Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Tuossa muutama vuosi sitten kun kävin auton pakokaasusäätöjä tarkistamassa/säätämässä ennen katsastusta. Näin siitä mittarista niitä arvoja mitä se mittasi ja totesin, että lambda-arvon perusteella näyttäisi käyvän vähän laihalla (kun en tiedä mihin arvoon ko. autossa olisi pitänyt co (tms) arvo säätää). Vastaus oli: "Tää ei ole katti auto, tässä ei ole lambdaa, mittari näyttää sen vaan kun sillä voi mitata kattiautojakin."

Autocom nyt on omien kokemusten perusteella melko paska. Merkkikohtainen testeri vie 100-0 autocomia. Jos löytää pajan, joka ihan oikeasti tietää merkistä, niin kannattaa siellä käyttää vaikka siellä se tuntiveloitus olisi muutoman roposen enemmän kuin kilpailijalla.

Autocomihan on tarkoitettu yleistyökaluksi, lienee selvää että merkkikohtainen vie sitä, mutta tuohon meidän autoon merkkikohtainen testeri on sellainen 1,5m korkee pyörillä liikkuva pömpeli jonka päällä on konkkavikainen VGA monitori, ja epäilen että niitä ei ole ikinä myyty mihinkään muualle kuin viralliseen merkkiorganisaatioon ja sieltäkin ovat pääasiassa jo hävitetty.

Se että joku paja on hyvä, ei tarkoita sitä että se pysyisi sellaisena. Kenties se hyvä paja saa mainetta > sitten lisää asiakkaita > ruuhkia > työvoimapulaa > paskoja duunareita > lisäkuluja > hieman helppoa lisätienistiä > paja on paska.

Tätä ihmettelen itsekin. Tästä ei ole kauaakaan kun juttelin yhden pörhön mekaanikon (aivan siis rivimekaanikko, ei mikään sähköguru) ja se oli aivan kuin ö aapisen laidalla kun ohimennen mainitsin virtarajoitetun referenssijännitteen tai avokollektorilähdön, ei tuntunut sytyttävän ahaa -valoa missään kohdassa.

Ei sen mekaanikon noita termejä tarvitse tietää, itseasiassa kenenkään siellä autovertaalla ei tarvitse. Siis edes se auton sähköisin perehtynyt kaveri ei mitenkään välttämättä tunne sähkötekniikkaa niin paljoa että tuntisi noita, koska riittää että tietää miten järjestelmä käyttäytyy.

Yleensä nuo jarrut kai pitäisi kestää takuuajan eli 100 tkm. Mutta tuolla saksalaisella oli ajettu vasta jotain 50 tkm. Takajarrut (levyt) voi toki ruostua, jos jarruja on käytetty aina vain kevyesti.

Mulla tuntuu pakussa takajarrupalat kestävän luokkaa 50-60tkm, ja kuulemma melko yleistä. Edessä ei kulu läheskään yhtä nopeasti.
Jotenkin tuossa on takapainotteiset jarrut, Transporter T5:ssä (muistaakseni) on ihan samat takajarrut ja kestävät huomattavasti pidempään, mutta en mä tuota mitenkään suurena vaivana ole pitänyt.

Kyllähän se joillekkin autoille on tyypillistä että jarruosat kuluvat nopeasti.

Sen sijaan tuollaisessa kaupunkiautossa - tai tietysti ihan missä vaan autossa, todennäköisin syy jarruremontille on kuitenkin jumiutuvat jarrut. Liukusatula kun jumiutuu ja se alkaa vääntämään sitä palettia vinoon, niin siellä on kiilamaiseksi kuluneet jarrupalat ja kieroksi vääntynyt jarrulevy. Ja vaikka siinä jarrulevyssä olisikin vielä paksuutta sen mitä valmistaja määrää, niin ei sellainen jarrulevy enää turvallinen ole jota on kokoajan käytetty niin että levy on aina jarrutuksessa vääntynyt muutaman millin sivulle, jarrulevy ei ole mitään jousimetallia joka on suunniteltu joustavaksi.
Jarrujen jumimista ei aiheuta ajokilometrit (pikemminkin päinvastoin), eikä aikakaan ole varsinaisesti tärkein tekijä, vaan rakenteen suunnittelu ja käyttöolosuhteet.

Tämä on kyllä valitettavasti totta. Monet pätevät merkkiliikkeen asentajat perustaa oman korjaamon kun ovat homman hyvin oppineet merkkihuollossa.

Mihinköhän ne perustavat ne liikkeensä, kun missään huollossa ei kukaan tajua autoista mitään?

Mä tiedän muutaman tuolla metodilla tulleen autopajan, osan ihan esoonpaari tasolla, osasta ihan henk.koht kokemuksia, eikä niissäkään mestoissa se onnistumisprosentti tunnu kovin ihmeelliseltä.
 
Autocomihan on tarkoitettu yleistyökaluksi, lienee selvää että merkkikohtainen vie sitä, mutta tuohon meidän autoon merkkikohtainen testeri on sellainen 1,5m korkee pyörillä liikkuva pömpeli jonka päällä on konkkavikainen VGA monitori, ja epäilen että niitä ei ole ikinä myyty mihinkään muualle kuin viralliseen merkkiorganisaatioon ja sieltäkin ovat pääasiassa jo hävitetty.

Se että joku paja on hyvä, ei tarkoita sitä että se pysyisi sellaisena. Kenties se hyvä paja saa mainetta > sitten lisää asiakkaita > ruuhkia > työvoimapulaa > paskoja duunareita > lisäkuluja > hieman helppoa lisätienistiä > paja on paska.

No ainakin BMW myy kyllä omaa testerisoftaa ihan kaikille halukkaille käyttöön, kunhan maksaa ja hankkii tarvittavan diagnostiikkapään. Varmaan kaikilla merkeillä ollut noita isoja diagnostiikka systemeejä, mutta eiköhän nyt ole jo suurinosa siirtynyt softaa jonkan pystyy asentamaan ihan normaalille PC-raudalle. Melko tuskaista jollain autocom:lla kun se ei ymmärrä edes esim. alkuperäisen webaston päälle, saati sitten muiden varusteiden.

Toki pajan taso voi muuttua. Itse tiedän kyllä täällä useamman pajan, jossa taso on pysynyt kokoajan samana vaikka tilauskirjat on kokoajan täynnä.


Mihinköhän ne perustavat ne liikkeensä, kun missään huollossa ei kukaan tajua autoista mitään?

Mä tiedän muutaman tuolla metodilla tulleen autopajan, osan ihan esoonpaari tasolla, osasta ihan henk.koht kokemuksia, eikä niissäkään mestoissa se onnistumisprosentti tunnu kovin ihmeelliseltä.

Jaa-a paha mennä sanomaan, itse tiedän useamman noin perustetun pajan, jossa homma toimii. Sehän on kiinni siitä pajan pitäjästä, että toimiiko homma vai ei. Jos kaveria oikeasti kiinnostaa se kehittää itseään kokoajan ja palkkaa vain porukkaa, joita kiinnostaa työn jälki, monet masentajat kun on vain töissä, niin jälki on sen mukaista.
 
No ainakin BMW myy kyllä omaa testerisoftaa ihan kaikille halukkaille käyttöön, kunhan maksaa ja hankkii tarvittavan diagnostiikkapään. Varmaan kaikilla merkeillä ollut noita isoja diagnostiikka systemeejä, mutta eiköhän nyt ole jo suurinosa siirtynyt softaa jonkan pystyy asentamaan ihan normaalille PC-raudalle. Melko tuskaista jollain autocom:lla kun se ei ymmärrä edes esim. alkuperäisen webaston päälle, saati sitten muiden varusteiden.
Kaikkien merkkien merkkitesterit saa periaatteessa kuka vaan, kunhan pätäkkää löytyy tarpeeksi. Osan laitteisto maksaa hunajaa + pienet lisenssit. Osassa itse laitteet ja softat saa pikkurahalla, mutta lisenssit maksaa tonneja/kk + erillinen maksu oikeastaan kaikesta paitsi vikakoodien luvusta. (Ja nyt puhutaan niistä ihan oikeista/nykyisistä merkkitestereistä, eikä mistään jokajanarin vagcomeista tai inpoista). Käytännössä suurin osa kuitenkin täysin mahdottomia ratkaisuja yksityishenkilöille omien autojen rassaamiseen.

Autocomi taas on aivan loistava yleistesteri vianhakuun ja järjestelmä/komponenttitestaukseen. Ei se tietenkään mitenkään pärjää merkkitestereille, mutta joissain tapauksissa hakkaa esim Boschin järjettömän kalliin yleistesterin aivan sata-nolla. Miinuksena, että kärsii aika karuista käännöskukkasista vikakoodipuolella, eikä ymmärrä japsivehkeiden päälle.
Jos ei autocomilla pääse tehdasasenteiseen webastoon käsiksi, niin käyttäjässä se vika on... (ellei kyseessä ollut just joku tojo:D)
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien merkkien merkkitesterit saa periaatteessa kuka vaan, kunhan pätäkkää löytyy tarpeeksi. Osan laitteisto maksaa hunajaa + pienet lisenssit. Osassa itse laitteet ja softat saa pikkurahalla, mutta lisenssit maksaa tonneja/kk + erillinen maksu oikeastaan kaikesta paitsi vikakoodien luvusta. (Ja nyt puhutaan niistä ihan oikeista/nykyisistä merkkitestereistä, eikä mistään jokajanarin vagcomeista tai inpoista). Käytännössä suurin osa kuitenkin täysin mahdottomia ratkaisuja yksityishenkilöille omien autojen rassaamiseen.

Autocomi taas on aivan loistava yleistesteri vianhakuun ja järjestelmä/komponenttitestaukseen. Ei se tietenkään mitenkään pärjää merkkitestereille, mutta joissain tapauksissa hakkaa esim Boschin järjettömän kalliin yleistesterin aivan sata-nolla. Miinuksena, että kärsii aika karuista käännöskukkasista vikakoodipuolella, eikä ymmärrä japsivehkeiden päälle.
Jos ei autocomilla pääse tehdasasenteiseen webastoon käsiksi, niin käyttäjässä se vika on... (ellei kyseessä ollut just joku tojo:D)

Itsellä ei kyllä ole yhtään kehuttavaa löydy autocom:sta. Suomeksi täysin mahdoton käyttää kun koodeista ei ota erkkikään selvää. Englanniksi sentään vikakoodeista saa ehkä jonkun tolkun, nekin toisen nimetty välillä ainakin saksalaisissa autoissa melko mielenkiintoisesti. Jos kotikäyttöön haluaa, niin paljon enemmin vaikka iCarScan 2.0 | OBD2 Bluetooth Adapteri - Elekma.com. Ei maksa mahdottomia ja oikeasti jo aika toimiva vs. autocom. Autocom ei päässyt ooppelin tehdaswebastoon käsiksi ja ei ollut käyttäjästä kiinni, noita testereitä sen verran tullut käytettyä.

No kyllähän joku INPA nyt BMW kohdalla vie tuollaista autocom jo 100-0. Kotikäyttöön BMW:lle saa myös netistä latailtua ihan merkkihuollossa käytössä olevan ISTA:n alle kk vanhoilla päivityksillä ilmaiseksi.. Vaatii toki vähän taitoa asentaa se. BMW:llä saa ihan päiväkohtaisesti ostettua pääsyn ja siihen kuuluu kyllä muistaakseni kaikki. Vaikka ottaisi koko kk, niin muistaakseni jotain reilu 500€.
 
Itsellä ei kyllä ole yhtään kehuttavaa löydy autocom:sta. Suomeksi täysin mahdoton käyttää kun koodeista ei ota erkkikään selvää. Englanniksi sentään vikakoodeista saa ehkä jonkun tolkun, nekin toisen nimetty välillä ainakin saksalaisissa autoissa melko mielenkiintoisesti. Jos kotikäyttöön haluaa, niin paljon enemmin vaikka iCarScan 2.0 | OBD2 Bluetooth Adapteri - Elekma.com. Ei maksa mahdottomia ja oikeasti jo aika toimiva vs. autocom. Autocom ei päässyt ooppelin tehdaswebastoon käsiksi ja ei ollut käyttäjästä kiinni, noita testereitä sen verran tullut käytettyä.

No kyllähän joku INPA nyt BMW kohdalla vie tuollaista autocom jo 100-0. Kotikäyttöön BMW:lle saa myös netistä latailtua ihan merkkihuollossa käytössä olevan ISTA:n alle kk vanhoilla päivityksillä ilmaiseksi.. Vaatii toki vähän taitoa asentaa se. BMW:llä saa ihan päiväkohtaisesti ostettua pääsyn ja siihen kuuluu kyllä muistaakseni kaikki. Vaikka ottaisi koko kk, niin muistaakseni jotain reilu 500€.
Se on varmaan mihin tottuu, mutta yleistestereistä on autocom mielestäni hinta/laatusuhteeltaan(tai ehkä oikeammin hinta/laajuus) paras. Vaatii toki autodatan/tms. koodien tulkkaamiseen ja ehkä enemmän tietotaitoa käyttäjältä kuin monet muut softat.
Ei autocom itselläkään toki eka valinta ole, jos saatavilla on merkkitesteri tai vaikka se boschi, mutta comilla pääsee tarvittaessa liiankin syvälle sisään autoon...

Ompa tuolla comilla kyllä työmaalla Öppelinkin lisälämmittimiä tutkailtu ilman vastustusta, tiedä sitten mikä sun tapauksessa ahdistanut.

En ole bemarilla töissä, joten en voi satavarma olla, mutta veikkaan ettei bemarinkaan kotiversio ole 100% sama täysversio joka valtuutetulla merkkiliikkeellä on käytössä vaikka mitä maksaisit.
 
Viimeksi muokattu:
Se on varmaan mihin tottuu, mutta yleistestereistä on autocom mielestäni hinta/laatusuhteeltaan(tai ehkä oikeammin hinta/laajuus) paras. Vaatii toki autodatan/tms. koodien tulkkaamiseen ja ehkä enemmän tietotaitoa käyttäjältä kuin monet muut softat.
Ei autocom itselläkään toki eka valinta ole, jos saatavilla on merkkitesteri tai vaikka se boschi, mutta comilla pääsee tarvittaessa liiankin syvälle sisään autoon...

Ompa tuolla comilla kyllä työmaalla Öppelinkin lisälämmittimiä tutkailtu ilman vastustusta, tiedä sitten mikä sun tapauksessa ahdistanut.

En ole bemarilla töissä, joten en voi satavarma olla, mutta veikkaan ettei bemarinkaan kotiversio ole 100% sama täysversio joka valtuutetulla merkkiliikkeellä on käytössä vaikka mitä maksaisit.

No joo varmaan tottumis kysymys. Mitä tarkoitat, että pääsee liian syvälle autoon? Itse otan autocom esille, jos autolle ei löydy merkille tarkoitettua testeriä. Se VCDS:kin on mielestäni paljon parempi käyttää kuin tuo. Toki kaikille merkeille aika mahdoton olla merkkikohtaista testeriä, joten pakko joku tuon tapainen olla. Bosch yleistesteristä tuli mieleen, että ei sekään mikään ihmeen tekevä ole, 2013 3-sarjalainen BMW. Sähköisen ohjaustehostin ei toiminut. Löysi se vikakoodit, mutta tehostimeen liittyvien vikakoodien kohdalla luki vain tuntematon koodi. Auto oli käynyt ihan kohtuu isolla Bosch service korjaamolla, jolla on virallinen Bosch testeri. BMW omalla testerillä homman selvittäminen meni melko näppärästi.

Tuo BMW ulkopuolisille tarjoama tarjoaa ainakin: vikakoodit, kaikki koodaukset, retrofitit, kaikki ohjeet, koulutusmateriaalit ym. Ei varmaan saa sitä suoraan tukea Münchenistä, mutta muuten kyllä taitaa aika kattava paketti olla, jos rahaa on. BMW virallisissa työkaluissa on kyllä huonojakin puolia, niillä ei voi koodata käytettyjä moduuleja autoon. Ennen koodauksia pakottaa päivittämään softat, jos uusimmat versiot ei ole autossa. Näiden ohi toki pääsee kun käyttää BMW-tehtaalle tarkoitettuja softia, NCS expert jne. Näitä tosin ei saa rahalla ostettua, mutta löytyvät kyllä netistä. Varmaan samaa aika monella merkillä, että merkkikohtainen testeri ei anna käytettyjä moduuleja koodata toiseen autoon.
 
Oma työauto huollettiin vajaa vuosi sitten ja nyt alkoi herjaamaan jarruja. Lopputulos oli, että edestä palat ja levyt vaihtoon.
En tajua miksei voinut huollossa jo vuosi sitten vaihtaa, kun varmasti näki ettei kestä seuraavaa huoltoväliä (2v/40tkm) vaan nyt piti taas varata uusi aika, jonka sai vasta viikon päähän. Omia töitä todella hankala tehdä ilman autoa niin edellisessä huollossa sanoin, että laittaa auton kuntoon, jotta kestää seuraavaan huoltoon asti.
 
Oma työauto huollettiin vajaa vuosi sitten ja nyt alkoi herjaamaan jarruja. Lopputulos oli, että edestä palat ja levyt vaihtoon.
En tajua miksei voinut huollossa jo vuosi sitten vaihtaa, kun varmasti näki ettei kestä seuraavaa huoltoväliä (2v/40tkm) vaan nyt piti taas varata uusi aika, jonka sai vasta viikon päähän. Omia töitä todella hankala tehdä ilman autoa niin edellisessä huollossa sanoin, että laittaa auton kuntoon, jotta kestää seuraavaan huoltoon asti.

No mutta, jos olisivat noista maininneet jo silloin, niin joku olisi varmasti perustanut jollekkin foorumille ketjun siitä kuinka huollossa yritettiin turhaan vaihtaa ihan hyviä osia.:cigar2:
 
No kun ei kukaan halua maksaa mistään niin ei tehdä ylimääräistä.

Meillä on joku 10 autoa niin erikseen sanotaan aina että kaikki vaihtoon mitä tarvii, ettei kesken huoltovälin tarvitse. Ja samoin aina leimaukseen jos on ikkuna auki.

Se työaika mikä menis hukkaan tossa maksaa enempi kun ennakkoon huolto. Outoa kyllä ettei ole jarruihin sitten koskeneet...

Tämäkin auto huolenpitosopimuksella niin ei siinä paljon kysellä maksajaa mutta, jos selkeästi näkee ettei kestä seuraavaan huoltoon niin se on melko varma, että tulee takaisin korjaukseen. Tai sitten menee muualle korjaukseen. Eiköhän se huolto korvauksen saa jostain kautta kuitenkin.

No mutta, jos olisivat noista maininneet jo silloin, niin joku olisi varmasti perustanut jollekkin foorumille ketjun siitä kuinka huollossa yritettiin turhaan vaihtaa ihan hyviä osia.:cigar2:

Aina kannattaa kokeilla, jos vaikka saisi vaihtaa. Ei sitä pidä sanoa, että jarrut on ihan loppu vaan että ovat loppupuolella eivätkä välttämättä kestä seuraavaan huoltoon. Jää asiakkaalle se valinta ja joskus valitsee paskasti ja tekee jollekin foorumille ketjun, kun ei osata huoltaa autoa.
 
Oma työauto huollettiin vajaa vuosi sitten ja nyt alkoi herjaamaan jarruja. Lopputulos oli, että edestä palat ja levyt vaihtoon.
En tajua miksei voinut huollossa jo vuosi sitten vaihtaa, kun varmasti näki ettei kestä seuraavaa huoltoväliä (2v/40tkm) vaan nyt piti taas varata uusi aika, jonka sai vasta viikon päähän. Omia töitä todella hankala tehdä ilman autoa niin edellisessä huollossa sanoin, että laittaa auton kuntoon, jotta kestää seuraavaan huoltoon asti.

Tälläisistä pitäisi kyllä ehdottomasti asiakasta huollossa informoida, että laitetaanko samalla kuntoon.. Olisko kiiressä unohtonut asentajalta katsoa/sanoa sinne työnvastaanottoon.
 
Itsellä ei kyllä ole yhtään kehuttavaa löydy autocom:sta. Suomeksi täysin mahdoton käyttää kun koodeista ei ota erkkikään selvää. Englanniksi sentään vikakoodeista saa ehkä jonkun tolkun, nekin toisen nimetty välillä ainakin saksalaisissa autoissa melko mielenkiintoisesti. Jos kotikäyttöön haluaa, niin paljon enemmin vaikka iCarScan 2.0 | OBD2 Bluetooth Adapteri - Elekma.com. Ei maksa mahdottomia ja oikeasti jo aika toimiva vs. autocom. Autocom ei päässyt ooppelin tehdaswebastoon käsiksi ja ei ollut käyttäjästä kiinni, noita testereitä sen verran tullut käytettyä.

No kyllähän joku INPA nyt BMW kohdalla vie tuollaista autocom jo 100-0. Kotikäyttöön BMW:lle saa myös netistä latailtua ihan merkkihuollossa käytössä olevan ISTA:n alle kk vanhoilla päivityksillä ilmaiseksi.. Vaatii toki vähän taitoa asentaa se. BMW:llä saa ihan päiväkohtaisesti ostettua pääsyn ja siihen kuuluu kyllä muistaakseni kaikki. Vaikka ottaisi koko kk, niin muistaakseni jotain reilu 500€.
Itse olen tähän icarscaniin niin pettynyt että.
Käytännössä oikeaan mikään ei tuolla ole onnistunut, kuin vikakoodien luku ja kuittaus.
Muuten ollut erittäin turhake hankinta.
 
No ainakin BMW myy kyllä omaa testerisoftaa ihan kaikille halukkaille käyttöön, kunhan maksaa ja hankkii tarvittavan diagnostiikkapään. Varmaan kaikilla merkeillä ollut noita isoja diagnostiikka systemeejä, mutta eiköhän nyt ole jo suurinosa siirtynyt softaa jonkan pystyy asentamaan ihan normaalille PC-raudalle. Melko tuskaista jollain autocom:lla kun se ei ymmärrä edes esim. alkuperäisen webaston päälle, saati sitten muiden varusteiden.

Tuskin bemarillakaan on enää myynnissä jotain 25 vuotta vanhoja järjestelmiä. Tuo auto on loppupään euro2 autoja, vähän uudemmat autot ovat jo uudemmilla, ja ilmeisesti yleisemmillä standardeilla toimivilla ohjelmilla. Merkkihuolto ei ollut ihan varma onko niillä enää tuohon sopivaa testriä, ei ollut varma oliko se jo heivattu. Ongelma kun on se että tuo tietokone on niin simppeli kuitenkin ettei sieltä irtoa mitään hyödyllistä tietoa, eikä laitteessa käsittääkseni edes ole mitään vikakoodeja, eikä mekään olisi tarvittu muuta kuin tieto että onko se tietokone ylipäätään elossa.

Sinänsä tuo auto on hankalan ikäinen, jos se olisi vähän vanhempi kaikki diagnoosit joihin alkeellinen tietokone pystyy olisi tehtävissä jollain villkkuvaloilla tms, uudemmissa olisi jo obd yhteensopivat laitteet, tuo on juuri siinä välissä olevia auto/moottoritehtaan omia suljettuja systeemejä. Ja tosiaan se vika ei liittynyt mitenkään tietokoneeseen.
 
Tuskin bemarillakaan on enää myynnissä jotain 25 vuotta vanhoja järjestelmiä. Tuo auto on loppupään euro2 autoja, vähän uudemmat autot ovat jo uudemmilla, ja ilmeisesti yleisemmillä standardeilla toimivilla ohjelmilla. Merkkihuolto ei ollut ihan varma onko niillä enää tuohon sopivaa testriä, ei ollut varma oliko se jo heivattu. Ongelma kun on se että tuo tietokone on niin simppeli kuitenkin ettei sieltä irtoa mitään hyödyllistä tietoa, eikä laitteessa käsittääkseni edes ole mitään vikakoodeja, eikä mekään olisi tarvittu muuta kuin tieto että onko se tietokone ylipäätään elossa.

Sinänsä tuo auto on hankalan ikäinen, jos se olisi vähän vanhempi kaikki diagnoosit joihin alkeellinen tietokone pystyy olisi tehtävissä jollain villkkuvaloilla tms, uudemmissa olisi jo obd yhteensopivat laitteet, tuo on juuri siinä välissä olevia auto/moottoritehtaan omia suljettuja systeemejä. Ja tosiaan se vika ei liittynyt mitenkään tietokoneeseen.

BMW:ltä et saa ostettua sellaista testeriä mikä ei lukisi euro2 autoja. Ei ole pitkä aika kun viimeksi vm. 93 BMW menin ihan uusimmalla BMW diagnostiikkasysteemillä. Piti saada infrapuna kaukolukituksen blokki poistettua, ei aiheuttanut mitään ongelmia 2018 softilla. Se, että merkkiliike ei osaa käyttää omia softiaan ei ole mikään uutinen. Ainakin täälläpäin ovat ihan pihalla laakkosella. Paska puhetta, että muka heidän testerillään ei pääsisi euro2 autoihin. Euro 2 tuli vasta -93 ja euro 3 -97. Mikäli on loppupään euro2, niin on helppo auto päästä käsiksi. Euro2:sta kyllä löytyy vikakoodit ihan normaalisti. Riippuen nyt mistä ohjainlaitteesta puhutaan, niin kyllä sieltä saa live-dataakin ulos. Euro2 edeltävät on jo vähän haastavampia, mutta niihinkin pääsee käsiksi ihan merkkihuollossa olevilla testereillä. Se sama testeri ja sama pulikka toimii vm. 2018 kun siinä sinunkin autossa. Väliin pitää toki osata laittaa yksi adapteri, joka tulee kyllä sen uusimmankin BMW testerin mukana. Itseltä löytyy samat samat interfacet ja softat kun merkkihuollosta. Hieman erikoista tuo merkkihuollon toiminta, kun siinä diagnostiikkalaitteistossa on jopa ohjeet, miten kytkentään mihinkin autoon. Kenties huoltoneuvojaa ei vaan kiinnostanut vanha romu.
 
Itse olen tähän icarscaniin niin pettynyt että.
Käytännössä oikeaan mikään ei tuolla ole onnistunut, kuin vikakoodien luku ja kuittaus.
Muuten ollut erittäin turhake hankinta.

Itse olen tuosta kuullut hyviä kokemuksia, itsellä ei tosin ole tuota käytössä, joten en voi omista kokemuksista puhua.
 
Itse olen tuosta kuullut hyviä kokemuksia, itsellä ei tosin ole tuota käytössä, joten en voi omista kokemuksista puhua.
Vag areenalta löytyy lisää juttua näistä "hyvistä kokemuksista". :)
En muista mitä yritin omaan vaginaan tällä värkillä, mutta käytännössä onnistuin vain päivävaloja yms vähän säätämään.
Jotakin korjausta varten alunperin ostin tämän, mutta ei mikään onnistunut.

Nykyiseen bemariin (F-sarja) tällä ei montaa valikkoa saanut edes auki. Lähinnä taisi pystyä jotain arvoja seuraamaan.
Tämä nyt melkein vuoden kaapissa ollut, kun yksinkertaisesti mitään käyttöä tälle ei ole, kuin korkeintaan ne vikakoodit lukea joskus.

Kaikki päivitykset vuoden kuluttua ostosta myös lakkaa ja ainakin reilu vuosi sitten vaginan ohjelma oli ihanan buginen. Kuulemma parempikin softa olisi ollut, mutta valmistaja ei jaksanut julkaista? Jotain tämän tyyppistä Elekman edustaja kirjoittelut vag areenalle vuosi sitten.
 
Vag areenalta löytyy lisää juttua näistä "hyvistä kokemuksista". :)
En muista mitä yritin omaan vaginaan tällä värkillä, mutta käytännössä onnistuin vain päivävaloja yms vähän säätämään.
Jotakin korjausta varten alunperin ostin tämän, mutta ei mikään onnistunut.

Nykyiseen bemariin (F-sarja) tällä ei montaa valikkoa saanut edes auki. Lähinnä taisi pystyä jotain arvoja seuraamaan.
Tämä nyt melkein vuoden kaapissa ollut, kun yksinkertaisesti mitään käyttöä tälle ei ole, kuin korkeintaan ne vikakoodit lukea joskus.

Kaikki päivitykset vuoden kuluttua ostosta myös lakkaa ja ainakin reilu vuosi sitten vaginan ohjelma oli ihanan buginen. Kuulemma parempikin softa olisi ollut, mutta valmistaja ei jaksanut julkaista? Jotain tämän tyyppistä Elekman edustaja kirjoittelut vag areenalle vuosi sitten.

Itse vaan törmäsin joku vuosi tms sitten keskusteluun jossa tuota suositeltiin. Itsellä ei ole käytössä tuo. Pikaisesti kun vilkaisi tuolta vagareenalta, niin ei taidakkaan kovin hyvin toimia. Itse vain vaan silloin aikaisemmin hieman eri vaikutelman.
 
Itse vaan törmäsin joku vuosi tms sitten keskusteluun jossa tuota suositeltiin. Itsellä ei ole käytössä tuo. Pikaisesti kun vilkaisi tuolta vagareenalta, niin ei taidakkaan kovin hyvin toimia. Itse vain vaan silloin aikaisemmin hieman eri vaikutelman.
Hienot mainospuheet tällä on, mutta toimivuus riippuu kuun asennosta kenen autossa se toimii ja kenen ei.

iCarScan 2.0 | OBD2 Bluetooth Adapteri - Elekma.com
Itseassa 2.0 TDI:n kaasuläppä piti uudelleen opettaa. Ei onnistunut.
Myöskään esim. turvavöiden summereita ei saanut pois, vaikka asetus löytyi mistä sen sai kytkettyä pois päältä.

Niin joo kyllähän yksi juttu toimi. Sain ajovalojen pissapojan viiveettä säädettyä, että kuluttaa vähemmän nesttä auto. 300e laite tätä varten. Money well spent. :D
 
Hienot mainospuheet tällä on, mutta toimivuus riippuu kuun asennosta kenen autossa se toimii ja kenen ei.

iCarScan 2.0 | OBD2 Bluetooth Adapteri - Elekma.com
Itseassa 2.0 TDI:n kaasuläppä piti uudelleen opettaa. Ei onnistunut.
Myöskään esim. turvavöiden summereita ei saanut pois, vaikka asetus löytyi mistä sen sai kytkettyä pois päältä.

Niin joo kyllähän yksi juttu toimi. Sain ajovalojen pissapojan viiveettä säädettyä, että kuluttaa vähemmän nesttä auto. 300e laite tätä varten. Money well spent. :D

No hyvä tietää, että ei toimi ihan kuten luulisi. Itsekin olen vähän harkinnut tuon ostamista, että olisi aina reissussa mukana, jos sattuisi tarvitsemaan. En taida sijoittaa. :D
 
No hyvä tietää, että ei toimi ihan kuten luulisi. Itsekin olen vähän harkinnut tuon ostamista, että olisi aina reissussa mukana, jos sattuisi tarvitsemaan. En taida sijoittaa. :D
No reissus näkee näppärästi vikakoodit. :D Toki siihen hommaan vähän halvempikin palikka käy.
 
No reissus näkee näppärästi vikakoodit. :D Toki siihen hommaan vähän halvempikin palikka käy.

Jos näkee niitäkään kun katsoi tuolta vagareenalta.. Aikamonella ei edes se onnistunut. Aika kallis ostos, jos sen kanssa vielä joutuu kokoajan tappelemaan. Päivitykset kun on vain vuodeksi, niin jos siinä nyt joku bugi on niin sitten ei enää myöhemmin saa päivityksiä.. Taidan jatkaa kuten tähänkin asti, läppäri konttiin, niin ei tarvitse ihmetellä.
 
nyt kun vag on mainittu, niin osaisiko joku sanoa näkeekö a6 c4 2.8:sta fuel trimmit (ltft, stft) jotenkin. vcds:llä en saanut mitään tolkkua, näen vain hirveästi numeroita mutten järkeviä selitteitä niille.
 
Eihän tuo nyt mielestäni ollut edes kauhean kallista. 5 vuodessa ajettu 100 000 km ja huoltoihin ja korjauksiin on mennyt 8000 euroa. Tuohon kuuluu myös renkaat ja varmaan kaikki mitä autoa varten on ostettu.

Samaa mieltä.

Tässä lauseessa on jo melkonen osuus tuosta 8000€.

"Uudet kesä- ja talvirenkaat on pitänyt hankkia. Vetokoukun asentaminen autoon oli kallista."
 
Vetokoukkuakaan ei tarvitse asennuttaa kun valitsee autoksi sellaisen missä se löytyy jo. Turhaa itkeä jälkikäteen. 133e/kk joka sisältää kaiken paitsi kiinteät kulut ja polttoaineen, ei kuulosta suurelta.
 
Eihän tuo nyt mielestäni ollut edes kauhean kallista. 5 vuodessa ajettu 100 000 km ja huoltoihin ja korjauksiin on mennyt 8000 euroa. Tuohon kuuluu myös renkaat ja varmaan kaikki mitä autoa varten on ostettu.

No jos pösön lämmityslaitteen kennosta maksaa 1500, niin kyllä mun mielestä on hieman liikaa. Pelkkä kenno maksaa noin 40-50€.

Ja tässä se "vesikotelo" Kommentti: Autostani hajosi osa, jonka saa Motonetistä satasella - merkkihuollon veloittama hinta sai minut nieleskelemään - Tekniikanmaailma.fi

Tyyppi vain klikkihuoraa. Ei voi tekniikan maailman toimituspäällikkö olla noin kädetön.
 
Meillä oli edellinen, aika tasan vastaavan hintainen ja ikäinen auto 4 vuotta ja sen ylläpitoon kului melkolailla 1500 euroa. Tästä kaksien renkaiden osuus on 1000 euroa. Huollossa käytetty kahteen kertaan, kerran satasen "katsellaan päältäpäin ja vaihdetaan öljyt" -tyylisessä ja toinen oli 330 euron laajempi huoltokirjan mukainen ihmettely. Niin ja vetokoukku tingattiin kaupanpäälle kun ei sellaista valmiiksi ollut.
 
No jos pösön lämmityslaitteen kennosta maksaa 1500, niin kyllä mun mielestä on hieman liikaa. Pelkkä kenno maksaa noin 40-50€.

Ja tässä se "vesikotelo" Kommentti: Autostani hajosi osa, jonka saa Motonetistä satasella - merkkihuollon veloittama hinta sai minut nieleskelemään - Tekniikanmaailma.fi

Tyyppi vain klikkihuoraa. Ei voi tekniikan maailman toimituspäällikkö olla noin kädetön.
Sinäpä sen sanoit.
Kaveri ostanut pösön, jota joutuukin korjaamaan jatkuvasti (tuliko yllätyksenä?) ja perään valittaa kun merkkikorjaamolla on kallista (tuliko yllätyksenä?). Ihme nillitystä omista valinnoista...
 
Vai jatkuvasti pösöä joutuu korjaamaan :D Aika pieneltä tuo vikalista kuulostaa, kun vertaa esim. saman ikäisen VAGinan ongelmiin. Sinällään kaveri on kyllä täys idiootti, skippaan sen tekstit samantien lukematta kun tulee vastaan.
 
Mä olen pari vetokoukun johtosarjaa asentanut ihan viralliseen tapaan sulakeboksille asti, ja eipä siinä mitään kovin ihmeellistä ole ollut. VAivaa on tietysti enemmän kuin napata ne rosvarilla takavaloilta, mutta ei se työ nyt kuitenkaan mitenkään ihan mahdoton ollut. Kytkennällisesti ajateltuna ihan apinayksinkertainen työ valmiilla johdotsarjalla, mutta tietysti mattojen ja paneelien irroittelussa ja asennuksessa oli vaivaa.
 
Jeps.. jossain autois asennuttamisen hinta toista tonnia kun vetokoukkuun vedellään piuhat edestä lamppujen valvontaboksilta saakka kunnei johtosarjas valmiina koukkua ja ettei joulukuusena ole kojelauta. Kahteen tuollaiseen juuri hiljaittain asentanut omalla fettiohjainboksilla peräkoukun perävaloista parilla sadalla koukkuineen. Molemmis akku takana niin pitkäks vedoks jäänyt vaan peräkärrynkytkentä signaali.
Työkaveri meinas että ässämersuun on liian tyyristä asennuttaa vetokoukku, joku 4k€. Vuosimalli oli joku 2010-2011. :btooth:
 
No jos pösön lämmityslaitteen kennosta maksaa 1500, niin kyllä mun mielestä on hieman liikaa. Pelkkä kenno maksaa noin 40-50€.

En tiedä mistä revit lämmittimen kennon 40-50 eurolla, kun esim. 207:n Peugeotiin maksaa lämmittimen kenno maksaa 218 euroa. Motonetistä vastaavaa osaa ei löydy.
 
En tiedä mistä revit lämmittimen kennon 40-50 eurolla, kun esim. 207:n Peugeotiin maksaa lämmittimen kenno maksaa 218 euroa. Motonetistä vastaavaa osaa ei löydy.
Riippuu tieten konemallista, mutta esim bensoihin saa Valeon kennoa satasella. HDI koneisiin löytyy tarvikekennoja just sillä 50€... Saa niitä tarvikeosia muualtakin kuin mätänetistä. Varmaan merkkitiskillä saakin sitten maksella useampaa satasta.

Sinänsä se kennon vaihtohan ei töhötoimittajallekkaan maksanut 1500€ vaan yhteensä jonkun muun homman kanssa teki puolitoista kiloa...
 
Mä olen pari vetokoukun johtosarjaa asentanut ihan viralliseen tapaan sulakeboksille asti, ja eipä siinä mitään kovin ihmeellistä ole ollut. VAivaa on tietysti enemmän kuin napata ne rosvarilla takavaloilta, mutta ei se työ nyt kuitenkaan mitenkään ihan mahdoton ollut. Kytkennällisesti ajateltuna ihan apinayksinkertainen työ valmiilla johdotsarjalla, mutta tietysti mattojen ja paneelien irroittelussa ja asennuksessa oli vaivaa.

ESP:lle pitäisi myös ohjelmoiden kertoa että autoon on asennettu vetokoukku. Se taas on varmaan yleensä merkkiliikkeen hommia.
 
ESP:lle pitäisi myös ohjelmoiden kertoa että autoon on asennettu vetokoukku. Se taas on varmaan yleensä merkkiliikkeen hommia.

Tai ainakin siinä tapauksessa että auton esp:ssä ylipäätään on mitään erillistä ohjelmaa peräkärrylle. Tossa mun autossa espi tunnistaa kärryn, mutta ei sitä kuulemma sille erikseen tarvitse ohjelmoida. Sitä en osaa sanoa mistä se sen haistaa? Periaatteessahan se pystyisi sen tekeämään ihan kiihtyysanturein.
 
Tulipa muuten mieleen, että mitenköhän ne espit käyttäytyy jos auton koukkuun laittaa sellaisen hifimallin pyörätelineen jossa on lisätakavalot? Nehän ottavat sähkönsä tietysti siitä kärryn töpselistä.
 
13 napases pistokkees on ainakin pinnikin joka kertoo peräkärryn olevan kytketty. 7 napases oli vaan mikrokytkin pistokkeen yhteydes jos oli ollenkaan. Sinällään tuon voisi vaikka ajovalojen virrankulutuksesta tunnistaa.
13-napainen nimenomaan tunnistaa että riippakivi on perässä ja auton ajonvakautus tähän reagoi ennalta ohjelmoidulla tavalla.
7-napaisissa ei ajonvakautuksen esiasetukset muutu eikä auto reagoi kärryyn ennenkuin kärry heiluttaa koko autoa -> espit toimii samoin kuin ilman kärryä. Autoon johon on 7-napaisen töpselin saanut, ei edes ole mitään trailer assist esp:tä joten miksipä se kärryn olemassa olokaan pitäisi tunnistaa?

Näissä missä koukun asennus uutta ohjelmaa/koodausta vaatii, selviää se viimeistään asennuksen jälkeen. Yleensä jälkiasenteisen koukun sähköt on totaalimykkiä, jos auto on tehtaalta ilman koukkua lähtenyt ja vaatii ohjelman.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on autossa 7 napainen liitin, ja ainakin ohjekirja väittää että se vakauttaa myös peräkärryä kun se on kytkettynä. On tietysti mahdollista että käytännössä se on ihan sama ohjelma joka siellä pyörii kokoajan kummassakin tilanteessa, eli vakauttaa myös olematonsta peräkärryä, en ole mitenkään sen kummemmin espin toimintaa kärryn kanssa testaillut, muuten kuin mitä jotain luistoja on sattunut enemmän tai vähemmän vahingossa talvella otettua. Silloin kun koukku asennettiin uuteen autoon, se sähköt kytkenyt kaveri sanoi että sitä ei mitenkään ohjelmoida, vain kytketään johdot kiinni. Normaalisti tuskin olisin asentajan kanssa puheisiin joutunut, mutta johtosarjassa oli jotain härdelliä, ja ajelin aluksi pariviikkoa ilman kärryn töpseliä.
 
Jaetaan tähän nyt omat kokemukset autohuollosta. Itseäni ketuttaa tässä bisneksessä se, että pajoilla ei ole mitään takuuta työstä tai onnistumisesta, mutta laskuttaa voi aina silti tuntiperusteisesti.

Tässäpä kokemukseni:

Ostin vanhan S40 Volvon ja ensimmäiseksi huomaan, että ratti on hiukan vinossa ja ilmeisesti pyörän kulmissa klappia. No mikäs siinä, pikkujuttu, tilaan rengasliikkeeltä suuntauksen ja vien auton laitettavaksi. Parin tunnin päästä tulee puhelu, että taka-akseli on niin ruosteessa, että taka-aurausta ei voi säätää. No jääköön säätämättä. Tästä säätöyrityksestä kuitenkin laskutettiin työn hinta kahdelta akselilta.

Volvo S40 1998, vanha matolaatikko, vuotaa öljyä ja ei järkeä laittaa hirveästi rahaa kiinni. Kuitenkin ihan ok peli ja öljyvuoto pitäisi saada korjattua, jotta katsuri ei kitise. Pienellä taustatyöllä ja auton alla ryömimisellä omadiagnoosi, että vuoto johtuu tyyppiviasta, eli turbon öljyputki vuotaa lohkon päästä. Tiiviste hapertunut. Visiitti paikalliselle Volvoihin erikoistuneelle pajalle ja tilaus työlle, että vaihdetaan öljyt ja turbon tiivisteet. Auto on kaksi päivää korjaamolla ja sitten ilmoitus, että homma valmis. Hakiessa autoa ilmoittavat, että eivät tiedä mistä vuotaa öljyä, eikä turbon tiivisteitä vaihdettu. Uudet öljyt sentään laitettu, mutta laskussa veloitettu öljysuodattimesta, vaikka sen olin itse ostanut etukäteen ja antanut asennettavaksi, mutta tämä nyt oli muutamia euroja ja sivuseikka.

Seuraavaksi sitten katsastuksessa todetaan taas pikkujuttuja, kuten jarruletkua ja raidetangonpäätä, sekä sama öljyvuoto. Letkun ja raidetangonpään nyt vaihdoin itse, kun säästää sitten edes työkustannuksissa, mutta tällä kertaa tilaan nelipyöräsuuntauksen ja öljyvuodon korjaamisen eräältä valtakunnalliselta korjaamoketjulta. Auto päivän korjaamolla ja ilmoitus, että pyörät suunnattu, mutta öljyvuotoa ei korjattu (ei kerrottu miksi ei) ja kuulemma vuotaa nyt myös bensaa. No mikäpä siinä tietysti näistä voi sen pari sataa laskuttaa, ja minähän maksan. Sitten kotiin ja pihalla pelti auki. Imusarjan jakotukin ja paluubensaputken välinen letku hapertunut poikki. Uutta letkua kiinni ja homma siinä. On se vain kumma että autokorjaamo ei osaa yhtä letkua vaihtaa, mutta minä osaan, vaikka en ole automekaanikkoa nähnytkään.

Kyllä se niin on, että jos jotain haluaa tehtävän kunnolla - täytyy se tehdä itse. Tietysti merkkikorjaamoilla on varmaan eri meininkin, mutta se, että kannattaako sitä 1000€ autoa korjata tuhansilla euroilla on varmasti mielipidekysymys.
 
No OEM-laatua vastaavista halvin näytti löytyvän Saksasta 80 eurolla, että siitä on vielä matkaa siihen 40 euroon.
Mitä sä niitä maalitolppia nyt tuolleen alat siirtelemään? Eikös se tuolla ylempänä seiso aika selvästi, että tarvikepalikat on sen muutaman kympin ja originaalit satkun.

Pointtihan tässä kuitenkin oli se, että Saksasta/UKsta saat -50 % hintaan tavaraa, spesiaalit vielä yleensä nopeammin kuin mätänetistä. Itse olen pariin otteeseen käyttänyt tätä: BANDEL AUTOTEILE SHOP | eBay Shops Hyvin pakattu ja tullut muutamassa päivässä. Viimeksi tilasin ke-to yöllä, paketti lähti to ja perillä tänään (ti). Säästöä mätänettiin postit huomioiden 35 euroa (30 %) ja osa OE-laatua (SKF), mätänetissä olis ollut 1x2 mikä valmistaja olis sattunut tulemaan.

e: Itseäni on alkanut vatuttaa, kun jotkut puljut kiertelee ja kaartelee vanhankin auton rempan kanssa. Molemmat tietää tasan tarkkaan mitä pitäis tehdä ja millä sais "nopeiten" homman kuntoon, mutta toisella raksuttaa koko ajan laskin päässä miten saisi eniten rahaa (tunteja) nyhdettyä irti. Hyvässä korjaamossa saa sitten suorat vastaukset ja jopa teknistä neuvontaa, mutta merkkikorjaamona käyttävät vain alkuperäisosia jotka ei tonnin laatikkoon ole oikein vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Jaetaan tähän nyt omat kokemukset autohuollosta. Itseäni ketuttaa tässä bisneksessä se, että pajoilla ei ole mitään takuuta työstä tai onnistumisesta, mutta laskuttaa voi aina silti tuntiperusteisesti.
Höpöhöpö, kaikilla verot maksavilla ja vähänkään nyrkkipajaa suuremmilla korjaamoilla on työ- ja varaosatakuu. Jos ei ole niin vaihtaisin pajaa.
Ostin vanhan S40 Volvon ja ensimmäiseksi huomaan, että ratti on hiukan vinossa ja ilmeisesti pyörän kulmissa klappia. No mikäs siinä, pikkujuttu, tilaan rengasliikkeeltä suuntauksen ja vien auton laitettavaksi. Parin tunnin päästä tulee puhelu, että taka-akseli on niin ruosteessa, että taka-aurausta ei voi säätää. No jääköön säätämättä. Tästä säätöyrityksestä kuitenkin laskutettiin työn hinta kahdelta akselilta.
Mikäs tässä on ihmeellistä? Työlle on varattu sille sopiva aika, eikä se ole korjaamon vika että toimitit sinne ruosteista romurautaa? Eiköhän tässäkin oltu kuitenkin yritetty ja tuhrattu aikaa (+säädetty muut kukmat) ennenkuin todettu tekemättömäksi. Ja jos et tiennyt niin pyörien suuntaus aloitetaan aina taka-akselilta, jotta ratin lisäksi myös se auto saadaan suoraan... Jos joku edes myy yhden akselin suuntausta erikseen niin voi suoraan tuomita kategoriaan "näkemättä paskaa".

Muutenkin ihmisillä on ihmeellinen käsitys että korjaamoilla osataan lukea asiakkaan ajatukset ja asiakkaan mielentilan mukaisesti osata korjata tai jättää korjaamatta myös niitä ongelmia mitä ei erikseen ole tilattu... Esimerkiksi tuo hapertunut bensaletku, olisiko se pitänyt korjaamon piikkiin tutkia ja korjata samaan syssyyn?
e: Itseäni on alkanut vatuttaa, kun jotkut puljut kiertelee ja kaartelee vanhankin auton rempan kanssa. Molemmat tietää tasan tarkkaan mitä pitäis tehdä ja millä sais "nopeiten" homman kuntoon, mutta toisella raksuttaa koko ajan laskin päässä miten saisi eniten rahaa (tunteja) nyhdettyä irti. Hyvässä korjaamossa saa sitten suorat vastaukset ja jopa teknistä neuvontaa, mutta merkkikorjaamona käyttävät vain alkuperäisosia jotka ei tonnin laatikkoon ole oikein vaihtoehto.
Tähän voin kokemuksesta sanoa, että vanhojen autojen kanssa tuskin räknätään sitä maximaalista pätäkkää, vaan lähinnä mihin hintaan uskaltaa myydä. Joku puolen tunnin puslan vaihtokin voi äkkiä jonkun sodanaikaisen lotjakkeen kanssa venähtää, kun mikään ei lähde irti mistään ilman rälläkkää...Voi olla ettei just sen sun kanppeen kanssa, mutta näitä alkaa automaattisesti varoa kun pari kosahtaa nilkoille.
 
Viimeksi muokattu:
Joo paljon asiaa tuossa, mutta ei kyllä millään muulla alalla voi laskuttaa tekemättömästä työstä. Lisäksi, jos joku korjaamo huomaa jonkun tuollaisen pikkuvian (kuten se polttoaineletku), niin kyllä itselle tulisi ainakin mieleen, että otetaan yhteyttä asiakkaaseen ja kysytään lisätäänkö kyseinen korjaus tilaukseen. Mitä jos kyseessä olisi joku joka ei tiedä autoista mitään? Autoa korjaamolta hakiessa varaamaan samalla reissulla uutta aikaa yhden letkun vaihtoa varten? Ja tuota selitystä en ymmärrä, että autoa ei korjata sen vanhuuden takia. Siitähän se asiakas maksaa. Vähän sama kuin lääkäri kieltäytyisi antamasta hoitoa vanhalle ihmiselle, kun se kuitenkin kupsahtaa kohta pois?
 
Joo paljon asiaa tuossa, mutta ei kyllä millään muulla alalla voi laskuttaa tekemättömästä työstä. Lisäksi, jos joku korjaamo huomaa jonkun tuollaisen pikkuvian (kuten se polttoaineletku), niin kyllä itselle tulisi ainakin mieleen, että otetaan yhteyttä asiakkaaseen ja kysytään lisätäänkö kyseinen korjaus tilaukseen. Mitä jos kyseessä olisi joku joka ei tiedä autoista mitään? Autoa korjaamolta hakiessa varaamaan samalla reissulla uutta aikaa yhden letkun vaihtoa varten? Ja tuota selitystä en ymmärrä, että autoa ei korjata sen vanhuuden takia. Siitähän se asiakas maksaa. Vähän sama kuin lääkäri kieltäytyisi antamasta hoitoa vanhalle ihmiselle, kun se kuitenkin kupsahtaa kohta pois?
Kylläpä millä tahansa alalla asiakasta laskutetaan jos työ jää tekemättä työn tekijästä riippumattomista syistä. Kyllä se lääkärikin sua laskuttaa vaikkei mitään vikaa susta löytäisikään?
Ja kyllähän tuokin korjaamo mainitsi polttoainevuodosta, todennäköisesti heillä ei ollut aikaa alkaa tutkimaan ja korjaamaan taas uutta vikaa. Jos olisi ollut niin olisi varmaan soitettu ja kysytty lupa.

Eikai kukaan väittänytkään ettei vanhaa autoa korjata? Niiden kanssa vaan monesti täytyy miettiä ettei tule persnettoa / onko enää millään tasolla järkevää korjata 500€ autoa kahdella tonnilla...toki korjataan jos asiakas niin haluaa:tup:
 
Toki jokainenhan saa pyörittää yritystään juuri niin kuin haluaa, itse vain ainakin kartan tällaisia puuhastelijoita jatkossa. Parempi se tosiaan on itse autonsa korjata, mitäpä sitä hyvää hyvyyttään maksamaan "korjaamoille" tyhjästä.
 
Tähän voin kokemuksesta sanoa, että vanhojen autojen kanssa tuskin räknätään sitä maximaalista pätäkkää, vaan lähinnä mihin hintaan uskaltaa myydä. Joku puolen tunnin puslan vaihtokin voi äkkiä jonkun sodanaikaisen lotjakkeen kanssa venähtää, kun mikään ei lähde irti mistään ilman rälläkkää...Voi olla ettei just sen sun kanppeen kanssa, mutta näitä alkaa automaattisesti varoa kun pari kosahtaa nilkoille.
Vanhojen autojen irrotusvaivat on toki itsestään selvyys, mutta hain lähinnä tapaa millä asia esitetään. Jos menee kysymään tarjousta jostain hyvin spesifisestä asiasta (sen vittumaisuuden takia), niin monesti se ensimmäinen reaktio on "anna kun asiantuntija kertoo: Tässä on pyörä....". Pitkän voivottelun jälkeen sitten lätätään joku (yleensä posketon) hinta ilman mitään järkevää perustelua. Luulis sen spesifisen kysymyksen antaneen jo vinkin, että asiakas on asiaan jo perehtynyt omatoimisesti. Asiallinen liike kertoo suoraan, että näin suurinpiirtein tehdään ja tässä haasteet hintariskeineen. Voi myös sanoa suoraan, että eivät lähde tekemään, koska...

e: Laskuttaminen tekemättömästä työstä on perseestä sen osuuden jälkeen, jota ei oikeasti ole tehty. Jos yritys ja korjaus vievät saman ajan ja siten laskutus on identtinen, niin kannattaa tämäkin mainita.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhojen autojen irrotusvaivat on toki itsestään selvyys, mutta hain lähinnä tapaa millä asia esitetään. Jos menee kysymään tarjousta jostain hyvin spesifisestä asiasta (sen vittumaisuuden takia), niin monesti se ensimmäinen reaktio on "anna kun asiantuntija kertoo: Tässä on pyörä....". Pitkän voivottelun jälkeen sitten lätätään joku (yleensä posketon) hinta ilman mitään järkevää perustelua. Luulis sen spesifisen kysymyksen antaneen jo vinkin, että asiakas on asiaan jo perehtynyt omatoimisesti. Asiallinen liike kertoo suoraan, että näin suurinpiirtein tehdään ja tässä haasteet hintariskeineen. Voi myös sanoa suoraan, että eivät lähde tekemään, koska...
Niinno, ihminenhän siinä tiskin toisella puolellakin on ja jos ei osaa/kiinnosta/jaksa niin tuotahan se on. Kieltämättä joskus itseäkin korpeaa kun joutuu omaan ajokkiin ajoittain hakemaan jotain erikoisempaa osaa merkkitiskiltä ja yleensä siinä tiskillä on suhteellisen ylimielistä porukkaa, jotka ei millään voi uskoa että joku osaa homman yhtä hyvin/paremmin kuin he...

Ja sitten se että miten spesifistä hommasta on kysymys. Kyllä itsekin hinnoittelen jotain tuomiopäivän sontahommia hommia ihan tarkoituksella reilusti yläkanttiin. Se on vaan nätimpi tapa sanoa että vie se romusi v*ttuun täältä:D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 684
Viestejä
4 536 810
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom