Valmistalopaketit

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Sanoisin että ihmisillä on monesti harhaluulo siitä että kun työmaalle on se mestari/vastaava työnjohtaja, niin hän hoitaa koko projektin kunnialla loppuun asti ja käskyttää työmiehiä korjauksiin tarvittaessa. Näinhän se ei siis todellakaan ole.

Vastaavan tehtävä on ensisijaisesti valvoa että kaikki hoituu lupien, kuvien ja määräysten mukaisesti. Ehkä yhtä suuressa roolissa on paperisota eli kuvien, lupien ja erinäisten lippulappujen tarkastaminen, hoitaminen ja yleensä myös tulostaminen työmaalle sekä ajantasalla pitäminen jos/kun muutoksia tulee. Tämä hoituu varmasti ihan yhtälailla oli vastaava sitten talotehtaan puolelta tai tilaajan palkkaama. Vastaava on se henkilö joka virallisesti ottaa näistä asioista vastuun.

Ero jota olen yrittänyt tässä tuoda eteen onkin siinä, että sitten kun mennään näihin pieniin asioihin kuten edellä mainitsemani paneeleiden jatkot, maalaustavat, seinien suoruudet, pintojen kuten maalauspinnan jälki yms niin vastaavalla ei ole mitään velvoitetta näihin puuttua vaan toimii korkeintaan ns. "diplomaattina" tilaajan ja pääurakoitsijan välillä. Nämä on myös niitä asioita, joita harvalle tulee esimerkiksi mieleen tarjousvaiheessa, saatikka osaa rakennusvaiheessa miettiä mikä vaikuttaa mihinkin ennenkö ollaan siinä tilanteessa että pinta on valmis ja se ei tilaajaa miellytä.

Vastaava vahtii oletuksena vain, että hommat tehdään lupien, kuvien ja rakennusmääräysten mukaisesti. Ei ole yksi tai kaksi työmaata mitä itselläkin on ollut (uudiskohteita) joissa seinät kaatavat esim 10mm sisään tai ulospäin, ja tälle on myöhemmin vaikea tehdä mitään. Rakennuttaja korjaa jos huvittaa, tai sitten toteaa että menee "toleransseihin". Rakennusmääräyksiin tuo kuitenkin menee, joten ei siinä sitten auta kun kertoa asiakkaalle vaihtoehdot miten meidän hommat saataisiin mahdollisimman siististi tehtyä, ja mihin lisähintaan koska tarjous on tietenkin annettu suoralle seinälle.

Tässä kohtaa ei ole mitään haittaa siitä, että siellä olisi tilaajan puolelta se yksi ylimääräinen kaveri joka kävisi työmaalla vaikka päivittäin, valvosi mitä siellä tapahtuu ja raportoisi asiasta tilaajalle toimenpidesuosituksineen (voi toki olla yhteydessä myös vastaavaan tai suoraan urakoitsijaan). Tämän henkilön ei tosiaan tarvitse olla "vastaava työnjohtaja", riittää että hänellä on riittävä osaaminen/ymmärrys tehtävään. Eihän itseasiasssa vastaavan mestarin hommaankaan mitään koulutusta vaadita vaan yleensä rakennusluvan myöntäjä sen päättää, onko ehdotettu henkilö siihen sopiva.
No jo on kummalliseksi mennyt rakentaminen. Vastaava vain tulostelee lippulappuja ja hengailee työmaalla. Erikoisilla työmailla olet ollut.

Se nyt vaan on niin, että sen lisäksi että VTJ vastaa siitä että rakennetaan kuvien ja määräysten ja mm. RYL:n mukaan ja vastaa työmaan turvallisuudesta. Seinien suoruudet ja muut ovat juuri niitä asioita, joita VTJ valvoo. Mitä ihmettä hän siellä muuten tekisi? Vino seinä joko menee toleranssiin tai ei. Jos ei mene, niin vastaava tarvittaessa purettaa seinän ja rakennuttaa uuden. Jos asiakas ei tätä hyväksy, niin voi antaa kenkää mestarille. Toki noista yleensä neuvotellaan.

Se että siellä on joku "ylimääräinen silmäpari" tai epämääräinen epäpätevä tyyppi, jolla ei ole juridista vastuuta, ei ole millään tavalla rakennuttajan etu. Kun tulee tiukka paikka, niin tällä silmäparilla ei ole vastuuta. Kun ei ole vastuuta, mikä on tarve hoitaa omat hommansa? Juridinen vastuu on koko kuvion perusta. Linja-autoakin ajaa se palkattu kuski, eikä niin että se kuski välillä istuskelee siellä penkillä lehteä lukemassa, ja sillä aikaa joku tuttu kaveri ilman linja-autokorttia ajelee osan linjasta.

En ymmärrä miksi kukaan voi esittää, että tuollainen "silmäpari" on hyvä ratkaisu. Asetuksissa on ihan selkeän roolit ja vastuut pääsuunnittelijalle ja vastaavalle työnjohtajalle, ja noin toimitaan normaalisti. Vastaavan työnjohtajan hommat jossain muuttovalmistalon pientalotyömaalla ovat niin vähäisiä, että se voi ne kyllä hoitaa helposti ilman helppoheikkejä.

Ja VTJ:n vaatimus pientaloissa koulutukselle on teknikko eli rakennusmestari. Yleinen tulkinta on, että pitää olla vastaavat opinnot suoritettuna. Toki perähikiällä joku timpurikin voi toimia, mutta se on melkoinen poikkeus ja perustuu siihen, että rakennustarkastaja ei hoida hommiaan.

Tässä nyt vähän haisee, että pitää olla periaatteessa eri mieltä, ja selitellä asiaa ihan naurettavalla tuuballa, josta osalla ei ole mitään totuuspohjaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Joo siis pientalon rakennuttajalla(loppukäyttäjällä) ei yleensä ole tarvittavaa tietotasoa toimia rakennuttajan roolissa. Päätoteuttajan palkkalistoilla oleva vastaava mestari on täysin normaalia, näinhän toteutetaan isompiakin projekteja.

Rakennuttajan pitäisi siis palkata ennemminkin rakennuttaja konsultti (valvoja) joka valvoo toteutuksen ja sen työnjohdon kulkua.

Samantapaisia tapauksia edustavat muunmuassa taloyhtiöt jotka toteuttavat isojakin saneerauksia ilman minkäänlaista tietotaitoa. Myös itse opin monta asiaa jota ottaisin huomioon seuraavassa projektissa.
Erään somekanavalla julki tulleen hirsitalon tapaukseen kommentoin samaa, mutta suuri yleisö kommentoi tuollaisen olevan turhaa rahan tuhlausta, ja että asiakas on aina oikeassa...

Tuntuu noissa avaimet käteen paketeissa olemaan melko villiä touhua, kun yritetään maksimoida voittoja. Rakentajat tulevat virosta ja projektilla ei käytännössä ole johtajaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Tuntuu noissa avaimet käteen paketeissa olemaan melko villiä touhua, kun yritetään maksimoida voittoja. Rakentajat tulevat virosta ja projektilla ei käytännössä ole johtajaa.
Kyllähän tuosta avaimet käteen asunnoista saa maksaa aika paljon ekstraa.
Se kuitenkin lasketaan niin, että pienet yllätykset menee vielä budjettiin mutta säästökohteet taas suoraan katteeseen.
Hyvä vaihtoehto niille, jotka haluaa loikoilla rakennusajan ja ovat valmiita siitä maksamaan 10-40% ylimääräistä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Kyllähän tuosta avaimet käteen asunnoista saa maksaa aika paljon ekstraa.
Se kuitenkin lasketaan niin, että pienet yllätykset menee vielä budjettiin mutta säästökohteet taas suoraan katteeseen.
Hyvä vaihtoehto niille, jotka haluaa loikoilla rakennusajan ja ovat valmiita siitä maksamaan 10-40% ylimääräistä.
Tietysti loikoilu ei kaikkien kohdalla ole se juttu, vaan oman päivätyön ja perheen hoito. Pitää sitä omalle ajallekkin laskea kustannus jossain määrin.

Tommosen 140m2 mökin sisätöiden tekeminen talotekniikkoineen iltasin ja viikonloppusin vaikka isä+poika kombolla on semmoset 6-24kk, riippuen omasta unentarpeesta ja taidoista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tietysti loikoilu ei kaikkien kohdalla ole se juttu, vaan oman päivätyön ja perheen hoito. Pitää sitä omalle ajallekkin laskea kustannus jossain määrin.

Tommosen 140m2 mökin sisätöiden tekeminen talotekniikkoineen iltasin ja viikonloppusin vaikka isä+poika kombolla on semmoset 6-24kk, riippuen omasta unentarpeesta ja taidoista.
Tämä. Itse en ainakaan olisi ikinä valmis käyttämään käytännössä kaikkea vapaa-aikaani pitkän aikaa nakuttelemalla taloa kasaan päivätöiden ohessa. Siinä jää avio- ja perhe-elämä aika vähille tuona aikana.

Tietty kukin tyylillään, ja jos tyykkää vapaa-aikansa rakentaa niin mikäs siinä, go for it. Säästäähän sillä rahaa ainakin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Tietysti loikoilu ei kaikkien kohdalla ole se juttu, vaan oman päivätyön ja perheen hoito. Pitää sitä omalle ajallekkin laskea kustannus jossain määrin.

Tommosen 140m2 mökin sisätöiden tekeminen talotekniikkoineen iltasin ja viikonloppusin vaikka isä+poika kombolla on semmoset 6-24kk, riippuen omasta unentarpeesta ja taidoista.
En nyt tarkoittanut sitä, että se mökki pitäisi itse vääntää, vaan sitä että itse johtaa sitä projektia.
Siinäkin säästää jo todella paljon, kun tarjouksia kyselee parista paikasta, tähän menee ehkä 30min parina päivänä viikossa. Ja voi vaikka sähköpostilla hoitaa, niin ei siihenkään mene työaikaa.
Näissä avaimet käteen asunnoissa tehdään ihan samalla tavalla mutta kate menee rakentajalle.

Ihan sama, kun tilaat keittiön tai kylpyhuoneen avaimet käteen periaatteella 'ilmaisella suunnittelulla'.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
En nyt tarkoittanut sitä, että se mökki pitäisi itse vääntää, vaan sitä että itse johtaa sitä projektia.
Siinäkin säästää jo todella paljon, kun tarjouksia kyselee parista paikasta, tähän menee ehkä 30min parina päivänä viikossa. Ja voi vaikka sähköpostilla hoitaa, niin ei siihenkään mene työaikaa.
Näissä avaimet käteen asunnoissa tehdään ihan samalla tavalla mutta kate menee rakentajalle.

Ihan sama, kun tilaat keittiön tai kylpyhuoneen avaimet käteen periaatteella 'ilmaisella suunnittelulla'.
Aivan joo, käsitin tosiaan että itse tehtäisiin asennuksiakin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Erikoisilla työmailla olet ollut.

Vino seinä joko menee toleranssiin tai ei.

Se että siellä on joku "ylimääräinen silmäpari" tai epämääräinen epäpätevä tyyppi, jolla ei ole juridista vastuuta, ei ole millään tavalla rakennuttajan etu.
(Jebaus:Tässä kohtaa ei ole mitään haittaa siitä, että siellä olisi tilaajan puolelta se yksi ylimääräinen kaveri joka kävisi työmaalla vaikka päivittäin, valvosi mitä siellä tapahtuu ja raportoisi asiasta tilaajalle toimenpidesuosituksineen (voi toki olla yhteydessä myös vastaavaan tai suoraan urakoitsijaan). Tämän henkilön ei tosiaan tarvitse olla "vastaava työnjohtaja", riittää että hänellä on riittävä osaaminen/ymmärrys tehtävään)

Tässä nyt vähän haisee, että pitää olla periaatteessa eri mieltä, ja selitellä asiaa ihan naurettavalla tuuballa, josta osalla ei ole mitään totuuspohjaa.
Tässähän ne olennaiset nyt olikin. Se luetun ymmärtäminen nyt kuntoon ja käymään siellä työmaalla niin silmät aukeaa. En ole sellaista talopakettityömaata nähnytkään jossa vastaava päivystää paikalla, hyvä jos edes kerran viikkoon käy kahvilla. Jokainen hoitaa asiat kuten hoitaa, mutta jos ketjun ideana on kertoa omista projekteistaan/auttaa toisia niin noilla sun viesteilläsi ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

Ja joo, ryllin mukaan se seinä saa olla 15mm(?) Vinossa, niinhän taisin jo aikaisemmin sanoa mutta se vastaava ei sitä korjauta jos vinoutta on alle sen, ja minun talooni tulisi kyllä suorat seinät edes +-2mm toleranssilla.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Tämä. Itse en ainakaan olisi ikinä valmis käyttämään käytännössä kaikkea vapaa-aikaani pitkän aikaa nakuttelemalla taloa kasaan päivätöiden ohessa. Siinä jää avio- ja perhe-elämä aika vähille tuona aikana.

Tietty kukin tyylillään, ja jos tyykkää vapaa-aikansa rakentaa niin mikäs siinä, go for it. Säästäähän sillä rahaa ainakin.
Itse tein luokkaa 450 m2 talon muutamia vuosia sitten kokonaan itse ns. pitkästä tavarasta. Kaikki hommat itse, myös ns ammattityöt eli LVIS. Itse tarkoittaa sitä että oikeasti itse. Ei siis appiukko, isä, veli tai muut sukulaiset, vaan itse allekirjoittanut yksin. Faija kävi jeesimässä silloin tällöin pitämässä lankun päätä paikallaan. En halunnut jäädä ns. velkaa muille. Ja toisaalta ei tarvinnut kantaa huolta tai vastuuta muista eikä tarvinnut "kaljakoreihin" investoida.

Alan ammattilaiset auttoivat pahimmissa paikoissa ja leimasivat osuutensa. Kaupungin lopputarkastuksessa kehuja miten hyvin on tehty. Ei ole fuskattu missään ja kaikki tehty vielä varmuusmarginaalilla ja parhaita materiaaleja käyttäen. Kaikki sellaiset työt joita ei itse kerinnyt tai pystynyt tekemään teetettiin tuntityönä itse oman tekemisen ohessaa valvottuna ja yleensä itse apulaisena.

Siitä kun reikä tehtiin maahan meni muuttoon noin 19kk (sekä luonnollisesti kaikki liikenevä aika ja päivät oli tooooodella pitkiä ja unta keskimäärin luokkaa 4-5h/yö.) eikä lomia tms. turhuuksia. Työstä vapaata silloin tällöin.

Valmistaloissa mennään joka puolella siitä mistä aita on matalin ja kaikki on lisätyötä vaikka on kirjattu sopimukseen. Hinnat on muka alvittomia, materiaali on halvinta roskaa ja parempi maksaa muka lisää, jne. jne. jne. Todellinen suo tarpoa noiden valmistalojen kanssa. Jatkuvasti ja ihan jokaisessa kohdassa kaikki yrittää huijata, kusettaa ja vedättää.

Valmistalona hintaa olisi tullut tarjousten mukaan luokkaa 500 - 600ke. Nyt säästöä tuli 200ke++ (ja parhaat materiaalit ja esim. taloautomaatio). Parasta on kun ei omasta työstä tarvitse maksaa ALVia. Kaiken pystyi itse kilpailuttamaan ja saamaan höydyn 100% itselle. Ja tietenkin kysymys että kuinka paljon täytyy grandata palkkatyöstä hilloa että saa työ erotuksen about 200ke++ Net kasaan. Veroprosentista riippuen se on vähintään luokkaa 300ke++ (brutto) ja se kokonaisuudessaan siis menee muiden taskuun. Kyllä v..ttaa painaa niska limassa hommia ja kuunnella jonkun mielenvikaisen pomon vinkumista vuositolkulla että saa maksettua pelkästään tuon muillle menevän työn osuuden (palkat+hsk+alv).

Mutta, luonnollisesti yhteiskunta kiittää jos tekee valmistalon. Jos loppusumma on esim. 400ke niin siitä on 100ke pelkästään ALVia eli täysin roskiin heitettyä rahaa. Sama kuin lapioisi seteleinä takkaan. Ja takassa ne sentään lämmittää hetken. ALVissa saa vain v..tuksen.

Kun tekee itse niin tietää tasan tarkkaan miten mikäkin on tehty ja miksi. Jos tulee myöhemmin jotain muutettavaa tai korjattavaa tietää mitä tehdä ja millainen homma se on (teki sitten itse tai teettää työn). Lisäksi suunnitelmia voi muuttaa mielinmäärin matkan varrella (toki rakennusmääräysten ja rakenteiden ehdoilla).

Ostin suunnilleen kaikki laitteet itselle mitä rakennusaikana tarvitaan ja nyt on hyviä laitteita ja koneita autotallin hyllyt väärällään. Perussirkkeleiden, erilaisten porien, höylien, naulaimien, puhaltimien, kompressoiden, jne. jne. jne. lisäksi on mm. betonimylly ja sekoittimet ja jopa pieni täry omasta takaa. Ja kaikkia niitä on tarvittu jälkeenpäin aika usein (tosin eniten ehkä kaverit, naapurit ja sukulaiset :darra:).

Ja nyt jälkikäteen voi aivan rehellisesti sanoa niin kuin urheilija huippusuorituksen jälkeen että olo on "väsynyt mutta onnellinen."

Ja nyt suunnittelen seuraavaa "rojektia", tosin se ei enää tule Suomeen. Mutta ei sovi laiskoille eikä niille joilla on peukalo keskellä kämmentä. Jos eukko ei tajua että talo on yhteinen juttu niin on erittäin hyvä kohta päästä siipeilijästä eroon. Suhde olisi sitten muutenkin kaatunut seuraavaan ylämäkeen.

Mutta kokonaisuudessaan elämänfilosofia kysymys. Aika kuluu jokatapauksessa. Kivempi saada jotain oikeasti aikaiseksi kun ryystää kaljaa ja riidellä eukon kanssa ja kuunnella kakaroiden huutoa. Mummo sanoi joskus että "Yrittää pitää. Haudassa saa sitten maata." Hyvä ohje on ollut elämän tielle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mutta kokonaisuudessaan elämänfilosofia kysymys.
Tämähän sen aika hyvin tiivistää.
Itsellä olis kasetti levinnyt tuollaisessa projektissa, hyvä että sulla meni maaliin ja jäi positiivinen fiilis jälkikäteen :tup:

Me ostettiin muutaman vuoden ikäinen pakettitalo hinnalla, jona tänä päivänä ei vastaavaa saisi vastaavaan paikkaan pystyyn, fiksattiin muutama päivä maaleja, tapetteja jne pientä ja kannettiin kamat sisään :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Joo tuossa juuri tein laskelmat, että oma projekti söi noin 1200h työtuntia työmaalla. 120m2.

Teetetyt urakat: Maanrakennus(kaivuu, korkolaser, tiivistys, täyttö), sähkö(paitsi lattialämmityskaapelit), elementtien pystytys, takan haalaus ja elementtipiipun asennus, vesikatto, rännit ja kattovarusteet, betonipumppaukset perustuksiin, kylpyhuoneen laattaan ja takan aluslaattaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Talon voi rakentaa kahdella tavalla; kalliisti tai halvasti.

Omassa tuttavapiirissä on omakotitaloja rakentunut viime aikoina aika kovaan tahtiin ja hintahaitari on ollut ihan valtava.
Jotkut ovat irtisanoutuneet töistä, ja ovat rakentaneet talon itse, toiset taas töiden ohella tehnyt minkä kerennyt ja voinut ja joku on taas ottanut avaimet käteen periaatteella.

Jos nyt jotain johtopäätöstä lähtisi vetämään, niin ainakin paljon paremmat autot löytyy näiden pihasta jotka on itse rakentaneet :D

Päätöksethän on jokaisen henkilökohtaisia ja vapaa ajan arvostus on erilainen eri ihmisillä.
Talon rakentaminen ei kuitenkaan vie kuin ~vuoden mutta sitä maksetaan 20 vuotta.
Voi siinä vähän miettiä minkä arvoista se yhden vuoden vapaa-ajan hinta on.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Talon voi rakentaa kahdella tavalla; kalliisti tai halvasti.
Niihä se menee, mut nykyään myös mennyt niin et joka kerta hinnat nousee.
Nyt laskennallinen nettoneliö on 2060e/m2 kun se on ollut 2014 1920e/m2.

Paalutus on ollut 10v sitten 10e/metri ja nyt se on 40e/metri. Talopakettien hinnat nousee joka vuosi, tonttien hinnat on monessa paikkaa nousseet ihan älyttömästi.

Esim. Turun vieressä Kaarinassa järkyttävä hinnan nousu reilu 10vuodessa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Niihä se menee, mut nykyään myös mennyt niin et joka kerta hinnat nousee.
Nyt laskennallinen nettoneliö on 2060e/m2 kun se on ollut 2014 1920e/m2.

Paalutus on ollut 10v sitten 10e/metri ja nyt se on 40e/metri. Talopakettien hinnat nousee joka vuosi, tonttien hinnat on monessa paikkaa nousseet ihan älyttömästi.

Esim. Turun vieressä Kaarinassa järkyttävä hinnan nousu reilu 10vuodessa.
Kaikki nousee niin kauan kun korot pysyy nykyisellä tasolla.

Toista se oli 70-80 luvulla ku korot oli 10-25% näin olen kuullut, tuota aikaa en ole elänyt).

Ei paljoa 25 vuoden laina-ajalla taloja rakenneltaisi kun korot nousisivat yli 10 pinnaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Mutta kokonaisuudessaan elämänfilosofia kysymys.
Juurikin näin. Appiukko kanssa rakentaa ihan itse ja ihan kaiken. Rahaa säästyy ihan sikana, peukkusääntönä about kolmannes + tietää tehneensä just siitä tavarasta mistä pitää, eikä mitään ohituskaistoja ole käytetty. Arvostan ihan sikana sellaisia ihmisiä, jotka tuohon kykenee. Itse osaan toki maalaushommat, jotain lattialistoja ja ihan perusjuttuja tehdä, mutta talonrakennus on aivan muuta. Mun mielestä se on hienoa, kun on sinunlaisia ihmisiä. Iso peukku!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Valmistalona hintaa olisi tullut tarjousten mukaan luokkaa 500 - 600ke. Nyt säästöä tuli 200ke++ (ja parhaat materiaalit ja esim. taloautomaatio).
En ymmärrä miten tarvikkeissa säästää sillä että ei palkkaa raksamiehiä. Samalla tavalla ne tarvikkeet voi ostaa itse ja kärrätä raksalle vaikka siellä jotain palkollisia olisikin heilumassa.

ALV:t maksetaan joka tapauksessa ihan täysimääräisesti, ellet sitten keksinyt jotain veronkiertokeinoa.

Palkoissa ja niiden sivukuluissa sitä säästöä kertyy. Yhden ammattimiehen vuoden täyden työajan palkka on helposti veroineen 100k (josta about 60k bruttopalkkaa, loput eläkemaksua ja vakuutuksia (20k) ja alvia (20k)).
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
No jo on kummalliseksi mennyt rakentaminen. Vastaava vain tulostelee lippulappuja ja hengailee työmaalla. Erikoisilla työmailla olet ollut.

Se nyt vaan on niin, että sen lisäksi että VTJ vastaa siitä että rakennetaan kuvien ja määräysten ja mm. RYL:n mukaan ja vastaa työmaan turvallisuudesta. Seinien suoruudet ja muut ovat juuri niitä asioita, joita VTJ valvoo. Mitä ihmettä hän siellä muuten tekisi? Vino seinä joko menee toleranssiin tai ei. Jos ei mene, niin vastaava tarvittaessa purettaa seinän ja rakennuttaa uuden. Jos asiakas ei tätä hyväksy, niin voi antaa kenkää mestarille. Toki noista yleensä neuvotellaan.

Se että siellä on joku "ylimääräinen silmäpari" tai epämääräinen epäpätevä tyyppi, jolla ei ole juridista vastuuta, ei ole millään tavalla rakennuttajan etu. Kun tulee tiukka paikka, niin tällä silmäparilla ei ole vastuuta. Kun ei ole vastuuta, mikä on tarve hoitaa omat hommansa? Juridinen vastuu on koko kuvion perusta. Linja-autoakin ajaa se palkattu kuski, eikä niin että se kuski välillä istuskelee siellä penkillä lehteä lukemassa, ja sillä aikaa joku tuttu kaveri ilman linja-autokorttia ajelee osan linjasta.

En ymmärrä miksi kukaan voi esittää, että tuollainen "silmäpari" on hyvä ratkaisu. Asetuksissa on ihan selkeän roolit ja vastuut pääsuunnittelijalle ja vastaavalle työnjohtajalle, ja noin toimitaan normaalisti. Vastaavan työnjohtajan hommat jossain muuttovalmistalon pientalotyömaalla ovat niin vähäisiä, että se voi ne kyllä hoitaa helposti ilman helppoheikkejä.

Ja VTJ:n vaatimus pientaloissa koulutukselle on teknikko eli rakennusmestari. Yleinen tulkinta on, että pitää olla vastaavat opinnot suoritettuna. Toki perähikiällä joku timpurikin voi toimia, mutta se on melkoinen poikkeus ja perustuu siihen, että rakennustarkastaja ei hoida hommiaan.

Tässä nyt vähän haisee, että pitää olla periaatteessa eri mieltä, ja selitellä asiaa ihan naurettavalla tuuballa, josta osalla ei ole mitään totuuspohjaa.
Pientalotyömailla tuo työturvallisuus nykyään harvemmin sälytetään vastaavan niskoille. Näissä vastaava on pääsääntöisesti aina osa-aikainen jolloin tuon valvomien on käytännössä mahdotonta. Se siirretään yleensä toteuttajan eli pääurakoitsijan vastuulle jonka työukot siellä työmaalla pyörivät. Toki voidaan myös vastaavallekin velvoittaa, mutta itse en ainakaan tuohon lähtökohtaisesti suostu.

Ja vastuussa työstä on aina lähtökohtaisesti sen työn tekijä. Jos teet sutta ja sekundaa ei se korvausvastuu mitenkään ihmeellisesti vastaavalle siirry, vaan kyllä siinä tekijän lompakolle mennään. Ei kukaan suostuisi vastaavaksi millään muutaman tonnin palkkiolla jos siitä seuraisi joku satojentuhansien korvausvastuu.

4.3 Työnjohtajan tehtävät ja vastuu

Maankäyttö- ja rakennusasetus 73 §

Vastaavan työnjohtajan tehtävät ja vastuu alkavat välittömästi sen jälkeen, kun hänet on hyväksyttytai ilmoitus työnjohtajana toimimisesta on jätetty. Näistä tehtävistä ja vastuusta voidaan vapautua vain pyytämällä kirjallisesti vapautus tehtävästä tai siten, että hyväksytään toinen henkilö vastaavan työnjohtajan tilalle.

Vastaavan työnjohtajan tulee huolehtia siitä, että:
1) rakentamisen aloittamisesta ilmoitetaan rakennusvalvontaviranomaiselle;
2) rakennustyö suoritetaan myönnetyn luvan mukaisesti ja siinä noudatetaan rakentamista koskevia säännöksiä ja määräyksiä;
3) rakennustyön aikana ryhdytään tarvittaviin toimiin havaittujen puutteiden tai virheiden johdosta;
4) luvassa määrätyt katselmukset pyydetään riittävän ajoissa ja suoritetaan aloituskokouksessa tai muutoin määrätyt tarkastukset ja toimenpiteet asianmukaisissa työvaiheissa;
5) rakennustyömaalla ovat käytettävissä hyväksytyt piirustukset ja tarvittavat erityispiirustukset, ajan tasalla oleva rakennustyön tarkastusasiakirja, mahdolliset testaustulokset sekä muut tarvittavat asiakirjat.

Mitä vastaavasta työnjohtajasta säädetään, koskee soveltuvin osin erityisalan työnjohtajaa.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
En ymmärrä miten tarvikkeissa säästää sillä että ei palkkaa raksamiehiä. Samalla tavalla ne tarvikkeet voi ostaa itse ja kärrätä raksalle vaikka siellä jotain palkollisia olisikin heilumassa.

ALV:t maksetaan joka tapauksessa ihan täysimääräisesti, ellet sitten keksinyt jotain veronkiertokeinoa.

Palkoissa ja niiden sivukuluissa sitä säästöä kertyy. Yhden ammattimiehen vuoden täyden työajan palkka on helposti veroineen 100k (josta about 60k bruttopalkkaa, loput eläkemaksua ja vakuutuksia (20k) ja alvia (20k)).
Käsittääkseni otsikko on "Valmistalopaketit". Vertasin mielestäni mustavalkoisesti valmistalo vs. 100% itse rakennettu. Siinä tarvikkeiden tukkuedut menee 100% talotehtaalle. Toki rakentamisessa on välimuotoja kaikissa harmaan sävyissä. Vai mitä.

Toki itse voi hankkia tavarat ammattireiskoille. Mutta se tarkoittaa että teetät tuntitöinä. Olet onnekas jos löydät tänäpäivänä ammattitaitoisen kaverin joka tekee urakan ja vielä asiakkaan omista materiaaleista. Haluavat aina tehdä kokonaisurakan koska ottavat myös 40-50% katteen tavaroista. Jos tuntihommina niin sitten pitää kyllä olla kokoajan silmänalla koska silloin niitä tunteja alkaa kertyä ja rajusti.

Jos ostat valmistalon maksat myös työn osuudesta ALV:n. Se kun sisältyy siihen urakan/sopimuksen hintaan. Vai oletko saanut tarkan sopimuksen missä on jokaisen vaiheen jokaisen työn ja pienen asennuksen hinnassa eroteltu työ ja tavara. Yleensä ne isompia tai pienempiä urakoita joissa on työ ja tavara mukana. Siten maksat ALV:n sekä työstä että tavarasta. Jos olisinkin löytänyt laillisen tai laittoman tavan kiertää ALVin olisin sen sumeilematta käyttänyt hyväksi seurauksista piittaamatta. Sen verran törkeä se on Suomessa (vrt esim. Sveitsi 7.7%).
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Pientalotyömailla tuo työturvallisuus nykyään harvemmin sälytetään vastaavan niskoille. Näissä vastaava on pääsääntöisesti aina osa-aikainen jolloin tuon valvomien on käytännössä mahdotonta. Se siirretään yleensä toteuttajan eli pääurakoitsijan vastuulle jonka työukot siellä työmaalla pyörivät. Toki voidaan myös vastaavallekin velvoittaa, mutta itse en ainakaan tuohon lähtökohtaisesti suostu.

Ja vastuussa työstä on aina lähtökohtaisesti sen työn tekijä. Jos teet sutta ja sekundaa ei se korvausvastuu mitenkään ihmeellisesti vastaavalle siirry, vaan kyllä siinä tekijän lompakolle mennään. Ei kukaan suostuisi vastaavaksi millään muutaman tonnin palkkiolla jos siitä seuraisi joku satojentuhansien korvausvastuu.
Kyllä se vastuu tulee tuon toimen myötä automaattisesti. Katso lainauksessasi olevasta tekstistä kohdat 2. ja 3. Vaikka vastaava on osa-aikainen, hän vastaa siten, kuin se tehtävän puitteissa on mahdollista. Jos joku tippuu katolta ja kuolee, niin vastaavan toimia syynätään tarkasti.

Tottakai vastuu on virheen tekijällä, tuohan on selvä asia. Onko joku väittänyt muuta? Ja kenen mielestä on automaattisesti joku satojen tuhansien korvausvastuu? Vastaava työnjohtaja kuitenkin vastaa noista asioista (valvonnasta), vaikka kuinka joku mieltäisi ettei vastaa. On ihan eri asia, mikä katsotaan sellaiseksi, että se on ollut sellaista laiminlyöntiä että siitä seuraa korvausvastuu. Aivan niin kuin muissakin asioissa elämässä, joissa on vastuuta jostain.
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
Kyllä se vastuu tulee tuon toimen myötä automaattisesti. Katso lainauksessasi olevasta tekstistä kohdat 2. ja 3. Vaikka vastaava on osa-aikainen, hän vastaa siten, kuin se tehtävän puitteissa on mahdollista. Jos joku tippuu katolta ja kuolee, niin vastaavan toimia syynätään tarkasti.

Tottakai vastuu on virheen tekijällä, tuohan on selvä asia. Onko joku väittänyt muuta? Ja kenen mielestä on automaattisesti joku satojen tuhansien korvausvastuu? Vastaava työnjohtaja kuitenkin vastaa noista asioista (valvonnasta), vaikka kuinka joku mieltäisi ettei vastaa. On ihan eri asia, mikä katsotaan sellaiseksi, että se on ollut sellaista laiminlyöntiä että siitä seuraa korvausvastuu. Aivan niin kuin muissakin asioissa elämässä, joissa on vastuuta jostain.
Tuo pientalotyömaan työturvalllisuusvastuu riippuu ihan miten tuo sovitaan ja sopimukseen kirjataan. Ainakin täälläpäin se nykyään pääsääntöisesti menee urakoitsijan vastuulle jos semmoinen kohteessa on. Ja näin se myös kirjataan aloitukokouksessa kunnan rakennustarkastajan toimesta. Toki vastaava on velvollinen puuttumaan kaikkiin havaitsemiinsa epäkohtiin siinä missä kaikki muutkin työmaalla pyörivät henkilöt.
Omakotitalon rakennuttaja vastaa työmaan turvallisuudesta

Tuo korvausvastuu oli vähän kärjistys, mutta pointtina siis se, että ei sillä vastaavalla oikeasti ole juuri mitään vastuuta vaikka se niin monesti mielletäänkin. Eli ei siis kannata liikaa tuudittautua sen mestarin varaan. Pahimpia on sellaiset rakennuttajat jotka eivät itse edes jaksa vaivautua työmaalle kuin satunnaisesti.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Tuo pientalotyömaan työturvalllisuusvastuu riippuu ihan miten tuo sovitaan ja sopimukseen kirjataan. Ainakin täälläpäin se nykyään pääsääntöisesti menee urakoitsijan vastuulle jos semmoinen kohteessa on. Ja näin se myös kirjataan aloitukokouksessa kunnan rakennustarkastajan toimesta. Toki vastaava on velvollinen puuttumaan kaikkiin havaitsemiinsa epäkohtiin siinä missä kaikki muutkin työmaalla pyörivät henkilöt.
Omakotitalon rakennuttaja vastaa työmaan turvallisuudesta

Tuo korvausvastuu oli vähän kärjistys, mutta pointtina siis se, että ei sillä vastaavalla oikeasti ole juuri mitään vastuuta vaikka se niin monesti mielletäänkin. Eli ei siis kannata liikaa tuudittautua sen mestarin varaan. Pahimpia on sellaiset rakennuttajat jotka eivät itse edes jaksa vaivautua työmaalle kuin satunnaisesti.
En tiedä juurikaan talonrakentamishankkeista tai pienistä hankkeista, mutta turvallisuustehtävät on jaettu sekä tilaajalle (rakennuttajalle) että urakoitsijalle. Rakennuttajan tulee nimetä rakennushankkeelle turvallisuuskoordinaattori, eikä tätä tehtävää voi antaa urakoitsijalle. Urakoitsija vastaa omasta turvallisuussuunnittelustaan. Päätoteuttajan tehtävät sitten vielä erikseen.

Jokatapauksessa hankkeeseen ryhtyvän tulee osaltaan huolehtia siitä, että turvallisuusasiat on hoidettu asianmukaisesti. VNa 205/2009 koskee hassusti niin Pasilan Triplan rakennuttajaa kuin omakotitalon rakennuttajaa turvallisuustehtävien osalta.

Työnantajalla on kuitenkin aina vastuu siitä, että työhön on riittävä perehdytys ja turvallisuusasiat on otettu huomioon. Todennäköisesti maallikkorakennuttajan ei oikeudessa katsota olevan samassa määrin vastuussa kuin ammattirakennuttajan, vastuuta jäänee enemmän urakoitsijalle eli ammattilaiselle.

Kuvittelisin, että turvallisuustehtävät on pientalohankkeissa hoidettu sekavasti. Jos rakennuttaisin omaa taloa, palkkaisin ammattilaisen valvomaan omaa etuani sopimuksiin ja laatuun liittyen sekä vastaamaan tilaajan turvallisuustehtävistä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
461
No jo on kummalliseksi mennyt rakentaminen. Vastaava vain tulostelee lippulappuja ja hengailee työmaalla. Erikoisilla työmailla olet ollut.

Se nyt vaan on niin, että sen lisäksi että VTJ vastaa siitä että rakennetaan kuvien ja määräysten ja mm. RYL:n mukaan ja vastaa työmaan turvallisuudesta. Seinien suoruudet ja muut ovat juuri niitä asioita, joita VTJ valvoo. Mitä ihmettä hän siellä muuten tekisi? Vino seinä joko menee toleranssiin tai ei. Jos ei mene, niin vastaava tarvittaessa purettaa seinän ja rakennuttaa uuden. Jos asiakas ei tätä hyväksy, niin voi antaa kenkää mestarille. Toki noista yleensä neuvotellaan.

Se että siellä on joku "ylimääräinen silmäpari" tai epämääräinen epäpätevä tyyppi, jolla ei ole juridista vastuuta, ei ole millään tavalla rakennuttajan etu. Kun tulee tiukka paikka, niin tällä silmäparilla ei ole vastuuta. Kun ei ole vastuuta, mikä on tarve hoitaa omat hommansa? Juridinen vastuu on koko kuvion perusta. Linja-autoakin ajaa se palkattu kuski, eikä niin että se kuski välillä istuskelee siellä penkillä lehteä lukemassa, ja sillä aikaa joku tuttu kaveri ilman linja-autokorttia ajelee osan linjasta.

En ymmärrä miksi kukaan voi esittää, että tuollainen "silmäpari" on hyvä ratkaisu. Asetuksissa on ihan selkeän roolit ja vastuut pääsuunnittelijalle ja vastaavalle työnjohtajalle, ja noin toimitaan normaalisti. Vastaavan työnjohtajan hommat jossain muuttovalmistalon pientalotyömaalla ovat niin vähäisiä, että se voi ne kyllä hoitaa helposti ilman helppoheikkejä.

Ja VTJ:n vaatimus pientaloissa koulutukselle on teknikko eli rakennusmestari. Yleinen tulkinta on, että pitää olla vastaavat opinnot suoritettuna. Toki perähikiällä joku timpurikin voi toimia, mutta se on melkoinen poikkeus ja perustuu siihen, että rakennustarkastaja ei hoida hommiaan.

Tässä nyt vähän haisee, että pitää olla periaatteessa eri mieltä, ja selitellä asiaa ihan naurettavalla tuuballa, josta osalla ei ole mitään totuuspohjaa.
Olen tässä asiassa ihan samaa mieltä. Kyllä vastaava mestari pitää rakennuttajan edustaja riittää vahtimaan seinien suoruutta ja muita vastaavia asioita. Toki on totta että lisäsilmäpareista ei ole haittaa, mutta jos vastaava hoitaa hommansa niin muiden palkkaaminen on lähinnä turhaa rahan menoa.

Laatua ei kannate tehdä tarkastamalla, koska se on tunnetusti se kallein tie. Jos homma lähtee menemään metsään niin vastaava mestari ja mahdollisesti myös rakennuttaja pitävät urakoitsijoiden kanssa palaverin ja tekevät laatuvaatimukset vielä kertaalleen selväksi kaikille. Jos se ei auta niin sitten vaihdetaan urakoitsija.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
461
Päivitystä projektiin:

Maanrakennusurakoitsija on valittu ja tarkoitus on tavata hänet juhannuksen jälkeen. Tällöin on tarkoitus käydä yksityiskohdat läpi. Alusta aloitus maatöille on 16.7. Avoinna on kuitenkin vielä se käytämme hiekkaa vai Okto- kuonaa. Tämä selvinnee ensiviikolla. Yllättävän suuria hintaeroja on maa-ainesten tonnihinnoissa ja kilpailuttaminen näyttää varsin kannattavalta.

Saloajat ja jätevesien käsittelysysteemien tarjoukset olivat muutamien satojen eurojen sisällä. Toki Kodin Terra oli sitten suhteettoman kallis, mutta eipä S-ryhmän rautakauppa ole ehkä juuri tästä syystä koskaan menestynytkään. Lisäksi Vestellin suodatin eivät kaikki myyjät tuntuneet saavan.

Laitoin tänään menemään tarjouspyynnön ulkopuolisista routaeristeistä ja suodatinkankaasta, joka unohtui edellisestä kyselystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Itse tein luokkaa 450 m2 talon muutamia vuosia sitten kokonaan itse ns. pitkästä tavarasta. Kaikki hommat itse, myös ns ammattityöt eli LVIS. Itse tarkoittaa sitä että oikeasti itse. Ei siis appiukko, isä, veli tai muut sukulaiset, vaan itse allekirjoittanut yksin. Faija kävi jeesimässä silloin tällöin pitämässä lankun päätä paikallaan. En halunnut jäädä ns. velkaa muille. Ja toisaalta ei tarvinnut kantaa huolta tai vastuuta muista eikä tarvinnut "kaljakoreihin" investoida.

Alan ammattilaiset auttoivat pahimmissa paikoissa ja leimasivat osuutensa. Kaupungin lopputarkastuksessa kehuja miten hyvin on tehty. Ei ole fuskattu missään ja kaikki tehty vielä varmuusmarginaalilla ja parhaita materiaaleja käyttäen. Kaikki sellaiset työt joita ei itse kerinnyt tai pystynyt tekemään teetettiin tuntityönä itse oman tekemisen ohessaa valvottuna ja yleensä itse apulaisena.

Siitä kun reikä tehtiin maahan meni muuttoon noin 19kk (sekä luonnollisesti kaikki liikenevä aika ja päivät oli tooooodella pitkiä ja unta keskimäärin luokkaa 4-5h/yö.) eikä lomia tms. turhuuksia. Työstä vapaata silloin tällöin.

Valmistaloissa mennään joka puolella siitä mistä aita on matalin ja kaikki on lisätyötä vaikka on kirjattu sopimukseen. Hinnat on muka alvittomia, materiaali on halvinta roskaa ja parempi maksaa muka lisää, jne. jne. jne. Todellinen suo tarpoa noiden valmistalojen kanssa. Jatkuvasti ja ihan jokaisessa kohdassa kaikki yrittää huijata, kusettaa ja vedättää.

Valmistalona hintaa olisi tullut tarjousten mukaan luokkaa 500 - 600ke. Nyt säästöä tuli 200ke++ (ja parhaat materiaalit ja esim. taloautomaatio). Parasta on kun ei omasta työstä tarvitse maksaa ALVia. Kaiken pystyi itse kilpailuttamaan ja saamaan höydyn 100% itselle. Ja tietenkin kysymys että kuinka paljon täytyy grandata palkkatyöstä hilloa että saa työ erotuksen about 200ke++ Net kasaan. Veroprosentista riippuen se on vähintään luokkaa 300ke++ (brutto) ja se kokonaisuudessaan siis menee muiden taskuun. Kyllä v..ttaa painaa niska limassa hommia ja kuunnella jonkun mielenvikaisen pomon vinkumista vuositolkulla että saa maksettua pelkästään tuon muillle menevän työn osuuden (palkat+hsk+alv).

Mutta, luonnollisesti yhteiskunta kiittää jos tekee valmistalon. Jos loppusumma on esim. 400ke niin siitä on 100ke pelkästään ALVia eli täysin roskiin heitettyä rahaa. Sama kuin lapioisi seteleinä takkaan. Ja takassa ne sentään lämmittää hetken. ALVissa saa vain v..tuksen.

Kun tekee itse niin tietää tasan tarkkaan miten mikäkin on tehty ja miksi. Jos tulee myöhemmin jotain muutettavaa tai korjattavaa tietää mitä tehdä ja millainen homma se on (teki sitten itse tai teettää työn). Lisäksi suunnitelmia voi muuttaa mielinmäärin matkan varrella (toki rakennusmääräysten ja rakenteiden ehdoilla).

Ostin suunnilleen kaikki laitteet itselle mitä rakennusaikana tarvitaan ja nyt on hyviä laitteita ja koneita autotallin hyllyt väärällään. Perussirkkeleiden, erilaisten porien, höylien, naulaimien, puhaltimien, kompressoiden, jne. jne. jne. lisäksi on mm. betonimylly ja sekoittimet ja jopa pieni täry omasta takaa. Ja kaikkia niitä on tarvittu jälkeenpäin aika usein (tosin eniten ehkä kaverit, naapurit ja sukulaiset :darra:).

Ja nyt jälkikäteen voi aivan rehellisesti sanoa niin kuin urheilija huippusuorituksen jälkeen että olo on "väsynyt mutta onnellinen."

Ja nyt suunnittelen seuraavaa "rojektia", tosin se ei enää tule Suomeen. Mutta ei sovi laiskoille eikä niille joilla on peukalo keskellä kämmentä. Jos eukko ei tajua että talo on yhteinen juttu niin on erittäin hyvä kohta päästä siipeilijästä eroon. Suhde olisi sitten muutenkin kaatunut seuraavaan ylämäkeen.

Mutta kokonaisuudessaan elämänfilosofia kysymys. Aika kuluu jokatapauksessa. Kivempi saada jotain oikeasti aikaiseksi kun ryystää kaljaa ja riidellä eukon kanssa ja kuunnella kakaroiden huutoa. Mummo sanoi joskus että "Yrittää pitää. Haudassa saa sitten maata." Hyvä ohje on ollut elämän tielle.

Vähän asian vierestä... aika montaa taloa olen käynyt katsomassa, mutta erikoisimpia on aina olleet nämä ”rakennusalan ammattilainen itse itselleen rakentanut”. Nykyään en sellaisiin näyttöihin edes mene.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Vähän asian vierestä... aika montaa taloa olen käynyt katsomassa, mutta erikoisimpia on aina olleet nämä ”rakennusalan ammattilainen itse itselleen rakentanut”. Nykyään en sellaisiin näyttöihin edes mene.
No noita "alle tonnilla neliö tavallista paremmalla laadulla" kirjoittajia putkahtaa takuuvarmasti jokaiseen aihetta sivuavaan ketjuun. 2005 asti olen aihetta seuraillut ja tuohon tonniin ei ole tullut edes indeksikorotuksia. :)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
No noita "alle tonnilla neliö tavallista paremmalla laadulla" kirjoittajia putkahtaa takuuvarmasti jokaiseen aihetta sivuavaan ketjuun. 2005 asti olen aihetta seuraillut ja tuohon tonniin ei ole tullut edes indeksikorotuksia. :)
Alle tonnilla neliö on kyllä lähipiirissä rakennettu parin sadan neliön talo ja talli systeemit alle viisi vuotta sitten. Hintaan sisältyi kaikki paitsi tontti. Talossa maalämpö, matalaenergitalo, superlasit, laadukkaat keittiökalusteet, pari kylpyhuonetta, kipsivalulattia yläkerrassa, huonekohtaiset tulo- ja poistoilmavedot ja joka huoneessa vielä tuplaäänenvaimentimet, parkettilattiat, SAFA-arkkitehdin suunnittelemat talo ja niin edelleen.

Käsittääkseni mitään palkkoja ei tarvinnut maksaa oikeastaan juuri mistään kun rakentajalta itse onnistui lähes kaikki alan työt ammattilaisena ja arkkitehdit, sähkömiehet, putkimiehet meni niin että oli itse talkoillut joskus heille jotain rakennusjuttuja niin kuittasivat sitten vuorostaan omat palkkionsa siitä. Käsittääkseni kaivinkonekuski, liippar ja maapaperän tutkimus ja LVI-kuvien puhtaaksipiirtämisestä ja nimmarista LVI-kuviin piti maksaa palkkoja. Yli sata tonnia enemmän siihen rakentamiseen olisi mennyt rahaa jos olisi ulkopuolisille pitänyt normaalisti palkat maksaa.
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Vähän asian vierestä... aika montaa taloa olen käynyt katsomassa, mutta erikoisimpia on aina olleet nämä ”rakennusalan ammattilainen itse itselleen rakentanut”. Nykyään en sellaisiin näyttöihin edes mene.
Kun kerran tuohon minun tarinaan viittasit niin en malta olla kommentoimatta.

En minäkään mene saatika osta sellaisia missä kirvesmies aka. "ammattilainen" on tehnyt itselleen talon jossa asuu 2v ja sitten taas myyntiin. Vain ammattilainen tietää miten parhaiten fuskataan ja miten saadaan halvimmalla tehtyä.

Minun talo on mielestäni hyvä erityisesti siitä syystä koska en ole rakennusalan ammattilainen. En edes siellä päin. Mahdollisimman kaukana siitä. Tämä timpermanni on ihan tavallinen työssä käyvä väikkäriä yritysjohtamisesta harrastuksena/otona väsäävä tuleva TkT. Eli teoreetikko, jolla taitaa pysyä myös vasara kädessä (kunhan joku ensin kertoo miten päin se pitää olla kädessä ja mihin sitä käytetään). Mutta sain harrastuksena tehtyä talon itselleni ja läheisilleni. Ja olen tyytyväinen. Mutta ei ole kulmakunta ollut tyytyväinen. Kateellisia on riittänyt.

Mutta mielenkiintoinen tuo sana "erikoinen". Eikös se ole täysin subjektiivinen käsite, vai mitä. Ja arkkitehtuurista sen verran että en ollenkaan itsekään pidä krumeluureista tai monimutkaisuudesta tai minkäänlaisesta kikkailusta. Ja ei kai putkiaivoinen insinööri sellaisia pystyisi edes suunnittelemaan saatika tekemään.

Itse olen oman kämppäni alusta asti piirtänyt ja tehnyt. Kokonaan. Ja on niin paljon kehuttu että oikein hävettää. Oli jopa lupaa kysymättä laitettu lehteen mairittelevalla otsikolla. Eivät sentään enää käytä niitä kuvia sen jälkeen kun käytiin päätoimittajan kanssa pitkä keskustelu aiheesta. Mutta kovasti ihmettelen kun talo ei ole edes ns. muodikas tai edusta jotain tyylisuuntaa tai edes monimutkainen arkkitehtuuri. Ihan peruslato ilman krumeluureja. Kai sitten jolloin tavalla puhuttelee pohjoismaista minimalistia (mallia "Brutal"?). Tiedä näistä.

Mutta hyvin on tehty, jopa ammattilaisten mielestä. Vain insinööri jaksaa pilkuttaa kaikki paikat ja selvittää vaihtoehtoiset teknologiat ja vielä varmistaa että tehdään parhaan tekniikan mukaisesti. Ammattilainen tekee sen edempää miettimättä samalla tavalla kun pikkupoikana ollessaan isoisä opetti kun naapurilleen vajaa rakensi.

Tämä kämppä on myös omastakin mielestäni onnistunut kokonaisuus. Hienompi kuin oletin sen olevan. Voi sanoa että oli vaivan väärti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Onko tuulettuva rossipohja (ei koneellinen) ihan vihoviimeinen ratkaisu savipohjaiselle paikalle paaluperustuksen päälle?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Onko tuulettuva rossipohja (ei koneellinen) ihan vihoviimeinen ratkaisu savipohjaiselle paikalle paaluperustuksen päälle?
Mun mielestä jos olisi mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista niin tekisin rossipohjan ontelolaatoista, niiden päälle foamit, lattialännitys ja valu. Varmasti homehtumaton rakenne ja viemäröinnit ym. kohtuu helposti muunneltavissa plus muita etuja.

Rossipohjaan laittaisin koneellisen tuuletuksen perinteisen lisäksi. Sokkelin sisälle maanpintaan kunnon lämpöeristys jonka päälle höyrysulkumuovi ja kevyesti hiekkaa. Salaojituksen kanssa ei tietenkään kannata oikoa vaan tekee sen huolella niin savisen maan pintavedet saa pois perustuksista.

Jos olosuhteiden pakosta puinen alapohja niin tekee em. toimet tuplasti huolellisemmin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Mielenkiinnosta kysyn miksi laittaisit sinne rossipohjaan sokkelia vasten höyrynsulkumuovin? Itse en kyseiseen ratkaisuun ole törmännyt, ja nopeasti maalaisjärjellä aiheuttaa täysin turhan pinnan johon kosteus pääsee kondensoimaa?
Ja mitä ilmaa tässä tapauksessa veisit sinne rossipohjaan tuuletuksen tehostamiseksi? Koneellisesti kuivattua lämmintä ilmaa? Ulkoilmaa? Jotain muuta?

"Mun mielestä jos olisi mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista niin tekisin rossipohjan ontelolaatoista, niiden päälle foamit, lattialännitys ja valu."
Käsittääkseni tämä luokitellaan jo tänäpäivänä riskirakenteeksi. Homehtumaton ehkä joo, mutta koska tämän päivän eristepaksuudet ovat mitä ovat, tulee kastepiste tuonne finnfoamin alapintaan ja 4v päästä jos rakenne avataan niin tuo ontelolaatan pinta on vesimärkä.

Tilanne voidaan korjata joko tuulettamalla tilaa koneellisesti kuivatulla ilmalla, vaihtamalla ontelolaatta hengittävämpään materiaaliin, tai ohentamalla eristepaksuutta alle sallitun jolloin kastepiste muodostuukin asunnosta vuotavan lämmön johdosta jonnekin ontelolaatta keskivaiheille eikä alapintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuohon eristepaksuuteen kaikki kait liittyy.

Sellaiset ratkaisut jotka ovat olleet idioottivarmoja joskus aikaisemmin ovat nykyisin toimimattomia kiitos uusien rakennusmääräysten.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Mielenkiinnosta kysyn miksi laittaisit sinne rossipohjaan sokkelia vasten höyrynsulkumuovin? Itse en kyseiseen ratkaisuun ole törmännyt, ja nopeasti maalaisjärjellä aiheuttaa täysin turhan pinnan johon kosteus pääsee kondensoimaa?
Ja mitä ilmaa tässä tapauksessa veisit sinne rossipohjaan tuuletuksen tehostamiseksi? Koneellisesti kuivattua lämmintä ilmaa? Ulkoilmaa? Jotain muuta?

"Mun mielestä jos olisi mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista niin tekisin rossipohjan ontelolaatoista, niiden päälle foamit, lattialännitys ja valu."
Käsittääkseni tämä luokitellaan jo tänäpäivänä riskirakenteeksi. Homehtumaton ehkä joo, mutta koska tämän päivän eristepaksuudet ovat mitä ovat, tulee kastepiste tuonne finnfoamin alapintaan ja 4v päästä jos rakenne avataan niin tuo ontelolaatan pinta on vesimärkä.

Tilanne voidaan korjata joko tuulettamalla tilaa koneellisesti kuivatulla ilmalla, vaihtamalla ontelolaatta hengittävämpään materiaaliin, tai ohentamalla eristepaksuutta alle sallitun jolloin kastepiste muodostuukin asunnosta vuotavan lämmön johdosta jonnekin ontelolaatta keskivaiheille eikä alapintaan.
No ei kai nyt sentään ulkopuolista tilaa tuulettamalla saada rakenteeseen tiivistyvää kosteutta pois? Ei se sisäpuolelta ulospäin paineella ulospäin tunkeva kosteusrasitus pienene, jos rakenteen ulkopuolista tilaa tuuletetaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Mielenkiinnosta kysyn miksi laittaisit sinne rossipohjaan sokkelia vasten höyrynsulkumuovin? Itse en kyseiseen ratkaisuun ole törmännyt, ja nopeasti maalaisjärjellä aiheuttaa täysin turhan pinnan johon kosteus pääsee kondensoimaa?
Ja mitä ilmaa tässä tapauksessa veisit sinne rossipohjaan tuuletuksen tehostamiseksi? Koneellisesti kuivattua lämmintä ilmaa? Ulkoilmaa? Jotain muuta?

"Mun mielestä jos olisi mahdollisuus valita eri vaihtoehdoista niin tekisin rossipohjan ontelolaatoista, niiden päälle foamit, lattialännitys ja valu."
Käsittääkseni tämä luokitellaan jo tänäpäivänä riskirakenteeksi. Homehtumaton ehkä joo, mutta koska tämän päivän eristepaksuudet ovat mitä ovat, tulee kastepiste tuonne finnfoamin alapintaan ja 4v päästä jos rakenne avataan niin tuo ontelolaatan pinta on vesimärkä.

Tilanne voidaan korjata joko tuulettamalla tilaa koneellisesti kuivatulla ilmalla, vaihtamalla ontelolaatta hengittävämpään materiaaliin, tai ohentamalla eristepaksuutta alle sallitun jolloin kastepiste muodostuukin asunnosta vuotavan lämmön johdosta jonnekin ontelolaatta keskivaiheille eikä alapintaan.
Se muovi estää maasta ylöspäin siirtyvän kosteuden, muovin päälle tulee hiekkaa tai leca papua. Tuuletus hoituu ihan perinteisesti sokkelissa olevilla aukoilla ja poistoputkella katolle jossa tarpeen mukaan käynnistyvä puhallin. Siis muovilla rajataan kosteutta keräävä pohjanmateriaali pienemmäksi kuin ilman muovia.

Rossipohjassa lämpö yleensä pysyy nollan yläpuolella, ontelolaatta itsessään eristää ja foamin yläpuolella lämpö. Lisäksi saumattu foami itsessään on kosteussulku. En keksi mitään mahdollisuutta että laatan ja foamin väliin kondensoituisi vettä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Se muovi estää maasta ylöspäin siirtyvän kosteuden, muovin päälle tulee hiekkaa tai leca papua. Tuuletus hoituu ihan perinteisesti sokkelissa olevilla aukoilla ja poistoputkella katolle jossa tarpeen mukaan käynnistyvä puhallin. Siis muovilla rajataan kosteutta keräävä pohjanmateriaali pienemmäksi kuin ilman muovia.

Rossipohjassa lämpö yleensä pysyy nollan yläpuolella, ontelolaatta itsessään eristää ja foamin yläpuolella lämpö. Lisäksi saumattu foami itsessään on kosteussulku. En keksi mitään mahdollisuutta että laatan ja foamin väliin kondensoituisi vettä.
Ainakin tuo muovi minun korvaan kuulostaa riskirakenteelta koska siitä ei ole mitään varsinaista hyötyä vaan haittaa kun kosteus tiivistyy muovin alle ja aiheuttaa hometta. Varsinkin kun muovi sijaitsee hengittämättömän finfoamin päällä. Johan tuo on ihan rakentamisen perusjuttuja että hengittämättömän materiaalin pitäisi päästä tarvittaessa tuulettumaan toiselta puolelta. Yhteen aikaan älvsby taloissa käyttivät tuota muovia eikä siinäkään ollut kyllä mitään hyötyä siitä vaikkei laitettukaan eristeiden päälle.

Oikein tehdyssä perinteisessä rossipohjassa ei minusta ole mitään vikaa kunhan perusasiat rakenteen toiminnasta ovat hallinnassa eikä aleta kikkailemaan mitään omituista kuten kuivareita, lisäeristyksiä, muoveja rossipohjassa jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Onkos täällä porukalla kokemusta noista hirsi-/lamellihirsitalojen valmispaketeista? Finnlamellilta ja Kuusamotaloilta on pyydetty tarjouksia muuttovalmiilla laajuudella (kun ei omat taidot eikä aikakaan riitä tekemään kuin siivouksia ja vastaavia hommia työmaalla), hinnat eivät ole mitään ihan poskettomia kun neliötarvetta on 80-100 neliölle. Muutamaa Finnlamellitaloa on tullut käytyä katsomassa ja ainakin sisäilma vaikutti miellyttävältä. Lisäksi ainakin omaa silmää miellyttää lamellihirsien pinta visuaalisesti. Tarkoitus olisi siis saada hyvin hengittävä, laadukas talo, joten siinä mielessä ainakin nuo muovisimmat älvsbyt on pois laskuista.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Onkos täällä porukalla kokemusta noista hirsi-/lamellihirsitalojen valmispaketeista? Finnlamellilta ja Kuusamotaloilta on pyydetty tarjouksia muuttovalmiilla laajuudella (kun ei omat taidot eikä aikakaan riitä tekemään kuin siivouksia ja vastaavia hommia työmaalla), hinnat eivät ole mitään ihan poskettomia kun neliötarvetta on 80-100 neliölle. Muutamaa Finnlamellitaloa on tullut käytyä katsomassa ja ainakin sisäilma vaikutti miellyttävältä. Lisäksi ainakin omaa silmää miellyttää lamellihirsien pinta visuaalisesti. Tarkoitus olisi siis saada hyvin hengittävä, laadukas talo, joten siinä mielessä ainakin nuo muovisimmat älvsbyt on pois laskuista.
Oma kokemukseni ainakin on että hirsitalot ovat erittäin työläitä verrattuna normaaleihin taloihin. Lisäksi ne vaativat ikäviä painumarautoja ja väljäreitä jotka jäävät monesti näkyviin. Myöskin listat ovat julmetun isokokoisia johtuen painumavaroista. Jos välttämättä pitää saada hirsitalo niin suosittelen ottamaan mieluusti yksikerroksisen ja semmoisen jossa päätykolmiot eivät ole hirttä vaan normaalit ristikot joissa lautaverhois. Yksinkertaistavat rakennetta kummasti. Lisäksi kylpyhuoneeseen ei kannata ottaa ikkunaa. Lamellihirren hengittävyydestä on monia mielipiteitä mutta jotkut sanovat että se ei todellisuudessa hengitä koska ristikkäiset liimakerrokset muodostavat höyrynsulun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Oma kokemukseni ainakin on että hirsitalot ovat erittäin työläitä verrattuna normaaleihin taloihin. Lisäksi ne vaativat ikäviä painumarautoja ja väljäreitä jotka jäävät monesti näkyviin. Myöskin listat ovat julmetun isokokoisia johtuen painumavaroista. Jos välttämättä pitää saada hirsitalo niin suosittelen ottamaan mieluusti yksikerroksisen ja semmoisen jossa päätykolmiot eivät ole hirttä vaan normaalit ristikot joissa lautaverhois. Yksinkertaistavat rakennetta kummasti. Lisäksi kylpyhuoneeseen ei kannata ottaa ikkunaa. Lamellihirren hengittävyydestä on monia mielipiteitä mutta jotkut sanovat että se ei todellisuudessa hengitä koska ristikkäiset liimakerrokset muodostavat höyrynsulun.
Yksikerroksista tosiaan on suunniteltu. Lamellihirren hengittävyydestä taitaa löytyä lähes joka keskustelusta mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse olen taas käsittänyt että lamellihirrenkin liimapinnan läpi vaihtuu kyllä ilma, mutta hitaammin kuin pelkän puun läpi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Yksikerroksista tosiaan on suunniteltu. Lamellihirren hengittävyydestä taitaa löytyä lähes joka keskustelusta mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse olen taas käsittänyt että lamellihirrenkin liimapinnan läpi vaihtuu kyllä ilma, mutta hitaammin kuin pelkän puun läpi.
"Hengittävyys" on epäselvää markkinapuhetta – rakennusfysiikan professori ei käyttäisi sanaa lainkaan

Ei sillä hirren kosteusteknisellä hengittävyydellä ole oikein mitään merkitystä.

Parempi vaihtoehto on tehdä puutalo tai kivitalo ellei ehdottomasti sitten ulkonäönvuoksi halua sitäh hirsitaloa.

Jossain maaseudulla se hirsitalo voi olla sopiva ympäristöön, mutta onhan sellainen perkeleen ruma jossain isomman kaupungin uudella omakotitaloalueella.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Saa sen lamellin myös vaakatasoon, jolloin ulkoa sisälle on "puuyhteys".
Följärit ja painumaraudat jäävät usein piiloon.
Hirsitalon painuminen tapahtuu parin ensimmäisen vuoden aikana, eikä se ole enää samaa luokkaa kuin pyöröhirrestä rakentaessa.

Itse koen miellyttävämmäksi massiivipuun, kuin kivitalon tai nykyajan muovipussit. Hengittävyyteen en ota kantaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
"Hengittävyys" on epäselvää markkinapuhetta – rakennusfysiikan professori ei käyttäisi sanaa lainkaan

Ei sillä hirren kosteusteknisellä hengittävyydellä ole oikein mitään merkitystä.

Parempi vaihtoehto on tehdä puutalo tai kivitalo ellei ehdottomasti sitten ulkonäönvuoksi halua sitäh hirsitaloa.

Jossain maaseudulla se hirsitalo voi olla sopiva ympäristöön, mutta onhan sellainen perkeleen ruma jossain isomman kaupungin uudella omakotitaloalueella.
Perinteistä hirsitaloa (tai perinteisen näköistä hirsitaloa) emme halua, mutta onhan noita hirsirakenteisia modernejakin taloja jo saatavilla. Sopivat mielestäni noihin uusiin omakotitaloalueisiinkin kun vältetään perinteisiä ristinurkkia ja rakennetaan koteloidulla nurkalla. Käytiin tuossa paria sellaista aluetta katsomassakin, johon oli muutama lamellihirsitalo pykätty, ihan hyvin sopi muiden talopakettitalojen kanssa yhteen kun oli vähän katsottu, että toteutus on sopivan moderni. Perinteisen tyylistä hirsitaloa en kyllä minäkään uudelle omakotitaloalueelle pykäisi.

Itse koen miellyttävämmäksi massiivipuun, kuin kivitalon tai nykyajan muovipussit. Hengittävyyteen en ota kantaa.
Tähän vähän olen itsekin kallistumassa kun tätä vertailua on tässä nyt vuoden ajan tehnyt. "Muovipussitaloistakin" saa varmasti hyvän, riippuen varmaan vähän materiaalitoimittajasta ja onhan nämä hinnaltaan edullisempia kuin massiivipuiset tai lamellihirsitalot. Kivitalossakin tosin varmasti on hyvät puolensa, mutta siinä tuppaa taas hintakin pompsahtamaan aika reippaasti verrattuna massiivipuiseenkin.

Sitten vielä kun pakettitalotoimittajat lakkaisivat piirtämästä ihan julmetun typeriä pohjapiirroksia niin alkaisi löytymään jo jotain sopivaakin. Varmaan satoja valmismallien pohjia tässä katsonut ja kaikissa tuntuu olevan vähän toinen toistaan erikoisempia ratkaisuja, milloin saunasta terassille päästäkseen pitää kulkea parhaimmillaan vessan, keittiön ja olohuoneen läpi ja milloin ainoa ulko-ovi johtaa suoraan saunan pukuhuoneeseen.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Sitten vielä kun pakettitalotoimittajat lakkaisivat piirtämästä ihan julmetun typeriä pohjapiirroksia niin alkaisi löytymään jo jotain sopivaakin. Varmaan satoja valmismallien pohjia tässä katsonut ja kaikissa tuntuu olevan vähän toinen toistaan erikoisempia ratkaisuja, milloin saunasta terassille päästäkseen pitää kulkea parhaimmillaan vessan, keittiön ja olohuoneen läpi ja milloin ainoa ulko-ovi johtaa suoraan saunan pukuhuoneeseen.
Niitä valmiita pohjia pystyy kyllä melko vapaasti muokkaamaan omaan tarpeisiin sopivaksi. Toki voi suunnitella itse alusta asti, mutta valmiin muokkaaminen on hieman halvempaa. Suunnittelun hintaan vaikuttaa luonnollisesti hirsirungon muokkaaminen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Perinteistä hirsitaloa (tai perinteisen näköistä hirsitaloa) emme halua, mutta onhan noita hirsirakenteisia modernejakin taloja jo saatavilla. Sopivat mielestäni noihin uusiin omakotitaloalueisiinkin kun vältetään perinteisiä ristinurkkia ja rakennetaan koteloidulla nurkalla. Käytiin tuossa paria sellaista aluetta katsomassakin, johon oli muutama lamellihirsitalo pykätty, ihan hyvin sopi muiden talopakettitalojen kanssa yhteen kun oli vähän katsottu, että toteutus on sopivan moderni. Perinteisen tyylistä hirsitaloa en kyllä minäkään uudelle omakotitaloalueelle pykäisi.



Tähän vähän olen itsekin kallistumassa kun tätä vertailua on tässä nyt vuoden ajan tehnyt. "Muovipussitaloistakin" saa varmasti hyvän, riippuen varmaan vähän materiaalitoimittajasta ja onhan nämä hinnaltaan edullisempia kuin massiivipuiset tai lamellihirsitalot. Kivitalossakin tosin varmasti on hyvät puolensa, mutta siinä tuppaa taas hintakin pompsahtamaan aika reippaasti verrattuna massiivipuiseenkin.

Sitten vielä kun pakettitalotoimittajat lakkaisivat piirtämästä ihan julmetun typeriä pohjapiirroksia niin alkaisi löytymään jo jotain sopivaakin. Varmaan satoja valmismallien pohjia tässä katsonut ja kaikissa tuntuu olevan vähän toinen toistaan erikoisempia ratkaisuja, milloin saunasta terassille päästäkseen pitää kulkea parhaimmillaan vessan, keittiön ja olohuoneen läpi ja milloin ainoa ulko-ovi johtaa suoraan saunan pukuhuoneeseen.
Ulkonäöstä samaa mieltä. Hirsitalosta saa perinteisen tai modernin. Niin modernin ettei tavis erota sitä hirsitaloksi, ei tarvita edes mitään kotelonurkkia kun nykyään on jiirinurkkaiset ilman ulokkeita. Mielikuva hirsitalon ulkonäöstä elää sitkeästi, mikä on tietysti ymmärrettävää kun kehitys on tehty viimeisen 20 vuoden aikana ja prosentuaalisesti hirsitalojen osuus on pieni ja vielä tuosta oikeasti modernien osuus on pieni.

Vinhan kanssa samaa mieltä ettei pitäisi puhua tuosta hengittävyydestä, koska se tarkoittaa eri asioita eri tahoille ja käsitteitä sekoitetaan jopa tahallaan. Rakennusfysikaalisesti lisäeristämätön lamellihirsitalo on idioottivarma. Massiivinen yksiaineinen rakenne jossa ei tule mitään yllätyksiä, hirsitalon paras ominaisuus. Rungon ikä on 100-200 vuotta, kun se rankataloissa on huomattavasti vähemmän.

Miinuspuolella on huonompi seinän lämmön- ja ääneneristävyys, painuminen (painumattomiakin on), hinta, tietyt jäykkyydet sisustuksessa.

Valmistalomallien pohjat ovat pääsääntöisesti yleispäteviä. No on tehty usein "normaaleille" perheille, joilla ei ole syvällisempää käsitystä asuntosuunnittelusta. Suurin osa on ihan ok, mutta eivä ne mitään arkkitehtuurin taidonnäytteitä ole, vaan kompromisseja että kelpaisivan mahdollisimman monelle myös hinnan puolesta. Kunnolliset suunnitelmat saa hyvältä arkkitehdilta, jos on valmis maksamaan siitä (tämä kommentti todennäköisesti poikii vastaväitteitä siitä, kuinka koko arkkitehtien ammattikunta on turha, koska kouluttamaton duunari ymmärtää asiat paljon paremmin). Suurimmalle osalle saunan pukkarista suoraan terassille pääsy ei ole ykkösprioriteetti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Niitä valmiita pohjia pystyy kyllä melko vapaasti muokkaamaan omaan tarpeisiin sopivaksi. Toki voi suunnitella itse alusta asti, mutta valmiin muokkaaminen on hieman halvempaa. Suunnittelun hintaan vaikuttaa luonnollisesti hirsirungon muokkaaminen.
Mitenkä paljon tuo pohjien muokkaaminen vaikuttaa kokonaisukustannuksiin? Jotenkin ajatellut, että hinta pompsahtaa samantien reippaasti jos alkaa valmiisiin muutoksia tekemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Meillä talon pohjaa lähdettiin muokkaamaan Sievitalon valmiista pohjasta. Kun pohja oli hierottu halutuksi, kilpailutin sitä pohjaa eri valmistajilla. Talon hinta aika sama kuin vastaavilla neliöillä oleva talovalmistajan valmis pohja. Hintaan vaikuttaa talon muoto, varusteet ja kosteiden tilojen neliöt sekä tietysti onko puu, -kivi vai hirsitalo.

Meillä projekti on edennyt siihen pisteeseen, että ensi viikolla alkaa maatyöt ja lokakuussa tulee elementit tontille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Meillä talon pohjaa lähdettiin muokkaamaan Sievitalon valmiista pohjasta. Kun pohja oli hierottu halutuksi, kilpailutin sitä pohjaa eri valmistajilla. Talon hinta aika sama kuin vastaavilla neliöillä oleva talovalmistajan valmis pohja. Hintaan vaikuttaa talon muoto, varusteet ja kosteiden tilojen neliöt sekä tietysti onko puu, -kivi vai hirsitalo.

Meillä projekti on edennyt siihen pisteeseen, että ensi viikolla alkaa maatyöt ja lokakuussa tulee elementit tontille.
No tuohan kuulostaa sitten ihan hyvältä vaihtoehdolta! Ilmeisesti rakennatte talven aikana, vai nouseeko elementit niin nopeasti että saa ennen lumia säältä suojaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Aika nopsaan pitäisi olla säältä suojassa. Kastellilta on meidän talo tulossa viittä vaille valmiina josta sähköurakan vielä eriytin johtuen ,että taloon tulee KNX taloautomaatio.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Saa sen lamellin myös vaakatasoon, jolloin ulkoa sisälle on "puuyhteys".
Följärit ja painumaraudat jäävät usein piiloon.
Hirsitalon painuminen tapahtuu parin ensimmäisen vuoden aikana, eikä se ole enää samaa luokkaa kuin pyöröhirrestä rakentaessa.

Itse koen miellyttävämmäksi massiivipuun, kuin kivitalon tai nykyajan muovipussit. Hengittävyyteen en ota kantaa.
Väljäreissähän on se ongelma kun ne on monesti melko paksuja niin niiden sijainti on
a) joko ulkopuolelle, hirren päälle joudutaan tekemään koteloinnit jotka muodostavat semmoiset patit tasaisin välein = jäävät näkyviin (ei tietty haittaa kaikkia). Toinen vaihtoehto että ulkopuolelta verhoillaan uusiksi jolloin jäävät piiloon kokonaan mutta sitten taas katoaa hirsinen ulkoasu ja näyttää tavalliselta puutalolta
b) tulevat sisäpuolelle, mutta silloin saattavat jäädä näkyviin, ellei saa väliseiniä mitoitettua silleen että osuu niiden kohdalle, tai sit pitää tehä lisälämmöneristys jonka sisään ne jäävät piiloon, mutta sillon taas katoaa sisäpuolen hirsinen olemus
Tässä nämä vaihtoehdot ainakin mitä itse tiedän. Voihan olla että on tullut jotain uusiakin ratkaisuja tai ehkä lamelle ei tarvitse koko väljäreitä ollenkaan?
Tutulla ainakin on talossa paljon semmosia säädettäviä pilarikenkiä joita pitää päästä ruuvailemaan myöhemmin niin pitää tehä joku luukku tai aukko seinään niiden kohdille (osa onneksi osuu listan alle). Ja paljon muitakin metalliosia joutunut käyttämään joita kaikkia ei ole saanut kyllä kokonaan piiloon.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Lähinnä kai siitä hirsi/kivitalojen hengittävyydestä puhuttaessa tarkoitetaan sen kykyä sitoa ja tasata kosteutta. Eikai nyt kukaan kuvittele että 300mm lamellihirrestä ilma kulkee läpi niin että sillä olisi mitään merkitystä sisäilmaan?

Mutta ilmankosteuden tasauksessa on kyllä merkittävä ero näihin kipsimuovipusseihin. Tietysti se edellyttää myös, että sisäpinnat on käsitelty oikein. Jos sinne kivitaloon vedät perus Tikkurilan "hengittävän" lateksimaalin niin se on se ja sama enään onko takana kipsilevy+muovi vai 500mm kiveä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Lähinnä kai siitä hirsi/kivitalojen hengittävyydestä puhuttaessa tarkoitetaan sen kykyä sitoa ja tasata kosteutta. Eikai nyt kukaan kuvittele että 300mm lamellihirrestä ilma kulkee läpi niin että sillä olisi mitään merkitystä sisäilmaan?

Mutta ilmankosteuden tasauksessa on kyllä merkittävä ero näihin kipsimuovipusseihin. Tietysti se edellyttää myös, että sisäpinnat on käsitelty oikein. Jos sinne kivitaloon vedät perus Tikkurilan "hengittävän" lateksimaalin niin se on se ja sama enään onko takana kipsilevy+muovi vai 500mm kiveä.
No näinhän se tietysti on. Ja osittain meidänkin osalta varmasti placeboa tuo kokemus "puhtaasta sisäilmasta" lamellihirsitalossa jota käytiin katsomassa, kun kuitenkin siellä on siivottu viimeistä nurkkaa myöten ennen näyttöä ja koneellinen ilmanvaihto hoitaa loput - nykyisessä kerrostaloasunnossa ilmanvaihto on riittämätön joten ero on toki muutenkin kuin yöllä ja päivällä.

Kuitenkin, jos lamellihirteenkin päädytään niin tarkoitus olisi nimenomaan jättää sisäpinnat sellaiseksi että puu on mahdollisimman hyvin näkyvissä. En näe oikein järkeä hirsi-/lamellihirsitalossa, jonka sisäpinnat vedetään muovitaloa vastaavaksi. Itseä kun ainakin tuo puupinta talossa miellyttää.

Mutta saa nyt nähdä, nyt alkaa sopivat pohjapiirrokset olla katottu ja seuraavaksi pitänee kontaktoida talofirmoja piirustuksen kanssa ja kysellä vähän tarjouksia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom