Olen jo varmaan kerran tämän stoorin tälle foorumille postannut, mutta postaan nyt kerran vielä.
Elikkä, ajelin kuorma-autoa työkseni joitain vuosia sitten. Alla oli 2008vm MAN -kuorma-auto 24 tonninen. Ensimmäinen ja eniten korjaamokertoja vienyt vika oli sellainen, et välillä vaan jäi kytkin pohjaan. Ei pystynyt vaihtamaan vaihteita lainkaan, ei vaihdekepin napista tai jalkapolkimesta. Raskoneella käytettiin varmaan kymmenen kertaa, eikä vikaa saatu korjattua, laskua tuhansia euroja. Kerran sitten em. vika sattui kehäkolmosella vantaan puolella, soitin pomolle ja pienen keskustelun jälkeen todettiin, et ajetaan vantaan pehyconille jahka vehkeet liikkuu taas. Siellä sitten tiskille ja vikaa kertomaan. Sanoivat, et kaikki huoltomiehet on nyt varattuja, mut he koittaa saada jonkun tsekkaa vikaa mahdollisimman nopeasti.
No ei siinä, odottelemaan auton hyttiin sitten, netflix pyörimään jne.
10 min päästä tuli ukko viittomaan että auto halliin. Siellä sitten montun päälle ja sellanen n. vähän reilu parikymppinen jantteri hyppää hyttiin, tökkää läppärin kiinni ja alkaa vatkaamaan vaihteita eestaas. Meni pari minuuttia ku se tuijotteli läppärin näyttöä ja vatkas vaihdekeppiä ja polki kytkintä, jonka jälkee totes, et hän menee tonne auton alle tsekkailee, polje kytkintä ku hän huutaa. Asia kunnossa sanoin... epäilevänä kuitenkin.
No, lopputulos oli se, että vaihdelaatikon päässä olevan kytkinanturin johto oli läpeensä hapettunut. Tää nuori sähkäri vaihtoi sen ja sen jälkeen kaikki on toiminut. Lasku oli 110e firmalle ja aikaa meni alle tunti...
Sitten toinen esimerkki.
Samaisesta MANista jäi hanttarin puolen ikkuna auki, eikä mistään napista sitä saanut nostettua. Eikun Raskoneelle taas turkuun huoltoon.
Siellä sitten huolto-ukko avas ovipahvin, otti nostimen moottorin pois, haki uuden vain todetakseen, ettei ikkuna toimi edelleenkään. Haki sitten uuden nappimoduulin varastosta, vaihtoi ja kippaskappas, ikkuna alkoi toimia kuten pitää. Em. toimintaan meni n. tunti jossa oli välissä kahvitauko n. 20 min.
Tämän nappimoduulin vaihdon jälkeen kun todettiin, et vika oli siinä, nii tää huolto-ukkeli kehtas kysyä, et kai me se nostinmoottori jätetään paikalleen ku hän sen kerran jo vaihto?? No ei VITTU todellakaan jätetä mitään 250 euron moottoria sinne ku se alkuperäinenkin oli ehjä!.. Oli melko hapanta naamaa jätkällä ku vaihteli sen pois...