Valheim - Survivalin uusi tuleminen? (Early Access)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
472
Onko porukalla kokemusta, että miten dediservun rauta skaalaa tässä pelissä? Äkkiseltään nettikeskustelujen perusteella t2.medium on OK alle viidelle pelaajalla, mutta sitten meneekin jo vähän sekavammaksi. Muistilla ei tunnu olevan kovin suurta merkitystä, vaan prossu hakkaa kohtuullisen tapissa kohtuullisen helposti.

Pistin wanhan i3 3220 koneen pyörimään headlessinä Ubuntu Serverillä dediservuna kaveriporukalle, ja servu pyörii ajoittain kahdeksallakin pelaajalla ihan hyvin. Toisaalta vähäiselläkin määrällä pelaajia raju hoella maantasottelu tai yleensäkkin maanmuokkaus pistää tavarat lentämään kohti taivasta ja ovet pysymään kiinni. Prosessorikäyttöaika htopin perusteella pyörii 7 pelaajalla noin 60-75% tuntumassa ja threadikohtaisesti tarkasteltuna hyvin harvakseen piikkaa jonnekkin 65%. Noin 80-90% kuormasta on yhdellä prosessilla/pidillä, joten single core perf taitaa merkata aika paljon. Lisäksi yksi pid varaa tilanteesta riippumatta 5% prosessikäyttöajasta ja 3-5 muuta käyttää prosessoria jonkun verran. Muut pidit lähinnä tuntuu idlailevan.

Pohdiskelin, että oiskohan tuo hyödyllistä ostaa jostain pyörimästä esim. 3770k tähän ( + muuhun hupailu/kikkailu ) käyttöön? Varmsti jotain tapahtuisi, mutta kuinka paljon? Tuossa aiemmin jo vinkattiin, että osa laskennasta tapahtuu clientside ja täten osa lagista tulee siltä pelaajalta, joka sattui aluelle ekana saapumaan. Vähän mutuilen, että pari corea ja neljä threadia lisää ei sano mitään tässä pelissä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Tämä on se isoin ongelma tällä hetkellä pelissä, en tiedä saavatko tuota oikein mitenkään korjattua, elleivät sitten tee rajumpia "leikkauksia", että mitä tietoa tallennetaan ku maailmaa muokataan. Itsellä yksinpelissä lähentelee instassien määrä 7k tällä hetkellä, enkä ole tappanut kuin vasta 2 bossia. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Onko porukalla kokemusta, että miten dediservun rauta skaalaa tässä pelissä? Äkkiseltään nettikeskustelujen perusteella t2.medium on OK alle viidelle pelaajalla, mutta sitten meneekin jo vähän sekavammaksi. Muistilla ei tunnu olevan kovin suurta merkitystä, vaan prossu hakkaa kohtuullisen tapissa kohtuullisen helposti.

Pistin wanhan i3 3220 koneen pyörimään headlessinä Ubuntu Serverillä dediservuna kaveriporukalle, ja servu pyörii ajoittain kahdeksallakin pelaajalla ihan hyvin. Toisaalta vähäiselläkin määrällä pelaajia raju hoella maantasottelu tai yleensäkkin maanmuokkaus pistää tavarat lentämään kohti taivasta ja ovet pysymään kiinni. Prosessorikäyttöaika htopin perusteella pyörii 7 pelaajalla noin 60-75% tuntumassa ja threadikohtaisesti tarkasteltuna hyvin harvakseen piikkaa jonnekkin 65%. Noin 80-90% kuormasta on yhdellä prosessilla/pidillä, joten single core perf taitaa merkata aika paljon. Lisäksi yksi pid varaa tilanteesta riippumatta 5% prosessikäyttöajasta ja 3-5 muuta käyttää prosessoria jonkun verran. Muut pidit lähinnä tuntuu idlailevan.

Pohdiskelin, että oiskohan tuo hyödyllistä ostaa jostain pyörimästä esim. 3770k tähän ( + muuhun hupailu/kikkailu ) käyttöön? Varmsti jotain tapahtuisi, mutta kuinka paljon? Tuossa aiemmin jo vinkattiin, että osa laskennasta tapahtuu clientside ja täten osa lagista tulee siltä pelaajalta, joka sattui aluelle ekana saapumaan. Vähän mutuilen, että pari corea ja neljä threadia lisää ei sano mitään tässä pelissä.
Saahan tähän suoraan vuokrattuakin serveriä, just ite otin nettiporukalle puoleks vuodeks, n. 56e tuli hintaa. Toki jos haluaa jatkossa hostata ja eri pelejäkin ni voishan siinä vähän säästää jos laittaa oman raudan.. mut helpompi vaan vuokrata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
472
Saahan tähän suoraan vuokrattuakin serveriä, just ite otin nettiporukalle puoleks vuodeks, n. 56e tuli hintaa. Toki jos haluaa jatkossa hostata ja eri pelejäkin ni voishan siinä vähän säästää jos laittaa oman raudan.. mut helpompi vaan vuokrata.
Ei tässä nyt varsinaisesti se säästö ole se suurin tavoite, vaan hupaisa kikkailu. Toisaalta taas ei ihan hukkaankaan rahaa tai eritoten aikaa kannata heittää, jonka vuoksi kyselen kokemuksia. Vähän mutuilen, että nuo ostetut dediservut on aivan samanlaisissa ongelmissa 8 - 10 pelaajalla, kuin tuommoinen i3 3220 -vehjekin. Isoa etua ei taida saada, kuin merkittävästi single core parannuksesta, ja se tahtoo jo vähän maksaakin.

Alle kuudella pelaajalla omien kokemusten perusteella tuommoinen Ivy Bridge ja/tai t3.medium AWS:ltä pyörittänee servua mukavasti. 3-4 pelaajaa menee varmaan t3.smallikin. Isommat pelaajamäärät sitten menee vaikeammaksi.

edit: VKLna oli ihan lanitkin, missä parhaimmillaan 7 vai 8 pelaajaa pelaili lanissa 0-1ms pingillä, ja lagia tuli dediservua + yht'aikaa peliä pyörittävällä 3800x -koneellakin kaikille ihan kiittettävästi noissa aiemmin kuvaamissani erikoistilanteissa basessa touhutessa.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 047
Näköjään tässä on bugi, että laivat katoaa, kun jättää pitkäksi aikaa, rakensin ekan raftin ja seilasin pikku saarelle ja olin siellä pari yötä keräilemässä resursseja ja loggasin väliin ulos, oli paatti kadonnut.
Kannattaa varmistaa, että pystyt rakentamaan toisen laivan että pääset takaisin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Näköjään tässä on bugi, että laivat katoaa, kun jättää pitkäksi aikaa, rakensin ekan raftin ja seilasin pikku saarelle ja olin siellä pari yötä keräilemässä resursseja ja loggasin väliin ulos, oli paatti kadonnut.
Kannattaa varmistaa, että pystyt rakentamaan toisen laivan että pääset takaisin.
Raft muistaakseni kuluu ajan myötä (vesisade saattaa nopeuttaa hajoamista), mutta sen voi aina korjata, jos muistaa tarpeeksi tiheään tehdä.
Isommat laivat onkin sitten ikuisia, mutta pahikset tykkää hyökätä niiden kimppuun herkästi, vaikket ole edes lähellä. Voit aina hajottaa laivan (kirveellä) ja saat kaikki resurssit takas ja pistää talteen niin halutessaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 133
Kaksi isompaa laivaa on ”kadonnut” kun aallokko nosti laivaa ja kopsautti alas tullessaan muutaman HP pois tasaisin väliajoin. Romut yleensä näkyy merenpohjassa kun tarkkaan tiiraa. Niihin ei vain aina pääse enää käsiksi.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
704
Kyllähän toi rakentaminen tappaa pelin aika pahasti, omassa kylässä ei pahemmin voi pelata kun fps alle 40.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
46
Onko muilla semmosta ongelmaa, että ei saa tehtyä hahmoa? On pelattu muutama tunti ennen tätä ongelmaa. Eikä siis löydä vanhaakaan
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
649
Kyllähän toi rakentaminen tappaa pelin aika pahasti, omassa kylässä ei pahemmin voi pelata kun fps alle 40.
Ei tartte ees paljoa rakentaa, kun jo huomaa. Pienehkö talo comfort 9, pronssikaudella ja vielä osa forge-jutuista rakentamatta ja fps tipahtaa jo tyyliin 100+ -> 70-80.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 010
Peli on nyt tavallaan läpäisty, eli kaikki viisi bossia saatu tapettua. Aikaa oli pelikellossa 133 tuntia kun tuo tapahtui, mutta täytyy todeta että jossain 80 tunnin kohdalla kun neljäs bossi oli kaadettu niin innostuin "vähän" päivittämään basea. Tai siis rakensin kokonaan uuden. Tiesin kuitenkin siinä vaiheessa, että pelin paras armori ja aseet löytyy jo ja viidennen bossin tappamisesta ei hyödy käytännössä mitään uutta, niin eipä sen hoitamisella sitten kiirettä ollut. Lähdin kakkosbasestani karvella seilaamaan tarkoituksena löytää uusia biomeja tai vähintäänkin iso plains, josta löytyisi fueling villageja joista taas saisin pari puuttuvaa patsasta. Hyvän tovin seilattuani, yli maailman puolivälin tulikin vastaan sitten mistlands, joka yhdistyi vielä plainseihin. Loistavaa, rantaudun siihen. Oli yö eli pimeää ja yhtäkkiä tulee keihäästä. Sitten huomaan olevani fuelingien piirittämä ja kuolemahan siinä korjasi. Noh, ei muuta kuin wolf armor takaisin niskaan, rauta-aseet mukaan, uusi karve vesille ja kamoja hakemaan. Tällä kertaa matka tuntui pidemmältä, mutta saavuin jälleen yöllä perille. Edellisestä viisastuneena tosin odottelin vesillä hyvän matkan päässä rannasta aamunkoittoa. Auringon noustessa sain kamani takaisin, veneen purettua laatikkoon ja portaalin tehtyä. Samalla huomasin minimapistani, että tässä on myös kolmas biomi, vuori ihan vieressä.


Uusi biomi mistlands suoraan edessä, oma kuolema heti rannassa ja alkava vuorenrinne.

Vuori tosin oli aika pieni, mutta ajattelin heti että sinne voisi tehdä vähintään kunnon outpostin. Ympärillä kun on tosiaan sitä plainsia missä pitää joka tapauksessa seikkailla viidettä bossia varten valmistautuessa ja toisaalta mistlands ihan vieressä, niin pääsee nopeasti seikkailemaan sielläkin sitten kun peliin tulee päivityksiä. Hakkasin vuoren huipulta suurimmat puut pois, tasoittelin vähän maata ja siirsin portaalin rannasta sinne ylös. Tässä vaiheessa suuruudenhulluus varmaan iski jo jollain tasolla, sillä maata tasottaessani huomasin tekeväni jatkuvasti isompaa aluetta ja ajatuksissani rupesi maalautumaan kuva ihan uudesta basesta käyttäen kiveä pohjamateriaalina. Hain siis kakkosbasestani portaalilla ainekset smelteriin, seilasin meren yli lähimmälle suolle, kävin hakemassa karvelastillisen rautaa ja pistin smelterin laulamaan, lähinnä siis sitä varten että saan ne kaksi rautaa myös tähän baseen jotka tarvitaan stonecutterin tekemiseen.


Basen paikka hahmoteltu, puita harvennettu, maata tasoitettu ja smelter toiminnassa.

Sitten alkoi varsinainen rakentaminen. Mitään suunnitelmaa tai pohjapiirrustusta minulla ei todellakaan ollut, vaan ideoin ja sovelsin siinä rakennellessa vähän maastoa mukaillen. Nälkä kasvoi syödessä niin sanotusti ja huomasin rakentavani koko ajan lisää ja isompaa. Välillä kävin teleporteilla hakkaamassa inventoryn täyteen joko core tai normaalia puuta metsästä, välillä taas kävin vuorilta hakkaamassa kiveä kun sitäkin meni niin helvetisti. Sudet onneksi piti ruokahuollosta aika hyvin huolta ja pihviä tuli liukuhihnalta jonka voimin rakennella. Kakkosbasestani eli siis tässä vaiheessa käytännössä edellisestä basestani kävin aina hakemassa rested buffin täyteen tarvittaessa.


Ensimmäisen kerroksen ensimmäiset kiviseinät eli pohja valmis. Samalla päätin rakentaa verannan.


Kivikerros kokonaan valmis, veranta kasvaa kooltaan ja vaihdoin puuhun seuraavia kerroksia varten itse talossa.


Helvetin monta tuntia myöhemmin koko pytinki pystyssä, mutta tajusin tässä vaiheessa että parveke tarvitsee silti myös katoksen, kun ei jaksa koko ajan olla sitä korjailemassa (toivotaan muuten että päivitykset tuo jotain jolla puun voi käsitellä säänkestäväksi).


Parvekkeelle katos ja vähän loppusilauksia, all done.

Tosiaan ihan luvattoman monta tuntia minä tuota rakentelin, mutta hauskaa oli, rakentamismekaniikoista oppi paljon ja onpahan nyt sellainen end-game base josta on mukava lähteä tutkimaan seuraavaa sisältöä jahka peli saa päivityksiä. Tuon urakan jälkeen kävin tappamassa sen viidennen bossin, mutta ei tämän pelaaminen minulla tähän lopu. Vielä pitäisi ainakin basen trophy-seinälle saada golem ja fueling shaman sekä berserker ainakin (jos ne edes tiputtaa trophyjä)? Lisäksi haluaisin kesyttää parin tähden suden ja loxin, niille pitää varmaan aitaukset rakennella. Niin joo ja tuolla mistlandissa seikkaillessani kerkesin aloittamaan jo pienen baarin rakentamisenkin eilen illalla, siitä ehkä lisää myöhemmin...

Tässä pari kuvaa vielä nykyisestä basestani sisältä. Eihän se valmis ole vieläkään, tiedän että home and hearth update tulossa seuraavaksi jossa varmasti lisää huonekaluja, tavaraa ja palikoita. Mutta pikku hiljaa päivittyy tarpeiden mukaan;


Näkymät parvekkeelta.


Katolta.


Ylin kerros. Oikealla näkyy vähän trophy seinääni, vasen puoli on rakenteeltaan täysin vastaava ja sinne olen ripustanut vanhat kamat seinälle.


Keittiö. 18 lihaa mahtuu kokkaamaan kerralla soppien lisäksi ja noita räkkejä olisi helppo tunkea lisääkin, ei vain soolona oikein tarvetta.


Näkymä valtaistuimeltani.


Craftausstationit ja varastotilaa.


Pääovet ulos, sulattamo ja forge. Takanani on vielä kaksi kilniä ja toinen smelter pitäisi rakentaa.

Sellaista. Peli maistuu siis edelleen ja rakennusideoitakin on vaikka kuinka. Minulla ei mitään suurempaa ongelmaa ole FPS:n kanssakaan ollut, kun en maata liiemmin muokkaile pientä tasoittelua lukuunottamatta. En sitten tiedä kuinka saatanan isoja rakennusprojekteja te teette, jos rakentaminen ihan tappaa pelin pahasti. Itselläni ei ainakaan tässä kokoluokassa ongelmia ole ollut ja tähänkin meni lukemattomia tunteja, että en ihan heti isommasta haaveilekkaan. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 010
Käsittääkseni sade ei tuhoa rakenteita kuin enimmillään 50%
Ei tuhoa ei, mutta helvetin rumahan siitä tulee. Oma perfektionismi ei ainakaan sietänyt sitä, että upea parveke jolta tulisi ihailla näkymiä näyttää tältä;



Ja silloin tajusin että pakko rakentaa vielä katos kun en tuota jaksa korjailla nätiksi jatkuvasti. Huomattavasti helpompi ja pitkäkestoisempi ratkaisu. Portaat ja verannan olen kuitenkin jättänyt ilman katosta siinä toivossa että joskus myöhemmin tulee jotain jolla sen puun voi tosiaan käsitellä säänkestäväksi. Ne olkoon nyt sään raiskaaman näköisiäkin toistaiseksi.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
272
Mä vihaan grindaus pelejä paljon,mutta joku tässä uppoaa kun peliin sisään pääsee. Solona pelaan ja nyt on se 60h takana ja kaikkea pitää vielä tehdä. Vasta ekan bossin kohdannut ja kaatanut. Toiselle ei uskallus riitä vaikka bronssi kauden kamat.(se kamojen haku on persiistä) Base on käytännöllinen mutta helvetin ruma..tehty lähinnä "forrest is moving" ajattelulla.
Pelissä on ärsyttäviä asioita, mutta erittäin toimiva idea.
Hyvä pointti on se että kun ei kiinnosta lähtee tutkimaan/hutkimaan voi vaikka viljellä porkkanoita ja kerätä hunajaa omista tarhoista, kunhan ensin grindaa tiettyyn pisteeseen...

EA peliksi yllättävän bugitonta toimintaa ainakin kun solona pelaa.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
272
Sellainen piti kysyä - varmaan netistäkin löytyy, mutta en liikaa halua lukea spoilauksia sieltä, täälläkin foorumilla käyttäisin herkemmin spoilausta, koska pelin suola on itse onnistuminen. Tämä minun mielipide.
Mulla on nyt portaali paikasta A > B mutta kun haluan niitä lisää niin onko se aina tehtävä uusi pari? Eli en voi basessa olevaa A tägätä uudelle "C" portaalille?
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 205
Sellainen piti kysyä - varmaan netistäkin löytyy, mutta en liikaa halua lukea spoilauksia sieltä, täälläkin foorumilla käyttäisin herkemmin spoilausta, koska pelin suola on itse onnistuminen. Tämä minun mielipide.
Mulla on nyt portaali paikasta A > B mutta kun haluan niitä lisää niin onko se aina tehtävä uusi pari? Eli en voi basessa olevaa A tägätä uudelle "C" portaalille?
Voit tägätä A:n C:lle, mutta silloin B ei toimi. Tai sitä en tiedä, mikä portaali lakkaa toimimasta, A vai B, mutta vain kaksi portaalia voi olla samalla tunnisteella. Eli helpoin ja varmin tehä aina uusi pari.

Vinkki vitonen: tee baseen yksi portaali valmiiksi nimettynä, kun lähet pitemmälle tutkimusmatkalle ja ota portaalikamat mukaan. Tee toinen portaali samalla tunnisteella sopivalta vaikuttavaan paikkaan. Helpottaa ja nopeuttaa takaisin matkustamista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 399
Sellainen piti kysyä - varmaan netistäkin löytyy, mutta en liikaa halua lukea spoilauksia sieltä, täälläkin foorumilla käyttäisin herkemmin spoilausta, koska pelin suola on itse onnistuminen. Tämä minun mielipide.
Mulla on nyt portaali paikasta A > B mutta kun haluan niitä lisää niin onko se aina tehtävä uusi pari? Eli en voi basessa olevaa A tägätä uudelle "C" portaalille?
Portalit toimivat näin:
Portal A <=> Portal A
Portal B <=> Portal B
Portal C <=> Portal C

Eli kaksi, ja vain kaksi, voi olla saman nimisiä, jotta ne toimivat ja niistä voi kulkea läpi.

Kannattaa huomata sellainen, että jos sinulla on kolme portalia, yksi basessa ja kaksi kauempana (A ja B), niin voit basessa olevan nimeä vaihtamalla siirtyä yhden portalin avulla jompaan kumpaan. Tässä on kuitenkin sudenkuoppa, mihin itsekin astuin. Portalin nimen vaihtuminen kestää hetken, itse asiassa se saattaa kestää niin kauan, että pitää kävellä pois portalin luota (hehkuminen lakkaa) ja palata sen luokse uudelleen (hehkuminen alkaa). Tämä voi olla ihan tarkoituksella rakennettu feature, en ole varma. Ongelma tässä on se, että alkutilanteessa sinulla on basessa nimetty Portal A, mistä päädyt paikkaan (*):

Portal A <=> Portal A (*)
|________ <=> Portal B

Haluatkin portata basesta paikkaan B, joten muutat basessa olevan portailin nimen Portal B:ksi. Juokset basessa olevan portalisi läpi välittömästi nimen muutoksen jälkeen, mutta koska portalin nimen mutoksessa kestää hetki, se onkin todellisuudessa edelleen nimeltään Portal A ja päädytkin edelleen paikkaan (*). Tilanne on sen jälkeen alla olevan mukainen ja joudut juoksemaan takaisin baseen. Tämä siksi, että tässä vaiheessa basen portalin nimi on jo muuttunut Portal B :)

Portal B <=> Portal A (*)
|________ <=> Portal B

Tämän kun tietää, niin tätä voi jossain tilanteissa käyttää myös hyödyksi.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 047
Mulla ei ole tuo toinen bossi aloitussaarella, vaan joutuu merimatkan tekeen. Toistaiseksi siis tappanut ekan bossin ja kerännyt ja upgradennu vaan kamoja.
Grindaaminen vie hitosti aikaa, mutta tässä pelissä se on ihan mukavaa.

Olen ettiny uuden basen paikkaa, kestää aika kauan edes löytää kunnon paikka, nyt pari vaihtoehtoa tullu, rannalle etelään, lähelle black forestia ja toinen bossi merimatkan takana, tasainen paikka ja meri. Vanha base on rakennettu vähän siten sun täten, toimii, mutta ruma ja tila alkaa loppuun.
Tai metsään avonaiselle aukealle, pienen kukkulan päälle, on meadow ja black forest biomit suht lähellä, keskeinen paikka.
Pitäs alkaa kasvattaa kukkia ja ruokaa yms, hunajaa tulee jo kivasti.

Harmillisesti tuo oman mapin seeed, keskellä on meadow biomi ja kaukana pohjoisessa pieni black forest ja samoin etelässä, toinen bossi ei pääse maitse :(
Olen rakennellut pari outpostia sinne sun tänne, silti jalkaisin kulkeminen vie aikaa, toistaiseksi keräilly outpostiin oreja ja parempaa puuta, ja sitten tehny pari-kolme tavaran kuskausmatkaa päivällä.

Huomasin nyt kans kun workbench kantama loppuu, niin rakentaa vaan uuden niin voi tehdä isomman basen, tai vaikka sataman, jos tönö on kauempana maalla.. :)

Portaalit vois ehkä laittaa siten että ainakin aluksi basesta A ja C. Ja näille päätepisteet etelään (A<->B) ja pohjoiseen (C<->D). Oret kuskaa sitten jalkaisin. tutkimista jalkaisin/meritse, kunn löytyy kunnon paikka unelmien baselle :).

Tai sitten vaan kerää kamat, ja tekee uuden map seedin, mutta taitaa olla aika iso urakka ja huonolla tuurilla tulee huonompi seed. Harmi vaan kun kaverit ei ole innostunee tästä, soolona pelaillu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
37
Ollaan nyt koko perheen kanssa pelailtu noin 100 tuntia, johon on mahtunut melkoisia seikkailuja ja toilailuja. Serveriä aloitellessa tyttö halusi tietenkin asua omassa talossaan ja taisi siinä mennä 15 minuuttia ennen kuin juoksi paniikissa takaisin tukikohtaan trollit ja muut metsän asukit kintereillään. Myös tasangolle ensimmäistä kertaa eksyminen, siellä eräälle perkeleelle porukalla kuoleminen ja sitä seuranneet vihollisten harhautukset toisten hiippaillessa hautakiville ovat olleet yksi pelihistoriani muistettavimmista hetkistä.
 

Liitteet

Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
272
Mulla ei ole tuo toinen bossi aloitussaarella, vaan joutuu merimatkan tekeen. Toistaiseksi siis tappanut ekan bossin ja kerännyt ja upgradennu vaan kamoja.
Grindaaminen vie hitosti aikaa, mutta tässä pelissä se on ihan mukavaa.

Olen ettiny uuden basen paikkaa, kestää aika kauan edes löytää kunnon paikka, nyt pari vaihtoehtoa tullu, rannalle etelään, lähelle black forestia ja toinen bossi merimatkan takana, tasainen paikka ja meri. Vanha base on rakennettu vähän siten sun täten, toimii, mutta ruma ja tila alkaa loppuun.
Tai metsään avonaiselle aukealle, pienen kukkulan päälle, on meadow ja black forest biomit suht lähellä, keskeinen paikka.
Pitäs alkaa kasvattaa kukkia ja ruokaa yms, hunajaa tulee jo kivasti.

Harmillisesti tuo oman mapin seeed, keskellä on meadow biomi ja kaukana pohjoisessa pieni black forest ja samoin etelässä, toinen bossi ei pääse maitse :(
Olen rakennellut pari outpostia sinne sun tänne, silti jalkaisin kulkeminen vie aikaa, toistaiseksi keräilly outpostiin oreja ja parempaa puuta, ja sitten tehny pari-kolme tavaran kuskausmatkaa päivällä.

Huomasin nyt kans kun workbench kantama loppuu, niin rakentaa vaan uuden niin voi tehdä isomman basen, tai vaikka sataman, jos tönö on kauempana maalla.. :)

Portaalit vois ehkä laittaa siten että ainakin aluksi basesta A ja C. Ja näille päätepisteet etelään (A<->B) ja pohjoiseen (C<->D). Oret kuskaa sitten jalkaisin. tutkimista jalkaisin/meritse, kunn löytyy kunnon paikka unelmien baselle :).

Tai sitten vaan kerää kamat, ja tekee uuden map seedin, mutta taitaa olla aika iso urakka ja huonolla tuurilla tulee huonompi seed. Harmi vaan kun kaverit ei ole innostunee tästä, soolona pelaillu.
Mulla vähän sama, se on solo pelaajan kohtalo. Mulla myös outposteja ympäri lähialuetta mutta nyt teksisi mieli mennä kaatamaan se toinen bossi, mutta sen markeri järkyttävän kaukan ja välissä tutkimatonta maastoa. Yritin seilata sinne lähemmäksi, mutta noi tuulet on oikullisia tässä pelissä ja kun yritin jalan tuli vuorilla kylmä..lähdin pois :)
Tiedän että sieltä löytyy uutta kamaa kannettavaksi, mutta jos lähdet pitkälle reissulle sulla on jo oltava kamaa kannossa että voit turvallisesti tehdä majan. Mulla menee aina siihen että on se pimee ja ne kusi**päät on jo kimpussa :)
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
272
Pelissä on myös hauskoja yksityskohtia. Tein kärryt, mutta eihän ne mun basen maastossa toimi järkevästi niin jätin ne paaluvarustuksen ulkopuolelle kun ei mahdu mun normi ovista edes sisälle. Tuli taas " forester is movin" tapahtuma, ja ne hyökkäsi sen kärryn kimppuun kun oli ilman suojaa, mutta sain ammuttua ne mun rumasta, mutta puolustuksellisesta linnoistuksesta jousella kaikki. Korjasin kärryt hammerilla, mutta jäivät silti ulko puolelle.
Lähdin taas seikkailemaan ja olin joku 2 pv pois basesta ja kun tuun takas ne kärryt oli tuhottu :)
Aitojen sisäpuolella olevat kasvit ja ampiaistarhat yms olivat kunnossa :)
 
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
37
Spoilerin takana on muutamia pelimekaniikkaan liittyviä vinkkejä, joita ei välttämättä selitetä tarpeeksi hyvin tai ollenkaan.

- Työkalut ja varusteet voi korjata työpenkissä. Ei ole ollut kaikille selvää.

- Maata on helpointa tasoittaa ensin madaltamalla se hakulla sopivalle korkeudelle ja vasta sen jälkeen tasoittamalla se kuokalla, sillä kuokalla voi vain rajoitetusti madaltaa maata.

- Maata voi myös nostaa tietääkseni loputtomasti yhdellä kerralla asettamalla kuokan tähtäin mahdollisimman korkealle. Eli esimerkiksi jyrkänteen reunalle pystyy nostamaan jyrkänteen korkeuden verran maata vain neljällä kivellä.

- Rakentaessa rakenteellisen eheyden näkee asetettavan rakenteen väristä. Punainen haamukuva tarkoittaa sitä että rakenne ei kestä sijoitusta.

- Vihollisilla on omat heikkoudet ja vahvuudet erilaisille fyysisille vahinkotyypeille (viilto, lävistys ja tylppä), jotka ovat melko johdonmukaisia ja helposti järkeiltäviä (esim. mikähän näistä tehoaa trollin nahkaan). Vahinkonumeroista näkee heikkoudet: harmaa = resistentti, valkoinen = neutraali ja keltainen = heikkous. Sama ase voi tehdä useampaa eri vahinkotyyppiä eri osassa comboa tai erikoishyökkäyksellä.

- Vihollisten iskut voi väistää torjumalla vihollisen isku juuri ennen kuin se osuu pelaajaan. Oikein ajoitettuna vihollinen tyrmääntyy hetkeksi ja ottaa enemmän vahinkoa tässä tilassa. Isoilla kilvillä ei pysty tehdä tätä, mutta tietääkseni kaikilla muilla aseilla ja varusteilla pystyy. Tajuttiin vasta ~60 tuntia sisällä pelissä ja helpotti kummasti.

- Isommat metalliesiintymät voivat jatkua todella syvälle maan pinnan alle

Pakko myöntää että peliin on laitettu paljon ajatusta ja sitä kautta on saatu luotua melko dynaaminen maailma. Esim. tuuli kantaa pelaajan hajua ja ilmeiisesti vaikuttaa myös ammuttuihin nuoliin ja puiden kaatumissuuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 133
Tuolle dark souls tyyppiselle parry/riposte ei taida olla rajoituksia mihin ei toimisi? Trollin pöllin huitaisunkin voi parryyttää buclerilla jolloin trolliin saa pari kriittistä iskua.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 205
Tuolle dark souls tyyppiselle parry/riposte ei taida olla rajoituksia mihin ei toimisi? Trollin pöllin huitaisunkin voi parryyttää buclerilla jolloin trolliin saa pari kriittistä iskua.
Kilven materiaali vaikuttanee. Itse en saanut pronssikilvellä parrya plainsilla olevia vihuja vastaan. Ainakaan silloin, jos niillä oli yksikin tähti
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Tuolle dark souls tyyppiselle parry/riposte ei taida olla rajoituksia mihin ei toimisi? Trollin pöllin huitaisunkin voi parryyttää buclerilla jolloin trolliin saa pari kriittistä iskua.
Jos katsot sen kilven statteja, niin siellä on muistaakseni joku Block arvo ja siihen sitten lasketaan Skill jollain matemaattisella kaavalla ja sen mukaan sitten blokkaus onnistuu joko täysin, taikka saattaa mennä osa damagesta läpi.

Ja kaikki fyysiset hyökkäyksen voi blokata, mutta esim. Poison sun muut taitaa mennä läpi, en ole kyllä tuota testannut, jotta voisin olla 100% varma, mutta aina on poison debuff kyllä tullut, vaikka kilpeä käytänkin aktiivisesti. Siksi resist potionit on tärkeitä...
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
649
Tuolle dark souls tyyppiselle parry/riposte ei taida olla rajoituksia mihin ei toimisi? Trollin pöllin huitaisunkin voi parryyttää buclerilla jolloin trolliin saa pari kriittistä iskua.
Jos block power * parry bonus on isompi kuin vihun tekemä damage, niin parry toimii. Eli käytännössä, jos parry onnistuu ja otat damagea, sun kilpi ei oo tarpeeksi hyvä siihen vihuun. Tosin, eipä sitä niin paljoa tartte miettiä. Bronze buckler lvl3:lla pärjää pitkälle, koska seuraavan tierin shield on sitä huonompi valinta ja sitäkin seuraava tier on hädin tuskin parempi lvl1 (blockaa tyyliin 2 damagea enemmän parrylla). Ja block-skilli antaa lisää block poweria, joka skaalaa bronze buckleria kanssa hyvin, koska se on tosiaan ainoa shieldi, jolla parry bonus on 2 eikä 1,5.

En sitten tiedä, onko jotain poikkeuksia kuten ylempänä mainittu poison.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
246
Voisikohan joku ystävällisesti tarkastaa meidän porukan peli seedistä, että löytyykö kartasta Moder bossin spawnia ollenkaan?
Itse en viitsisi seedia tutkia, koska en haluaisi spoilaantua sijainneista, enkä muutenkaan kartasta. Lähinnä riittää tieto, että Moder spawni löytyy.
Nyt olllaan jonkun verran kaluttu oikean oloisia paikkoja mistä pitäisi bossin paljastava riimu löytyä mutta tuloksetta.

Esim. oheisesta linkistä pääsee palveluun, jolla seedejä voi tutkia:
Valheim World Generator
Seed: rbCMJHG24Q

Kiitoksia jo etukäteen.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
707
Voisikohan joku ystävällisesti tarkastaa meidän porukan peli seedistä, että löytyykö kartasta Moder bossin spawnia ollenkaan?
Itse en viitsisi seedia tutkia, koska en haluaisi spoilaantua sijainneista, enkä muutenkaan kartasta. Lähinnä riittää tieto, että Moder spawni löytyy.
Nyt olllaan jonkun verran kaluttu oikean oloisia paikkoja mistä pitäisi bossin paljastava riimu löytyä mutta tuloksetta.

Esim. oheisesta linkistä pääsee palveluun, jolla seedejä voi tutkia:
Valheim World Generator
Seed: rbCMJHG24Q

Kiitoksia jo etukäteen.
Kyllä löytyy. :)
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
Ensikosketus peliin, peli tulille 21.15 ja nukkumaan 02.30. Kyllähän tuo kiinnostavalta tuntuu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Jonkin takia ei tunnu peli tykkäävän mun basesta, siellä kaatuilee aika tiuhaan tahtiin, rakensin talon pylväiden päälle niin liekköhän jokin koodin pätkä jumissa tjsp.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Itse olen huomannut, että nyt kun päätukikohta on kasvanut vaan koko ajan ja siellä viettänyt paljon aikaa ku rakennellu, niin Vulkan on kaatuillut välillä, defaultilla sitten toiminut moitteetta, liekkö samaa muilla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 010
Itse olen huomannut, että nyt kun päätukikohta on kasvanut vaan koko ajan ja siellä viettänyt paljon aikaa ku rakennellu, niin Vulkan on kaatuillut välillä, defaultilla sitten toiminut moitteetta, liekkö samaa muilla?
Itse en ole Vulkania käyttänyt ollenkaan. Tai kokeilin sitä kyllä silloin kun se tuli, mutta aiheutti ihmeellistä glitchiä jo tokassa basessani mikä ei ollut edes mitenkään iso, joten vaihdoin suosiolla takaisin defaulttiin. Alla oleva konekin on kuitenkin ihan kohtalainen kun prossuna i7-9700k, näyttiksenä rtx 2070, 16gb muistia ja ssd:lle asennettuna. Muistin nyt että täällä oli joku muukin kirjoittanut jo aiemmin samasta täysin saman näyttiksen kanssa;


Ei tuo Vulkan tuki oikein vakuuta ainakaan omalla kokoonpanolla (9900k+2070rtx). Jotain ihme palluroita välkyttelee välillä ruudulla ja fps tippuu 25 paikkeille kun olen pienen tönöni sisällä jossa neljä nuotiota ja jokunen arkku.
Joten voi tosiaan johtua siitäkin omat ongelmattomuudet FPS:n kanssa tuota isompaakin kolmosbasea rakennellessa, kun en Vulkania käytä?
 
Liittynyt
23.06.2019
Viestejä
262
Onkohan tämä peli liian haastava kaksikolle, joista toinen on kokenut pelaaja ja toinen vasta tutustumassa videopeleihin?

Lähes yksinään taidan joutua bossit päihittämään ainakin alkuun, mikäli taistelu on vähänkään monimutkaista tässä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Onkohan tämä peli liian haastava kaksikolle, joista toinen on kokenut pelaaja ja toinen vasta tutustumassa videopeleihin?

Lähes yksinään taidan joutua bossit päihittämään ainakin alkuun, mikäli taistelu on vähänkään monimutkaista tässä.
Saattaahan se vähän lisätä haastetta, koska peli skaalautuu pelaajamäärän mukaan, eli voi joutua tekemään vähän enempi hommia toinen ja toinen saattaa turhautua, koska kuoleminen on tässä pelissä vähän rankaisevampi, kuin normaalisti (modeja tähänkin kyllä löytyy, kuten NoDeathPenalty jne...). Mutta hauskaa ajanvietettä varmasti on luvassa...
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
802
Itsellä ainakin vulkan aiheutti kuvan vilkkumista sun muuta ongelmaa basessa ainakin, enkä sitä pystynyt käyttämään. Ryx3090 korttina.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
923
Tästähän löytyy padituki, onko kellään kokemusta? 20h nyt itellä takana ja koukuttanut jälkikasvunkin kun ovat vierestä seuranneet vaan eipä tuo konsolisukupolvi ole näppiksen ja hiiren kanssa kavereita :hmm: Tosin ehkäpä tämä on se peli jolla aivopesen siirtymään Master Raceen.

Onko tuosta kuokan/hakun käytöstä instanssien määrään kuinka tarkkaa tietoa? Joka mapilla oma instanssien määrä? Kuokalla kasvillisuuden poistaminen vaikuttaa vaiko pelkästään jos laskee/nostaa maan pintaa?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vulkan toimii paremmilla fps:llä, mutta kaatuilee koko ajan...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 069
Onkohan tämä peli liian haastava kaksikolle, joista toinen on kokenut pelaaja ja toinen vasta tutustumassa videopeleihin?

Lähes yksinään taidan joutua bossit päihittämään ainakin alkuun, mikäli taistelu on vähänkään monimutkaista tässä.
Ei ole. Se peli vaikeutuu kyllä bossien tappamisen myötä, jossain siellä 3-4 bossien jälkeen ei enää tee mieli olla yöllä ulkona.
Ne voi nukkua toki.

Toki aloittelevan kanssa kannattaa ottaa aikaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 233
Tästähän löytyy padituki, onko kellään kokemusta? 20h nyt itellä takana ja koukuttanut jälkikasvunkin kun ovat vierestä seuranneet vaan eipä tuo konsolisukupolvi ole näppiksen ja hiiren kanssa kavereita :hmm: Tosin ehkäpä tämä on se peli jolla aivopesen siirtymään Master Raceen.

Onko tuosta kuokan/hakun käytöstä instanssien määrään kuinka tarkkaa tietoa? Joka mapilla oma instanssien määrä? Kuokalla kasvillisuuden poistaminen vaikuttaa vaiko pelkästään jos laskee/nostaa maan pintaa?
Kaikki pienetkin muutokset lisää noiden "instanssien" määrää, koska Voxel tekniikkaa hyödynnetään, sen kirous. Voit itse seurata sitä kun painat F2, siellä näkyy ja kun alat muokkaamaan maata, niin näet kun numero alkaa kasvamaan. Kasvua aiheuttaa myös puiden kaataminen ja kaikki, mikä maailmassa muuttuu.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Mulla ei ole Vulcanilla kaatunut kertaakaan. Onko muilla AMD:n näyttiksen omistavilla sama homma? Kaatuileeko vain NVidialla?
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 047
Mulla toimii defaultina ok, ei kaatumisia, mutta väliin tulee ihme lagia, se taitaa johtua että se tallentaa "world map".
Ja tuo mun alkuperäinen isompi base laskee vähän fps, mutta ihan pelattava vielä.
Rakensin toisen basen, joka on lähellä swampia ja läheltä löytyy myös mountain, se on vielä pienempi kuin alkuperäinen, mutta kasvaa koko ajan.
Ruoat on tärkeitä ja niiden tekemiseen ja keräilyyn menee paljon aikaa, mutta nostaa paljon hp ja staminaa.
Eka base on ruokakeskus ja toisessa on iron smelting kamat ja craftaus. Jossain vaiheessa teen jonkun isomman kylän johon turnipsi viljelyä ja kesytettyjä eläimiä.

Swamp on todella vittumainen menin sinne ekan kerran ja kuolin varmaan 10 kertaa ennenkuin sain ekan iron lastin mukaan, laski todella paljon skillit, ja joutunee grindaamaan niitä takas, nyt pistin swampiin portalin ja pari pikku tukikohtaa niin helpottaa.
Se toka bossi oli merimatkan päässä, mutta onnekseni tuo mun map seed on ihan ok, löyty swamp ja mountain ihun pikku uintimatkan yli ja ei tarvinnut isompaa laivaa vielä.
tokan bossin vierestä löytyi merchant :)

Eka trollihyökkäys tuli jo kylään ja meni pari paikkaa matalaksi, mm yks portal. Villiporsaat söi mun porkkanat niin sinnekkin piti pistää aitaus :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
94
Nonni.. ihan kiva yllätys tuokin, kun golem tappoi vuorelle, niin ei meinaa päästä elävänä hakemaan sitä hemmetin toteemia ja kamoja. Just ku pääsee sinne asti elävänä, niin golem tappaa uudestaan. En kyllä perkele ala alusta hamstraamaan kamoja mitä oli päällä...
Ihan perseestä tuollanen toteemi systeemi..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 868
Viestejä
4 206 998
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom