Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

No aika monella pajalla on tullut käytyä vikoja selvittämässä, niin aina on skooppi löytynyt.. Normaali skooppi nyt ei ole edes kovin kallis hankkia, kun suhteuttaa vaikka mitä se testeri maksaa. Toki sitä pitäisi osata käyttää. Merkkihuollossa skooppi kyllä löytyy ja jopa ohjeet sen käyttöön löytyy ihan testeristä ainakin BMW:llä. Silti homma ei onnistu laakkosella.



Siksi juuri pitäisi korjaamolta löytyä se skooppi ja osata sitä käyttää. Selvittää aika monta vikaa ilman arpomista ja turhaa purkamista. Ellei halua tai sitten ei ole laitteita pitäisi tälläiset tapaukset ohjata sellaiselle korjaamolle, jossa löytyy laitteet ja osataan niitä käyttää.
Tätähän se on, skoopin käytön osaaminen ei mielestäni tosin ole se kynnyskysymys vaan se että pitäisi tietää anturien ja toimilaitteiden toimintaa piirilevy/komponenttitasolla sen verran että voisi päätellä mikä tarkoittaa mitäkin ja tarvittaessa testailla tavoilla joita ei mainita virallisissa ohjeissa ollenkaan :)

Tuota osaamista ei näy tosiaan olevan useammallakaan merkkihuollolla...
 
Tätähän se on, skoopin käytön osaaminen ei mielestäni tosin ole se kynnyskysymys vaan se että pitäisi tietää anturien ja toimilaitteiden toimintaa piirilevy/komponenttitasolla sen verran että voisi päätellä mikä tarkoittaa mitäkin ja tarvittaessa testailla tavoilla joita ei mainita virallisissa ohjeissa ollenkaan :)

Tuota osaamista ei näy tosiaan olevan useammallakaan merkkihuollolla...


BMW osalta voin sen sanoa, että siellä on melko hyvin kyllä ihan kuvien kanssa kerrottu, mitä siellä skoopissa pitäisi näkyä. Nämä löytyy diagnostiikkalaitteistoon integroiduissa korjausohjeista. Veikkaisin, että muiltakin merkeiltä näitä löytyy.
 
Juu olen itsekin huolto- ja työohjeita kirjoittanut ja tuntuu kyllä välillä siltä että ohjeiden mukaan pitäisi laittaa aapinen kun ei yksinkertaistakaan työtä saada tehtyä sitten seuraamalla niitä ohjeita :D Jossain tuntuu vain menevän se raja mitä keskimääräiset työntekijät saa tehtyä.
 
Juu olen itsekin huolto- ja työohjeita kirjoittanut ja tuntuu kyllä välillä siltä että ohjeiden mukaan pitäisi laittaa aapinen kun ei yksinkertaistakaan työtä saada tehtyä sitten seuraamalla niitä ohjeita :D Jossain tuntuu vain menevän se raja mitä keskimääräiset työntekijät saa tehtyä.

No joo onhan se varmaan näinkin, että osaa porukasta ei vaan kiinnosta opetella, niin sitten ei monet asiat onnistu.
 
Ecu viat testaa skoopilla melko helposti ja rasiaviat löytää kun jaksaa kaivaa mittarin ja sähkökaaviot esille.. Suuttimien sähköpuolella olevat viat selviää skoopilla (aivan kuten puola viat), mekaaniset sitten testipenkissä. Onhan se toki viisaampaa vaihtaa 1000€ ecu kun käyttää testaamiseen tunti tai pari :facepalm:

Sellaiset viat nyt on hankalia selvittää, jos vikaa ei saa mitenkään esille kun auton on korjaamolla.
No haluaisin nähdä miten sinä testaat skoopilla jonkun pösön piilovikaisen ecunkin, kun mistään ei ole saatavilla mitään tarkempaa tietoa itse ecusta... Noita on joskus käytetty ihan jo. ohjainlaitteisiin erikoistuneella pajalla tutkittavana, eikä sielläkään löytynyt vikaa. Vasta kun palikkaa oli vaihdettu tarpeeksi uskottiin, että pakko olla ecu ja se kun uusittiin niin kaikki toimii.
Joillain merkeillä tietoa löytyy hyvin, joillain ei ole olemassa mitään ohjearvoja tai edes pinnikaavioita.
Toki täysin selkeät sähköviat löytyy helposti, mutta vastaan on tullut tapauksia joissa kaikki näyttää testatessa (myös sillä skoopilla) ihan hyvältä, mutta vika iskee juuri jollain tietyllä kuormitusasteella tmv.

Tähän päälle vielä se, ettei nykyasentajille edes opeteta skoopin käyttöä, ja vaikka sitä osaisikin käyttää, niin aaltoja pitäisi vielä osata tulkita oikein riippuen mitä milloinkin mitataan...
 
No haluaisin nähdä miten sinä testaat skoopilla jonkun pösön piilovikaisen ecunkin, kun mistään ei ole saatavilla mitään tarkempaa tietoa itse ecusta... Noita on joskus käytetty ihan jo. ohjainlaitteisiin erikoistuneella pajalla tutkittavana, eikä sielläkään löytynyt vikaa. Vasta kun palikkaa oli vaihdettu tarpeeksi uskottiin, että pakko olla ecu ja se kun uusittiin niin kaikki toimii.
Joillain merkeillä tietoa löytyy hyvin, joillain ei ole olemassa mitään ohjearvoja tai edes pinnikaavioita.
Toki täysin selkeät sähköviat löytyy helposti, mutta vastaan on tullut tapauksia joissa kaikki näyttää testatessa (myös sillä skoopilla) ihan hyvältä, mutta vika iskee juuri jollain tietyllä kuormitusasteella tmv.

Tähän päälle vielä se, ettei nykyasentajille edes opeteta skoopin käyttöä, ja vaikka sitä osaisikin käyttää, niin aaltoja pitäisi vielä osata tulkita oikein riippuen mitä milloinkin mitataan...

Kuten sanoin, niin kannattaa katsoa vaikka youtubesta, siellä löytyy ammattilaisia näyttämässä miten skoopilla testataan vaikka Ecu:ssa oleva viallinen suuttimen driveri jne. Jos vikaa ei saa testattaessa esiin, niin sitten on melko hakala. Silloin testaa kaikki muut osat ehjiksi (suuttimet/pulat/anturit jne.), niin saa aika hyvin kyllä rajattua missä se vika voi olla. Itse en ole pösöihin sekaantunut enkä sekaannu, joten niistä paha kommentoida.

Haluan kyllä nähdä millä Ecu pajalla on testipenkki millä voidaan testata kunnolla ecu. Joo pintapuolisesti voidaan vilkaista, mutta millä simuloit sitä, että ecu on paikallaan autossa ja sen läpi kulkee kaikki tarvittava virta antureille/suuttimille ym.? Jos vian saa esiin testattaessa, niin skoopilla kyllä yleensä näkee jos siellä on jotain vikaa. Vaatii toki vähän tietämystä eletroniikasta, että ymmärtää mitä on katsomassa. Ellei taito riitä, niin miksei sanota asiakkaalle, että viekää auto korjaamolle x, siellä osataan tälläiset viat selvittää? Toki vaihtamalla repullisen osia autoon saa enemmän rahaa.. Ei kaikki korjaamot tee korin oikaisuja, niin miksi pitäisi kaikki sähköviat joka pajan selvittää? Eikö siinä voi samoin sanoa, että täällä ei tälläiseen sähkövikaan ole erikoisosaamista? Noita Ecu pajoja nyt kaikenlaisia, osassa ei osata/kiinnosta kun katsoo työnjälkeä. Väitetään, että ecu on varmasti testattu ehjäksi, mutta edelleenkään se ei toimi autossa. Alkaa kohta olla aika hankala autoja korjata, ellei osaa skooppia käyttää. Ei sitä kaikkea muutakaan koulussa opeteta.

Itselle vaan pisti silmään kun väitit, ettei muka edes auton suunnittelija osaisi vikoja testata ja että autoja nyt on vaan korjattava vaihtamalla sinne arvauksen parusteella osia. Ei ne autot ole todellakaan mitään rakettitiedettä, signaalit näkyy skoopilla ja siitä pystyy asiansa osaava päättelemään missä vika. Tiedän tapauksia missä on huonosti käyvään autoon vaihdettu kansipahvi, kun siinä se vika kuulemma on. Kumma kun se ongelma ei korjaantunut sillä kansipahvin vaihdolla.. Pahvin vaihtoon on päädytty ihan vaan "valistuneen arvauksen" perusteella, ilman mitään testaamista.. Eikä ole edes mitenkään erityisen harvinaisia tämän tyyppiset tapaukset.

Mainitaan nyt esimerkiksi tämä youtube kanava, jossa kerrotaan miten testataan skoopilla asia x. Wells Vehicle Electronics
 
@HTK12 No siinäpä se pitkässä viestissä tulikin oleelliset:
1. Aika äkkiä alkaa se tonnin ecu olla maksettu jos tuhrataan kaikkien muiden konponenttien purkuun/tutkintaan ohjeaikojen mukainen veloitus. Tai periikö korjaamo sitten asiakkaalta puoli tuntia youtubevideoiden katselua? Nuo juutuupivideotkin on/voi olla vähän sitäsuntätä, ja lähinnä tuurilla saa niiden perusteella mitään fiksattua...

2. Elekttoniikkapajoja löytyy kuukkelilla heti paljonkin. Tuossa mainitsemassani pösö keississä oli kyseessä nimenomaan PSAn ohjainlaitteisiin erikoistunut paja, vika vaan oli niin mystinen ettei käytännössä esiintynyt kuin autossa kiinni ja tietyssä ajotilanteessa, eikä näin löytynyt myöskään heidän järjestelmätesteissään. En tiedä miten testaavat, koska olen autoalalla enkä pintaliitoskolvin varressa.

3. Josta päästäänkin tähän kohtaan: montako näin syvällisesti piirilevy/pintaliitos/yms. elektroniikkapuoleen perehtynyttä asentajaa/sähkäriä luulet että tavan korjaamolla on töissä?

4. Nykyisellään pakkaa sekottaa vielä väylätekniikka, jossa karrikoituna esim. pimeä takavalojen ohjain voi luupista tippuessaan aiheuttaa sen ettei auto käynnisty. Meneppä siihen väliin sitten mittailemaan skoopilla bittijonoja...(ja juu, tämä on kyllä muuten helppo todeta)

Koko homman pointti nyt oli, että varmasti jotkin korjaamot harrastaa laiskuuttaan/ahneuttaan turhaa osarumbaa. Joku "repullinen uutta osaa" nyt on aivan absurdia ja menee jo täysin kusetuksen/osaamattomuuden piikkiin, mutta ihan oikeasti joskus voi tulla vastaan tilanne, jossa on järkevämpää veikata ja vaihtaa kaksi 500€ osaa, kuin tutkia pää punaisena viikko 100€/h...
 
Viimeksi muokattu:
@HTK12 No siinäpä se pitkässä viestissä tulikin oleelliset:
3. Josta päästäänkin tähän kohtaan: montako näin syvällisesti piirilevy/pintaliitos/yms. elektroniikkapuoleen perehtynyttä asentajaa/sähkäriä luulet että tavan korjaamolla on töissä?

Tunnen itse muutamankin aikaisemmin elektroniikkapuolella vaikuttaneen nykyisen autosähkömiehen, joten osaamista kyllä löytyy ihan merkkiliikkeistäkin. Valmistajan korjausohjeet yksiselitteisesti kieltävät esimerkiksi PSA-konsernin tuotteissa ohjainlaitteiden sisäisten korjauksien suorittamisen.
 
Tunnen itse muutamankin aikaisemmin elektroniikkapuolella vaikuttaneen nykyisen autosähkömiehen, joten osaamista kyllä löytyy ihan merkkiliikkeistäkin. Valmistajan korjausohjeet yksiselitteisesti kieltävät esimerkiksi PSA-konsernin tuotteissa ohjainlaitteiden sisäisten korjauksien suorittamisen.
No voihan niitä olla, yleensä ei tosin ole ja jos on niin koulutus vaihtelee melko laajalla skaalalla, toisinsanottuna täysin tuurissaan eikö? Suurin syyllinen turhiin osarumbiin on muuten varmasti jäätävä autosähköreiden ylityöllistys, ainakin tällä seudulla merkkiliikkeiden vapaat ajat sähkäreille menee jonnekkin kuukausien päähän enstaille...

Ja siinäpä toinen hyvä pointti: mitä uudempaa tekniikkaa niin sitä huonommin tietoa on saatavilla. Ei nykyisellään edes merkkiliikkeen henkilöstölle anneta tarkkoja yksittäisen komponenttien testausohjeita, vaan korjausoppaassa lukee vain vaihda osa X. Omaa etuahan tällä valmistajakin ajaa...
 
@HTK12 No siinäpä se pitkässä viestissä tulikin oleelliset:
1. Aika äkkiä alkaa se tonnin ecu olla maksettu jos tuhrataan kaikkien muiden konponenttien purkuun/tutkintaan ohjeaikojen mukainen veloitus. Tai periikö korjaamo sitten asiakkaalta puoli tuntia youtubevideoiden katselua? Nuo juutuupivideotkin on/voi olla vähän sitäsuntätä, ja lähinnä tuurilla saa niiden perusteella mitään fiksattua...

Kuten sanoin, niin katso muuta youtube video. Niissä näet kun ammattilainen selvittää tuollaisen ECU vian tunnissa tai parissa, ei siinä skoopin käytössä nyt oikeasti mene niin pitkään jos sen osaa. Ellei osaa, ohjaa auton sellaiselle joka osaa.

2. Elekttoniikkapajoja löytyy kuukkelilla heti paljonkin. Tuossa mainitsemassani pösö keississä oli kyseessä nimenomaan PSAn ohjainlaitteisiin erikoistunut paja, vika vaan oli niin mystinen ettei käytännössä esiintynyt kuin autossa kiinni ja tietyssä ajotilanteessa, eikä näin löytynyt myöskään heidän järjestelmätesteissään. En tiedä miten testaavat, mutta ovat korjanneet ihan kyrvähtäneitäkin ecuja yms.

Joo suurinosa vaihtaa vaan ne tyypillisesti vikaantuvat osat ja kytkevät testipenkkiin ja katsovat, että laitteen itsediagnostiikka toimii. Kuten sanoin, niin haluan nähdä sen pajan missä on sellainen testipenkki, jossa voidaan testata ecu sellaisissa olosuhteissa missä se on autossa. En itse tiedä yhtään sellaista Suomessa.

3. Josta päästäänkin tähän kohtaan: montako näin syvällisesti piirilevy/pintaliitos/yms. elektroniikkapuoleen perehtynyttä asentajaa/sähkäriä luulet että tavan korjaamolla on töissä?
Ei siinä nyt tarvitse pintaliitos komponentteihin olla syvällisesti perehtynyt, että ymmärtää sen mitä näkee skoopissa. Näihin löytyy ihan koulutuksia, missä kerrotaan minkälainen aaltomuoto komponentilta x pitää tulla. Ellei löydy osaamista, niin eikö silloin ole aika todeta, että me ei tätä osata ja ohjata siihen erikoistuneeseen pajaan? Vai meinaatko, että jokainen paja pystyy oikaiseemaan auton rungon? Ei, silloin ohjataa korjaamolle, joka on erikoistunut kolarikorjauksiin.

4. Nykyisellään pakkaa sekottaa vielä väylätekniikka, jossa karrikoituna esim. pimeä takavalojen ohjain voi luupista yippuessaan aiheuttaa sen ettei auto käynnisty. Meneppä siihen väliin sitten mittailemaan skoopilla bittijonoja...(ja juu, tämä on kyllä muuten helppo todeta)

Eikä ole edes mikään kovin kaukaa haettu esimerkki. Itse olen selvittänyt tapauksia, kun merkkiliike nostaa kädet pystyy kun testerillä ei pääse autoon käsiksi. Riippuu kuinka tuttu tilanne on asentajalle, sen voi selvittää skoopilla tai sitten sitten vaan ottamalla ohjainlaitteita irti väylästä kunnes yhteys toimii taas. Viimeisimmässä meni n. 30 min kun homma oli selvitetty, ABS yksikkö sotki väylän -> purkki irti ja diagnostiikka toimii normaalisti. Purkki kiinni -> ei yhteyttä autoon. Kun tiesi missä kohti autossa on väläyn liitosrima, niin hanskalokero irti ja yhdestä liittimestä saa kaikki purkit napsittua irti väylästä.

Koko homman pointti nyt oli, että varmasti jotkin korjaamot harrastaa laiskuuttaan/ahneuttaan turhaa osarumbaa, mutta ihan oikeasti joskus voi tulla vastaan tilanne, jossa on järkevämpää veikata ja vaihtaa kaksi 500€ osaa, kuin tutkia pää punaisena viikko 100€/h...

Itse kyllä sanoisin, että ellei itse pysty selvittämään, niin viisaampaa on ohjata sellaiseen pajaa joka osaa. Eikä aloittaa osarulettia. Valitettavan moni paja aloittaa sen osaruletin "kun se on niin hankala näitä selvittää". Tulevaisuudessa veikkaisin, että näihin vaikeampiin sähkövikoihin tulee entistä enemmän erikoistuneet pajat aivan kuten nyt kolarikorjaukseen, maalaukseen ym.
 
No voihan niitä olla, yleensä ei tosin ole ja jos on niin koulutus vaihtelee melko laajalla skaalalla, toisinsanottuna täysin tuurissaan eikö? Suurin syyllinen turhiin osarumbiin on muuten varmasti jäätävä autosähköreiden ylityöllistys, ainakin tällä seudulla merkkiliikkeiden vapaat ajat sähkäreille menee jonnekkin kuukausien päähän enstaille...

Ja siinäpä toinen hyvä pointti: mitä uudempaa tekniikkaa niin sitä huonommin tietoa on saatavilla. Ei nykyisellään edes merkkiliikkeen henkilöstölle anneta tarkkoja yksittäisen komponenttien testausohjeita, vaan korjausoppaassa lukee vain vaihda osa X. Omaa etuahan tällä valmistajakin ajaa...

En minä aikanaa ole sanonut, että ecu pitäisi korjata, mutta pitäisi se osata diagnosoida, ettei vaan vaihdeta ja todeta "oho, ei ollutkaan tuo ecu". Tai sitten vaihdetaan autoon suuttimet, anturit ym. ja lopulta sitten todetaan olikin ecu ja vaihdetaan se. Asiakkaalle sitten vaan käteen osista 2k€ lasku ja muutoma tunti töitä, vs. pari tuntia diagnostiikka ja 1k€ se uusi ecu.
 
@HTK12 Huoh...puhelimella en jaksa lainailla ja koko keskustelu muuttuu enemmän ja enemmän pään seinään hakkaamiseksi, joten en jaksa enempää vängätä.

Ymmärrän pointtisi, mutta valitettavasti se käytännön korjaamotyö ei aina ole noin mustavalkoista. Vaikeita tapauksia tulee eteen muillakin osa-alueilla kuin vain sähköpuolella.
Skooppailut ja muut syvällisemmät diagnoosit kusee viimeistään siinä vaiheessa kun korjaamolle saapuu se kuuluisa monivammainen läjä, josta pitäisi sitten ratkoa juuri se nyt ilmaantunut ongelma niiden puolenkymmenen muun näkyvän/selkeän vian seasta.

Otetaas tähän loppuun nyt ihan palikkatason esimerkki:
Commonrail diisseli, joka ajoittain sammuilee tai käy huonosti. Sen tarkemmin tutkimatta uusittiin pa-suodatin, koska vaihtoväli ylittynyt tuplasti ja pakkaskelit. Ei vaikutusta.
Tämän jälkeen tutkittu suuttimet, pumput ja kiskon hilppeet yms. ja todettu ehjiksi. Vikakoodeissa ainoana herjana kiskopaine. Samalla tarkastettu että polttoainetta tulee normaalisti suodattimelle asti. (Merkkiliike oli muuten tässä ehdottanut kp-pumpun vaihtoa :D).
Tässä vaiheessa havaittu pa-linjojen vuotavan paine ja paluupuolilta = uusittu sillä vaikutuksella että alkoi vuotamaan pa-suodattimen jalalta = uusittu sekin. Tässä vaiheessa laskua oli jo useita satoja euroja ja asiakkaan mielestä kaikki turhia koska auto ei toimi, käytännössä kaikki oli kuitenkin pakko tehdä ilma-/painevuotojen poissulkemiseksi.
Loppupeleissä varsinaiseksi viaksi paljastui järjetön määrä paskaa tankissa, joka tukki ajoittain polttoaineen saannin tankin päästä. Tankin puhdistaminen maksoi loppuunsa enemmän jo työmäärässä mitä aiemmat "turhat" osanvaihdot.
Mielenkiintoista olisi kuulla miten tuollaisen vastaavan voisi tai osaisi diagnosoida ilman yhtään ylimääräistä jeniä...
 
Viimeksi muokattu:
@HTK12 Huoh...puhelimella en jaksa lainailla ja koko keskustelu muuttuu enemmän ja enemmän pään seinään hakkaamiseksi, joten en jaksa enempää vängätä.

Ymmärrän pointtisi, mutta valitettavasti se käytännön korjaamotyö ei aina ole noin mustavalkoista. Vaikeita tapauksia tulee eteen muillakin osa-alueilla kuin vain sähköpuolella.
Skooppailut ja muut syvällisemmät diagnoosit kusee viimeistään siinä vaiheessa kun korjaamolle saapuu se kuuluisa monivammainen läjä, josta pitäisi sitten ratkoa juuri se nyt ilmaantunut ongelma niiden puolenkymmenen muun näkyvän/selkeän vian seasta.

Otetaas tähän loppuun nyt ihan palikkatason esimerkki:
Commonrail diisseli, joka ajoittain sammuilee tai käy huonosti. Sen tarkemmin tutkimatta uusittiin pa-suodatin, koska vaihtoväli ylittynyt tuplasti ja pakkaskelit. Ei vaikutusta.
Tämän jälkeen tutkittu suuttimet, pumput ja kiskon hilppeet yms. ja todettu ehjiksi. Vikakoodeissa ainoana herjana kiskopaine. Samalla tarkastettu että polttoainetta tulee normaalisti suodattimelle asti. (Merkkiliike oli muuten tässä ehdottanut kp-pumpun vaihtoa :D).
Tässä vaiheessa havaittu pa-linjojen vuotavan paine ja paluupuolilta = uusittu sillä vaikutuksella että alkoi vuotamaan pa-suodattimen jalalta = uusittu sekin. Tässä vaiheessa laskua oli jo useita satoja euroja ja asiakkaan mielestä kaikki turhia koska auto ei toimi, käytännössä kaikki oli kuitenkin pakko tehdä ilma-/painevuotojen poissulkemiseksi.
Loppupeleissä varsinaiseksi viaksi paljastui järjetön määrä paskaa tankissa, joka tukki ajoittain polttoaineen saannin tankin päästä. Tankin puhdistaminen maksoi loppuunsa enemmän jo työmäärässä mitä aiemmat "turhat" osanvaihdot.
Mielenkiintoista olisi kuulla miten tuollaisen vastaavan voisi tai osaisi diagnosoida ilman yhtään ylimääräistä jeniä...

Eihän tuossa vaihdettukaan turhia osia, kun kaikki vaihdetut osat oli vaihdon tarpeessa? Turhien osien vaihdolla tarkoitan ehjien osien vaihtamista. Tuossa diagnosoitiin vika, eli toimittiin juuri kuten pitäisikin. Tuskin se auto olisi hyvin toiminut vaikka vain se polttoainetankki olisi puhdistettu ensimmäisenä. Dieselissä vuodot polttoainepuolella, ainakin omien kokemusten perusteella aiheuttaa eriasteisia ongelmia, joten ne tulee kyllä korjata ensimmäisenä. Jos tuossa olisi halunnut vaihtaa turhia osia, niin silloin olisi vaihdettu se syöttöpumppu, suuttimet tms.

Tähän voisin ottaa yhden samantapaisen esimerkin, jossa vaihdettiin turhia osia. Auto (diesel) ei lähtenyt käyntiin. Pajalla diagnosoitiin jotenkin vian olen syöttöpumpussa. Tehdaskunnostettu pumppu vaihdettiin, eikä ongelma kadonnut minnekkään. Seuraavaksi vaihtoivat tankin pumpun. Tämä nyt oli täysin turha, kun ko. auto toimii normaalisti vaikka tankin pumppu on viallinen, jos polttoainetta on tankissa yli puolet (pumppu siirtää polttoainetta vain tankin sisällä). Ei taaskaan mitään muutosta. Auto vietiin 5 kertaa hinurilla ko. pajalle. Loppulasku oli jotain 3k€ ja auto ei vieläkään toiminut. Tämän jälkeen nämä järjen jättiläiset sanoi, että syy on edelleen syöttöpumpussa, vaikka siitä oli Boschin testipenkin laput, että on kunnossa. Osa oli asiakkaan itse saksasta tilaama tehdaskunnostettu, joten korjaamo syytti sitä ja pesi kätensä. Lopulta syynä oli syöttöpumpulle tulevan polttoaineletkun vuoto.. Veti siitä ilmaa, jonka seurauksena ei sitten enää syöttöpumppu saanut imettyä tankista -> ei käynnistynyt.
 
Eihän tuossa vaihdettukaan turhia osia, kun kaikki vaihdetut osat oli vaihdon tarpeessa? Turhien osien vaihdolla tarkoitan ehjien osien vaihtamista. Tuossa diagnosoitiin vika, eli toimittiin juuri kuten pitäisikin. Tuskin se auto olisi hyvin toiminut vaikka vain se polttoainetankki olisi puhdistettu ensimmäisenä. Dieselissä vuodot polttoainepuolella, ainakin omien kokemusten perusteella aiheuttaa eriasteisia ongelmia, joten ne tulee kyllä korjata ensimmäisenä. Jos tuossa olisi halunnut vaihtaa turhia osia, niin silloin olisi vaihdettu se syöttöpumppu, suuttimet tms.

Tähän voisin ottaa yhden samantapaisen esimerkin, jossa vaihdettiin turhia osia. Auto (diesel) ei lähtenyt käyntiin. Pajalla diagnosoitiin jotenkin vian olen syöttöpumpussa. Tehdaskunnostettu pumppu vaihdettiin, eikä ongelma kadonnut minnekkään. Seuraavaksi vaihtoivat tankin pumpun. Tämä nyt oli täysin turha, kun ko. auto toimii normaalisti vaikka tankin pumppu on viallinen, jos polttoainetta on tankissa yli puolet (pumppu siirtää polttoainetta vain tankin sisällä). Ei taaskaan mitään muutosta. Auto vietiin 5 kertaa hinurilla ko. pajalle. Loppulasku oli jotain 3k€ ja auto ei vieläkään toiminut. Tämän jälkeen nämä järjen jättiläiset sanoi, että syy on edelleen syöttöpumpussa, vaikka siitä oli Boschin testipenkin laput, että on kunnossa. Osa oli asiakkaan itse saksasta tilaama tehdaskunnostettu, joten korjaamo syytti sitä ja pesi kätensä. Lopulta syynä oli syöttöpumpulle tulevan polttoaineletkun vuoto.. Veti siitä ilmaa, jonka seurauksena ei sitten enää syöttöpumppu saanut imettyä tankista -> ei käynnistynyt.

Mitenkä tuollaista vuotoa sitten kannattaisi lähteä etsimään? Ei itsellä mitään kokemusta moisesta ja ihan mielenkiinnosta lähdin vaan kyselee :)
 
Eihän tuossa vaihdettukaan turhia osia, kun kaikki vaihdetut osat oli vaihdon tarpeessa? Turhien osien vaihdolla tarkoitan ehjien osien vaihtamista. Tuossa diagnosoitiin vika, eli toimittiin juuri kuten pitäisikin. Tuskin se auto olisi hyvin toiminut vaikka vain se polttoainetankki olisi puhdistettu ensimmäisenä. Dieselissä vuodot polttoainepuolella, ainakin omien kokemusten perusteella aiheuttaa eriasteisia ongelmia, joten ne tulee kyllä korjata ensimmäisenä. Jos tuossa olisi halunnut vaihtaa turhia osia, niin silloin olisi vaihdettu se syöttöpumppu, suuttimet tms.

Tähän voisin ottaa yhden samantapaisen esimerkin, jossa vaihdettiin turhia osia. Auto (diesel) ei lähtenyt käyntiin. Pajalla diagnosoitiin jotenkin vian olen syöttöpumpussa. Tehdaskunnostettu pumppu vaihdettiin, eikä ongelma kadonnut minnekkään. Seuraavaksi vaihtoivat tankin pumpun. Tämä nyt oli täysin turha, kun ko. auto toimii normaalisti vaikka tankin pumppu on viallinen, jos polttoainetta on tankissa yli puolet (pumppu siirtää polttoainetta vain tankin sisällä). Ei taaskaan mitään muutosta. Auto vietiin 5 kertaa hinurilla ko. pajalle. Loppulasku oli jotain 3k€ ja auto ei vieläkään toiminut. Tämän jälkeen nämä järjen jättiläiset sanoi, että syy on edelleen syöttöpumpussa, vaikka siitä oli Boschin testipenkin laput, että on kunnossa. Osa oli asiakkaan itse saksasta tilaama tehdaskunnostettu, joten korjaamo syytti sitä ja pesi kätensä. Lopulta syynä oli syöttöpumpulle tulevan polttoaineletkun vuoto.. Veti siitä ilmaa, jonka seurauksena ei sitten enää syöttöpumppu saanut imettyä tankista -> ei käynnistynyt.
No asiakkaan mielestä ne oli turhia, koska auto toimiessaan toimi normaalisti.
Vuotopaikat oli sen verran pieniä, etteivät varsinaisesti käyntiin vaikuttaneet, mutta vianhaun aikana ne oli pakko kuitenkin sulkea pois, jotta päästiin oikeaan vikaan kiinni. Tätä nyt lähinnä meinasinkin sillä, että joskus vaan on pakko vaihtaa jotain jälkikäteen tarkasteltuna turhaakin jonkin muun oireen poissulkemiseksi, jotta diagnoosissa päästään eteenpäin.

Tuo mainitsemasi esimerkki taas on ihan sitä itseään, eli perseelleenhän siinä mentiin alusta lähtien...
 
No asiakkaan mielestä ne oli turhia, koska auto toimiessaan toimi normaalisti.
Vuotopaikat oli sen verran pieniä, etteivät varsinaisesti käyntiin vaikuttaneet, mutta vianhaun aikana ne oli pakko kuitenkin sulkea pois, jotta päästiin oikeaan vikaan kiinni. Tätä nyt lähinnä meinasinkin sillä, että joskus vaan on pakko vaihtaa jotain jälkikäteen tarkasteltuna turhaakin jonkin muun oireen poissulkemiseksi, jotta diagnoosissa päästään eteenpäin.

Tuo mainitsemasi esimerkki taas on ihan sitä itseään, eli perseelleenhän siinä mentiin alusta lähtien...

Omien kokemusten perusteella ei tarvitse olla edes iso vuoto, että aiheuttaa ongelmia. Ei välttämättä kaikissa autoissa, mutta monissa. Omassa esimerkissäni vuoto oli todella pieni, mutta vaihtamalla ne letkut ongelmat loppuivat. Riittävän pitkään kun auto seisoi, niin imaisi ilmaa tuosta vuotopaikasta sisään. Se, että asiakas ei ymmärrä miksi viallinen osa x pitää vaihtaa ei ole mitään uutta. Itse näkisin, että tuossa sun tapauksessa nuo kaikki osat piti vaihtaa. Jos osassa on vikaa, niin kyllähän ne kuuluu vaihtaa, jos sillä on tekemistä sen ongelman kanssa jota ollaan selvittämässä. Jos noita vuotoja ei olisi korjannut, niin kohta olisi luultavasti tullut auto takaisin kun siinä on taas se sama vika.. Tälläiset tapaukset toki hankala kun etukäteen ei pysty antamaan oikein kustannusarviota, kun ei sitä vikaa mistä kristallipallosta näe siinä kun asiakas varaa ajan.

Tuon mainitsemani tapauksen kaltaiset ei ole mitenkään harvinaisia. Aika usein tulee vastaa tapauksia, joissa on arvottu osia ilman mitään kunnon testauksia vikakoodien/arvauksien perusteella. Vika ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään vaikka repullinen osia on jo vaihdettu. Itse tarkoitin tälläisiä tapauksia.

Mitenkä tuollaista vuotoa sitten kannattaisi lähteä etsimään? Ei itsellä mitään kokemusta moisesta ja ihan mielenkiinnosta lähdin vaan kyselee :)

Riippuu autosta, ihan ensimmäikseksi silmämääräisesti ja puristelemalla/taivuttelemalla letkuja ym.
 
Mulla oli juuri pakussa polttoainelinjassa vika. Kesti sellainen puolisen vuotta selvittää mistä kohtaa se veti ilmaa järjestelmään, kun se vika ilmeni enemmän tai vähemmän satunnaisesti, ja aina vähintään useamman tunnin seisomisen jälkeen. Kun vika oli lopulta ajettu ulos, niin korjaus maksoi luokkaa 10 euroa. Tuurilla tietysti olisin voinut rikkoa korkeapainepumpun sieltä kun useamman kerran nafta loppui.

Viimeviikolla kuorma-auto sammui. Ensimmäinen havaittu vika oli hajonnut polttoainemittari, polttoainetta oli todella vähän, mutta toisaalta auto sammui kuin avaimesta kääntämällä ilman mitään sen kummempaa nykimistä tms. Auton lavalla 20tonnia maata, joten ensisijainen vaihtoehto oli saada laite käymään. Puolensataa litraa polttoainetta tankkiin ja rankasti ilmaamista, ei auttanut. Akku loppui. Taustatietona: auton ECU hajonnut kerran n. 8 vuotta aiemmin. Ei mitään oiretta kun moottori sammutettiin, sen jälkeen ei käynnistinyt. 2. taustatieto. Autoa hinattu n.3 km vaihde päällä. Autocom ei saanut eculta vastausta - toisaalta ongelmana se että auto on Sisu, esim jarrujärjestelmään pääsi käsiksi valitsemaksi autoksi Renault Premiumin, mutta vastaavaa moottoria ei Premiumissa ole. Sisuhuollon töpseli on sisuhuollossa, ilmeisesti tuon ikäiseen autoon ei mitään lentäviä töpseleitä edes ole, vaan auto raahattava Sisulle. Ecu säi sähköä, koska esim naftapumpussa oleva pyörimis/asentoanturi sai 5V jännitteen, ja tosiaan sulakkeetkin tarkastettu, tosin autossa kaksi erikielistä ohjekirjaa jossa hieman eri selitykset sulakkeille (ihan tehdasratkaisu tämä). Aika vahvastihan se siltä vaikutti että ECU on hajonnut. ECUa ei suomessa pystytä irrallisena tutkimaan, vaan auto pitää saada mukaan. Toisesta samanlaisesta autosta ECU:n lainaaminen ei kuulemma käy.

No auto saatiin lopulta käyntiin kun sattumalta oikealle kaverille soitettiin, joka sanoi mikä siellä on vikana ja kuinka se korjaantuu. Perin vittumainen vika se tuokin kuitenkin oli.
 
Mulla oli juuri pakussa polttoainelinjassa vika. Kesti sellainen puolisen vuotta selvittää mistä kohtaa se veti ilmaa järjestelmään, kun se vika ilmeni enemmän tai vähemmän satunnaisesti, ja aina vähintään useamman tunnin seisomisen jälkeen. Kun vika oli lopulta ajettu ulos, niin korjaus maksoi luokkaa 10 euroa. Tuurilla tietysti olisin voinut rikkoa korkeapainepumpun sieltä kun useamman kerran nafta loppui.

Viimeviikolla kuorma-auto sammui. Ensimmäinen havaittu vika oli hajonnut polttoainemittari, polttoainetta oli todella vähän, mutta toisaalta auto sammui kuin avaimesta kääntämällä ilman mitään sen kummempaa nykimistä tms. Auton lavalla 20tonnia maata, joten ensisijainen vaihtoehto oli saada laite käymään. Puolensataa litraa polttoainetta tankkiin ja rankasti ilmaamista, ei auttanut. Akku loppui. Taustatietona: auton ECU hajonnut kerran n. 8 vuotta aiemmin. Ei mitään oiretta kun moottori sammutettiin, sen jälkeen ei käynnistinyt. 2. taustatieto. Autoa hinattu n.3 km vaihde päällä. Autocom ei saanut eculta vastausta - toisaalta ongelmana se että auto on Sisu, esim jarrujärjestelmään pääsi käsiksi valitsemaksi autoksi Renault Premiumin, mutta vastaavaa moottoria ei Premiumissa ole. Sisuhuollon töpseli on sisuhuollossa, ilmeisesti tuon ikäiseen autoon ei mitään lentäviä töpseleitä edes ole, vaan auto raahattava Sisulle. Ecu säi sähköä, koska esim naftapumpussa oleva pyörimis/asentoanturi sai 5V jännitteen, ja tosiaan sulakkeetkin tarkastettu, tosin autossa kaksi erikielistä ohjekirjaa jossa hieman eri selitykset sulakkeille (ihan tehdasratkaisu tämä). Aika vahvastihan se siltä vaikutti että ECU on hajonnut. ECUa ei suomessa pystytä irrallisena tutkimaan, vaan auto pitää saada mukaan. Toisesta samanlaisesta autosta ECU:n lainaaminen ei kuulemma käy.

No auto saatiin lopulta käyntiin kun sattumalta oikealle kaverille soitettiin, joka sanoi mikä siellä on vikana ja kuinka se korjaantuu. Perin vittumainen vika se tuokin kuitenkin oli.

Autocom nyt on omien kokemusten perusteella melko paska. Merkkikohtainen testeri vie 100-0 autocomia. Jos löytää pajan, joka ihan oikeasti tietää merkistä, niin kannattaa siellä käyttää vaikka siellä se tuntiveloitus olisi muutoman roposen enemmän kuin kilpailijalla.
 
Sitäpä tässä kun missään ei mainittu sitä että minkä vuotinen Prelude oli kyseessä ja milloin kyseinen tapahtuma edes on tapahtunut.

Onko preludeja tehty paljonkin 2000 luvulla?
Noh, onhan niitä. joskus 2001-2002 tms. Kyllä ainakin ep3 R:ssä oli manuaaliset säädöt ja muistaakseni fn2 Ärrässäkin vielä, se oli kuitenkin 11-12 ikäinen laite. Prelude tätä äkkiä sanottuna 10v vanhempaa tekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutsin auto oli vuosi sitten merkkihuollossa, satuin näkemään lapun kun kävin kylässä ja pläräsin läpi (mutsi kun ei autoista paljon tajua).

Auto on vm 2013, saksalainen. Ajettu vähän yli 50tkm, ostettu uutena.

470EUR näköjään laskutettu öljynvaihdosta, filttereistä sekä jarrunesteiden vaihdosta - aika tyyristä öljyä. Tulppia, jarrupaloja, jne. ei vaihdettu.

Lisäksi vikalla sivulla odotti 2000EUR (900EUR osat ja 1100EUR työt) korjauskehoitus:
- Akku viallinen, selite: hapettumaa terminaaleissa
- Etujarrulevyt vialliset, selite: kuluneet
- Takajarrulevyt vialliset, selite: kuluneet, ruosteessa
- Takakolmioripustukset viallisia, selite: puslat haljenneet

Autolle oli tehty 25 päivää sitten katsastus, ei mitään huomautettavaa.
Kuulostaa aika oudolta että 50tkm ajetusta olisi kaikki jarrulevyt vaihtokunnossa. Varsinkin jos katsastusmies ei ollut asiasta mitään sanonut.
Oudosti jäänyt myös katsastusmieheltä huomaamatta vaihtokunnossa olevat kolmiotukivarret.

Kohta tulee seuraava vuosihuolto eteen. Käskin mutsia olla tekemättä mitään kyseisille "vioille".
Saa nähdä huomataanko samat viat myös tulevassa huollossa.
 
Auto on vm 2013, saksalainen. Ajettu vähän yli 50tkm, ostettu uutena.

470EUR näköjään laskutettu öljynvaihdosta, filttereistä sekä jarrunesteiden vaihdosta - aika tyyristä öljyä. Tulppia, jarrupaloja, jne. ei vaihdettu.
Kuulostaa perus bemarilta...

Määräaikaishuolto jos ollut kyseessä niin tuo ~500€ hinta sisältää todennäköisesti useamman tunnin verran auton muita tarkastuksia niiden suodattimien ja öljyjen vaihdon lisäksi. Aivan turha kitistä jostain kalliista öljystä. Jos se nyt oli vaikka bemari niin pelkästään öljyt + kaikki filtterit maksaa sen ~ 200€ tarvikeosinakin, eikä ne itsekseen paikalleen hyppää.

Muuten kuulostaa just perus merkkiliikkeen lisämyynnin tavoittelulta, kun listataan pieniäkin puutteita korjauskehotuksina / ennakko korjauskohteina. Toisaalta hyvä autoista mitään tietämättömälle, toisaalta turhaa rahanmenoa. Katsuritkin on tätä nykyä sen verran tuuliviirejä, ettei se hyväksytty katsastus ole millään muotoa tae siitä, etteikö autosta olisi esim. ne jarrulevyt/palat täysin loppu...
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja paljon sitä öljyä menee 4l vai 8l, siinäkin on aikamoinen ero.

Toi akku viallinen hapettumaa terminaaleissa, mitä vittua!? Ei ottanut huoltomies akun kenkää irti ja putsannut niitä terminaaleja?:facepalm:

Mulla maksoi samanalainen huolto 350€
 
Mutsin auto oli vuosi sitten merkkihuollossa
....
Autolle oli tehty 25 päivää sitten katsastus, ei mitään huomautettavaa.
Kuulostaa aika oudolta että 50tkm ajetusta olisi kaikki jarrulevyt vaihtokunnossa. Varsinkin jos katsastusmies ei ollut asiasta mitään sanonut.
Oudosti jäänyt myös katsastusmieheltä huomaamatta vaihtokunnossa olevat kolmiotukivarret.

Ei täälläkään katsastusmies huomannut tukivarsien puslien halkeamista, mutta merkkihuollossa asiasta kertoivat. En ole vielä tehnyt asialle mitään, koska olen laiska eikä halkeaminen vielä aiheuta mitään ongelmia. Huollossakin sanoivat, ettei asialle justiinsa tarvi mitään tehdä, mutta ois hyvä jossain välissä vaihtaa. Kuulemma sitten viimeistään kannattaa vaihtaa kun kolisee.. noh ehkä käyn vaihdattamassa ne ennen kuin kolisee, viimeistään seuraavassa huollossa. Autolla ajettu jo 150tkm..
 
Mutsin auto oli vuosi sitten merkkihuollossa, satuin näkemään lapun kun kävin kylässä ja pläräsin läpi (mutsi kun ei autoista paljon tajua).

Auto on vm 2013, saksalainen. Ajettu vähän yli 50tkm, ostettu uutena.

470EUR näköjään laskutettu öljynvaihdosta, filttereistä sekä jarrunesteiden vaihdosta - aika tyyristä öljyä. Tulppia, jarrupaloja, jne. ei vaihdettu.

Lisäksi vikalla sivulla odotti 2000EUR (900EUR osat ja 1100EUR työt) korjauskehoitus:
- Akku viallinen, selite: hapettumaa terminaaleissa
- Etujarrulevyt vialliset, selite: kuluneet
- Takajarrulevyt vialliset, selite: kuluneet, ruosteessa
- Takakolmioripustukset viallisia, selite: puslat haljenneet

Autolle oli tehty 25 päivää sitten katsastus, ei mitään huomautettavaa.
Kuulostaa aika oudolta että 50tkm ajetusta olisi kaikki jarrulevyt vaihtokunnossa. Varsinkin jos katsastusmies ei ollut asiasta mitään sanonut.
Oudosti jäänyt myös katsastusmieheltä huomaamatta vaihtokunnossa olevat kolmiotukivarret.

Kohta tulee seuraava vuosihuolto eteen. Käskin mutsia olla tekemättä mitään kyseisille "vioille".
Saa nähdä huomataanko samat viat myös tulevassa huollossa.
Itse alkaisin huoltaa noita juttuja, kun autolla on ajettu yli 100 tkm. Paitsi tuo akussa oleva pieni hapettuma kannattaisi vaikka itse puhdistaa ja akun napojen kontakti tarkistaa. Niin ja käy itse rallittamassa autolla kunnolla ja tee siis vaikka 2-5 täyttä hätäjarrutusta, eli jarrut aivan pohjaan. Tällöin jarrut/jarrulevyt puhdistuu ja jarruihin tulee enemmän tehoa. Ei tarvitse siis jarrulevyjä vaihtaa. Yleensä jarrut paranee huomattavan paljon tehokkaammiksi ja katsastusmieskin saattaa kehua, että ompas hyvät jarrut vanhassa autossa. Lisäksi kun rallittelee, eli kierrokset rajoittajalle muutamia kertoja, niin ainakin diesel autoon tulee vähän lisää tehoja, kun moottorin karstat lentää pakoputksesta pihalle. Myös kulutus laskee tämän jälkeen vähän.

Itsellä tuossa vanhemmassa 18v ja 350tkm ajetussa autossa katsastaja tarkisti takapään puslat hyvin, mutta ei ollut mitään moitetta. Paitsi vähän ruostetta taisi olla takakelkassa. Kannattaa seuraavassa katsastuksessa sanoa katsastajalle, että tarkistaa myös takapään puslat. Juuri katsastettu, niin en vielä huolestuisi takapään tai auton kunnosta.

Niin ja nuo teho jarrutukset kannattaa tehdä vasta kesärenkailla.

Se vielä että katsastaja antaa kyllä hylkäyksen, jos joku jarrulevyistä on ruosteessa.
 
- Etujarrulevyt vialliset, selite: kuluneet
- Takajarrulevyt vialliset, selite: kuluneet, ruosteessa

Niin ja käy itse rallittamassa autolla kunnolla ja tee siis vaikka 2-5 täyttä hätäjarrutusta, eli jarrut aivan pohjaan. Tällöin jarrut/jarrulevyt puhdistuu ja jarruihin tulee enemmän tehoa. Ei tarvitse siis jarrulevyjä vaihtaa. Yleensä jarrut paranee huomattavan paljon tehokkaammiksi ja katsastusmieskin saattaa kehua, että ompas hyvät jarrut vanhassa autossa.

Juu, kuluneet levyt/palat paranee hätäjarrutuksilla. :facepalm:
 
Juu, kuluneet levyt/palat paranee hätäjarrutuksilla. :facepalm:
Itse suomensin sen niin että jarrupalat on kuluneet edessä ja takana. :) Lisäksi takana levyt ruosteessa.

Eipä ole tarvinnut vielä alkaa jarrulevyjä vaihtamaan ja hylkyhän niistäkin tulee, jos ovat kuluneet liian ohuiksi.

Outoa jos 50tkm ajolla on levyt oikeasti loppuun kuluneet? Lisäksi vielä edessä ja takana?

Äkkiähän ne levyt ja palat toki itsekin vaihtaa. Niin ja saa mitattua sisemmänkin jarrupalan, kun vaan ottaa renkaan ensin pois.
 
Itse suomensin sen niin että jarrupalat on kuluneet edessä ja takana. :) Lisäksi takana levyt ruosteessa.

Eipä ole tarvinnut vielä alkaa jarrulevyjä vaihtamaan ja hylkyhän niistäkin tulee, jos ovat kuluneet liian ohuiksi.

Outoa jos 50tkm ajolla on levyt oikeasti loppuun kuluneet? Lisäksi vielä edessä ja takana?

Äkkiähän ne levyt ja palat toki itsekin vaihtaa. Niin ja saa mitattua sisemmänkin jarrupalan, kun vaan ottaa renkaan ensin pois.

Ei tule ohuista levyistä hylkäystä kovin usein. Ei ainakaan ikinä ole omista/kaverien autoista hylännyt jarrulevyen kulumisen takia. Eivät edes hylänneet siitä kun serkun autossa edellinen omistaja oli päästänyt jarrupalan kulumaan loppuun ja sen seurauksena oli kulunut levyyn parin millin ura. Sitten autoon oli vaan vaihdettu palat. Tuo ura oli siis levyn ulkopinnassa ja autossa alumiini vanteet, joten aivan varmasti sen näki jos vaivautui edes siihen suuntaan katsomaan. Paksuuksia en ole ikinä nähnyt mitattavan katsastuksessa. Aika hankala muutenkin katsurin tietää levyn minimi mittoja. Omassa autossa uuden levyn paksuus 30mm ja vaihtoraja 28.4mm..

Saa juu ahkerasti olla EDL, ASR ja ESP olla käytössä jos 50tkm saa kaikki jarrulevyt kuluun paksuudestaan vaihtokuntoon.

Osa valmistajista suosittaa levyjen vaihtoa kun palat vaihdetaan. Kun kyseessä on merkkiliike, niin näiden suositusten mukaan mennään. Kyllähän ne jarrupalat saa vaihtountoon kun ajaa käupungissa eikä käytä ikinä moottorijarrua.
 
Sitten tääl puhutaan essonbaareista kun tuota suositusta noudatetaan kirjaimellisesti aina vaikka levyt olis uudenvertaisessa kunnossakin tai vain kevyes pintaruostees joka katois ensimmäises isommas jarrutukses.

Huoltoliikkeelle helpompi kun vaihtaa levyt aina palojen kanssa (työlle kun pitää antaa takuu). Levyt kun on voineet kulua epätasaisesti jne. Ennen levyt usein sorvattiin, nykyisin levyt on niin ohuita, että niitä ei paljoa enää sorvailla. Itse nähnyt toisen vastakohdan. Paloja vaan vaihdettu ja levyt jo silmäärääsesti todella ohuet, mittasin niin olivat jo 3mm alle minimipaksuuden, reunassa ollut huuli kertoi jo heti, että melko kuluneet levyt.
 
Saisivat katsastuksessakin olla vähän tarkempia noitten levyjen kuluneisuuden suhteen. Ainakin kolme autoa tullut itsellä vastaan, joissa levyt oli niin ohuet, että olivat alkaneet halkeilemaan jäähdytysripojen kohdilta...:eek:

Ja joissain autoissa saattaa pullahtaa jarrumännät pihalle, kun levy ja palat riittävän kuluneet. Ainakin sprinterissä olen nähnyt näin käyvän.

Niin, ja nämä kaikki oli katsastettuja autoja. Ei se auto ole ehjä, jos sillä pääsee katsastuksesta läpi, siinä ei vaan sillä hetkellä ole sen katsastajan silmään osuneita aivan loppuunkuluneita/rikkonaisia osia.
 
Yleensä nuo jarrut kai pitäisi kestää takuuajan eli 100 tkm. Mutta tuolla saksalaisella oli ajettu vasta jotain 50 tkm. Takajarrut (levyt) voi toki ruostua, jos jarruja on käytetty aina vain kevyesti.

Etupään puslat ne yleensä katsoo katsastuksessa aika hyvin ja jarrulevyjen kunnon (silmämääräisesti), eli ruostetta ei saa olla. Takapään puslat, niistä en sitten tiedä, kun ei ole vikaa vielä ollut.
 
Yleensä nuo jarrut kai pitäisi kestää takuuajan eli 100 tkm. Mutta tuolla saksalaisella oli ajettu vasta jotain 50 tkm. Takajarrut (levyt) voi toki ruostua, jos jarruja on käytetty aina vain kevyesti.

Ko. auto on vm. 2013, joten eiköhän se takuu ole ummessa. Millä merkillä kuluvat osat eli levyt & palat kuuluu takuun piiriin?
 
Tuolla oli heitetty jarrupalojen kestoksi 80 tkm, joka nyt ei kauhean paljon eroa 100 tkm:stä. Ajotyylistä ja matka- tai kaupunkiajostahan tuo paljon riippuu. Raskas ajotyyli syö paljon jarrupaloja.

”Sitä vastoin polttimoiden, akkujen, sytytystulppien, pyyhkimensulkien tai myös iskunvaimentimien kaltaiset kulutusosat kestävät moderneissa autoissa paljon pidempään kuin aiemmin. Ajotavasta riippuen jarrupalat pitää vaihtaa 80 000 kilometrin ja kytkin vasta noin 150 000 kilometrin jälkeen”, 58-vuotias työnjohtaja Dresdenistä kertoo.
Näin kauan autojen kulutusosat kestävät
 
Kuulostaa perus bemarilta...

Määräaikaishuolto jos ollut kyseessä niin tuo ~500€ hinta sisältää todennäköisesti useamman tunnin verran auton muita tarkastuksia niiden suodattimien ja öljyjen vaihdon lisäksi. Aivan turha kitistä jostain kalliista öljystä. Jos se nyt oli vaikka bemari niin pelkästään öljyt + kaikki filtterit maksaa sen ~ 200€ tarvikeosinakin, eikä ne itsekseen paikalleen hyppää.

Ei ole bemari. Volkswagen Polo kyseessä. Tietysti määräaikaishuollossa käydään läpi pissapojat sun muut nesteet. Filtterit ja öljyt maksavat poloon noin 200EUR töineen. 300 eurolla oli sitten mittailtu jarrunesteitä ja testailtu polttimoita.
 
Tuolla oli heitetty jarrupalojen kestoksi 80 tkm, joka nyt ei kauhean paljon eroa 100 tkm:stä. Ajotyylistä ja matka- tai kaupunkiajostahan tuo paljon riippuu. Raskas ajotyyli syö paljon jarrupaloja.


Näin kauan autojen kulutusosat kestävät

Minkä valmistajan takuu kattaa myös jarruosat? Edelleen auto on takuun ulkopuolella jo ikänsä puolesta, ei kilometreillä ei ole mitään väliä. Virhevastuuseen jos haluaa vedota, niin asia erikseen. Itsellä on ollut alle 50tkm ajettu vuokra-auto alla, jossa oli jo etujarrupalat kerran ajattu loppuun (levyt jo oli urilla, kuten siinä käy jarrupalat ajetaan loppuu). Nyt näkyi olevan jo jonkun verran uusissakin paloissa kulumaa..
 
Ainakin täälläpäin näkee todella paljon katsastuksesta tulleita autoja, joista löytyy vaikka minkälaista väljää alustasta. Jos katsastuksesta on jäänyt kiinni yhden nivelen väljyydestä niin tuntuu, että pitäisi tilata kaikki muutkin mahdolliset nivelet samalla, että auton voi kulmittaa, kun sen verran usein näkee todella väljiä niveliä, mitä katsuri ei ole huomioinut. Eli kuten aiemmin sanottu niin se, että katsastus menee läpi ei tarkoita sitä, että auto olisi mitenkään hyvässä kunnossa. Myöskin jos jarrupalojen/levyjen paksuuden tarkistaminen on vaikeaa niin katsuri ei todennäköisesti edes yritä tarkistaa niitä.

Toki huollossa on myös intressi saada myytyä lisätyötä, mutta hyvin usein ilmoitettu vikalista on täysin aiheellinen. Kuitenkin se on oma päätös korjaako viat nyt vai myöhemmin.
 
Ainakin täälläpäin näkee todella paljon katsastuksesta tulleita autoja, joista löytyy vaikka minkälaista väljää alustasta. Jos katsastuksesta on jäänyt kiinni yhden nivelen väljyydestä niin tuntuu, että pitäisi tilata kaikki muutkin mahdolliset nivelet samalla, että auton voi kulmittaa, kun sen verran usein näkee todella väljiä niveliä, mitä katsuri ei ole huomioinut. Eli kuten aiemmin sanottu niin se, että katsastus menee läpi ei tarkoita sitä, että auto olisi mitenkään hyvässä kunnossa. Myöskin jos jarrupalojen/levyjen paksuuden tarkistaminen on vaikeaa niin katsuri ei todennäköisesti edes yritä tarkistaa niitä.

Toki huollossa on myös intressi saada myytyä lisätyötä, mutta hyvin usein ilmoitettu vikalista on täysin aiheellinen. Kuitenkin se on oma päätös korjaako viat nyt vai myöhemmin.
Itsellä kävi reilu 10 vuotta sitten Alfa Romeo 156:n katsastuksessa niin että löytyi yllättävän paljon kaikkea rikki olevaa. Eikä Delta auton jakohihnan vaihtokaan ollut mennyt aivan putkeen. Auto maksoi jotain 5500 €.

Edestä meni molemmat ylätukivaret vaihtoon, eli jotain 6 puslaa? Vielä yksi pusla noiden lisäksi. Moottorissa öljyvuoto. Takapäästä meni iskarit ja jouset vaihtoon. Alustasarja piti vielä muutoskatsastaa, koska ei ollut tehty aikaisemmin. Lisäksi jakohihnan kiristin piti kiristää, koska jakohihna oli löysällä. Jakohihna oli deltalla vaihdettu jotain 20 tkm sitten.

Eipä siihen tarvinnut enää uusia korjauksia tehdäkään. Paitsi raidetanko (ohjaustehostin) ja kampiakselin asentotunnistin. Italialaista laatua :) Auton pohja toki alkoi ruostua myös aivan täysin ja pariin katsastukseen piti hitsailla, ehkä 2012 ja 2013.


Nythän noita katsastuksia ilmeisesti muutettiin, että katsastukseen voi mennä milloin vaan. Vaikka kun ostaa sitä käytettyä autoa. Toki kannattaa käyttää osaavaa asemaa, jos sellainen jostain löytyy?

Auton katsastus edessä? Kohta voit itse vaikuttaa sen ajankohtaan | Kauppalehti
 
Niin vikojen osoittaminen toteen vaatii usein sellaista syvällisempää elektroniikan tietämystä ja elektroniikan työkaluja joita tavallisilla autohuolloilla ei ole käytettävissä eikä ole taloudellisesti järkevää hankkia.
Autojen polttoaineensyöttö ja sytytys onkin nojannut elektroniikkaan yleisesti vasta reilun neljännesvuosisadan.
Olisi ihan liikaa vaadittu, että pajoilla ymmärrettäisiin jotain elektroniikan ja sen debuggaamisen päälle näin pian...
 
Väittäisin, että kaikilla, mutta muuta takuuta lyhyemmän kilometrimäärän / ajan kanssa. Useammalla merkillä tullut vastaan rajana 6kk / 10 000 kilometriä levyille sekä paloille.

Toki niillä nyt jonkunlainen takuu on, tarkoitin nyt että kattaisi koko takuuajan (edellä ihmeteltiin, etteikö ne pitäisi mennä takuuseen kun mittarissa oli "vain" yli 50tkm). Esim. VW kohdalla takuu on 2v. En jaksa uskoa, että vaikka 1v 6kk enää jarrunosat menee takuuseen, jos viika johtuu kulumisesta/ruosteesta.

Autojen polttoaineensyöttö ja sytytys onkin nojannut elektroniikkaan yleisesti vasta reilun neljännesvuosisadan.
Olisi ihan liikaa vaadittu, että pajoilla ymmärrettäisiin jotain elektroniikan ja sen debuggaamisen päälle näin pian...

Suunnilleen yhtä kauan on ollut myös ABS, eikä niidenkään vikoja vielä osata korjata. Vikakoodi on anturista, niin vaihdetaan anturi -> ei tullut kuntoon -> vaihdetaan laakeri -> ei tullut kuntoon vaihdetaan uusi OE anturi -> ei tullut kuntoon vaihdetaan abs-yksikkö -> ei tullut kuntoon..
 
Toki niillä nyt jonkunlainen takuu on, tarkoitin nyt että kattaisi koko takuuajan (edellä ihmeteltiin, etteikö ne pitäisi mennä takuuseen kun mittarissa oli "vain" yli 50tkm). Esim. VW kohdalla takuu on 2v. En jaksa uskoa, että vaikka 1v 6kk enää jarrunosat menee takuuseen, jos viika johtuu kulumisesta/ruosteesta.



Suunnilleen yhtä kauan on ollut myös ABS, eikä niidenkään vikoja vielä osata korjata. Vikakoodi on anturista, niin vaihdetaan anturi -> ei tullut kuntoon -> vaihdetaan laakeri -> ei tullut kuntoon vaihdetaan uusi OE anturi -> ei tullut kuntoon vaihdetaan abs-yksikkö -> ei tullut kuntoon..

Aika moni sähkövika johtuu johtosarjoista... Eli just tällaiset, et on vaihdettu kaikki osat jotka liittyy em. vikaan, mut ei vaan tuu kuntoon. Silloin pitäs alkaa tutkimaan johtosarjaa, joka tietty vie tuntikausia ja töitä on paljon...
 
Aika moni sähkövika johtuu johtosarjoista... Eli just tällaiset, et on vaihdettu kaikki osat jotka liittyy em. vikaan, mut ei vaan tuu kuntoon. Silloin pitäs alkaa tutkimaan johtosarjaa, joka tietty vie tuntikausia ja töitä on paljon...

Vie tuntikausia? ABS anturin johdotuksen & anturin mittaamiseen menee ehkä 15min, jos abs boksin edestä ei tarvitse puolta autoa purkaa. Tullut aika monesti mittailtua, eikä todellakaan ole hankalaa. Jos skoopilla alkaa signaalia katsomaan, niin ehkä siinä menee 30min. Toki jos aiemmin ei ole hommaa tehnyt, niin kestäähän siinä tovi tutkia. Tämähän pitäisi tehdä ennen sen osan vaihtoa, kun esim. abs-anturin johdotukset on siellä pyöränkotelossa, joten ovat alttiina hiekalla, kiville, suolalle ym. paskalle. ABS anturin kohdalla ei edes tarvitse kaivaa mistää speksejä kun vertaa toiseen anturiin joka toimii, niin tietää onko anturi kunnossa vai ei. Yleensäkkin yhdeltä anturilta tuleva vikakoodi on melkoisen helppo selvittää kun kaivaa sähkökaaviot ja mittaa anturille tulevat johdot. Jos anturille kuuluu tulla referenssi jännite, mittaa että se tulee liittimeen (ja, että kestää myös kuormaa), samoin maa, signaalijohto ym. mitä sinne nyt tuleekaan.
 
No ei noiden pikkuautojen alustat ainakaan kestä mitään. Ihan helposti voi olla nuo "jotkut puslat" halki, mutta ei sitä aina ajossa huomaa.

En tiedä mitä noi korjaukset sitten saisi maksaa mutta onhan tossa autolla ikää jo.

Eiköhän noi hinnat ole ihan normaalit merkkihuollolle. Lähinnä pointti oli että 4v vanhaan 50tkm ajettuun autoon haluttiin vaihtaa kaikki levyjarrut ja perus määräikaishuollosta veloitettu 2x hinta.
 
Niin? Kyllä ne nurkka-ajolla saa jo huonoon kuntoon tossa ajassa. Etenkin autossa jossa ne kauheen kummoset massan puolesta muutenkaan on.

Joo diaz, kyllä ne saa. Mutta eivät olleet.

Olivat itseasiassa niin käyttämättömät että takana ovat ihan pintaruosteessa, kuten oli huomattu myös merkkiliikkeessä.
 
Lisäksi vikalla sivulla odotti 2000EUR (900EUR osat ja 1100EUR työt) korjauskehoitus:
- Akku viallinen, selite: hapettumaa terminaaleissa
- Etujarrulevyt vialliset, selite: kuluneet
- Takajarrulevyt vialliset, selite: kuluneet, ruosteessa
- Takakolmioripustukset viallisia, selite: puslat haljenneet
Etenkin kun auto on jo 5-vuotias, niin tässä kohtaa olisi järkevää ruveta katsomaan muutakin kuin merkkiliikkeen osa- ja työtarjontaa. Kannattaako jarrut korjauttaa merkkikorjaamossa vai jarrupajalla?
Esim. Aten jarruosia Saksasta levyt+palat eteen ~80-100€, taakse ~50-70€: Brake Sets for VW POLO (6R, 6C) 1.2 TSI | Lott
Ate ei ole mikään "Biltema" vaan käsittääkseni monelle merkille alkuperäisosien toimittaja.
 
Autojen polttoaineensyöttö ja sytytys onkin nojannut elektroniikkaan yleisesti vasta reilun neljännesvuosisadan.
Olisi ihan liikaa vaadittu, että pajoilla ymmärrettäisiin jotain elektroniikan ja sen debuggaamisen päälle näin pian...
Tätä ihmettelen itsekin. Tästä ei ole kauaakaan kun juttelin yhden pörhön mekaanikon (aivan siis rivimekaanikko, ei mikään sähköguru) ja se oli aivan kuin ö aapisen laidalla kun ohimennen mainitsin virtarajoitetun referenssijännitteen tai avokollektorilähdön, ei tuntunut sytyttävän ahaa -valoa missään kohdassa.
 
Vie tuntikausia? ABS anturin johdotuksen & anturin mittaamiseen menee ehkä 15min, jos abs boksin edestä ei tarvitse puolta autoa purkaa. Tullut aika monesti mittailtua, eikä todellakaan ole hankalaa. Jos skoopilla alkaa signaalia katsomaan, niin ehkä siinä menee 30min. Toki jos aiemmin ei ole hommaa tehnyt, niin kestäähän siinä tovi tutkia. Tämähän pitäisi tehdä ennen sen osan vaihtoa, kun esim. abs-anturin johdotukset on siellä pyöränkotelossa, joten ovat alttiina hiekalla, kiville, suolalle ym. paskalle. ABS anturin kohdalla ei edes tarvitse kaivaa mistää speksejä kun vertaa toiseen anturiin joka toimii, niin tietää onko anturi kunnossa vai ei. Yleensäkkin yhdeltä anturilta tuleva vikakoodi on melkoisen helppo selvittää kun kaivaa sähkökaaviot ja mittaa anturille tulevat johdot. Jos anturille kuuluu tulla referenssi jännite, mittaa että se tulee liittimeen (ja, että kestää myös kuormaa), samoin maa, signaalijohto ym. mitä sinne nyt tuleekaan.

Vie, mikäli sähkäri ei skooppia osaa käyttää?
 
Ja useimmiten nuo sähköviat on täyttä utopiaa huolloille, koska pätevät sähkärit pyytää palkkaakin.. Kun ei haluta maksaa, otetaan se amisjantteri sinne vaihtelee osia..
 
Vie, mikäli sähkäri ei skooppia osaa käyttää?

Jos ei sähkäri osaa skooppi käyttää, niin aika mennä koulutukseen tai vaihtaa alaa.. Aika mahdoton tehdä sähkärin vian selvitystä ilman skooppia. Johdot pystyy mittaamaan testaamaan ihan testivalolla (led ei ole hyvä kun se ei juuri kuormita). Monet anturitkin pystyy mittamaan yleismittarilla. ABS-antureiden kohdalla vertaa muihin antureihin lukemia. Kun mittauksen tekee sieltä ABS boksin liitimeltä, ei tarvitse renkaita irroitella ja mittaukset tekee nopeasti.

Ja useimmiten nuo sähköviat on täyttä utopiaa huolloille, koska pätevät sähkärit pyytää palkkaakin.. Kun ei haluta maksaa, otetaan se amisjantteri sinne vaihtelee osia..

Tämä on kyllä valitettavasti totta. Monet pätevät merkkiliikkeen asentajat perustaa oman korjaamon kun ovat homman hyvin oppineet merkkihuollossa.
 
Jos ei sähkäri osaa skooppi käyttää, niin aika mennä koulutukseen tai vaihtaa alaa.. Aika mahdoton tehdä sähkärin vian selvitystä ilman skooppia. Johdot pystyy mittaamaan testaamaan ihan testivalolla (led ei ole hyvä kun se ei juuri kuormita). Monet anturitkin pystyy mittamaan yleismittarilla. ABS-antureiden kohdalla vertaa muihin antureihin lukemia. Kun mittauksen tekee sieltä ABS boksin liitimeltä, ei tarvitse renkaita irroitella ja mittaukset tekee nopeasti.

ABS kehä voi olla rikki tai väärin asennettu, anturi yleismittarilla ok mutta vian näkisi skoopilla välittömästi... edes rengasta ei tarvisi irroittaa.
 
ABS kehä voi olla rikki tai väärin asennettu, anturi yleismittarilla ok mutta vian näkisi skoopilla välittömästi... edes rengasta ei tarvisi irroittaa.

Toki skoopilla paras, mutta yleismittarillakin yleensä saa selvitettyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 687
Viestejä
4 536 899
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom