VAG autojen monet ongelmat

Katsastusyritys pysyy vailla mitään perusteluja kannassaan, ettei mitään virhettä olisi tapahtunut ja näin ollen ei suostu korvaamaan mitään, ei edes jälkitarkastuksen maksua.

Ihmettelen yrityksen toimintalogiikkaa selvässä asiassa. Mainehaitta lienee paljon isompi vahinko heille jatkossa kuin, että olisivat ottaneet vastuun virheestään.

Asian käsittely jatkuu, mutta nyt sitten viranomaistutkinnassa.
Jatkoa tälle.

KKV:n kannanotto asiaan on, että katsastus on ollut virheellinen ja minulla auton omistajana olisi oikeus saada korvausta siitä aiheutuneisiin ylimääräisiin kustannuksiin.

Katsastusfirma ei aio noudattaa KKV:n suositusta.
 
Prosessi on vielä kesken ja ei tässä mitään paniikkia ole. Melkoinen sirkus sen sijaan kylläkin. Asia on myös Traficomin katsastusvalvonnan käsittelyssä ja sieltä palaavat vielä asiaan.

Eli seuraan vielä miten tässä käy ja jos lopputulema kaiken jälkeen on, että pitäytyvät kannassaan, niin sitten harkitsen firman nimen julkistamista.
 
Prosessi on vielä kesken ja ei tässä mitään paniikkia ole. Melkoinen sirkus sen sijaan kylläkin. Asia on myös Traficomin katsastusvalvonnan käsittelyssä ja sieltä palaavat vielä asiaan.

Eli seuraan vielä miten tässä käy ja jos lopputulema kaiken jälkeen on, että pitäytyvät kannassaan, niin sitten harkitsen firman nimen julkistamista.

Oletan että joku pikkufirma.

Täälläkin yks konttori, hinta kylän halvin. Autothan ei yleensä mene läpi ja vittuilut saa kaupan päälle että mitä paskoja tänne roudaat tms.. ja ajokielto vielä ole hyvä. Naapuri jobbarin autot kyllä menee heittämällä läpi.
En siis itse ikinä käynyt siellä, jotkut tutut käy kokeilee onneaan kerran pari :)

Mutta joo, odotellaa miten sulle käy.
 
Passat 2017 tehdasasenteisen webaston kaukosäädin teki ensin sen että hiljalleen etäisyys jolla kapula sai autoon yhteyden lyheni koko ajan ja lopulta webastoa ei sitten saanut enää ollenkaan kapulasta päälle, vilkuttaa vain värejään. Sisältä paneelin napista ja ajastamalla toimii normaalisti.

Autosähköpajan arvio oli että autossa oleva webaston antenni olisi sökö. Tehdasasenteiseen ei saa yksittäisiä varaosia vaan sieltä pitäisi kait enempi vaihdella pakettina ja kustannusarvio 700e plus työt.

Rupesin vain miettimään että olisiko vika mahdollista kuitenkin olla kaukosäätimessä? Onko tullut muille vastaan tällaisia. Säädin on sellainen pieni ja kulmikas. Sen uusiminen olisi halvempaa mutta ihan hyvä kustannus jos se ei olekaan syyllinen.
 
Passat 2017 tehdasasenteisen webaston kaukosäädin teki ensin sen että hiljalleen etäisyys jolla kapula sai autoon yhteyden lyheni koko ajan ja lopulta webastoa ei sitten saanut enää ollenkaan kapulasta päälle, vilkuttaa vain värejään. Sisältä paneelin napista ja ajastamalla toimii normaalisti.

Autosähköpajan arvio oli että autossa oleva webaston antenni olisi sökö. Tehdasasenteiseen ei saa yksittäisiä varaosia vaan sieltä pitäisi kait enempi vaihdella pakettina ja kustannusarvio 700e plus työt.

Rupesin vain miettimään että olisiko vika mahdollista kuitenkin olla kaukosäätimessä? Onko tullut muille vastaan tällaisia. Säädin on sellainen pieni ja kulmikas. Sen uusiminen olisi halvempaa mutta ihan hyvä kustannus jos se ei olekaan syyllinen.
Onko kaukosäätimen pariston nastat paikoillaan siellä kaukosäätimen sisällä. Kun nuo tulivat markkinoille, niin useammasta lähti nuo paristojen nastat irti piirilevyltä.
 
Passat 2017 tehdasasenteisen webaston kaukosäädin teki ensin sen että hiljalleen etäisyys jolla kapula sai autoon yhteyden lyheni koko ajan ja lopulta webastoa ei sitten saanut enää ollenkaan kapulasta päälle, vilkuttaa vain värejään. Sisältä paneelin napista ja ajastamalla toimii normaalisti.

Autosähköpajan arvio oli että autossa oleva webaston antenni olisi sökö. Tehdasasenteiseen ei saa yksittäisiä varaosia vaan sieltä pitäisi kait enempi vaihdella pakettina ja kustannusarvio 700e plus työt.

Rupesin vain miettimään että olisiko vika mahdollista kuitenkin olla kaukosäätimessä? Onko tullut muille vastaan tällaisia. Säädin on sellainen pieni ja kulmikas. Sen uusiminen olisi halvempaa mutta ihan hyvä kustannus jos se ei olekaan syyllinen.

Ilmeisesti kaken paristo vaihdettu? Oireet täsmäisivät ...
 
Kapulan patteri on vaihdettu joo. Pitää vielä noita sisuskaluja tutkia siitä.

Uusi kaukosäädin ei paljoa maksa, mutta sen parittaminen taisi olla vähän tuskaa. Onnistui lopulta VCDS:n kautta, mutta helpompi olisi vissiin ollut akku irti ja pitää jotain painiketta pohjassa kun kytkee virrat.
 
Kapulan patteri on vaihdettu joo. Pitää vielä noita sisuskaluja tutkia siitä.
Auton avaimissa yms.kannattaa todella pysyä merkkipattereissa. Mulla oli Lidlin Tronicit samalla 220mAh kapasiteetilla, kuin muutkin ja heti kyykkäs avain jos sai vähänkin kylmää esim . Loppu auton availun ja sulkemisen ongelmat kun vaihtoi oikeisiin paristoihin .
 
Auton avaimissa yms.kannattaa todella pysyä merkkipattereissa. Mulla oli Lidlin Tronicit samalla 220mAh kapasiteetilla, kuin muutkin ja heti kyykkäs avain jos sai vähänkin kylmää esim . Loppu auton availun ja sulkemisen ongelmat kun vaihtoi oikeisiin paristoihin .
Kannatta pysyä noissa merkkipattereissa tärkeämmissä kohteissa,minullakin on ollut noita Lidlin Tronic nappipattereita jotka on ollut kuolleita jo paketissa vaikka pitäisi olla 2-3 vuotta käyttöaikaa jäljellä.
 
Taitaa olla Energizerin nappi siellä sisällä mutta tuntemattoman ikäisestä paketista, pitää joku brrremium patteri käydä hakemassa vielä.
 
Mikä Audi A3:ssa on vikana. Lämmityslaitteen tehot ajoittain hiipuu kokonaan, ja alkaa puhaltamaan kylmää. Sitten taas hetken päästä lämpenee ja alkaa puhaltamaan lämmintä.

- Termostaatti vaihdettu (lämmöt ok)
- PTC-vastus vaihdettu (ei vaikutusta. vaikka oli rikki vanha.)
- Ei ole silikaattipaisaria
- Toimiessaan tulee yli 60c puhallusta
- Ei toimiessaan arviolta melkein lämmittämätöntä ulkoilmaa, tai lähelle sitä.
- Vesiventtiiliä ei näy autossa olevan
- Läppämoottorit toimii
- Kaikki anturit mitä vcds:llä saa ilmatoinnista näkyviin, antaa järkeenkäypiä lukemia.
- Ei auta vaikka laittaisi HI asentoon lämmityksen.
- Jos olis kenno jotenkin tukkeutunut niin miksi kuitenkin tulee yli 60c ilmaa välillä...
- Ongelma koskee sekä vasenta että oikeaa puolta.
 
Mikä Audi A3:ssa on vikana. Lämmityslaitteen tehot ajoittain hiipuu kokonaan, ja alkaa puhaltamaan kylmää. Sitten taas hetken päästä lämpenee ja alkaa puhaltamaan lämmintä.

- Termostaatti vaihdettu (lämmöt ok)
- PTC-vastus vaihdettu (ei vaikutusta. vaikka oli rikki vanha.)
- Ei ole silikaattipaisaria
- Toimiessaan tulee yli 60c puhallusta
- Ei toimiessaan arviolta melkein lämmittämätöntä ulkoilmaa, tai lähelle sitä.
- Vesiventtiiliä ei näy autossa olevan
- Läppämoottorit toimii
- Kaikki anturit mitä vcds:llä saa ilmatoinnista näkyviin, antaa järkeenkäypiä lukemia.
- Ei auta vaikka laittaisi HI asentoon lämmityksen.
- Jos olis kenno jotenkin tukkeutunut niin miksi kuitenkin tulee yli 60c ilmaa välillä...
- Ongelma koskee sekä vasenta että oikeaa puolta.

Kansivika voi myös oireilla noin, eli pakokaasua pääsee vesikanavaan, joka sitten tekee kuplan eikä vesi kierrä.
 
Mikä Audi A3:ssa on vikana. Lämmityslaitteen tehot ajoittain hiipuu kokonaan, ja alkaa puhaltamaan kylmää. Sitten taas hetken päästä lämpenee ja alkaa puhaltamaan lämmintä.

- Termostaatti vaihdettu (lämmöt ok)
- PTC-vastus vaihdettu (ei vaikutusta. vaikka oli rikki vanha.)
- Ei ole silikaattipaisaria
- Toimiessaan tulee yli 60c puhallusta
- Ei toimiessaan arviolta melkein lämmittämätöntä ulkoilmaa, tai lähelle sitä.
- Vesiventtiiliä ei näy autossa olevan
- Läppämoottorit toimii
- Kaikki anturit mitä vcds:llä saa ilmatoinnista näkyviin, antaa järkeenkäypiä lukemia.
- Ei auta vaikka laittaisi HI asentoon lämmityksen.
- Jos olis kenno jotenkin tukkeutunut niin miksi kuitenkin tulee yli 60c ilmaa välillä...
- Ongelma koskee sekä vasenta että oikeaa puolta.
Jos sisäkierrossa on ilmaa, niin sieltä tulee kyllä myös lötinää kun se poistuu. Ilmastoinnissahan on joku läppä jolla säädellään ulkoa tulevan ilman määrää, itse kyllä osoittelisin ensin sitä sormella. Toki voi niitä tulipellin läpi meneviä letkuja käpälöidä lämpötuntemusten toivossa, en vaan tiedä miten ahdasta a3:ssa on, eiköhän ne jostain löydä käsiin purkamatta pakosarjaa. Lähinnä jos lämmintä ei tule, ja paluuletkukin on lämmin niin ongelma ei ainakaan kierrossa, eikä kennossa.
 
Mikä Audi A3:ssa on vikana. Lämmityslaitteen tehot ajoittain hiipuu kokonaan, ja alkaa puhaltamaan kylmää. Sitten taas hetken päästä lämpenee ja alkaa puhaltamaan lämmintä.

- Termostaatti vaihdettu (lämmöt ok)
- PTC-vastus vaihdettu (ei vaikutusta. vaikka oli rikki vanha.)
- Ei ole silikaattipaisaria
- Toimiessaan tulee yli 60c puhallusta
- Ei toimiessaan arviolta melkein lämmittämätöntä ulkoilmaa, tai lähelle sitä.
- Vesiventtiiliä ei näy autossa olevan
- Läppämoottorit toimii
- Kaikki anturit mitä vcds:llä saa ilmatoinnista näkyviin, antaa järkeenkäypiä lukemia.
- Ei auta vaikka laittaisi HI asentoon lämmityksen.
- Jos olis kenno jotenkin tukkeutunut niin miksi kuitenkin tulee yli 60c ilmaa välillä...
- Ongelma koskee sekä vasenta että oikeaa puolta.
Tuntematta tarkemmin audin järjestelmää. Väittäisin kanssa että kun nyky autoissa ei enää säädetä kennonläpimenevää nestemäärää vaan läpillä ohjataan joko ilmaa kennon läpi tai sitten ohi. Niin siellä nyt takeltelee ne läpät. Kyseiset läpät ainakin niissä autoissa jotka tiedän menevät kiinni kun auton sammuttaa eli silloin jos ne jäävät tuohon asentoon tulee vain kylmää ilmaa ja sitten auetessaan ilmaa tulee kennojen läpi jolloin tulee lämmintä ilmaa. Ja nyt syystä tai toisesta ei läpät aukea aina. Useammin se koneisto hajoaa että vain toiseltapuolelta tulee lämmintä, mutta sinulla ei varmaan ole hajonnut vain jumittaa. Toki silläkin varmaan merkitystä onko 1-alue vai 2-alue ilmastointi että onko yhdet vai kahdet läpät.
 
2018 mallin skoda rabies, start & stop vetää akun tyhjäksi. Tai ei oikeastaan start&stop, vaan koko akun hallinta, ilmeisesti juuri pitkät motarimatkat on myrkkyä missä ei ole tule jarrutusta, vaan akkua pidetään tarkoituksella vajaassa latingissa. Lataus toimii kyllä moottorijarrutuksella, ja akku vaihdettu juuri (ties kuinka mones) ja koodattu oikein. Onkohan tuolla jotain säätöä, miten tyhjäksi akun päästää (epäilen kyllä että tuo akunhallintayksikkö on enempi tai vähempi sökö). Harmiksi en VCDS:n kanssa päässyt tuonne, kun kaapeli/lisenssi ei tunnista uudempaa protokollaa. Launchilla sain katsottua sen verran että koodaukset akun osalta kunnossa ym.

Ensiapuna otin virranhaistelijan akusta irti, niin rupes lataamaan täydellä teholla, mutta haittapuolena on että antaa start&stop virheen.
 
2018 mallin skoda rabies, start & stop vetää akun tyhjäksi. Tai ei oikeastaan start&stop, vaan koko akun hallinta, ilmeisesti juuri pitkät motarimatkat on myrkkyä missä ei ole tule jarrutusta, vaan akkua pidetään tarkoituksella vajaassa latingissa. Lataus toimii kyllä moottorijarrutuksella, ja akku vaihdettu juuri (ties kuinka mones) ja koodattu oikein. Onkohan tuolla jotain säätöä, miten tyhjäksi akun päästää (epäilen kyllä että tuo akunhallintayksikkö on enempi tai vähempi sökö). Harmiksi en VCDS:n kanssa päässyt tuonne, kun kaapeli/lisenssi ei tunnista uudempaa protokollaa. Launchilla sain katsottua sen verran että koodaukset akun osalta kunnossa ym.

Ensiapuna otin virranhaistelijan akusta irti, niin rupes lataamaan täydellä teholla, mutta haittapuolena on että antaa start&stop virheen.
Recuperation pyrkii pitämään akun latauksen 70-80% paikkeilla, jotta sinne mahtuu moottorijarrutuksissa hyvin virtaa. Talvella pakkasilla kapasiteetti pyritään pitämään 90% yläpuolella. Kuulostaa hieman virheelliseltä koodaukselta. Yhdessä tapauksessa koodaukseen oli lipsahtanut 70Ah sijaan 7Ah, jolloin akku oli jatkuvasti tyhjä. Akunhallintayksikkö akun miinusnavassa on melko yksinkertainen rakenteeltaan, mutta kai sekin voi hajota. Huono kontakti akkuun voi sekin aiheuttaa mystisiä oireita.

-18 Octaviasta koodasin akunvalvonnan pois. En muista ulkoa, mikä bitti pitkästä koodauksesta oli, mutta samalla lähti koko Start & Stop pois käytöstä. Sama efekti siis kuin akunhallinnan johdon irroittamalla, mutta ilman virheilmoitusta ja vikakoodia. Nyt lataa kesällä tasaisesti noin 14.4V ja talvipakkasilla 15V, mikä on EFB-akulle sopivasti. Laturilla on siis edelleen jonkun verran älyä.
 
Prosessi on vielä kesken ja ei tässä mitään paniikkia ole. Melkoinen sirkus sen sijaan kylläkin. Asia on myös Traficomin katsastusvalvonnan käsittelyssä ja sieltä palaavat vielä asiaan.

Eli seuraan vielä miten tässä käy ja jos lopputulema kaiken jälkeen on, että pitäytyvät kannassaan, niin sitten harkitsen firman nimen julkistamista.
Case closed.

En pommita tätä ketjua enää tällä aiheella ja ei ole tarvettakaan, sillä katsastusfirma yhtäkkiä muuttikin kantaansa ja korvasi syntyneet kustannukset. Ihan ihme säätöä sinänsä selvässä asiassa oli, mutta nyt onneksi päätepisteessä ja ei tarvinnut kuluttajariitalautakuntaan lähteä.

Koska asia nyt hoidettu, niin pidän firman nimen omana tietonani, mutta jos nyt joku ikinä vie omistamaansa kaasuautoa katsastukseen, niin varmistakaa, että se vuotomittaus tehdään ensimmäisenä ja mikäli mittari huutaa vuodosta, pyytäkää uusintamittausta. Ei kannata uskoa heti ensimmäistä tulosta. Jos olisin heti tämän osannut vaatia, niin olisi ehkä vältytty isolta vaivalta.
 
Recuperation pyrkii pitämään akun latauksen 70-80% paikkeilla, jotta sinne mahtuu moottorijarrutuksissa hyvin virtaa. Talvella pakkasilla kapasiteetti pyritään pitämään 90% yläpuolella. Kuulostaa hieman virheelliseltä koodaukselta. Yhdessä tapauksessa koodaukseen oli lipsahtanut 70Ah sijaan 7Ah, jolloin akku oli jatkuvasti tyhjä. Akunhallintayksikkö akun miinusnavassa on melko yksinkertainen rakenteeltaan, mutta kai sekin voi hajota. Huono kontakti akkuun voi sekin aiheuttaa mystisiä oireita.

-18 Octaviasta koodasin akunvalvonnan pois. En muista ulkoa, mikä bitti pitkästä koodauksesta oli, mutta samalla lähti koko Start & Stop pois käytöstä. Sama efekti siis kuin akunhallinnan johdon irroittamalla, mutta ilman virheilmoitusta ja vikakoodia. Nyt lataa kesällä tasaisesti noin 14.4V ja talvipakkasilla 15V, mikä on EFB-akulle sopivasti. Laturilla on siis edelleen jonkun verran älyä.

Kyllä siellä oli 60A ja 40A mukamas käytettävissä, ja koodaus oli muutettu AGM tyypille, kun alkujaan vissiin ollut EFB. Tuota on yrittänyt merkkikorjaamokin monta kertaa korjata, mutta aina ollut diagnoosi että akku vaihtoon. Itse kyllä varmaan vaihtaisin tuon miinusnavan yksikön seuraavaksi, mutta voi olla että omistaja on tuohon kiertotiehen tarpeeksi tyytyväinen ainaisen akkurumban sijaan.

Tuon koodauksen voi kokeilla katsoa kyllä. Launchilla kokeilin tuota disablointia 2020 passattiin, se kyllä hermostui siitä samalla tavalla kuin johto olisi irti.
 
Viimeksi muokattu:
koodaus oli muutettu AGM tyypille
Mikä vaihtoehto sieltä oli valittu? Tehtaan jäljiltä jos on AGM-akku niin koodauksessa on parametri "Fleece". Siellä on valittavissa myös AGM - Binary mutta sitä en ole koskaan nähnyt käytettävän missään ja sen valinnalla voi olla jännittäviäkin seurauksia, en ole kokeillut.
 
Mikä vaihtoehto sieltä oli valittu? Tehtaan jäljiltä jos on AGM-akku niin koodauksessa on parametri "Fleece". Siellä on valittavissa myös AGM - Binary mutta sitä en ole koskaan nähnyt käytettävän missään ja sen valinnalla voi olla jännittäviäkin seurauksia, en ole kokeillut.

Fleece sinne oli vaihdettu ja akkun sarjanumerokin oli sama mikä akussa. Ja kerran lyöty vielä jälkimmäinen numero tuplasti (kun tää AGM oli vaihdettu 1kk) sitten uuteen. Eli en epäile siinä vikaa.
 
Kansivika voi myös oireilla noin, eli pakokaasua pääsee vesikanavaan, joka sitten tekee kuplan eikä vesi kierrä.

Joltain kierto-ongelmalta tää tuntuu. Työnnän seuraavaks pesuainevettä kennon läpi ja katon mitä tapahtuu.

Jos sisäkierrossa on ilmaa, niin sieltä tulee kyllä myös lötinää kun se poistuu. Ilmastoinnissahan on joku läppä jolla säädellään ulkoa tulevan ilman määrää, itse kyllä osoittelisin ensin sitä sormella. Toki voi niitä tulipellin läpi meneviä letkuja käpälöidä lämpötuntemusten toivossa, en vaan tiedä miten ahdasta a3:ssa on, eiköhän ne jostain löydä käsiin purkamatta pakosarjaa. Lähinnä jos lämmintä ei tule, ja paluuletkukin on lämmin niin ongelma ei ainakaan kierrossa, eikä kennossa.

Mitään lötinää tai lörinää ei ole kuulunut.

Tuntematta tarkemmin audin järjestelmää. Väittäisin kanssa että kun nyky autoissa ei enää säädetä kennonläpimenevää nestemäärää vaan läpillä ohjataan joko ilmaa kennon läpi tai sitten ohi. Niin siellä nyt takeltelee ne läpät. Kyseiset läpät ainakin niissä autoissa jotka tiedän menevät kiinni kun auton sammuttaa eli silloin jos ne jäävät tuohon asentoon tulee vain kylmää ilmaa ja sitten auetessaan ilmaa tulee kennojen läpi jolloin tulee lämmintä ilmaa. Ja nyt syystä tai toisesta ei läpät aukea aina. Useammin se koneisto hajoaa että vain toiseltapuolelta tulee lämmintä, mutta sinulla ei varmaan ole hajonnut vain jumittaa. Toki silläkin varmaan merkitystä onko 1-alue vai 2-alue ilmastointi että onko yhdet vai kahdet läpät.

tässä on 2-alueinen ilmastointi niin aika sattuma jos molemmat läpät menisi samaan aikaan aina "rikki" hetkeksi ja aina kesken ajamisen 5-15 minuutiksi kerrallaan tipahtaisi kylmälle... enpä usko.
 
Kaikki kennot mitä oon vaihtanut tukkeutuman vuoksi on kyllä sitten ollu kokoajan jumissa. Mutta kaikki on tietysti mahdollista. A3:sia on valmistettu jo lähes kolme vuosikymmentä, mistähän vuosimallista on kyse? Jos siellä on jotain magneettiventtiileitä esim. eberiä varten (lämmittää vain sisätilat), tai sitten joku muu moottorin lämmönhallinnan venttiili mikä vikaantuessa rajoittaa sisäkiertoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 898
Viestejä
5 025 745
Jäsenet
80 594
Uusin jäsen
nixxon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom