VAG autojen monet ongelmat

Kaasuläpän puhdistus ja sopeutus?

Koita pari tankillista 98 oktaanista, tutulla auttoi 1.6 16V koneeseen.

Vois myös koittaa pullollisella/parilla polttoainejärjestelmän puhdistusainetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota 98 kokeilua oon itekki miettiny mutta toisaalta oon ajanu aina tuolla autolla 95 eikä oo ollu tätä pintakaasu nykimistä pienillä vaihteilla. BG polttoainejärjestelmän puhdistajan kaadoin tankkiin noin kuukausi sitten ennen katsastusta kun minulla ollu se tapana kerran vuodessa tehdä. Eikö kaasuläpän karstoittumisesta pitäs aiheutua rajumpia oireita? Auton sammumista kaasua painaessa, tyhjäkäynnin selvää aaltoilua yms. Mitään tällaista ei ole havaittavissa. Toki eipä siitä haittaakaan ole jos sen puhdistaa.
 
Itsellä oli aikoinaan 1.6fsi, jossa oli hieman vastaavaa. Kierroksien heilahtelua ja nykinää pikkukaasulla. Syyksi selvisi alipaineletkun vuoto.
En tiedä tuosta sinun mallista tarkemmin, mutta voisiko liittyä imuilmaan?
 
Semmone festarilavan savukone ois pirun kätevä näissä autohommissaki varsinki imuvuotojen paikantamisessa:rofl: mutta tosiaa tää mun seatti on juuri katsastettu niin jotenki kuvittelis että päästöt ois mitä sattuu jos on imuvuotoja mutta päästöt oli auton alkuperäisissä arvoissa ku helmikuussa katastin. Taitaa jäädä mysteeriks ilman vikakoodeja ku se on ihan arpapeliä ruveta osia vaihtelee ilman mitään suuntaa.
Niin auton merkki ja malli tosiaa 4D Seat Cordoba 2003 1.4l 16V se uudempi korimalli 6L
 
IMG_20240302_170613.jpg
 
Palaan tuohon Enyaqin käsijarrun jumittamiseen vielä. Skodalta tuli sähköpostiin joku tällainen standardi kyselylomake että miten onnistuimme tällä kertaa. Annoin sitten hieman palautetta että mitä pelleilyä teillä taas on menossa kun tiedossa olevaa ongelmaa vähätellään ja joutuu menemään toiselle korjaamolle että homma saadaan kuntoon. Ihme kyllä parin päivän päästä soitettiin ja pahoiteltiin asiaa. Puhelimessa ollut kaveri pisti kaiken tiskin asiakaspalvelijoiden syyksi etteivät tienneet että tuohon on korjaus olemassa. Tarjosivat että voin tuoda auton korjattavaksi heille mutta homma oli jo tehty toisessa liikkeessä.

Jos siis muilla MEB harrastajilla on ongelmia käsijarrun kanssa niin korjaus vaikuttaisi olevan olemassa. Muuta tietoa siitä en saanut kuin että jarrukenkien materiaali on vaihtunut ja joku tiivistys rumpuun myös tehdään.
 
Palaan tuohon Enyaqin käsijarrun jumittamiseen vielä. Skodalta tuli sähköpostiin joku tällainen standardi kyselylomake että miten onnistuimme tällä kertaa. Annoin sitten hieman palautetta että mitä pelleilyä teillä taas on menossa kun tiedossa olevaa ongelmaa vähätellään ja joutuu menemään toiselle korjaamolle että homma saadaan kuntoon. Ihme kyllä parin päivän päästä soitettiin ja pahoiteltiin asiaa. Puhelimessa ollut kaveri pisti kaiken tiskin asiakaspalvelijoiden syyksi etteivät tienneet että tuohon on korjaus olemassa. Tarjosivat että voin tuoda auton korjattavaksi heille mutta homma oli jo tehty toisessa liikkeessä.

Jos siis muilla MEB harrastajilla on ongelmia käsijarrun kanssa niin korjaus vaikuttaisi olevan olemassa. Muuta tietoa siitä en saanut kuin että jarrukenkien materiaali on vaihtunut ja joku tiivistys rumpuun myös tehdään.

Meneeköhän toi sit takaisinkutsuna omassa ei ole ongelmia ja takuu loppunut vuosi sitten, mutta mitenkähän tuo menee, onko se perus 50% törkyhintaisesta työstä goodwilliä?
 
Ei tarvi ellei kyseessä ole yksi näistä vagin tyyppivioista että porsii kun...
Onhan noita aikaisemminkin ollut valmistajan tiedotteita, joiden avulla autoja korjataan jos tietty vika autosta ilmenee. On ne sitten ohjelmistopäivityksiä tai mekaanisia osien vaihtoja. Veikkaan, että tässä tapauksessa 3 ikävuoteen asti löytyy valmistajalta vastaantuloja ja sitten artisti maksaa.
 
Nyt ollaan jännän äärellä. 2010-luvun alun Roomster, josta huomasin tänä aamuna ettei tyhjäkäynnillä takaluukku aukea ulkopuolelta ollenkaan. Sitten huomasin sammuttaessa, ettei virta lähde kokonaan pois päältä ennen valokytkimen kääntämistä nollille. Samoin saan (ainakin avaimet virtalukossa mutta nollilla) virrat päälle kääntämällä valot kytkimestä päälle. Pajalle tuo luultavasti menee kuitenkin korjattavaksi, jos ihmeparantumista ei tapahdu, mutta onko arvauksia mistä on kyse? Joku sähkövika kaiketi, mutta onko noihin oireisiin joku selkeä syyllinen vai pitääkö varautua maksamaan johtojen ja maadoituksien läpikäynnistä? Akku on pari vuotta vanha, viimeksi mitattu huollossa joulukuussa ja silloin hyvässä kunnossa, eli siinä tuskin on ongelmaa.
 
Nyt ollaan jännän äärellä. 2010-luvun alun Roomster, josta huomasin tänä aamuna ettei tyhjäkäynnillä takaluukku aukea ulkopuolelta ollenkaan. Sitten huomasin sammuttaessa, ettei virta lähde kokonaan pois päältä ennen valokytkimen kääntämistä nollille. Samoin saan (ainakin avaimet virtalukossa mutta nollilla) virrat päälle kääntämällä valot kytkimestä päälle. Pajalle tuo luultavasti menee kuitenkin korjattavaksi, jos ihmeparantumista ei tapahdu, mutta onko arvauksia mistä on kyse? Joku sähkövika kaiketi, mutta onko noihin oireisiin joku selkeä syyllinen vai pitääkö varautua maksamaan johtojen ja maadoituksien läpikäynnistä? Akku on pari vuotta vanha, viimeksi mitattu huollossa joulukuussa ja silloin hyvässä kunnossa, eli siinä tuskin on ongelmaa.

Voi hyvinkin olla valokytkin viallinen, toinen vag-klassikko on virtalukon pohja.
 
Voi hyvinkin olla valokytkin viallinen, toinen vag-klassikko on virtalukon pohja.

Nämä kaksi vaikuttaisivat tietysti aika loogisilta. Testasin vähän lisää, ja tässä viassa on kyllä huumoriarvoakin: omistan nyt auton, jonka pyyhkimiä saa (hyvin hetkellisesti) käytettyä avaamalla takaluukun, kun auto on kokonaan sammutettuna. Samalla tosin nopean välähdyksen käy päällä ainakin ilmaistointikin. Näin maallikkona en kylläkään tajua, miten takaluukun avaaminen tätä voi aiheuttaa (toki takaluukun salpa tarvitsee sähköä avattaessa, eli jotain kautta sitten kyseinen virta herättää "vähän" muutakin?), mutta saa joku ammattilainen seuraavaksi selvittää asiaa.
 
Nämä kaksi vaikuttaisivat tietysti aika loogisilta. Testasin vähän lisää, ja tässä viassa on kyllä huumoriarvoakin: omistan nyt auton, jonka pyyhkimiä saa (hyvin hetkellisesti) käytettyä avaamalla takaluukun, kun auto on kokonaan sammutettuna. Samalla tosin nopean välähdyksen käy päällä ainakin ilmaistointikin. Näin maallikkona en kylläkään tajua, miten takaluukun avaaminen tätä voi aiheuttaa (toki takaluukun salpa tarvitsee sähköä avattaessa, eli jotain kautta sitten kyseinen virta herättää "vähän" muutakin?), mutta saa joku ammattilainen seuraavaksi selvittää asiaa.

Tarkista takaluukun johtosarja saranan kohdalta, missä se menee sen kumisuojan sisällä. Jos useampi johto siellä paljaana ja ottavat yhteen, niin voivat tehdä mielenkiintoisia ilmiöitä.
 
Nämä kaksi vaikuttaisivat tietysti aika loogisilta. Testasin vähän lisää, ja tässä viassa on kyllä huumoriarvoakin: omistan nyt auton, jonka pyyhkimiä saa (hyvin hetkellisesti) käytettyä avaamalla takaluukun, kun auto on kokonaan sammutettuna. Samalla tosin nopean välähdyksen käy päällä ainakin ilmaistointikin. Näin maallikkona en kylläkään tajua, miten takaluukun avaaminen tätä voi aiheuttaa (toki takaluukun salpa tarvitsee sähköä avattaessa, eli jotain kautta sitten kyseinen virta herättää "vähän" muutakin?), mutta saa joku ammattilainen seuraavaksi selvittää asiaa.

Tälläinen kuulostaa enemmän maavialta, eli varsinaisen maadoituspisteen kautta ei maadoitu, mutta kun pyyhkimet on päällä, tulee tarpeeksi potentiaalieroa että joku vähän virtaa vievä laite toimii.

Itsellä käynyt kotona näin, kun tietyn vaiheen pääsulake on kärähtänyt, mutta vedenlämmitin on kytketty kahden vaiheen välille, jolloin esim. jääkaappi on saanut sen verran "maata" lämmitysvastustuksen yli että sisävalo syttyy, mutta kompressori ei jaksa toimia ja jääkaappi alkaa hälyttämään. Mukavia pähkinöitä alkaa klo 03.30 alkaa miettimään kun jääkaapit piippaa ja kuitenkin valo syttyy sisälle :)
 
Viimeksi muokattu:
MEB henkilöille vinkki. Jos auto valittaa jarrujärjeslmän/käsijarrun vikaa eikä suostu pitämään ”vaihdetta” päällä niin ovi auki ja D/R päälle niin pääsee liikkeelle. Ainakin Skodalla näin.
 
Tänään jäi 2019 Passat 2.0 TDI korjaamon pihaan, kun kusivehkeet hajos. AdBlue-järjestelmä oli kuseskellut kusta jako- ja apulaitehihnojen päälle. Korjaamolla sanoivat, etteivät suosittele ajamista lainkaan, vaan suoraan korjaukseen. Tulee varmaan mukava lasku tuosta.
Tämä oli kyllä viimeinen kusivehje mitä ostan. Tuon AdBluen jäätymispiste on -11C. Olisimpa tiennyt, että järki on jättänyt tämän pallon jo aikaa sitten, niin en olisi ostanut autoa josta löytyy tuo AdBlue-järjestelmä:poop:
Nämä kusiongelmat ovat kuulema varsin yleisiä, niin eipä VW ole mitään takaisinkutsuja suoritellut näistä. Käärivät vaan rahat ja laittavat asiakkaat maksamaan surkeasta suunnittelustaan. Kyllä aikanaan tuollaissita ongelmista olisi tullut takaisinkutsu.
Tälle huville tuli hintaa 1700€ ei merkkiliikkeessä. Liikeessä vaihdettiin etummainen kusiletku ja tehtiin nokkahinraremontti sekä vaihdettiin apulaitehihna. Onneksi tuo meni auton ostossa otetun lisävakuutuksen piikkiin. Kokonaisuus maksoi vakuutuksineen minulle 390€. Ei näitä uudempia VAG-paskoja voi pitää ilman takuita.

Tässä taas VAGille lisää kehuja tuohon GTE probleemaan liittyen
 
Täällä oli putki josssain kohtaa falskannut suuttimelta ja oli "sokeria" konetilassa. Huollossa pesivät ne pois eikä palannut *kop*kop*. Eivätkä puhuneet mitään että pitäis hihnoja vaihtaa. Itselle epäselvää pääsikö edes pissimään ainakaan jakohihnalle suoraan. Kuulemma vaaratonta sanottiin minulle?! Oli ei-merkkari muttei halpakaan paikka. Jos vuoto olisi jatkunut olisi kumpikin letku tankilta pitänyt vaihtaa ja arvio tonnin luokkaa (letkut itsessään pirun arvokkaat, ~4h töitä?!).

Eppäilen, että jakopäärempassa oli letkuliitokset avattuja oli jostain syystä vuotanut sen jälkeen.
 
Täällä oli putki josssain kohtaa falskannut suuttimelta ja oli "sokeria" konetilassa. Huollossa pesivät ne pois eikä palannut *kop*kop*. Eivätkä puhuneet mitään että pitäis hihnoja vaihtaa. Itselle epäselvää pääsikö edes pissimään ainakaan jakohihnalle suoraan. Kuulemma vaaratonta sanottiin minulle?! Oli ei-merkkari muttei halpakaan paikka. Jos vuoto olisi jatkunut olisi kumpikin letku tankilta pitänyt vaihtaa ja arvio tonnin luokkaa (letkut itsessään pirun arvokkaat, ~4h töitä?!).

Eppäilen, että jakopäärempassa oli letkuliitokset avattuja oli jostain syystä vuotanut sen jälkeen.
Naapurin Superb merkkiliikeessä pelkästään molemmat letkut 1200€. Kannattaa kokeilla tuota Lammikon liimasukikkaa ja laittaa auto myyntiin:rofl:
 
Tuli koeajettua Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG, alle 30 tuhatta kilometriä ajettu.. Oli ihan kivan tuntuinen auto, paljon varusteita, eli ei sen puoleen valittamista. Mutta tullut tietenkin keskusteluja luettua ja aika hurjalta kuulostaa. Tässä ketju Octavia lV uuden auton ongelmia - Sivu 87 missä paljon puhetta erinäisista sähkövioista lähinnä. Onko ihan tyhmä ajatus lähteä ostamaan 30 000 € autoa mistä takuu loppu ja kokemukset tuon kaltaisia mitä tuolla kirjoiteltu? Vai onko tuonne nyt vaan kertynyt pieni prosentti omistajista ongelmineen?
 
Tuli koeajettua Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG, alle 30 tuhatta kilometriä ajettu.. Oli ihan kivan tuntuinen auto, paljon varusteita, eli ei sen puoleen valittamista. Mutta tullut tietenkin keskusteluja luettua ja aika hurjalta kuulostaa. Tässä ketju Octavia lV uuden auton ongelmia - Sivu 87 missä paljon puhetta erinäisista sähkövioista lähinnä. Onko ihan tyhmä ajatus lähteä ostamaan 30 000 € autoa mistä takuu loppu ja kokemukset tuon kaltaisia mitä tuolla kirjoiteltu? Vai onko tuonne nyt vaan kertynyt pieni prosentti omistajista ongelmineen?
Sen enempää mallia tuntematta sijoittaisin ne 30 000e johonkin laitteeseen missä on vielä takuut tai muu diili voimassa. Kyseessä paljon rahaa ja tuolla rahalla sietäisi autoilla vuosikymmen ilman huolia.
 
Tuli koeajettua Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG, alle 30 tuhatta kilometriä ajettu.. Oli ihan kivan tuntuinen auto, paljon varusteita, eli ei sen puoleen valittamista. Mutta tullut tietenkin keskusteluja luettua ja aika hurjalta kuulostaa. Tässä ketju Octavia lV uuden auton ongelmia - Sivu 87 missä paljon puhetta erinäisista sähkövioista lähinnä. Onko ihan tyhmä ajatus lähteä ostamaan 30 000 € autoa mistä takuu loppu ja kokemukset tuon kaltaisia mitä tuolla kirjoiteltu? Vai onko tuonne nyt vaan kertynyt pieni prosentti omistajista ongelmineen?

30k€ budjetin ongelma on että jos et hae mitään pientä kaupunkiautoa niin takuut on aika usein loppu jo. Tai sitten kannattaa katella Hyundaita tai KIAa jos ne kelpaa.
 
30k€ budjetin ongelma on että jos et hae mitään pientä kaupunkiautoa niin takuut on aika usein loppu jo. Tai sitten kannattaa katella Hyundaita tai KIAa jos ne kelpaa.
Itse katselisin Toyotaa. Jos huollattaa virallisessa huollossa, saa 12 kk takuun ja tätä voi jatkaa 10 vuoteen tai 185kkm asti. Huollon voi skipata ja seuraavassa huollossa takuu taas aktivoituu mutta tulee 1 kk karenssi.

Toyotasi määräaikaishuoltoon, lisäämme siihen automaattisesti Toyota Relax -turvan 12 kuukaudeksi. Toyota Relax -turvaa voidaan jatkaa jopa auton kymmeneen ikävuoteen tai 185 000 ajokilometriin asti (ensin täyttyvän mukaan).
 
Tuli koeajettua Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG, alle 30 tuhatta kilometriä ajettu.. Oli ihan kivan tuntuinen auto, paljon varusteita, eli ei sen puoleen valittamista. Mutta tullut tietenkin keskusteluja luettua ja aika hurjalta kuulostaa. Tässä ketju Octavia lV uuden auton ongelmia - Sivu 87 missä paljon puhetta erinäisista sähkövioista lähinnä. Onko ihan tyhmä ajatus lähteä ostamaan 30 000 € autoa mistä takuu loppu ja kokemukset tuon kaltaisia mitä tuolla kirjoiteltu? Vai onko tuonne nyt vaan kertynyt pieni prosentti omistajista ongelmineen?
Niistä on ollut kyllä ulinaa aika hämmentävä määrä. Voi olla että softat yms. on saatu kuntoon parissa vuodessa, mutta alkupään kärryt kyllä epäilyttää. Duunikaveri ajoi 150tkm työsuhdeautolla eikä sitä saatu viattomaksi koko aikana. Tyyliin dieseli lyö punaiset stop-valot tauluun Kainuussa keskellä metsää ja ajoturvan puhelinpalvelu on sitä mieltä että ”kyllä sillä varmaan voi ajaa”. ”Niin,otetaanko nauhalle, otatte vastuun?”
Imho liian kallis kun takuukin loppu ja suht perusauto. Hinta ja arvonpudotus melkein kuin uudella. Nyt uudenkarheat IV käytetyt on kalliita, koska niitä on vähän tarjolla. Tästä seuraa että euroissa sellaisen hinta putoaa aika paljon muutamassa vuodessa. Vähän ajetun 2019-2020 kolmoskopan saa 20t tai allekin. Siinäkin on avustimet+carplay yms. ja toisaalta uusi on 38t, josta voi myös tinkiä. Jos pitää autoa pitkään niin loppupelissä kustannukset voi uuden ja uudenkarhean välillä olla aika lähellä toisiaan, lisäksi uudessa on pari vuotta takuu JA valmistaja korvaa takuun ulkopuolisia vikoja goodwillinä pidempään JA paremmin, koska eka omistaja. Jos kevythybridisysteemi hajoaa vuoden päästä, keskustelet käytetyn kanssa ensisijaisesti myyntiliikkeen kanssa (Saka/Kamux/muu jobbari…?) mutta uudella autolla merkkari-maahantuoja-ketju.
Disclaimer: tein ite näitä laskelmia taannoin, lopputulos ostohetkellä 3v/40tkm III-ocu, jonka hinta oli pudonnut uuden _listahinnasta_ tyyliin 15t.
Toyotat on aika karsean hintaisia, kun niitä haluaa kaikki. Jos haluaa käyttää 30te ja vag-viat ei pelota, niin tuohon budjettiin saa varmaan uudenkarheita hybridipassatteja ja vastaavia Saksasta…
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
 
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.

Jos laatikko ujeltaa niin se johtuu kuluneista hampaista, tollasta ääntä ei ilman kuormaa todennäköisesti kuule eli renkaat ilmassa ei varmaan ongelma esiinnykään, toisaalta myöskään turbo ei tollasessa vihellä.
 
Jos laatikko ujeltaa niin se johtuu kuluneista hampaista, tollasta ääntä ei ilman kuormaa todennäköisesti kuule eli renkaat ilmassa ei varmaan ongelma esiinnykään, toisaalta myöskään turbo ei tollasessa vihellä.
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
 
Viimeksi muokattu:
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
Meillä oli 2015 vuotinen dsg 4x4 octavia ja kiinnitin myös huomiota siihen että ilmeisesti etutasauspyörästö/voimansiirto vihelsi suht erottuvasti. Ääni ei ollut sellainen että jokin olisi hajoamassa, aavistuksen erottuva vain. Itse epäilin ainakin tuon yksilön kohdalla että ääni tuli hammaspyöräkosketuksesta eikä laakereista. Toiset vain ovat tyypistä riippuen erottuvampia ääneltään.
 
Meillä oli 2015 vuotinen dsg 4x4 octavia ja kiinnitin myös huomiota siihen että ilmeisesti etutasauspyörästö/voimansiirto vihelsi suht erottuvasti. Ääni ei ollut sellainen että jokin olisi hajoamassa, aavistuksen erottuva vain. Itse epäilin ainakin tuon yksilön kohdalla että ääni tuli hammaspyöräkosketuksesta eikä laakereista. Toiset vain ovat tyypistä riippuen erottuvampia ääneltään.
Jep. Hammasrattaista johtuvaa ääntä epäilen itsekin, kun niin monella videolla sama ääni. Laakerivika pitää omien kokemuksien mukaan enemmän matalaa jurinaa ja voimistuu vauhdin kiihtyessä. Lisäksi ääni ei ole muuttunut nyt 14tkm ja yhden öljynvaihdon aikana. Kuuntelin myös isän Passatilla laatikon ääniä, mutta nastarenkaat melusivat liikaa asfaltilla.

Yritin videoida tuota ääntä, mutta kuuluu aika huonosti. Kuulokkeilla kyllä erottaa. Kuulostaa ihan turbolta, mutta tulee kuskin jalkatilasta.

Reddit - Dive into anything
 
Yritin videoida tuota ääntä, mutta kuuluu aika huonosti. Kuulokkeilla kyllä erottaa. Kuulostaa ihan turbolta, mutta tulee kuskin jalkatilasta.

Yleensä näin pakkassäällä turbon alkavat ulinat on helppo paikallistaa, lyö kylmänä käyntiin ja jos ujellukset hiljenee, kun voitelua alkaa tulemaan turbolle ja akseli pikkasen lämpölaajenee, niin puhallinhan se.
 
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
Joo, siis jos siellä on esim kuluneesta hammaskontaktista johtuvaa ääntä, niin sellasessa kyllä kuorma voi vaikuttaa siihen ääneen, jos sulla on auto ilmassa ja pyöritellään vaan renkaita vapaina, niin siinä on aika hyvä mahdollisuus, että öljyfilmi säilyy siinä hampaiden välissä eikä ujellusta tule, mutta heti kun autolla ajetaan niin, että sitä auton massaa siirretään, niin sitten pitääkin ääntä. Yleensä noi ei oo sellasia ongelmia mitkä johtais mihinkään rikkoutumiseen, mutta ajan kanssa voi ääni voimistua ja alkaa käydä hermoille. Ahtimet aika harvoin varottelee mistään hajoamisista mutta pitävät kyllä sellasta suhisevaa/viheltävää ääntä, tuo toki ilmenee sit myös kuorman mukaan, eli jollain tasakaasulla rullatessa pienempää nopeutta ahdin ei todennäköisesti tuota painetta eikä pitäisi äänelläkään. Itse ainakin omasta käyttisautosta erotan aika onnistuneesti vaimennetut ahdinäänet jos ei oo mankka päällä, mutta veikkaan, että taviskuski ei sitä koskaan keksisi ja omakin korva paikantaa sen lähinä sen takia, että tossa harrastepelissä on itellä sellaset imuäänet ahtimella, että kuulostaa joltain suihkumoottorilta kun lähtee pyörimään :D
 
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
Mitä helvettiä nämä hinnat on nykyään? Katsoin että omaan paskakasaani laturi mätänetistä olisi 350-400€. En kyllä näe mitään järkeä maksaa alkuperäisestä laturista noin paljoa kun levisi jo edellinenkin...
 
Mitä helvettiä nämä hinnat on nykyään? Katsoin että omaan paskakasaani laturi mätänetistä olisi 350-400€. En kyllä näe mitään järkeä maksaa alkuperäisestä laturista noin paljoa kun levisi jo edellinenkin...
Köyhälle kallista ja muille samanhintaista Kodiaqin laturi

OE-osilla ja alkuperäisosilla on toki aina eri hinnat, olen katsonut usein referenssiä skoda-parts.comista. Esim tuo laturi:

1710188240166.png

Hyvin mahdollista toki, että tuo genuiini on sama laturi.
 
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.


eikös toi oo sillä selvitetty että katot ujeltaako automaattivaihteinen versio samalla tavalla. vai eikö niistä ole ollenkaan pov-videoita, vai eikö tuota ole automaatilla.

tai katot videoita missä sama manuaaliloota mutta joku toinen moottori eri turbolla/ilman turboa .. jne.

tai käyt koeajamassa noita
 
eikös toi oo sillä selvitetty että katot ujeltaako automaattivaihteinen versio samalla tavalla. vai eikö niistä ole ollenkaan pov-videoita, vai eikö tuota ole automaatilla.

tai katot videoita missä sama manuaaliloota mutta joku toinen moottori eri turbolla/ilman turboa .. jne.

tai käyt koeajamassa noita
Automaateissa DSG jyrisyttää sen verran matalilla kierroksilla, että vaikea verrata. Omallakin kohdalla selvin ääni tulee +2000 RPM jälkeen. Ja sitä en tiedä, missä muissa vaggineissa tuota DDYA:n parina olevaa lootaa on käytössä. Briskodalla joku valitti, että koeajoi kahta uutta neloskopan Octaviaa ja molemmissa ujelsi laatikko.
 
OE-osilla ja alkuperäisosilla on toki aina eri hinnat, olen katsonut usein referenssiä skoda-parts.comista. Esim tuo laturi:

Hyvin mahdollista toki, että tuo genuiini on sama laturi.

No juurikin näin, ja siitähän tässä on kyse. Maksat marmorilla genuiinista tässä tapauksessa pitkälle yli 100% katetta. Ja ymmärtääkseni kun kyse on OE-varaosasta, niin se ei ole ainoastaan mahdollista että se on sama laturi, vaan ollakseen OE-osa, niin se on vaatimus että se on täsmälleen samanlainen.
 
Tarkista takaluukun johtosarja saranan kohdalta, missä se menee sen kumisuojan sisällä. Jos useampi johto siellä paljaana ja ottavat yhteen, niin voivat tehdä mielenkiintoisia ilmiöitä.

Nyt kun sain selviteltyä asiaa, niin jos jollekin vastaavia oireita sattuisi ilmaantumaan: tässä oman sähkövian kohdalla se voittaja. Johtoja oli niin paljon rikki/paljaana, että vähän ihmettelen ettei mitään oireilua ole aiemmin ollut.
 
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
Olikos tämä niitä vesijäähdytettyjä latureita?
 
Nyt kun sain selviteltyä asiaa, niin jos jollekin vastaavia oireita sattuisi ilmaantumaan: tässä oman sähkövian kohdalla se voittaja. Johtoja oli niin paljon rikki/paljaana, että vähän ihmettelen ettei mitään oireilua ole aiemmin ollut.
Hienoa että näitä ongelmia löytyy muistakin kuin BMW farkuista;).
Muutama vuosi takaperin uusin E61 johtokouruista kaikki johdot, kourun kohdalta pätkä pois ja silikonipintaista vastaavaa tilalle. Kiinnitys kutistesukalla jossa tinaa sisällä niin ei tarvitse juotella. Johtoja yhteensä jotain vajaa 40 kpl. Kattoo ettei liitoskohtaan kohdistu vetoa luukkua sulkiessa ja merkkaa ne johdot huolella ennenkuin pätkii. Viikonloppu siinä meni.
Nykyinen sitten sedani, sattuneesta syystä.
 
Mikähän on kun dsg on alkanut vaihtaa korkeilla kierroksilla? Nousee välillä 3k tuntumaan ihan perusajossa d asennossa.
2019 golf 1.5 kyseessä ja 80tkm ajettu. Huolto tulossa 2kk päästä mutta pitää varmaan aikaistaa tuota. Jossain oli vastaava ja vika löyty abs anturista. Onkohan muita arveluita?
 
En löisi vetoa, että marmorilla saadaan mitään irti. Todennäköisesti ehdottavat osien vaihtoa randomilla 1000€/kerta kunnes ongelma korjaantuu(ei korjaannu)

Kuinkas muuten korjaamon vastuu jos tekevät oman vikadiagnoosinsa perusteella täysin turhia osien vaihtoa, kuluttajako maksaa kaiken kiltisti?
 
Kuinkas muuten korjaamon vastuu jos tekevät oman vikadiagnoosinsa perusteella täysin turhia osien vaihtoa, kuluttajako maksaa kaiken kiltisti?

Lyhyesti: Kyllä.

Kuluttaja voi toki maksaa erikseen vian etsinnästä mutta ei sekään halpaa ole. Ja korjaamo korjaa sen osan, mikä todennäköisemmin ongelman korjaa mutta tämän tyyppisissä vioissa se on aina arvailua.
 
Hei, olisko jollakin VAG velholla mitän käryä mistä menis vika etsimään? Tämä digital cockpit Passat B8, 2.0 TDi vai mikä sen nimi nyt onkin, sammui ykskaks kesken ajon, ylärivin varoitusvalot palaa. Muuten tuntuu toimivan ok. Toissapäivänä se jo jotain temppuili, vilkkui pari kertaa.
 

Liitteet

  • 20240314_103259.JPG
    20240314_103259.JPG
    150,7 KB · Luettu: 231
Mikähän on kun dsg on alkanut vaihtaa korkeilla kierroksilla? Nousee välillä 3k tuntumaan ihan perusajossa d asennossa.
2019 golf 1.5 kyseessä ja 80tkm ajettu. Huolto tulossa 2kk päästä mutta pitää varmaan aikaistaa tuota. Jossain oli vastaava ja vika löyty abs anturista. Onkohan muita arveluita?
Tekee vain välillä? Voi olla myös hiukkaspoltto päällä. Sillon pitää korkeammat kierrokset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 941
Viestejä
4 679 200
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom