Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ajokengiksi valikoituu taas kerran crocsit,
Tämä on kyllä aivan idioottimaista. Sama juttu kun kaikki muutkin vastaavat rantaläpykkäät tai naisilla korkkarit, näistä saisi suoraan ottaa kortin pois, törkeä liikenteen vaarantaminen. Jotenkin pystyy ajamaan suoraan ja hyvällä tuurilla ei kenellekään satu mitään, mutta yhtään jos tulee minkäänlainen tilanne tehdä jotakin, niin ei onnistu. Silloinkin kun ei tapahdu mitään, on tuo aivan tarpeetonta riskeeraamista.
Toki on remmi takaa kiinni, eli eivät lähde vahingossa jalasta. Silloin ovat aivan kuin mitkä tahansa muut kengät. Lisäksi suurin osa matkasta tulee ajettua cruise päällä (paitsi jo on todella liukasta/muuten huono keli), jolloin jalka on pois polkimelta ja stand-by asennossa valmiina siirtymään jarrupolkimelle.Tämä on kyllä aivan idioottimaista. Sama juttu kun kaikki muutkin vastaavat rantaläpykkäät tai naisilla korkkarit, näistä saisi suoraan ottaa kortin pois, törkeä liikenteen vaarantaminen. Jotenkin pystyy ajamaan suoraan ja hyvällä tuurilla ei kenellekään satu mitään, mutta yhtään jos tulee minkäänlainen tilanne tehdä jotakin, niin ei onnistu. Silloinkin kun ei tapahdu mitään, on tuo aivan tarpeetonta riskeeraamista.
Kokemuksia 2012-2015 vuoden Volkswagen Jetoista 1.2 TSI koneella? Sukulainen etsimässä autoa ja noita näyttäisi saavan kohtuu budjetilla ja ovat ulkoisesti ihan fiksun oloisia.
Kokemuksia 2012-2015 vuoden Volkswagen Jetoista 1.2 TSI koneella? Sukulainen etsimässä autoa ja noita näyttäisi saavan kohtuu budjetilla ja ovat ulkoisesti ihan fiksun oloisia.
Eikös kuitenkin kampiakselin hammasrattaan poistoon tarvitse erikoistyökalun? Mutta muutenhan tuo taitaa kyllä mennä ilman kummoisempia työkaluja.Yksinkertaisesti rakennettu tuo 1.2 TSI ketjulla. Yksi nokka-akseli, ei VVT-i:tä, GPF:ää jne. Keskikulutukseni omalla 1.2 TSI 2011 Jetalla 5.0l/100km kun ajelin Espoosta Turkuun n. 90km/h vauhdilla kesällä.
2015 vuosimallista eteenpäin Jetoissa se hihnakone.
Olen itse tehnyt tuon ketjuremontin autooni, suht yksinkertainen ja ei mitään ihmeellisiä työkaluja tarvitse. Ketjuremontin yhteydessä vahva suositus että öljypumpun ketju vaihdetaan samalla, koska siitä tulee väljä eikä siinä ole kiristintä kompensoimassa.
Isäni autossa (samanlainen, 2011 1.2 TSI Jetta) aiemmalla ketjulla oli ajettu 160tkm eikä ollut mitenkään väljä kun tein ketjuremontin. Ketjun kiristinkin vielä hoiti hommansa. Öljypumpun ketju oli väljä kun mikä ja se meni samalla vaihtoon. Vesipumpun + moniurahihnan vaihdatin myös.
Kuten tossa aiemmassa viestissä on mainittu niin ne etukuraläpät kannattaa tosiaan irroittaa ja poistattaa kaikki moska sieltä helma-alueelta. Etukuraläpät ovat kiinni viidellä Torx T25 ruuvilla.
Eikös kuitenkin kampiakselin hammasrattaan poistoon tarvitse erikoistyökalun? Mutta muutenhan tuo taitaa kyllä mennä ilman kummoisempia työkaluja.
Olen itse tehnyt tuon ketjuremontin autooni, suht yksinkertainen ja ei mitään ihmeellisiä työkaluja tarvitse. Ketjuremontin yhteydessä vahva suositus että öljypumpun ketju vaihdetaan samalla, koska siitä tulee väljä eikä siinä ole kiristintä kompensoimassa.
Isäni autossa (samanlainen, 2011 1.2 TSI Jetta) aiemmalla ketjulla oli ajettu 160tkm eikä ollut mitenkään väljä kun tein ketjuremontin. Ketjun kiristinkin vielä hoiti hommansa. Öljypumpun ketju oli väljä kun mikä ja se meni samalla vaihtoon. Vesipumpun + moniurahihnan vaihdatin myös.
Mitä kaikkea vaihdoit jakopäähän?
Onko vesipumpun ja moniurahihnan lisäksi kiristin, jotain muuta?
Mitähän eroa muuten jakopään ketjulla nro 03F198158G versus 03F198158J? Tilasin tuon VAGin alkuperäisen ketjusarjan, ja kun paketti tuli niin ketjun paketin päällä mainittu tuo jälkimmäinen numerosarja. Tilaussivustolla oli molemmat versiot mainittu.Kaikki rattaat, ketjut, laahaimet ja uudet pultit rattaisiin (kampiakselin stefa myös). Huomioi että kyseessä Torque To Yield pultit, eli pitää paikata uusilla.
Osien linkit alhaalla. Muuten hyvä setti SKF:ltä mutta siitä puuttui tuo kampiakselin uusi ratas niin tilailin jälkeenpäin.. harhaanjohtavaa mainontaa nuo kuvat.
Ketjusarja: SKF Jakoketjusarja VKML 81306 - AK24.fi
Kampiakselin ratas: AUTLOG Hammaspyörä, kampiakseli KT7090 - AK24.fi
Moniurahihna: BOSCH Moniurahihna 1 987 947 951 - AK24.fi
Vesipumppu: SKF Vesipumppu, moottorin jäähdytys VKPC 81213 - AK24.fi
Jakopään lukitustyökalu: lukitus-/ajoitustyökalu.VAG 1.2TFSI ketjulla - AK24.fi
Stefa: BGA Akselitiiviste, kampiakseli OS5391 - AK24.fi
Moniurahihnan kiristintä en vaihtanut, kun en havainnut mitään vikaa siinä. Tietenkin kannattaa muistaa se että kun vesipumppua vaihtaa niin laittaa lisää G12+ jäähdytysnestettä, Motonetistä saa.
Ketju ja rattaat on hyvä olla saman kioskin. Muuten toleranssien kanssa ongelmia.Kaikki rattaat, ketjut, laahaimet ja uudet pultit rattaisiin (kampiakselin stefa myös). Huomioi että kyseessä Torque To Yield pultit, eli pitää paikata uusilla.
Osien linkit alhaalla. Muuten hyvä setti SKF:ltä mutta siitä puuttui tuo kampiakselin uusi ratas niin tilailin jälkeenpäin.. harhaanjohtavaa mainontaa nuo kuvat.
Ketjusarja: SKF Jakoketjusarja VKML 81306 - AK24.fi
Kampiakselin ratas: AUTLOG Hammaspyörä, kampiakseli KT7090 - AK24.fi
Moniurahihna: BOSCH Moniurahihna 1 987 947 951 - AK24.fi
Vesipumppu: SKF Vesipumppu, moottorin jäähdytys VKPC 81213 - AK24.fi
Jakopään lukitustyökalu: lukitus-/ajoitustyökalu.VAG 1.2TFSI ketjulla - AK24.fi
Stefa: BGA Akselitiiviste, kampiakseli OS5391 - AK24.fi
Moniurahihnan kiristintä en vaihtanut, kun en havainnut mitään vikaa siinä. Tietenkin kannattaa muistaa se että kun vesipumppua vaihtaa niin laittaa lisää G12+ jäähdytysnestettä, Motonetistä saa.
Mitähän eroa muuten jakopään ketjulla nro 03F198158G versus 03F198158J? Tilasin tuon VAGin alkuperäisen ketjusarjan, ja kun paketti tuli niin ketjun paketin päällä mainittu tuo jälkimmäinen numerosarja. Tilaussivustolla oli molemmat versiot mainittu.
Ketju ja rattaat on hyvä olla saman kioskin. Muuten toleranssien kanssa ongelmia.
Maahantuojan tai jonkun muun, punainen hipaisunappi viittaisi eberiin.Onko neloskoppaiseen diesel golffiin laitettu maahantuojan toimesta dieselkäyttöisiä lisälämmittimiä ohjaamon lämmitykseen ? Sellainen lämmitin näkyisi olevan omassa vasemmalla edessä, ja kojelaudassa ylimääräinen punainen painonappi.
Osaisko joku vinkata mikä voisi olla vikana tuommosessa 08 vm Golf mk5 1.9 tdi BLS motilla ja JCR lootalla. Kylmänä kun lähtee ajamaan niin auto pelaa moitteetta. Kun alkaa lämpiämään alkaa auton edestä vasemmalta tulemaan ajossa tärinää/jumputusta mikä voimistuu mitä lämpösemmäksi ajaa. Tekee tuota samaa vaikka kytkin ylhäällä tai vapaalla rullaa ja ei ole väliä onko kone käynnissä vai ei. Lämpösenä alkaa myös kuulumaan epämääräinen kumina keulasta vasemmalta. Jonkin verran osia on tullut vaiheltua tuon takia.
Kuskin puolen vetari Febi Bilstein
Apukuskin puoleinen vetari SKF
FAG pyöränlaakerit eteen (ei muuttanu ääntämistä mihinkään)
Febi Bilstein moottorin ja vaihdelaatikon
kannakkeet sekä lemförder apurungon puslat
KYB iskarit, jouset ja yläpäälaakerit eteen
Ja nyt muutama päivä sitten sachs asetelma ja DMF kun vanha vauhtis oli jo ihan valmista tavaraa. Näitten vaihto auttoi siten, että kylmänä ei täristele kun aikasemmin kylmänäkin täristi.
Elokuussa vaihoin toisen laatikon tilalle kun vanhasta meni päätylaakeri. Oma arvio, että tuo vaihtolaatikko olisi hajalla.
Osaisko joku vinkata mikä voisi olla vikana tuommosessa 08 vm Golf mk5 1.9 tdi BLS motilla ja JCR lootalla. Kylmänä kun lähtee ajamaan niin auto pelaa moitteetta. Kun alkaa lämpiämään alkaa auton edestä vasemmalta tulemaan ajossa tärinää/jumputusta mikä voimistuu mitä lämpösemmäksi ajaa. Tekee tuota samaa vaikka kytkin ylhäällä tai vapaalla rullaa ja ei ole väliä onko kone käynnissä vai ei. Lämpösenä alkaa myös kuulumaan epämääräinen kumina keulasta vasemmalta. Jonkin verran osia on tullut vaiheltua tuon takia.
Kuskin puolen vetari Febi Bilstein
Apukuskin puoleinen vetari SKF
FAG pyöränlaakerit eteen (ei muuttanu ääntämistä mihinkään)
Febi Bilstein moottorin ja vaihdelaatikon
kannakkeet sekä lemförder apurungon puslat
KYB iskarit, jouset ja yläpäälaakerit eteen
Ja nyt muutama päivä sitten sachs asetelma ja DMF kun vanha vauhtis oli jo ihan valmista tavaraa. Näitten vaihto auttoi siten, että kylmänä ei täristele kun aikasemmin kylmänäkin täristi.
Elokuussa vaihoin toisen laatikon tilalle kun vanhasta meni päätylaakeri. Oma arvio, että tuo vaihtolaatikko olisi hajalla.
Paikallaan ei tunnu mitään poikkeavaa, että ainoastaan kun on jonkun aikaa ajanut niin alkaa tekemään tuota. Kyllä se ratissa kanssa tuntuu.Ja ei siis jumputa rattiin vaan yleensäkin hytkyttää koko autoa, myös paikallaan tyhjäkäynnillä?
Joo ne on kireällä ja 3 eri vanteet renkaineen on käyny tuossa auton alla joista yhet oli ihan uudet. Tuohon on tehty kanssa täydellinen jarru remontti etupäähän missö vaihettu satulat, levyt palat sekä jarruletkut niin ei kyllä jarruistakaan johdu eikä ne kyllä lämpiäköön normaalia enemmän.Mitä jos ongelmaa lähestyisi hieman eri kantilta? Onko pyöränpultit vanteisiin sopivat / kireällä? Tietysti jos paikallaan tekee tuota ongelmaa, niin sitten tuo ei ole syyllinen.
Joo ne on kireällä ja 3 eri vanteet renkaineen on käyny tuossa auton alla joista yhet oli ihan uudet. Tuohon on tehty kanssa täydellinen jarru remontti etupäähän missö vaihettu satulat, levyt palat sekä jarruletkut niin ei kyllä jarruistakaan johdu eikä ne kyllä lämpiäköön normaalia enemmän.
Pohjamuovit on kunnossa, lämpösujat ei pääse heilumaan mihinkään ja pakoputken kannakkeet on vuosi sitten vaihettu ja yks kannake takaa hitsattu kun oli puhki ruostunut. KYB iskarit, jouset ylpäänlaakerit oli tosiaan vaihettu ja ne on siltä osin kunnossa. Näitten vaihosta on 8kk aikaa. Vielä lisäten auto on käytetty suuntauksessa joka kerta kun alustan osaa on vaihdettu. Tuosta äänestä mistä puhuin niin se on vähän sellanen laakerimainen humina jonka takia vaihtelin kummatkin etunavat tuohon ja se ei auttanut. Voisko se olla poskilaakeri?Entäs pohjamuovit, pakoputken lämpösuojat, tms.. Jos ne hakkaa vauhdissa auton pohjaa, usein noita liikenteessä näkee, että auton pohjassa joku lepattaa. Välillä näkee myös autoja, joissa on iskarit aivan paskana, niin sopivassa vauhdissa rengas jää vain väpättämään ääriasennosta toiseen.
Osaisko joku vinkata mikä voisi olla vikana tuommosessa 08 vm Golf mk5 1.9 tdi BLS motilla ja JCR lootalla. Kylmänä kun lähtee ajamaan niin auto pelaa moitteetta. Kun alkaa lämpiämään alkaa auton edestä vasemmalta tulemaan ajossa tärinää/jumputusta mikä voimistuu mitä lämpösemmäksi ajaa. Tekee tuota samaa vaikka kytkin ylhäällä tai vapaalla rullaa ja ei ole väliä onko kone käynnissä vai ei. Lämpösenä alkaa myös kuulumaan epämääräinen kumina keulasta vasemmalta. Jonkin verran osia on tullut vaiheltua tuon takia.
Kuskin puolen vetari Febi Bilstein
Apukuskin puoleinen vetari SKF
FAG pyöränlaakerit eteen (ei muuttanu ääntämistä mihinkään)
Febi Bilstein moottorin ja vaihdelaatikon
kannakkeet sekä lemförder apurungon puslat
KYB iskarit, jouset ja yläpäälaakerit eteen
Ja nyt muutama päivä sitten sachs asetelma ja DMF kun vanha vauhtis oli jo ihan valmista tavaraa. Näitten vaihto auttoi siten, että kylmänä ei täristele kun aikasemmin kylmänäkin täristi.
Elokuussa vaihoin toisen laatikon tilalle kun vanhasta meni päätylaakeri. Oma arvio, että tuo vaihtolaatikko olisi hajalla.
Ei ollenkaan ole tyhmä kysymys. Tuohon on siis tosiaan uudet levyt, palat, satulat ja liukutapit rasvattu noitten yhteydessä jarrujen laahaamisen takia. Hetki ennen näitä meni tehostin vaihtokuntoon niin samalla vaihoin borsehung tehostimen sekä pääsylinterin, että ei tarvi eriksee myöhemmi vaihella jos sattuu menemään pääsylinteri menemään. Nämäkin on volkkarin tehdas ohjeilla ilmattu ja vcds kanssa abs yksikkö ilmattu.Voipi olla tyhmä kysymys, mutta onhan varmistettu, ettei etujarru laahaa? Oireilee juuri noin kun satula jumissa ja kitka alkaa lämmittää. Lämpenee ihan kunnolla ja haisee, mutta oireet kuulostaa ..tutulta. korjautui satulan vaihdolla.
Eikös näissä ole tyyppivikana ollut se että takalokasuojan jostain välistä uittaa liat ja roskat sinne antureille, jostain vuosimallista eteenpäin taisi olla jo paranneltu tuota tiivistystä, mutta joitain videoita ja kuvia kun katseli näistä niin oli kyllä melkoisessa kunnossa nuo anturit joissain yksilöissä. Omassa passatissa nuo takatutkat oli kyllä ihan onnettomat, ei paljoa tarvinnut vettä tai loskaa niin putosivat pelistä ja veikkaan että ottivat kosteutta kun kesti vielä useampia päiviä kuivassakin kelissä että alkoivat taas toimimaan. Jo pelkästään auton pesun jälkeen meni päivä tai kaksi että anturit toimivat vaikka keli oli muuten kuiva.GTE passatista (b8) kun sai ratin kellojousen korjattua niin nyt on side assist takatutkat pimeät, testerillä ei saa moduuliin yhteyttä. Jotain ihanan kallista taas tulossa. Tyyppivika näissä on yleisesti se että tutka saattaa mennä pois päältä loskakelissä tai kovalla sateella mutta nyt on kuivassa plussakelissä ollut pidempään poissa.
Meillä oli 2020 sedan passat, niin pidempi pätkä mutaisella hiekkatiellä veti takapuskurin täyteen liejua ja takatutkat lopetti toiminnan. Huollossa kun kävi niin siellä oli kuivunut useamman sentin paksuinen kerros mutaa.Eikös näissä ole tyyppivikana ollut se että takalokasuojan jostain välistä uittaa liat ja roskat sinne antureille, jostain vuosimallista eteenpäin taisi olla jo paranneltu tuota tiivistystä, mutta joitain videoita ja kuvia kun katseli näistä niin oli kyllä melkoisessa kunnossa nuo anturit joissain yksilöissä. Omassa passatissa nuo takatutkat oli kyllä ihan onnettomat, ei paljoa tarvinnut vettä tai loskaa niin putosivat pelistä ja veikkaan että ottivat kosteutta kun kesti vielä useampia päiviä kuivassakin kelissä että alkoivat taas toimimaan. Jo pelkästään auton pesun jälkeen meni päivä tai kaksi että anturit toimivat vaikka keli oli muuten kuiva.
En tiedä mutta luulisi että likaisista tutkista tulisi eri vikaa tai koodia kuin että ei saa yhteyttä. Siksi epäilin että jotain kallista mennyt rikki. Päivittelen tänne kun selviää mutta nyt ei ole ihan heti rahaa ja motia viedä.Meillä oli 2020 sedan passat, niin pidempi pätkä mutaisella hiekkatiellä veti takapuskurin täyteen liejua ja takatutkat lopetti toiminnan. Huollossa kun kävi niin siellä oli kuivunut useamman sentin paksuinen kerros mutaa.
Mun arvaus melkein olisi, että toisen puolen satula jumittelee ja todennäköisesti vetänyt kyseisen jarrulevyn kieroksi. Voimistuuko tärinät kun jarruttaa? Tai kun hidastaa kävelyvauhdista esim. pihaan ajattessa, nypyttääkö jarrupoljin vastaan? Jos on oikein tarkat hermotukset jalassa, niin kieron jarrulevyn huomaa ajossakin, kun ihan kevyesti lepuuttaa jalkaa jarrulla, niin kieroilla jarruilla jarrupoljin kevyesti nypyttää jalkaan. Kun jos se vain laahaisi, niin yleensä kulutus kasvaa ja tulee jonkinlaista vinkunaa.Paikallaan ei tunnu mitään poikkeavaa, että ainoastaan kun on jonkun aikaa ajanut niin alkaa tekemään tuota. Kyllä se ratissa kanssa tuntuu.
GTE passatista (b8) kun sai ratin kellojousen korjattua niin nyt on side assist takatutkat pimeät, testerillä ei saa moduuliin yhteyttä. Jotain ihanan kallista taas tulossa. Tyyppivika näissä on yleisesti se että tutka saattaa mennä pois päältä loskakelissä tai kovalla sateella mutta nyt on kuivassa plussakelissä ollut pidempään poissa.
Vag erikoistunut huolto, en tiedä heidän työkaluista.Millä testerillä?
Tommosta kannattaa lähteä diagnosoimaan ohjainlaitteen sulakkeen tarkistamalla, olettaen että sulakerasia on helpossa paikassa ja siihen löytyy kartta.GTE passatista (b8) kun sai ratin kellojousen korjattua niin nyt on side assist takatutkat pimeät, testerillä ei saa moduuliin yhteyttä. Jotain ihanan kallista taas tulossa. Tyyppivika näissä on yleisesti se että tutka saattaa mennä pois päältä loskakelissä tai kovalla sateella mutta nyt on kuivassa plussakelissä ollut pidempään poissa.
Noilla jarru osilla ei ole kyllä montaa tuhatta kilometriä ajettu. Jarrupoljin tuntuu normaalilta eikä nypytä ollenkaan täydellisen jarru rempan jälkeen ja sillo vaihoin levyt, palat, satulat ja jarruletkut ja vähän näitä ennen tuli vaihettua pääsylinteri, tehostin ja abs yksikkö. Tuo ääni mikä sieltä kuuluu niin se ei ole vinkunaa vaan se on semmonen kumiseva hankaus justiisa semmonen kun laakeri menny huonoksi.Mun arvaus melkein olisi, että toisen puolen satula jumittelee ja todennäköisesti vetänyt kyseisen jarrulevyn kieroksi. Voimistuuko tärinät kun jarruttaa? Tai kun hidastaa kävelyvauhdista esim. pihaan ajattessa, nypyttääkö jarrupoljin vastaan? Jos on oikein tarkat hermotukset jalassa, niin kieron jarrulevyn huomaa ajossakin, kun ihan kevyesti lepuuttaa jalkaa jarrulla, niin kieroilla jarruilla jarrupoljin kevyesti nypyttää jalkaan. Kun jos se vain laahaisi, niin yleensä kulutus kasvaa ja tulee jonkinlaista vinkunaa.
Noilla jarru osilla ei ole kyllä montaa tuhatta kilometriä ajettu. Jarrupoljin tuntuu normaalilta eikä nypytä ollenkaan täydellisen jarru rempan jälkeen ja sillo vaihoin levyt, palat, satulat ja jarruletkut ja vähän näitä ennen tuli vaihettua pääsylinteri, tehostin ja abs yksikkö. Tuo ääni mikä sieltä kuuluu niin se ei ole vinkunaa vaan se on semmonen kumiseva hankaus justiisa semmonen kun laakeri menny huonoksi.
Onko kaikki anturit myös korvakuulolta pimeinä, kun laittaa pakin päälle ja menee antureita kuuntelemaan? Eli siis lähinnä haen sitä, että onko se moduuli ihan mykkänä vai yrittääkö se kuitenkin tehdä jotain, mutta ei siirry can-väylässä tieto eteenpäin.Vag erikoistunut huolto, en tiedä heidän työkaluista.
Se ääni ja täristys alunperin alkoi kun kaveri vaihtoi mulle vetarin ja oli jättänyt laipasta pultit liian löysälle niin lähti sisäpäästä kävelemään kun kolmosella kiihdytin mäkeen vähän reippaammin. Tästä nyt on vuosi aikaa kun tuo kävi ja siitä lähtien oireillu ja kaikki nuo edelle luetellut osat on vaihettu juuri tuon takia.Mulla meni 500 km jälkeen uusi jarrulevy kieroksi, eli ei se ihan tavatonta ole, että se alkaa tuon juuri sisäänajon jälkeen oireilemaan. Jotenkin kuulostaisi, että levy, vetari tai pyöränlaakeri, mutta jos laakeri ja vetari oli jo vaihdettu ja ääni / täristys ei mihinkään muuttunut niin....
Mutta tämä täristys alkoi kuitenkin selvästi jarruremontin jälkeen? Kun en jaksa uskoa, että se siinä vaihdelaatikossa olisi, jos tärinä on samanlaista kun rullaa vapaalla.