Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Se on toki asiakaskohtaista arvostaako enemmän suoraa puhetta vai lässytystä. Uskoisin, että useimmat DIY-henkiset tykkäävät enemmän suorasta puheesta vaikka viesti olisikin, että hinta x+100 ihan sen vittumaisuuden takia. Jos (ja monesti tuollaisessa tilanteessa kun) ei hinnan takia sitten tule kauppoja, niin ei jää ainakaan paska maku suuhun.
 
Onhan se noinkin, mutta se on taas yrityskohtaista halutaanko palvelukuvassa suoraan torpata tietyt autot ja työt vai hinnoitellaanko ne vain tällä kertaa nätisti pihalle. Keskiverto tallaaja pahoittaa mielensä huomattavasti vähemmän siirtymällä halvempaan pajaan, kuin se että tiskillä haukutaan auto/homma paskaksi. Hiljaisempana aikana näitä kusihommiakin voidaan ottaa sisään kohtuuhinnoin, kiireaikana ei kannata jos hommassa on potentiaalia levitä käsiin.

Tähän liittyen näitä diy-ukkoja on käynyt monestikin kyselemässä hintoja ja joskus on tullut suoraan sanottua ettei tehdä syystä X. Monesti tästäkin on vedetty herneet nenään ja meuhkattu miten raha ei kelpaa. Ei se aina ole niin simppeliä, kun ihmiset on kyseessä...:D
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, miten itse toimisit kun asiakas antaa homman, johon turaat kaksi tuntia jonka jälkeen selviää että ei onnistu kun asiakkaan tuote on niin vanha/paskana jostain päin? Tai asiakas käskee tulla tekemään jotain ja paikan päällä selviää ettei mitään voi tehdä, kun ei ole mikään asia siinä pisteessä että se olisi etäisesti järkevää?

Kahden tunnin turaamisen jälkeen voisi jotenkin dokumentoida (esimerkiksi kännykällä kuva) mitä on yritetty tehdä, sitten soitetaan asiakkaalle ja kerrotaan mikä on tilanne ja kysytään yritetäänkö vielä/toisella menetelmällä, hinta-arvio nousee tämän verran. Se, että annetaan heti periksi ja ilmoitetaan asiakkaalle, että saa tulla hakemaan ja vasta luovuttaessa kerrotaan ettei hommaa tehty, niin mikä tässä niinkun on se vaihtoehto? Se auto on edelleenkin rikki, ei se asiakas lähtökohtaisesti tuonut sitä huvikseen sinne. Jos asiaan erikoistunut palveluntarjoaja ei voi tarjota ratkaisua, niin kuka sitten? Minä tiedän mistä autoni vuotaa öljyä ja miksi. Se miksi en sitä itse korjaa on se, että ei ole työkaluja, tallia eikä viitsimystä. Tämä on se syy miksi vien sen korjaamolle. Ihan yhtä paljon se homma vituttaa sitä asentajaa, mutta siitä minä maksan. Ammatinvalintakysymys. Ymmärrän hyvin, että halutaan tehdä ne kivat hommat, mutta jos oikeasti työ korpeaa noin paljon, niin kannattaisiko vaihtaa alaa?
 
Itsellä oli alfa romeo 2.0 koneella ja jos kävi kaupassa, niin auto ei enää käynnistynyt kun tuli kaupasta takaisin. Mutta pienen jäähdyttelyn jälkeen starttasi. Googlesta sitten löysin että syynä saattaisi olla kampiakselin asentotunnistin. Menin sitten liikkeeseen ostamaan tuota noin 20€ hintaista osaa. Myyjän mukaan vika on varmaan jossain muualla. Mutta niin vaan korjaantui vika kun vaihdoin osan.

Bmw 740:ssä sitten mietitytti auton päästötesti ja autokorjaamolla otin päästömittauksen ennen katsastusta. Lukemat oli aivan pielessä. Kotona sitten löysin suurimman vian, eli toisesta lambda-anturista oli johto poikki. Huolto olisi kyllä enemmänkin tutkinut ja korjannut, mutta onneksi nettiohjeilla sain auton leimattua ja päästötesti meni siis katsastusasemalla läpi. Ilmeisesti etanolilla päästöt on pienemmät, mutta silloin ei voinut sitä kikkaa vielä käyttää, koska ei ollut huoltamoa jossa etanolia olisi myyty.
 
Jaetaan tähän nyt omat kokemukset autohuollosta. Itseäni ketuttaa tässä bisneksessä se, että pajoilla ei ole mitään takuuta työstä tai onnistumisesta, mutta laskuttaa voi aina silti tuntiperusteisesti.

Tässäpä kokemukseni:

Ostin vanhan S40 Volvon ja ensimmäiseksi huomaan, että ratti on hiukan vinossa ja ilmeisesti pyörän kulmissa klappia. No mikäs siinä, pikkujuttu, tilaan rengasliikkeeltä suuntauksen ja vien auton laitettavaksi. Parin tunnin päästä tulee puhelu, että taka-akseli on niin ruosteessa, että taka-aurausta ei voi säätää. No jääköön säätämättä. Tästä säätöyrityksestä kuitenkin laskutettiin työn hinta kahdelta akselilta.

Volvo S40 1998, vanha matolaatikko, vuotaa öljyä ja ei järkeä laittaa hirveästi rahaa kiinni. Kuitenkin ihan ok peli ja öljyvuoto pitäisi saada korjattua, jotta katsuri ei kitise. Pienellä taustatyöllä ja auton alla ryömimisellä omadiagnoosi, että vuoto johtuu tyyppiviasta, eli turbon öljyputki vuotaa lohkon päästä. Tiiviste hapertunut. Visiitti paikalliselle Volvoihin erikoistuneelle pajalle ja tilaus työlle, että vaihdetaan öljyt ja turbon tiivisteet. Auto on kaksi päivää korjaamolla ja sitten ilmoitus, että homma valmis. Hakiessa autoa ilmoittavat, että eivät tiedä mistä vuotaa öljyä, eikä turbon tiivisteitä vaihdettu. Uudet öljyt sentään laitettu, mutta laskussa veloitettu öljysuodattimesta, vaikka sen olin itse ostanut etukäteen ja antanut asennettavaksi, mutta tämä nyt oli muutamia euroja ja sivuseikka.

Seuraavaksi sitten katsastuksessa todetaan taas pikkujuttuja, kuten jarruletkua ja raidetangonpäätä, sekä sama öljyvuoto. Letkun ja raidetangonpään nyt vaihdoin itse, kun säästää sitten edes työkustannuksissa, mutta tällä kertaa tilaan nelipyöräsuuntauksen ja öljyvuodon korjaamisen eräältä valtakunnalliselta korjaamoketjulta. Auto päivän korjaamolla ja ilmoitus, että pyörät suunnattu, mutta öljyvuotoa ei korjattu (ei kerrottu miksi ei) ja kuulemma vuotaa nyt myös bensaa. No mikäpä siinä tietysti näistä voi sen pari sataa laskuttaa, ja minähän maksan. Sitten kotiin ja pihalla pelti auki. Imusarjan jakotukin ja paluubensaputken välinen letku hapertunut poikki. Uutta letkua kiinni ja homma siinä. On se vain kumma että autokorjaamo ei osaa yhtä letkua vaihtaa, mutta minä osaan, vaikka en ole automekaanikkoa nähnytkään.

Kyllä se niin on, että jos jotain haluaa tehtävän kunnolla - täytyy se tehdä itse. Tietysti merkkikorjaamoilla on varmaan eri meininkin, mutta se, että kannattaako sitä 1000€ autoa korjata tuhansilla euroilla on varmasti mielipidekysymys.
Eipä tuossa kovin ihmeellistä. Yhdestä autosta jäi liikkeessä myös takapää säätämättä, kun oli pultit niin ruosteessa, että olisi voinut auto vaan hajota, jos olisi säädetty. Mutta etupää säädettiin, koska edellisessä huollossa oli jäänyt ratti vinoon. Itse taas olen säätänyt etupään (jossain myös takapään) pyöränkulmat itse. Täytyy vain tietää oikeat arvot. Toki helpommalla pääsee kun vie sinne liikkeeseen.

Tuo 200€ lasku nyt ei ollut ollenkaan paha kun/jos kaikki neljä pyörää säädettiin ja löydettiin myös vika että polttoainetta vuotaa ja osasit ja ehdit sitten itse korjata tuon pikkuvian. Toinen vaihtoehto että vie auton uudelleen huoltoon ja maksaa siitä taas lisää :) Ei tunnu niin pahalta kun tulee monta 200€ laskua :)

Edit:
Niin siis turbon tiiviste olisi pitänyt vaihtaa, mutta ei vaihdettu. Mutta ilmeisesti ei myöskään laskutettu siitä.

Tosiaan tuollaiselle 400-1000€ arvoiselle autolle tulee äkkiä tosi paljon kuluja, jos korjaukseen menee se 1000€. Eli kannattaa aina miettiä sen auton romuttamista tai myydä vikoineen/rikkinäisenä se auto pois. Sitten vaikka joku leimattu "romu" taas tilalle. Hyvällä tuurilla renkaat käy siihen toiseenkin autoon ja siitä rämästäkin voi saada vielä jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Puhun siitä kulmien laitosta. Miten ratkaiset tilanteen ilman että tulee persnettoa?

Noo kysyy vaikka siltä asiakkaalta, että haluaako homman tehtävän hinnalla millä hyvänsä. Minä en ole ikinä tavannut pulttia tai mutteria, joka ei maallisin keinoin irtoa.
 
Voi siitä taka-akselista joku pultti katketa, jos ei ns vapaaehtoisesti aukea. Sitten jääkin auto pajalle, kun pitää tilata autoon lisää ehjiä osia. Tulee siis ylimääräistä laskua ja huoltoliikkeen kaikki vara-autotkin voi olla jo lainassa, niin milläs ajat takaisin kotiin.
 
Kahden tunnin turaamisen jälkeen voisi jotenkin dokumentoida (esimerkiksi kännykällä kuva) mitä on yritetty tehdä, sitten soitetaan asiakkaalle ja kerrotaan mikä on tilanne ja kysytään yritetäänkö vielä/toisella menetelmällä, hinta-arvio nousee tämän verran. Se, että annetaan heti periksi ja ilmoitetaan asiakkaalle, että saa tulla hakemaan ja vasta luovuttaessa kerrotaan ettei hommaa tehty, niin mikä tässä niinkun on se vaihtoehto?
No asiaan vähänkään vihkiytyneelle on jo aika selvää, että jos ei aurauskulmia saa kahdessa tunnissa kohdilleen, niin ei niitä saa millään muullakaan määrällä aikaa ilman että uusii suoraan kaikki jumipaikat? Olisiko se muuttanut asiaa jos korjaamolta olisi välissä soitettu ettei onnistu, mutta jos uusitaan koko taka-akseli niin onnistuu tonneilla ja parissa viikossa?
 
No asiaan vähänkään vihkiytyneelle on jo aika selvää, että jos ei aurauskulmia saa kahdessa tunnissa kohdilleen, niin ei niitä saa millään muullakaan määrällä aikaa ilman että uusii suoraan kaikki jumipaikat? Olisiko se muuttanut asiaa jos korjaamolta olisi välissä soitettu ettei onnistu, mutta jos uusitaan koko taka-akseli niin onnistuu tonneilla ja parissa viikossa?

No ei ihmekään jos bisnes ei kannata, kun ollaan vaihtamassa koko "taka-akselia" ruostuneen pultin takia.
 
Tuossa googlella ensimmäinen hankala auto tapaus. Eli työtä teettää aika paljon ja osatkaan ei tietenkään ilmaisia ole. Toki riippuu aina siitä automallista että onko kallis vai ei.

A6 C5 Allroad & Quattro takapään auraus, säätö jumissa - Audifinns

Ainakin B5 korissa on samaa ongelmaa ja raakasti vääntämällä pultti lähtee kyllä kääntymään. Pulttien vaihtaminen vaatii todennäköisesti säätötankojen rälläköinnin koska nähtävästi pulti ruostuu kiinni tangossa olevaan holkkiin. Tietysti jarruputki menee hyvin läheltä sitä kohtaa mistä pitäisi rälläköidä.

Eli jos hyvän haluaa niin uudet raidetangot ja pultit, osat nyt ei hirveitä maksa vajaan satasen puoli mutta työtähän se teettää

Tuliko muuten molemmista aurauskulman säätämisistä se paperi? Siitä varmaan selviäisi että onko takapäätä nyt oikeastikin säädetty?
 
Siis oliko kyse vain yhdestä pultista?

Kerro nyt vaan kaikki kerralla sitten.

Tuon mallin Volvossa taka-auraus säädetään etummaisten poikittaistukivarsien sisäpäässä olevissa pulteissa olevilla epäkeskolevyillä. Eivät olleet saaneet pultteja auki.
 
No jos tarjotaan palveluna aurauskulmien säätöä, kuten rengasliikkeeltä voi odottaa, niin voisi olettaa palveluntarjoajan jotenkin varautuvan myös tarjoamaan sitä palvelua. Tarkoitan, että vaikka taka-akselin säätö on aika harvinainen ja yhdentekevä ominaisuus, niin luulisi, että olisi jonkinlainen varasto edes pultteja. Kyseessä ei ole edes mikään erikoisruuvi, vaan ihan normaalilla ISO-kierteellä. Tämä ketju on vähän liian hyvä simulaatio autokorjaamoiden kanssa asioimisesta. Heti kun rakentavasti kritisoi toimintaa, niin ollaan nyrkit pystyssä todistelemassa, että eipäs-juupas. Näkemykseni vain on, että alalla on paljon vässykkäyrittäjiä. Oletettavasti nekin kuitenkin menestyy, kun valtaosa ihmisistä on niin vieraantuneita ajoneuvotekniikasta, että pikkuasioissakin turvaudutaan maksulliseen palveluntarjoajaan. Ja sitten kun saadaan sitä huonoa palvelua, niin siihen tyydytään kun ei ole vaihtoehtoja. Ja ei tässä muuta kuin, että tietää itse jatkossa välttää nyrkkipajoja. Monesti autoihinkin suhtaudutaan liian tunteellisesti, ne on kuitenkin ihan käyttötavaraa.
 
No jos tarjotaan palveluna aurauskulmien säätöä, kuten rengasliikkeeltä voi odottaa, niin voisi olettaa palveluntarjoajan jotenkin varautuvan myös tarjoamaan sitä palvelua. Tarkoitan, että vaikka taka-akselin säätö on aika harvinainen ja yhdentekevä ominaisuus, niin luulisi, että olisi jonkinlainen varasto edes pultteja. Kyseessä ei ole edes mikään erikoisruuvi, vaan ihan normaalilla ISO-kierteellä. Tämä ketju on vähän liian hyvä simulaatio autokorjaamoiden kanssa asioimisesta. Heti kun rakentavasti kritisoi toimintaa, niin ollaan nyrkit pystyssä todistelemassa, että eipäs-juupas. Näkemykseni vain on, että alalla on paljon vässykkäyrittäjiä. Oletettavasti nekin kuitenkin menestyy, kun valtaosa ihmisistä on niin vieraantuneita ajoneuvotekniikasta, että pikkuasioissakin turvaudutaan maksulliseen palveluntarjoajaan. Ja sitten kun saadaan sitä huonoa palvelua, niin siihen tyydytään kun ei ole vaihtoehtoja. Ja ei tässä muuta kuin, että tietää itse jatkossa välttää nyrkkipajoja. Monesti autoihinkin suhtaudutaan liian tunteellisesti, ne on kuitenkin ihan käyttötavaraa.
No hohhoijjaa. Eikös tässä tarjottu palvelu ollut nimenomaan pyöränkulmien säätö, eikä ruostepulttien aukominen ja uusiminen?
Toisekseen kritisoit korjaamoja, kun työn suorittajana oli rengasliike, jolta varmasti vielä vähemmän löytyy mitään varaosia hyllystä, eikä siellä mitään kesäpoikaa ole munamankelin kanssa odottamassa josko saisi polkea paikallisesta kilokaupasta uusia pultteja? Ja ne epäkeskopultit on jotain aivan muuta kuin tavan M-kierrepultteja, niissä kun on ne epäkeskot... Jois noita pultteja pitäisi varastossa joka jeesuksen autoon niin niillä olisi takahuoneessa metrikaupalla hyllyjä pelkille pulteille.
Jos ne kulmat edes säädettäisiin suunnilleen säännöllisesti niin ne pultit ei olisi jumissa, mutta kun eihän niitä tietenkään voi säätää ennenkuin rengas on sileä tai ratti osoittaa itään.

Klassinen esimerkki miten tiedetään kaikesta kaikki, tietämättä oikeastaan mistään mitään. Käytännössä kun ne hommat menee vähän erilailla kuin mitä seppo69 kertoi suomikaksnelosella...
 
Viimeksi muokattu:
Kun autolla on 20v ikää, niin pyöränkulmien säätö ei aina ole mitään yksinkertainen homma. Pultit kun on jumissa, niin mitä sen asentajan pitäisi tehdä? Katkaista ne jonnekkin puslan sisään ja soittaa että auto jää tänne odottamaan osia? Alustassa usein pultit ruostuu niin, että että niitä ei ihan noin vain pyöritellä. Kuten edellä todettiin, niin ei niitä pultteja löydy mistään rengasliikkeen hyllystä, eikä kaikkiin autoihin välttämättä edes varaosaliikkeen/merkkihuollon hyllystä. Korjaamolle kiva kun autoa ei voi siirtää ja nosturipaikka, jossa on suuntauslaitteet ei voi käyttää kunnes sen yhden auton saa siitä pois..

Toki voihan ne pultit itsekin herkistellä ennen korjaamolle vientiä..
 
Sama tuli mieleen että ei siihen Volvoon voi mitään ihan tavallista pulttia laittaa vaan siihen autoon suunniteltu. Toki voi tuoda omat osat mukanaan ja vaihtaa vaikka itse. Ja kannattaa valita liike jotka myös korjaavat autoja.

Peugeot 406 takana oli juuri tuollaiset epäkeskot jotka sitten vain kiristettiin kun säätö oli kohdallaan. Oli luultavasti uusittu, kun auto on tosi vanha ja paljon ajettu, eli periaatteessa jo paalaukseen kelpaava :)
 
On tullu nähtyä sellaisia asiakkaiden omia "herkistelyjä" että on vaan herkistetty raidetangonpään ja olkavarren välinen mutteri, eikä mitään muuta :facepalm: Ja kaikkea muuta vastaavaa.
 
Mutta mites toi tilanne kuluttajan kannalta. Tilataan joku korjaus, toimitetaan auto korjaamolle ja odotetaan. Korjaamo ajaa auton halliin ja se seisoo nosturilla pari päivää. Mistä se kuluttaja tietää, että onko sille edes yritetty tehdä mitään. Ei mitään todisteita mistään. Joo pitää vain luottaa, mutta missä menee se raja? Ihan oikeasti monilla muilla aloilla ei vain ole sitä vaihtoehtoa epäonnistua. Kuluttajansuojakaan ei toimi tässä yhtään. Esimerkiksi jos palveluntarjoaja ei pysty toimittamaan tilausta sellaisenaan, kuin se on luvattu, pitäisi kuluttajalla oikeus saada hinnasta vaikka 25% pois. Siinä olisi motivaattoria.
 
Vesieristäjää valvoo rakennusmestari, rakennustarkastaja, vastaava rakennusmestari ja esimies. Lisäksi hänen toimintaa sitoo VTT-sertifikaatti ja on vastuussa, mikäli hänen eristämästään kohteesta löytyy tahallisesti aiheutettuja puutteita myöhemmin.
 
@ammonia Jos sä olet noin vakuuttunut että kaikki viilaa linssiin mennen tullen ja palatessa, niin kannattaa välittömästi linnottautua neljän seinän sisään ja naulata ovet kiinni. Tiedä vaikka postipatekin vaan kusettaa ja tuokin sulle pelkkiä naapurin laskuja sun nimellä, kun ei sillä parempaakaan tekemistä ole...:vihellys:
 
Aika henkilökohtaisesti jotku ottaa tämän asian. Tiedä sitten mistä johtuu. Autobisnes on vain aika villilänsi, varsinkin kun Suomen autokanta on suorastaan tragikoominen. Kirotun korkean autoveroasteen takia autokanta ei juuri uudistu ja vanhatkin rakkineet on pakko käyttää aivan viimeiseen asti loppuun. Tässä sitten päästään tähän, että pakko niitä vanhojakin autoja on korjata. Sitä paitsi ei se vuosimalli ole mikään tae toimivuudesta, jos ei nyt puhuta vielä takuuajan sisällä olevasta autosta. Kyllä se silti minusta niin tahtoo olla, että ei noilla nyrkkipajoilla oikein muuta virkaa ole kuin jättää kaikista kettumaisimmat hommat niille, kuten vetarin kumin vaihto. Jakohihnat, alustatyöt ja tällaiset nyt pystyy itse vielä pihallakin tusaamaan.
 
No mitä yllättävää siinä on, että ne kaikista vaikeimmat työt jätetään niille ketkä sen pitäisi osata. Edelleen, siitähän he palkkaa saavat. Ei kai kukaan sanonut ammattia valitessa, että se työ on pelkästään kivaa pyyhkijänsulkien vaihtoa?
 
Jos ravintolassa tilaa lehtipihvin ja se tarjoillaan jääkaappikylmänä sekä perunat keittämättöminä ja kuorimattomina, niin onko ihme että asiakas antaa palautetta ettei nyt ollut ihan sitä mitä tilattiin. Pakkohan se on jotakin palautetta antaa, ei se toiminta muuten ikinä uudistu ja parane. Se on sitten ihan jokaisen omalla vastuulla kuinka paljon se palaute menee ihon alle.
 
Oikeammin menis että keliaakikko menee raflaan, tilaa hampparin kertomatta tilastaan ja itkee sitten kun joutui sairaalaan.

Aika paskoja analogioita sulla.

Ei no kai tuokaan ihan yksi yhteen mene. Jos autokorjaamon asiakas tietäisi mikä siinä autossa on vikana ja potentiaalia korjata se itse niin eikai se sitä korjaamolle vie. Tai tietää, että autossa on jako pielessä niin tilaa siihen lastutuksen. Siinä vastaava analogia.
 
Olen samaa mieltä, keskustelu on edennyt aika hedelmättömäksi puolelta toiselle heittelyksi. Ymmärrän kyllä näkemyksesi, ettei ala ole helppo, mutta itse toivoisin jotain parannusta nykytilanteeseen kuluttajan kannalta. Ihan mitä vain oikeastaan. Itse arvostan omassa työssäni, jos asiakkaat antavat palautetta. Oli se sitten positiivista tai negatiivista. Totta kai se negatiivinen palaute ensin jopa vähän pöyristyttää, mutta enemmän se kielteinen palaute auttaa kehittämään omaa toimintaa kuin se pelkkä selkään taputtelu ja myötäily. Mutta summa summarum, myönnän, vanhat autot ovat sieltä mihin aurinko ei paista.
 
Vähän samanlaisia kokemuksia kuten ammonian keississä ollut kulmien säädöistä.
Oppinut sen, että sille liimaletille tiskillä on suhteellisen turha selittää mitään jakoavaimen säätämistä teknisempää korjaustoimenpidettä, ellei saa asentajalle suoraan jutustella, kannattaa vaihtaa paikkaa.

Varaat auton kulmien mittaukseen ja säätöön (säätö siis tuntitöinä).
Saat auton takaisin väärillä kulmien arvoilla ja camberia ei säädetty koska oli niin iso homma, että "ei kerennyt, sen verran iso homma" vaikka sovittu etukäteen että tekevät tuntitöinä sen säädön ja työn vastaanottajalle selitetty mitä pitää tehdä (sekä varaus vaiheessa ennen auton toimittamista, että ei ole mikään vartin homma) ja osat sekä auto toimitettu heti aamusta.
Suhteellisen huonoa asiakaspalvelua jos tuntihommille ei riitä aikaa vaikka siitä on erikseen sovittu.

Summa summarum, lasku sovitun mukainen mutta säätö täysin turha koska camberia ei säädetty ja arvot perseellään.
Ratkaisuksi ehdotetaan uutta aikaa ja isompaa laskua "saadaan ne camberitkin kohillee".
Onneksi jaloillaan voi vielä äänestää mutta perseestähän tuollainen toiminta on.

Mutta tässäkin taisi olla auton hankala säätäminen se perimmäinen ongelma, eikä suinkaan korjaamon ammattitaidottomuus.
 
Vesieristäjää valvoo rakennusmestari, rakennustarkastaja, vastaava rakennusmestari ja esimies. Lisäksi hänen toimintaa sitoo VTT-sertifikaatti ja on vastuussa, mikäli hänen eristämästään kohteesta löytyy tahallisesti aiheutettuja puutteita myöhemmin.

Käytännössä vesieristäjä valvoo itse itseään. Jos vesieristeessä ei ole huutomerkin lailla päällepäin näkyvää virhettä, se virhe tulee ilmi joskus 10-30 vuoden päästä, jolloin kukaan ei enää muista tai tiedä epäillä ko. kaveria. Ja vaikka osaisikin epäillä, ei se vesieristäjä yleensä itse niistä ole vastuussa.

Autobisnes on vain aika villilänsi, varsinkin kun Suomen autokanta on suorastaan tragikoominen. Kirotun korkean autoveroasteen takia autokanta ei juuri uudistu ja vanhatkin rakkineet on pakko käyttää aivan viimeiseen asti loppuun. Tässä sitten päästään tähän, että pakko niitä vanhojakin autoja on korjata.

Ihan samanlainen "villilänsi" se on joka alalla. Tai ainakaan äkkiseltään en keksi alaa josta ei ihan vastaavanlaisia esimerkkejä voisi etsiä.

Suomen autokanta on kyllä vanha, mutta autoveroasteesta se ei suoranaisesti johdu - kansan luonteesta kenites. Ei suomessa autot ole erityisen kalliitta yleiseen ansiotasoon nähden, ja erityisesti käytetyn auton uuteen autoon vaihtaminen on poikkeuksellisen edullista. Käyttöympäristö kyllä rasittaa ajoneuvoja yleistä lansimaista tasoa enemmän.
 
Suomen autokanta on kyllä vanha, mutta autoveroasteesta se ei suoranaisesti johdu - kansan luonteesta kenites. Ei suomessa autot ole erityisen kalliitta yleiseen ansiotasoon nähden, ja erityisesti käytetyn auton uuteen autoon vaihtaminen on poikkeuksellisen edullista. Käyttöympäristö kyllä rasittaa ajoneuvoja yleistä lansimaista tasoa enemmän.

No esimerkiksi Trafi on asiasta erimieltä. Turvallisuusvaikutukset yliarvioituja? Tutkimus kameratolpista on kuin märkä rätti valvonnan naamalle
 
Suomen autokanta on kyllä vanha, mutta autoveroasteesta se ei suoranaisesti johdu - kansan luonteesta kenites. Ei suomessa autot ole erityisen kalliitta yleiseen ansiotasoon nähden, ja erityisesti käytetyn auton uuteen autoon vaihtaminen on poikkeuksellisen edullista. Käyttöympäristö kyllä rasittaa ajoneuvoja yleistä lansimaista tasoa enemmän.
Niinno, sehän on varmaan miten sen ottaa, mutta kyllä minusta meidän autot on aika kalliita kun hintataso on 1,5-2 kertaa suurempi kuin yhdelläkään rajanaapurilla. Loppueurooppaan verrattuna heilahtaa hinnat paikoitellen jo reilusti yli 2x.
 
Suomen autokanta on kyllä vanha, mutta autoveroasteesta se ei suoranaisesti johdu - kansan luonteesta kenites. Ei suomessa autot ole erityisen kalliitta yleiseen ansiotasoon nähden, ja erityisesti käytetyn auton uuteen autoon vaihtaminen on poikkeuksellisen edullista. Käyttöympäristö kyllä rasittaa ajoneuvoja yleistä lansimaista tasoa enemmän.

Missä maailmassa sä oikein elät? Poikkeuksellisen edullista vaihtaa auto uuteen? :confused: Missä eu-maissa muka on suhteessa kalliimpaa ostaa auto kun täällä?
 
Niinno, sehän on varmaan miten sen ottaa, mutta kyllä minusta meidän autot on aika kalliita kun hintataso on 1,5-2 kertaa suurempi kuin yhdelläkään rajanaapurilla. Loppueurooppaan verrattuna heilahtaa hinnat paikoitellen jo reilusti yli 2x.

Niin - no meillä on kolme rajanaapuria, ja kaksi niistä ovat maailman rikkaimpia maita...

Sillä loppujenlopuksi ei ole suurtakaan merkitystä kuinka paljon autosta joutuu maksamaan euromääräisesti (tai mitä valuuttaa nyt vaan), vaan se kuinka paljon sen eteen täytyy tehdä duunia. virolaisella keskipalkalla autoveroton auto on huomattavasti kalliimpi hankkia kuin suomalaisen keskipalkalla hankittu verollinen auto.

Jos me verrataan tuloja ja autojen hintoja, niin ei tuohon vanhaan autokantaan mitään muuta selistystä löydy kuin se että me tykätään ajaa vanhoilla paskoilla.

Missä maailmassa sä oikein elät? Poikkeuksellisen edullista vaihtaa auto uuteen? :confused: Missä eu-maissa muka on suhteessa kalliimpaa ostaa auto kun täällä?

Jos saksalainen Günther käy vaihtamassa 3 vuotta vangan Golfinsa uuteen samanlaiseen se joutuu maksamaan suuremman välirahan kuin suomalainen Pekka, koska me arvostetaan niitä vanhoja paskoja niin paljon että kauppias saa myytyä sen vielä paljon kovemmalla rahalla kuin saksalainen. Briteissä tilanne on vielä kertaluokkaa pahempi, kun toisin kuin saksalainen autojobbari, nuukat suomalaiset ei käy ostamassa brittien vanhoja paskoja riesakseen.

Tietysti suoraan kauppaan marssimalla ja uuden auton ostamalla on Suomen hintataso euromääräisesti korkea, mutta, esim Tanskassa on huomattavasti autovero kuin meillä, mutta silti ajelevat puolet uudemmilla autoilla kuin me. Toisaalta tanskassa on kyllä kovat liksatkin.
 
Jos saksalainen Günther käy vaihtamassa 3 vuotta vangan Golfinsa uuteen samanlaiseen se joutuu maksamaan suuremman välirahan kuin suomalainen Pekka, koska me arvostetaan niitä vanhoja paskoja niin paljon että kauppias saa myytyä sen vielä paljon kovemmalla rahalla kuin saksalainen. Briteissä tilanne on vielä kertaluokkaa pahempi, kun toisin kuin saksalainen autojobbari, nuukat suomalaiset ei käy ostamassa brittien vanhoja paskoja riesakseen.

Tietysti suoraan kauppaan marssimalla ja uuden auton ostamalla on Suomen hintataso euromääräisesti korkea, mutta, esim Tanskassa on huomattavasti autovero kuin meillä, mutta silti ajelevat puolet uudemmilla autoilla kuin me. Toisaalta tanskassa on kyllä kovat liksatkin.

Niin ja siellä Saksassa se uusi on vastaavasti paljon halvempi, kiitos suomen autoveron. Joku ihan karvalakki 5-srj bmw pienimmällä koneella näyttäisi maksavan Suomessa 10k€ enemmän. Joten ei haittaa, että se vaihtoarvo on vähän pienempi kun täällä. Silti täällä on edelleen paljon kalliimpaa vaihtaa se auto uuteen.
 
Missä maailmassa sä oikein elät? Poikkeuksellisen edullista vaihtaa auto uuteen? :confused: Missä eu-maissa muka on suhteessa kalliimpaa ostaa auto kun täällä?

Saksassa varmastikin autojen arvo tippuu melkoista vauhtia suomeen verrattuna?
Uusi BMW 520i Saksassa alkaen 48900, sama suomessa 51900.
Volvo XC60 T8 Twin engine awd hybrid Saksassa 67,5k, Suomi tasan 70k.

Väliraha vaihdettaessa vaikka kolmevuotiaana taas uuteen samanlaiseen on ehkä suomessa jopa vähemmän?

Toki jos auton varustelee/ottaa siihen moottorin (poikkeuksena hybridit) niin sitten erot kasvavat ja lujaa saksan eduksi, mutta noin niinkun pikkukoneisilla ja halpiksilla ei varmaan hirveätä eroa?
 
Saksassa varmastikin autojen arvo tippuu melkoista vauhtia suomeen verrattuna?
Uusi BMW 520i Saksassa alkaen 48900, sama suomessa 51900.
Volvo XC60 T8 Twin engine awd hybrid Saksassa 67,5k, Suomi tasan 70k.

Väliraha vaihdettaessa vaikka kolmevuotiaana taas uuteen samanlaiseen on ehkä suomessa jopa vähemmän?

Toki jos auton varustelee/ottaa siihen moottorin (poikkeuksena hybridit) niin sitten erot kasvavat ja lujaa saksan eduksi, mutta noin niinkun pikkukoneisilla ja halpiksilla ei varmaan hirveätä eroa?

No jos katsoo vaikka 5srj touring, niin 5k€ eroa ihan hinnat alkaen mallilla. Sellainen hinnat alkaen malli on aika karsea ihan jokaisella valmistajalla, joten siihen luultavasti otetaan sitten lisävarusteita. Vähän lisävarusteita ym. niin äkkiä ollaan jo tuossa lähes 10k€ hintaerossa. Välirahan määrä aika hankala tarkkaan mennä sanomaan, kun en ole niin tarkkaan verrannut arvonalenemaa. Oli miten, oli ei kyllä todellakaan ole mitenkään poikkeuksellisen edullista vaihtaa kuten eräs täällä hehkutti.
 
Ja saksan autojen hintoja vs. suomen hinnat onnihan turha edes vertailla. Saksassa ei kukaan osta autoaan hinnat alkaen mallina, vaan nimenomaan täysin tai lähes täysin varusteltuna, koska hintaero naurettavan pieni. Suomessa taas ostellaan niitä neuvostovarusteltuja, koska hinnat törkeät.

Jos vertailee suomen ja saksan hinnoittelua niin vertaa suoraan parhaiten varusteltuja keskenään. Tuon esimerkki viitosbemarin hintaerokin alkaa tässä tapauksessa olla 20-30k luokkaa...
 
Miksi te kuvittelette että keskiverto saksalainen ostaa tappiin asti varustellun 5-sarjan bemarin? Se on ylemmän keskiluokan auto saksassakin, ja yhtälailla sielläkin myydään perusvarusteltuja malleja. Ja vaikka se varusteltu bemari maksaa euromääräisesti 10k€ enemmän suomessa, niin jos siitä 3 vuotiaasta bemarista hyvitetään 12k€ enemmän suomessa, niin se väliraha on pienempi.

Tietysti suomen autovero saa oikeasti kalliit autot kalliiksi. Kun autoveron osuus paukkuu jo 100k€ paikkeilla, niin ei sitä enää parempi hyvitys kompensoi, koska kalliimpien autojen arvo putoaa kovempaa myös suomessa.

Monelle tulee käsitys että saksassa olisi hirmu halvat autot, kun selaa niiden nettiautoa ja katsoo kuinka halvalla saa muutaman vuoden vanhaa 5-bemaria kunnon varusteilla. No, siksi siellä saksassa se uuteen vaihtaminen on kalliimpaa, se muutaman vuoden vanha auto ei ole enää arvokas.
 
No eipä tässä kannata karrikoida suuntaan taikka toiseen, mutta autojen suomiverohinnat + käyttökulut on jotain aivan muuta kuin muualla euroopassa. Tähän päälle vielä muut elinkustannukset.

Siinä missä 30k vuodessa tienaava Pena Penttilä hakee kaupasta karvalakkimallin Tojotan/Kian, niin saman verran tienaava Hans Heinz hakee sen hyvin varustellun Bemarin/Mersun. Taloudellisesti merkitys on molemmille sama, jos nyt lasketaan vaikka prosentteina, eikä oteta valuuttaa yms. sekoittamaan pakkaa.
 
Uusi BMW 520i Saksassa alkaen 48900, sama suomessa 51900.

Joo joo .. ja esim.

540ix saksassa alkaen 63800 -- suomessa 85400
m550dx saksassa alkaen 87000 -- suomessa 124800

edit:

Käytetyn auton hinta on Suomessa yhtä kuin saksan hinta + autovero. Saksassa ne varusteet ovat selkeästi halvempia. Käytetyssä autossa ei suomessa eikä saksassa juuri varusteita arvosteta.

Joten, saksassakin auton vaihto on kallista. Suomessa se on vielä kalliimpaa, koska varusteet ovat huomattavasti kalliimpia ja auton käytön aikana kuoletetaan myös autoveroa. Suomalaiset tietysti ratkaisevat tätä yhtälöä jättämällä varusteet ja moottorin väliin, jolloin auton vaihto on vain yhtä kallista kuin saksassa. Sen jälkeen voidaankin miettiä palkkatasoa ja verotusta, semmoinen pieni fiilis että insinööri tienaa saksassa vähän enemmän käteen.

Hmm. Ollaan aika hatarasti enää ketjun aiheessa :D
 
Viimeksi muokattu:
PK-seudulla kokemuksia pyöränkulmien säädöistä? Mulla kävi auto kytkinrempassa vähän syrjässä (koska virhevastuun alainen remppa myyjäliikkeen korjaamolla) Lohjan PP-autossa, eivätkä ne siellä tunnu saavan rattia suoraan ei sitten millään. I30:ssa pitää siis apurunko tiputella kytkinremonttia varten, ja sen kasaaminen oikein on nyt osoittautunut haasteeksi. Ennen remppaa tuo korealainen nuudelikippo meni kyllä hyvin suoraan ja vakaasti..

..no, mikähän firma tekisi suuntauksessa hyvää työtä ja saisi ajo-ominaisuudet sellaisiksi hyviksi kuin ne ostaessa olivat? Ei tartte olla halvin. Kunhan osaavat hommansa.

EDIT: ajatuksissani vastailin kyllä vähän mihin sattuu ketjuun näköjään. No menköön.
 
@iGmole Mikä tahansa jolla kunnollinen nelipyöräsuuntausnosturi on. Hommana tosi yksinkertainen että ei siihen kovin rautaista ammattilaista tarvitse, kunhan nyt muutaman kerran on ruuvannut. Mutta nelipyöräsuuntauslaite kun on niin saa pyöränkulmat ja kulkulinjan samalla kertaa helposti oikein.
 
Oolsprait, hyvä tietää, tattista! Onneksi täällä Malminkartano/Konala-akselilla noita korjaamoja on paljon, varmaan niistä joku hyvä tuolla kriteerillä löytyy.

En kyllä ymmärrä, mitä ne siellä Lohjalla sitten toheloivat, merkkiliike ja kaikkea.. Ehkä niitä ei kiinnostanut reklamaation reklamaatio enää. No eipä miutakaan kiinnosta heidän palvelunsa, kjäh. No se siitä offtopikista.
 
Huono päivä kenties asentajalla ollut, ei hekään ihmisiä omituisempia olentoja ole. Apurungon kun irroittaneet niin mahdollista että rattiakseli laitettu takaisin kiinni eri kohtaan kuin missä se oli tai raidetankoja ovat ruuvailleet, jos ei vaikka ole saanut palloniveltä irti tai sitten ole viitsinyt yrittääkkään. Olettaen että apurunko piti oikeasti ottaa irti eikä vain raottaa. Takaisin laittaessa voinut mennä rattiakselin boorit eri kohtaan tai sitten laiskasti raidetangot ruuvattu takaisin kiinni jolloin jääneet eripituiseen säätövaraan verrattuna alkuperäiseen ja täten ratti jäänyt vinoon, ilman että on viitsitty sitten korjata sitä syytä. Ovat varmasti huomanneet jo korjaamolla, mutta eivät vain piitanneet.

Pyöränsuuntauksesta kun toivoo että laittavat ratin suoraan ja tarkistavat kulmat niin pitäisi tulla hyvä. Jos on uuempi auto niin saattaa olla että ratissa on kulma-anturi jonka signaali pitää ottaa huomioon, että ratti oikeasti on suorassa eikä tasan kierroksella pielessä. Tästä riippuen sitten en tiedä saako pelkästään raidetankojen ruuvauksella suoraan vai joutuuko siirtämään rattiakselin oikeaan asentoon suhteessa ohjausvaihteen akseliin, jos ovat sen edes alunperin irroittaneet. Minkä kyllä aika varmasti ovat tehneet jos kerta apurunko pitää irroittaa.
 
Jos siellä on apurunko väärässä asennossa, ei se pyöränsuuntaus ole ihan niin yksiselitteinen juttu.
 
Jotkut huolto firmat harrastaa tota. Juuri sen takia vien kärryni huoltoon kuuro kaverille joka on taitava korjatata autoja.

Palkaksi anna toppa röökiä tai Viina pullon.

Määräaika huollosta maksan pari kymppiä parin sadan sijaan.
 
PK-seudulla kokemuksia pyöränkulmien säädöistä? Mulla kävi auto kytkinrempassa vähän syrjässä (koska virhevastuun alainen remppa myyjäliikkeen korjaamolla) Lohjan PP-autossa, eivätkä ne siellä tunnu saavan rattia suoraan ei sitten millään. I30:ssa pitää siis apurunko tiputella kytkinremonttia varten, ja sen kasaaminen oikein on nyt osoittautunut haasteeksi. Ennen remppaa tuo korealainen nuudelikippo meni kyllä hyvin suoraan ja vakaasti..

..no, mikähän firma tekisi suuntauksessa hyvää työtä ja saisi ajo-ominaisuudet sellaisiksi hyviksi kuin ne ostaessa olivat? Ei tartte olla halvin. Kunhan osaavat hommansa.

EDIT: ajatuksissani vastailin kyllä vähän mihin sattuu ketjuun näköjään. No menköön.

Ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun kuulen kyseisen puljun huollosta jotain negatiivistä.
 
Huono päivä kenties asentajalla ollut, ei hekään ihmisiä omituisempia olentoja ole. Apurungon kun irroittaneet niin mahdollista että rattiakseli laitettu takaisin kiinni eri kohtaan kuin missä se oli tai raidetankoja ovat ruuvailleet, jos ei vaikka ole saanut palloniveltä irti tai sitten ole viitsinyt yrittääkkään. Olettaen että apurunko piti oikeasti ottaa irti eikä vain raottaa. Takaisin laittaessa voinut mennä rattiakselin boorit eri kohtaan tai sitten laiskasti raidetangot ruuvattu takaisin kiinni jolloin jääneet eripituiseen säätövaraan verrattuna alkuperäiseen ja täten ratti jäänyt vinoon, ilman että on viitsitty sitten korjata sitä syytä. Ovat varmasti huomanneet jo korjaamolla, mutta eivät vain piitanneet.

Pyöränsuuntauksesta kun toivoo että laittavat ratin suoraan ja tarkistavat kulmat niin pitäisi tulla hyvä. Jos on uuempi auto niin saattaa olla että ratissa on kulma-anturi jonka signaali pitää ottaa huomioon, että ratti oikeasti on suorassa eikä tasan kierroksella pielessä. Tästä riippuen sitten en tiedä saako pelkästään raidetankojen ruuvauksella suoraan vai joutuuko siirtämään rattiakselin oikeaan asentoon suhteessa ohjausvaihteen akseliin, jos ovat sen edes alunperin irroittaneet. Minkä kyllä aika varmasti ovat tehneet jos kerta apurunko pitää irroittaa.

ei tarvii olla ees rattiakseliin koskettu, riittää että apurunko on ollu irti, niin sillon menee jo camberit ja casterit metsään jos ei se ole samaan kohtaan ruuvattu takaisin.
 
Mjoo, kenellepä ei töissä toisinaan virheitä sattuisi. Tämä tosin kävi kytkinrempan jälkeen vielä erikseen pyörien suuntauksessa siellä, eli kaksi kertaa epäonnistuttu.

Kytkinrempan jälkeen eli aluksi se ratti oli tosiaan n. 15 astetta vinossa, ja sen huomasi välittömästi huoltsikan ruudusta ulos peruuttaessa. Ei pysty tajuun miten sellaista on tarjottu asiakkaalle.

Sen jälkeen tehdyn suuntauksen jälkeen olin jo hetken tyytyväinen, olin kai jossain denial-tilassa vaikka ratti on snadisti yhä vinossa ja auto velmuilee etenkin kiihdyttäessä. Havahduin todellisuuteen, kun appiukko eilenä huomautti oudosti kuluneesta vasemmasta eturenkaasta.. nice.

Nyt on huomiselle aika ihan eri puljuun. Kattellaan.
 
Kokemusta löytyy kyllä! Jokunen 7vuotta sitten ostin Honda Civic Type-R 2004 EP3sen, auto oli minulle kuin uusi ja virheetön, rakas. Noh erään kerran sitten alkoi öljyvalo välillä välkkymään. Ihan randomisti. Eräs tuttu autokorjaaja sanoi että todennäköisesti kysymyksessä on öljykello. Minä tietty olin huolissani minulle rakkaasta autostani ja päätin viedä Hondan paikalliseen merkkihuoltoon kaiken varmuuden vuoksi joka oli Mercedes/Honda huolto. Valtuutettu merkkihuolto. Sanoin heille heti ensimmäiseksi että katsokaa se öljykello. Luotin autoni siis "varmasti" ammattilaisten käsiin.

Sitten alkoi ongelmat. Ensiksikin auto sai seistä korjaamon pihalla aika kauan kunnes siihen koskettiin. Ja kun päivä oli ohi ja menin autoa hakemaan vastaus oli että vikaa ei löydetty. He eivät olleet kertomansa mukaan öljykelloa katsoneet vaan vaihtoivat öljysuodatinta mm. Piti siis auto viedä huomenna uudestaan.

Seuraavana päivänä he tutkivat autoa 5 tuntia tuloksetta.

Seuraavana päivänä he sanoivat että öljykello pitää vaihtaa. Tuotetta ei ole varastossa joten se pitää tilata.

Seuraavana päivänä vein autoni sinne ja ... öljykello tilattiin.

Seuraavana päivänä öljykello oli asennettu. Nyt tuli hintaa 480e. Öljykello 45e ja loput olivat vianetsintä hintaa... Saman tien kun lähdin pihasta kaskas moottorivalo syttyi. Eikun takas kysymään että mitäs te nyt rikoitte. Eivät suostuneet autoa heti katsomaan vaan piti tulla uudestaan, aivan oikein: seuraavana päivänä.

SEURAAVANA PÄIVÄNÄ sitten he tutkivat autoa ja kertoivat että nakutusanturi on hajonnut. Sanoin että no tekö sen sitten rikoitte ja vastaus oli että öljykello sijaitsee eri paikassa kuin nakutusanturi joten he eivät ole voineet sitä rikkoa. Hauska juttu että kuitenkin ovat monta tuntia vikaa etsineet autostani jolloin eivät varmasti ole olleet moottorin lähellä sörkkimässä. Nakutusanturi maksoi töineen 160e.

Eli sellanen kiva kokemus, sen jälkeen olen opetellut itse korjaamaan autoa ja kun taidot loppuu niin sitten kysytään kavereilta jotka työkseen autoja korjaavat. Merkkihuolto ei todellakaan tarkoita aina sitä että he olisivat ammattilaisia, he eivät tuntuneet tietävän mitään koko Hondasta. Niin teki mieli yöllä käydä ruuvaamassa se "valtuutettu honda merkkihuolto" kyltti sieltä pois koska eivät he mitään hondasta tienneet. Onneksi kyseinen firma meni konkurssiin tässä pari vuotta takasin. Mutta tällänen kokemus. 45e osa tuli maksamaan yhteensä 640e...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 669
Viestejä
4 538 361
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom