Tyhmät ihmiset

Itse asiassa olen ajanut tästä kymmeniä kertoja kun lapsella oli harrastus tuossa korttelissa. En muista erityisen ongelmalliseksi paikaksi. Tuossahan on vain jalkakäytävä niin kukaan ei voi kovin kovaa sitä tulla. Keulan voi hivuttaa aika pitkälle niin näkyvyyttä oikealle on jo 50m tai ylikin ja edestä mahtuu silti jalankulkijat vielä menemään (kuvassa kamera-auto on n. 50m päässä).

Screenshot 2026-03-12 130336.png
Jollain kevyenliikenteen hepulla oli ongelmia, mutta niitä kohteita missä ensin varatoaan kevyt liikenne, siinä kovin peitteinen, jos se ok, eikä muutakaan, sen jälkeen sitten suojatielle missä varmistetaan vielä turvallnen eteneminen.
Liitän samasta kohtaa kuvan vähän lähempäää
kuva_2026-03-12_134540107.png

Tuollaiset kohdata laskee nopeuksia ja nostaa varovaisuutta, miina nossa on siinä että jos kohdalla osuu kaksi liikkujaa joilla varovaisuus unohtuu. (auto vasemmalta ja kuvan suunnasta vauhdikas meniä jalkakäytävällä.

Itse asiassa olen ajanut tästä kymmeniä kertoja kun lapsella oli harrastus tuossa korttelissa. En muista erityisen ongelmalliseksi paikaksi. Tuossahan on vain jalkakäytävä niin kukaan ei voi kovin kovaa sitä tulla. Keulan voi hivuttaa aika pitkälle niin näkyvyyttä oikealle on jo 50m tai ylikin ja edestä mahtuu silti jalankulkijat vielä menemään (kuvassa kamera-auto on n. 50m päässä).

Screenshot 2026-03-12 130336.png

Yhden ihmisen otannalla kymmeniä kertoja ajaneena, en uskaltaisi väittää tuollaista paikkaa ongelmattomaksi.

Fakta on se, että tuollaista risteystä ei saisi olla, helppo katsella kuvaa kirkkaalla ilmalla, kun todellisuus marraskuussa pimeällä vesisateella on aivan päinvastainen, pyöräilijää ei myöskään välttämättä kiinnosta, onko tuo pelkkä jalkakäytävä vai ei.

Yhden ihmisen otannalla kymmeniä kertoja ajaneena, en uskaltaisi väittää tuollaista paikkaa ongelmattomaksi.

Fakta on se, että tuollaista risteystä ei saisi olla, helppo katsella kuvaa kirkkaalla ilmalla, kun todellisuus marraskuussa pimeällä vesisateella on aivan päinvastainen, pyöräilijää ei myöskään välttämättä kiinnosta, onko tuo pelkkä jalkakäytävä vai ei.
Niin, itse olen kuitenkin ajanut siitä myös marraskuussa pimeällä vesisateella niin kuka nyt sitten paras kertomaan :D

Enkä sanonut että se ei olisi ongelmaton, sanoin että se ei ole erityisen ongelmallinen. Kuten jo todettu, tuossa mahtuu hyvin pysähtymään niin että näkyvyys on molempiin suuntiin riittävä ja edestä mahtuu vielä jalankulkijoita. Mitä muuta voi vaatia? Ei mitään. Piste. Asia käsitelty.

Tiivistäisin tämän suojatiekeskustelun yksinkertaisesti siihen, että tyhmä on se, joka ei osaa sovittaa nopeuttaan ja havainnointiaan vallitseviin olosuhteisiin. Tämä koskee niin autoilijaa, kuin kevyttä liikennettä. Harrastan molempia ja esimerkiksi pyöräilijänä en voi olettaa, että saan jonkun nurkan takaa posottaa pyörätien jatkeelle alamäkeen täysiä, olematta yhtään kiinnostunut, tuleeko sieltä joku auto vai ei, huolimatta vaikka kuinka minulla olisi etuajo-oikeus.

Se on oma lukunsa, että pitäisikö syyttää liikennesuunnittelijaa, mutta olematta alan asiantuntija, voisin kuvitella tuohonkin liittyvän lukemattoman määrän seikkoja, jotka vaikuttavat lopputulokseen: Vallitseva kaava, tonttien omistajat, historiallinen kehitys, muutokset liikennemäärissä ja sitä kautta katusuunnittelun muokkaaminen suurempien liikennemäärien mahdollistamiseksi yms. Eli toisin sanoen, en menisi suorilta haukkumaan liikennesuunnittelijaa, mikäli lopputulokseen on päädytty erittäin järkevien syiden vuoksi, jotka eivät välttämättä ole sille yksittäiselle autoilijalle tai jalankulkijalle ilmeisiä.

Niin, itse olen kuitenkin ajanut siitä myös marraskuussa pimeällä vesisateella niin kuka nyt sitten paras kertomaan :D

Enkä sanonut että se ei olisi ongelmaton, sanoin että se ei ole erityisen ongelmallinen. Kuten jo todettu, tuossa mahtuu hyvin pysähtymään niin että näkyvyys on molempiin suuntiin riittävä ja edestä mahtuu vielä jalankulkijoita. Mitä muuta voi vaatia? Ei mitään. Piste. Asia käsitelty.
Edestä ?
Jos haluaa turvallista tilannetta, niin varmaan pyrkii ennen suojatietä havainnoimaan mitä voi, ja sen jälkeen kun etenee suojatielle, niin jos auton mitat sallii, niin jättää sen turvallisen suojatie tilan auton taakse. Samalla maximoida näkyvyys joka suuntaan.

En väittä että olisin juuri tuosta tullut ko tielle, ja samaistan tutumpiin saman näköisiin tilanteisiin.

Tuon näköisiä, pahempikin paikkoja on paljon ja niistä arjessa selvitään, mutta auton ratissa nimenomaan "jännittäviä", (jos ajoneuvolla missä keulaa eikämitään sivu kameroita)

Edit, vanha kuva (2009)
kuva_2026-03-12_144215976.png
Tuoreemmassa kivetyskin on sisemmässä. ja maalaukset ylettyy paljon taaemmaksi.

Eli nyt autolla voi ajaa keulan suojatien etureunan yli, niin ehkä vähäntee etukautta liikennettä.

Viimeksi muokattu:
Asiahan ei minulle kuulu, mutta olisiko tuolle suojatiekeskustelulle joku näistä parempi paikka? Noissa kaikissa samaa on puitu ties kuinka monta kertaa.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta olisiko tuolle suojatiekeskustelulle joku näistä parempi paikka? Noissa kaikissa samaa on puitu ties kuinka monta kertaa.

Päinvastoin. Tämä vellova suojatiekeskusteluhan on oiva case-esimerkki nykyaikana niin yleisestä poterosta huutelemisesta ja oman näkökannan pakottamisesta vailla minkäänlaista yritystä ymmärtää ympäröivää maailmaa - siis huikeasta typeryyden ilmentymästä.

Liikenteessä saattaa tulla vastaan tilanteita, jotka vaativat soveltamista (tiettyyn rajaan saakka) ja toimintaympäristönä se olisi huomattavasti miellyttävämpi kaikille osapuolille edes pienellä yhteispelillä. Mutta ei: Autoilijat suhaavat miten sattuu ja pyöräilijät katsovat jumalalliseksi oikeudekseen paahtaa vähintään kolmeakymppiä risteyksien ja taajama-alueen ruuhkien läpi.

Päinvastoin. Tämä vellova suojatiekeskusteluhan on oiva case-esimerkki nykyaikana niin yleisestä poterosta huutelemisesta ja oman näkökannan pakottamisesta vailla minkäänlaista yritystä ymmärtää ympäröivää maailmaa - siis huikeasta typeryyden ilmentymästä.
No se on kyllä ihan totta, mutta silloin täällä pitäisi keskustella enemmänkin ilmiöstä itsestään ja siitä mikä saa sinäänsä järkevätkin ihmiset sivuuttamaan sen ympäröivän maailman ymmärtämisen.

Tuolle suojatiekeskustelulle sopii varmasti paremmin mikä tahansa noista muista ketjuista, vaikka tappeluksihan se menee edellisestä johtuen niissäkin, ihan kuten aina aiemmikin. Mutta toisaalta se on yksi kevään merkeistä. :D

Statistiikka

Viestiketjuista
302 546
Jäsenet
82 179
Uusin jäsen
Petepee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom