VAG autojen monet ongelmat

DQ200 DSG:n kanssa potentiaalisia haasteita... Parittomilla vaihteilla, erityisesti 3- ja 5-vaihteilla kiihdyttäessä auto pykältää ja kierrokset mittarissa nytkähtelevät ylöspäin. Tuntuu siis ihan ajoonkin. Alkanut nyt muutaman viime päivän aikana tekemään tuota enemmän. Ei ole vikakoodeja. Erikoisen tästä tilanteesta tekee se, että autoon vaihdettiin toukokuussa 2023 (35tkm sitten) kytkimet ja vauhtipyörä. Sama ongelma oli jo ennen tuota remonttia ja sekään remontti ei lopulta johtunut kytkimestä, vaan kytkinakselin neulalaakerista, joka oli pakko vaihtaa ja samalla sitten uusittiin myös kytkin ja vauhtipyörä. VCDS:n mukaan kytkimien arvot on edelleen ok.

Itse vaihtotapahtumat ovat täysin sileitä ja tuo nytkähtely ei oikeastaan tapahdu vaihdon yhteydessä, vaan pakkovaihteilla kolmosella ja vitosella kiihdyttäessä tuota tapahtuu. Eli oire on vähän kuin kytkin luistaisi, mutta joskus on tullut kytkinlopulla autollakin ajettua ja se oire ei ole kuitenkaan sama, eli jos kytkin luistaisikin, niin se nappaa tässä tapauksessa melkein heti uudestaan kiinni, eivätkä kierrokset karkaa, niin kuin perinteisessä luistossa.

N. vuosi sitten meni toisen takapyörän abs anturi ja kaikki siihen nojautuvat järjestelmät pois päältä ja siinä yhteydessä tuo pienikin nytkähtely poistui. Tekisi siis mieli sanoa, että tässä olisi anturivikaa tms., mutta se ei millään käy ilmi livedatasta tai vikakoodeista. Sen vuoksi tämä asia on oikeastaan odottanut sitä, että vika pahenisi ja se kävisi ilmi. Nyt sitten oiretta on jo sen verran enemmän, että yritän taas kaivella, mistä se johtuisi. Varmaan pitää etsiä jostain abs:n sulake ja kokeilla, tapahtuuko nykimistä myös kun se on pois pelistä.

Ihan alunperin ajattelin, että onkohan joku luistoneston tms. data pielessä ja auto leikkaa tehoja kiihdytyksessä sen takia, mutta tuo parittomien vaihteiden ongelma taas tietysti viittaisi vaihteisto-ongelmaan. Ihmettelen vaan, kun kytkinremontti ei sitä korjannut ja mekatroniikan ajattelisin olevan pelissä mukana vaihtotilanteissa, mutta ei silloin kun veto on päällä ja vaihdetta ei vaihdeta.
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.
 
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.

Sehän on tuon dq200:n tyyppivika että halkeaa se painevaraajan kiinnityskohda. Pahimmillaan kai ampuu niin että varaaja voi mennä öljypohjasta läpi.. ei nyt kokonaan, mutta pelti vääntyy.

Itse aattelin tuon vaihtaa yhteen autoon, saas nähdä miten onnistuu. Tässä autossa ei ajossa ollut mitään vikaa, mutta alkaa vilauttelemaan vaihteiston valoja.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
Kaikki Vagenin videot mekatroniikkakorjauksista on kaiketi katsottu? Ei niistä varmaan mitään yksityiskohtaista dataa irti saa, mutta mielestäni paineakkuja jossain videossa vaihteli. Niistä kannattaa aloittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 637
Viestejä
4 944 418
Jäsenet
79 525
Uusin jäsen
J441ng

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom