VAG autojen monet ongelmat

Mulla oli tuollaista nytkähtelyä a2:ssa, johtui karkuteille lähteneestä kompaktilaakerista, josta ABS sai virheellistä data. Osasi kyllä vähän matkan päästä disabloida koko ABS:n
Nyt täytyy sanoa, etten tunne tuota kompaktilaakeria. Eli mikä ja mistä oli lähtenyt? :D
 
Pyöränlaakeri, jossa abs-kehä samassa ja on kaiken huipuksi paikoillaan vain prässäämällä
Ok. Omassa autossani on molemmat takalaakerit ja oikea etulaakeri jo vaihdettu, niin ne tuskin ovat syypäitä ongelmiin, mutta pitääpä tutkia tuo viimeinen vielä läpi.
 
DQ200 DSG:n kanssa potentiaalisia haasteita... Parittomilla vaihteilla, erityisesti 3- ja 5-vaihteilla kiihdyttäessä auto pykältää ja kierrokset mittarissa nytkähtelevät ylöspäin. Tuntuu siis ihan ajoonkin. Alkanut nyt muutaman viime päivän aikana tekemään tuota enemmän. Ei ole vikakoodeja. Erikoisen tästä tilanteesta tekee se, että autoon vaihdettiin toukokuussa 2023 (35tkm sitten) kytkimet ja vauhtipyörä. Sama ongelma oli jo ennen tuota remonttia ja sekään remontti ei lopulta johtunut kytkimestä, vaan kytkinakselin neulalaakerista, joka oli pakko vaihtaa ja samalla sitten uusittiin myös kytkin ja vauhtipyörä. VCDS:n mukaan kytkimien arvot on edelleen ok.

Itse vaihtotapahtumat ovat täysin sileitä ja tuo nytkähtely ei oikeastaan tapahdu vaihdon yhteydessä, vaan pakkovaihteilla kolmosella ja vitosella kiihdyttäessä tuota tapahtuu. Eli oire on vähän kuin kytkin luistaisi, mutta joskus on tullut kytkinlopulla autollakin ajettua ja se oire ei ole kuitenkaan sama, eli jos kytkin luistaisikin, niin se nappaa tässä tapauksessa melkein heti uudestaan kiinni, eivätkä kierrokset karkaa, niin kuin perinteisessä luistossa.

N. vuosi sitten meni toisen takapyörän abs anturi ja kaikki siihen nojautuvat järjestelmät pois päältä ja siinä yhteydessä tuo pienikin nytkähtely poistui. Tekisi siis mieli sanoa, että tässä olisi anturivikaa tms., mutta se ei millään käy ilmi livedatasta tai vikakoodeista. Sen vuoksi tämä asia on oikeastaan odottanut sitä, että vika pahenisi ja se kävisi ilmi. Nyt sitten oiretta on jo sen verran enemmän, että yritän taas kaivella, mistä se johtuisi. Varmaan pitää etsiä jostain abs:n sulake ja kokeilla, tapahtuuko nykimistä myös kun se on pois pelistä.

Ihan alunperin ajattelin, että onkohan joku luistoneston tms. data pielessä ja auto leikkaa tehoja kiihdytyksessä sen takia, mutta tuo parittomien vaihteiden ongelma taas tietysti viittaisi vaihteisto-ongelmaan. Ihmettelen vaan, kun kytkinremontti ei sitä korjannut ja mekatroniikan ajattelisin olevan pelissä mukana vaihtotilanteissa, mutta ei silloin kun veto on päällä ja vaihdetta ei vaihdeta.
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.
 
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.

Sehän on tuon dq200:n tyyppivika että halkeaa se painevaraajan kiinnityskohda. Pahimmillaan kai ampuu niin että varaaja voi mennä öljypohjasta läpi.. ei nyt kokonaan, mutta pelti vääntyy.

Itse aattelin tuon vaihtaa yhteen autoon, saas nähdä miten onnistuu. Tässä autossa ei ajossa ollut mitään vikaa, mutta alkaa vilauttelemaan vaihteiston valoja.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
Kaikki Vagenin videot mekatroniikkakorjauksista on kaiketi katsottu? Ei niistä varmaan mitään yksityiskohtaista dataa irti saa, mutta mielestäni paineakkuja jossain videossa vaihteli. Niistä kannattaa aloittaa.
 
270tkm ajettu DQ250 nytkyttää epäsäännöllisesti, alhaisemmilla kierroksilla nykiminen pientä, korkeammilla kierroksilla kiihdytyksen aikana kerran pamauttanu oikein kunnolla. Vaihteisto tuntuu kytkevän vaihteen pois päältä lyhyeksi aikaa, kunnes taas meno jatkuu normaalisti. Mikähän tuossa on menossa? Huollettu 30tkm sitten.
 
270tkm ajettu DQ250 nytkyttää epäsäännöllisesti, alhaisemmilla kierroksilla nykiminen pientä, korkeammilla kierroksilla kiihdytyksen aikana kerran pamauttanu oikein kunnolla. Vaihteisto tuntuu kytkevän vaihteen pois päältä lyhyeksi aikaa, kunnes taas meno jatkuu normaalisti. Mikähän tuossa on menossa? Huollettu 30tkm sitten.

vikakoodit siitä kannattaa lukea
 
Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa, miten VCDS:llä vapautetaan paineet mekan paineakusta? Toki livedatan mukaan paine laskee nollaan muutamassa minuutissa, mutta en ole täysin varma, onko paine silloin nollassa myös paineakussa...

Jokin konsti tähän on ilmeisesti olemassa, ainakin odisilla. Kyseessä dq200.

Pitäisi nyt sitten jossain sopivassa välissä paineakku uusia itse, kun mikään korjaamo ei siihen viitsi ryhtyä.
 
Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa, miten VCDS:llä vapautetaan paineet mekan paineakusta? Toki livedatan mukaan paine laskee nollaan muutamassa minuutissa, mutta en ole täysin varma, onko paine silloin nollassa myös paineakussa...

Jokin konsti tähän on ilmeisesti olemassa, ainakin odisilla. Kyseessä dq200.

Pitäisi nyt sitten jossain sopivassa välissä paineakku uusia itse, kun mikään korjaamo ei siihen viitsi ryhtyä.
Dq400 on ainakin basic settingsin alla (muistaakseni). No kuitenkin pitkässä listassa on valinta drain pressure resevoir ja sitten painat go. Ilmoittaa joku success tai failure. Jälkimmäisessä tapuksessa joku vaatimus ei täyty (lämpötila esim), vcds ei osaa sitä kertoa.

Itse lopetin tuon käytön kun se täyttäminen oli jotenkin bugista. Antaa täyttää ja ajaa auton ulos hallista. Kun nousee laittamaan oven kiinni, onkin sammuttanut virrat ja on takaisin huoltomoodissa puoliksi, eli ei anna liikkua vaikka paineet lootassa. Uusinta yrityksellä drain+refill yleensä lähtee, ellei sitten ole öljyn lämpötila laskenut, jolloin pitää tuupata takaisin sisälle..

Oon tehny nyt niin että oon auton antanut olla tunnin paikoillaan ja sitten koskematta mihinkään oveen akun kaapeli irti. Joku vartin seistessä tyhjentää painevaraajan ja kun siinä tilassa nappaa akun irii niin on huoltomoodissa.

Muistaakseni dq200 oli myös painevaraajan lähellä m8 mutteri mistä saa hienovaraisemmin valutettua paineet pois. Tällänen itsellä tulossa tällä viikolla vaihtoon, en ole koko laatikkotyyppiin ennen koskenut
 
Dq400 on ainakin basic settingsin alla (muistaakseni). No kuitenkin pitkässä listassa on valinta drain pressure resevoir ja sitten painat go. Ilmoittaa joku success tai failure. Jälkimmäisessä tapuksessa joku vaatimus ei täyty (lämpötila esim), vcds ei osaa sitä kertoa.

Itse lopetin tuon käytön kun se täyttäminen oli jotenkin bugista. Antaa täyttää ja ajaa auton ulos hallista. Kun nousee laittamaan oven kiinni, onkin sammuttanut virrat ja on takaisin huoltomoodissa puoliksi, eli ei anna liikkua vaikka paineet lootassa. Uusinta yrityksellä drain+refill yleensä lähtee, ellei sitten ole öljyn lämpötila laskenut, jolloin pitää tuupata takaisin sisälle..

Oon tehny nyt niin että oon auton antanut olla tunnin paikoillaan ja sitten koskematta mihinkään oveen akun kaapeli irti. Joku vartin seistessä tyhjentää painevaraajan ja kun siinä tilassa nappaa akun irii niin on huoltomoodissa.

Muistaakseni dq200 oli myös painevaraajan lähellä m8 mutteri mistä saa hienovaraisemmin valutettua paineet pois. Tällänen itsellä tulossa tällä viikolla vaihtoon, en ole koko laatikkotyyppiin ennen koskenut
Eli toisin sanoen riittävän pitkä seisotus ja akun kaapeli irti, niin paineakku on paineeton?
 
Eli toisin sanoen riittävän pitkä seisotus ja akun kaapeli irti, niin paineakku on paineeton?

No tuli se tänään räpellettyä tuon kanssa. Kyllä tuo systeemi tuntuu olevaan paineeton siinä kohtaa kun puoli tuntia tms seissyt, ainakin jos öljyt on laskettu pihalle. Vaihdoin mekatroniikkaan vahvistetun kiinalaisen venttilikoneiston kannen - vanha ei yllätykseksi ollutkaan halki, mutta painevaraajan o-rengas kärsinyt, joko muuten vaan tai irroitettaessa. Lopputulos, antaa ajaa vähän matkaa kunnes herjaa paineen alenemasta yhtäkkiä, antaa kuitenkin ajaa parittomilla vaihteilla. No uusintayritys ja ehjä alkuperäinen kansi paikalle ja vanhat tiivisteet, samalla uusittiin vielä pumpun sisäiset tiivisteet. Auto liikahti 30cm ja nyt näyttää paineiksi 0 ja pumppu käy koko ajan.

No ehkä ihan aiheesta monet tekijät suostuvat vaihtamaan vaan kokonaisen mekatroniikan tähän, noin tonnin näyttää maksavan "kova" osuus, jos sähköpuoli siirretään vanhasta.
 
No tuli se tänään räpellettyä tuon kanssa. Kyllä tuo systeemi tuntuu olevaan paineeton siinä kohtaa kun puoli tuntia tms seissyt, ainakin jos öljyt on laskettu pihalle. Vaihdoin mekatroniikkaan vahvistetun kiinalaisen venttilikoneiston kannen - vanha ei yllätykseksi ollutkaan halki, mutta painevaraajan o-rengas kärsinyt, joko muuten vaan tai irroitettaessa. Lopputulos, antaa ajaa vähän matkaa kunnes herjaa paineen alenemasta yhtäkkiä, antaa kuitenkin ajaa parittomilla vaihteilla. No uusintayritys ja ehjä alkuperäinen kansi paikalle ja vanhat tiivisteet, samalla uusittiin vielä pumpun sisäiset tiivisteet. Auto liikahti 30cm ja nyt näyttää paineiksi 0 ja pumppu käy koko ajan.

No ehkä ihan aiheesta monet tekijät suostuvat vaihtamaan vaan kokonaisen mekatroniikan tähän, noin tonnin näyttää maksavan "kova" osuus, jos sähköpuoli siirretään vanhasta.
Oliko tässä mikä lähtötilanne?

Omassa tapauksessani auto edelleen kulkee, eikä anna mitään vikakoodeja, vaikka ajoon sen selvästi huomaa, että jotain on pielessä ja livedataa tutkimalla paine näyttäisi putoavan turhan rivakasti.

Piti jo viime viikonloppuna korjata tuo paineakku, mutta osatilaus toimitettiin vahingossa väärin ja joutuivat lähettämään osat uusiksi, eikä se sitten ehtinyt enää viikonlopulle. Täytyy katsoa missä välissä ehdin tuon korjauksen tehdä. Raportoin tulokset tänne.

Huonoimmassa tapauksessa olen hävinnyt n. 350e, parhaassa tapauksessa säästin n. 2,5te.
 
Oliko tässä mikä lähtötilanne?

Omassa tapauksessani auto edelleen kulkee, eikä anna mitään vikakoodeja, vaikka ajoon sen selvästi huomaa, että jotain on pielessä ja livedataa tutkimalla paine näyttäisi putoavan turhan rivakasti.

Piti jo viime viikonloppuna korjata tuo paineakku, mutta osatilaus toimitettiin vahingossa väärin ja joutuivat lähettämään osat uusiksi, eikä se sitten ehtinyt enää viikonlopulle. Täytyy katsoa missä välissä ehdin tuon korjauksen tehdä. Raportoin tulokset tänne.

Huonoimmassa tapauksessa olen hävinnyt n. 350e, parhaassa tapauksessa säästin n. 2,5te.

Lähtötilanne oli se että alkoi vilkuttamaan mittariston valoja ja tuli vikakoodi pump play protection tms. Kuitenkaan ei ajoon vaikuttanut mitenkään.

Otin nyt uudelleen mekan pöydälle ja huomasin että painevaraajan kupin pohjalla oli samat asennusvaseliinit (o-renkaan suojaksi) kuin kootessakin, eli siellä ei edes ollut käynyt öljyä. No tarkempi tutkimus osoitti että olin laittanut pumpun kannen väärin päin tiivisteitä vaihtessa, kun mielestäni jälki rungossa näytti niin. No väärin päin se oli ja siksipä paineet hävisi sen sileän tien. Ja koeajolla auto toimi nyt aivan täydellisesti! Paitsi että sisemmän kytkimen työsylinteri ilmeisesti vuotaa nesteet pihalle, ilmeisesti ulkokuoren ja liukuholkin välisestä o-renkaasta valuttaa kopan sisäisen nestesäiliön pihalle...
Sopivaa o-rengasta ei taida löytyä mistään tähän hätään, jos virtaa riittää tumpuissa niin pitää kokeilla ottaa holkki pois ja laittaa sively hylomarilla tai vastaavalla tiivisteellä. Nyt menee kyllä aika vauhdilla DQ200 huolto, kun on muutaman kerran revitty pois.

Ai niin ja aika tympeillä alumiinipulteilla koko hökötys kiinni, tarttee nyt vaihtaa kaikki normipulteiksi ennen kuin katkee (yksi meni jo, mutta onneksi sai pyöriteltyä pois).

Toi korjaussatsi mikä mulla oli oli maktransista tilattu n. 100e kitti, mutta tuota ei voi suositella. Aeromotors / Spareto tarjoaa myös täydellistä korjaussettiä tuohon 250-300e hintaluokkaan, sellaiselle tosiaan vahva suositus.

Edit: ja toki myös vaihteistokauppa.fi, josta ainakin itsellä pelkästään hyvä kokemuksia!
 
Täällä onkin sopivasti aiheesta keskustelua. Itsellä hajosi Octaviasta (vm 2014) DQ200 ajossa, veto loppui ja mikään vaihde ei mennyt päälle. Taululle gearbox error. Järjestään korjaamot hyvin nuivasti suhtautuivat korjaussarjoihin ja kustannusarviot karkasivat heti sinne 2000+ euroon. Nyt päätin hinauttaa auton kotitalliin ja räpeltää itse. Jollain pajalla auto oli 3 viikkoa ja saivat irti vikakoodin P189C, eli asiallista painetta ei muodostu. Parhaimmillaan tulee korjaussarjalla kuntoon.

Mistä porukka on VCDS:ää hommaillut? Onko ainoa vaihtoehto rosstechin palikka? Aika hintava, mutta kai tuota jatkossakin tulis käytettyä. Noihin piraatteihin vähän vaikea luottaa, onko kokemuksia?
 
aliexpressin palikka toiminu aivan komeasti mut sehän on vanha versio toki, ei voi käyttää päivitettyä ohjelmaa vaa sitä mikä mukana tuli. Omassa harrastesäätelyssä menee hienosti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 668
Viestejä
4 959 822
Jäsenet
79 685
Uusin jäsen
ValleK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom