Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Kerro toki enemmän. Millä verukkeella ja millä perusteluin ja millaiseen autoon?
Juuri siitä kohtaa kuului kolinaa auton käynnistäessä ja tulpatkin oli kai olleet liian pitkään vaihtamatta. Et sinne ois joutunut bensaa joka ois polttanut sen tms. Bensabemari ja kyseessä nyrkkipaja.
 
Juuri siitä kohtaa kuului kolinaa auton käynnistäessä ja tulpatkin oli kai olleet liian pitkään vaihtamatta. Et sinne ois joutunut bensaa joka ois polttanut sen tms. Bensabemari ja kyseessä nyrkkipaja.
Joskus katalysaattorin sisukset saattaa irrota ja jäädä kolisemaan koteloonsa. Tapahtunut minullekkin, joskaan ei itseä haitannut. Kuulemma joillain on irronnut palasia siten että on putki tukkeentunut ja menohalut hävinneet. Nykytulpat kyllä kestää lähes loputtomiin tosin. Mutta bensaa jos menee raakana liikaa tai seos on liian vahva liian pitkään, se ns. kuluttaa katalysaattorin loppuun, nimenomaan polttamalla sen. Käytännössä sieltä siis katoaa se ohut kerros niitä mineraaliseoksia jotka tekevät katalysaattorista juuri katalysaattorin. Tosin ainakin 00-vuosikymmenen alkupuoleen saakka kaikki autot menevät leimalta läpi ilman katalysaattoriakin kunhan ovat muuten elämänsä kunnossa.
 
Joskus katalysaattorin sisukset saattaa irrota ja jäädä kolisemaan koteloonsa. Tapahtunut minullekkin, joskaan ei itseä haitannut. Kuulemma joillain on irronnut palasia siten että on putki tukkeentunut ja menohalut hävinneet. Nykytulpat kyllä kestää lähes loputtomiin tosin. Mutta bensaa jos menee raakana liikaa tai seos on liian vahva liian pitkään, se ns. kuluttaa katalysaattorin loppuun, nimenomaan polttamalla sen. Käytännössä sieltä siis katoaa se ohut kerros niitä mineraaliseoksia jotka tekevät katalysaattorista juuri katalysaattorin. Tosin ainakin 00-vuosikymmenen alkupuoleen saakka kaikki autot menevät leimalta läpi ilman katalysaattoriakin kunhan ovat muuten elämänsä kunnossa.
Jooh toi oli hämmentävä keissi... Onneksi ei tullut ostettua uutta puhelimessa.
 
Tosin ainakin 00-vuosikymmenen alkupuoleen saakka kaikki autot menevät leimalta läpi ilman katalysaattoriakin kunhan ovat muuten elämänsä kunnossa.

Montako autoa olet kokeillut leimata ilman kattia?

Eipä kyllä mene, ellei laita esim etanolia sopivasti tankkiin, tai tee jotain muuta ihme kikkailua.

Tai sitten oltava joku laihaseoskone.

Ite olen neljää autoa mitannut ilman kattia. Eipä mennyt yksikään päästöistä läpi vähäpäästöisenä, mutta ei toki kaukanakaan että olisi mennyt.

Nimittäin esim tyhjäkäynnille on jätetty palamatonta aina sen verran että katti toimii, kun se sitten poistaa ne sitten nollaan, häkää on siitä syystä 0,6-1% -> justiinsa rajat ylittävä ja ei mene päästöistä sellaisenaan. Hiilivetyjä on siis palamattomana aina, koska kuuluu olla, jos ruiskusysteemi on kunnossa. ite parhaimmillaan sain jotain 90ppm ilman kattia.

Jos meniskin päästöistä noin helposti kun sanot, niin tottakai katit lentäis mäkeen omastakin autosta.
 
Viimeksi muokattu:
Montako autoa olet kokeillut leimata ilman kattia?

Eipä kyllä mene, ellei laita esim etanolia sopivasti tankkiin, tai tee jotain muuta ihme kikkailua.

Tai sitten oltava joku laihaseoskone.

Ite olen neljää autoa mitannut ilman kattia. Eipä mennyt yksikään päästöistä läpi vähäpäästöisenä, mutta ei toki kaukanakaan että olisi mennyt.

Nimittäin esim tyhjäkäynnille on jätetty palamatonta aina sen verran että katti toimii, kun se sitten poistaa ne sitten nollaan, häkää on siitä syystä 0,6-1% -> justiinsa rajat ylittävä ja ei mene päästöistä sellaisenaan. Hiilivetyjä on siis palamattomana aina, koska kuuluu olla, jos ruiskusysteemi on kunnossa. ite parhaimmillaan sain jotain 90ppm ilman kattia.

Jos meniskin päästöistä noin helposti kun sanot, niin tottakai katit lentäis mäkeen omastakin autosta.
Ei ole kovin suuresti itsellä kokemusta tuosta, vain 3 autoa. Ehkä hieman turhan laaja yleistys oli kieltämättä.
Päästöt ei tietenkään olleet nollissa mutta etenkin 90-luvun autoissa on niin väljät rajat että kun konetta vain kengittää kunnolla ennen leimaa, että menee sinne kauttaaltaan kuumana, niin on mennyt läpi. On toki päästöjä ollut, mutta alle rajojen. Ei ole laihaseoskoneita. Kaksi näistä kolmesta tosin kulkee etanolilla.

Lukuja en viitsi kaivaa ja muistiin ei ole niinkään luottamista. Voi olla toki että eri valmistajien välillä on eroavaisuuksia miten on säädetty.
 
Jos kaksi on etanolilla, niin ei ihmekkään että on pienet päästöt :) 740 bemariin laitoin joskus melkein tyhjään tankkiin pari purkkia jäänestoa (8 litraa), niin meni päästöistä läpi. Vuosimalli 1996. Luultavasti toinen tai molemmat katalysaattorit oli rikki.
 
Käytin volkkariani vuosihuollossa Vantaalaisessa liikkeessä viime viikolla. Itseasiassa 2 aiempaa vuotta olivat jääneet väliin. Ajan autoni yleensä uudesta paaliin. No työkaverini kehui tämän huoltoliikkeen maasta taivaisiin. Kuinka halvalla tekevät hyvää duunia. No vein kotteroni sinne. Ajattelin että skippaan öljynvaihdot ja pikkuhuollot. Sippailen sen sijaan càfeessa pikkurilli oikeaoppisesti 45' kulmassa espressoa, kun ruosteläjäni saa vuosihuollon. Itseasiassa ihmettelin, kun pikkuhuolto kesti lähemmäs 6h.

Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes tuli laskun aika. Lasku oli 773,49€! Josta työn osuus ~450€! Osia ja öljynvaihtoja + muuta loput. Uudet sulatkin laittoivat. Siellä oli ollut voimansiirrossa jotain klappia, mitä en itse ollut huomannut! Olivat kynsineet tämän auki 70€ tuntiliksalla! Kyllähän vanhoissa autoissa aina on ongelmia. Kun tarpeeksi etsii niin aina jotain löytyy.

Ongelma on siinä että vein kotteroni vuosihuoltoon ja mitään tällaista isompaa remppaa en missään nimessä olisi ottanut! Luulin että vain vaihtavat öljyt ja that's it! Tämä 773,49€ lasku kyllä tipautti polville. Tiesin että suomalainen työ on kallista, mutta tämä oli jotain uutta. Ok, kävin yksityisellä paikkauttamassa hampaani ja 1,5h työ maksoi päälle 250€. Joten siihen nähden tämähän oli ihan halpaa lystiä! Kuluttajaasiamieheltä kyselin tapoja kiistää lasku. Koska etukäteen itselle ei kerrottu mitä tehdään. Auton arvoon nähden huolto oli turhan arvokas. Olipahan viimeinen kerta kun vein autoni huoltoon. Kaikki saatanan verot päälle niin tässähän maksaa reippaasti 1000€ vuodessa jostain immateriaalisesta ajo-oikeudesta.
 
Käytin volkkariani vuosihuollossa Vantaalaisessa liikkeessä viime viikolla. Itseasiassa 2 aiempaa vuotta olivat jääneet väliin. Ajan autoni yleensä uudesta paaliin. No työkaverini kehui tämän huoltoliikkeen maasta taivaisiin. Kuinka halvalla tekevät hyvää duunia. No vein kotteroni sinne. Ajattelin että skippaan öljynvaihdot ja pikkuhuollot. Sippailen sen sijaan càfeessa pikkurilli oikeaoppisesti 45' kulmassa espressoa, kun ruosteläjäni saa vuosihuollon. Itseasiassa ihmettelin, kun pikkuhuolto kesti lähemmäs 6h.

Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes tuli laskun aika. Lasku oli 773,49€! Josta työn osuus ~450€! Osia ja öljynvaihtoja + muuta loput. Uudet sulatkin laittoivat. Siellä oli ollut voimansiirrossa jotain klappia, mitä en itse ollut huomannut! Olivat kynsineet tämän auki 70€ tuntiliksalla! Kyllähän vanhoissa autoissa aina on ongelmia. Kun tarpeeksi etsii niin aina jotain löytyy.

Ongelma on siinä että vein kotteroni vuosihuoltoon ja mitään tällaista isompaa remppaa en missään nimessä olisi ottanut! Luulin että vain vaihtavat öljyt ja that's it! Tämä 773,49€ lasku kyllä tipautti polville. Tiesin että suomalainen työ on kallista, mutta tämä oli jotain uutta. Ok, kävin yksityisellä paikkauttamassa hampaani ja 1,5h työ maksoi päälle 250€. Joten siihen nähden tämähän oli ihan halpaa lystiä! Kuluttajaasiamieheltä kyselin tapoja kiistää lasku. Koska etukäteen itselle ei kerrottu mitä tehdään. Auton arvoon nähden huolto oli turhan arvokas. Olipahan viimeinen kerta kun vein autoni huoltoon. Kaikki saatanan verot päälle niin tässähän maksaa reippaasti 1000€ vuodessa jostain immateriaalisesta ajo-oikeudesta.
Kyllä tuollaisiin ylimääräisiin töihin pitää pyytää erikseen lupa. Minulle on aina soitettu, jos jotain lisätyötä on tullut.
 
Joo kyllä tämä lasku kiistetään. Enpähän vie enää vuosihuoltoon kotteroani. Eipä sillä merkitystäkään ole huoltokirjalle, kun tarkoitus on ajaa se paaliin saakka. Siirryn työmatkapyöräilyyn. Alkoi vituttamaan tämä autoilun kalleus.
 
Tuo vuosihuolto on kyllä terminä täysin epäverallinen ja kertakaikkisen mitäänsanomaton. Autoja huolletaan etupäässä kilometrien, ei ajan perusteella. Olkoonkin, että osille ja öljyille annetaan myös maksimiaikoja. Että jos tiskillä on sovittu "vuosihuollosta", niin pahoin pelkään, että se voi sisältää ihan mitä vaan liike haluaa.
 
Ehkä jossain Ranen pajalla voi sisältää mitä vaan, mutta oman kokemuksen mukaan merkkihuolloissa on tarkalleen määritelty mitä vuosihuolto sisältää ja niissä on selkeä hintakin (useimmiten 200-400 euroa). Toki sieltä sitten voidaan tulla listan kanssa, että tämmöstä löytyi ja varataanko uusi aika samantien..
 
Kyllähän tuossa nyt vähän user erroriakin on jos menee vuosihuollon tilaamaan eikä öljynvaihtoa.
Varsinkin jos ei pariin vuoteen ole käytetty, niin hyvässä lykyssähän tuossa voi mennä kaikki suodattimet, jarrunesteet, apulaitehihnat ja hyvässä lykyssä vielä jakopääkin mukana.
Siinä kyllä mokanneet jos alkaneet korjaamaan jotain ilman asiakkaalta siihen lupaa kysymättä.

Olin kuljettanut sitä uutena vuosihuollossa ja selvisin jollain 50€ muistaakseni. Siitä on jo helvetisti aikaa enkä keräile kuitteja. Auto oli silloin uusi joten mitään huollettavaahaan siinä ei ollut. Joten oletin että halvalla selvittäisiin tälläkin kertaa. Oma moka tässä. Siinä oli huoltorästejä jäänyt.

Mutta silti olisi minua pitänyt informoida jos Reiska alkaa rassaamaan ruosteläjääni 70€/h liksalla. Olisin kieltäytynyt. Yritän kohtuullistaa laskua. Mitään en ole vielä maksanut. Sillä 700€ ostaisi rassin nettiautosta ja ajaisi vuoden ja paaliin. Mielestäni vuosihuolto sisältää: öljynvaihdot + sulanvaihdot + palaneet lamput + pissapojan nesteet + pienemmät. Kaikki isompi erikseen informoiden. Tässä se ongelma on.

edit: Mitään uutta palikkaahan ei voimansiirtoon laitettu. Reiska oli kynsinyt ne auki, puhdistanut ja rasvannut 70€/h liksalla kysymättä MINUN mielipidettä asiaan. Jos sinne olisi jotain uutta ja parempaa palikkaa laitettu joka säästää ½l bensaa / 100km niin saattaisin ymmärtää. Mutta avaaminen, puhdistaminen ja rasvaaminen...
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän vuosihuolto termillä yleensä tehdä ne toimenpiteet jota huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu. Virallisessa huolto-ohjelmassa on listattuna melkoinen määrä kaiken näköistä tarkastamista, puihdistamista yms viilaamista, johtuen vähän siitä mitä valmistaja tai maahantuoja on keksinyt siihen sisällyttää.

Ainahan se pitäisi etukäteen se hinnoittelu ottaa, jolloin huollolla ei ole avointa valtakirjaa tehdä mitä huvittaa.
 
Tuossahan sä määrität jo että vain tarkistus öljynvaihdon lisäksi. Mutta jos viet vaan et pistäkääs vuosihuoltaen niin siellä voi tullakin ihan just jotain vetonivelen pesua jos kumi halki tai löystynyt irti, mutta nivel kunnossa, ynnä muuta joista pikku hommista kertyy se 6h äkkiä. Huollolla ja tarkistuksella iso ero. Ensimmäises pistetään kuntoon ja jälkimmäises kysytään pistetäänkö kuntoon.

Juuri näin. En ole automekaanikko tai edes yrittäjä, mutta jos olisin ja joku toisi minulle auton "vuosihuoltoon", niin se tarkoittaisi sitä, että asiakas tuo auton kerran vuodessa liikkeeseen ja silloin laitetaan kaikki kerralla kuntoon.

Jos asiakas toisi auton määräaikaishuoltoon, niin katsoisin huoltokirjasta mitä kuuluu tehdä ja menisin sen mukaan.

Hiukan karrikointia, mutta juu get the point
 
Eikös kumminkin vuosihuolto tai määräaikaishuolto ole sama asia? Jos huoltoväli olisi vaikka 20 tkm/1 vuosi, niin auto on vuoden välein huollossa tai 20 tkm välein. Samat huollot kumminkin tehdään.

Esim Fordissa taisi olla 30 tkm/2 vuotta. Eli vuosihuolto olisi vain joka toinen vuosi tai 30 tkm.
 
Mielestäni vuosihuolto sisältää: öljynvaihdot + sulanvaihdot + palaneet lamput + pissapojan nesteet + pienemmät. Kaikki isompi erikseen informoiden. Tässä se ongelma on.
Kuten täällä nyt on jo monta kertaa mainittu, niin vuosihuolto ei ole mikään oikea termi (paitsi vanhojen ranskisten huoltokirjassa), vaan puhutaan ihan määräaikaishuollosta.
Määräaikaishuolto voi merkin/ajan/km perusteella sisältää mitä vain: öljyistä, suodattimista, tulpista, lisäaineista ja ~1-5h pelkkiä auton tarkastuksia. Mitkään lamput tai sulat harvemmin kuuluu huolto-ohjelmaan muuten kuin pelkän tarkastuksen muodossa, samoin kuin joku jarrujen/voimansiirron tarkastukset.

Sinänsä keissi kääntyy ihan omaksi töppäykseksi jos olet vienyt auton "vuosihuoltoon" sen kummemmin tarkentamatta ja korjaamolla on katsottu tyhjän huoltokirjan perusteella kaikki niille km asti suorittamattomat huoltokohteet tarpeellisiksi...
 
Jos hiusta halotaan niin kilometrihuolto ja laskurilla aikaa raksuttava huolto on nekin eri asia. Vuosihuollon merkkivalo alkas möllöttää mittaristos 2 vuoden jälkeen ja isompi määrä hommia mitä kilometrien jollei satu joku kilometrimäärä jossa vaihtolista on kilometrin mittanen. Eli vuosihuolloksi jos kutsutaan ja mielletään tuota 2 vuoden välein olevaa niin se on isompi kuin pelkkä perus öljyt ja suodatin.
Vaikka tuossa Fordissa, niin sama määräaikaishuolto tehdään 2 vuoden kohdalla, vaikka 30tkm ei olisikaan vielä täynnä. Seuraava huolto siten 4 vuoden kohdalla. Sitten se kolmas huolto 6 vuoden kohdalla tai 90tkm olisi jo isompi. Eli ilmeisesti joka kolmas huolto olisi isompi ja vähän. 1.0 ecoboostin jakohihnan vaihto sitten 240tkm tai 10 vuotta.

Muistaakseni se perus huolto on öljyt ja suodatin. Ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin.
 
Vaikka tuossa Fordissa, niin sama määräaikaishuolto tehdään 2 vuoden kohdalla, vaikka 30tkm ei olisikaan vielä täynnä. Seuraava huolto siten 4 vuoden kohdalla. Sitten se kolmas huolto 6 vuoden kohdalla tai 90tkm olisi jo isompi. Eli ilmeisesti joka kolmas huolto olisi isompi ja vähän. 1.0 ecoboostin jakohihnan vaihto sitten 240tkm tai 10 vuotta.

Muistaakseni se perus huolto on öljyt ja suodatin. Ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin.
240tkm jälkeenhän on koneen vaihto/remontti :lol:
 
240tkm jälkeenhän on koneen vaihto/remontti :lol:
Miksipä se tuossa kohtaa oikeasti olisi?

Tuollainen vastaava oletusikä löytynee kaikista keskiluokan autojen moottoreista, ja käytännössä se on melko rankasti alakanttiin ellei moottorissa ole jotain merkittävää suunnitteluvirhettä.
 
Montako autoa olet kokeillut leimata ilman kattia?

Eipä kyllä mene, ellei laita esim etanolia sopivasti tankkiin, tai tee jotain muuta ihme kikkailua.
Oma -99 Focus 1.8 bensakoneella ainakin meni iloisesti vuosikausia katsastuksesta läpi vaikka katista sisuskalut kaalittiin vitalikseen. Tämän lisäksi oli yleensä vielä tankissa itäbensaa.

Ja olen kyllä monelta muultakin kuullut vastaavia kokemuksia.
 
Omalla käyttiksellä nyt ajeltu 66 000km. Viime huollossa vähän alle 60 000km kohdalla huollossa sanoivat, että kaikki jarrupalat ja levyt uusiksi seuraavassa huollossa, joka siis 80 000km kohdalla. Katsastin auton nyt ensimmäistä kertaa pari kuukautta sitten ja insinöörin mukaan levyjä ei ole mitään tarvetta vaihtaa ja jarrupaloissakin vielä reilusti pintaa. Omaan nenään haisi tietyntyyppinen rahastus kyllä.
 
Vanhempien autoon (Ford Mondeo) eivät suostuneet vaihtamaan molempia pakoputkia, kun vain toinen irtosi. Tilasivat vielä väärän puolen pakoputken vaikka selkeästi sanottiin kuskin puolen pakoputki. Tämä tosiaan merkkihuollossa ja yllättäen EGR-venttiiliin tuli vika muutama viikko putken vaihdon jälkeen...
 
Omalla käyttiksellä nyt ajeltu 66 000km. Viime huollossa vähän alle 60 000km kohdalla huollossa sanoivat, että kaikki jarrupalat ja levyt uusiksi seuraavassa huollossa, joka siis 80 000km kohdalla. Katsastin auton nyt ensimmäistä kertaa pari kuukautta sitten ja insinöörin mukaan levyjä ei ole mitään tarvetta vaihtaa ja jarrupaloissakin vielä reilusti pintaa. Omaan nenään haisi tietyntyyppinen rahastus kyllä.

Tuttua toimintaa ainakin Volkswagenilla.
 
Omalla käyttiksellä nyt ajeltu 66 000km. Viime huollossa vähän alle 60 000km kohdalla huollossa sanoivat, että kaikki jarrupalat ja levyt uusiksi seuraavassa huollossa, joka siis 80 000km kohdalla. Katsastin auton nyt ensimmäistä kertaa pari kuukautta sitten ja insinöörin mukaan levyjä ei ole mitään tarvetta vaihtaa ja jarrupaloissakin vielä reilusti pintaa. Omaan nenään haisi tietyntyyppinen rahastus kyllä.

Tietynlainen rahastus joo, mutta nykyään meininki on se, että jos jarrupalat loppuvat kesken ennen seuraavaa huoltoa, niin asiakas reklamoi.
 
Tietynlainen rahastus joo, mutta nykyään meininki on se, että jos jarrupalat loppuvat kesken ennen seuraavaa huoltoa, niin asiakas reklamoi.
Tämä!
Tätä se nykyaikana on. Yleensä vielä samat epelit ensin kiljuvat rahastuksen yrityksestä ja perään reklamoivat, kun ne raudoille ajetut jarrupalat ei kelvanneetkaan katsurille...

Vähän tullut jenkkitouhukin meidän perukoille saakka, jossa jotain mielenkiintoisia ojaan ajojakin on yritetty pistää auton huoltaneen firman piikkiin, joka sinällään on yksi osasyy näihin "rahastuksiin". Liekkö tästäkään voi syyttää muuta kuin kollektiivisesti muita autoilijoita?
 
Ja levyt kuluu samaa tahtia palojen kanssa? :rofl:

Sun autoista en tiedä, mutta ainakin nyky-bemarin levyt on sen verran ohutta kamaa, että niistä ei saa kuin hädin tuskin kahdet palat läpi. Merkkihuolto tietääkseni mielellään vaihtaa levyt ja palat kaikki joka kerta. Totta kai jos oikeasti kiinnostaa jarrujen ja levyjen kunto, niin tekee sitten vasta sitä mukaa kun tarve on, mutta merkkihuolto pelaa öhm "varman päälle" ...
 
No ei kannata sitten vaihtaa ylihintaisia orkkis levyjä, varmaan jotkin hinnat alkaen tarvikkeet kestää paremmin. :D
 
Helpointa on hankkia auton kanssa huoltosopimus, niin tietää että siihen vaihdetaan vain täysin pakolliset, eikä mitään ylimääräistä.

Meidän neliveto söi jarrupaloja ja levyjä taka-akselilta siihen tahtiin että ne menivät vaihtoon jokaisessa määräaikaishuollossa. Jarrunesteet ovat muuten aikaperustaisesti vaihdettava kohde, riippumatta siitä kuinka vähän autolla aikavälillä ajetaan.
 
Kyllähän nykyautoissa levyt on melko ohuet, ei niitä enää voi sorvata kuten ennen. Joten ei ne enää kestä kuten ennen. BMW:llä on bi-metalli levyjä käytössä painon vähentämisen takia osassa autoista, joten eiköhän ne levyt ole melkolailla ohuita, koska se nyt on helpoin ja kustannustehokkain tapa saada kevyempi levy.
 
En siitä pelihousuja repinytkään. Lähinnä ihmetytti niinkin eriliset näkemykset asiasta.

Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, katsastuksessa riittää jarrupalat kunhan niissä on pintaa. Huollossa miettivät sitten riittääkö seuraavan huoltovälin. Eli vaihtavat palat, jos näyttää ettei ne enää riitä siihen seuraavaan huoltoon, onko sitten 100tkm tms. Katsastuksesta menee jarrut yleensä aina läpi, jos levyt ei ole pahasti ruosteessa ja paloissa pintaa. Tullut aika monia autoja nähtyä, missä on vaan paloja vaihdeltu ja levyt on liian ohuet. Enkä nyt puhu mistään, että olisi 0.1mm liian ohuet, vaan 2-3mm alle minimin. Silti leimalla ei ole sanottu mitään jarruista.
 
Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, katsastuksessa riittää jarrupalat kunhan niissä on pintaa. Huollossa miettivät sitten riittääkö seuraavan huoltovälin. Eli vaihtavat palat, jos näyttää ettei ne enää riitä siihen seuraavaan huoltoon, onko sitten 100tkm tms. Katsastuksesta menee jarrut yleensä aina läpi, jos levyt ei ole pahasti ruosteessa ja paloissa pintaa. Tullut aika monia autoja nähtyä, missä on vaan paloja vaihdeltu ja levyt on liian ohuet. Enkä nyt puhu mistään, että olisi 0.1mm liian ohuet, vaan 2-3mm alle minimin. Silti leimalla ei ole sanottu mitään jarruista.
Sinänsä höpöhöpöä, että katsastuksessakin auto PITÄISI hylätä jos jarrupalat minimissä (eli vielä 3-5mm pintaa) tai jarrulevyt alimittaiset (2-4mm kuluneet autosta riippuen). Palojen minimin näkee katsomalla ja levyt pitäisi mitata ihan siihen käyttöön tarkoitetulla tönärillä.

Ja sanon "pitäisi", koska nykyään katsureiksi pääsee ilmeisesti kuka tahansa joka osuu leimasimella A4:lle....
Yleisin virhe osaavillakin katsureilla tuntuu olevan vanhempien keskikokoisten-isojen vaggien jarrut (ilman kulumisanturoita), katsovat ilmeisesti vain ulommat palat ja noista kun yleensä sisäpala on raudoilla ulomman ollessa puolessavälissä...
 
Enhän minä nyt missään sanonut, että pitäisi hylätä, mutta kyllä pitäisi jo sanoa noista tai antaa korjauskehotus. Jos levy on 4mm alle minimin, niin monissa autoissa on kyllä niin ohuet ne jäähdytetyt levyt, että kyllä alkaisi olla aika vaihtaa. Omassa autossa sallittu kuluma on 30mm->28.6mm. Jäähdytetty levy, niin välissä on 15mm tyhjää. Eli 4mm alle minimin ripojen välissä on enää ~5mm, ei muuten ole enää paljoa. Kyllähän 3-5mm pintaa jarrupalassa on täysin riittävä. Tosin silloin olisi mielestäni hyvä mainita, että kannattaa varautua lähi tulevaisuudessa vaihtamaan.

En ole kyllä koskaan vielä nähnyt inssin mittaavan levyjä/paloja. Ainoastaan ruosteisista levyistä ovat joskus sanoneet. Ruosteiset levyt on ongelma vain vähän ajattavissa autoissa.

Joo välillä tuntuu vähän kaikenlaisia inssejä olevan katsastamassa.
 
Enhän minä nyt missään sanonut, että pitäisi hylätä, mutta kyllä pitäisi jo sanoa noista tai antaa korjauskehotus. Jos levy on 4mm alle minimin, niin monissa autoissa on kyllä niin ohuet ne jäähdytetyt levyt, että kyllä alkaisi olla aika vaihtaa. Omassa autossa sallittu kuluma on 30mm->28.6mm. Jäähdytetty levy, niin välissä on 15mm tyhjää. Eli 4mm alle minimin ripojen välissä on enää ~5mm, ei muuten ole enää paljoa. Kyllähän 3-5mm pintaa jarrupalassa on täysin riittävä. Tosin silloin olisi mielestäni hyvä mainita, että kannattaa varautua lähi tulevaisuudessa vaihtamaan.

En ole kyllä koskaan vielä nähnyt inssin mittaavan levyjä/paloja. Ainoastaan ruosteisista levyistä ovat joskus sanoneet. Ruosteiset levyt on ongelma vain vähän ajattavissa autoissa.

Joo välillä tuntuu vähän kaikenlaisia inssejä olevan katsastamassa.
Minulta mittasi levyt ja sanoi, että alkaa olla jo kuluneet ja suositteli vaihtamaan. Vaihdoinkin levyt ja palat ennen seuraavaa katsastusta.
 
Siis tuossahan on 60tkm huollossa sanottu, että palat kannattaa vaihtaa 80tkm huollossa koska ne tuskin kestää 100tkm huoltoon asti. Eli totta hemmetissä niissä on pintaa vielä reilusti jäljellä, eikä katsastusmiehellä luonnollisestikaan ole tuossa tilanteessa syytä valittaa palojen paksuudesta
 
Tarina..

Auto parkissa kauppakeskuksen pihalla. Toinen osapuoli peruuttaa seisovaan autoon. Kolhussa halkeaa Volvosta muovinen takapuskuri.

Auto viralliseen Volvo-huoltoon korjaukseen. Korjauksen jälkeen parkkitutka taakse ei toimi. Virallinen huolto tutkii asiaa ja toteaa, että auton joku keskusyksikön osa (>1000e) mennyt rikki. Omistaja hieman kummastelee ja kritisoi sitä, että miten voi kojelaudan alla oleva boksi hajota kun pienen pieni kolari napsahtaa takapuskuriin? Kritiikki annettu, joten painaa asian villaisella, koska lystin maksaa vakuutusyhtiö.

Boksi vaihdetaan ja ongelma ei katoa. Asiaa tutkitaan tarkemmin ja selviää, että uuden puskurin asentaja on unohtanut kytkeä parkkitutkan johdon.
Auto tulee kuntoon ja tämä mystinen uusi boksi jää autoon. Kaikki tämä laskutettiin ihan varmasti vastapuolen vakuutusyhtiöltä.

----------
Tarina 2..

Auton määräaikaishuolto. Tarjouspyyntö halvaksi todetusta paikasta. Tulee tarjous työsisältöineen ja varaosineen. Hinta oli yllättävän kova, mutta sisälsihän se jonkin apulaitehihnan vaihdon. Laskelmasta selviää, että öljylle laskettu hinta on käytännössä se mikä korkean hinnan aiheuttaa. Ehdotetaan, että tuodaan omat öljyt. Vastauksena tulee, että "valitettavasti juodumme sitten nostamaan tuntihintaa. Öljyillä on niin hyvä kate..". :)

Tarjouspyyntö toisesta paikasta puhelimitse ja sieltä selviää, että hinta oli aika paljon halvempi. Johtui siitä, että hihnan vaihto ei sisältynyt heidän ohjelmaan, joka oli virallinen valmistajan huolto-ohjelma.

Uusintasoitto 1. paikkaan ja "tosiaan, olinkin katsonut väärää kohtaa XXX kun piti YYY". Lähettää uuden tarjouksen sähköpostiin, mutta summa on edelleen melkein sama kuin aiemmin?????? Vastaus sähköpostilla, että mikäs juttu tämä on kun työaikaakin lähti ~1h pois ja hihnaa ei osteta, silti hinta ei pudonnut kuin kymppejä. Selitystä aiheen sivusta vasemmalta ja oikealta. Jostain kumman syystä halusivat ko. automallista jonkun tietyn rahasumman, ihan sama mitä siellä huollossa tehdään.

Se oli viimeinen yhteys _ikinä_ kyseiseen huoltoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom