin että siinä on sauma eteisen ja muun asunnon välissä että jos eteisen vinyylit pitääkin vaihtaa uuteen niin ei tarvitse tuolloin koko asuntoa laittaa uusiksi.. samalla tämä rajaus mahdollistaa sen että jos kuitenkin haluaa laatoituksen myöhemmin eteiseen niin sekin onnistuu purkamatta kokolattiaa. toisaalta vinyyli on niin pehmeää ja helppoa työstettävää että eteiskatkon voi tehdä myöhemminkin esim sirkkelillä jonka on vain säätänyt niin että syö vain 3-4mm max ja sitten vain sillä tekee rajaus sahauksen ja sitten eteinen on taas helposti purettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
73
Kiitoksia jo tässä vaiheessa arvioista, pitää vieläkin ehkä tuota arviota suoraan huojentaa myös arki-iltoihin ja viikonloppuihin niin ei mene koko loma työlerillä niin jaksaa jatkaa myös lomien jälkeen tekemistä eikä yrittää sulloa liian ahtaaseen aikatauluun.

Mitä meinaa levyvalmis? Onko tasotukset tehty jos on niin millä tasolla, ruuvikannat ja saumat vai huolellinen ylitasoitus? Entä katot, paneelia, kipsiä vai mitä? Kiintokalusteissakin on valtavat erot, joku ikeakaappi liukupeiliovilla ja vähän monipuolisemmilla sisuskaluilla syö reilusti aikaa, yksinkertaisemman tekee nopeastikin. Keittiön peruskaapit on nopeita tehdä, mutta esim integroidu liesituulettimet ja kodinkoneet voi olla yllättävän työläitä. Mitä työkaluja löytyy ja Onko noihin tarkoitus panostaa? Nopeuttavat töitä reilusti. Seitsemän viikkoa kuulostaa kyllä tiukalta, vaikka olisi osaavakin kaveri hyvillä työkaluilla.
Ei tasoituksia tai saumojen teippauksia, levyt lyöty seinille ruuveilla. Integroituja kodinkoneita ei ole tulossa, liesi ja uuni nurkkaan, astianpesukone korotettuna.
Jotain työkaluja löytyy valmiiksi, ruuviväänni, porakone iskulla ja ilman, upotusaha ohjainkiskolla. Oiko- ja tasohöylä, myös käsiversio oikosta. Kaikki koneet kyllä hankitaan sikäli mikäli tarve tulee. Mitkä olisi sellaisia hankittavia joita kanttataa miettiä?

Varmaan riippuu miten tehokkaasti aiotte tehdä ja montako tuntia päivässä.
Kai niitä nyt 10h päiviä tulee tehtyä.


"Saanut" nähdä ja seurata tämän tyyppisiä projekteja työnpuolesta sivusta, niin kyllä tuntuu aikaa menevän suunniteltua enemmän. Varsinkin jos ei ole ennen tehnyt, mitään laajempaa remonttia. Kannattaa huomioida että välillä tulee päiviä ellei jopa viikkoja ettei mitään saa aikaiseksi (ei ehdi, ei innosta tai sit ei vaan mikään onnistu), erityisesti sitten kun oman työn ohella tekee.
Tämä varmasti suurin riski myös tässä meidän projektista.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
274
Kiitoksia jo tässä vaiheessa arvioista, pitää vieläkin ehkä tuota arviota suoraan huojentaa myös arki-iltoihin ja viikonloppuihin niin ei mene koko loma työlerillä niin jaksaa jatkaa myös lomien jälkeen tekemistä eikä yrittää sulloa liian ahtaaseen aikatauluun.



Ei tasoituksia tai saumojen teippauksia, levyt lyöty seinille ruuveilla. Integroituja kodinkoneita ei ole tulossa, liesi ja uuni nurkkaan, astianpesukone korotettuna.
Jotain työkaluja löytyy valmiiksi, ruuviväänni, porakone iskulla ja ilman, upotusaha ohjainkiskolla. Oiko- ja tasohöylä, myös käsiversio oikosta. Kaikki koneet kyllä hankitaan sikäli mikäli tarve tulee. Mitkä olisi sellaisia hankittavia joita kanttataa miettiä?



Kai niitä nyt 10h päiviä tulee tehtyä.




Tämä varmasti suurin riski myös tässä meidän projektista.
Seinien tasoitus oli omasta kokemuksesta yllättävän aikaa vievää puuhaa. Se ainakin yllätti omassa projektista kun ite tasotteli seinät. Tosin homma tuli tehtyä ihan käsipelillä, jollaa ruiskulla varmaa nopeampaa.

Katkaisusirkkeli nyt ainakin oli itsellä ahkerassa käytössä, mutta yllättävän paljon sitä tarvii kaikennäköstä työkalua. Kalliiksi tulee jos kaikki pitää erikseen ostaa.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
nopee kyssäri kaikilta
oletteko ottaneet vain yhden 240l polttokelpoisen jäte astian ?
ja nyt tietenkin sitten biojätteille oman kompostorin ?
vai monilokero astian johon saa muovit,pahvit,lasit ja metallit ?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
354
Kiitoksia jo tässä vaiheessa arvioista, pitää vieläkin ehkä tuota arviota suoraan huojentaa myös arki-iltoihin ja viikonloppuihin niin ei mene koko loma työlerillä niin jaksaa jatkaa myös lomien jälkeen tekemistä eikä yrittää sulloa liian ahtaaseen aikatauluun.



Ei tasoituksia tai saumojen teippauksia, levyt lyöty seinille ruuveilla. Integroituja kodinkoneita ei ole tulossa, liesi ja uuni nurkkaan, astianpesukone korotettuna.
Jotain työkaluja löytyy valmiiksi, ruuviväänni, porakone iskulla ja ilman, upotusaha ohjainkiskolla. Oiko- ja tasohöylä, myös käsiversio oikosta. Kaikki koneet kyllä hankitaan sikäli mikäli tarve tulee. Mitkä olisi sellaisia hankittavia joita kanttataa miettiä?



Kai niitä nyt 10h päiviä tulee tehtyä.




Tämä varmasti suurin riski myös tässä meidän projektista.
Kyllähän noissa hetki menee tehdessä, lattiat, katot ja kalusteet kasaa aika helposti itse.

Vinkkinä sanoisin että otat hyvän viimeistelymiehen hoitamaan listoituksen ja keittiön, kph yms kalusteiden saumakset jne tuntipalkalla töihin kun saat "isoimmat" tehtyä alta pois. Jos pitäisi veikata niin noihin menisi pari päivää ja yleisilme on eri luokkaa kuin itse harjoitellessa.

E: muutaman keittiön kasanneena.. kannattaa mitata kahdesti kaappien ripustuskiskot (jos on) kohdilleen, menee loppu helposti. Välitilaan olen itse laittanut levyn, ainakin bauhaus sahaa odotellessa sen mittoihin ja tekee lisähinnasta rasianreiät
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
nopee kyssäri kaikilta
oletteko ottaneet vain yhden 240l polttokelpoisen jäte astian ?
ja nyt tietenkin sitten biojätteille oman kompostorin ?
vai monilokero astian johon saa muovit,pahvit,lasit ja metallit ?
Meillä on yksi 140L astia ja sen tyhjennys oli alkuun 2 viikon välein, mutta pidennettiin se melkein heti kuukauteen. Jos ei vaipparoskaa tulisi, niin riittäisi hyvin 2 kuukauden välein tyhjennys. Kompostijäte kompostoidaan omalla lämpökospostorilla ja muut jäte (pahvi, paperi, muovi, lasi, metalli) viedään kunnan kierrätyspisteille, joita on esim. kaupan ja päiväkodin pihassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Seinät voi tasoittaa monella tavalla, mutta amatöörille suositus levyjen saumaus ja ruuvit valmistasoitteella. Tarpeet: saumatasoitetta luokkaa paljon, lastat 6cm ja 30cm mieltymysten mukaan. Aikaa päivä per huone, aluksi hitaampaa, mutta nopeutuu. Kannattaa katsella videoita aiheesta. Seuraavaksi ylitasoitus. Tarpeet: valmistasoitetela varrella ja laadukas 60cm liippi. Kumpaakaan ei todennäköisesti löydä rautakaupasta, eli tilattava. Telattavaa tasoitetta luokkaa paljon. 2 henkilöä tekee pari huonetta päivässä (toinen telaa, toinen liippaa). Lopuksi hionta ja pohjamaali, 1-2 huonetta per päivä, paikkaukset ja pintamaali 1-2 huonetta per päivä. Välineet varrellinen tela ja varrellinen hiomalevy ja hiomakuutioita. Sniiduilija sotkee tasoitteensa itse, säästää huonolaatuisilla teloilla ja hankaloittaa muutenkin tekemistään muutaman päivän edestä. Helposti palaa kokonaisuudessa pariviikkoa aikaa. katot paneelista riippuen 1-2pv per huone. Kipsilevyillä 2-3pv per huone (vaatii edellisten lisäksi kipsilevynostimen ja varrellisen liipin, työvaiheet samat kuin seinissä). Nurkat on työläitä ja listoilla voi oikoa jonkunverran jos niitä sietää. Ulkonurkkien vahvistukseen vahva suositus Aquadead-listoille. Kalliita, mutta todella paljon helpompia, nopeampia ja "virhesietoisempia" kuin metallilistat.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
354
Seinät voi tasoittaa monella tavalla, mutta amatöörille suositus levyjen saumaus ja ruuvit valmistasoitteella. Tarpeet: saumatasoitetta luokkaa paljon, lastat 6cm ja 30cm mieltymysten mukaan. Aikaa päivä per huone, aluksi hitaampaa, mutta nopeutuu. Kannattaa katsella videoita aiheesta. Seuraavaksi ylitasoitus. Tarpeet: valmistasoitetela varrella ja laadukas 60cm liippi. Kumpaakaan ei todennäköisesti löydä rautakaupasta, eli tilattava. Telattavaa tasoitetta luokkaa paljon. 2 henkilöä tekee pari huonetta päivässä (toinen telaa, toinen liippaa). Lopuksi hionta ja pohjamaali, 1-2 huonetta per päivä, paikkaukset ja pintamaali 1-2 huonetta per päivä. Välineet varrellinen tela ja varrellinen hiomalevy ja hiomakuutioita. Sniiduilija sotkee tasoitteensa itse, säästää huonolaatuisilla teloilla ja hankaloittaa muutenkin tekemistään muutaman päivän edestä. Helposti palaa kokonaisuudessa pariviikkoa aikaa. katot paneelista riippuen 1-2pv per huone. Kipsilevyillä 2-3pv per huone (vaatii edellisten lisäksi kipsilevynostimen ja varrellisen liipin, työvaiheet samat kuin seinissä). Nurkat on työläitä ja listoilla voi oikoa jonkunverran jos niitä sietää. Ulkonurkkien vahvistukseen vahva suositus Aquadead-listoille. Kalliita, mutta todella paljon helpompia, nopeampia ja "virhesietoisempia" kuin metallilistat.
Tuossa oli hyvä tiivistelmä, itse joskus koitin tuota telattavaa tasoitetta ja ainakaan niillä helteillä ei kannattanut kovin isoa aluetta kerralla tehdä. Neliö tai kaksi kerrallaan, liippaus, lisää tasoitetta, suihkepullosta vettä "saumaan" ja eteenpäin. Jos kerkisi pinta kuivamaan niin lasta otti kökköjä mukaan jo tehdyltä pinnalta

E: lisätään nyt vielä että tuon lasikuitutapettien poiston, ylitasoitus ja hiontaurakan jälkeen vannoin teettäväni tasoituksen jatkossa ammattimiehellä.. :D
 
Liittynyt
04.06.2022
Viestejä
15
Onkohan eri yrityksillä paljonkin eroja siinä kuinka paljon tarjoavat eri sisustusvaihtoehtoja avaimet käteen paketteihin? Ilmeisesti osalla ei ainakaan ihan hirveästi noita vaihtoehtoja ole valittavana. Harmi kun en ainakaan keneltäkään löytänyt mitään esitettä mistä voisi katsella kuinka paljon mikäkin toisi lisähintaa.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
538
Onkohan eri yrityksillä paljonkin eroja siinä kuinka paljon tarjoavat eri sisustusvaihtoehtoja avaimet käteen paketteihin? Ilmeisesti osalla ei ainakaan ihan hirveästi noita vaihtoehtoja ole valittavana. Harmi kun en ainakaan keneltäkään löytänyt mitään esitettä mistä voisi katsella kuinka paljon mikäkin toisi lisähintaa.
on varmasti.
kastellilla taitaa olla laajin valikoima (yli kymmenen laatta vaihtoehtoa yms) sitten perässä designtalo ja jukkatalo (alle kymmenen vaihtoehtoa)..
esitteet saat kun menet käymään ko talopakettifirmojen toimistolla kun julkisia nuo eivät taida olla :)
joihinkin talopaketteihin voit saada tehtyä niin että ostat itse laatat/tapetit ja firma laittaa ne vain seinille (varsinkin jos lattialle tulee perus 10x10 laattaa ja seiniin perus tapettia) mutta yleistä tämä ei ole eli he suosivat kyllä niitä perusmalliston malleja.
itse teimme juurikin niin että ostimme vain sisutusta vaille valmiin talon niin saadaan valita ihan mitkä tahansa laatat yms tapetit seinille :D (toki sisustusta vaille valmis talo yleensä tarkoittaa myös sitä ettei esim pesutiloja tehdä ollenkaan eli nekin pitää sitten itse tehdä tai teetättää ammattilaisella)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 274
Viestejä
4 231 518
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom