Eikös se paineakku toimi juurikin niin, että kalvon toisella puollella on typpikaasu ja toisella puolella hydraulineste, minkä painepiikkejä se typpikaasu sitten tasaa ja kohteesta riippuen paine voi olla kymmenistä bar -> satoihin bar!
Yhdeltä kokeneemmalta kaverilta sain vähän tähän taustoitusta. Hänkään ei ole näiden kanssa suoraan ollut tekemisissä, mutta tuntee sinänsä tuon peruslogiikan.
Eli näissä akkumulaattoreissa tai kansankielellä paineakuissa on kaikissa (myös uusissa) 24 barin typpipaine sisällä, joka nimenomaan toimii vastapaineena kun hydraulipumppu täyttää sitä hydraulipaineella. Tuota peruspainetta ei sinänsä saa poistettua, vaikka olisi mitkä diagnostiikkavehkeet käytössä. Käytännössä joissakin tapauksissa se typpipaine on poistunut vain sillä tavalla, että se itse paineakku on alkanut vuotaa ja typpi on sieltä karannut. Mutta sitten se paineakku ei luonnollisesti toimi ollenkaan.
Näissä tapauksissa, missä tuo paineakku on hajonnut, yhteinen nimittäjä lienee ollut se, että se paineakun sisäosa tai "mäntä" on lukittuna siinä paineakussa lukkorenkaalla, joka voi jossain harvinaisissa tapauksissa antaa periksi, kun paineakkua avaa. Syitä voi olla monia ja tuossa lainaukseni tapauksessa, jos sen oikein ymmärsin, niin paineakku oli ilmeisesti ottanut jo osumaa ennen purkamista ja se oli mahdollisesti myös asettanut itse paineakun vaaralliseen tilaan, eli se lukkorengas on saattanut vaurioitua siinä samalla. Toki henkilö joka tuota kohta viisi vuotta sitten kommentoi, ei näytä koskaan olleen mikään aktiivinen kaveri tuolla Vagarenalla, joten tuskin saamme kaikkia taustoja koskaan selville.
Sen sijaan tuo Facebook video paineakun pettämisestä sinänsä kuvastaa myös sitä, että siinäkin tapauksessa se lukkorengas petti, mutta en oikein ollenkaan ymmärrä tuota olosuhdetta, miten se oli järjestetty. Videota ei mitenkaan taustoiteta ja jotenkin aluksi ajattelin, että siinä on ollut nimenomaan tavoite saada se paineakku pettämään, jonka vuoksi sitä ilmeisesti sillä akryylikotelolla siinä kolhittiin. Mutta toisaalta taas videon ääniraita antaisi ymmärtää ikään kuin tuon olevan vahinko.
Yhtä kaikki, ilmeisesti kaikissa tilanteissa on riski, että se paineakku voi pettää odottamattomalla tavalla ja täysin paineettomaksi sitä ei saa millään (ellei se ole sitten täysin rikki ja vuotanut kaiken pois, sitähän ei voi tietää). Onko tämä sitten se asian "tiedostaminen" kuten esimerkiksi Simolammikon videoissa todetaan, niin kenties. Mutta yhtä kaikki, ilmeisesti tämä paineakun pettämisriski on aina olemassa ja homma pitäisi yrittää jotenkin siten toteuttaa, että riskin realisoituessa siellä ei olisi itse tulilinjalla. Otan kyllä hyviä vinkkejä vastaan.
Sama riski lienee siis siinäkin tapauksessa, vaikka purkaisi koko laatikon tai mekatroniikan pois. Jos se paineakun jalka on murtunut, niin ei se varmaan hirveästi pidättele itse akkua, jos lukkorengas pettää. Siitä en sitten tiedä, voiko olla käytännössä tilannetta, missä se rengas olisi jo pettänyt ja tuo paineakun avaaminen johtaa sen paineen karkaamiseen äkisti. Vastauksia ei taideta saada mistään.
Eipä sillä, uusi paineakku toimitettiin vaihteistokaupasta minulle postissa ja olettaisin sielläkin olevan se peruspaine sisällä. Jos ne nyt kovin todennäköisesti hajoilisivat, niin aikamoisia pommeja sitä sitten postitettaisiin...