VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Lukaisin muutaman sivun taaksepäin, onneksi ei oma :) Kuinkas pitkään tuon kanssa joutuu nyt kuitenkin elämään, vai mitä tuolle tapahtuu?
Siellä ne nesteet on pysyny taas
Huolto tulossa, niin josko siellä asiaan saisi jotain kommenttia. Norjan reissun jälkeen ajettu tässä kuitenki jo 4k km.
Neljän vuoden välein vaihtuu auto, nii onhan tässä vielä seikkailuja koettavana tuon kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Onko kenelläkään antaa suuntaa antavaa arviota mahdollisesta Audin remontin hinnasta, että kannattaako enää noin vanhaan autoon alkaa mitään tekemään?

Autona 2006 vuoden Audi A6 2.0 tsfi. Ajettu 260 000 km. Aina jonkun verran öljyä syönyt, mutta nyt kesällä alkoi huomattavasti kuluttamaan.

600km pääsee ja pyytää lisäämään öljyä (max -> min). Muutama viikko sitten vaihdoin öljyt ja huomasin, että pohjapanssari on öljyinen ja aattelin, että voisiko tiputtaa pohjapropusta ja vaihdoinkin siihen uuden, mutta ei apua.

En kotipihassa pystynyt paikantamaan, mistä öljy tulisi. Ehkä jostakin kuskin puolelta, voisiko olla turbo kyseessä.

Kysymys onkin, että kannattaako enää mitään tehdä vai lisäilenkö öljyä ja ajelen sen minkä auto kestää. Muuta vikaa ei ole ollut.
No kannattaa se nyt viimeistään öljynvaihdon yhteydessä selvittää mistä se vuotaa. Sittenhän sen tietää kannattaako sille tehdä jotain.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Uskaltaako 1.6 TDI koneelle laittaa 92 asteen termostaatin, jos pääasiassa tuolle tarjotaan 87 asteista? Olisi Motonetin ainoa termostaatti ja alkuperäislaatuinen varaosa.

Kylmillä keleillä meinaa lämmöt seilata ja huomasin livedatalla, että termostaatti avautuu jo 70-75 asteessa. Tuolloin alkaa jäähdyttimelle virrata lämmintä vettä. Ihan hiljattain jumpattu puslien kanssa, vaihdatettu uusi pyöränlaakeri ja jos nyt vielä termostaatti kuntoon ennen talvea :D

Myös polttoaineen paineensäädin kokeiltu vaihtaa tyhjäkäynnin ongelmiin ja kylmänä hytkymiseen, mutta tuloksetta. Onneksi maksoi vain 30 euroa purkaamolta tuo osa, kun uutena 400€. Vähän alkaa tuntumaan, että tuota ongelmaa en tule koskaan ratkaisemaan. Sen verran pitkään ollut jo. Pieni epäily jonkun suuttimen suuntaan, mutta korjausarvot hyvät, suuttimien puhdistusaineella PA-suodattimen kautta ei mitään vaikutusta ja penkissä tehokäyrät olivat oikein hyvät vakioksi ja oli vähän ylimääräisiäkin heppoja konsernin tapaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Uskaltaako 1.6 TDI koneelle laittaa 92 asteen termostaatin, jos pääasiassa tuolle tarjotaan 87 asteista? Olisi Motonetin ainoa termostaatti ja alkuperäislaatuinen varaosa.

Kylmillä keleillä meinaa lämmöt seilata ja huomasin livedatalla, että termostaatti avautuu jo 70-75 asteessa. Tuolloin alkaa jäähdyttimelle virrata lämmintä vettä. Ihan hiljattain jumpattu puslien kanssa, vaihdatettu uusi pyöränlaakeri ja jos nyt vielä termostaatti kuntoon ennen talvea :D

Myös polttoaineen paineensäädin kokeiltu vaihtaa tyhjäkäynnin ongelmiin ja kylmänä hytkymiseen, mutta tuloksetta. Onneksi maksoi vain 30 euroa purkaamolta tuo osa, kun uutena 400€. Vähän alkaa tuntumaan, että tuota ongelmaa en tule koskaan ratkaisemaan. Sen verran pitkään ollut jo. Pieni epäily jonkun suuttimen suuntaan, mutta korjausarvot hyvät, suuttimien puhdistusaineella PA-suodattimen kautta ei mitään vaikutusta ja penkissä tehokäyrät olivat oikein hyvät vakioksi ja oli vähän ylimääräisiäkin heppoja konsernin tapaan.
Hytkymistä vois kyl myös aiheuttaa osittain tukkeutuneet suuttimet, silloin aine ei leviä tasaisesti sylinteritilaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Hytkymistä vois kyl myös aiheuttaa osittain tukkeutuneet suuttimet, silloin aine ei leviä tasaisesti sylinteritilaan.
Paha sanoa. Viime talvena alkoi pakkasilla, eli ohjaamossa tuntuu epäsäännöllistä hytkymistä, kuten sytytyskatkoksia ja ne vähenevät ja lopulta lakkaavat, kun moottori lämpenee. Kesällä oli poissa ja nyt tuli kylmillä keleillä takaisin. Sen huomasin, että ajovalojen kirkkaus vaihteli vähän hytkymisen tahtiin, mutta kaikki sähkölaitteet ja PTC-vastus olivat päällä. Kierroksien nostaminen kaasulla ei lopeta hytkymistä kokonaan, mutta ajossa menee ihan tasaisesti.

Mutta täytyy hakea tuo 92 asteen termari ja vaihtaa ja sitten jossain vaiheessa ehkä vielä tutkia tyhjäkäyntiongelmaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
'15/16 TDI 150 2.0 (150tkm, Seat) syttyi keltainen moottorin vikavalo (emission control, "katalysaattori"). Tarkoittaakohan mahdollisesti hiukkasloukkua tai jotain muuta? Mitä tällaisella on odotettavissa? Kai sitä tarvii huoltoon soitella, vaikka auto muuten tuntuu toimivan normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
'15/16 TDI 150 2.0 (150tkm, Seat) syttyi keltainen moottorin vikavalo (emission control, "katalysaattori"). Tarkoittaakohan mahdollisesti hiukkasloukkua tai jotain muuta? Mitä tällaisella on odotettavissa? Kai sitä tarvii huoltoon soitella, vaikka auto muuten tuntuu toimivan normaalisti.
Minkä näköinen vikavalo tarkalleen?
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
2010 Skoda Octavia 190tkm 1.6tdi dsg.llä uhka vai ok hankinta ei ole kokemusta tuosta 1.6tdi.stä?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Miten noi dsg lootat karkeasti meni. Vaimo välttämättä haluaa automaatin. Itsellä aina ollut manuaali vag.
Karkeasti ottaen lähes kaikki ennen 2015 on täyttä romua. Siitä eteenpäin kohennusta ilmeisesti tapahtunut. Kannattaa pitää mielessä, että liikkeet ja monet yksityiset vieroksuu näitä jos joskus on tarkoitus vaihtaa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Karkeasti ottaen lähes kaikki ennen 2015 on täyttä romua. Siitä eteenpäin kohennusta ilmeisesti tapahtunut. Kannattaa pitää mielessä, että liikkeet ja monet yksityiset vieroksuu näitä jos joskus on tarkoitus vaihtaa.
Kiitos. Näin itsekin muistin. Eli koitan puhua ympäri että suostuu manuaaliin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Kiitos. Näin itsekin muistin. Eli koitan puhua ympäri että suostuu manuaaliin.
Otat 2.0TDI niin saat 6-lovisen DSG. Näissä katsot ostaessa, että 60tkm välein on vaihdettu öljyt ja suodatin. Niin ei kyllä ole mielestäni riski ostos.

Muutenkin jatkossa ihmiset alkaa hylkämään näitä pikkusia dieseleitä.
Voi olla että saat jopa Suberb samaan hintaa mitä Octavian ja lähtökohtaisesti noi isommat on yleensä paremmin varusteltu.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Kaasutin. Siis mekaaninen laite joka annostelee polttoainetta moottoriin. Käytettiin autoissa 1800-luvun lopusta 1900-luvun loppuun.
Niin hämmästelin vain tuota polttoaineen syöttötapaa, eiköhän nuo päästömittaukset ole suunniteltu niin kaasuttimille kuin suutintekniikkaan perustuville ottomoottoreille.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Niin hämmästelin vain tuota polttoaineen syöttötapaa, eiköhän nuo päästömittaukset ole suunniteltu niin kaasuttimille kuin suutintekniikkaan perustuville ottomoottoreille.
Hää tarkoitti kaiketi sitä, että tuo testi ei tiedä tuon taivaallista nykyauton päästöistä, tarvitsee olla isosti vikaa ennenkuin päästöistä hylätään...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Käytännössä ne kaasariajan ruiskutkin pysyvät kyllä säädöissään, mutta jokin pieni häiriö, esim imuvuoto saa seoksen sekaisin tyhjäkäynnillä, joka näkyy päästömittauksessa, ja sitä sitten innokkaasti "korjataan" säätämällä seosta, jonka seurauksena säädöt ja päästöt on ihan perseellään normaali käytössä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Uudemmissa on taas myös märkiä 7-lovisia, kuten ittellä olevassa. Pohjautuukohan nuo 6-lovisiin jotenkin, vai enemmän kuiviin 7-lovisiin?

Noita variansseja on muutamakin. DQ300, DQ400, DQ500.

Mutta lähtökohtaisesti ne perustutat tuohon DQ250 eli 6-loviseen märkäkytkimeen. VAG.comin sivuilta aikoinaan tästä oli keskustelua

"The DQ380 appeared in 2014. It is a brand new box intended to replace the DQ200 and DQ250 initially on the motor vehicles 2L TSI and TDI of the platform MQB.
This version is intended for vehicles with transverse engines and front-wheel drive 2-wheel drive or 4-wheel drive. Technically the DQ380 is close to the DQ250 because it is cooled by an oil sump system which also submits the clutches. This new box is produced by a Chinese subcontractor of the VAG group. The first vehicles to benefit are initially intended for the Chinese market. "

En ole itse ainakaan kuullut näistä 7-lovisista märkäkytkimistä sen pahempaa juttua. Ainahan jokainen asia voi hajota, mutta tuo DQ200/DQ200e on niin onneton tekele etten sitä suosittele edes vihamiehelleni ostamaan.

Direct-shift gearbox - Wikipedia
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
610
2010 Skoda Octavia 190tkm 1.6tdi dsg.llä uhka vai ok hankinta ei ole kokemusta tuosta 1.6tdi.stä?
Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.
Riipuu ihan valmistajasta. On tehty myös jo 2013 hihnamallisia koneita.

Moottoritunnus kertonee asian parhaiten.

Näissä uudemmissa on 6vuoden välein hihnan vaihtoväli. Vesipumppu on moottorin toisessa päässä kuin jakohihna. Nyt enään ei merkkiliikekän vaihda vesipumppua ellei se vuoda.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.
TDI ei ole TSI. TDI:ssä ei mitään ketjun venymisiä ole koskaan ollut. On aina ollut remmillä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki. Itellä oli alhaalta mennyt ja sitten se katkennut alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
632
Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki. Itellä oli alhaalta mennyt ja sitten se katkennut alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni.
"Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki": Ei voi.
"alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni."voihan se alaosassa oleva kumi jotain jumitella, tai sitten pois nostaessa alatukivarteen jotain takertelee.

täällä koko rakenne.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Aina menee takajouset käytännössä alhaalta poikki, tiedä sitten, että voiko ruostua kiinni alhaalta.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?
Jos manuaali, niin vauhtipyörää veikkaan. En tiedä onko noissa jotain massahihnapyöriä kampiakselilla tai ylipäätään jossain päin konetta, vois olla joku semmonenkin, ehkä jopa jumittava vapaakytkin laturilla/ilmastoinnissa. Hehku ei vaikuta käyntiin enää muutamien sekunttien jälkeen käynnistymisestä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?
Manuuali vai automaatti?

Manuaalilla kytkin pohjaan jos tärinä loppuu on kyseessä kaksoismassavauhtipyörä vika.

Automaatti sama homma mutta vaihdekeppi N-asennolla pitäisi äänen loppua.

Edit: kamalat ajatuskatkot korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Bensa vai manuaali?

Bensalla kytkin pohjaan jos tärinä loppuu on kyseessä kaksoismassavauhtipyörä vika.

Automaatti sama homma mutta vaihdekeppi N-asennolla pitäisi äänen loppua.
Bensa vai manuaali :cool: Mutta automaatti tämä on.

Pitää koittaa tuota N:ää. Mitään ääntä/kilkatusta tästä siis ei kuulu, pelkästään tärisee.

Edit: Ei vaikuta N tärinään. Tämä alkoi jonkin aikaa määräaikaishuollot jälkeen. Tuntuisi äkkiseltään käyntiongelmalta, mutta tätä ilmenee tosiaan vain tuolla kierrosluvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Bensa vai manuaali :cool: Mutta automaatti tämä on.

Pitää koittaa tuota N:ää. Mitään ääntä/kilkatusta tästä siis ei kuulu, pelkästään tärisee.

Edit: Ei vaikuta N tärinään. Tämä alkoi jonkin aikaa määräaikaishuollot jälkeen. Tuntuisi äkkiseltään käyntiongelmalta, mutta tätä ilmenee tosiaan vain tuolla kierrosluvulla.

Haha, pieni ajatuskatkos.
Voithan sä toki käydä sanomassa huollon väelle että tutkiko moniurahihnan kunnon?

Noissa laturin vapaapyöriä ja kiristimiä mennyt kuitenkin paljon kuten muissakin autoissa.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Haha, pieni ajatuskatkos.
Voithan sä toki käydä sanomassa huollon väelle että tutkiko moniurahihnan kunnon?

Noissa laturin vapaapyöriä ja kiristimiä mennyt kuitenkin paljon kuten muissakin autoissa.
Joo pajalle auto pitää viedä. Olin henkisesti varautunut kaksoismassapyörän vaihtoon, toivottavasti tämä vika on hieman halvempaa sorttia.

Millä tavalla nuo esittämäsi vikamahdollisuudet ovat kierroslukusidonnaisia? Minkähän hintainen remppa ei-marmorilla?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Yleensä tasoittuu kun moottoriin kuormaan ne hukkuu. Vaikea sanoa tärinän perusteella missä vika on ennenkuin käyttää pajalla.

Pari sataa euroa on laturin vapaapyörän vaihto töineen about
 

Jny

Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
246
1.0 TSI 115 koneellinen leon kiinnostais. Onko näissä jotain mitä pitäis tietää ennenkuin ostohousuja pukee?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
1.0 TSI 115 koneellinen leon kiinnostais. Onko näissä jotain mitä pitäis tietää ennenkuin ostohousuja pukee?
En ota kantaa, millaisia erityisominaisuuksia kyseiseen voimalaitteeseen liittyy, mutta vastaan yleisesti. Auto on ensimmäisen omistajan auto, eli todennäköisesti palvelee luotettavasti kaksi ensimmäistä vuotta. Viimeistään sen jälkeen alkaa tulemaan esiin se, vaikka käyttäjälle näkyvä ja tuntuva näyttää ja tuntuu hyvältä, on kaikki sen alla mahdollisimman halvalla tehtyä ja lisäksi kehnosti suunniteltu. Koska yksinkertainenkin auto sisältää uskomattoman paljon teknisiä ratkaisuja, on murheiden tie loputon, kun kaikki huonot ratkaisut pettävät vuorollaan. Ratkaisujen tastauksen hoitaa kuluttaja, eli mallisarjan ensimmäisen vuoden autoja ei kannata hankkia edes uutena. Tämä koskee kaikkia VAG-konsernin tuotteita. Audi on aikaisemmin onnistunut erottumaan linjasta, mutta tietääkseni nykyään niissäkin keskitytään vain siihen, mikä tuntuu ja näkyy käyttäjälle ensimmäisen kahden vuoden ajan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
En ota kantaa, millaisia erityisominaisuuksia kyseiseen voimalaitteeseen liittyy, mutta vastaan yleisesti. Auto on ensimmäisen omistajan auto, eli todennäköisesti palvelee luotettavasti kaksi ensimmäistä vuotta. Viimeistään sen jälkeen alkaa tulemaan esiin se, vaikka käyttäjälle näkyvä ja tuntuva näyttää ja tuntuu hyvältä, on kaikki sen alla mahdollisimman halvalla tehtyä ja lisäksi kehnosti suunniteltu. Koska yksinkertainenkin auto sisältää uskomattoman paljon teknisiä ratkaisuja, on murheiden tie loputon, kun kaikki huonot ratkaisut pettävät vuorollaan. Ratkaisujen tastauksen hoitaa kuluttaja, eli mallisarjan ensimmäisen vuoden autoja ei kannata hankkia edes uutena. Tämä koskee kaikkia VAG-konsernin tuotteita. Audi on aikaisemmin onnistunut erottumaan linjasta, mutta tietääkseni nykyään niissäkin keskitytään vain siihen, mikä tuntuu ja näkyy käyttäjälle ensimmäisen kahden vuoden ajan.
Tavallaan totta. Tämä tosiaan menee niin, että VW/Skoda ottaa yleensä ensimmäisenä uudet moottorityypit käyttöön, jonka jälkeen Audi ottaa vuoden tai kahden jälkeen ne käyttöönsä.
Seat sitten saa mitä saa, koska konsernin sisällä saa loput osat käyttöönsä.

Tämä ei aina mene niin, mutta pääpiirttäin.

Sama koskee esim. alustanosia. Seat Leon MK3 oli VW Golf MK6:n osia. Alustassa ja elektroniikassa.

En tarkoita, että tämä olisi huono ratkaisu, mutta näin ollen uuden auton teko Seatille maksaa toki vähemmän kun tehdään ns. toisen mallisarjan lopputuotannon osista.

Tämän takia kuvittelen myös Seatin hinnan olevan halvempi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 534
Viestejä
4 165 740
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom