DQ200 DSG:n kanssa potentiaalisia haasteita... Parittomilla vaihteilla, erityisesti 3- ja 5-vaihteilla kiihdyttäessä auto pykältää ja kierrokset mittarissa nytkähtelevät ylöspäin. Tuntuu siis ihan ajoonkin. Alkanut nyt muutaman viime päivän aikana tekemään tuota enemmän. Ei ole vikakoodeja. Erikoisen tästä tilanteesta tekee se, että autoon vaihdettiin toukokuussa 2023 (35tkm sitten) kytkimet ja vauhtipyörä. Sama ongelma oli jo ennen tuota remonttia ja sekään remontti ei lopulta johtunut kytkimestä, vaan kytkinakselin neulalaakerista, joka oli pakko vaihtaa ja samalla sitten uusittiin myös kytkin ja vauhtipyörä. VCDS:n mukaan kytkimien arvot on edelleen ok.
Itse vaihtotapahtumat ovat täysin sileitä ja tuo nytkähtely ei oikeastaan tapahdu vaihdon yhteydessä, vaan pakkovaihteilla kolmosella ja vitosella kiihdyttäessä tuota tapahtuu. Eli oire on vähän kuin kytkin luistaisi, mutta joskus on tullut kytkinlopulla autollakin ajettua ja se oire ei ole kuitenkaan sama, eli jos kytkin luistaisikin, niin se nappaa tässä tapauksessa melkein heti uudestaan kiinni, eivätkä kierrokset karkaa, niin kuin perinteisessä luistossa.
N. vuosi sitten meni toisen takapyörän abs anturi ja kaikki siihen nojautuvat järjestelmät pois päältä ja siinä yhteydessä tuo pienikin nytkähtely poistui. Tekisi siis mieli sanoa, että tässä olisi anturivikaa tms., mutta se ei millään käy ilmi livedatasta tai vikakoodeista. Sen vuoksi tämä asia on oikeastaan odottanut sitä, että vika pahenisi ja se kävisi ilmi. Nyt sitten oiretta on jo sen verran enemmän, että yritän taas kaivella, mistä se johtuisi. Varmaan pitää etsiä jostain abs:n sulake ja kokeilla, tapahtuuko nykimistä myös kun se on pois pelistä.
Ihan alunperin ajattelin, että onkohan joku luistoneston tms. data pielessä ja auto leikkaa tehoja kiihdytyksessä sen takia, mutta tuo parittomien vaihteiden ongelma taas tietysti viittaisi vaihteisto-ongelmaan. Ihmettelen vaan, kun kytkinremontti ei sitä korjannut ja mekatroniikan ajattelisin olevan pelissä mukana vaihtotilanteissa, mutta ei silloin kun veto on päällä ja vaihdetta ei vaihdeta.