Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Joo, se on aivan varmaa, että et kauan niitä alimitoitettuja ohjeaikoja asiakkaille tarjoa, vaan niitä korotetaan reippaasti (kilpailutilanteen mukaan). Muuten et ko. hommaasi kauan hoida.
=> aivan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ohjeaikojen tarkoitus on nostaa asiakkaan maksamaa korvausta työstä sekä saada asentajat tekemään niitä hommia.

Mut aina voi sattua jotain kun noita huoltoja tehdään. Esim. joku pultti katkeaa tms. pasketta jonka korjaaminen kestää kauemmin kuin ohje-aika antaa myöden...

Myöskin sähköviat ovat pirullisia paikannettavia, varsinkin jos sattuu olemaan jotain haperoita piuhoja jossain johtosarjassa...
 
Mut aina voi sattua jotain kun noita huoltoja tehdään. Esim. joku pultti katkeaa tms. pasketta jonka korjaaminen kestää kauemmin kuin ohje-aika antaa myöden...
Joo, noi ohjeajat ovat kyllä sen verran yläkanttiin, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ne pitää sisällään tuonkin.

Myöskin sähköviat ovat pirullisia paikannettavia, varsinkin jos sattuu olemaan jotain haperoita piuhoja jossain johtosarjassa...
Yleensä noissa se aikakin on ohjeellinen (haperot johdot vanhoissa autoissa) ja/tai hinta-arvio selvästi yläkanttiin, että varmasti riittää.
Aika helposti päätyvät koko johtosarjan vaihtoon, vian etsimisen sijaan. Joskus se saattaa olla oikestikin se halvin tapa?
 
Joo, noi ohjeajat ovat kyllä sen verran yläkanttiin, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ne pitää sisällään tuonkin.


Yleensä noissa se aikakin on ohjeellinen (haperot johdot vanhoissa autoissa) ja/tai hinta-arvio selvästi yläkanttiin, että varmasti riittää.
Aika helposti päätyvät koko johtosarjan vaihtoon, vian etsimisen sijaan. Joskus se saattaa olla oikestikin se halvin tapa?

Yleensä johtosarja jos vaihdetaan, saa siihen vianetsintään kyllä helposti käyttää päivä tai jopa kaksi, puhutaan kuitenkin yleensä tuhannesta tai tuhansista euroista jopa. Mutta osaava sähkäri kyllä löytää muutamassa tunnissa vian yleensä.
 
Yleensä johtosarja jos vaihdetaan, saa siihen vianetsintään kyllä helposti käyttää päivä tai jopa kaksi, puhutaan kuitenkin yleensä tuhannesta tai tuhansista euroista jopa. Mutta osaava sähkäri kyllä löytää muutamassa tunnissa vian yleensä.
Joo nuo sähköviat voivat joskus olla hankaliakin. Nykyautoissa on vikakoodit, joilla usein pääsee jällille. Noissa tulee esiin se asentaja ammattitaito arvata vian syy.
Vaikeammaksi menee, jos vikaa on useammassa kohdassa. Ei aina niin helppoa arvata vian syytä.

Siinä sitten punnitset, missä kohtaa "pitää" vian etsiminen lopettaa ja siirtyä osien vaihtoon.
 
Joo nuo sähköviat voivat joskus olla hankaliakin. Nykyautoissa on vikakoodit, joilla usein pääsee jällille. Noissa tulee esiin se asentaja ammattitaito arvata vian syy.
Vaikeammaksi menee, jos vikaa on useammassa kohdassa. Ei aina niin helppoa arvata vian syytä.

Siinä sitten punnitset, missä kohtaa "pitää" vian etsiminen lopettaa ja siirtyä osien vaihtoon.

No yleensä huollossa aletaan sillä osien vaihdolla, jos ei se auta, niin sitten ehkä etsitään vikaa. Ja yleensä vaihdetut osat vielä jätetään paikalleen ja veloitetaan...
 
Lisätään vielä että mekaanikkojen TES:n mukaisesti lähes kaikilla asentajilla on suorituspalkkaus, joka pohjautuu suoraan ohjeaikoihin ja käytännössä pakottaa hinnoittelemaan hommat ohjeaikojen mukaan. Se on suoraan asentajan polkemista jos hommat hinnoitellaan jotenkin muuten...
Käytännössä nämäkään hommat ei ihan näin mustavalkoisesti mene, mutta idea tämä..

Riippuu ihan täysin työnantajasta, että onko suorituspalkkaus vai tuntipalkkaus. Käsityksen mukaan kuitenkin suurinosa yrityksistä käyttää suorituspalkkausta.

Joo, noi ohjeajat ovat kyllä sen verran yläkanttiin, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Kuinkas monta kertaa olet autoremppoja tehnyt, kun tunnut tietävän, että ohjeajat on yläkanttiin. No ei todellisuudessa kyllä useimmiten ole.
 
Joo, noi ohjeajat ovat kyllä sen verran yläkanttiin, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ne pitää sisällään tuonkin.
Sullahan kannattaa välittömästi laittaa oma paja pystyyn kun tunnut tietävän että ohjeajat on aina yläkanttiin. Sähän viet välittömästi oikeilla hinnoillasi leivän muilta kun sun pajalla saa aina merkittävösti edullisemmin ja nopeammin teetettyä homman kuin homman.

Kylläpä ne ohjeajat on pääsääntöisesti aika just mitoitettu normaalilla työtahdilla tekevälle asentajalle. Voihan niitä hommia tehdä juosten kustenkin, mutta yleensä kostautuu aika huolella.
Poikkeuksia ohjeajoissa toki on merkistä ja työstä riippuen ihan molempiin suuntiin.
 
Lähinnä PSAn ohjeajat menee metsään jossain simppeleissä hommissa, olikohan joku pikkupösö jonka raidetangonpään vaihdolle valmistaja ilmoitti jotain 3h ohjeaikaa. Veikkaan ettei kukaan ole ko. hommaa ikinä ohjeajan mukaisesti veloittanut tai maksanut...:D
Raidetangon pään vaihdon jälkeen pitäisi tehdä myös nelipyöräsuuntaus. Ranskalaisesta kun on kyse, niin tämä toimenpide oikein tehtynä voi vaatia alustan vetämisen alas viitekorkeuteen erillisillä työkaluilla. Takapään kulmien säätö niillä jumittuneilla epäkeskolätkillä voi myös ottaa hetken. Osa ohjeajoista voi siis pitää sisällään muutakin työtä ja antaa vähän osviittaa kuinka pitkä slotti sille asentajalle ja tallipaikalle kannattaa varata.
 
Lähinnä PSAn ohjeajat menee metsään jossain simppeleissä hommissa, olikohan joku pikkupösö jonka raidetangonpään vaihdolle valmistaja ilmoitti jotain 3h ohjeaikaa. Veikkaan ettei kukaan ole ko. hommaa ikinä ohjeajan mukaisesti veloittanut tai maksanut...:D

Kolme tuntia on ainakin 208:sin raidetankosarjan vaihdon ohjeaika ohjauskulmineen päivineen. Raidetangonpäiden vaihdolle on budjetoitu sensijaan 1,40.
 
Ohjeajat muistaakseni laskettu jotenkin siihen malliin, että parilla ensimmäisellä kerralla mennään ohjeajan yli. Kun kokemusta kyseisestä remontista kyseisen malliin karttuu, saattaa homma valmistua alle puolessa.
Sitten on tosiaan ne poikkeukset, kun jokin paikka on vaan jumissa. Valmistajat eivät yleensä ole ohjeajoissa ottaneet huomioon, että hullut suomalaiset painavat noilla vehkeillä 400tkm suolapaskassa. Parhaimmissa tapauksissa joku alustan pultti on saatava auki, jotta voidaan vaihtaa esim. katsastuksessa huonoksi todettu tukivarsi. Tällainen kun sattuu katkeamaan johonkin apurungon sisään, saattaa auton seuraava osoite olla purkaamolla.

Eräässä merkkihuollossa pätevä asentaja teki 3,6 tunnin ohjeajalla olevan määräaikaishuollon helposti alle kahteen. Kun tekee saman homman samanlaiseen autoon esimerkiksi sata kertaa, jää jokainen turha liike pois ja tietää tasan tarkkaan millä työkalulla missäkin työvaiheessa lähestytään autoa. Asiakkaalta veloitettiin pääsääntöisesti ohjeajan verran, vaikka auto ei välttämättä ollut hallissa kahtakaan tuntia. Saattaa tuntua kusetukselta, mutta todellisuudessa asiakas sai takaisin helvetin hyvin huolletun auton. Nyrkkipajan asentaja tuhraisi huoltoon sen 3,6 tuntia tai enemmän, eikä ehtisi siinä samassa tarkistamaan mallille tyypillisimpiä muita vikakohteita tai tekemään ilmenneitä lisätöitä saman päivän aikana.

On alalla kusettajiakin, ja paljon. On päteviä ja epäpäteviä. Näiden tunnistaminen ei vaan ole ihan helppoa. Myös pärstäkertoimella voi olla merkittävä vaikutus hintaan ja palveluun. Jos korjaamo tulee toimeen ja pärjää, ei sillä ole mitään tarvetta miellyttää hankalia asiakkaita. Tuhat tyytyväistä asiakasta ei paljoa välitä, jos kolme huonosti kohdeltua huutelee toreilla huonosta palvelusta ja kusettamisesta. Jos taas asiakaskuntaa ei ole valmiiksi olemassa, on korjaamon siedettävä enemmän paskaa ja nuoltava asiakkaan persettä. Kuinka sinä käyttäydyit, ennen kuin sait huonoa palvelua?
 
Kuinkas monta kertaa olet autoremppoja tehnyt, kun tunnut tietävän, että ohjeajat on yläkanttiin. No ei todellisuudessa kyllä useimmiten ole.
Valittavasti kokemusta aika paljon. Tottakai ne on yläkanttiin, ihan liiketaloudelliset seikat sen vaativat kuten jo aiemmin totesin. Toki (vähäisiä) poikkeuksiakin on, mutta bisnes ei kannata, jos voittoa ei tule, tiedät varmaan sen itsekin. Siinä on eroja millaista katetta mikin firma haluaa/saa.
 
Valittavasti kokemusta aika paljon. Tottakai ne on yläkanttiin, ihan liiketaloudelliset seikat sen vaativat kuten jo aiemmin totesin. Toki (vähäisiä) poikkeuksiakin on, mutta bisnes ei kannata, jos voittoa ei tule, tiedät varmaan sen itsekin. Siinä on eroja millaista katetta mikin firma haluaa/saa.
No ei todellakaan ole useimmiten yläkanttiin laskettu. Ja sitä paitsi aika usein tapahtuu että autonvalmistaja muuttaa ohjeaikaa, kun huomataankin että hommaan ei menekkään sitä mitä on alunperin laskettu. Näin varsinkin takuu- ja kampanjatöiden kanssa tapahtuu aika usein.
 
2 ETUJARRULEVYN JA PALAN I & A 122241MUA <-ei tuostakaan oikein selvää saa :-(
JARRULEVY 16....
JARRUPINNOITESARJA18....
Kaikille hinta erikseen, ovat vaan niin isot, että oletin asennuksen sisältyvän hintaa, mutta toi eka saattaa tarkoittaa asennusta ja sen perusteella vois arvata JARRUPINNOITESARJA18....
tarkoittavan jarrupalasarjaa.

2 kertaa etujarrulevyn ja palan irroitus ja asennus, eli palojen ja levyjen vaihto kuten vähän aavistitkin.
Jarrulevyt.
Jarrupalat.

Hyvää keskustelua myös ohjeajoista ja niiden käytöstä. Kyllähän se laskutus pitää tapahtua noissa bulkkihommissa ohjeajan mukaan, eihän siinä olisi mitään järkeä, että nopeammin (luotettavasti) tekevä kaveri tekisi firmalle/itselleen vähemmän rahaa kuin saman homman hitaammin tekevä asentaja. Laskutus toki sitten vianhakuhommissa ihan käytetyn ajan mukaan.
 
Valittavasti kokemusta aika paljon. Tottakai ne on yläkanttiin, ihan liiketaloudelliset seikat sen vaativat kuten jo aiemmin totesin. Toki (vähäisiä) poikkeuksiakin on, mutta bisnes ei kannata, jos voittoa ei tule, tiedät varmaan sen itsekin. Siinä on eroja millaista katetta mikin firma haluaa/saa.
No eipä se valtaisa kokemus ainakaan näissä puheissa näy. Tai no, just sen verran näkyy että kerran pari on onnistuneesti vaihdettu jarrupalaa ja koiranluuta pihalla omasta kellosta tiiraten ja päätelty korjaamojen kusettavan huomaamatta että kellokin pysähtyi vartti aloituksesta...

Eiköhän ne korjaamon liiketaloudelliset seikat ole huomioitu ihan tuntitaksassa, eikä ohjeaikoihin luottaen. Helvetin huonoa bisnestä, jos koko homma olisi budjetoitu sen varaan, ettei mikään vastusta ja kaikki hommat menee aina ohjeaikoja nopeammin.

Alkaa jo ihan oikeasti mietityttää onko koko ketju vuoden paras trollaus...:D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän niitä on huoltoja ja "huoltoja", varsinkin kun vertaa sitä henkilökuntaa.

Kerron omasta elämästä esimerkin "nykyajan" korjaamotoiminnasta:

Omistamani auto oli tuolloin neliveto Audi a4, ajettu reilut 130tkm ja auto alkoi tyhjäkäynnillä vaeltamaan ja kone ei muutenkaan käynyt kunnolla.Noh, auto espoon veholle tsekkaukseen, arvioitu aika 1pv. jolloin piti selvitä suunnilleen mikä vaivaa.Epäilyksenä tietysti sähkömoottoori joka ohjaa kaasuläppää, tämän nyt itsekin veikkasin syyksi.Luvattiin ilmoittaa saman päivän aikana kun vein auton aamulla veholle ennentöihin lähtöä, ei kuulunut mitään...seuraavana päivänä menin itse veholle töitten jälkeen kysymään mikä on tilanne, auto oli hallissa kaiikki sähköletkut kiinni ja amisjantteri selitti kun testerissä kaikki toimii eli vikaa ei vaan löydy.

Meni sitten kolmannelle päivälle kun soittivat että auto on valmis, menin hakemaan audin ja maksoin järkyttävän summan rahaaa, yksi anturi oli kuulemma paskana mutta nyt toimii auto, lasku oli melkein 400€, anturin osuus 60€ loput ilmeisesti vedetty jostain tuntien keskiarvosta sillä audihan oli seissyt 2 kokonaista päivää korjaamolla.

Lähdin veholta ja ensimmäisissä valoissa alkoi sama kaasun pumppaus ja sama viat miksi aikaisemmin sen huoltoon vein...

Ei kun takaisin ja voimasanoja ladellen avaimet tiskille etä ei ole kunnossa.

Jäi sitten audi taas päiväksi kunnes sitten 3 vuorokauden jälkeen soittivat että auto korjattu.
Hakiessa sain vastaani sellaisen eläkeiässä olevan entisen mekaanikon joka oli jo varaston puolella hommissa...oli kahvitauolla mennyt katsomaan audia kun mekaanikot olivat sadatelleet miten vikaa ei löydy...
Vanhan liiton mekaanikko meni omien sanojensa mukaan kahvikuppi kädessä auton luo, repi testerit vittuun löi auton käyntiin ja perinteisiä työtaitoja käyttäen löysi vian muutamassa hetkessä.

Autossa ollut virranjakaja sokö ja siinä oli valuvika, se reilut 130tkm tuolla osalla ja kipinä löi jakajasta moottoriin...jakajaa kun katsoi valoa vasten niin alareunasta paistoi päivä läpi ja kannessa oli pienen pieni halkeama.

Tämän jälkeen alkoi se sota kun kyseenalaistin 400€ laskun, jos ammattiataitoinen vanhan liiton mies löysi minuuteissa vian niin miksi ihmeessä minun pitää maksaa idioottien ajantuhlauksesta kun vielä vaihtoivat turhia osia ja laskuttavat 360€ työstä missä eivät edes löytäneet itse vikaa?

työnjohtaja ja "vanhanliiton" mekaanikko ymmärsivät yskän ja lasku mitätöitiin, maskoin kuitenkin mielihyvin sen reilut 150€ minkä sovimme työn ja varaosan lei jakajankannen hinnaksi.
 
Itsellä vähän vastaava setti. Entinen kulkineeni, -95 Golf VR6 lakkasi käynnistymästä. Tätä ennen oireili satunnaisesti siten, että kävi 4-6 sylinterillä. Paikalliseen hyvässä maineessa olevaan autosähkö-korjaamoon vein sitten sen. 2-3 pvää tais olla siellä, kun soittivat että pari vikaa löyty, mut ei siihen huonosti käymiseen löytynyt vikaa, joskin starttaa nyt joka kerta ku avaimesta kääntää. Eli, olivat korjanneet pienen alipainevuodon sekä kampiakselin-asennontunnistimen maadoitusvian, hinta 400€. Auto meni sitten veljelleni myöhemmin, samassa kunnossa. Broidi oli googletellut aikansa ja meinannut, et vika vois olla jossakin kolmesta puolasta. Isäni, silloin jotain 60v, oli sitten mittaillut puolia sähkömittarilla ja todennut, et yks puolista antaa paljon isompaa vastusta ku muut -> uus puolasetti ja siitä lähti toimimaan....
 
No eipä se valtaisa kokemus ainakaan näissä puheissa näy. Tai no, just sen verran näkyy että kerran pari on onnistuneesti vaihdettu jarrupalaa ja koiranluuta pihalla omasta kellosta tiiraten ja päätelty korjaamojen kusettavan huomaamatta että kellokin pysähtyi vartti aloituksesta...
En ymmärrä mitä sinä tällaisista vastauksista itsellesi saat?
Eiköhän ne korjaamon liiketaloudelliset seikat ole huomioitu ihan tuntitaksassa, eikä ohjeaikoihin luottaen. Helvetin huonoa bisnestä, jos koko homma olisi budjetoitu sen varaan, ettei mikään vastusta ja kaikki hommat menee aina ohjeaikoja nopeammin.
Täällä on jo monta kertaa muidenkin suusta todettu, että ohjeajat ovat väljät, eikä "ylijäävää" aikaa palauteta asiakkaalle vaan jätetään katteeksi/ epäonnisten töiden paikkaukseen. Todellinen kokonaiskate siten vaihtelee tapauskohtaisesti.

itse olen huomannut, että samasta työstä joutuu maksamaan erisuuren määrän riippuen missä firmassa autoaan huollattaa. =>Toiset tyytyvät pienenpään katteeseen tai heillä on työteliäämmän ammattitaitoiset asentajat, tai pienenmät yleiskulut.
 
Näitä autokorjaamo ja -maalaamo juttuja kun lukee, niin voisi luulla kaikkien olevan vähintään miljonäärejä. Töitä on jonoksi asti, hinnat törkeitä ja katteet on huimia. Kaiken lisäksi työn jälki on järestään ala-arvoista.
Ei muuta kun pulju pystyyn, pari työkokeilijaa vaihtamaan sattumanvaraisesti osia ja istumaan miljoonien päälle.
 
Mä en ymmärrä mikä tuossa ohjeajan mukaan laskutettavassa tavassa on pielessä?
Asiakas tietää tarkalleen työn hinnan ja jos hinta ei miellytä, niin vie sen romunsa johonkin muualle tai tekee itse.
 
Täällä on jo monta kertaa muidenkin suusta todettu, että ohjeajat ovat väljät, eikä "ylijäävää" aikaa palauteta asiakkaalle vaan jätetään katteeksi/ epäonnisten töiden paikkaukseen. Todellinen kokonaiskate siten vaihtelee tapauskohtaisesti.

itse olen huomannut, että samasta työstä joutuu maksamaan erisuuren määrän riippuen missä firmassa autoaan huollattaa. =>Toiset tyytyvät pienenpään katteeseen tai heillä on työteliäämmän ammattitaitoiset asentajat, tai pienenmät yleiskulut.
Täällä on vielä useammin myös todettu ohjeaikojen olevan aika hyvin mitoitettuja, ja noista kommenteista sentään näkyy että niitä autoja on joskus saatettu ihan työkseenkin ropata.

Tuliko isonakin yllätyksenä että hinta saattaa olla eri firmassa eri? Voiskohan hintaero muodostua jostain aivan muusta kuin eri työajoista, esim tuntihinnasta?
On se perkele kun jauhelihakin on lidlissä halvempaa kuin prismassa, vaikka kehtaavat ihan julkisesti halpuutusta mainostaa...ei terve sun kanssas.

Kai säkin olisit sitten tyytyväinen jos seuraavalla kerralla hintaa tiedustellessasi ilmoitetaan hinnan olevan jotain 100-500€ väliltä riippuen vähän säästä, asentajan krapulatilasta ja pulttien ruosteen määrästä suhteessa muttereihin?
 
Asiaton käytös
Vai varastomiehet käy korjaamassa autoja joutessaan, mitähän vielä :D
meksu mikä oli jo elämänsä ehtoolla ja siirretty pois"ykkösrivistä" eli normi settiä kun olet firman miehiä ja tulee vuodet täyteen, pois vittupäähommista helppoon liksaan, tässä tapauksessa oli "varaosavastaava"

oliko muuta? muistan vielä keskustelun ko. meksun kanssa, oli jo tuolloin +65v ja vittuili aika suoraan mun laskusta että näin se menee kun tekijät häviää...

joten imasepa letkua.turhaan auot päätäs saatanan vajakki.
 
Oli aikas uskomatonta kun isovanhempani veivät toyotansa huoltoon niin siellä tehtiin ylimääräisenä työnä ilmansuodattimen vaihto kun siellä oli kuulemma linnunpesä :D Kaatoivat myös lasinpesuneste säiliön täyteen, vaikka se oli ennestään 97% täynnä ja veloittivat siitä. Jokin Toyotan 190 000 km määräaikaishuolto oli kyseessä.
 
Oli aikas uskomatonta kun isovanhempani veivät toyotansa huoltoon niin siellä tehtiin ylimääräisenä työnä ilmansuodattimen vaihto kun siellä oli kuulemma linnunpesä :D Kaatoivat myös lasinpesuneste säiliön täyteen, vaikka se oli ennestään 97% täynnä ja veloittivat siitä. Jokin Toyotan 190 000 km määräaikaishuolto oli kyseessä.

Jaa.. silloin kun isälläni oli Toyota (viime vuosikymmenellä), monta vuotta, ei merkin huollossa koskaan kusetettu. Huollotkin olivat edullisia ja mitään ylläreitä ei tapahtunut. Toisinaan olivat vielä bonuksena pesseet auton painepesurilla.
Ehkä kävi vain tuuri(?)

Samaa ei voi sanoa Volkswagenista. :|
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ihmetyttää miten saavat merkkihuollossa perus öljynvaihtohuoltoon kulumaan 2 tuntia. Kun siihen ei oikeasti kuulu muuta kuin se öljyn ja suodattimen vaihto ja joitain tarkistuksia. Vai onko tässäkin niin, että työhön menee se 45min ja lopun aikaa seisotetaan autoa, asiakkaan odottaessa, että voidaan jotenkin perustella se vajaa 300€ lasku?
 
Kun siihen ei oikeasti kuulu muuta kuin se öljyn ja suodattimen vaihto ja joitain tarkistuksia.
Kerrotko tarkalleen auton mallin ja mistä huollosta on kyse(ikä, kilometrit)? Katsellaan mielenkiinnosta mitä nuo "jotkut tarkistukset" ovat sen kohdalla.

Öljynvaihtohan ei ole huolto, se on öljynvaihto. Monessa paikassa viljellään myös sanaa vuosihuolto. Sitäkään en muista nähneeni missään virallisissa huolto-ohjelmissa.
 
Aikanaan vein juuri ostamani Preluden Veholle venttiilivälysten säätöön, kun ajattelin sinisilmäisesti silloin että sieltä saa ammattitaitoista apua. Olinpas hölmö. Sanoin että mitään sen enempää huoltoa ei tehdä, vaan säädetään ne venttiilivälykset ja voivat tarkistaa muuten auton jos on jotain huomautettavaa. Venakopan tiivisteen pyysin vaihtamaan samalla, se kun vuosi öljyä.

Sain auton takaisin kullasta valettujen uusien tulppien kera, uusilla jarrunesteillä ja öljyillä, 600e laskun ja huoltopaperissa luki ettei "venttiilivälyksiä tarvitse säätää moottoriin jossa on hydrauliset nostimet." VMP. Se YKSI asia jonka takia sinne mentiin eikä huoltoäijä edes tiedä millaista autoa huoltaa. Laskuun tehtiin tuntuva alennus sillä sekunnilla. Lopulta tein itse pienen opiskelun jälkeen säädöt kyseiseen koneeseen, eikä ollut vaikeaa.
 
Kyllä ne on säädettävät melkein jokaisessa Hondan koneessa. Sanon melkein kun joku kuitenkin kaivaa jonkun Legendin V6-koneen jostain tms. Se ettei asiaa tiedetä tai ymmärretä merkkihuollossa oli se pointti tässä. Sen lisäksi tehtiin kaikkea muuta kuin mitä pyydettiin.
 
Kyllä ne on säädettävät melkein jokaisessa Hondan koneessa. Sanon melkein kun joku kuitenkin kaivaa jonkun Legendin V6-koneen jostain tms. Se ettei asiaa tiedetä tai ymmärretä merkkihuollossa oli se pointti tässä. Sen lisäksi tehtiin kaikkea muuta kuin mitä pyydettiin.

Ainakin vielä edelliskoppaisessa Civikissäkin oli venttilinvälysten säätö ihan huolto-ohjelmassakin. Mutta toisaalta kyllä yllätä, kun Vehosta on puhe.
 
Aikanaan vein juuri ostamani Preluden Veholle venttiilivälysten säätöön, kun ajattelin sinisilmäisesti silloin että sieltä saa ammattitaitoista apua. Olinpas hölmö. Sanoin että mitään sen enempää huoltoa ei tehdä, vaan säädetään ne venttiilivälykset ja voivat tarkistaa muuten auton jos on jotain huomautettavaa. Venakopan tiivisteen pyysin vaihtamaan samalla, se kun vuosi öljyä.

Sain auton takaisin kullasta valettujen uusien tulppien kera, uusilla jarrunesteillä ja öljyillä, 600e laskun ja huoltopaperissa luki ettei "venttiilivälyksiä tarvitse säätää moottoriin jossa on hydrauliset nostimet." VMP. Se YKSI asia jonka takia sinne mentiin eikä huoltoäijä edes tiedä millaista autoa huoltaa. Laskuun tehtiin tuntuva alennus sillä sekunnilla. Lopulta tein itse pienen opiskelun jälkeen säädöt kyseiseen koneeseen, eikä ollut vaikeaa.

Tavallaan tuo on helppo tilanne. Sä olet tilannut venttiilien säädön, ja venttiilejä ei ole säädetty. Voit poimia avaimet ja kiittää. Jos sä et ole tuonut autoa huoltoon, vaan nimenomaan venttiilien säätöön, ei veholla ole mitään perusteita laskuttaa mistään muusta kuin siitä venttiilien säädöstä.

Se on eri asia jos auton vie "huoltoon". Jostain kyllä löytyy jokin huolto-ohjepaperi jonka mukaan huolto tehdään, ja siellä on lueteltu varmuuden vuoksi kaikennäköisiä lisätöitä, joihin voivat vedota, mutta venttiilien säätö on yksinkertainen tilaus.
 
Ainoan kerran kun olen autoa joutunut käyttäämään korjattavana, oli vian nähnyt suoraan vikakoodista, mutta silti Veho yritti laskuttaa ylimääräisestä vianetsinnästä. Perusteena tälle oli, että vikakoodin näyttämä ongelma, happianturin vikaantuminen, oli muka niin harvinaista, ettei se voinut olla oikea vika. Olivat sitten anturin mittaamisen sijaan seuranneet jotain huolto-softasta tulostettuja vianetsintäkaavioita, ja lopputuloksena mitään muuta vikaa ei löytynyt. Tästä yrittivät laskuttaa kahden tunnin selvittelystä 100 euroa ja anturin vaihto olisi kustantanut vielä 300 e. Maksoin lopulta vikakoodien lukemisesta 20 e ja sanoin näkemiin.

Vein sitten auton johonkin nyrkkipajalle, joka lupasi tehdä vaihdon korkeintaan satasella. Joutuivat hakemaan varaosan jostain, joten jätin auton aamulla ja kävin hakemassa illalla. Mitsubishiin kuulemma piti välttämättä ottaa joku erikoisspesiaali anturi, jolla oli hintaa melkein 90 euroa. Korjauksen hinta oli kuitenkin se mitä sovittiin.
 
Ainoan kerran kun olen autoa joutunut käyttäämään korjattavana, oli vian nähnyt suoraan vikakoodista, mutta silti Veho yritti laskuttaa ylimääräisestä vianetsinnästä. Perusteena tälle oli, että vikakoodin näyttämä ongelma, happianturin vikaantuminen, oli muka niin harvinaista, ettei se voinut olla oikea vika. Olivat sitten anturin mittaamisen sijaan seuranneet jotain huolto-softasta tulostettuja vianetsintäkaavioita, ja lopputuloksena mitään muuta vikaa ei löytynyt. Tästä yrittivät laskuttaa kahden tunnin selvittelystä 100 euroa ja anturin vaihto olisi kustantanut vielä 300 e. Maksoin lopulta vikakoodien lukemisesta 20 e ja sanoin näkemiin.

Vein sitten auton johonkin nyrkkipajalle, joka lupasi tehdä vaihdon korkeintaan satasella. Joutuivat hakemaan varaosan jostain, joten jätin auton aamulla ja kävin hakemassa illalla. Mitsubishiin kuulemma piti välttämättä ottaa joku erikoisspesiaali anturi, jolla oli hintaa melkein 90 euroa. Korjauksen hinta oli kuitenkin se mitä sovittiin.

Ihan voin kokemuksesta sanoa, että vikakoodi ei todellaankaan tarkoita vika on tässä. Se kertoo vaan oireen. Happianturin vikakoodia voi moni muukin asia aiheuttaa kun viallinen happianturi. Tosin en kyllä tiedä miten olivat testaukseen kaksi tuntia saaneet menemään.. Yleensä kannattaa laittaa vaan tunnetun valmistajan antureita, ne halvimmat kiinan kikkareet kun ei monesti toimi tai sitten toimivat vain hetken.
 
Ihan voin kokemuksesta sanoa, että vikakoodi ei todellaankaan tarkoita vika on tässä. Se kertoo vaan oireen. Happianturin vikakoodia voi moni muukin asia aiheuttaa kun viallinen happianturi. Tosin en kyllä tiedä miten olivat testaukseen kaksi tuntia saaneet menemään.. Yleensä kannattaa laittaa vaan tunnetun valmistajan antureita, ne halvimmat kiinan kikkareet kun ei monesti toimi tai sitten toimivat vain hetken.

No sitähän nuo merkkiliikkeiden vianetsinnät ja korjaukset monesti ovat, eli vaihdetaan osia kunnes vika korjaantuu, kun ei se vikakoodi kerro välttämättä kaikkea. Ja aasiakas maksaa :)
 
No sitähän nuo merkkiliikkeiden vianetsinnät ja korjaukset monesti ovat, eli vaihdetaan osia kunnes vika korjaantuu, kun ei se vikakoodi kerro välttämättä kaikkea. Ja aasiakas maksaa :)

Näin se nykyisin menee todella monella korjaamolla, ei pelkästään siellä merkkiliikkeessä. Aloitetaan heti osaruletti kun vikakoodit on luettu. Toki osaavia korjaamojakin löytyy, mutta sellaisen löytäminen ei ole välttämättä helppoa.
 
Näin se nykyisin menee todella monella korjaamolla, ei pelkästään siellä merkkiliikkeessä. Aloitetaan heti osaruletti kun vikakoodit on luettu. Toki osaavia korjaamojakin löytyy, mutta sellaisen löytäminen ei ole välttämättä helppoa.
Ja sitten kun sellaiseen menee ja laskussa lukee vianhaku ja korjaus 3h ja osa 8e, niin nousee hirveä huuto ja mekastus, kun 8e osaa on vaihdettu 3 tuntia.
 
Ja sitten kun sellaiseen menee ja laskussa lukee vianhaku ja korjaus 3h ja osa 8e, niin nousee hirveä huuto ja mekastus, kun 8e osaa on vaihdettu 3 tuntia.

Tai pahimmassa tapauksessa aasiakas maksaa ne kaikki osat jotka sinne on vaihdettu vianetsinnän yhteydessä...
 
Olen jo varmaan kerran tämän stoorin tälle foorumille postannut, mutta postaan nyt kerran vielä.

Elikkä, ajelin kuorma-autoa työkseni joitain vuosia sitten. Alla oli 2008vm MAN -kuorma-auto 24 tonninen. Ensimmäinen ja eniten korjaamokertoja vienyt vika oli sellainen, et välillä vaan jäi kytkin pohjaan. Ei pystynyt vaihtamaan vaihteita lainkaan, ei vaihdekepin napista tai jalkapolkimesta. Raskoneella käytettiin varmaan kymmenen kertaa, eikä vikaa saatu korjattua, laskua tuhansia euroja. Kerran sitten em. vika sattui kehäkolmosella vantaan puolella, soitin pomolle ja pienen keskustelun jälkeen todettiin, et ajetaan vantaan pehyconille jahka vehkeet liikkuu taas. Siellä sitten tiskille ja vikaa kertomaan. Sanoivat, et kaikki huoltomiehet on nyt varattuja, mut he koittaa saada jonkun tsekkaa vikaa mahdollisimman nopeasti.

No ei siinä, odottelemaan auton hyttiin sitten, netflix pyörimään jne.

10 min päästä tuli ukko viittomaan että auto halliin. Siellä sitten montun päälle ja sellanen n. vähän reilu parikymppinen jantteri hyppää hyttiin, tökkää läppärin kiinni ja alkaa vatkaamaan vaihteita eestaas. Meni pari minuuttia ku se tuijotteli läppärin näyttöä ja vatkas vaihdekeppiä ja polki kytkintä, jonka jälkee totes, et hän menee tonne auton alle tsekkailee, polje kytkintä ku hän huutaa. Asia kunnossa sanoin... epäilevänä kuitenkin.

No, lopputulos oli se, että vaihdelaatikon päässä olevan kytkinanturin johto oli läpeensä hapettunut. Tää nuori sähkäri vaihtoi sen ja sen jälkeen kaikki on toiminut. Lasku oli 110e firmalle ja aikaa meni alle tunti...

Sitten toinen esimerkki.

Samaisesta MANista jäi hanttarin puolen ikkuna auki, eikä mistään napista sitä saanut nostettua. Eikun Raskoneelle taas turkuun huoltoon.

Siellä sitten huolto-ukko avas ovipahvin, otti nostimen moottorin pois, haki uuden vain todetakseen, ettei ikkuna toimi edelleenkään. Haki sitten uuden nappimoduulin varastosta, vaihtoi ja kippaskappas, ikkuna alkoi toimia kuten pitää. Em. toimintaan meni n. tunti jossa oli välissä kahvitauko n. 20 min.

Tämän nappimoduulin vaihdon jälkeen kun todettiin, et vika oli siinä, nii tää huolto-ukkeli kehtas kysyä, et kai me se nostinmoottori jätetään paikalleen ku hän sen kerran jo vaihto?? No ei VITTU todellakaan jätetä mitään 250 euron moottoria sinne ku se alkuperäinenkin oli ehjä!.. Oli melko hapanta naamaa jätkällä ku vaihteli sen pois...
 
Ja sitten kun sellaiseen menee ja laskussa lukee vianhaku ja korjaus 3h ja osa 8e, niin nousee hirveä huuto ja mekastus, kun 8e osaa on vaihdettu 3 tuntia.

Hyvin mahdollinen tilanne. Jos sieltä on vaikka piuha poikki, niin sen korjaaminen paljoa maksa. Etsiminen voi kestää, jos mitään suuntaa etsinnälle ei saa esim. vikakoodeista. Täälläkin seisoi yksi audi laakkosella 3vko kun eivät saaneet sitä käymään. Toisella pajalla kun osattiin vika diagnosoida, niin vika löytyi johtosarjasta. Itse korjaus ei ollut kallis, mutta aikaa sen paikallistamiseen meni, joten vian etsintä maksoi.

Olen jo varmaan kerran tämän stoorin tälle foorumille postannut, mutta postaan nyt kerran vielä.

Elikkä, ajelin kuorma-autoa työkseni joitain vuosia sitten. Alla oli 2008vm MAN -kuorma-auto 24 tonninen. Ensimmäinen ja eniten korjaamokertoja vienyt vika oli sellainen, et välillä vaan jäi kytkin pohjaan. Ei pystynyt vaihtamaan vaihteita lainkaan, ei vaihdekepin napista tai jalkapolkimesta. Raskoneella käytettiin varmaan kymmenen kertaa, eikä vikaa saatu korjattua, laskua tuhansia euroja. Kerran sitten em. vika sattui kehäkolmosella vantaan puolella, soitin pomolle ja pienen keskustelun jälkeen todettiin, et ajetaan vantaan pehyconille jahka vehkeet liikkuu taas. Siellä sitten tiskille ja vikaa kertomaan. Sanoivat, et kaikki huoltomiehet on nyt varattuja, mut he koittaa saada jonkun tsekkaa vikaa mahdollisimman nopeasti.

No ei siinä, odottelemaan auton hyttiin sitten, netflix pyörimään jne.

10 min päästä tuli ukko viittomaan että auto halliin. Siellä sitten montun päälle ja sellanen n. vähän reilu parikymppinen jantteri hyppää hyttiin, tökkää läppärin kiinni ja alkaa vatkaamaan vaihteita eestaas. Meni pari minuuttia ku se tuijotteli läppärin näyttöä ja vatkas vaihdekeppiä ja polki kytkintä, jonka jälkee totes, et hän menee tonne auton alle tsekkailee, polje kytkintä ku hän huutaa. Asia kunnossa sanoin... epäilevänä kuitenkin.

No, lopputulos oli se, että vaihdelaatikon päässä olevan kytkinanturin johto oli läpeensä hapettunut. Tää nuori sähkäri vaihtoi sen ja sen jälkeen kaikki on toiminut. Lasku oli 110e firmalle ja aikaa meni alle tunti...

Sitten toinen esimerkki.

Samaisesta MANista jäi hanttarin puolen ikkuna auki, eikä mistään napista sitä saanut nostettua. Eikun Raskoneelle taas turkuun huoltoon.

Siellä sitten huolto-ukko avas ovipahvin, otti nostimen moottorin pois, haki uuden vain todetakseen, ettei ikkuna toimi edelleenkään. Haki sitten uuden nappimoduulin varastosta, vaihtoi ja kippaskappas, ikkuna alkoi toimia kuten pitää. Em. toimintaan meni n. tunti jossa oli välissä kahvitauko n. 20 min.

Tämän nappimoduulin vaihdon jälkeen kun todettiin, et vika oli siinä, nii tää huolto-ukkeli kehtas kysyä, et kai me se nostinmoottori jätetään paikalleen ku hän sen kerran jo vaihto?? No ei VITTU todellakaan jätetä mitään 250 euron moottoria sinne ku se alkuperäinenkin oli ehjä!.. Oli melko hapanta naamaa jätkällä ku vaihteli sen pois...

Tätä se valitettavasti on monilla korjaamoilla. Vikaa ei osata diagnosoida. Osia kyllä osataan vaihtaa. Ihan oikein ettei aleta maksamaan niistä turhaan vaihdetuista osista. Tämän kun tekisi moni muukin asiakas, niin alkaisi asenteet ehkä vähän muuttumaan korjaamoilla. Kyllä se vika pitää diagnosoida ennen osan vaihtoa. Esim. tuon ikkuna casen diagnosointii ei olisi pitkään mennyt.
 
Hyvin mahdollinen tilanne. Jos sieltä on vaikka piuha poikki, niin sen korjaaminen paljoa maksa. Etsiminen voi kestää, jos mitään suuntaa etsinnälle ei saa esim. vikakoodeista. Täälläkin seisoi yksi audi laakkosella 3vko kun eivät saaneet sitä käymään. Toisella pajalla kun osattiin vika diagnosoida, niin vika löytyi johtosarjasta. Itse korjaus ei ollut kallis, mutta aikaa sen paikallistamiseen meni, joten vian etsintä maksoi.



Tätä se valitettavasti on monilla korjaamoilla. Vikaa ei osata diagnosoida. Osia kyllä osataan vaihtaa. Ihan oikein ettei aleta maksamaan niistä turhaan vaihdetuista osista. Tämän kun tekisi moni muukin asiakas, niin alkaisi asenteet ehkä vähän muuttumaan korjaamoilla. Kyllä se vika pitää diagnosoida ennen osan vaihtoa. Esim. tuon ikkuna casen diagnosointii ei olisi pitkään mennyt.


Ei osata, tai ei haluta. Selkeä trendi on se, et lähdetään vaihtamaan osaa joka on kallein, jossei sillä korjaannu, niin sitten siitä ketjua alaspäin. Itse ainakin eliminoin ensimmäiseksi helpoimmat ja halvimmat viat. Jossei niillä ala toimii, niin sitten vasta anturien yms. kimppuun...
 
Ihan voin kokemuksesta sanoa, että vikakoodi ei todellaankaan tarkoita vika on tässä. Se kertoo vaan oireen. Happianturin vikakoodia voi moni muukin asia aiheuttaa kun viallinen happianturi. Tosin en kyllä tiedä miten olivat testaukseen kaksi tuntia saaneet menemään.. Yleensä kannattaa laittaa vaan tunnetun valmistajan antureita, ne halvimmat kiinan kikkareet kun ei monesti toimi tai sitten toimivat vain hetken.
Totta kai, mutta se vian etsimisen voisi aloittaa sieltä mihin vikakoodi ohjaa ja aloittaa suurisuuntaisemman sherlokoinnin vasta sitten, jos helpoin syyllinen ei osunutkaan oikeaan.

Niin ja se nyrkkipaja kyllä laittoi alkuperäisosan. Kesti ainakin niin pitkään kuin autoa vielö pidin, eli 5 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän yllä käytyyn osienvaihto rumbaan sen verran kommenttia, että vaikka se nyt hyvin pitkälti riippuu itse korjaamosta/mekaanikosta, niin joskus sitä turhaakin osanvaihtoa on vaan harrastettava.

Jotkin viat vaan voi olla niin veemäisiä, ettei käytännössä jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin eliminoida mahdollisia vikapaikkoja. Tällöin yleensä lähdetään siitä todennäköisimmästä syyllisestä eikä suinkaan kalleimmasta, vaikka toki silloinkin kyseessä on usein vain valistunut arvaus.

Korjaamoiden asiakkailla on joskus suunnattoman vaikea ymmärtää ettei se korjaamonkaan väki mistään kristallipallosta näe tarkkaan mikä mitäkin autoa kulloinkin vaivaa. Vikakoodit on uudemmissakin autoissa vain suuntaa antavia ja vaatii kokemusta/tietotaitoa tulkita oikein.
Joskus taas sattuu eteen sellaisia tapauksia ettei edes se auton suunnittelija pysty kertomaan missä vika, näiden kanssa on vaan elettävä.

Nämä vain omia ajatuksia, ymmärrän täysin jos tuossa aiemmin mainitulla firmallakin ei ole oikein osunut...:D
 
Tähän yllä käytyyn osienvaihto rumbaan sen verran kommenttia, että vaikka se nyt hyvin pitkälti riippuu itse korjaamosta/mekaanikosta, niin joskus sitä turhaakin osanvaihtoa on vaan harrastettava.

Jotkin viat vaan voi olla niin veemäisiä, ettei käytännössä jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin eliminoida mahdollisia vikapaikkoja. Tällöin yleensä lähdetään siitä todennäköisimmästä syyllisestä eikä suinkaan kalleimmasta, vaikka toki silloinkin kyseessä on usein vain valistunut arvaus.

Korjaamoiden asiakkailla on joskus suunnattoman vaikea ymmärtää ettei se korjaamonkaan väki mistään kristallipallosta näe tarkkaan mikä mitäkin autoa kulloinkin vaivaa. Vikakoodit on uudemmissakin autoissa vain suuntaa antavia ja vaatii kokemusta/tietotaitoa tulkita oikein.
Joskus taas sattuu eteen sellaisia tapauksia ettei edes se auton suunnittelija pysty kertomaan missä vika, näiden kanssa on vaan elettävä.

Nämä vain omia ajatuksia, ymmärrän täysin jos tuossa aiemmin mainitulla firmallakin ei ole oikein osunut...:D

Mitä sä nyt oikein selität? Mitä vikoja muka ei pysty testaamaan? On kyllä todella harvinaisia vikoja, joita ei pysty diagnosoimaan. Voit varmaan kertoa muutoman esimerkin, joita ei muka pysty testaamaan? Se, ettei esim merkkihuollossa pystytä selvittämään vikaa ei ole mikään uutinen. Itsekin selvittänyt useita tapauksia, jotka on olleet liian hankalia laakkoselle.. Kannattaa vilkaista vaikka youtube:sta, miten ne ihmeellisetkin viat selvitetään ilman osarulettia. Pari esimerkkiä:

Jos ei esim. noita kahta aiemmin ollutta MAN esimerkkiä pysty selvittämään ilman osarulettia, niin parempi siirtyä tekemään öljynvaihtoja ja jättää autojen korjaaminen muille.
 
Mitä sä nyt oikein selität? Mitä vikoja muka ei pysty testaamaan? On kyllä todella harvinaisia vikoja, joita ei pysty diagnosoimaan. Voit varmaan kertoa muutoman esimerkin, joita ei muka pysty testaamaan? Se, ettei esim merkkihuollossa pystytä selvittämään vikaa ei ole mikään uutinen. Itsekin selvittänyt useita tapauksia, jotka on olleet liian hankalia laakkoselle.. Kannattaa vilkaista vaikka youtube:sta, miten ne ihmeellisetkin viat selvitetään ilman osarulettia. Pari esimerkkiä:

Jos ei esim. noita kahta aiemmin ollutta MAN esimerkkiä pysty selvittämään ilman osarulettia, niin parempi siirtyä tekemään öljynvaihtoja ja jättää autojen korjaaminen muille.
Sitä just selitän, joskus vaan tulee vastaan sellaisia tapauksia, ettei vian paikantaminen varmuudella johonkin yksittäiseen komponenttiin ole mahdollista. (Tai varmaan olisi mahdollista, mutta kustannuksien kannalta ei millään tasolla järkevää). Näitä on varmasti tullut vastaan jokaiselle joka työkseen hommaa tekee. Ranskalaisten laukeilevat ecut/rasiapohjat ja yleisesti sopivasti vikovat pietsosuuttimet tulee ekana mieleen, enempää en suoraan sanottuna jaksa avata.

Tässä langassa ei vastaavia tapauksia ole tullut ilmi enkä niihin viitannutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä just selitän, joskus vaan tulee vastaan sellaisia tapauksia, ettei vian paikantaminen varmuudella johonkin yksittäiseen komponenttiin ole mahdollista. (Tai varmaan olisi mahdollista, mutta kustannuksien kannalta ei millään tasolla järkevää). Näitä on varmasti tullut vastaan jokaiselle joka työkseen hommaa tekee. Ranskalaisten laukeilevat ecut/rasiapohjat ja yleisesti sopivasti vikovat pietsosuuttimet tulee ekana mieleen, enempää en suoraan sanottuna jaksa avata.

Tässä langassa ei vastaavia tapauksia ole tullut ilmi enkä niihin viitannutkaan.

Ecu viat testaa skoopilla melko helposti ja rasiaviat löytää kun jaksaa kaivaa mittarin ja sähkökaaviot esille.. Suuttimien sähköpuolella olevat viat selviää skoopilla (aivan kuten puola viat), mekaaniset sitten testipenkissä. Onhan se toki viisaampaa vaihtaa 1000€ ecu kun käyttää testaamiseen tunti tai pari :facepalm:

Sellaiset viat nyt on hankalia selvittää, jos vikaa ei saa mitenkään esille kun auton on korjaamolla.
 
Niin vikojen osoittaminen toteen vaatii usein sellaista syvällisempää elektroniikan tietämystä ja elektroniikan työkaluja joita tavallisilla autohuolloilla ei ole käytettävissä eikä ole taloudellisesti järkevää hankkia.
 
Ecu viat testaa skoopilla melko helposti ja rasiaviat löytää kun jaksaa kaivaa mittarin ja sähkökaaviot esille.. Suuttimien sähköpuolella olevat viat selviää skoopilla (aivan kuten puola viat), mekaaniset sitten testipenkissä. Onhan se toki viisaampaa vaihtaa 1000€ ecu kun käyttää testaamiseen tunti tai pari :facepalm:

Sellaiset viat nyt on hankalia selvittää, jos vikaa ei saa mitenkään esille kun auton on korjaamolla.
Sytytyspuolat on siitäkin siistejä että puolien virran aaltomuodosta voi päätellä vaikka huonon puristuspaineenkin :D
 
Niin vikojen osoittaminen toteen vaatii usein sellaista syvällisempää elektroniikan tietämystä ja elektroniikan työkaluja joita tavallisilla autohuolloilla ei ole käytettävissä eikä ole taloudellisesti järkevää hankkia.

No aika monella pajalla on tullut käytyä vikoja selvittämässä, niin aina on skooppi löytynyt.. Normaali skooppi nyt ei ole edes kovin kallis hankkia, kun suhteuttaa vaikka mitä se testeri maksaa. Toki sitä pitäisi osata käyttää. Merkkihuollossa skooppi kyllä löytyy ja jopa ohjeet sen käyttöön löytyy ihan testeristä ainakin BMW:llä. Silti homma ei onnistu laakkosella.

Sytytyspuolat on siitäkin siistejä että puolien virran aaltomuodosta voi päätellä vaikka huonon puristuspaineenkin :D

Siksi juuri pitäisi korjaamolta löytyä se skooppi ja osata sitä käyttää. Selvittää aika monta vikaa ilman arpomista ja turhaa purkamista. Ellei halua tai sitten ei ole laitteita pitäisi tälläiset tapaukset ohjata sellaiselle korjaamolle, jossa löytyy laitteet ja osataan niitä käyttää.

Edit: Tässä youtube videossa selvitettiin skoopilla miksi auto kävi huonosti, jos sen ylipäätään sai käyntiin:



Nämä arvotaan arvotaan korjaajat olisi luultavasti aika pitkään vaihdelleet osia sinne ihan turhaan, kuten tuon auton kohdalla oli jo käynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 711
Viestejä
4 537 419
Jäsenet
74 866
Uusin jäsen
WARRIOR25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom