Jaetaan tähän nyt omat kokemukset autohuollosta. Itseäni ketuttaa tässä bisneksessä se, että pajoilla ei ole mitään takuuta työstä tai onnistumisesta, mutta laskuttaa voi aina silti tuntiperusteisesti.
Tässäpä kokemukseni:
Ostin vanhan S40 Volvon ja ensimmäiseksi huomaan, että ratti on hiukan vinossa ja ilmeisesti pyörän kulmissa klappia. No mikäs siinä, pikkujuttu, tilaan rengasliikkeeltä suuntauksen ja vien auton laitettavaksi. Parin tunnin päästä tulee puhelu, että taka-akseli on niin ruosteessa, että taka-aurausta ei voi säätää. No jääköön säätämättä. Tästä säätöyrityksestä kuitenkin laskutettiin työn hinta kahdelta akselilta.
Volvo S40 1998, vanha matolaatikko, vuotaa öljyä ja ei järkeä laittaa hirveästi rahaa kiinni. Kuitenkin ihan ok peli ja öljyvuoto pitäisi saada korjattua, jotta katsuri ei kitise. Pienellä taustatyöllä ja auton alla ryömimisellä omadiagnoosi, että vuoto johtuu tyyppiviasta, eli turbon öljyputki vuotaa lohkon päästä. Tiiviste hapertunut. Visiitti paikalliselle Volvoihin erikoistuneelle pajalle ja tilaus työlle, että vaihdetaan öljyt ja turbon tiivisteet. Auto on kaksi päivää korjaamolla ja sitten ilmoitus, että homma valmis. Hakiessa autoa ilmoittavat, että eivät tiedä mistä vuotaa öljyä, eikä turbon tiivisteitä vaihdettu. Uudet öljyt sentään laitettu, mutta laskussa veloitettu öljysuodattimesta, vaikka sen olin itse ostanut etukäteen ja antanut asennettavaksi, mutta tämä nyt oli muutamia euroja ja sivuseikka.
Seuraavaksi sitten katsastuksessa todetaan taas pikkujuttuja, kuten jarruletkua ja raidetangonpäätä, sekä sama öljyvuoto. Letkun ja raidetangonpään nyt vaihdoin itse, kun säästää sitten edes työkustannuksissa, mutta tällä kertaa tilaan nelipyöräsuuntauksen ja öljyvuodon korjaamisen eräältä valtakunnalliselta korjaamoketjulta. Auto päivän korjaamolla ja ilmoitus, että pyörät suunnattu, mutta öljyvuotoa ei korjattu (ei kerrottu miksi ei) ja kuulemma vuotaa nyt myös bensaa. No mikäpä siinä tietysti näistä voi sen pari sataa laskuttaa, ja minähän maksan. Sitten kotiin ja pihalla pelti auki. Imusarjan jakotukin ja paluubensaputken välinen letku hapertunut poikki. Uutta letkua kiinni ja homma siinä. On se vain kumma että autokorjaamo ei osaa yhtä letkua vaihtaa, mutta minä osaan, vaikka en ole automekaanikkoa nähnytkään.
Kyllä se niin on, että jos jotain haluaa tehtävän kunnolla - täytyy se tehdä itse. Tietysti merkkikorjaamoilla on varmaan eri meininkin, mutta se, että kannattaako sitä 1000€ autoa korjata tuhansilla euroilla on varmasti mielipidekysymys.