VAG autojen monet ongelmat

Laitetaan vanhat männät sorvin leukoihin kiinni ja sorvataan renkaiden paikat leveemmäks, niin mahtuu ne päivitetyt renkaat vanhoihin mäntiin. Paljon halvempaa kuin vaihtaa uudet männät ja veivit, lopputulos onki sit kysymysmerkki, et syökö vielä öljyä vai ei.

Kuulostaa työläältä. Ei ne uudet männätkään mahdottomia maksa, kun kone on jo otettu auki
 
Kuulostaa työläältä. Ei ne uudet männätkään mahdottomia maksa, kun kone on jo otettu auki
Kaipa se suurin kuluerä tulee veivien vaihdosta, uusitut männäthän ei mene enää vanhoin veiveihin, männän tappi paksumpi.
 
Kertokaahan, onko tuhoon tuomittu idea, että B7 Passatin ovet saisi kuntoon enää sen jälkeen kun ne ovat alkaneet kertaalleen ruostua oven kahvojen syvennyksistä? Alkaa mennä hermo koko asiaan. Kolmisen vuotta sitten maalautin ammattilaisella repsikan takaoven kahvaan tulleen ruosteen vuoksi. Ja tuo työ tehtiin siis aivan välittömästi, kun ensimmäiset merkit ruosteesta kävivät ilmi, eli mistään puhkiruostuneesta pellistä ei ollut kyse, edes siellä piilossa. Ovi purettiin kokonaan ja maalattiin. Meni kaksi vuotta ja alkoi ruostua tismalleen samasta kohtaa. Viime elokuussa piti viedä ovi eri maalarille, kun alkuperäistä en enää saanut kiinni. Ovi maalattiin kokonaan ja purettiin atomeiksi. Nyt autoa pestessä sitten huomasin, että ruskeata väriä on alkanut tulla kahvan alta ja selvittiin ilmeisesti 9kk, ennen kuin ruostuminen alkaa taas uudestaan. Viime elokuussa kaikki tiivisteet yms uusittiin, ettei minkään pitäisi kuluttaa maalipintaa. Mutta niin vaan taas ruostuu. Kuljettajan puolella ei ole tehty mitään ja toistaiseksi ei ole kahvat siis ruostuneet, eli on alkuperäisessä kunnossa. Onko tässä kyse vaan sitten huonosta maalaustyöstä, vai eikö tuota voi yksinkertaisesti tehdä enää kestävästi?
 
Et kertonut kuka ja miten teki pohjatyöt ja miten tarkkaan pelti otettiin puhtaaksi ruostesyöpymäkohdista. Nää pohjatyöt on se työläin vaihe ja kaikki maalarit ei ehkä ole niin innostuneita niitä tekemään vimosen päälle. Ongelma ei ole maalaus koska ihan itse pensselillä tehty maalaus on riittävän hyvä estämään ruosteen kunhan maalit on oikein valittu ja siis pohjatyöt on tehty vimosen päälle kaikki vanha ruoste pois joka pisteestä ettei se vanha ruoste pääse jatkamaan etenemistään.
 
Viimeksi muokattu:
Et kertonut kuka ja miten teki pohjatyöt ja miten tarkkaan pelti otettiin puhtaaksi ruostesyöpymäkohdista. Nää pohjatyöt on se työläin vaihe ja kaikki maalarit ei ehkä ole niin innostuneita niitä tekemään vimosen päälle. Ongelma ei ole maalaus koska ihan itse pensselillä tehty maalaus on riittävän hyvä estämään ruosteen kunhan maalit on oikein valittu ja siis pohjatyöt on tehty vimosen päälle kaikki vanha ruoste pois joka pisteestä ettei se vanha ruoste pääse jatkamaan etenemistään.
Ammattilaiset/maalarit tekivät kummallakin kerralla kaikki hommat, itse en osallistunut siihen mitenkään muuten kuin maksamalla koko lystin. Pyrin myös etsimään ns. hyvämaineiset kaverit kummallakin kerralla ja eivät tosiaan olleet halvimpia sellaisia, mutta ei näytä auttaneen.
 
Jos siinä ensimmäisessä korjauksessa on tehty puutteelliset pohjatyöt, niin sanoisin että peli on menetetty. Laittaisin itse purkuosana hakuun samanlaisen oven, noita on kuitenkin valmistettu maailmanlaajuisesti satoja tuhansia niin voisi hyvinkin löytyä samalla värillä oleva ovi.

Ja sanotaan näin, että jos noita volkkarin 2010-luvun pintaan valmistettuja malleja katsoo, niin en yhtään ihmettele vaikka hyvämaineisellakin maalarilla voi epäonnistua hommat, kun välillä tuntuu siltä että jo tehtaalla on vedetty ruosteen päälle maalit.
 
Ovi purettiin kokonaan ja maalattiin.... Viime elokuussa piti viedä ovi eri maalarille, kun alkuperäistä en enää saanut kiinni. Ovi maalattiin kokonaan ja purettiin atomeiksi. Mutta niin vaan taas ruostuu.

Jos siinä ensimmäisessä korjauksessa on tehty puutteelliset pohjatyöt, niin sanoisin että peli on menetetty. Laittaisin itse purkuosana hakuun samanlaisen oven, noita on kuitenkin valmistettu maailmanlaajuisesti satoja tuhansia niin voisi hyvinkin löytyä samalla värillä oleva ovi.

Jos ovi todella oikeasti puretaan maalausta varten ja tehdään pohjat kunnolla, silloin ei vanhat mahdollisesti huonostikin tehdyt pohjat vaikuta mitään lopputulokseen. Hyvin todennäköisesti silloin myös tuo uudelleen maalattu kohta on jopa parempi kuin alkuperäinen. Epäilen kyllä hyvin vahvasti, että sitä ovea ei ole oikeasti ikinä purettu kunnolla, että ne pohjat olisi päässyt ihan aidosti tekemään kunnolla kauttaaltaan, on siinä kuitenkin sen verran paljon jumppaamista, että 99% todennäköisyydellä puretaan ainoastaan sen verran pakollisia osia hieman sivuun, että se on jotenkin välttävästi saatu tehtyä. Jos kuitenkin se ovi on todella purettu kokonaan, vika on silti huonosti tehdyissä pohjissa. Mikään maalaus ei pelasta jos pohjien tekemisessä on oikaistu. Ja mitä tulee tuohon "hyvämaineisen maalarin etsintään", useissa paikoissa on niin, että joku kesähessu/harjoittelija/tms tekee sen paskaduunin, eli juurikin ne pohjat ja sitten se "ammattilainen" vain suihkii sen maalin pintaan..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kertokaahan, onko tuhoon tuomittu idea, että B7 Passatin ovet saisi kuntoon enää sen jälkeen kun ne ovat alkaneet kertaalleen ruostua oven kahvojen syvennyksistä? Alkaa mennä hermo koko asiaan. Kolmisen vuotta sitten maalautin ammattilaisella repsikan takaoven kahvaan tulleen ruosteen vuoksi. Ja tuo työ tehtiin siis aivan välittömästi, kun ensimmäiset merkit ruosteesta kävivät ilmi, eli mistään puhkiruostuneesta pellistä ei ollut kyse, edes siellä piilossa. Ovi purettiin kokonaan ja maalattiin. Meni kaksi vuotta ja alkoi ruostua tismalleen samasta kohtaa. Viime elokuussa piti viedä ovi eri maalarille, kun alkuperäistä en enää saanut kiinni. Ovi maalattiin kokonaan ja purettiin atomeiksi. Nyt autoa pestessä sitten huomasin, että ruskeata väriä on alkanut tulla kahvan alta ja selvittiin ilmeisesti 9kk, ennen kuin ruostuminen alkaa taas uudestaan. Viime elokuussa kaikki tiivisteet yms uusittiin, ettei minkään pitäisi kuluttaa maalipintaa. Mutta niin vaan taas ruostuu. Kuljettajan puolella ei ole tehty mitään ja toistaiseksi ei ole kahvat siis ruostuneet, eli on alkuperäisessä kunnossa. Onko tässä kyse vaan sitten huonosta maalaustyöstä, vai eikö tuota voi yksinkertaisesti tehdä enää kestävästi?
Toi oli yksi syy miksi B7 lähti nopeasti vaihtoon vaikka hyvä auto muuten olikin. Hieman kiristi nuo kahvojen alkavat ruosteet joka ovessa.
 
Jos ovi todella oikeasti puretaan maalausta varten ja tehdään pohjat kunnolla, silloin ei vanhat mahdollisesti huonostikin tehdyt pohjat vaikuta mitään lopputulokseen. Hyvin todennäköisesti silloin myös tuo uudelleen maalattu kohta on jopa parempi kuin alkuperäinen. Epäilen kyllä hyvin vahvasti, että sitä ovea ei ole oikeasti ikinä purettu kunnolla, että ne pohjat olisi päässyt ihan aidosti tekemään kunnolla kauttaaltaan, on siinä kuitenkin sen verran paljon jumppaamista, että 99% todennäköisyydellä puretaan ainoastaan sen verran pakollisia osia hieman sivuun, että se on jotenkin välttävästi saatu tehtyä. Jos kuitenkin se ovi on todella purettu kokonaan, vika on silti huonosti tehdyissä pohjissa. Mikään maalaus ei pelasta jos pohjien tekemisessä on oikaistu. Ja mitä tulee tuohon "hyvämaineisen maalarin etsintään", useissa paikoissa on niin, että joku kesähessu/harjoittelija/tms tekee sen paskaduunin, eli juurikin ne pohjat ja sitten se "ammattilainen" vain suihkii sen maalin pintaan..
Esim. oman mersun keskeltä ovea aikanaan ollut ruostekohta tuli hiekkapuhallettua, ja hapotettua. päälle paksu 2k-epoksi, ja pintaväri. seuraavana talvena alkoi puskemaan ruostetta läpi.
Joku automaalauksen ammattilainen sanoi, että jos mersussa on kukka, niin se pelti on niin huokoista, että on jo läpi asti. ainut korjaus olisi vaihtaa peltiä.(tai päästä korjaamaan myös toiselta puolelta, mutta tuokin kohta oli niin, että ei pystynyt)
 
Kaikki ruostekorjaukset mitä itse olen tehnyt, niin aina paljaalle pellille, sitten ruosteenmuunto pari kerrosta, pohjamaali, pintamaali ja lakka.

Edellisessä autossa oli 4cm rupi tuulilasin yläpuolella katossa, kiveniskusta tullut ja sen kun korjasin kuten sanoin, niin 6v aikana mitä auto mulla oli ei alkanut ruostumaan uudelleen.
 
Esim. oman mersun keskeltä ovea aikanaan ollut ruostekohta tuli hiekkapuhallettua, ja hapotettua. päälle paksu 2k-epoksi, ja pintaväri. seuraavana talvena alkoi puskemaan ruostetta läpi.
Joku automaalauksen ammattilainen sanoi, että jos mersussa on kukka, niin se pelti on niin huokoista, että on jo läpi asti. ainut korjaus olisi vaihtaa peltiä.(tai päästä korjaamaan myös toiselta puolelta, mutta tuokin kohta oli niin, että ei pystynyt)
Joku siinä nyt vaan meni tässäkin pieleen pohjien teossa pahasti jos vuoden päästä jo puski ruoste uudestaan pintaan. Ei mikään maali estä kukkimista jos sinne pohjalle jää ruosteen alku. Jos ovi on jo ihan paperia ja toiselta puolelta puskee ruoste läpi, ei silloinkaan voi sanoa, että olisi onnistuneesti tehty pohjat. Jos ehjää peltiä on kunnolla, ei siellä toisella puolella mahdollisesti oleva pieni pintaruoste vuodessa puske sen pellin läpi toiselle puolelle mitenkään. Ainahan se maalarin selityksissä on pellissä se vika, milloin on huonoa ja ohutta Japanin peltiä, kosteaa brittipeltiä, huonoa Saksalaista tai sitten maanantailaatuista Detroitin rautaa.
 
Tuossa on kuva maalarilta siitä ensimmäisestä maalausoperaatiosta. Alun perin ajattelin, että tässä olisi kuitenkin omaan silmään tehty hyvää työtä. Pari vuotta toki sitten vaan kesti. Tuosta viime elokuisesta maalauksesta en saanut kuvia tai sen tarkempaa selvitystä miten tehtiin. Ilmeisesti kuitenkin tehty korkeintaan sinnepäin, kun nyt jo ruostuu taas.
IMG-20220223-WA0000.jpg
 
Tuossa on kuva maalarilta siitä ensimmäisestä maalausoperaatiosta. Alun perin ajattelin, että tässä olisi kuitenkin omaan silmään tehty hyvää työtä. Pari vuotta toki sitten vaan kesti. Tuosta viime elokuisesta maalauksesta en saanut kuvia tai sen tarkempaa selvitystä miten tehtiin. Ilmeisesti kuitenkin tehty korkeintaan sinnepäin, kun nyt jo ruostuu taas.
IMG-20220223-WA0000.jpg

Noh, kerran w210 väyrys mersun omistaneena tiedän tunteen, ostin uutena, 2v iässä maalattiin ensimmäisen kerran Veholla ruosteita ja lopulta 6v iässä oli 4 kertaa käynyt Veholla maalattavana ja kun annoin vaihdossa pois, oli taas tutut paikat ruvella.
 
Kertokaahan, onko tuhoon tuomittu idea, että B7 Passatin ovet saisi kuntoon enää sen jälkeen kun ne ovat alkaneet kertaalleen ruostua oven kahvojen syvennyksistä? Alkaa mennä hermo koko asiaan. Kolmisen vuotta sitten maalautin ammattilaisella repsikan takaoven kahvaan tulleen ruosteen vuoksi. Ja tuo työ tehtiin siis aivan välittömästi, kun ensimmäiset merkit ruosteesta kävivät ilmi, eli mistään puhkiruostuneesta pellistä ei ollut kyse, edes siellä piilossa. Ovi purettiin kokonaan ja maalattiin. Meni kaksi vuotta ja alkoi ruostua tismalleen samasta kohtaa. Viime elokuussa piti viedä ovi eri maalarille, kun alkuperäistä en enää saanut kiinni. Ovi maalattiin kokonaan ja purettiin atomeiksi. Nyt autoa pestessä sitten huomasin, että ruskeata väriä on alkanut tulla kahvan alta ja selvittiin ilmeisesti 9kk, ennen kuin ruostuminen alkaa taas uudestaan. Viime elokuussa kaikki tiivisteet yms uusittiin, ettei minkään pitäisi kuluttaa maalipintaa. Mutta niin vaan taas ruostuu. Kuljettajan puolella ei ole tehty mitään ja toistaiseksi ei ole kahvat siis ruostuneet, eli on alkuperäisessä kunnossa. Onko tässä kyse vaan sitten huonosta maalaustyöstä, vai eikö tuota voi yksinkertaisesti tehdä enää kestävästi?

rakenne on sellanen että sinne jää kosteus muhimaan. plus sinkin paksuudessa säästetty. b6 passatissa aivan sama ongelma. just nuo kohdat mihin ne kahvojen väkäset laitetaan peltiä vasten... tietty siinä asentaessahan sen yleensä naarmuttaa sopivasti.
 
Pieni mutta ärsyttävä ongelma ilmennyt -18 Octaviassa. Ajotietokoneen ajotiedot nollaantuvat itsekseen varsin tiheään tahtiin. Nyt tätä on tapahtunut noin 300-500km välein ja kerralla nollaantuu pitkäaikaiset tiedot, lyhytaikaiset tiedot ja tiedot viime kulutuksesta. Vaikea seurata pitkäaikaista keskikulutusta. Myös yhden päiväreissun kulutuksen mittaus meni pieleen, kun kaikki nollaantui huoltoasemalla käynnin aikana.

Googlailun perusteella voi olla joku bitti solmussa tai softavika, johon voi löytyä korjaus. Pitää ehkä ekana kokeilla käyttää akun kaapelia irti ja jos ei auta, niin merkkarille kyselemään. Trippimittari nollaantui myös itsekseen viime syksynä. Akku on vähän yli vuoden vanha ja koodattu, joten tuskin siitä kuitenkaan kyse.
 
Pieni mutta ärsyttävä ongelma ilmennyt -18 Octaviassa. Ajotietokoneen ajotiedot nollaantuvat itsekseen varsin tiheään tahtiin. Nyt tätä on tapahtunut noin 300-500km välein ja kerralla nollaantuu pitkäaikaiset tiedot, lyhytaikaiset tiedot ja tiedot viime kulutuksesta. Vaikea seurata pitkäaikaista keskikulutusta. Myös yhden päiväreissun kulutuksen mittaus meni pieleen, kun kaikki nollaantui huoltoasemalla käynnin aikana.

Googlailun perusteella voi olla joku bitti solmussa tai softavika, johon voi löytyä korjaus. Pitää ehkä ekana kokeilla käyttää akun kaapelia irti ja jos ei auta, niin merkkarille kyselemään. Trippimittari nollaantui myös itsekseen viime syksynä. Akku on vähän yli vuoden vanha ja koodattu, joten tuskin siitä kuitenkaan kyse.

Omassa -19 Leonissa nollaantunut myös pari kertaa, mutta ei ihan noin usein, saattaa pysyä puolikin vuotta nollaantumatta. Viimeksi ajoin pari km kauppaan ja sieltä takaisin lähtiessä oli nollaantunut.
 
Tuossa on kuva maalarilta siitä ensimmäisestä maalausoperaatiosta. Alun perin ajattelin, että tässä olisi kuitenkin omaan silmään tehty hyvää työtä. Pari vuotta toki sitten vaan kesti. Tuosta viime elokuisesta maalauksesta en saanut kuvia tai sen tarkempaa selvitystä miten tehtiin. Ilmeisesti kuitenkin tehty korkeintaan sinnepäin, kun nyt jo ruostuu taas.
IMG-20220223-WA0000.jpg
Ei syynä ole huono työ välttis. Passatin, caddyjen, transportterien yms ovenkahvan suunnittelu kuraa. Multa lähtee caddysta kans tuolta ruostumaan. Se johtuu kahvan klapista et se hinkkaa huonos asennos sen maalipinnan puhki. Saksalaiset ei osaa tehdä vieläkään oven kahvoja. Älä enää käytä tohon rahaa. Ei tule toimimaan muuta ku yks tossa totes et ovi vaihtoon. Mut kaikis nois on se sama perussyy. Laitappa hakuun Passat door handle rust.
 
Erikoinen ongelma omassa Skoda Scalassani. Mittariston taustavalo on pimeänä silloin, kun ulkona on hämärää. Jos on valoisaa, taustavalo palaa normaalisti. Tuli tänään todennettua asia Turun moottoritien tunneleissa. Tunneliin ajettuani taustavalo alkaa hämärtyä. 600 metrin tunnelin lopulla taustavalo sammuu hetkeksi kokonaan, mutta sitten päivänvalossa syttyy taas. Mittariston viisareissa on kyllä valaistus koko ajan (perinteinen mittaristo).

En ole varma, että liittyykö tähän jotenkin, mutta pisimmässä reilun 2 kilsan tunnelissa ajaessa tuli lopulta herja, että "Front assist unavailable, sensor impaired". Se lähti pois huoltoasematauon aikana. Autossa ei ole mukautuvaa vakionopeudensäädintä, mutta auto kyllä varoittelee, jos etäisyys edellä ajavaan on liian pieni.

Mikähän voisi olla vialla?
 
Erikoinen ongelma omassa Skoda Scalassani. Mittariston taustavalo on pimeänä silloin, kun ulkona on hämärää.
Meidän Seat leonissa oli samaa, liittyi jotenkin siihen että auton mielestä on liian hämärää ajaa pelkillä päiväajovaloilla. En muista tarkkaan mutta kuulemma normaali asia, tai enemmänkin outo logiikka valojen suunnittelussa. Ratkesi kun kääntää ajovalot päälle Auto-asennon sijaan.
 
Se himmentää pimeässä mittariston valoja etteivät häikäsisi. Ja kirkkaalla taas kirkastaa niitä. Toimii samaan tahtiin, kuin auto itse vaihtaa päiväajovalot ajovaloiksi ja toisin päin. Lyhyissä tunneleissa vähän nihkeää, kun valoa tulee kuitenkin tunnelin päästä.

Ja ps. Varustelutasosta riippuen, mittariston valoja voi säätää infotainmentin valikosta.
 
Auto-asennossa. Auto-asennossa lähivalot kyllä menevät päälle automaattisesti, jos tarvetta on.
Jaahas, oli näköjään valokytkin lipsahtanut nolla-asentoon. Kävin tarkistamassa auton. Kun laitoin auto-asentoon, niin mittariston valot syttyivät. Tämä selittääkin sen, että miksi olin näkevinäni, että yksi takana ajava auto olisi väläyttänyt kaukovaloja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 256
Viestejä
4 751 435
Jäsenet
77 289
Uusin jäsen
Oddy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom