Linux rikkoi 3 % rajapyykin Steamissa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 331
Linux on rikkonut ensimmäistä kertaa 3 % rajapyykin Steam-käyttäjien markkinaosuudessa, kun sen osuus kasvoi 0,41 prosenttiyksiköllä 3,05 %:iin viime kuussa.

Vuodessa kasvua on tullut reilu 1 prosenttiyksikkö, sillä Linuxin osuus lokakuussa 2024 oli tasan 2 %. Suosituin Linuxeista on ehdottomasti Steam OS, jota käyttää 27,18 % käyttäjistä.

Lähde: https://videocardz.com/newz/steam-o...he-first-time-with-nearly-1-3-running-steamos
 
Ei ole mikään ihme, että suosio on kasvanut, kun nykyään 90% Steamissa olevista Windows peleistä toimii Linuxilla. Tosin ongelmia voi tulla moninpelien kanssa, mutta näitä harrastan vain vähän. Itsellä ollut Linux (Debian ja Ubuntu) pelialustana jo vuodesta 2020. AMD Radeon näytönohjaimille on kernelissä ajurit. Nvidian kanssa voi tulla ongelmia, koska 3d suorituskykyiset ajurit ovat suljettua koodia ja ne pitää itse asentaa. Suosinkin Radeonia näytönohjaimissa.
 
Itsekkin asensin juuri Linuxin (bazzite) ensimmäistä kertaa varmaan 20:n vuoteen ja nyt on vuosi aikaa totutella sen käyttöön (kunnes W10 tuki loppuu).
Varmaan menee minullakin asennukseen jokin Linuxi.
Tervetuloa joukkoon tummaan. Täällä tuntuu olevan aina joku vähän rempallaan, mutta ainakaan ei tarvitse katsella mainoksia ohjelmien käynnistysvalikossa tai maksaa kuukausimaksua Pasianssista.
 
Tervetuloa joukkoon tummaan. Täällä tuntuu olevan aina joku vähän rempallaan, mutta ainakaan ei tarvitse katsella mainoksia ohjelmien käynnistysvalikossa tai maksaa kuukausimaksua Pasianssista.
Hieman ihmetyttää kun itsellä ei ole koskaan ollut mitään mainoksia ja windows 7 jälkeen ei ole myöskään tarvinut maksaa penniäkään kun samalla avaimenna kaikki ollu ilmaista
 
En tarkoita trollata; ihan oikeisiin itseäni uudemmissa Windowseissa ärsyttäneisiin asioihin koitin viitata. Varmuuden vuoksi googlettelinkin, muistinko ihan päin honkia, mutta en ilmeisesti ihan täysin ainakaan:
Screenshot_20251105_074105_Chrome.jpg

Eikä nyt kannata ehkä muutenkaan tehdä kärpäsestä härkästä. Objektiivisesti parasta vaihtoehtoa ei olekaan, joten hyvä homma, jos olette tyytyväisiä valintoihinne, niin minäkin omaani. :)
 
Hyvä juttu! :thumbsup:

Aina ihmetyttää Linuxin pieni markkinaosuus, vaikka se soveltuu niin monelle. Toki Microsoft kiusallaan jättää Linux-tuen pois Officesta, jotta ei missään nimessä vaaranna Windowsin markkinaosuutta toimistokäytössä, mutta jos kotitoimistot unohdetaan, niin jokin Libre-Office pitäisi riittää.

Pelaaminen on aina ollut PC:n ominta aluetta, joten hyvä että pelitalot alkavat ottaa Linuxin tosissaan.

Itse en, valitettavasti, edelleenkään ole Linux käyttäjä, koska omiin harrastuksiini kuuluu muutamia aika spesiaaleja Windows softia, jotka vaativat rauta virtualisointia ja GPU:ta, joten ei ikinä toimisi Winen tai VirtualBoxin läpi.
 
Pyydän anteeksi aiempaa offtopicia ja viestieni (omasta mielestäni lievää) provokatiivista sävyä. Ei ollut tarkoitus haastaa riitaa, mutta sellaiselta pieneksi velmuiluksi tarkoitetut heitot saattavat vaikuttaa kun kommunikoidaan vain tekstimuodossa.

---

Koitan aiheesta vaihteeksi.

Steamilla on 132 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää ja 3 % siitä on ripauksen vajaa 4 miljoonaa, joka ei ole enää ihan triviaali määrä; mikäli tuo 3 % osuus ei ole vain satunnainen heilahdus tilastossa, niin joku yhden hengen nyrkkipajaa isompikin, "AA-koon", julkaisija voisi kukaties haistaa potentiaalisen markkinaraon tarjoamalla pelilleen totuttua paremman Linux-tuen.

Ei toki sillä, että tuo olisi mitenkään uusi ajatus tai varsinkaan varma sijoitus; muistan kyllä ainakin Obsidianin Pillars of Eternityllä ja Larianin Divinity: Original Sinillä tuota kokeilleenkin, eikä kummankaan pelin jatko-osa toistanut temppua. Ja sitten taas toisaalta, nyt on 10 vuoden edestä virrannut Paimionjoessa vettä tuostakin ajasta...
 
Tuo on kyllä hyvä, että steamdeckistä on tullut hitti. Kun rautaa löytyy niin sille löytyy myös halukkaita kehittäjiä. Toiminnallisuus peleissä on myös parantunut huikeasti ja vielä kun anticheattiä käyttävät pelitalot tukisivat tuon osalta myös Linuxia niin oltaisiin paljon pidemmällä (esim. Fortniten anticheatista on olemassa myös Linuxissa toimiva versio jos pelitalot vain sitä käyttäisivät).

Lisäongelmaa tuovat lisäksi HDMI - ja vastaavien tahojen DRM vaatimukset ja nihkeys tukea vastaavia ominaisuuksia.

Prosenttiosuuden nousu edelleen on ihan mahdollista, varsinkin jos/kun toiminnallisuus paranee edelleen. Nykyään toiminnallisuus vaihtelee jo windowssissakin sen verran, että vanhempien pelien Steam toimivuus on tapauskohtaista (itseltäkin löytyy ainakin yksi Steam peli joka toimii Linuxissa mutta ei toimi enää windowsissa).
 
Kuulun tähän kolmeen prosenttiin! Heinäkuussa asensin OpenSusen pääkäyttöjärjestelmäksi, kun olin sitä ennen vuoden Steam Deckillä vuoden makustellut pelien toimivuutta. Vanha Windows-asennus löytyy toiselta levyltä ja sinne on tarvinnut palata vain pelaamaan Battlefield kutosta. Muuten omiin tarpeisiin kaikki pelit ovat toimineet laakista uusimilla Protoneilla ja hyötyohjelmista on löytynyt hyvät korvikkeet.

Ironisesti ainut ongelma Linuxin asentamisen jälkeen oli se, että pakettimanagerista ladattu Steam ei käynnistynyt. Siitä selvittiin pienellä OpenSusen foorumien penkomisella ja nykyään tuoreella käyttäjällä ei olisi ongelmaa tuon kanssa.
 
On se 3% sekin jo melkoinen määrä ihmisiä. Pohjaltahan kaikki lähtevät aluksi joten tästä voi tulla ihan hyvä pähkinä vaikka MS:n suuntaan miksi näin on käynyt. Kyllä sitä peiliä voisi etsiä jostain kaapin perältä ja katsella sinne. Ties vaikka alkaisi putoilemaan nuo järjettömät kopiosuojaussysteemitkin kanveesiin mitä winkkaripuolella vieläkin jaellaan isojen julkkareiden ohessa.
 
Hieman ihmetyttää kun itsellä ei ole koskaan ollut mitään mainoksia ja windows 7 jälkeen ei ole myöskään tarvinut maksaa penniäkään kun samalla avaimenna kaikki ollu ilmaista
Vakio asennuksen lopussa kysellään kaikki mainos suostumukset, ja vaikka kiellät yksilöydyn mainonnan, pyrkii Mikkisofta saamaan kaikki tietosi heidän käyttöönsä. Vain kolmannen osapuolen softilla saa tämän viruksen pois koneelta ja Winukastakin käyttäjä ystävällisen käyttöjärjestelmän vakoilukoneen sijaan. Näin nopeus lisii samalla kun Winukasta tulee kevyempi ja turha pakottaminen loppuu.
Samalla kun Mikkisofta lisää pakottanista, työntää se minua aina vain enemmän Linukan suuntaan. Emäntä oli jo noheva, ja asensi meidän vanhalle multimedia läppärille Mintin, kun luuli höppänä, että alkaa virukset tarttumaan tuen loputtua. 😄

Kannattaa ymmärtää nyt, että käyttäjä ystävällisyys on kokemus, ei totuus.
Ja että ehkä te toivotte vakoilukonetta, joka tietää milloin makarooni on loppunut kaapista ja tekee teille ostoslistan valmiiksi. Minä en tälläisiä ominaisuuksia toivo, joten Windows on häviämässä osaltani kilpailun huonontamalla omaa tarjontaansa. Mielestäni vain hirviöt tekee tuommoista pakottamista. 😄

Joten, onko herroilla ja rouvilla suositella jotain Linuxia peli käyttöön? Varmaan toiselle levylle vielä asennettava Winukka, mutta toivon, ettei sitä tartte juurikaan käynnistellä enään.
 
On se 3% sekin jo melkoinen määrä ihmisiä. Pohjaltahan kaikki lähtevät aluksi joten tästä voi tulla ihan hyvä pähkinä vaikka MS:n suuntaan miksi näin on käynyt. Kyllä sitä peiliä voisi etsiä jostain kaapin perältä ja katsella sinne. Ties vaikka alkaisi putoilemaan nuo järjettömät kopiosuojaussysteemitkin kanveesiin mitä winkkaripuolella vieläkin jaellaan isojen julkkareiden ohessa.
Mielestäni koominen ajatus. Wintowsin leirissä ovat valinneet strategiakseen juuri päin vastaisen suunnan. Ehkä, ehkä jos äkkiä 30%-60% käyttäjistä säntäis muualle, saatettais yhtiökokouksessa harkita muuta. Rahaa ne on siellä tekemässä, ei palvelemassa ihmisiä.

3% osuus on häviävä määrä kokonaisuudessa. Luulisin, että suurin osa tästä porukasta on jengiä, jotka ei ehkä tuota muutenkaan Mikkisoftan kassaan rahaa kuten normaalikäyttäjä tai toimistotyöläinen tekee.
 
Jokainen OS aloittaa nollasta prosentista. 3% ei ole mitätön määrä ihmisiä vaikka se nyt pieneltä luvulta kuulostaakin vaikkapa nykyiseen Windows-osuuteen nähden. Graafiset käyttöliittymät ovat parantuneet aivan poskettomasti jostain 20 vuoden takaisista ajoista ja pelkästään sillä on mahdollista saada jo lisää kokeilijoita.

Katsotaan jonkun hetken päästä kun W12 vaatii vähän ekstraa taas vs. W11 raudan suhteen mihin prosentit sitten päätyy. Vai käykö niin, että mainstream-pelaaminen päätyy akselille Playstation - Nintendo - Käsikonsolit.
 
Ei tuo Linux ottaminen pelaamiseen kyllä mitenkään kovin herkulliselta näytä jos vertaa Windows jossa saa vain installoida ja startata peli :)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=39QsiaBUtvE&t=1809s
 
Itse myös pääsin Steamin aikaisemman kyselyn myötä vaikuttamaan tuohon lukemaan. SteamDeckin tyytyväisenä omistajana rohkaistuin kesällä vaihtamaan Win11 pöytäkoneeseen Fedora 42 (nyk. 43).

Ei ole BattleField 6 betaa lukuunottamatta tarvinnut harkita Windowsin käyttöä. Kaikki anticheatit (tai devien asenne) eivät ole linux yhteensopivia ja tämän takia jätin myös puhtaan Winows asennuksen varalta toiselle levylle.

Alun totuttelun ja mieleiseksi säätämisen jälkeen pelaaminen on ollut yhtä helppoa tai helpompaa, kuin winukallakin.
Discord striimauksineen on toiminut moitteetta Vesktop version avulla. Globaaleja pikanäppäimiä kaipaavalle toki virallinen Discord taitaa olla ainoa vaihtoehto. Siinäkin käsittääkseni jo korjattu sisäänrakennetu striimaus.
Modien asentaminen ja käyttäminen ei loppujen lopuksi sen kummempaa ole kuin winukallakaan. Toki pitää oppia ymmärtämään erilainen hakemistorakenne ja Wine/Proton toiminta hakemistojen ja prefixien suhteen, jotta tietää minne modit ja yhteensopivuusohjelmat asentaa.

Isoin harmaa hius oli aiemmin tämä Logitechin G903 hiiri, kun lepotilasta heräämisen jälkeen on 50% mahdollisuus että rulla toimii liian hitaalla nopeudella. Korjaus siihen oli uudelleen yhdistäminen joko käyttämällä usb vastaanotin irti, käynnistämällä hiiri pohjasta uudestaan tai sitten skripti joka hoitaa softan kautta uudelleen yhdistämisen. Tämäkin vika on nyt toistaiseksi pysynyt poissa. En tiedä onko korjattu, vai käynyt hyvä tuuri.

Puristien mielestä olen jopa kaivanut verta nenästäni käyttämällä Flatpak versiota Steamista, mutta niistä harvoista "ongelmista" on selvitty Flatpak käyttöoikeuksia rukkaamalla, kun eipä nuo hiekkalaatikossa pyörivat softat näe toisiaan, jos ei lupaa erikseen anna.
 
Distrojen sisällä SteamOS osuus muuten 27%, eli melkoinen siivu. Steam Deck myy jatkuvasti kuin häkä. Ihmettelin jo vuosia sitten Steamissa pyöriessä, että mikä pellevärkki tuo mahtaa olla ja miksi se on muka jatkuvasti myydyimpien listalla, että joku kusee nyt linssiin. Eihän kukaan täysjärkinen normijamppa voi tosissaan maksaa satasia jostain Linux-pohjaisesta Donkey Kong-värkistä. Ajattelin, että aika aikaansa kutakin ja suosio kestää kuin padelin pelaaminen, enkä rapsuttanut aihetta sen enempää. Olin väärässä.

On sitten oma lempidistro mikä tahansa ja Steamista pelikauppana mitä mieltä tahansa, niin Valven vaikutus on kiistaton. 70% Steamin Linux-jengistä saavat kiittää Valvea, että omassakin distrossa pelit pyörivät ilman monille ylivoimaista syvempää Linuxiin perehtymistä. Linux-kommuuni kun ei ole millään lailla yhtenäinen. On saatana kuolemanvakavaa, että omassa koneessa ei mikään systemd hillu, rust ei kuulu apt:hen eikä ananas pizzaan. Sehän on Linuxin suurin vahvuus, että jokainen voi täyttää pizzaansa vaikka pelkällä ananaksella ja jokainen voi sen jättää pois koko pizzeriastaan, mutta heikkous on siinä, että näille ehdottomuuksille ei Kotipizzaa, eli Steam Deckiä rakenneta.

GamingOnLinuxin Steam-trackerissa näkyy kiihtyvä trendi.
Linuxin osuus
2021 1%, 2024 2%, 2025 3%

Huomionarvoista myös, että vaikka Steam Deck myy ja SteamOS osuus ylivoimainen, niin sen suhteellinen osuus Linux-pelaajien joukossa pienenee tasaisen varmaa tahtia. Esim. Ubuntua ja Archia käyttäviä veikkosia on yhdessä enemmän (40%) kuin SteamOS-käyttäjiä (27%). Tässä on pari hyvää seikkaa. Ensinnäkin myös Desktop-Linuxien käyttäjät lisääntyvät, joten positiivinen paine myös pelimaailman ulkopuolisten softa- ja rautatalojen Linux-tuelle lisääntyy. Peliraudassa esim. force feedback ratit alue, jossa vielä tänäänkin täytyy Linux-käyttäjän olla tarkkana mihin rahansa laittaa ja sittenkin voi löytää itsensä pyörimässä githubissa, että mikä helvetti on hid_universal_pidff ja miksi Thrustmaster ei ole listalla. Jokainen prosenttiyksikkö sisältää miljoonia käyttäjiä ja sen pitäisi näkyä myös rautatalon toimarin markkinakäyrissä. Toisekseen sama koskee myös Valvea. Valtahan tunnetusti turmelee ja jos niillä olisi tukeva 90+ pinnaa SteamOS-käyttäjiä, niin se voisi houkutella jonkinlaisiin itsekkäisiin jännäratkaisuihin.

Myös Mac-käyttäjien osuus on nousussa. Kuukauden luvuista voi nähdä, että Win10 osuus laskenut yhden prosenttiyksikön ja näistä puolet on päivittänyt Win11. Jäljelle jäävästä puolikkaasta vajaa puolet on kävellyt Apple Storeen ja loput kokeilevat parhaillaan jotain Linux-distroa.

Vaikka trendi on selvä, niin kuukausittainen heilunta on suurta. Tilastossa näkyy uutisointi ja kokemukset Win10->Win11 siirtymästä. Veikkaan, että loppuvuonna voi tulla pieni nytkähdys takaisin päin. Osa Linuxia kokeilevista toteaa, että kärsivällisyys ei riitä tai jokin palanen ei oikeasti toimi ja asentelevat kuitenkin Win11 tai hakevat jouluksi leipäkoneen oston yhteydessä uuden Win-vehkeen. Macin käyttökään ei ole monille juhlaa. Vaikka rauta on hyvää ja MacOS:ssa onnistuu miltei kaikki, niin on se kuitenkin niin erilainen, että kognitiivista stressiä tulee ja pahus vie nämä appletv:t ja icloudit maksavat hitokseen.

Kaikki loppukäyttäjät kuitenkin hyötyisivät eri käyttiksien osuuksien tasaantumisesta. Suomesta käsin on suht hölmöä liputtaa minkään Amerikan tai Aasian korporaation käyttiksen, ekosysteemin tai raudan puolesta, ei ainakaan Linuxia vastaan.

Niin ja itsellähän on ollut aina ja edelleen kaikki mainitut käyttikset jossain käytössä ja kaikki ovat perseestä. Siksi lisää kilpailua, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos SteamOS julkaisu geneeriselle pc-raudalle kuopattu vai tuleeko joskus?
Eihän se teknisesti iso hyppy olisi, mutta geneerisen version myötä Valve joutuisi ottamaan myös vastuun siitä että käyttis toimii moitteetta pöytäkoneilla.
Toistaiseksihan he tukevat vain kourallista määrää käsikonsoleita joissa on pitkälti samaa rautaa sisällä mikä helpottaa laadunvalvontaa

Eli vastaus on vahva "ehkä"
Edit: Valve on jo investoinut Arch distrojen kehitykseen resursseja, eli kyllä siellä ollaan sitouduttu tähän touhuun pitkällä tähtäimellä
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen OS aloittaa nollasta prosentista. 3% ei ole mitätön määrä ihmisiä vaikka se nyt pieneltä luvulta kuulostaakin vaikkapa nykyiseen Windows-osuuteen nähden. Graafiset käyttöliittymät ovat parantuneet aivan poskettomasti jostain 20 vuoden takaisista ajoista ja pelkästään sillä on mahdollista saada jo lisää kokeilijoita.

Katsotaan jonkun hetken päästä kun W12 vaatii vähän ekstraa taas vs. W11 raudan suhteen mihin prosentit sitten päätyy. Vai käykö niin, että mainstream-pelaaminen päätyy akselille Playstation - Nintendo - Käsikonsolit.
Jokainen käyttis aloittaa nollasta. Linux 30 vuotta sitten, eli prosentti kymnenessä vuodessa. Microsoftilla lienee siis vielä joku 300 vuotta aikaa ennenkuin asiaan tarvetta reagoida.
 
Ohho, noinkin iso harppaus tapahtunut aiempaan nähden. Tosin tuohon taidetaan laskea myös Steamdeckitkin.
Itse lukeudun tuohon 3%, kasasin reilu kk sitten uuden pelikoneen itselle ja alusta alkaen ajatus olikin siirtyä täysin Linuxiin.
Tästä löytyy myös oma projektitopicci omasta ketjustaan.
Tyytyväinen olen ollut valintaan jättäytyä kokonaan pois mikkis touhuista.
 
Eräiden vuoden 2025 tilastojen mukaan aktiivisia Linux-käyttäjiä olisi noin 27,6 miljoonaa tai jopa yli 40 miljoonaa. Steamissä yksin joku alle 6M. Toi on jo ihan ##tun seriouse business.
 
Ei tuo Linux ottaminen pelaamiseen kyllä mitenkään kovin herkulliselta näytä jos vertaa Windows jossa saa vain installoida ja startata peli :)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=39QsiaBUtvE&t=1809s

Toistaiseksi mennyt kyllä ihan yhtä pienellä vaivalla pelit ineen kuin W10:ssäkin. En ole toki testannut kaikilla maailman peleillä enkä peleillä, jotka vaatii kernel-tason anticheateja, koska moiset jää "hyllyyn".
 
Linux Mintillä pyörin Steamissa. Kone on vanha ritsa mutta Half-Life ja Opposing Force pyörii vähän paremmilla pikseleillä kuin Win98-pöytis 20 vuotta sitten ja se riittää mulle PC-puolella:cool:
 
Kova muutosnopeus. Tuleekohan 50% lisää tulevanakin vuonna. Se tarkoittaisi siis jo vajaan 5% kokonaisosuutta.
 
Eräiden vuoden 2025 tilastojen mukaan aktiivisia Linux-käyttäjiä olisi noin 27,6 miljoonaa tai jopa yli 40 miljoonaa. Steamissä yksin joku alle 6M. Toi on jo ihan ##tun seriouse business.
Eräiden tilastojen mukaan? Yrittänyt saada Linuxsia toimimaan ilman päätä seinään hakaamista, niin ei ole onnistunut. Aina kun tulee päivitys niin sama ongelma että joku ei toimi. Ei ole mitään Linuxia vastaan, mutta kaukana on vielä "user frendly" kokemus. Mint distrolla menty ja ei vain ole hauskaa, toisaalta pelit ei vättämättä suosi Linuxia.
3 % juu elikkäs, otsikon arvoinen uutinen.
 
Ei tuo Linux ottaminen pelaamiseen kyllä mitenkään kovin herkulliselta näytä jos vertaa Windows jossa saa vain installoida ja startata peli :)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=39QsiaBUtvE&t=1809s

Sitä varten onkin noi CachyOS, Nobarat yms., joissa ajurit ja kernelit on valmiiksi asennettu ja tuunattu pelaamiseen. Linux Mint kummittelee edelleen Googlen hakutuloksissa, koska se oli aikoinaan erinomainen valinta ja piti pintansa vuosia, ja tätä varten myös varmasti päätyi toimituksen valintaan. CachyOS on kuitenkin kätevämpi ja pyörii Arch Linuxilla, eli samalla distrolla joka toimii pohjana myös tulevalle, PC:lle suunnatulle SteamOS-käyttöjärjestelmälle. Ei mitään valittamista muistakaan distroista, paitsi eri komennot paketinhallintaan yms.

Peleissä voi toki esiintyä yhteensopivuusongelmia, mutta tätä varten esim. ProtonDB:stä (https://www.protondb.com/
) löytyy lista siitä, mitkä pelit pyörivät varmasti, osittain tai eivät ollenkaan. ProtonUp-Qt -ohjelmalla saa eri Wine- ja Proton-versioita ladattua hiiren klikkauksella, ja ne ovat sen jälkeen valittavissa mm. Steamissa, PlayOnLinuxissa, Winessä yms. Esimerkiksi LoL tai vanhemmat pelit voivat vaatia oman settinsä, johon yleensä löytyy ratkaisu saman ohjelman kautta. Steamin Windows-pelien käynnistys Linuxissa onnistuu näin: Steam > Settings > Steam Play, ja ruksaa “Enable Steam Play for supported titles” sekä “Enable Steam Play for all other titles”, niin saat myös tuettomat pelit pyörimään.

Anti-cheatteja käyttävät pelit eivät vielä toimi kunnolla, mutta kun SteamOS valmistuu, uskon vahvasti, että Valve alkaa painostaa pelijättejä lisäämään tukea SteamOS:lle – etenkin peleihin, joita jaetaan Steam-alustan kautta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/pAfrarQDBIQ?t=802

Tässä näkyy fps-ero Mintin ja tuunatun distron välillä, erityisesti noissa low-fps -kohdissa. Natiivipelit saattavat jopa pyöriä vikkelämmin kuin vastaava Windows-versio.

Helpoin tie kokeilla Linuxia onkin hankkia joku halpa SSD-levy ja asennella sinne testimielessä distro ja vaikka se Steam. Kun kaikki toimii, niin sitten miettiä muita vaihtoehtoja, eli kutistetaanko vaikka NVME-levyn Windows partioita ja tehdä sinne tilaa Steam Librarylle tms. Sata levyltä tuo nyt boottaa alle 5 sek työpöydälle.
 
Onko mahdollista käyttää Linuxin ja Windowsin kanssa samaa Steam Librarya?
Ei vain mahdollista, vaan noinhan se toimii kun kirjautuu samalla Steam-tunnuksella. Sama kirjasto näkyy ja on käytettävissä kaikissa laitteissa käyttiksestä riippumatta. Voi myös pelata etänä toisessa laitteessa pyörivää peliä. Testasin juuri varmuuden vuoksi ja kyllä Macbook Air M1:llä voi pelata Linuxissa pyörivää Cyberpunk 2077. FPS näytti olevan rajattu 60. Poika näkee omalla tunnuksellaan Windowsissaan saman kirjaston family sharinging kautta. Toki siinä tulee sitten lisenssit vastaan, että samaa kerran ostettua peliä ei voi samaan aikaan samasta kirjastosta pelata, mikä olisi juuri perhekäytössä se pihvi. Myös tallennukset kulkevat koneesta ja käyttiksestä toiseen, vaikka olisi ollut vuosia välissä ja pelivehkeet vaihtuneet, kunhan on pilveen tallennellut. Todennäköisesti tässä tallennusten toimivuudessa on poikkeuksia joissain peleissä, mutta en ole törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vain mahdollista, vaan noinhan se toimii kun kirjautuu samalla Steam-tunnuksella. Sama kirjasto näkyy ja on käytettävissä kaikissa laitteissa käyttiksestä riippumatta. Voi myös pelata etänä toisessa laitteessa pyörivää peliä. Testasin juuri varmuuden vuoksi ja kyllä Macbook Air M1:llä voi pelata Linuxissa pyörivää Cyberpunk 2077. FPS näytti olevan rajattu 60. Poika näkee omalla tunnuksellaan Windowsissaan saman kirjaston family sharinging kautta. Toki siinä tulee sitten lisenssit vastaan, että samaa kerran ostettua peliä ei voi samaan aikaan samasta kirjastosta pelata, mikä olisi juuri perhekäytössä se pihvi. Myös tallennukset kulkevat koneesta ja käyttiksestä toiseen, vaikka olisi ollut vuosia välissä ja pelivehkeet vaihtuneet, kunhan on pilveen tallennellut. Todennäköisesti tässä tallennusten toimivuudessa on poikkeuksia joissain peleissä, mutta en ole törmännyt.
Liekkö tuossa tarkoitettiin että voiko samoja pelejä ajaa samasta hakemistosta, joka vaikka Windowsissa luotu ja asennettu pelit sinne. Tämä itseäkin kiinnostaa, eli olisi asema, joka varattu Steam peleille ja sekä Windows että Linux ajaa ne sieltä niin halutessaan.
 
Liekkö tuossa tarkoitettiin että voiko samoja pelejä ajaa samasta hakemistosta, joka vaikka Windowsissa luotu ja asennettu pelit sinne. Tämä itseäkin kiinnostaa, eli olisi asema, joka varattu Steam peleille ja sekä Windows että Linux ajaa ne sieltä niin halutessaan.
Aah, ja mä kun innostuin omasta hyvästä vastauksesta :) Mutta joo enpä usko, että toimii edes kovalla tahdolla. Linuxissa Windows-pelien asennukset menevät Proton-yhteensopivuuslayereiden syövereihin (huom. monikko). Jokaisella Linuxiin asennetulla Windows-pelillä on tavallaan oma "Windows"-ympäristönsä. Teoriassa, jos on paljon tupakkaa, niin symlinkeillä voisi yrittää jakaa saman asennuksen molemmille, mutta... ei.
 
Liekkö tuossa tarkoitettiin että voiko samoja pelejä ajaa samasta hakemistosta, joka vaikka Windowsissa luotu ja asennettu pelit sinne. Tämä itseäkin kiinnostaa, eli olisi asema, joka varattu Steam peleille ja sekä Windows että Linux ajaa ne sieltä niin halutessaan.
Juuri tätä ajoin epäselvällä kysymykselläni takaa.
 
Toimii. About toimivin tapa on käyttää ntfs levyjärjestelmää ja Linuxissa käyttää nfts-3g ajuria. Lisäksi kannattaa käyttää mielellään samaa käyttäjätunnusta molempiin (itsellä olohuone koneessa taitaa olla sama salasanakin, mutta en tiedä onko tuo oikeuksien osalta tarpeellista).

Jotain poikkeuksia tietty voi olla ja jos pelistä on natiivi linux versio niin kannattaa asentaa ne eri kansioon kuin yhteiset. Eli en lupaa että homma aina toimii, mutta muutaman viikon kokeilulla ei vielä ole osunut ongelmia vastaan.

Myös epicin pelit on asennettu vastaavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 320
Viestejä
4 983 967
Jäsenet
80 041
Uusin jäsen
Sipimarket

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom