@Niffetin Niin millä alueella nokan säätö kuuluu olla kun kaikki on kunnossa?
Näähän koskee nyt sitten EA113. Pakonokkahan herjaa / jättää koodia yleensä siitä VVT:stä, jos siinä ei öljyt pysy sisällä ja sitä pystyy seurailemaan ainakin ajonaikana livedatasta, että paljon on pyynti ja että seuraako se sitä pyyntiä.
Imunokkaan vaikuttavan ketjun venymää näkee OBDeleven / VCDS -> moottorin puolelta measuring block 93. (Hihnahan tulee kampiakselilta suoraan pakonokalle.)
Tästä OBDelevenille oikein video:
Englanniksi " Phase Position Bank 1 Intake ". Luku on astetta ja se arvo on asteina vaihe-ero kampiakselilla ja imunokalla. Ja tuo lukema ei kerro mitään absoluuttista siitä ketjun kunnosta, mutta antaa jotain osviittaa. Käsittääkseni missään virallisessa oppaassa ei ole lukuarvoa mikä lukema on ok, mutta nämä ulkomaalaisilta harrastajafoorumeilta poimittua. Ja mulla on jostain sellainen käsitys, että sen imunokan ajoituksen saa kyllä myös asentaessa karvanverran pieleen.
Uusi ketju: 0 -> -2 deg
"Turvallinen vanha ketju": -2 -> -4
"Syytä uusia": yli -4. Mutta mitattu myös -5 arvoja ja ketjussa oli ollut avattaessa hyvin maltillinen venymä. Nämä VWvortexilta. Tuon Youtube-videon kommenteista löytyy myös, että oli jo arvolla -5,5 hypännyt yhden hampaan.
Ja sitten tuolta Deutsche Auto Parts :n youtube -videoiden kommenteista paras selitys noille riskiarvoille, mikä on tullut vastaan, itse en ole jaksanut laskea:
"The timing chain slip occurs when a worn out and shifted under tension chain lands at a wrong tooth. The crankshaft pulley has 42 teeth, 360deg/42 = 8.57deg - angular distance between any two crankshaft teeth. So, the critical point for crankshaft slip is 8.57/2 = 4.28deg. But this is the shift between the crankshaft and chain landing at the teeth. This application measures the total phase error between the crankshaft and camshaft, and the camshaft will have its own phase shift added to the total measured phase value: 360/46teeth/2 = 3.91deg. So, the critical measured phase angle is: 4.28 + 3.91 = 8.19deg. - this is the tripping point at which your chain is guaranteed to slip."
Mulla näytti viallisella kiristimellä (öljynpaineet) muistaakseni luokkaa -3. jotain ja muistaakseni se lukuarvo sahasi koko ajan vähän molempiin suuntiin. Tästäkin olisi varmaan voinut taas jotain silloin jo päätellä, jos olisi tajunnut. Tuossa youtube-videossa se lukuarvo näyttää ainakin pysyvän aika staattisesti paikallaan, tosin ite otin arvot VCDS:llä. Ketju ei ollut käytännössä venynyt yhtään, kun vertasin uuteen, varmaan luokkaa millin.