VAG autojen monet ongelmat

Mikäs Mazda ja moottorityyppi? Nuo 2.0 ja 2.5 vapaasti hengittävät Skyactiv moottorit ilmeisesti kestäviä, kun olen niistä lueskellut.
Mazda 6 ja juuri tuolla 2.0 Skyactiv vaparibensalla. Mulla oli tohon TSI-koneeseen vaihdettu turbokin kertaalleen, joten ei ole haitannut yhtään palata takaisin vaparien maailmaan. Onhan toi tokin vähän laiska esim tohon 1.8 TSI verrattuna, mutta hyvin sillä on silti ehtinyt. Perinteinen automaattikin ihan mukava sen nyppivän DSG:n jälkeen vaikka ihan hyvin silläkin pärjäsi kun osasi vaan ajaa sitä. Mutta VAGeista on itselle jäänyt lähinnä vain muistoksi se odottava tunne, että mitäköhän seuraavaksi hajoaa. Tohon omaan autoon suurimmat remontit oli turbo ja perän laakeriremontti (oli neliveto), öljynsyönnin kohdalla vedin kukkaron nyörit tiukalle ja laitoin ns. hyvän kiertämään.
 
Voiko ehjä kaiutin jäätyä välillä, vai onko kaiutin hajoamassa?

Kovemmilla pakkasilla etumatkustajan kaiutin on pitänyt pari kertaa kovaa pärinää, jos musiikissa on yhtään bassoa. Jossain vaiheessa pärinä lakkaa ja kaiuttimilla voi luukuttaa aivan täysilläkin ilman ongelmia. Tuota ei myöskään tapahdu pakkasilla aina.

Jossain pitäisi olla ylimääräiset Octavia 2 FL:n etukaiuttimet. Tuumakoko on ainakin sama, mutta muuten en tiedä, meneekö tuohon Octavia 3 FL:ään.
 
Voiko ehjä kaiutin jäätyä välillä, vai onko kaiutin hajoamassa?

Kovemmilla pakkasilla etumatkustajan kaiutin on pitänyt pari kertaa kovaa pärinää, jos musiikissa on yhtään bassoa. Jossain vaiheessa pärinä lakkaa ja kaiuttimilla voi luukuttaa aivan täysilläkin ilman ongelmia. Tuota ei myöskään tapahdu pakkasilla aina.

Jossain pitäisi olla ylimääräiset Octavia 2 FL:n etukaiuttimet. Tuumakoko on ainakin sama, mutta muuten en tiedä, meneekö tuohon Octavia 3 FL:ään.
Kuulostaa tutulta, mutta en tiedä onko täysin samasta ongelmasta kyse kuin oli tuon oman 2015 Golf GTE:n (MIB2 High / Discover Pro) kanssa, eli kyseessä oli infotainmentin softabugi, joka aiheutti bassoäänen sekoilun.
Huolto olisi pyytänyt ihan poskettomia summia softan päivityksestä, niin joltain foorumilta onnistuin moisen lopulta kaivamaan ja itse asentamaan.

Tämä ohje ainakin näyttää melko lupaavalta, videon kuvauksessa linkki firmiksiin, mutta empä osaa sanoa onko juuri tuohon sinun versioon:

 
Kuulostaa tutulta, mutta en tiedä onko täysin samasta ongelmasta kyse kuin oli tuon oman 2015 Golf GTE:n (MIB2 High / Discover Pro) kanssa, eli kyseessä oli infotainmentin softabugi, joka aiheutti bassoäänen sekoilun.
Huolto olisi pyytänyt ihan poskettomia summia softan päivityksestä, niin joltain foorumilta onnistuin moisen lopulta kaivamaan ja itse asentamaan.

Tämä ohje ainakin näyttää melko lupaavalta, videon kuvauksessa linkki firmiksiin, mutta empä osaa sanoa onko juuri tuohon sinun versioon:


En usko, että on firmiksen sekoilua. Tapahtuu vain kovilla pakkasilla ja vain yksi kaiuttimista pärisee. Taas sai ajaa lenkin, kunnes kaiutin lämpeni ja ääni palautui normaaliksi. Firmiksen päivitystä voisi muuten kyllä harkita, kun Android Auto sekoilee välillä.
 
Voiko ehjä kaiutin jäätyä välillä, vai onko kaiutin hajoamassa?

Kovemmilla pakkasilla etumatkustajan kaiutin on pitänyt pari kertaa kovaa pärinää, jos musiikissa on yhtään bassoa. Jossain vaiheessa pärinä lakkaa ja kaiuttimilla voi luukuttaa aivan täysilläkin ilman ongelmia. Tuota ei myöskään tapahdu pakkasilla aina.

Jossain pitäisi olla ylimääräiset Octavia 2 FL:n etukaiuttimet. Tuumakoko on ainakin sama, mutta muuten en tiedä, meneekö tuohon Octavia 3 FL:ään.

Itselläni myös käy välillä näin, vaikka omassa Passatissa on elementit vaihdettu alkuperäisten hajottua. Lämpötilan vaihtelu ja oven sisään päätyvä vesi aiheuttaa tuon.

Alkuperäisten elementtien ongelma on kosteuden myötä magneetin kiinnityspisteisiin tuleva ruoste, joka halkaisee kaiuttimen muovisen rungon. Magneetti alkaa ottamaan puhekelaan kiinni ja voi lopulta tipahtaa oven sisään.
 
Voiko ehjä kaiutin jäätyä välillä, vai onko kaiutin hajoamassa?

Kovemmilla pakkasilla etumatkustajan kaiutin on pitänyt pari kertaa kovaa pärinää, jos musiikissa on yhtään bassoa. Jossain vaiheessa pärinä lakkaa ja kaiuttimilla voi luukuttaa aivan täysilläkin ilman ongelmia. Tuota ei myöskään tapahdu pakkasilla aina.

Jossain pitäisi olla ylimääräiset Octavia 2 FL:n etukaiuttimet. Tuumakoko on ainakin sama, mutta muuten en tiedä, meneekö tuohon Octavia 3 FL:ään.
Tämä ongelma on tullut vastaan useammallakin foorumilla keskusteluissa ja on ilmeisen tyypillinen ongelma ainakin skodassa, samoja kaiuttimia lienee käytetty myös muissa konsernisisarissa. Kaiuttimen jäätyminen lienee yleisin termi tuolle.
 
Kyllä se jäätymiseltä tuntuu, kun pääasiassa kaiutin toimii normaalisti. Kylmänä tosin bassot puuttuvat kokonaan, mutta voi olla radio, joka säästää kylmiä kajareita tai sitten kaikki kaiuttimet ovat kohmeessa. Edellisen auton subbaristakaan ei lähtenyt juuri mitään pakkasilla.

Mitenkähän helposti näissä Vaggineissa Webasto menee päälle, jos moottorin lämmöt tippuvat? Olen ihmetellyt, miten hyvin tuo 1.6 TDI 85kW -kone pitää lämmöt 90 asteessa kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä kovemmillakiin pakkasilla. Ikinä ei ole laskenut sen jälkeen, kun on noussut siihen. Tämä siis erikoista siihen nähden, miten tuskaisen hitaasti moottori lämpenee ilman Webastoa. Keula on tukittu ja todellinen veden lämpötila oli 82 astetta, kun kerran 15 asteen pakkasella kaupunkiajossa vilkaisin. 75 astetta taitaa olla raja, minkä jälkeen mittari näyttää 90 astetta.

Mietin, onko Webasto näillä keleillä vähän jatkuvasti päällä. Kulutus tuntuu myös olevan korkea kovilla pakkasilla ja tämän ikäinen laitos osaa jo lisätä Webaston ja DPF-polttojen kulutuksen keskikulutukseen. Ajotietokoneen kulutusnäkymässä on myös "Ilmastointi" jatkuvasti näkyvissä, vaikka AC-napin painaisi pois ja moottori on lämmin. Ehkä OBD11:llä näkisi myös milloin Webasto on aktiivinen ajon aikana?
 
Kyllä se jäätymiseltä tuntuu, kun pääasiassa kaiutin toimii normaalisti. Kylmänä tosin bassot puuttuvat kokonaan, mutta voi olla radio, joka säästää kylmiä kajareita tai sitten kaikki kaiuttimet ovat kohmeessa. Edellisen auton subbaristakaan ei lähtenyt juuri mitään pakkasilla.

Mitenkähän helposti näissä Vaggineissa Webasto menee päälle, jos moottorin lämmöt tippuvat? Olen ihmetellyt, miten hyvin tuo 1.6 TDI 85kW -kone pitää lämmöt 90 asteessa kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä kovemmillakiin pakkasilla. Ikinä ei ole laskenut sen jälkeen, kun on noussut siihen. Tämä siis erikoista siihen nähden, miten tuskaisen hitaasti moottori lämpenee ilman Webastoa. Keula on tukittu ja todellinen veden lämpötila oli 82 astetta, kun kerran 15 asteen pakkasella kaupunkiajossa vilkaisin. 75 astetta taitaa olla raja, minkä jälkeen mittari näyttää 90 astetta.

Mietin, onko Webasto näillä keleillä vähän jatkuvasti päällä. Kulutus tuntuu myös olevan korkea kovilla pakkasilla ja tämän ikäinen laitos osaa jo lisätä Webaston ja DPF-polttojen kulutuksen keskikulutukseen. Ajotietokoneen kulutusnäkymässä on myös "Ilmastointi" jatkuvasti näkyvissä, vaikka AC-napin painaisi pois ja moottori on lämmin. Ehkä OBD11:llä näkisi myös milloin Webasto on aktiivinen ajon aikana?
Webasto ajon aikana menee siihen ilmastointi kategoriaan. Yleensä kyllä näkee siitä kulutuksesta helposti onko päällä, silloin meinaa vähintään 0,3L/tunti tai enemmän. Mikään sähkölaite tai ilmastoinnin kompura edes nosta sitä niin paljon.
 
Webasto ajon aikana menee siihen ilmastointi kategoriaan. Yleensä kyllä näkee siitä kulutuksesta helposti onko päällä, silloin meinaa vähintään 0,3L/tunti tai enemmän. Mikään sähkölaite tai ilmastoinnin kompura edes nosta sitä niin paljon.
Siinä tapauksessa Webasto taitaa pauhata jatkuvasti näillä keleillä. Eipähän tarvitse palella ja kone ja palopesä ei karstoitu. Toki kolmosella alkaviin kulutuslukemiin ei Webasto päällä päästä. Kesällä pitkän ajan keskikulutus oli parhaimmillaan 4.4 litraa, kun nyt on litran enemmän :D
 
Loppupään octavia fl jättää välillä ”mukavuusvarusteita” ns. päälle kulutusnäytössä, vaikka on kytketty pois. Eli ruutu ei päivity kun painaa esim. peffagrillin pois. Varmaan sama webaston osalta.
Vaihtoehtoinen teoria: Ilmastointi piti golfissa sisällään myös puhaltimen kulutuksen, ts. palkki meni ”nollaan” vasta kun laittoi automaatti-ilmastoinnin puhalluksen off. Toisaalta keskinäyttö ei jäätyillyt (eikä kaatuillut).

Ja ovikajareista: seiskagolffeissakin hajoilee veden takia kaiuttimet, mutta bonuksena valuttavat vettä myös takajalkatilaan. Väittivät että paska tiiviste, jonkun mielestä haljennut kartio.
 
En usko, että on firmiksen sekoilua. Tapahtuu vain kovilla pakkasilla ja vain yksi kaiuttimista pärisee. Taas sai ajaa lenkin, kunnes kaiutin lämpeni ja ääni palautui normaaliksi. Firmiksen päivitystä voisi muuten kyllä harkita, kun Android Auto sekoilee välillä.
MIB Solution :: Login Tuolta saa ladattua firmikset autoon. Noilla Mr Fixin ohjeilla päivitin golffiin firmiksen. Tuolta löytyy myös firmikset (aio), joissa on tehtaan rajoitukset poistettu, esim. jos ei olisi android autoa ostettuna, niin onnistuu sen unlockaus.

Pitää olla vaan tarkkana, että lataa oikean firmwaren omaan autoon. Ja silti prosessissa on riskinsä, voi mennä päivitys vikaan ja koko konsolista tulee ser-jätettä. Ei facelift malleissa on vielä omia rajoituksia, liian vanhaa firmistä ei pysty päivittämään suoraan uusimpaan firmikseen
 
Auton vaihto mielessä, ja kovasti automaatin pariin tekisi mieli siirtyä.
Nyt aika paljon tarjolla suht vähän ajettuja Passat GTE:tä.
-20/21 malleja katsellut.
Uhka vai mahdollisuus?
 
Auton vaihto mielessä, ja kovasti automaatin pariin tekisi mieli siirtyä.
Nyt aika paljon tarjolla suht vähän ajettuja Passat GTE:tä.
-20/21 malleja katsellut.
Uhka vai mahdollisuus?
Tuttavapiiristä löytyy 3kpl, yhteen tehtiin jotaki dsg remppaa muuten olleet käsittääkseni luotettavia. Dsg remppakin tais mennä takuisiin ellen väärin muista.
 
Auton vaihto mielessä, ja kovasti automaatin pariin tekisi mieli siirtyä.
Nyt aika paljon tarjolla suht vähän ajettuja Passat GTE:tä.
-20/21 malleja katsellut.
Uhka vai mahdollisuus?

Mekatroniikathan näistä tupannu meneen, eikai noissa muuten mitään ihmeellistä.
 
Mekatroniikathan näistä tupannu meneen, eikai noissa muuten mitään ihmeellistä.
Tuttavapiiristä löytyy 3kpl, yhteen tehtiin jotaki dsg remppaa muuten olleet käsittääkseni luotettavia. Dsg remppakin tais mennä takuisiin ellen väärin muista.

Kiitos vastauksista.

Näitä tullut foorumeilla aika vahvasti esiin.
Mielessä kävi, olisiko näissä tuoreemmissa jo vähentyneet nuo mekatroniikka-viat?
Monta mainintaa löytyy tuosta viasta, mutta hyvin harvassa on vuosimallia erikseen mainittu.
Ei siis pysty helposti asiaa foorumeita lukemalla selvittämään, ikävä kyllä.

Marmorilta tai automyyjältä näistä on tunnetusti turha kysellä :lol:
 
Ei voi tietää kuin vasta muutaman vuoden päästä kun 2020-vuotiset on samanikäisiä kuin -16 nyt… Periaatteessa pidempään valmistetut versiot on oletettavasti luotettavampia, mutta tehtailla on tapana ruveta halpuuttamaan faceliftien kohdalla.
Tietysti ulinan määrä netissä on suoraan verrannollinen kaluston määrään ja ehkä korostetusti tuontiautojen määrään, koska takuun ulkopuolisiin goodwill-korjauksiin maahantuoja osallistuu kuulemma hyvin nihkeästi. Eli vaikka tehdas periaatteessa vois jotain maksaakin, suomimaahantuojaa ei kiinnosta selvitellä kamuxien uittamien kärryjen ongelmia. Näin väittävät, ei omaa kokemusta. Paitsi appiukon kaverin passatti, jota korjattiin artistin piikkiin viidellä tonnilla… en tiedä mikä oli historia, mutta -16 tms. eli aika vanha ja vaihteisto/kytkimet on kuluva osa…
 
Kiitos vastauksista.

Näitä tullut foorumeilla aika vahvasti esiin.
Mielessä kävi, olisiko näissä tuoreemmissa jo vähentyneet nuo mekatroniikka-viat?
Monta mainintaa löytyy tuosta viasta, mutta hyvin harvassa on vuosimallia erikseen mainittu.
Ei siis pysty helposti asiaa foorumeita lukemalla selvittämään, ikävä kyllä.

Marmorilta tai automyyjältä näistä on tunnetusti turha kysellä :lol:

Ite myyntihommissa, ja kyllä näistä parempi on rehellisesti kertoa..

Käsittääkseni ei mitään väliä onko auto ns.facelift vai vanhempi, silti näitä mennyt. Näitä tosiaan vaihdettu takuisiin jos huollot tehty ajallaan. Sitten myös toki autoliikkeillä isot vastuut näissä, riippuen toki ajokilometreistä. Eli jos vähän ajettu yksilö niin kyllä itse uskaltaisin ostella.
 
Työkaverilla hajos infojärjestelmä 2020-vuoden GTE:stä. Aikamoinen show kuulosti olevan ja olivat huollossa sanoneetkin, että näitä menee yllättävän paljon. Korjausarvio tälle oli useita tuhansia ja asiaan liittyy jotain sekoiluja merkkihuollon ja firmisversioiden kanssa. Maahantuojaa asia ei kiinnostanut, vaikka tämäkin yksilö oli alle 3-vuotta vanha. Kannattaa ehkä vähän googlailla, että kuinka laaja ongelma tämä on
 
Ei Vaggilainen tykännyt yhden yön yli vietetystä 20 asteen pakkasesta. Onko suositella CUPA moottoriin öljyjä? Punaista öljynpaineen merkkivaloa herjasi käynnistäessä. Selvittiin säikähdyksellä, kun sai huollosta jatkoroikalla lohkolämmittimen lämmittämään. En tiedä mitä ajatella näistä longlife öljyistä.
 
Ei Vaggilainen tykännyt yhden yön yli vietetystä 20 asteen pakkasesta. Onko suositella CUPA moottoriin öljyjä? Punaista öljynpaineen merkkivaloa herjasi käynnistäessä. Selvittiin säikähdyksellä, kun sai huollosta jatkoroikalla lohkolämmittimen lämmittämään. En tiedä mitä ajatella näistä longlife öljyistä.
Ei longlife öljyjen pitäisi noin käyttäytyä.

Ajetaanko autolla kenties vain taajamaa tai kaupunkia ja lyhyitä matkoja?
 
Ei longlife öljyjen pitäisi noin käyttäytyä.

Ajetaanko autolla kenties vain taajamaa tai kaupunkia ja lyhyitä matkoja?
Eikö tuo nyt ole melko yleistä, että vaggineesta menee öljysihti tukkoon? Tämä mahtaa olla ennusmerkkejä suuremmasta tukkeutumisesta...
Ja juu johtuu long life vaihtoväleistä, muuten ei tukkeutuisi.

Toki monet muut valmistajat on saaneet myös long life väleillä autot toimimaan.
 
Eikö tuo nyt ole melko yleistä, että vaggineesta menee öljysihti tukkoon? Tämä mahtaa olla ennusmerkkejä suuremmasta tukkeutumisesta...
Ja juu johtuu long life vaihtoväleistä, muuten ei tukkeutuisi.

Toki monet muut valmistajat on saaneet myös long life väleillä autot toimimaan.
Ei ne mene tukkoon jos ajetaan kunnolla kuumaksi talvellakin.

t: TDI ja 350tkm ja edelleen longlife öljyillä maanteitä pommittaen. Ei mitään ongelmia kun tiedostaa lämmön tärkeyden, ei edes majoneesia öljykorkissa tai tikussa.

Viimasuojat nokalle marraskuussa ja pois toukokuussa.
 
Ei Vaggilainen tykännyt yhden yön yli vietetystä 20 asteen pakkasesta. Onko suositella CUPA moottoriin öljyjä? Punaista öljynpaineen merkkivaloa herjasi käynnistäessä. Selvittiin säikähdyksellä, kun sai huollosta jatkoroikalla lohkolämmittimen lämmittämään. En tiedä mitä ajatella näistä longlife öljyistä.
Jotain kallista tiedossa. Ajoissa hävität. Se öljynpaine valo kun syttyy koneen käydessä. Alkaa loppu finaalin laskenta. Koneesi on saanut siipeen.
 
Ei longlife öljyjen pitäisi noin käyttäytyä.

Ajetaanko autolla kenties vain taajamaa tai kaupunkia ja lyhyitä matkoja?

Ajetaan sekalaista ajoa noin 18000km vuodessa. Huomenna öljyn ja suodattimen vaihto. Katsotaan mitä tehdään jatkon kannalta, mut yllätti et yksi yö pakkasessa ja auto jäi parkkiin täysin kuumalla koneella.
 
Ei ne mene tukkoon jos ajetaan kunnolla kuumaksi talvellakin.

t: TDI ja 350tkm ja edelleen longlife öljyillä maanteitä pommittaen. Ei mitään ongelmia kun tiedostaa lämmön tärkeyden, ei edes majoneesia öljykorkissa tai tikussa.

Viimasuojat nokalle marraskuussa ja pois toukokuussa.

Mikä konetyyppi sulla on ja vaihdatatko öljyt 1v/15000km välein? Oletan, että laittavat huollossa sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee sitä enempää miettimättä. Viimasuojat pitäisi uudelleen hankkia. Normaalisti auto parkkihallissa yöt maan alla, mutta nyt oli kyseessä UV reissu, jossa auto yön pakkasessa.
 
Näin jos moottori on kuuma.

Jos taas kylmänä niin tuskin on vauriosta kyse.. vielä.

Joo ekaa kertaa koko valo syttynyt ja sammutin heti moottorin. Lohkolämmittimeen ja 2h päästä ihan normaalisti kaikki toimi kotimatkalla. Huomenna silti huoltoon öljynvaihtoon. Eber tai Webasto olisi kyllä näillä keleillä mukava varuste.
 
Mikä konetyyppi sulla on ja vaihdatatko öljyt 1v/15000km välein? Oletan, että laittavat huollossa sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee sitä enempää miettimättä. Viimasuojat pitäisi uudelleen hankkia. Normaalisti auto parkkihallissa yöt maan alla, mutta nyt oli kyseessä UV reissu, jossa auto yön pakkasessa.
1.6 tdi CAYC ja 30t vaihtovälillä castrolia. Lämpö tuossa on kaikista tärkein asia.
 
Joskus kolme vuotta sitten sytty kans kovemmilla pakkasilla öljynpainevalo palamaan töistä lähtiessä, ja ennen tuota päivää oli edellinen viikko vedetty tosi lyhyttä pätkää mistä sitten seurasi tuo veden kertyminen öljyjen sekaan ja sihti jäähän, tuon jälkeen hommasin samantien maski suojan ja olen pitänyt huolen että kone ajetaan joka kerta kuumaksi.
 
Joskus kolme vuotta sitten sytty kans kovemmilla pakkasilla öljynpainevalo palamaan töistä lähtiessä, ja ennen tuota päivää oli edellinen viikko vedetty tosi lyhyttä pätkää mistä sitten seurasi tuo veden kertyminen öljyjen sekaan ja sihti jäähän, tuon jälkeen hommasin samantien maski suojan ja olen pitänyt huolen että kone ajetaan joka kerta kuumaksi.

Joo selkeästi oma tilanne oli vastaava. Nyt maskisuojakin tilattu.
 
Täällä oli myös vähän pakkasongelmia 2018 TDI Octavian kanssa.

Eilen autolla ajettiin noin tunti, mutta välissä oli pysähdyksiä. Tänään ulkona -29C pakkasta ja Webasto ei lähtenyt tulille. Lisäksi autossa ei syttynyt edes sisävalot, kun ovet avasi. Vähän kylmäsi, mutta yllättävän napakasti lähti käyntiin. Ajoin puoli tuntia, jätin auton viideksi minuutiksi ja taas sama juttu, eli lähes kaikki sähköt pimeänä. Sen jälkeen ajoin tunnin ja sitten ei enää ilmennyt sähköjen kanssa outouksia.

Ilmeisesti akun varaus oli alhainen ja auto sammutteli kaikki mahdolliset sähkölaitteet, jotta käynnistys vielä onnistuu. Onko akku aivan susi, vai johtuukohan vain liian vähäisestä ajosta ja Webaston suuresta virrankulutuksesta? Ja kuinka pitkään autolla ylipäätään pitäisi näillä keleillä ajaa, jotta akku latautuu? Nyt vielä lämmin auto on latauksessa tolpassa ja huomenna ladattava ennen lähtöä. Olisi kiva saada Webasto toimimaan. Sopivat akut mukavasti loppuunmyyty koko kaupungista.
 
Täällä oli myös vähän pakkasongelmia 2018 TDI Octavian kanssa.

Eilen autolla ajettiin noin tunti, mutta välissä oli pysähdyksiä. Tänään ulkona -29C pakkasta ja Webasto ei lähtenyt tulille. Lisäksi autossa ei syttynyt edes sisävalot, kun ovet avasi. Vähän kylmäsi, mutta yllättävän napakasti lähti käyntiin. Ajoin puoli tuntia, jätin auton viideksi minuutiksi ja taas sama juttu, eli lähes kaikki sähköt pimeänä. Sen jälkeen ajoin tunnin ja sitten ei enää ilmennyt sähköjen kanssa outouksia.

Ilmeisesti akun varaus oli alhainen ja auto sammutteli kaikki mahdolliset sähkölaitteet, jotta käynnistys vielä onnistuu. Onko akku aivan susi, vai johtuukohan vain liian vähäisestä ajosta ja Webaston suuresta virrankulutuksesta? Ja kuinka pitkään autolla ylipäätään pitäisi näillä keleillä ajaa, jotta akku latautuu? Nyt vielä lämmin auto on latauksessa tolpassa ja huomenna ladattava ennen lähtöä. Olisi kiva saada Webasto toimimaan. Sopivat akut mukavasti loppuunmyyty koko kaupungista.
Kuinka vanha akku? Osuisi kyllä vian kuvaukseen.
 
Ei taida olla ainutlaatuista jos diesel ei lähtenyt tänään käyntiin. Kokeilin töissä startata '05 suzukin vitaran, '15 mersun cla:n ja fordin kugan (uusi), kaikki bensakoneella. ja yksikään ei lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin. Mersun akku oli niin jäässä, että tunnin sisällä seisottamisen jälkeen starttas just ja just.
 
Kuinka vanha akku? Osuisi kyllä vian kuvaukseen.
5/2018 rekisteröity, eli on sillä jo aika monta talvea takana. Latailin akkua hetken ja näytti 12.8V napajännitettä. 10 minuutin päästä oli enää 12.3V. Ei hyvältä näytä, mutta saa olla nyt latauksessa seuraavaan lähtöön asti. Uutta akkuakaan ei tähän hätään saa.

Ei taida olla ainutlaatuista jos diesel ei lähtenyt tänään käyntiin. Kokeilin töissä startata '05 suzukin vitaran, '15 mersun cla:n ja fordin kugan (uusi), kaikki bensakoneella. ja yksikään ei lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin. Mersun akku oli niin jäässä, että tunnin sisällä seisottamisen jälkeen starttas just ja just.
Omallakin pihalla pari autoa sai tänään apuvirtaa. Ihme kyllä oma Skoda lähti hämmästyttävän nätisti käyntiin 29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä ja puolityhjällä akulla. Ei edes kuulostanut miltään 50 vuotta vanhalta traktorilta.
 
5/2018 rekisteröity, eli on sillä jo aika monta talvea takana. Latailin akkua hetken ja näytti 12.8V napajännitettä. 10 minuutin päästä oli enää 12.3V. Ei hyvältä näytä, mutta saa olla nyt latauksessa seuraavaan lähtöön asti. Uutta akkuakaan ei tähän hätään saa.


Omallakin pihalla pari autoa sai tänään apuvirtaa. Ihme kyllä oma Skoda lähti hämmästyttävän nätisti käyntiin 29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä ja puolityhjällä akulla. Ei edes kuulostanut miltään 50 vuotta vanhalta traktorilta.
Kyllähän tuo aika selvä akku ongelma on, jos lähemmäs kuusvuotiaalla menee ja varmaan vielä start-stop sekä webasto.
 
Kyllä tuo oma GTE Golffikin on viime päivien pakkasilla herjaillut matalaa 12V akkujännitettä vaikka akku uusittu syyskuussa (Vartan akku) ja nykyään kun löytyy kotoa latausmahdollisuus, niin sen pitäisi käsittääkseni ylläpitää myös tuota 12V akkua latauksessa ollessaan.
Vuosihuoltokin oli juuri, jossa akku testattiin hyväksi. Käynnistymisessä ei onneksi tosin ongelmia ole ollut, joten ei kai tuota oikein voi muuta kuin pistää pakkasen piikkiin.
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.
 
Itse laitoin nyt kaiken varalta Aero Motorsilta uuden akun tilaukseen. 128€ toimituskuluineen, kun sama akku olisi ollut Motonetissa 149€. Motonetin lisäksi ainakin Biltema ja Autodoc olivat myös myyneet akut loppuun.

Ei yhtään huvita ottaa riskiä siitä, että auto jättää käynnistymättä jonnekin. Lisäksi aika raakaa peliä lyödä 30 asteen pakkasella kylmänä käyntiin, jos virtaa ei riitä Webastolle. Start Stop ei ole toiminut varmaan kuukausiin, niin sekin ehkä kertoo jotain 6 vuotta vanhan akun tilasta :D
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.

tuskinpa on pienikoneisissa näillä keleillä haittaa. Oma 1.0 ecoboost ei jaksanut kahden tunnin moottorin ja sisätilan esilämmityksellä pitää kabiinia kunnolla lämpöisenä 22km matkalla :D pidemmällä ajolla se lämpenee paremmin, mutta tuolla matkalla näillä -30c keleillä.. ensin jäähtyy ja sitten alkaa lämmetä kun ollaan melkein kotipihassa.
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.
Ei se haittaakaan. Vertailuksi kaasuskodassa pitäisi ilmeisesti olla huono hyötysuhde - lämpöä pitäisi riittää, silti ollut veikeää seurata miten öljyn lämmöt nousee ja laskee aika vikkelästi kuormituksen mukaan, jäähdytysneste ei muka muutu kerran noustuaan. Sen lisäksi että lämpö karkaa öljystä jonnekin tyhjäkäynnillä tai rullatessa hissuksiin niin pitkällä reissulla huomasi myös. Kun pudotti nopeutta 110–> 85 tms. niin öljy jäähtyi.
 
Maskinsuojasta ei mahda olla varsinaista haittaa missään polttomoottoriautossa.

Kunnollisen lämmön lisäksi mukavana pikku extrana moottoritila pysyy todella puhtaana kun aivan kaikki suolakura ei mene suoraan sisään.

jäähdytysneste ei muka muutu kerran noustuaan

Jos mittaristosta tätä seuraat niin mittaristossa on softassa semmonen jekku että viisari jäpittää tasan 90 asteessa veden lämmön ollessa välillä 75-105C

Tuossa(kin) autossa taitaa olla lämmönvaihdin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välilassä. Mittariston kertoma öljyn lämpö on usein aika lähellä todellista nesteen lämpötilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Maskinsuojasta ei mahda olla varsinaista haittaa missään polttomoottoriautossa.

Kunnollisen lämmön lisäksi mukavana pikku extrana moottoritila pysyy todella puhtaana kun aivan kaikki suolakura ei mene suoraan sisään.



Jos mittaristosta tätä seuraat niin mittaristossa on softassa semmonen jekku että viisari jäpittää tasan 90 asteessa veden lämmön ollessa välillä 75-105C

Tuossa(kin) autossa taitaa olla lämmönvaihdin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välilassä. Mittariston kertoma öljyn lämpö on usein aika lähellä todellista nesteen lämpötilaa.
Kaasuvehkeessä saa sekä öljyn että veden keskiruutuun halutessaan niin pystyy vertailemaan, mutta lisäksi näyttäisi siltä että ne mittaavat eri kohdista, koska liikkuvat kovin eri tahtiin. Veden puolella on tosiaan joku toleranssi, jonka alle laskiessa näyttää ilmeisesti todellista (50 yläpuolella) Olen käsityksessä että kaasulaitteistossa on ylimääräinen pieni lämmönvaihdin, jonka lämpötila ratkaisee koska vaihtaa startin jälkeen kaasulle.
Tavattoman mielenkiintoista, kannattaa pohtia näitä ääneen esim. apukuskille, tykkää varmasti.
 
Pakkanen ei ole tuottanut erityisiä ongelmia 2014 kaasu Passatin kanssa. Toki muutamat jo vuosia sitten opitut niksit ovat edelleen käytössä:

- Auto webastolla n. 40 min esilämmityksellä valmiiksi
- syksyllä tuoreet öljyt sisään
- Akut ladataan ctekillä (webastolla oma akku) aina silloin tällöin ja varsinkin ennen kunnon pakkasia täyteen (erityisen näppärää on laittaa ne ctekin pikaliittimet, niin ei tarvitse temppuilla hauenleukojen kanssa)
- Akut tietysti pidettävä hyvässä hapessa ja jos lompakko antaa myöten agm-versiona
- Matkavakuutuksena (oikean hinausvakuutuksen lisäksi) hyvä olla pieni akkuboosteri mukana (esim. Noco). Sen avulla todennäköisesti saa auton käyntiin, vaikka auton oma akku olisi kyykännyt (sitä ei saa kuitenkaan jättää pakkaseen)
- Kovimmilla pakkasilla (jos mahdollista) vältän auton käyttöä kokonaan ja kuljen sähköpyörällä
- keulaan viimasuojat syksyllä
- Nesteiden pakkaskestävyys hyvä tsekata syksyllä
- auton ennakoiva huoltaminen ylipäätään pienentää riskiä tielle jäämisen suhteen
- Aina kovimmilla pakkasilla syytä olla lämmintä vaatetta (jos ei päällä) mukana, koska jos pahin sattuu, niin hinuria ei odoteta 30 pakkasessa jääkalikkana
 
Kodiaq vm 2017 Neliveto automaatti. Kampiakselin stefan vaihto. Eka tarjous Laakkoselta vajaan 1900€...

Töitä (vaihteiston irrotus ja kiinnitys) tonnilla, tiivistelaippa parisataa ja kampiakselin tiivisterenkaan hinta 390€/kpl? Jotenkin nyt olin uskossa että tähän hommaan liittyvien osien hinta olis tyyliin kymppejä tai satkun? Ja loppusummalla sitten mutteri/pulttisilppua - ilmeisesti kaikki vanha mitä purkaessa irrotetaan, nakataan roskiin...?

Yritetäänkö tyhmää kusettaa vai mikä homma. Joo onhan se osa hankalassa paikassa varmasti, mutta silti...
 
Kodiaq vm 2017 Neliveto automaatti. Kampiakselin stefan vaihto. Eka tarjous Laakkoselta vajaan 1900€...

Töitä (vaihteiston irrotus ja kiinnitys) tonnilla, tiivistelaippa parisataa ja kampiakselin tiivisterenkaan hinta 390€/kpl? Jotenkin nyt olin uskossa että tähän hommaan liittyvien osien hinta olis tyyliin kymppejä tai satkun? Ja loppusummalla sitten mutteri/pulttisilppua - ilmeisesti kaikki vanha mitä purkaessa irrotetaan, nakataan roskiin...?

Yritetäänkö tyhmää kusettaa vai mikä homma. Joo onhan se osa hankalassa paikassa varmasti, mutta silti...
Kampiakselin stefa on samalla kampiakselin asentoanturi niin se maksaa aika mukavasti etenkin OEM osana. Enkä kyllä lähtisi tarvikkeena kokeilemaan tuuria kun on kun isotöinen vaihtaa.

646ddae757c71_xl.jpg

Tämmönen otus. Vaatii vielä erkoistyökalun asennukseen.
 
Kampiakselin stefa on samalla kampiakselin asentoanturi niin se maksaa aika mukavasti etenkin OEM osana. Enkä kyllä lähtisi tarvikkeena kokeilemaan tuuria kun on kun isotöinen vaihtaa.

646ddae757c71_xl.jpg

Tämmönen otus. Vaatii vielä erkoistyökalun asennukseen.
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
Juu ei nykyautoja suunnitella muu kuin säästöt (osien lukumäärän vähennys) mielessä.

Kuluttajat sen sitten maksaa.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve

Olen osaksi samaa mieltä, mutta onhan tässä muutakin...

Suomessa autoilla ajetaan pitkään ja paljon kilometrejä. Maailmalla v. 2017 auto alkaa olla jo iäkäs. Tehdasta ei kiinnosta senkään vuoksi rakentaa autoja pitkäikäisiksi. Puhumattakaan jälkimarkkinoista, joissa oikeat rahat tehdään. Vaikkakin hyvästä syystä, päästömääräykset edellyttävät yhä pienemmistä koneita enemmän suorituskykyä ja kustannukset pitää kuitenkin pitää kurissa, niin jossainhan se näkyy.

Olen joskus miettinyt, että mikä auto tänä päivänä olisi ensinnäkin luotettava ja samalla autoilusta pitävälle myös mielenkiintoinen? Joo, Corolla lienee luotettava ja samalla tappavan tylsä. Saako noita kahta yhdistettyä?
 
Juu ei nykyautoja suunnitella muu kuin säästöt (osien lukumäärän vähennys) mielessä.

Kuluttajat sen sitten maksaa.

Noh eipä sitä kaikkea voi kuluttajatuotteen hinnoilla saada ja asiakkaat sen äänestävät lompakollaan mikä design menestyy. Kyllä nämä pääosin mulle ovat toimineet hienosti. Yksi kallis remppa oli edellisen Audin kanssa ja tän kanssa nyt sitten ehkä toinen. Kuulunee vaan lajiin, että välillä napsahtaa. Kuitenkin mukavia kilsoja ja helppoa omistamista kädettömälle kuskille jota ei oikeastaan kiinnosta juuri vittujakaan mikä motti siellä säksättää...

Mutta. Ilmeisesti tosiaan hintapyyntö on kohtuu kuranteissa sfääreissä. Toki nyt mietityttää, että onkohan ton vaihtamiseen oikeasti mitään syytä. Tuo vika havaittiin noin vuosi sitten ja sillon sovittiin, että seuraillaan. No mitään öljyn tiputtelua en ole havainnut eikä öljyntasoistakaan ole mitään vingahduksia tullut. Joten kannattaakohan asialle korvaansa lotkauttaa....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 969
Viestejä
4 679 769
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom