Valmistalopaketit

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Kuka sen sitten piirtää puhtaaksi?
Oma idea olisi piirrättää puhtaaksi jollakin (kenellä?), ja kun minulla on valmis puhtaaksi piirretty pohja valmiina, niin sen perusteella alan kilpailuttamaan talotehtaita/rakentajia?
Arkkitehtiä en tarvitse tilojen suunnitteluun (3-d:nä ja tarkkoina mittoina senttimetreineen ja mittakaavoineen osaan piirtää itsekin), mutta puhtaaksi piirtämiseen tarvitsen henkilön. Ja tietysti siihenkin, että osaa kertoa/piirtää/opastaa, mitä rakenneratkaisuja esim. seinän sisään liukuva liukuovi vaatii ja miten läpiviennit/vesikytkennät yms. pitää perustukseen tms. minne ne ikinä vedetäänkään vetää, jos vesipisteitä esim. saarekkeessa jne. ja että minkä kokoisia ikkunoita voi laittaa x-korkeaan tilaan ja että miten hulavedet yms. hallitaan jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Riippuu siitä tekemästäni pohjasta ja sen tarkkuudesta. Jos se on piirretty mittakaavassa vaikka ruutupaperille eli siitä saa suoraan tietokoneelle skannattua pohjan, onnistuu tuo piirrättäminen ihan vaikka Granon, Kopiiniinin tai vastaavien painofirmojen kautta. Näin saat ne niin paperisena kuin .cad muodossa ja vektoroituna .pdf:ksi.
Sitten jos omat piirtotaidot on luokkaa olematon, kannattaa googlata joku tmi piirtäjä ja piirrättää siellä.

Hyvästä luonnoksesta (eli about mittakaavassa, kaikki väliseinien paikat, mitat ja seinäpaksuudet kuvissa) tuollaisen piirtäminen on 300-500€ ja siihen pari 50-100€ korjauskierrosta päälle.

Painofirmalla piirrättänyt pari 50-70-luvun 34 kertaa kopioitua ja joka suuntaan vinossa olevaa kuvaa uusiksi ja hinta ollu juurikin tuota luokkaa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Riippuu siitä tekemästäni pohjasta ja sen tarkkuudesta. Jos se on piirretty mittakaavassa vaikka ruutupaperille eli siitä saa suoraan tietokoneelle skannattua pohjan, onnistuu tuo piirrättäminen ihan vaikka Granon, Kopiiniinin tai vastaavien painofirmojen kautta. Näin saat ne niin paperisena kuin .cad muodossa ja vektoroituna .pdf:ksi.
Sitten jos omat piirtotaidot on luokkaa olematon, kannattaa googlata joku tmi piirtäjä ja piirrättää siellä.

Hyvästä luonnoksesta (eli about mittakaavassa, kaikki väliseinien paikat, mitat ja seinäpaksuudet kuvissa) tuollaisen piirtäminen on 300-500€ ja siihen pari 50-100€ korjauskierrosta päälle.

Painofirmalla piirrättänyt pari 50-70-luvun 34 kertaa kopioitua ja joka suuntaan vinossa olevaa kuvaa uusiksi ja hinta ollu juurikin tuota luokkaa.
Kai sinne piirrustuksiin pitää niitä rakennusjuttujakin lisäillä?? eli niitä rakenteita yms. toteutustapoja? Ja kaikkea paloluokitusta (EI30), yms. mitä lie perustuksien mittoja tms. mistä ei itsellä ole osaamista. Vai osaako ne painofirmat ne piirtää sinne?
Osaan itse siis laittaa sentilleen mittakaavat jne. ja huonekalutkin ja kalustuskin on mitattu siten ja sijoitettu niitä "omaan pohjaan", mutta pakkohan se on jollakin tarkastaa, jos virheitä on tullut tehtyä. Minulta puuttuu se ammattilaisen osaaminen siinä, että se näyttää "oikealta piirrustukselta". Onko se rakennusmestari siinä parasta kaveri tai joku rakennusinsinööri?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kai sinne piirrustuksiin pitää niitä rakennusjuttujakin lisäillä?? eli niitä rakenteita yms. toteutustapoja? Ja kaikkea paloluokitusta (EI30), yms. mitä lie perustuksien mittoja tms. mistä ei itsellä ole osaamista. Vai osaako ne painofirmat ne piirtää sinne?
Osaan itse siis laittaa sentilleen mittakaavat jne. ja huonekalutkin ja kalustuskin on mitattu siten ja sijoitettu niitä "omaan pohjaan", mutta pakkohan se on jollakin tarkastaa, jos virheitä on tullut tehtyä. Minulta puuttuu se ammattilaisen osaaminen siinä, että se näyttää "oikealta piirrustukselta". Onko se rakennusmestari siinä parasta kaveri tai joku rakennusinsinööri?
Ethän sinä mitään tarkkoja piirustuksia tarvitse. Piirtele vaan se pohja/pohjat vaikka kynällä ruutupaperille, kyllä siitä se idea/toiveet näkyy mitä olet haluamassa. Eli mihin järjestykseen huoneet ja kalusteet halutaan, minkä kokoisia jne. Olennaista on, että pystyt piirtämään sellaisen pohjan, joka ei ole niin pielessä että rakentajat/talotehtaat pitäisivät sitä täysin toteuttamiskelvottomana. Tämä taas riippuu osaamisestasi. Ja vaikka suunnitelma olisi toteuttamiskelvoton, se on silti hyödyllinen lähtökohta keskustelulle niistä tarpeista.

Talotehdas kyllä piirtää sinulle luonnokset ja antaa tarjouksen, tässä vaiheessa suunnitelma on sitten mittakaavassa. Se myös huomioi tarvittavat palomääräykset ja rakenteet ja materiaalit, niitä ei tosin kovin tarkkaan luonnoksiin merkitä.

Jos taas haluat lyödä kaiken lukkoon ja tehdä tarkat suunnitelmat ennen kuin pyytelet tarjouksia, suosittelen että otat suunnittelijan joka osaa asiansa. Pientalossa se skaala voi olla rakennusmestarista SAFA-arkkitehtiin.

Suunnittelu on ennen kaikkea muuta, kuin piirtämistä. Piirtäminen on helppoa ja sivuseikka, suunnittelu vaikeampaa ja olennaista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itse kun piirtelee, niin kannattaa muistaa, että jokaisella rakenneosalla on nollaa suurempi paksuus. Meidän remonttisuunnitelmat, joissa huonejako meni melkolailla kokonaan uusiksi, piirsi remppafirman palkkaama rakennesuunnittelijaopiskelija. Mitat eivät varsinaisesti olleet ihan tarkkoja ja suurin heitto kuvan ja todellisuuden välillä on 15 cm. Oli sentään vieman tuuria, kun n. 10 cm kapeammaksi jääneeseen suihkutilaan olin kuvista mitannut ammeelle sopivan koon, ja mahtui sentään vielä. 2 cm jäi tilaakin!
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Talotehdas kyllä piirtää sinulle luonnokset ja antaa tarjouksen, tässä vaiheessa suunnitelma on sitten mittakaavassa. Se myös huomioi tarvittavat palomääräykset ja rakenteet ja materiaalit, niitä ei tosin kovin tarkkaan luonnoksiin merkitä.

Jos taas haluat lyödä kaiken lukkoon ja tehdä tarkat suunnitelmat ennen kuin pyytelet tarjouksia, suosittelen että otat suunnittelijan joka osaa asiansa. Pientalossa se skaala voi olla rakennusmestarista SAFA-arkkitehtiin.

Suunnittelu on ennen kaikkea muuta, kuin piirtämistä. Piirtäminen on helppoa ja sivuseikka, suunnittelu vaikeampaa ja olennaista.
Haluan piirrustukset, joilla voin kilpailuttaa talotehtaita. Siihen kelpaa kyllä talotehtaankin piirtämät piirrustukset, jos ne saa itselle käyttöön? Saako? Voin kyllä ne talotehtaallakin piirrättää, ei siinä.
Haluan tehdä nimenomaan tarkat suunnitelmat, johon voin jonkin verran joustovaraa antaa (jos kyseinen talotehdas sitä tarvitsee suunnitelman toteuttamiseen).

Eli oma tavoite olisi siis: Piirrätän puhtaaksi suunnitelmat jollakin (talotehdas tai rakennusmestari tai arkkitehti vai kuka tämän hommas osaakaan). Niiden pohjalta alan kyselemään tarjouksia talotehtaista, että toteuttakaa kyseinen suunnitelma (pieniä joustovaroja voisin antaa esim. ikkunoihin kokoihin jne.). Ja koska suunnitelma ts. rakennuspiirrustukset ovat vakiot (eikä joka talotehtaalla omansa), niin tällöin olisi helpompi kilpailuttaa? Joustovaraa antaisin lähinnä pakollisiin asioihin (jos joku ehdottomani rakenneratkaisu (esim. rakenteen sisään menevät liukuovet) ovat mahdottomia toteuttaa tai esim. liian kalliita.
----
Mulle on siis toki ok, että joku talotehdas mulle kaiken piirtää, mutta en missään nimessä halua olla naitettu kyseiseen talotehtaaseen pelkästään, jos se onkin vaikka kallis. Ja mitään järkeä mun ei ole mitään "valmista pohjaa" muokkailla, kun muutokset maksaa (kun niitä on paljon) ja tulee joka tapauksessa omilla piirrustuksilla/ideoilla?
Eli enhän minä mitenkään voi kilpailuttaa ennen piirrustuksia ja "valmista suunnitelmaa"? Muutenhan jokainen talopakettitehdas rupeaa tarjoamaan mulle omia suunnitelmiaan ja omia jippojaan (ja jokainen joutuu uusiksi kyseisen talon piirtämään mulle piirrustuksineen,?). Tavoittelen siis vakioitua

Onko kommentteja? Itse olen siis etsimässä juurikin rakennusmestaria tai ehkä arkkitehtiä. Miten se arkkitehti, laskeeko se jotain toteuttamiskelpoisuutta, vai onko se nimenomaan enemmän huonesuunnittelun, toimivuuden ja ulkonäön spesialisti? Nimimerkillä etsin henkilöä, joka kertoo miten mun suunnitelmat voidaan toteuttaa - en tarvitse huonesijoittelussa vinkkejä tms.

EDIT: Omat "ajatukset" saatu siis PRKK -koulutukesta. Siellä tämä asiantuntija opetti mielestäni, että jos tulee omalla pohjalla, niin "ihan hyvä taktiikka" on piirrättää tällä projektitukihenkilöllä tms. piirrustus valmiiksi, jonka kanssa (projektitukihenkilö mukana) menee sitten kilpailuttamaan tai tekemään kauppoja talotehtaalle. Jotain sellaista hän muistaakseni varoitteli, että jos antaa talotehtaiden itse piirtää ja tarjota ns. puhtaalta pöydältä, niin voi olla että tarjouksia on hankala vertailla ja toisesta puuttuu toista ja toisesta toista.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kyllä minusta nyt haiskahtaa, että kannattaisi palkata se ammattitaitoinen suunnittelija. He eivät toki ole puhtaaksipiirtäjiä, vaan suunnittelijoita. Se ei silti estä sinua piirtämästä niille omaa pohjaasi malliksi, josta jalostavat sinulle hyvän suunnitelman.

Seinän sisään menevät liukuovet nyt ovat yksi lillukanvarsi. Voit vaikka googlettaa Liuneen sivut ja todeta, että se valmis elementti menee siihen 66 mm:n kertopuurungon sisään nätisti. Se on suunniteltu nimenomaan sen tavallisimman väliseinärungon kanssa yhteensopivaksi ja ainoa asia mitä sun tarvii miettiä, on se että siihen oven kohdalle ei sitten enää voi porailla mitään kiinnityksiä levytyksen läpi.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Hommaa ensin vaikka se vastaavamestari. Sekin osaa kertoa että miten ne paloluokat menee, ja minne tarvitaan paloikkunoita yms.

Ihan millilleen tai sentilleen ei kannata sitä alustavaa suunnitelmaa tehdä. Mutta tupakka-askin kanteen piirretyllä pohjalla talotehtailta saa kyllä tarjouksia. Ja luonnoskuvat tulee ilmaiseksi. Jotkin toimittajat voivat jopa tehdä 3d-pdf:n. Muistaakseni me hioimme yhden toimittajan kanssa pohjan kuntoon, sieltä tuli luonnoskuvat ja tarjous. Itse piirtelin luonnoskuvan pohjalta paperille omat luonnoskuvat, joilla mentiin seuraavaan paikkaan. Jokin ehto piti kyllä allekirjoittaa, että näillä kuvilla ei sitten rakennella.

Oma mutu on, että parempi mennä juuri tuolla tupakka-askinkanteen piirretyllä kuvalla, kuin tarkoilla valmiilla piirroksilla. Koska eri talotoimittajilla voi olla omia mieltymyksiä/kokemuksia/mielipiteitä tai jotain muuta siltä väliltä, miksi jotain ei juuri tietyllä tavalla kannata tehdä. Ja lätkäsevät sitten siihen hintalappuun niitä toiminta tonneja, jotka voi sitten neuvotella pois tai hyväksyä. Tämä siis vain oma mielipide, eikä pohjaudu mihinkään kokemuksiin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Kyllä minusta nyt haiskahtaa, että kannattaisi palkata se ammattitaitoinen suunnittelija. He eivät toki ole puhtaaksipiirtäjiä, vaan suunnittelijoita. Se ei silti estä sinua piirtämästä niille omaa pohjaasi malliksi, josta jalostavat sinulle hyvän suunnitelman.

Seinän sisään menevät liukuovet nyt ovat yksi lillukanvarsi. Voit vaikka googlettaa Liuneen sivut ja todeta, että se valmis elementti menee siihen 66 mm:n kertopuurungon sisään nätisti. Se on suunniteltu nimenomaan sen tavallisimman väliseinärungon kanssa yhteensopivaksi ja ainoa asia mitä sun tarvii miettiä, on se että siihen oven kohdalle ei sitten enää voi porailla mitään kiinnityksiä levytyksen läpi.
Joo siis nimenomaan haluan ammattilaisen suunnittelemaan ja piirtämään loppuun, eli ei siitä ollut tarkoitus tinkiä ja olen valmis maksamaan siitä, mutta tiettyyn talotehtaaseen en halua olla sidottuna (eli vissiin talotehtaalla piirrättäminen ei tässä sovellu?). Mut sen lisäksi haluan ne piirrustukset piirrettynä puhtaana ja toteuttamiskelpoisena. Sen takia haluan mielellään just omilla piirrustuksilla mennä neuvottelemaan (eli suunnittelijan tai rakennusmestarin piirtäminä) talotehtaille, kun jos jokainen tehtaista piirtää omansa, niin tarjoukset eroaa toisistaan runsaasti ja ovat kauttaaltaan myös erilaisia (ja erot vaikeammin huomattavissa).
-
Kävin siis tuolla PRKK-koulutuksessa (rakentajakoulutuksessa) ja näin se mielestäni/muistaakseni opetti, että mikäli haluaa onnistua kilpailutuksessa omalla pohjalla, niin kannattaa piirrättää suunnittelijalla tai jollain rakennusmestarilla pohja valmiiksi (eli varmaankin toteuttamiskelpoiseksi), jonka kanssa menee talotehtaisiin kysymään tarjouksia, ja parasta olisi, jos kyseisen suunnitelman piirtäjä (eli se ammattisuunnittelija tai rakennusmestari tms. projektitukihenkilö) on vielä matkassa talotehtaan kanssa neuvotellessa, ettei tule "vedätetyksi".

Jos menen talotehtaalle pyytämään puhtaaksi piirtämistä ja tarjousta, niin onko tuo sitten ns. ilmaista? Tietenkin pitää sitten useissa eri tehtaissa käydä pyytämässä piirtämistä, jos ei ole niitä "omaan käyttöön saatuja" piirrustuksia. Kai se tuollakin tavalla onnistuisi ja varmaan ihan toimiva tapa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
532
Joo siis nimenomaan haluan ammattilaisen suunnittelemaan ja piirtämään loppuun, eli ei siitä ollut tarkoitus tinkiä ja olen valmis maksamaan siitä, mutta tiettyyn talotehtaaseen en halua olla sidottuna (eli vissiin talotehtaalla piirrättäminen ei tässä sovellu?). Mut sen lisäksi haluan ne piirrustukset piirrettynä puhtaana ja toteuttamiskelpoisena. Sen takia haluan mielellään just omilla piirrustuksilla mennä neuvottelemaan (eli suunnittelijan tai rakennusmestarin piirtäminä) talotehtaille, kun jos jokainen tehtaista piirtää omansa, niin tarjoukset eroaa toisistaan runsaasti ja ovat kauttaaltaan myös erilaisia (ja erot vaikeammin huomattavissa).
-
Kävin siis tuolla PRKK-koulutuksessa (rakentajakoulutuksessa) ja näin se mielestäni/muistaakseni opetti, että mikäli haluaa onnistua kilpailutuksessa omalla pohjalla, niin kannattaa piirrättää suunnittelijalla tai jollain rakennusmestarilla pohja valmiiksi (eli varmaankin toteuttamiskelpoiseksi), jonka kanssa menee talotehtaisiin kysymään tarjouksia, ja parasta olisi, jos kyseisen suunnitelman piirtäjä (eli se ammattisuunnittelija tai rakennusmestari tms. projektitukihenkilö) on vielä matkassa talotehtaan kanssa neuvotellessa, ettei tule "vedätetyksi".

Jos menen talotehtaalle pyytämään puhtaaksi piirtämistä ja tarjousta, niin onko tuo sitten ns. ilmaista? Tietenkin pitää sitten useissa eri tehtaissa käydä pyytämässä piirtämistä, jos ei ole niitä "omaan käyttöön saatuja" piirrustuksia. Kai se tuollakin tavalla onnistuisi ja varmaan ihan toimiva tapa.
Ainakin me tehtiin talotehtaan kanssa ensin pohja oman mieltymyksen mukaisen ja sitten kilpailutus sillä pohjalla kaikissa muissakin. Ilmaista se oli saada ne kuvat meille ainakin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Ainakin me tehtiin talotehtaan kanssa ensin pohja oman mieltymyksen mukaisen ja sitten kilpailutus sillä pohjalla kaikissa muissakin. Ilmaista se oli saada ne kuvat meille ainakin.
Oliko se piirrustus sellanen rakennuspiirrustus ihan tarkkoine mittoineen ja noh vaikka ikkunakokoineen? Kuulostaa hyvältä. Ehkäpä käyn piirrättämässä! Kehtaatko firmaa sanoa, mikä antoi sen piirrustuksen itselle (jota voi kilpailutuksessa käyttää)?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
532
Mitat olivat kaikki siinä, ei siinä varmasti ollut ihan kaikki mitat mutta kaikki olennaiset mitat olivat. Jetta-Talon tai Kastellin kanssa muistaakseni tehtiin se piirrustus (veikkaisin Jetta). Mutta uskon että melkein kaikilla on sama että tekevät piirrustukset ja saat tarjouksen samalla. Ja sitä voi pitää lähtökohtana ja kilpailuttaa siitä eteenpäin kaikkien haluamasi firmojen kanssa, myös sen ensimmäsien talotehtaan tarjous (tottakai)..
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Mitäs hyviä lehtiä löytyy talon suunnitteluun liittyen?
Suuri Talo Extra

Entäpä muita hyviä sivustoja, joka keskittyisi enemmänkin rakentamiseen ja suunnitteluun eikä niinkään remontointiin?
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Mitäs hyviä lehtiä löytyy talon suunnitteluun liittyen?
Suuri Talo Extra

Entäpä muita hyviä sivustoja, joka keskittyisi enemmänkin rakentamiseen ja suunnitteluun eikä niinkään remontointiin?
Omaan kokemukseeni nojaten kannattaa kääntyä arkkitehdin suuntaan. Piirtelin ensin varmaan toistakymmentä insinöörihenkistä luonnosta ennen kuin arkkitehti hoiti homman hienosti maaliin.

Asuinalueemme arkkitehtien piirtämät talot erottuvat edukseen muista taloista. Toki se maksaa muutaman tonnin, mutta tuleepahan todennäköisesti toimivampi ja tyylikkäämpi ratkaisu.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
@maustevoi
Nyt kannattaisi varmaan aluksi päättää mitä haluat.

Ymmärrän kyllä että "suunnitella itse talon" mutta mitä se sisältää? Jos haluat suunnitella kantavat rakenteet, pohjat, lvis tekniikan vedot, kierrot, äänieristykset yms itse niin ymmärrän sen. Silloin täytyy tosiaan palkata mielellään arkkitehti sekä rak.suunnittelija ja varata tähän suunnitteluun se 5000-10000€. Onko sinulla jo rakennuspaikka? Mitä rajoja/velvollisuuksia se asettaa suunnittelulle niin tontin kuin kunnan puolesta? Tällä suunnitelmalla kilpailutus edellyttää myös kahta asiaa: a) olet valmis maksamaan extraa siitä että talotehdas toteuttaa ne ratkaisut juuri kuten haluat eikä sen oman hyväksi todetun ja kustannustehokkaimman mallin mukaan tai b) olet valmis muuttamaan ne omat rahalla tekemäsi suunnitelmat ja piirrättämäsi rakenneratkaisut talotehtaan vakiomallisiksi.

Jos taas haluat suunnitella vain talon pohjan eli seinien, huoneiden, valojen, pistorasioiden, kytkimien, terassien, ikkunoiden, yms sijainnit, koot ja mallit, siihen kelpaa ihan ruutupaperi tai voit tehdä sen omasta päästäsi talotehtaan suunnittelijan kanssa. Monesti saat ne kuvaluonnokset sieltä talotehtaalta ihan ilmaiseksi jotka riittävät suunnitelmasi kilpailutukseen. Viralliset rak.kuvatkin sinulle varmasti antavat 400-500€ maksua vastaan jotka kelpaavat sitten vaikka rakennusluvan hakuun.

Sanoisin että vaikka luulet haluavasi ensimmäistä niin jälkimmäinen on se mitä oikeasti nyt kaipaat. Tuo vaihtoehto a vaatii joko paljon rahaa, tai osaamista ja on siksi yleisin tapa silloin kun rakennetaan jotain erikoisempaa tai rakennutetaan itse eikä talotehtaiden kautta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
@maustevoi
Nyt kannattaisi varmaan aluksi päättää mitä haluat.

Ymmärrän kyllä että "suunnitella itse talon" mutta mitä se sisältää? Jos haluat suunnitella kantavat rakenteet, pohjat, lvis tekniikan vedot, kierrot, äänieristykset yms itse niin ymmärrän sen. Silloin täytyy tosiaan palkata mielellään arkkitehti sekä rak.suunnittelija ja varata tähän suunnitteluun se 5000-10000€. Onko sinulla jo rakennuspaikka? Mitä rajoja/velvollisuuksia se asettaa suunnittelulle niin tontin kuin kunnan puolesta? Tällä suunnitelmalla kilpailutus edellyttää myös kahta asiaa: a) olet valmis maksamaan extraa siitä että talotehdas toteuttaa ne ratkaisut juuri kuten haluat eikä sen oman hyväksi todetun ja kustannustehokkaimman mallin mukaan tai b) olet valmis muuttamaan ne omat rahalla tekemäsi suunnitelmat ja piirrättämäsi rakenneratkaisut talotehtaan vakiomallisiksi.

Jos taas haluat suunnitella vain talon pohjan eli seinien, huoneiden, valojen, pistorasioiden, kytkimien, terassien, ikkunoiden, yms sijainnit, koot ja mallit, siihen kelpaa ihan ruutupaperi tai voit tehdä sen omasta päästäsi talotehtaan suunnittelijan kanssa. Monesti saat ne kuvaluonnokset sieltä talotehtaalta ihan ilmaiseksi jotka riittävät suunnitelmasi kilpailutukseen. Viralliset rak.kuvatkin sinulle varmasti antavat 400-500€ maksua vastaan jotka kelpaavat sitten vaikka rakennusluvan hakuun.

Sanoisin että vaikka luulet haluavasi ensimmäistä niin jälkimmäinen on se mitä oikeasti nyt kaipaat. Tuo vaihtoehto a vaatii joko paljon rahaa, tai osaamista ja on siksi yleisin tapa silloin kun rakennetaan jotain erikoisempaa tai rakennutetaan itse eikä talotehtaiden kautta.
Noh, näiden kuvausten perusteella haluan nimen omaan tuota jälkimmäistä. Tosin sillä poikkeuksella, että olen valmis maksamaan tarvittaessa vaikka sen 0- 10 000e siitä suunnittelustakin, jos siitä on hyötyä kilpailutukselle/toteutuksille.

Minulle käy ihan hyvin talotehtaiden tarjoamat ratkaisut, kunhan itse suunnittelen tilojen käyttöä ja näitä ns. yksinkertaisia asioita käytännöllisesti (en tekniseltä toteutukselta). Eli juurikin tilojen sijoittelua yms. ja näitä pieniä "lisävarusteita" taloon (liukuovia rakenteiden sisään, pistorasioita ikkunoiden päälle jouluvaloille jne.).. Ei siis mitään ihmeellistä.

Tavoitteena oli siis, että joku muu eli joku muu ammattilainen suunnittelee minulle nuo kaikki rakenteet, lvis, äänieristykset yms. minun pohjan perusteella. Olen ollut käsityksessä, että helpoiten tämä onnistuisi juurikin "irrallisella suunnittelijalla/mestarilla", jonka läsnä ollessa lähtisimme vasta tarjouksia hakemaan (eli olisin nimenomaan valmis maksamaan suunnitteluvaiheesta x määrän euroja, jos sillä saa x hyötyjä)..
Tämä mielikuva mulle jäi, että PRKK-kouluttaja sanoi, että paras mahdollinen tilanne on, jos talokauppoja/tarjouksia kysellessä on ammattihenkilö matkassa "minun puolella" eli ts. joku rakennusmestari/suunnittelija tai muu ammattihenkilö, joka pitää minun puolia (eikä ole ns. talotehtaan puolella rakennusmestarina).

Mutta joo, vaikuttanee näiden kommenttien perusteella siltä, että on sama mennä suoraan talotehtaille että "tarjotkaapa tämän piirrustuksen pohjalta minulle talon tekoa"..?
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Ihan hyvin voit mennä talotehtaalle omien toiveidesi kanssa, koska olet valmis mahdollisiin talotehtaankin ratkaisuihin. Tai kotiinhan ne tulee jos haluat. Pidä kiinni niistä asioista, mitkä ovat sinulle tärkeitä. Paitsi jos sinulle kerrotaan että siinä ei ole järkeä, niin mieti avoimin mielin onko niin. Kyllä se myyjä kertoo missä voi säästää ja mikä on kallista. Ja jos saat sen ammattilaisen sinne mukaan, niin hommassa on vielä enemmän järkeä. Niitä muita kuin pääpiirustuksia ei kannata tässä vaiheessa stressata, voit saada ne talotehtaankin kautta.

Mutta kuten aiemmin todettua, oma palkattu suunnittelija on silti parempi ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Tässä ketjussa yllättävän moni tuntuu piirtävän/piirrättävän ensin pohjan jota lähtee kilpailuttamaan eri talotehtailta. Ymmärrän että noin saa varmasti helposti keskenään verrattavia tarjouksia, mutta onko tuosta jotain muuta etua? Tietysti se että se pohja on semmoinen kuin haluaa, mutta muuta?

Äkkiseltään luulisi että tuommoisen rakennuttaminen on kuitenkin hieman kalliimpaa kuin sen talotehtaan valmiin mallin, jossa tekee minit muutoksia vai onko? Puhutaan siis muuttovalmiista toimituksesta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Ihan hyvin voit mennä talotehtaalle omien toiveidesi kanssa, koska olet valmis mahdollisiin talotehtaankin ratkaisuihin. Tai kotiinhan ne tulee jos haluat. Pidä kiinni niistä asioista, mitkä ovat sinulle tärkeitä. Paitsi jos sinulle kerrotaan että siinä ei ole järkeä, niin mieti avoimin mielin onko niin. Kyllä se myyjä kertoo missä voi säästää ja mikä on kallista. Ja jos saat sen ammattilaisen sinne mukaan, niin hommassa on vielä enemmän järkeä. Niitä muita kuin pääpiirustuksia ei kannata tässä vaiheessa stressata, voit saada ne talotehtaankin kautta.

Mutta kuten aiemmin todettua, oma palkattu suunnittelija on silti parempi ratkaisu.
Minulle sanottiin jossain vaiheessa (PRKK-ammattilaisen toimesta), että joku sen talon talotehtaallakin suunnittelee(piirtää jne.) ja että sen hinta on vaan jyvitetty heidän talotarjoukseensa, vaikka olisikin ns. "ilmaista" kyselyvaiheessa.
Jos palkkaankin ns. "irrallisen suunnittelijan" (en millään ilmaistarjouksella), niin voiko talotehdas käyttää hänen suunnitelmaa tarjouksensa pohjana, vai joutuvatko he jokatapauksessa suunnittelemaan talon uusiksi? Vai voiko käyttää ammattilaisen tekemää suunnitelmaa?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Tässä ketjussa yllättävän moni tuntuu piirtävän/piirrättävän ensin pohjan jota lähtee kilpailuttamaan eri talotehtailta. Ymmärrän että noin saa varmasti helposti keskenään verrattavia tarjouksia, mutta onko tuosta jotain muuta etua? Tietysti se että se pohja on semmoinen kuin haluaa, mutta muuta?

Äkkiseltään luulisi että tuommoisen rakennuttaminen on kuitenkin hieman kalliimpaa kuin sen talotehtaan valmiin mallin, jossa tekee minit muutoksia vai onko? Puhutaan siis muuttovalmiista toimituksesta.
Toivon muiden tähän vastaavan, mutta minulle kerrottiin, että mikäli ns. valmiista talomallista aletaan muuttamaan yhtään enempää (tämän määritelmää en tiedä), niin nämä muutokset maksaa ja ollaan lopulta tilanteessa, jossa se "omalla pohjalla" piirretty on samassa hinnassa sen "muutan pari seinää" -talomallin kanssa. Muutokset ilmeisesti ovat verrattain hinnakkaita, varsinkin
Tosin jos tuo valmiin mallin muuntelu tehdään ennen tarjouksia/kilpailtuksia (ja kilpailutetaan kyseinen malli muillakin firmoilla), niin päästäneen samaan eli hyvään lopputulokseen? Mutta jos sen muuntelun tekee vasta ns. jälkikäteen (eli erehtynyt allekirjoittamaan paperin, että tehkää tämä muutoksella x ja hintaa sille ei ole kirjallisena), niin siitä voi tulla yllättävän kallis muutos.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Minulle sanottiin jossain vaiheessa (PRKK-ammattilaisen toimesta), että joku sen talon talotehtaallakin suunnittelee(piirtää jne.) ja että sen hinta on vaan jyvitetty heidän talotarjoukseensa, vaikka olisikin ns. "ilmaista" kyselyvaiheessa.
Jos palkkaankin ns. "irrallisen suunnittelijan" (en millään ilmaistarjouksella), niin voiko talotehdas käyttää hänen suunnitelmaa tarjouksensa pohjana, vai joutuvatko he jokatapauksessa suunnittelemaan talon uusiksi? Vai voiko käyttää ammattilaisen tekemää suunnitelmaa?
Ei voi
Tai pohjana kyllä, mutta koska käytännössä nuo alkaa olemaan hyvin pitkälle automatisoituja niin ne sinun omat kuvat täytyy joka tapauksessa syöttää sinne talotehtaan omaan ohjelmaan. Se ohjelma sitten suoltaa ulos niin materiaalimäärät, tilaukset eri tehtaille/toimittajille, toimitusajat, lvis suunnitelmat/vedot, niille varaukset ja lähestulkoon kaiken mitä sen talon tekemiseen vaaditaan. Myös ne kuvat siitä juuri heidän mallistaan jotka menevät sinne rakennusvalvontaan heidän nimellään.
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
Noh, näiden kuvausten perusteella haluan nimen omaan tuota jälkimmäistä. Tosin sillä poikkeuksella, että olen valmis maksamaan tarvittaessa vaikka sen 0- 10 000e siitä suunnittelustakin, jos siitä on hyötyä kilpailutukselle/toteutuksille.

Minulle käy ihan hyvin talotehtaiden tarjoamat ratkaisut, kunhan itse suunnittelen tilojen käyttöä ja näitä ns. yksinkertaisia asioita käytännöllisesti (en tekniseltä toteutukselta). Eli juurikin tilojen sijoittelua yms. ja näitä pieniä "lisävarusteita" taloon (liukuovia rakenteiden sisään, pistorasioita ikkunoiden päälle jouluvaloille jne.).. Ei siis mitään ihmeellistä.

Tavoitteena oli siis, että joku muu eli joku muu ammattilainen suunnittelee minulle nuo kaikki rakenteet, lvis, äänieristykset yms. minun pohjan perusteella. Olen ollut käsityksessä, että helpoiten tämä onnistuisi juurikin "irrallisella suunnittelijalla/mestarilla", jonka läsnä ollessa lähtisimme vasta tarjouksia hakemaan (eli olisin nimenomaan valmis maksamaan suunnitteluvaiheesta x määrän euroja, jos sillä saa x hyötyjä)..
Tämä mielikuva mulle jäi, että PRKK-kouluttaja sanoi, että paras mahdollinen tilanne on, jos talokauppoja/tarjouksia kysellessä on ammattihenkilö matkassa "minun puolella" eli ts. joku rakennusmestari/suunnittelija tai muu ammattihenkilö, joka pitää minun puolia (eikä ole ns. talotehtaan puolella rakennusmestarina).

Mutta joo, vaikuttanee näiden kommenttien perusteella siltä, että on sama mennä suoraan talotehtaille että "tarjotkaapa tämän piirrustuksen pohjalta minulle talon tekoa"..?
Talotehtaat hyvin harvoin suostuu pääsuunnittelijan rooliin, eli sellaisen joudut todennäköisesti joka tapauksessa etsimään. Se voi olla joko arkkitehti, rakennusinsinööri tai varauksella jopa rakennusmestari. Jos et hae mitään erikoisempaa ratkaisua vaan kyseessä on ns. perustalo lienee rakennusinsinööri paras ratkaisu. Mitä aikaisemmin saat ko. kaverin mukaan projektiin niin sen parempi. Osaa katsoa sinulle kaikki tekniset asiat kuntoon ja piirrellä luonnokset. Ja osaa tehdä myös myöhemmin tarvittavat perustussuunitelmat joitä harvemmin myöskään talotehtailta saa. Tai ne talotehtaisen vakioperustukset ei yleensä pelaa jos on yhtään hankalampi maaperä. Insinöörit yleensä vähän huokeampia kun arkkitehdit. LVI- ja sähkösuunnittelijat tarvit myös, mutta et vielä tässä vaiheessa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Ja tuo muutosten kalleus on kyllä aikalailla legendaa. Tottakai jos vaikka kantavaa seinää siirretään selvästi sivuun keskilinjalta että ontelot/kattotuolit muuttuvat merkittävästi niin se hinta voi pelkän 50cm seinän siirrosta tuntua todella kovalta. Tai jos väkisin halutaan tiloja muuttaa niin että talotekniikka ei siihen taivu vaan tarvitaan isompia rakennemuutoksia.
Käytännössä kuitenkin väliseinien siirrot ovat "ilmaisia" ja lisä sähkö yms pisteet maksavat kymppejä. Tottakai jos seiniä lisätään, pintoja muutetaan kalliimmiksi, ikkunoita suurennetaan niin että tuennat muuttuvat yms niin se hinta koostuu paljon muustakin kun siitä 30cm leveämmästä ikkunasta. Kyllä se talomyyjä osaa kertoa sulle mistä ne kulut koostuu ja mitkä muutokset on edullisia, mitkä kalliita ja ennenkaikkea minkä takia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Toivon muiden tähän vastaavan, mutta minulle kerrottiin, että mikäli ns. valmiista talomallista aletaan muuttamaan yhtään enempää (tämän määritelmää en tiedä), niin nämä muutokset maksaa ja ollaan lopulta tilanteessa, jossa se "omalla pohjalla" piirretty on samassa hinnassa sen "muutan pari seinää" -talomallin kanssa. Muutokset ilmeisesti ovat verrattain hinnakkaita, varsinkin
Tosin jos tuo valmiin mallin muuntelu tehdään ennen tarjouksia/kilpailtuksia (ja kilpailutetaan kyseinen malli muillakin firmoilla), niin päästäneen samaan eli hyvään lopputulokseen? Mutta jos sen muuntelun tekee vasta ns. jälkikäteen (eli erehtynyt allekirjoittamaan paperin, että tehkää tämä muutoksella x ja hintaa sille ei ole kirjallisena), niin siitä voi tulla yllättävän kallis muutos.
Ok, no lähtökohtaisesti varmaan itselleni (perheelle) löytyy sopiva noista valmiistakin.

Mitäs tämä tarkoittaa "valmiin mallin muuntelu tehdään ennen tarjouksia/kilpailtuksia (ja kilpailutetaan kyseinen malli muillakin firmoilla)"? Eli otetaan esim. Jukka Talon malli x ja kysytään jos Teritalot tekee samanlaisen halvemmalla? :D
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Ok, no lähtökohtaisesti varmaan itselleni (perheelle) löytyy sopiva noista valmiistakin.

Mitäs tämä tarkoittaa "valmiin mallin muuntelu tehdään ennen tarjouksia/kilpailtuksia (ja kilpailutetaan kyseinen malli muillakin firmoilla)"? Eli otetaan esim. Jukka Talon malli x ja kysytään jos Teritalot tekee samanlaisen halvemmalla? :D
Jotain tuollaista tarkoitin. Eikös nimenomaan nimimerkki @Jump jotenkin kyseisellä tavalla tehnyt oman talonsa, joka lienee nykyään valmis? Siis tämän ketjun aloittajasta/aktiivikirjoittajasta (alkuajat) puhun.
Eikös se sitä ole se kilpailutus, löydät mallin mikä on kiva, ja kysyt muiltaki että teettekö halvemmalla ku Jukka-talot. Eivät välttämättä toki pysty, jos se ne joutuu omia mallejaan muuntelee Jukka-Taloihin nähden, mut varmaan jossakin kohtaa tietyn talomallin kohdalla voisivatkin tehdä "saman mallin halvemmalla"?
---
Onko vinkkejä, mitä kautta tai millä tavalla löytäisin hyvän pääsuunnittelijan? Mistä kannattaa kysellä? Kannattaako esim. kierrellä uusia asuinalueita, ja käydä kysymässä kuka teille suunnitteli jne.?
Olen muuttanut tänne töiden perässä (140km sisällä pk-seudusta) ja ei ole perhepiirin tuttuja tms. jolta voisi oikein kysellä tai arvailuja saada..
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kyllä tehtaan vakiomallit on aina halvempia, yleensä isolla marginaalilla. S
Jotain tuollaista tarkoitin. Eikös nimenomaan nimimerkki @Jump jotenkin kyseisellä tavalla tehnyt oman talonsa, joka lienee nykyään valmis? Siis tämän ketjun aloittajasta/aktiivikirjoittajasta (alkuajat) puhun.
Eikös se sitä ole se kilpailutus, löydät mallin mikä on kiva, ja kysyt muiltaki että teettekö halvemmalla ku Jukka-talot. Eivät välttämättä toki pysty, jos se ne joutuu omia mallejaan muuntelee Jukka-Taloihin nähden, mut varmaan jossakin kohtaa tietyn talomallin kohdalla voisivatkin tehdä "saman mallin halvemmalla"?
---
Onko vinkkejä, mitä kautta tai millä tavalla löytäisin hyvän pääsuunnittelijan? Mistä kannattaa kysellä? Kannattaako esim. kierrellä uusia asuinalueita, ja käydä kysymässä kuka teille suunnitteli jne.?
Olen muuttanut tänne töiden perässä (140km sisällä pk-seudusta) ja ei ole perhepiirin tuttuja tms. jolta voisi oikein kysellä tai arvailuja saada..
Kyllä tuo on ihan tavallista, että ensimmäinen talotoimittaja tekee luonnokset, ja sitten asiakas kilpailuttaa tarjoukset niillä. Talotehtaat ei yleensä ole enää niin mustasukkaisia noista luonnoksista, niillähän ei kuitenkaan lupaa voi hakea. Ja ensimmäisellä tehtaalla on kuitenkin tavallaan etulyöntiasema.

Oulussa rakennusvalvonnassa oli joskus lista seudun pääsuunnittelijoista. Tuo on tosin aika edistyksellistä, voi olla että muualla ovat jäykempiä. Kannattaa silti kysyä rakennusvalvonnasta antaako ne mitään nimiä. Hehän ovat virkamiehinä jäävejä ketään suosittelemaan, mutta kannattaa silti udella saako sieltä tietoa.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
49
Itse en näe oikein järkeä etukäteen suunnitteluttaa taloa ellei sitten ole valmis piirrättämään ihan kaikkia kuvia (ark, rak, lvis). Jos haluaa täysin vertailukelpoiset tarjoukset niin sitten kaikki kuvat on käytännössä oltava, muuten talotehtaat käyttää kuitenki omia vakioratkaisuitaan ja noissa on eroja. Lisäksi pitää olla speksattuna hyvin pitkälle jo ihan materiaalitasolle talo koska kaikilla on näissäkin isot erot.. Sitten voikin jo kyseenalaistaa miksi ostaa edes talotehtaalta, sama ottaa kilpailuttava projektinjohtaja (voi toimia myös vastaavana) ja hoitaa hänen kanssa erilliskilpailutuksilla talo pystyyn esim paikallisia urakoitsijoita käyttäen.

Jos edelleen haluaa edetä talotehtaiden kanssa niin näkisin että fiksuin tapa on joko mennä karkean oman luonnoksen tai jonku talotehtaan valmiin mallin kanssa kaikki tehtaat läpi ja pyytää tarjoukset. Sitten näistä Valkama 3-5 parasta ja hioo nämä mahdollisimman yhteneväisiksi vertailemalla tarjoukset läpi, kyselemällä eroavaisuuksista ja varmistamalla muutostyöhinnat esim sähköille ja sisustustuotemuutoksille.

Mitä ite huomasin reilu vuos sitte kun tätä prosessia itse tein niin aika pitkälle ekan tarjouksen monet talotehtaat laskee kerroslkm ja neliöhintapohjaisesti. Sitte ku tuosta lähtee tarkentamaan niin tiettyyn pisteeseen asti pystyy hiomaan paketin kokonaishinnalla mutta jokaisen tehtaan kanssa oli joku piste jonka jälkeen eivät enää kyenneet antamaan edes muutoshintoja (tai halunneet antaa) ja nuo jäi "sovitaan sitten tasolle". Ei nuo mitään isoja ollut mutta hyvä ymmärtää että eurolleen on aika mahdoton sopia parisadantuhannen kauppoja, ja hyvä toki huomioida että kyllä ne omatkin ajatukset kehittyy projektin aikana.. Ei ole järkevää ekana asiana lukita lattiamatskua, kaikki aikanaan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Mutta kuten aiemmin todettua, oma palkattu suunnittelija on silti parempi ratkaisu.
Ihan pakko kysyä: Mitä tämä kyseinen suunnittelija tarkalleen ottaen suunnittelee? Siis käytännössä? (tuo on niin abstracti sana..). Useampikin esimerkki kelpaa.
--
Omaan projektiin liittyen keittiösuunnitelmia pyydetään jo tällä viikolla, vaikkei "lopullista pohjaa" olekaan. Tai no, se keittiösiipi on aseteltu pohjapiirrustuksellisesti siten, että sen pienet muutokset eivät vaikuta muihin ratkaisuihin (eli koko talo rakentuu keittiön pohjalta vasta, joka on meille se tärkein tila). Periaatteessa meillä on 10cm tarkkuudella mitat keittiöstä (oikeat mitat, sentilleen) pohjapiirrustuksessa, ja emme tule keittiön kokoa siitä enää muuttamaan (tingimme muualta jos pakko), joten arvelemme, että on aika pyytäät tarjouksia keittiöistä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Lopputarkastus (ei siis muuttotarkastus) + 2vuotta on ollut ainakin jossain verottajan ohjeessa. Eli esimerkin maalämmön asentamista joutuu tovin odottelemaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
53
Kolme vuotta sitten rakennutin omilla kuvilla 1-krs talon.

Minun mielestäni ennen talofirmojen kilpailutusta on tärkeintä tietää rakennettavan talon tontti. Tontin ilmansuunnat ja kunnan rakennusjärjestys sanelevat aika paljon huone/tila-suunnittelusta. Esim. Keski-Pohjanmaalla on melko tarkat senttirajat mm. kuinka iso etukuisti saa olla sekä mihin autokatos/talli pitää rakentaa suhteessa taloon (tai pitääkö sen olla kiinteästi talossa kiinni).

Kun tontti on tiedossa, homma helpottuu kovasti. Ainakin Teri-talot, Kannustalo, Jukka-talot ja Jetta-talo suunnitteli juuri sellaisen pohjan, kuin olimme hahmotelleet ruutupaperille. Hinta ei tässä tapauksessa eronnut talotehtaiden omista pohjista. Taisi olla niin, että Teri-talot piirsi pohjakuvan "puhtaaksi" oman ruutupaperiluonnoksen pohjalta. Tämän piirroksen kanssa menimme muiden talotehtaiden edustajien juttusille, ja he piirsivät_täsmälleen_vastaavat pohjat. Näiden tarjousten pohjalta riisuttiin tarjouksien sisällöt mahdollisimman vertailukelpoisiksi. Oikeastaan jäljelle jäivät vain materiaalit ja työt niin, että talo tulisi ulkoapäin valmiiksi.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Kolme vuotta sitten rakennutin omilla kuvilla 1-krs talon.

Minun mielestäni ennen talofirmojen kilpailutusta on tärkeintä tietää rakennettavan talon tontti. Tontin ilmansuunnat ja kunnan rakennusjärjestys sanelevat aika paljon huone/tila-suunnittelusta. Esim. Keski-Pohjanmaalla on melko tarkat senttirajat mm. kuinka iso etukuisti saa olla sekä mihin autokatos/talli pitää rakentaa suhteessa taloon (tai pitääkö sen olla kiinteästi talossa kiinni).

Kun tontti on tiedossa, homma helpottuu kovasti. Ainakin Teri-talot, Kannustalo, Jukka-talot ja Jetta-talo suunnitteli juuri sellaisen pohjan, kuin olimme hahmotelleet ruutupaperille. Hinta ei tässä tapauksessa eronnut talotehtaiden omista pohjista. Taisi olla niin, että Teri-talot piirsi pohjakuvan "puhtaaksi" oman ruutupaperiluonnoksen pohjalta. Tämän piirroksen kanssa menimme muiden talotehtaiden edustajien juttusille, ja he piirsivät_täsmälleen_vastaavat pohjat. Näiden tarjousten pohjalta riisuttiin tarjouksien sisällöt mahdollisimman vertailukelpoisiksi. Oikeastaan jäljelle jäivät vain materiaalit ja työt niin, että talo tulisi ulkoapäin valmiiksi.
Hyvä tietää. Tontti meillä jo onkin (optimaalinen ilmansuunniltaan) ja rakennustapaohje luettu (ja siitä myös kysytty jotain tarkentavaa rakennusvalvonnasta. Pitänee mennä piirrättämään talotehtaille omaa "tuotosta", joka on hahmoteltu tällä hetkellä ihan senttien mukaan (ja mitattu tilaan sijoittuminen ihan oikeilla huonekaluilla), eikä arvioimalla silmämääräisesti.. Sisäseinien paksuutena olen tosin käyttänyt 10cm kaikissa tapauksissa, vaikka varmaan joku seinä kapeampi tai paksumpi voi oikeasti ollakin? Mitkähän ne seinät voisivat olla?

Oliko jollakin laskuja tuosta, "kannattaako" taloudellisesti tuo maalämpökikkailu ja kotiltalousvähennys? Mulle kysyinen kikkaillu kyllä käy, jos se kannattaa rahallisesti.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Oliko jollakin laskuja tuosta, "kannattaako" taloudellisesti tuo maalämpökikkailu ja kotiltalousvähennys? Mulle kysyinen kikkaillu kyllä käy, jos se kannattaa rahallisesti.
Tällä hetkellä kotitalousvähennys on 2250€ vuodessa. Eli vaimon kanssa yhteensä 4500€. Käsittääkseni tämä laskee jälleen ensi vuonna. Jos tuota halvemmalla lämmität talosi +2 vuotta, niin se on kannattavaa. Toinen asia on toki että onko siinä tuon verran työtä. Voi olla että siihen kaivon poraamiseen saa tuon summan uppoamaan.

Kannattaa ottaa myös huomioon se helkutin energiatodistus. Sehän tehdään sille suunnitellulle lämmitysjärjestelmälle, ja jos maalämpö ei ole käytössä niin eihän sitä taloa käsittääkseni voi ottaa käyttöön? Toki jos energiatodistuksen tekee sille aluksi käytettävälle lämmitysmuodolle... Melkoista kikkailua, jonka jättäisin tekemättä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Talotehtaista ainakin Kastelli tarjoaa maalämpöä myös todella kilpailukykyiseen hintaan. Suora sähkö varaajan kautta vs. maalämpö oli eräässä näkemässäni tarjouksessa vain 6000€ erolla sähkön eduksi. Tuohon hintaeroon et varmasti teetä itse hommaa. Melkein täytyisi sitten jättää se sähkökattila kokonaan pois paketista ja ostaa joku halpa vanha raato tilalle pariksi vuodeksi mutta kuten yllä todettiin niin ei maksa kyllä vaivaa talopaketissa.
Ja tosiaan kun noita energiatehokkuuksia lasketaan, niin käsittääkseni maalämmöstä saa "pisteitä" senverran enemmän kuin suorasta sähköstä että jossain ulko-ovissa/ikkunoissa pääsee sitten hieman halvemmalla kun voi ottaa ne hieman heikommat arvot omaavat mallit.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Talotehtaista ainakin Kastelli tarjoaa maalämpöä myös todella kilpailukykyiseen hintaan. Suora sähkö varaajan kautta vs. maalämpö oli eräässä näkemässäni tarjouksessa vain 6000€ erolla sähkön eduksi. Tuohon hintaeroon et varmasti teetä itse hommaa. Melkein täytyisi sitten jättää se sähkökattila kokonaan pois paketista ja ostaa joku halpa vanha raato tilalle pariksi vuodeksi mutta kuten yllä todettiin niin ei maksa kyllä vaivaa talopaketissa.
Ja tosiaan kun noita energiatehokkuuksia lasketaan, niin käsittääkseni maalämmöstä saa "pisteitä" senverran enemmän kuin suorasta sähköstä että jossain ulko-ovissa/ikkunoissa pääsee sitten hieman halvemmalla kun voi ottaa ne hieman heikommat arvot omaavat mallit.
Ainakin omaan korvaan kuulostaa siltä, että ennemminkin rahastavat suorasta sähköstä liikaa ja erotus maalämpöön on näin ollen pieni. Voisin kuvitella, että kulut on piilotettu ei niin trendikkäisiin termeihin/tuotteisiin, joita on vaikeampi vertailla.
Nämä sanottuna on silti täysin hölmöä olla tuota ottamatta, jos Kastelliin päätyy.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Nälkä kasvaa syödessä ja pohjan koko kasvoi (suunnitelmissa) metrillä molempiin suuntiin (88m2 --> 108m2). Pari kyssäriä.
Riittääköhän teknisen tilan 2,5m2 mihinkään?
Paljon tarvitaan tilaa keittiön saarekkeen ja kaappien väliin? Pöytä ikkunoiden suuntaisesta vai niitä vastaan?
Talo pohja 17012020.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
@iltanen
Teknisen tilan ikkuna lienee jäänyt vanhasta pohjasta. Se on vain tiellä tuollaisessa komerossa.

Meillä on saman mallinen tila ja 4 neliötä eikä yhtään liian suuri. Toki pienessä talossa myös ainakin IV-kone skaalautuu pienemmäksi, joten ehkä tuo riittää jos tekniikka mahtuu peräseinälle.

Keittiön saareke kiinni seinään (U-malli) ja ruokapöydän pääty ikkunaa kohti niin kaikki näkee pihalle. Täysi lasiseinä ei helpota yhtään kaiun poistoa. Toki se on hieno.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
WC on niin kapea, että voi tulla aika hauskasti allas/kalustus oven eteen.

Keittiö on hyvä noin, ei missään nimessä U-keittiötä. Kalusteet aina ilman kulmia, jos mahdollista. Hankalia pussinperiä joita ei voi hyödyntää. Kulkuväylätkin hyvin tuossa nyt. Paitsi tuo kulkuaukko ruokapöydälle ehkä vähän ahtaan näköinen. En tekisi alle metrin levyistä.

Syödessä ei tarvitse kaikkien tuijotella pihalle, ainakaan omassa elämässäni. Pöytä siis ihan ok noin. Keittiökalusteiden (saarekkeen) väliin ehkä 1200 mm hyvä väli, pienempikin voi riittää.

KHH:n ulko-ovi on sellaisessa paikassa, että tuota ulkoseinää ei voi juurikaan hyödyntää (pukuhuoneena tms. käyttö). Laittaisin se kalusteiden viereen, eli siis samaan linjaan kuin tuo ovi eteisaulaan. Toki muutenkin valtava tila aika huonosti hyödynnettynä.

Ja joo, tekniseen tilaan ei kuulu ikkuna.

Suihkujen kohdallakin ikkuna, aika huonosti sopivat yhteen.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Tosiaan nuo varasto/tekninen tila ovat kyllä liian kapoisia, vastaavasti tuo khh käytävä on aika iso ja tila mitä ei voi hyödyntää. Mitä jos siirtäisi tuota kaappiseinää 10-20cm khh päin? Jäisi tuohon varastohuoneeseenkin oven vierelle 30-40cm syvä tila hyllyille.

Tekniseen tilaan tarvitsisi taakse ainakin 700x700mm tilan lvv/piloille/maalämmölle, mahdollisesti saman verran iv-koneelle ja sähkökeskuksen saakin sitten tohon seinälle.

Khh ulko-oven siirtäisin juuri kuten yllä ehdotettiin, nykyisen oven paikalla saa sitten naulakon/penkin vaatteille/pyyhkeille.

Vähän ihmetytti tuo ikkunoiden määrä tuolla oh-seinällä? Onko ulkonäköseikka? Halvemmaksi ja isommaksi tuon lasipinnan saa jos vaihtaa ikkunat vain suurempiin. Harkitsisin myös ei avattavia elementtilaseja, niissä ei ole kuin kaksi pestävää pintaa vs msea ikkunan 6
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
WC on niin kapea, että voi tulla aika hauskasti allas/kalustus oven eteen.

Keittiö on hyvä noin, ei missään nimessä U-keittiötä. Kalusteet aina ilman kulmia, jos mahdollista. Hankalia pussinperiä joita ei voi hyödyntää. Kulkuväylätkin hyvin tuossa nyt. Paitsi tuo kulkuaukko ruokapöydälle ehkä vähän ahtaan näköinen. En tekisi alle metrin levyistä.

Syödessä ei tarvitse kaikkien tuijotella pihalle, ainakaan omassa elämässäni. Pöytä siis ihan ok noin. Keittiökalusteiden (saarekkeen) väliin ehkä 1200 mm hyvä väli, pienempikin voi riittää.

KHH:n ulko-ovi on sellaisessa paikassa, että tuota ulkoseinää ei voi juurikaan hyödyntää (pukuhuoneena tms. käyttö). Laittaisin se kalusteiden viereen, eli siis samaan linjaan kuin tuo ovi eteisaulaan. Toki muutenkin valtava tila aika huonosti hyödynnettynä.

Ja joo, tekniseen tilaan ei kuulu ikkuna.

Suihkujen kohdallakin ikkuna, aika huonosti sopivat yhteen.
Kiitti vastauksista, myös @pipo !
Tekniseen tilaan parin metrin korkeuteen 60x30cm ikkuna. Sellainen on nytkin.
Suihkuun ei tosiaan noin tällä järjestelyllä ikkunaa saa. Jos mahtuisi, olisi juurikin tuollainen parin metrin korkeudessa oleva.

Pitäisi varmaan laskea tuo WC ja teknisen tilan vähimmäisleveys, joka olisi varmaan 1,5m.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Tosiaan nuo varasto/tekninen tila ovat kyllä liian kapoisia, vastaavasti tuo khh käytävä on aika iso ja tila mitä ei voi hyödyntää. Mitä jos siirtäisi tuota kaappiseinää 10-20cm khh päin? Jäisi tuohon varastohuoneeseenkin oven vierelle 30-40cm syvä tila hyllyille.

Tekniseen tilaan tarvitsisi taakse ainakin 700x700mm tilan lvv/piloille/maalämmölle, mahdollisesti saman verran iv-koneelle ja sähkökeskuksen saakin sitten tohon seinälle.

Khh ulko-oven siirtäisin juuri kuten yllä ehdotettiin, nykyisen oven paikalla saa sitten naulakon/penkin vaatteille/pyyhkeille.

Vähän ihmetytti tuo ikkunoiden määrä tuolla oh-seinällä? Onko ulkonäköseikka? Halvemmaksi ja isommaksi tuon lasipinnan saa jos vaihtaa ikkunat vain suurempiin. Harkitsisin myös ei avattavia elementtilaseja, niissä ei ole kuin kaksi pestävää pintaa vs msea ikkunan 6
Inspiraatiota haettu Kannustalolta:
LATO-esittely Lohjalla - Kannustalo
Virtuaalikierros Lato Lohjalla - Kannustalo
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Syödessä ei tarvitse kaikkien tuijotella pihalle, ainakaan omassa elämässäni. Pöytä siis ihan ok noin. Keittiökalusteiden (saarekkeen) väliin ehkä 1200 mm hyvä väli, pienempikin voi riittää.
Meillä on pöytälevyjen väli 1420mm ja kahvojen 1380mm. Tuo on ihan minimi, tekisin 1500-1600mm jos muita rajotteita ei ole. Tuossa kun on laatikko tai astianpesukone auki niin 1 ihminen pääsee kohtuullisesti operoimaan, mutta meillä 2 ihmistä keittiössä tuon lisäksi aiheuttaa jo ongelmia, joita en usko 1500-1600 ratkaisussa enää olevan.

Laittaisin myös pöydän ehdottomasti toisin päin (tällöin jäänee tarpeettoman iso aukko pöydän ja sohvan väliin).

Nälkä kasvaa syödessä ja pohjan koko kasvoi (suunnitelmissa) metrillä molempiin suuntiin (88m2 --> 108m2).
Ootte tekemässä 1 makkarin ratkaisua ko. neliöillä? Ei tuota ainakaan kenelläkään tartte kuvitella myydä...

Onks tossa 1 ruutu 25cm, eli 1,25m tuo isompi blokki vai 20cm, hellasta arvaten 25cm ja kaapistoista 20cm :)?

Keittiö on "aika pieni", saarekkeeseen 1 kaappi lisää ja saareke päin seinää (ei sitä tartte tuon pituisi pystyä molemmilta puolilta kiertämään)... Alempi kaapisto toki ehkä jonkin verran ruma kun se on oikeasta päästään sitten selkeesti pidempi...

Tossa myös ihan koko keittiö näkyy olkkariin, ei ehkä kovin optimaalista/siistiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Meillä on saarekkeessa liesi kuten @iltanen mutta lisäksi saarekkeen taustaseinä nousee parikymmentä senttiä ylös peittäen kokkailuvermeet yms. epämääräisen näkymän ruokapöydän suuntaan. Toki jos saareketta pitää käyttää molemmin puolin niin ei käy. Tuo näyttää tosiaan loppusijoituspaikalta noin myyntimielessä @jinx1980, mutta eipä tässä taustoista tiedä.

Kesällä saattaa olla hieman lämmin riippuen toki terassin katosta. Jos tuonne pääsee paistamaan koko päivän aurinko sisään niin sitä ei viilennä millään vehkeellä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Meillä on pöytälevyjen väli 1420mm ja kahvojen 1380mm. Tuo on ihan minimi, tekisin 1500-1600mm jos muita rajotteita ei ole. Tuossa kun on laatikko tai astianpesukone auki niin 1 ihminen pääsee kohtuullisesti operoimaan, mutta meillä 2 ihmistä keittiössä tuon lisäksi aiheuttaa jo ongelmia, joita en usko 1500-1600 ratkaisussa enää olevan.

Laittaisin myös pöydän ehdottomasti toisin päin (tällöin jäänee tarpeettoman iso aukko pöydän ja sohvan väliin).

Ootte tekemässä 1 makkarin ratkaisua ko. neliöillä? Ei tuota ainakaan kenelläkään tartte kuvitella myydä...

Onks tossa 1 ruutu 25cm, eli 1,25m tuo isompi blokki vai 20cm, hellasta arvaten 25cm ja kaapistoista 20cm :)?
Tässä nyt pikkuruutu 20 cm. Oikealla keskellä portaat ylös puolikkaaseen kerrokseen.
Pohja 17012020 B.png

Olen käyttänyt seuraavia mittoja:
Kaapit 64x60cm
MLP+ toinen laitepaikka 70x70 cm
Lauteiden syvyys 50 cm
Pöytä 200x100 cm
Sohva 260x90cm + divaaniosa 140x90cm
Saareke 300x90cm + alla kaapit 50 cm syvät
Sänky 160x200 cm
Portaitten leveys 100 cm

Koko pohja näyttäisi olevan 12x9,5m = 114m2

Kiitos kaikista viesteistä! Paljon saa apua asioihin, joita ei itse tunnu ollenkaan tajuavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Tässä nyt pikkuruutu 20 cm. Oikealla keskellä portaat ylös puolikkaaseen kerrokseen.


Olen käyttänyt seuraavia mittoja:
Kaapit 64x60cm
MLP+ toinen laitepaikka 70x70 cm
Lauteiden syvyys 50 cm
Pöytä 200x100 cm
Sohva 260x90cm + divaaniosa 140x90cm
Saareke 300x90cm + alla kaapit 50 cm syvät
Sänky 160x200 cm
Portaitten leveys 100 cm

Koko pohja näyttäisi olevan 12x9,5m = 114m2

Kiitos kaikista viesteistä! Paljon saa apua asioihin, joita ei itse tunnu ollenkaan tajuavan.
Aluksi ihmettelin pohjakuvaa mutta portaat+yläkerta ratkaisikin paljon. Mitä jos pituutta kasvattaisi lisää ja makkari asettuisi saunan paikalle. Saisit makkarista oven eteläterassille ja sen voisi erottaa muusta tilasta vaikka lasiseinällä jossa kaihtimet. Samalla koko pohjoisreuna talosta jäisi paremmin muokattavaksi.

Nykyisessä pohjassa mukavasti ikkunaa etelään, saunanlauteiden ja kiukaan uudelleen sijoittelulla voisi kiukaan siirtää ulkoseinälle ja laittaa sen molemmin puolin pari kapeaa pystyikkunaa (jos haluaa valoa saunaan)

Tekninentila kannattaisi sijoittaa lähelle katon harjalinjaa niin ilmastointiputkien eristäminen ja moni muukin asia olisi helpompaa=edullisempaa.

Pesuhuoneen seinää vosi minusta tuoda vaikka samaan linjaan khh pitkän seinän kanssa (vai mikä arkku sen ikkunan alla on?)
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Aluksi ihmettelin pohjakuvaa mutta portaat+yläkerta ratkaisikin paljon. Mitä jos pituutta kasvattaisi lisää ja makkari asettuisi saunan paikalle. Saisit makkarista oven eteläterassille ja sen voisi erottaa muusta tilasta vaikka lasiseinällä jossa kaihtimet. Samalla koko pohjoisreuna talosta jäisi paremmin muokattavaksi.
Tontin muoto rajoittaa aika paljon talon mittoja. Alunperin tuo oli 11,5m pitkä ja 9m leveä ja jos tuota venyttää vielä metrillä, ollaan aivan limiitissä. Sisäänkäynti KHH pitäisi olla tuolla seinällä kuin se nyt on.
Tontti.png


Nykyisessä pohjassa mukavasti ikkunaa etelään, saunanlauteiden ja kiukaan uudelleen sijoittelulla voisi kiukaan siirtää ulkoseinälle ja laittaa sen molemmin puolin pari kapeaa pystyikkunaa (jos haluaa valoa saunaan)
Tätä mietin tosi paljon. Tuohon pohjaan tein vain nopeasti jonkun laudesuunnitelman. Ajatuksissa oli rakentaa tuonne tontin yläreunaan isompi sauna+pukuhuone ja kylkeen vielä palju. Tuohon rakennukseen voisi kymppitonni upota (6-10m2 sauna + 6m2 pukuhuone.
Aava 13 4C pihasauna , kotimainen


Tekninentila kannattaisi sijoittaa lähelle katon harjalinjaa niin ilmastointiputkien eristäminen ja moni muukin asia olisi helpompaa=edullisempaa.
Tottahan tuo varmasti olisi, mutta paikkaa tuolle ei oikein löydy ja kompressorista aiheutuva melu haluttaisiin pitää kaukana makkarista ja olohuoneesta.

Pesuhuoneen seinää vosi minusta tuoda vaikka samaan linjaan khh pitkän seinän kanssa (vai mikä arkku sen ikkunan alla on?)
Laitoin siihen penkin "pukuhuoneeksi". Tarkoitus olisi käyttää tuota myös arkieteisenä eli mielellään olisi mahdollisimman tilava ja olisi takkikoukuille tilaa. Kengät ehkä tuon penkin alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ajatuksissa oli rakentaa tuonne tontin yläreunaan isompi sauna+pukuhuone ja kylkeen vielä palju. Tuohon rakennukseen voisi kymppitonni upota (6-10m2 sauna + 6m2 pukuhuone.
Aava 13 4C pihasauna , kotimainen
Kaverille tehtiin/siirrettiin&entrattiin vanha hoto ulkosauna ja sen jälkeen sisäsauna on jäänyt käytännössä täysin käyttämättä. Alle 1% saunakerroista sisällä. Harkitsisin vahvasti koko kopin tekemättä jättämistä tai vähintään antaisin sille minimiä pienemmän prioriteetin kämpässä.

Miten nuo portaat toimivat? Nousevat ulkoseinältä olkkarin kulmasta keskelle kämppää (kuulostaa hullulta), tuskin ne nyt kohti ulkoseinää nousee (vielä hullumpaa)...

jos KHH meinaa olla arkieteinen niin tuo pääeteinen on ihan järjetön halli.

Pers tuntumalta sanoisin että tohon alakerran pohjaan noilla neliöillä pitäisi olla työnnettävissä lisäksi vähintään 6neliön työhuone ja omiin neliöihin peilaten helpohkosti 10-12 neliön makkari. Tästä väkisin seuraa päätelmä että tilankäyttö suunnitelmassa on kaikkea muuta kuin optimaalinen...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Kaverille tehtiin/siirrettiin&entrattiin vanha hoto ulkosauna ja sen jälkeen sisäsauna on jäänyt käytännössä täysin käyttämättä. Alle 1% saunakerroista sisällä. Harkitsisin vahvasti koko kopin tekemättä jättämistä tai vähintään antaisin sille minimiä pienemmän prioriteetin kämpässä.

Miten nuo portaat toimivat? Nousevat ulkoseinältä olkkarin kulmasta keskelle kämppää (kuulostaa hullulta), tuskin ne nyt kohti ulkoseinää nousee (vielä hullumpaa)...

jos KHH meinaa olla arkieteinen niin tuo pääeteinen on ihan järjetön halli.

Pers tuntumalta sanoisin että tohon alakerran pohjaan noilla neliöillä pitäisi olla työnnettävissä lisäksi vähintään 6neliön työhuone ja omiin neliöihin peilaten helpohkosti 10-12 neliön makkari. Tästä väkisin seuraa päätelmä että tilankäyttö suunnitelmassa on kaikkea muuta kuin optimaalinen...
Olet osittain ihan oikeassa mutta kannattaa muistaa että jokainen suunnittelee kuitenkin itselleen ja omiin tarpeisiinsa. Omaan silmään mukavan väljä pohja noihin neliöihin.
Itse en ymmärrä niitä väliseinäkatastrofeja kun 100m2 pohjaan työnnetään huonetta ja käytävää toisensa perään. Tässä yksi nopeasti googletettu pohja "katastrofista" joka tietysti jonkun mielestä on se täydellinen pohja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Olet osittain ihan oikeassa mutta kannattaa muistaa että jokainen suunnittelee kuitenkin itselleen ja omiin tarpeisiinsa. Omaan silmään mukavan väljä pohja noihin neliöihin.
Tohon sun kuvaan peilaten niin siitä pitäisi vissiin poistaa yks makkarin ja toinen yhdistää olkkariin niin tilat olisi about samat, juurikin sillä erolla että tuossa toisessa on se mainitsemani isohko makkari enemmän.

Tuossa itse tehdyssä pohjassa näyttäisi olevan mm. paljon hukkatilaa olkkarin ja keittiön välissä, eteisessä (se on melkein 4x4) ja khh:ssa. Tuosta ”hukkatilasta” voisi ottaa puolet pois ilman että se vaikuttaa avaruuteen mitenkään, mutta tilalle saisi järkevän huoneen. Toki jos huoneita ei halua lisää niin ko. tila olisi varmasti siirrettävissä esim. vähän isommaksi keittiöksi/olkkariksi/jne... Nyt tuo tila vaan näyttää ihan turhalta jämätilalta ilman että sitä voi käyttää yhtään mihinkään.

perstuntumalta arvaisin että annetuilla reunaehdoilla ammattilainen taikoisi hetkessä useammankin keskenään erilaisen mutta tuota ”paremman” pohjan. Itse piirtäminen on oikeasti vaikeaa kun oikeasti yhden seinän siirtäminen ”vähän” vaatii kymmenen muun itemin pyörittämistä jotta kokonaisuus pysyy järkevänä. Pelkästään noiden portaiden paikka jo pistää silmään...
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Kaverille tehtiin/siirrettiin&entrattiin vanha hoto ulkosauna ja sen jälkeen sisäsauna on jäänyt käytännössä täysin käyttämättä. Alle 1% saunakerroista sisällä. Harkitsisin vahvasti koko kopin tekemättä jättämistä tai vähintään antaisin sille minimiä pienemmän prioriteetin kämpässä.

Miten nuo portaat toimivat? Nousevat ulkoseinältä olkkarin kulmasta keskelle kämppää (kuulostaa hullulta), tuskin ne nyt kohti ulkoseinää nousee (vielä hullumpaa)...

jos KHH meinaa olla arkieteinen niin tuo pääeteinen on ihan järjetön halli.

Pers tuntumalta sanoisin että tohon alakerran pohjaan noilla neliöillä pitäisi olla työnnettävissä lisäksi vähintään 6neliön työhuone ja omiin neliöihin peilaten helpohkosti 10-12 neliön makkari. Tästä väkisin seuraa päätelmä että tilankäyttö suunnitelmassa on kaikkea muuta kuin optimaalinen...
Ulkosauna sitten enempi isompaa porukkaa/kesää varten. Pari kertaa kuukaudessa tekee mieli käydä saunassa vähällä vaivalla eli puolen tunnin päästä napin painamisesta. On siis omassa elämässä tarpeellinen.

Portaita suunnitellessa pitäisi saada joku hyvä suunnitelma, miten ne tehdään. Ehkä juurikin tuolla päädyssä tehtäisiin U-malliset portaat välitasolla. Saisi vietyä ne hieman nurkemmas, mutta ovatkohan siellä kuitenkin liian kaukana ulko-ovesta.

Eteisessä on tilaa, mutta näin tuulikaapillisessa omakotitalossa asuvana toivoisi eteiseen tilaa, ettei heti treenikassin laskettua maahan olisi kulkuväylä tukossa. Mahtuu lastenvaunutkin johonkin pois tieltä.

90-100m2 oli alkuperäinen tavoite, mutta ilmansuuntatoiveilla ja käytännöllisyydellä tuo määrä on auttamatta jäänyt liian pieneksi. Olen huomannut, että optimointi tarkoittaa monella sitä, että tehdään tilat ahtaiksi. Itse haluaisin optimoida neliöt hyötykäyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 514
Viestejä
4 164 874
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom