VAG autojen monet ongelmat

Ajattelin jakaa tänne yhden havainnon tuosta DQ200:n toiminnasta nyt kun olen sitä remontin jälkeen hieman tarkemmin ja ajantasaisemmin seurannut.

Mutuna voisi kuvitella, että lämpimän vaihteiston öljyn viskositeetti vs kylmänä vaikuttaa öljyn virtausnopeuteen ja sitä kautta paineen laskuun nopeammin?
 
Mutuna voisi kuvitella, että lämpimän vaihteiston öljyn viskositeetti vs kylmänä vaikuttaa öljyn virtausnopeuteen ja sitä kautta paineen laskuun nopeammin?
Joo, tässä pitää selvästi vaan tiedostaa se, että mekaaninen ajan laskeminen ei yksistään öljynpaineongelmaa tuo esille, ellei se aika ole poikkeuksellisen lyhyt (ilmeisesti jotain alle 15 sek) ja sittenkin pitäisi graafeja ajossa seuraamalla katsoa, että putoaako se öljynpaine jossain vaiheessa raja-arvojen alle, vai pysyykö sallitussa vaihteluvälissä.
 
1762087530870.png


Jostain syystä tuottaa isoja haasteita löytää ohjeita, miten apulaitehihnan kiristimet saisi vaihdettua. En löytänyt ohjetta VW:n virallisista ohjeista (ainoastaan, miten itse hihna vaihdetaan), enkä oikein netistäkään. Ongelma ei ole tuo nro 8 kiristin, se on helppo ottaa pois, mutta ongelmallinen on tuo kiristin nro 16. Siellä on vissiin takana tuollainen kertakäyttöinen venypultti, jolla se on kiinni, mutta kun yritin tutkailla auton alta, päältä ja ties mistä löytääkseni sen kannan, totesin, että se on hautautuneena jonnekin sinne ilmastoinnin kompressorin ja laturin väliin. Mietin, että pitääkö tuo kompressori ottaa irti (muttei kylmälinjoja) siksi aikaa, että sinne pääsisi käsiksi? Kyseessä siis Passt B7 1.4 TSI CDGA-kone, jossa on kaksi kiristintä tuossa kokoonpanossa. Netistä löytyy ohjeita lähinnä tuohon ylempään kiristimeen ja kenties useimmissa konetyypeissä ei taida olla kahta kiristintä??
 
1762087530870.png


Jostain syystä tuottaa isoja haasteita löytää ohjeita, miten apulaitehihnan kiristimet saisi vaihdettua. En löytänyt ohjetta VW:n virallisista ohjeista (ainoastaan, miten itse hihna vaihdetaan), enkä oikein netistäkään. Ongelma ei ole tuo nro 8 kiristin, se on helppo ottaa pois, mutta ongelmallinen on tuo kiristin nro 16. Siellä on vissiin takana tuollainen kertakäyttöinen venypultti, jolla se on kiinni, mutta kun yritin tutkailla auton alta, päältä ja ties mistä löytääkseni sen kannan, totesin, että se on hautautuneena jonnekin sinne ilmastoinnin kompressorin ja laturin väliin. Mietin, että pitääkö tuo kompressori ottaa irti (muttei kylmälinjoja) siksi aikaa, että sinne pääsisi käsiksi? Kyseessä siis Passt B7 1.4 TSI CDGA-kone, jossa on kaksi kiristintä tuossa kokoonpanossa. Netistä löytyy ohjeita lähinnä tuohon ylempään kiristimeen ja kenties useimmissa konetyypeissä ei taida olla kahta kiristintä??
Kompressori irtoaa yleensä aika kivuttomasti irtoaa letkujen varassa, niin se on helppo laittaa syrjään. Onko tuossa kiristimessä itsessään sanomista, vai pärjäisikö pelkän rullan vaihdolla?
 
Kompressori irtoaa yleensä aika kivuttomasti irtoaa letkujen varassa, niin se on helppo laittaa syrjään. Onko tuossa kiristimessä itsessään sanomista, vai pärjäisikö pelkän rullan vaihdolla?
Se itse kiristin on kuoleentunut ja pakko vaihtaa. Lisäksi tuohon ei rullaa saa erikseen, vaan vaihdetaan aina kokonaisuutena. Jos olisi tilaa, niin hyvin simppeli homma varmasti, mutta pitää nyt sitten jossain välissä kokeilla uudestaan ja ottaa tuo kompura pois tieltä. Toivottavasti sillä pärjätään.
 
Se itse kiristin on kuoleentunut ja pakko vaihtaa. Lisäksi tuohon ei rullaa saa erikseen, vaan vaihdetaan aina kokonaisuutena. Jos olisi tilaa, niin hyvin simppeli homma varmasti, mutta pitää nyt sitten jossain välissä kokeilla uudestaan ja ottaa tuo kompura pois tieltä. Toivottavasti sillä pärjätään.

Jos osuin oikeaan moottoriin ja osaan niin näyttäisi kompuran pulttien irrottaminen ja kompuran kääntäminen riittävän. Toi venäläinen sivu on välillä aika kätevä, kun siellä on noita kertomuksia kuvien kanssa 030. Замена натяжителей ремня генератора.
 
Skoda Octavia 1.6 dieseliin (vm. 2020, 180tkm) pitäisi vaihdella kohta jakohihna ja koska ongelmavehkeestä puhutaan, niin onkos tuossa nyt jotain erityistä muistettavaa? Lähinnä siis, että pitääkö jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa normaalien vesipumpun, kiristinrullien ja apulaitehihnan lisäksi jotain muuta? Takaraivossa on hyvin hentoinen muistikuva, että kampiakselin stefa voi näissä alkaa vuotamaan ja öljypumppu saa voimansa hihnan välityksellä. Stefa kannattaisi siis ainakin vaihtaa samalla, mutta kestääkö öljypumpun hihna vielä toisen jakohihnan vaihtovälin?
 
Mysteerisen DQ200:n korjaus jatkui, mekatroniikkaan vaihdettiin 2020 mallisen sisuskalut, eli n. 10v uudemmat. Solenoideissa ainakin tapahtunut kehitystä, kun uudemmassa niissä oli metallisihdit epäpuhtauksia vastaan.

Mutta edelleen vilkuttaa satunnaisesti ja valittaa "pump play protectionia". Itse paineet pysyy viivasuorana n. 50 barissa kun auton kanssa ajelee tasaista vauhtia (tosin pumpun dc% en saanut logitettua)
 
Jos osuin oikeaan moottoriin ja osaan niin näyttäisi kompuran pulttien irrottaminen ja kompuran kääntäminen riittävän. Toi venäläinen sivu on välillä aika kätevä, kun siellä on noita kertomuksia kuvien kanssa 030. Замена натяжителей ремня генератора.
Kiitos näistä ohjeista! Moottorityyppi ei ole sama kuin minulla, mutta teknisenä ratkaisuna näyttäisi olevan yhteneväinen CDGA-konetyypin kanssa. Sain juuri äsken tuon homman tehtyä ja jottei menisi täysin arvokkaana kokemuksena, niin jos jollakin tulee ikinä vastaan, niin tässä ohjeet kiristimien ja hihnan vaihtoon:

- Nosta auto ilmaan ja varmista
- Irrota oikea eturengas
- Irrota pohjamuovi ja oikea etualalokasuojan muovi (TX 25 ruuvit näissä)
- Käy huolellisesti läpi ja tarvittaessa kuvaa ja/tai hahmottele paperille, miten remmi kiertää koneessa (helpottaa kasaamista)
- Löysää ylempi kiristin esim. pihtijakoavaimella (lenkkiavain ei välttämättä mahdu) ja laita sinne kiristimen "silmään" esim. katkaistu sopivan kokoinen ruuvi (ohjeissa yleensä sanotaan, että laita kuusiokoloavain, mutta tämä on hyvä ohje vain siinä tapauksessa, että vaihdat pelkän hihnan, etkä kiristimiä samalla, muutoin ne kuusiokoloavaimet voi olla kinkkinen poistettava sitten jälkikäteen kun osa ei ole enää autossa kiinni)
- Löysää alempi kiristin 16 mm avaimella (tätä kiristintä ei ole välttämätöntä lukita ja voikin olla aika mielenkiintoinen lukittava, jos niin tekisi, koska tilaa ei ole paljon. Omassa tapauksessani tuo alempi kiristin oli joka tapauksessa kuoleentunut, eikä se kirrannut mihinkään kiinni, vaikka hihnan otti pois ja antoi sen palautua normaaliasentoon) ja poista hihna välistä
- Ota remmi pois paikoiltaan
- Irrota ilmastoinin kompressorin sähköliitin
- Irrota 3 kpl 13 mm kantaisia pultteja ilmastoinnin kompressorista (älä koske kylmälinjoihin) ja ripusta irrotettu kompressori esim. pienellä kuormaliinalla siten, ettei linjoihin kohdistu vetoa
- Irrota takana oleva kompressorin kannake, missä myös tuo toinen kiristin on kiinni, irrottamalla 3 kpl 13 mm pultteja ja poista kannake
- Irrota alempi kiristin kannakkeesta (kiristimen vastapuolella on kertakäyttöinen 16 mm kannalla oleva pultti)
- Laita uusi kiristin kannakkeeseen ja asenna uusi pultti taustapuolelta. Kiristysmomentti on 40 Nm + 90 astetta (huom! pultti on kertakäyttöinen!, kiristimen mukana ei tule uutta pulttia, vaan se on tilattava erikseen)
- Asenna kannake takaisin moottorin kylkeen (pulttien kiristysmomentti 25 Nm)
- Asenna kompressori takaisin paikalleen (pulttien kiristysmomentti 23 Nm)
- Asenna kompressorin sähköliitin paikalleen
- Irrota ylempi kiristin irrottamalla 3 kpl XZN 10 mm pultteja
- Asenna nyt uusi hihna oikealla tavalla kiertäen apulaitteisiin (kyllä, ylempi kiristin voi olla tässä kohtaa irti kokonaan, remmi on helpompi laittaa paikalleen ilman sitä)
- Asenna uusi ylempi kiristin ja laita xzn pultit takaisin (kiristysmomentti 23 Nm)
- Poista uudesta alemmasta kiristimestä sen tehtaalta asennettu lukituspinni pois, löysäämällä kiristintä 16 mm avaimella ja poistamalla pinni pihdeillä
- Poista myös ylemmästä kiristimestä lukituspinni pois ja tarkista, että hihna asettuu rullille hyvin
- Käynnistä auto ja katso, että kaikki toimii odotetusti
- Kasaa lokasuoja, pohjamuovi ja asenna rengas

Homma valmis!

Tämä ohje pätee ainakin 2014 vuosimallin CDGA-moottorityyppiin DSG-vaihteistolla, jossa apulaitehihnalla on kaksi kiristintä. Huom! Siellä lähtee vesipumpulta myös toinen remmi mekaaniselle ahtimelle, jolla on oma kiristin ja hihna, mutta tämä ohje ei nyt sitä projektia kata, ainoastaan tämän toisen hihnan ja sen kiristimet, jotka pyörittävät mm. laturia, vesipumppua ja ilmastoinnin kompuraa.
 
Mysteerisen DQ200:n korjaus jatkui, mekatroniikkaan vaihdettiin 2020 mallisen sisuskalut, eli n. 10v uudemmat. Solenoideissa ainakin tapahtunut kehitystä, kun uudemmassa niissä oli metallisihdit epäpuhtauksia vastaan.

Mutta edelleen vilkuttaa satunnaisesti ja valittaa "pump play protectionia". Itse paineet pysyy viivasuorana n. 50 barissa kun auton kanssa ajelee tasaista vauhtia (tosin pumpun dc% en saanut logitettua)
Pump play protection viittaisi siihen, että pumppu pyörii liian usein tai koko ajan ja ohjausyksikkö puuttuu peliin, jottei se pala. Voihan se myös olla, että ohjausyksikkö kaput ja pyörittää tarpeettomasti koko ajan pumppua.

Omassa DQ200- laatikossa tuo öljynpaine ei pysy koko ajan vakiona, vaan paine vaihtelee 42-60 barin välillä siten, että pumppu käy 2 sekuntia ja nostaa paineet ylärajalle ja siitä ne sitten hiljalleen (n. 30 sek) putoavat alarajalle, kunnes pumppu käynnistyy uudelleen. Livedatan graafissa tämä näkyy siis ei suorana viivana, vaan tuollaisena laskevana viivana, joka tasaisin väliajoin nousee ylös, kun pumppu nostaa paineet. Paineen ei pitäisi olla ehjässä systeemissä koko ajan sama.
 
Pump play protection viittaisi siihen, että pumppu pyörii liian usein tai koko ajan ja ohjausyksikkö puuttuu peliin, jottei se pala. Voihan se myös olla, että ohjausyksikkö kaput ja pyörittää tarpeettomasti koko ajan pumppua.

Omassa DQ200- laatikossa tuo öljynpaine ei pysy koko ajan vakiona, vaan paine vaihtelee 42-60 barin välillä siten, että pumppu käy 2 sekuntia ja nostaa paineet ylärajalle ja siitä ne sitten hiljalleen (n. 30 sek) putoavat alarajalle, kunnes pumppu käynnistyy uudelleen. Livedatan graafissa tämä näkyy siis ei suorana viivana, vaan tuollaisena laskevana viivana, joka tasaisin väliajoin nousee ylös, kun pumppu nostaa paineet. Paineen ei pitäisi olla ehjässä systeemissä koko ajan sama.
Eikös tuo kysyjän vikakoodi sitten ennemmin indikoi sitä että jostain vuotaa ja pumppu käy koko ajan jotta paineet ”pysyy” ja yhtä jaksoinen käyminen triggaa vikakoodin? Tuskin siis ohjausyksikkö on kaput vaan joku muu, koska mitattu paine vakio...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 463
Viestejä
4 986 745
Jäsenet
80 071
Uusin jäsen
Kaxzu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom