VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
14
Niin oli gte mukava ajaa, mutta ei se vain kestänyt. Vm -18/119tkm ja mekatroniikka porsi… 4000€ korjauskulut, mutta tehdas tulossa vastaan osissa 100% ja työstä 60%. Siltikin vähän jää kyllä fiilis että jotain muuta on kyllä tilalle löydettävä..
Millaisilla oireilla ja koodeilla mekatroniikka ongelmat alkoi? terveisin GTE -16/110tkm
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
389
Millaisilla oireilla ja koodeilla mekatroniikka ongelmat alkoi? terveisin GTE -16/110tkm
Ei oikeastaan mitään, nyt jälkikäteen ajateltuna n. 5km ennen laukeamista pysäköitäessä peruttaessa tuntui pieni "nypytys". Tuon jälkeen kevyt kiihdytys jonossa moottoritielle ja auto heitti muutaman varoituksen tauluun, mutta samalla ilmoitti että ajoa voi jatkaa. 10km ajoa ja auto hyytyi täysin motarin varteen, eikä antanut ottaa virtoja pois kun oltiin pysähdytty. Otin avaimen mukaan ja kävelin vähän matkan päähän ja takaisin (keyless) jonka jälkeen antoi käynnistää uudelleen. Onneksi olin jo lähes rampilla, joten lyhyt matka pois motarilta ylös huoltsikan pihaan, lavetti pihalle, auto korjaamolle ja itse junalla loppumatka. Nyt sitten odotellaan puolitoista viikkoa tehtaalta mekatroniikkaa eli vasta ensi viikon lopulla saa hakea taas junalla auton takaisin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
50
Millaisilla oireilla ja koodeilla mekatroniikka ongelmat alkoi? terveisin GTE -16/110tkm
Ei oikeastaan mitään, nyt jälkikäteen ajateltuna n. 5km ennen laukeamista pysäköitäessä peruttaessa tuntui pieni "nypytys". Tuon jälkeen kevyt kiihdytys jonossa moottoritielle ja auto heitti muutaman varoituksen tauluun, mutta samalla ilmoitti että ajoa voi jatkaa. 10km ajoa ja auto hyytyi täysin motarin varteen, eikä antanut ottaa virtoja pois kun oltiin pysähdytty. Otin avaimen mukaan ja kävelin vähän matkan päähän ja takaisin (keyless) jonka jälkeen antoi käynnistää uudelleen. Onneksi olin jo lähes rampilla, joten lyhyt matka pois motarilta ylös huoltsikan pihaan, lavetti pihalle, auto korjaamolle ja itse junalla loppumatka. Nyt sitten odotellaan puolitoista viikkoa tehtaalta mekatroniikkaa eli vasta ensi viikon lopulla saa hakea taas junalla auton takaisin.
Itsellä meni reilu kuukusi sitten GTE -17/100tkm kohdalla mekatroniikka vikakoodilla P288400. Näyttää olevan todella yleinen vika ja VW varmaan koittaa nuo hoitaa hyvällä hyvityksellä ettei päätyisi hirveästi lööppeihin. Parempi vain olla täydellinen huoltohistoria autossa.
gtemeka.jpeg
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
759
Kuuluuko noihin GTE:n vaihteistoihin vaihteistoöljynvaihdot huolto-ohjelmaan? Mietin vaan, että meneekö siellä mekatroniikassa joku venttiili tukkoon ja öljynvaihdoilla voisi välttää ongelmia? Toki hyvä, jos VW tulee huolloissa hyvin vastaan, mutta jos sinne pannaan samanlaiset osat takaisin, niin varmaan kestää taas vain 100tkm ennen uusia ongelmia ja siinä kohtaa ei varmasti saa yli 200tkm ajettuun autoon enää mitään vastaantuloja.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
498
Kuuluuko noihin GTE:n vaihteistoihin vaihteistoöljynvaihdot huolto-ohjelmaan? Mietin vaan, että meneekö siellä mekatroniikassa joku venttiili tukkoon ja öljynvaihdoilla voisi välttää ongelmia? Toki hyvä, jos VW tulee huolloissa hyvin vastaan, mutta jos sinne pannaan samanlaiset osat takaisin, niin varmaan kestää taas vain 100tkm ennen uusia ongelmia ja siinä kohtaa ei varmasti saa yli 200tkm ajettuun autoon enää mitään vastaantuloja.
Kuuluu, 60tkm välein. En suosittele myöskään skippaamaan tuota. En tiedä sitten miten noi osat on kehittyneet revisioiltaan ko. lootassa, mutta olettas jos laatikko tulee tehtaalta niin silloin olis uusimman revision osa. Toisaalta onko se hyvä vai ei on sitten toinen tarina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 203
Tosiaan 60tkm DSG:n öljynvaihtoväli, mutta suodatinta ei vaihdeta (ainakaan Golffissa), koska niin hankalassa paikassa, jotta pitäisi koko vaihteisto tiputtaa alas.
Vikakoodilla hakemalla tuli vastaan Audin bulletin, jossa tosiaan mainittu aiheuttajaksi "Pressure regulating valve for clutch 0 mechanically faulty" (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10153065-9999.pdf)
vm. -15 GTE Golffilla mittarissa 170tkm ja ainakin tähän asti on selvitty ilman kyseistä koodia *koputtaa puuta* :interested:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 433
Joskus jostain luin että sama surkea dsg on sielä siksi edelleen koska päästökusetuksen hintalappu on sen verran kova että jokapaikassa nyt säästetään ja täysin uutta rautaa ei tehdä. Golf kasi taisi olla laadultaan paljon huonompi kuin seiska, ainakin sisustan materiaalit oli kokenu hyvän downgreidin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
693
Mites ne öljynvaihdot DSG:ssä menee, onko niin että myös märässä lootassa on mekatroniikka öljyt erikseen ja niitä ei vaihdeta, mutta kytkin öljyt kyllä?
Ei ns. kuivaankaan DSG:hen taideta mekatroniikka öljyjä vaihdella ollenkaan ellei itse vaihda.
Moottorilehdessä oli DSG remppaa numerossa 7/21, niissä taisi pajan kommenteina olla jotain tollasta jos nyt oikein mutuilen.

Oisko jollain nyt tarkempaa kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 486
Mites ne öljynvaihdot DSG:ssä menee, onko niin että myös märässä lootassa on mekatroniikka öljyt erikseen ja niitä ei vaihdeta, mutta kytkin öljyt kyllä?
Ei tähän taida pystyä kovin lyhyesti vastaamaan. Noita lootia on aika monta eri tyyppiä ja toteutus ei ole kaikissa sama.

Jaottelu on paljon monimutkaisempi kuin pelkästään kuivakytkin vs öljykylpyinen kytkin.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
606
vm. 2000 octavia 1,9 tdi AHF, vieläkin tää kestää, ajettu +450 tkm. Alkaa olla jo kunnioitettava määrä.
Vikoja alkaa kuitenkin olla, mittaristo tipahtelee pois pelistä kesken ajon ja kuskin ovea ei saa lukkoon. Mutta en asu onneksi ihan ghetossa niin ei haittaa. :poop:

Jakopiä pitäs kohta tehä mutta onko kannatavaa tähän paskaan enää laittaa.

(edit)
Niin ja hukkaa vähän jäähäriä, noin 3kk välein joutuu lisäilee. Öljyt pysyy kohdallaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 433
vm. 2000 octavia 1,9 tdi AHF, vieläkin tää kestää, ajettu +450 tkm. Alkaa olla jo kunnioitettava määrä.
Vikoja alkaa kuitenkin olla, mittaristo tipahtelee pois pelistä kesken ajon ja kuskin ovea ei saa lukkoon. Mutta en asu onneksi ihan ghetossa niin ei haittaa. :poop:

Jakopiä pitäs kohta tehä mutta onko kannatavaa tähän paskaan enää laittaa.

(edit)
Niin ja hukkaa vähän jäähäriä, noin 3kk välein joutuu lisäilee. Öljyt pysyy kohdallaan.
vw 1.9tdi kuuluukin jumalmoottoreihin, taitaa olla parhain vw tekemä moottori koskaan.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
310
vw 1.9tdi kuuluukin jumalmoottoreihin, taitaa olla parhain vw tekemä moottori koskaan.
Moottori on mekaanisesti erinomainen, mutta tuon ajan volkkareissakin oli jo muutamia vittumaisia ominaisuuksia, joiden kanssa sai/saa takuta. Yhtenä esimerkkinä ovien lukot, jotka porsivat yksi kerrallaan kaikki ja ovat tosi hauskoja vaihtaa. Toinen hauskuus on ikkunannostimet, jotka rikkoutuvat myös helposti. Kolmas hauskuus on sähköjohdot, joiden eristeet kovettuvat aikanaan ja aiheuttavat erinäisiä ongelmia. Kori näissä kestää yllättävän hyvin, vaikka ajan myötä alkaa kukkaa ilmestymään pintapelteihin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
vm. 2000 octavia 1,9 tdi AHF, vieläkin tää kestää, ajettu +450 tkm. Alkaa olla jo kunnioitettava määrä.
Vikoja alkaa kuitenkin olla, mittaristo tipahtelee pois pelistä kesken ajon ja kuskin ovea ei saa lukkoon. Mutta en asu onneksi ihan ghetossa niin ei haittaa. :poop:

Jakopiä pitäs kohta tehä mutta onko kannatavaa tähän paskaan enää laittaa.

(edit)
Niin ja hukkaa vähän jäähäriä, noin 3kk välein joutuu lisäilee. Öljyt pysyy kohdallaan.
Itse ajaisin jakopäällä niin pitkään kuin kestää. Jäähdytinnesteen häviäminen voi olla pumppu tai syylari
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 082
vm. 2000 octavia 1,9 tdi AHF, vieläkin tää kestää, ajettu +450 tkm. Alkaa olla jo kunnioitettava määrä.
Vikoja alkaa kuitenkin olla, mittaristo tipahtelee pois pelistä kesken ajon ja kuskin ovea ei saa lukkoon. Mutta en asu onneksi ihan ghetossa niin ei haittaa. :poop:

Jakopiä pitäs kohta tehä mutta onko kannatavaa tähän paskaan enää laittaa.

(edit)
Niin ja hukkaa vähän jäähäriä, noin 3kk välein joutuu lisäilee. Öljyt pysyy kohdallaan.

Itse ajaisin jakopäällä niin pitkään kuin kestää. Jäähdytinnesteen häviäminen voi olla pumppu tai syylari
Yksi yleinen vika on myös paisuntasäiliön korkki. Vikaa ei huomaa silmillä tai pyörittelemällä, myös muoviset letkulähdot ovat herkkiä vuotamaan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
847
Itse ajaisin jakopäällä niin pitkään kuin kestää. Jäähdytinnesteen häviäminen voi olla pumppu tai syylari
Myös ne muoviset letkulähdöt helposti tiputtelee, eikä välttämättä heti vuotokohtaa näe kun haihtuu kun vain paineen alaisena vuotaa kuumaan koneen kylkeen
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
60
Onko porukalla alkanut vilkkumaan hehkun merkkivalo perus ajossa? Ilmamassa-anturi juuri vaihdettu ja ei sillä korjaantunut, vaikka antoi vikakoodia. Moottori siis 2.0tdi RS 2013 malli.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
91
Ei oikeastaan mitään, nyt jälkikäteen ajateltuna n. 5km ennen laukeamista pysäköitäessä peruttaessa tuntui pieni "nypytys". Tuon jälkeen kevyt kiihdytys jonossa moottoritielle ja auto heitti muutaman varoituksen tauluun, mutta samalla ilmoitti että ajoa voi jatkaa. 10km ajoa ja auto hyytyi täysin motarin varteen, eikä antanut ottaa virtoja pois kun oltiin pysähdytty. Otin avaimen mukaan ja kävelin vähän matkan päähän ja takaisin (keyless) jonka jälkeen antoi käynnistää uudelleen. Onneksi olin jo lähes rampilla, joten lyhyt matka pois motarilta ylös huoltsikan pihaan, lavetti pihalle, auto korjaamolle ja itse junalla loppumatka. Nyt sitten odotellaan puolitoista viikkoa tehtaalta mekatroniikkaa eli vasta ensi viikon lopulla saa hakea taas junalla auton takaisin.
Hyvä tietää, että mikään ei ole parantunut VW:n laadussa sitten 2009. Pidättäydyn jatkossakin näistä jos omalla rahalla pitää hankkia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 294
Hyvä tietää, että mikään ei ole parantunut VW:n laadussa sitten 2009. Pidättäydyn jatkossakin näistä jos omalla rahalla pitää hankkia.
Aika rankka yleistys. DSG vaihtestotyyppejä ja versioita kun on niin paljon. Kuiva/märkä/poikittaskoneeseen/pitkittäiskoneeseen ja eri kehitysversiot vielä noista. En nyt lähtisi poissulkemaan mitään vaihteistoa ihan tuon perusteella. Jokaisella "automaatti" lootalla on omat ongelmanssa ja huonot versionsa. Manuaalilootat ovat siinä mielessä pomminvarmoja toiminnaltaan

Ja niinhän se on, että niin kauan kaikki hyvin ja omistaja tyytyväinen kun ei omalle kohdalle napsahda.. Mutta sitten kun napsahtaa, niin mieli muuttuu ja ja tuomio tulee välittömästi.

Itsellä kolmas DSG ( S-stronic ) menossa ) .....so far so good.... ( ja kop kop )
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
498
Aika rankka yleistys. DSG vaihtestotyyppejä ja versioita kun on niin paljon. Kuiva/märkä/poikittaskoneeseen/pitkittäiskoneeseen ja eri kehitysversiot vielä noista. En nyt lähtisi poissulkemaan mitään vaihteistoa ihan tuon perusteella. Jokaisella "automaatti" lootalla on omat ongelmanssa ja huonot versionsa.
Mjoo, ja ompa noissa manuaaleisssakin on omat ongelmansa :) Todennäköisesti seuraavassa autossa ei ole sitten vaihdelaatikkoa lainkaan, mutta eiköhän niitä ongelmia sittenkin löydy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 294
Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana :)
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
759
Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana :)
Ei kai niitä vaihteistoja ole kuin jossain Porsche Taycanissa ja siinäkin vain kiihtyvyyden takia? Tuskin on ihan kohta vaihteistoja tulossa perussähkiksiin, sen verran hyvin pärjäävät ilmankin. Johonkin kalliiseen tulevaisuuden sähköurheiluautoon tuommoinen manuaaliloota voi tullakin, ihan vaan fiiliksen takia. Oikeaa tarvetta tuskin niissäkään sille olisi. Engineering Explained Youtube kanavan Jason teki aiheesta videonkin. Siinä käsiteltiin sähkiksen virtuaalista manuualilaatikkoa eli kytkimen painaminen vaan esti tehon saamisen ja vaihdekepin liikuttelu muutti maksimivääntöä. Mitään oikeaa vaihteistoa kyseisessä autossa ei edes ollut.

Nyt kun tuli Porscheista puhe, niin huvittavaa sikäli, että niissä olevaa PDK vaihteistoa kehutaan kaikkialla ja muissa VAG tuotteissa olevaa DSG:tä taas yhtälailla haukutaan. Molemmat ovat pohjimmiltaan kumminkin kaksoiskytkinvaihteistoja. Ja joo, tiedän etteivät ne ole samanlaisia, lähinnä pointti oli, että ei se kaksoiskytkin sinänsä ole huono, on vaan huonoja ja hyviä toteutuksia aiheesta.

Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
423
Tosiaan 60tkm DSG:n öljynvaihtoväli, mutta suodatinta ei vaihdeta (ainakaan Golffissa), koska niin hankalassa paikassa, jotta pitäisi koko vaihteisto tiputtaa alas.
Vikakoodilla hakemalla tuli vastaan Audin bulletin, jossa tosiaan mainittu aiheuttajaksi "Pressure regulating valve for clutch 0 mechanically faulty" (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10153065-9999.pdf)
vm. -15 GTE Golffilla mittarissa 170tkm ja ainakin tähän asti on selvitty ilman kyseistä koodia *koputtaa puuta* :interested:
Hämmentää kyllä nämä VAG:n yli-insinööreilyt, vaikkakin uudet perusmoottorit lienee jo korjattu yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässäkin vika on jossain paineensäätöventtiilissä mekatroniikkayksikön sisällä. Pieni osa lopettaa toimintansa, niin koko mekatroniikka vaihtoon.

Spoilerissa, kuinka Hyundai tekee saman asian hybrideissään. Sähkömoottorilla liikutetaan jarrunesteen täyttämää hydraulisylinteriä, joka liikuttaa kytkintä. Nesteet pitää vaihtaa 60tkm välein ja samalla ajaa kalibrointiohjelma, mutta muuten yksinkertaisen huoltovapaa toteutus. Jos toimilaite pitäisi vaihtaa se lähtee alakautta irrottamalla sähköjohto, hydrauliletku ja poistamalla muutama pultti.

1653463921177.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 536
Ei kai niitä vaihteistoja ole kuin jossain Porsche Taycanissa ja siinäkin vain kiihtyvyyden takia? Tuskin on ihan kohta vaihteistoja tulossa perussähkiksiin, sen verran hyvin pärjäävät ilmankin. Johonkin kalliiseen tulevaisuuden sähköurheiluautoon tuommoinen manuaaliloota voi tullakin, ihan vaan fiiliksen takia. Oikeaa tarvetta tuskin niissäkään sille olisi. Engineering Explained Youtube kanavan Jason teki aiheesta videonkin. Siinä käsiteltiin sähkiksen virtuaalista manuualilaatikkoa eli kytkimen painaminen vaan esti tehon saamisen ja vaihdekepin liikuttelu muutti maksimivääntöä. Mitään oikeaa vaihteistoa kyseisessä autossa ei edes ollut.

Nyt kun tuli Porscheista puhe, niin huvittavaa sikäli, että niissä olevaa PDK vaihteistoa kehutaan kaikkialla ja muissa VAG tuotteissa olevaa DSG:tä taas yhtälailla haukutaan. Molemmat ovat pohjimmiltaan kumminkin kaksoiskytkinvaihteistoja. Ja joo, tiedän etteivät ne ole samanlaisia, lähinnä pointti oli, että ei se kaksoiskytkin sinänsä ole huono, on vaan huonoja ja hyviä toteutuksia aiheesta.

Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
Mulla on ollut vähän erilainen käsitys, mitä tullut arvosteluista pääteltyä ettei pdk ole kovin suosittu, mutta toisaalta voi vaan kertoa siitä että halutaan ennemmin vain ajaa manuaalilla itse ajofiiliksen takia. Manuaalit ilmeisesti pitäneet paremmin arvonkin?

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mikä määrä dsg laatikoita porsii. Mistään muusta laatikosta ei ole koskaan tullut yhtä paljon sanottavaa maailmalla laadun osalta. Sitä nyt ei mikään myyty määrä selitä, sillä eikai vag ole ainoa autovalmistaja maailmassa. :rofl: Itse kokeillut noita eri dsg malleja eri omissa tutuilla tai koeajo-autoissa ja ei kyllä niistä useammasta kymmenestä vastaan tulleesta ole yhtään sellaista ollut, jotka ei olisi pitänyt korjata 30tkm - 150tkm välillä (itse omistanut vain yhden onneksi). Useimmat porsineet ensimmäisen kerran siinä 50tkm kohdalla. Ei väliä onko kuiva, märkä, 6 vai 7-vaihteinen, yhtä lailla kaikki menneet. Pääsyyllinen näyttäisi olevan mekatroniikka, mikä hajotessaan paskoo kaiken muunkin huonolla tuurilla. Kytkimet noissa kuluu ihan yhtälailla kuin manuaaliaskissakin kytkin, joten dsg hajoaminen on vain kysymys. Niissä vain sen työn hinta on aika huimaava perinteiseen manuaaliaskiin verrattuna.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
498
No Kiinasta oli dataa että miljoonasta vehkeestä olis ongelmia ollu 20000 yksilön kohdalla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
693
Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
Tämä. Vuoden kohta ollut käytössä Superb 2.0D DSG(7v märkä) ja sijaisautona oli hetken Golf 1.5TSI DSG. Ilmeisesti golf oli kuivalla laatikolla kun ihan sukkasiltaan piti liikkeellelähdöt tehdä ettei olisi niin hyökkäävä. Laatikot tietysti oppivia, niin tiedä millaisessa ajossa on ollut..
Yleisesti ottaen jäi huono fiilis tosta, kun jokaisessa tilanteessa yritetään minimoida kytkimen luistatus niin on kovin kulmikkaan tuntuinen. Eroa kuin yö/pv noiden kahden laatikon kesken. Ikäeroa myös oli, golf -18 ja superb -21.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
Hämmentää kyllä nämä VAG:n yli-insinööreilyt, vaikkakin uudet perusmoottorit lienee jo korjattu yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässäkin vika on jossain paineensäätöventtiilissä mekatroniikkayksikön sisällä. Pieni osa lopettaa toimintansa, niin koko mekatroniikka vaihtoon.

Spoilerissa, kuinka Hyundai tekee saman asian hybrideissään. Sähkömoottorilla liikutetaan jarrunesteen täyttämää hydraulisylinteriä, joka liikuttaa kytkintä. Nesteet pitää vaihtaa 60tkm välein ja samalla ajaa kalibrointiohjelma, mutta muuten yksinkertaisen huoltovapaa toteutus. Jos toimilaite pitäisi vaihtaa se lähtee alakautta irrottamalla sähköjohto, hydrauliletku ja poistamalla muutama pultti.

Tai sitten tekee kuten Toyota, ei paljon ongelmia ole.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
423
Tai sitten tekee kuten Toyota, ei paljon ongelmia ole.
Toyotan toteutus ei ole ideaali nopeaan maantieajoon ja varsinkaan Autobahnalle, mistä ne GTE:t on kotoisin. Sähkömoottorilla polttiksen ja vaihteistona välissä saadaan DSG:stäkin kelpo kaupunkivaihteisto, koska luistatuksen tarvetta liikkeelle lähtiessä ei ole.

Vertasin pääpiirteittäin kahta samanlaista kaksoiskytkin hybridivoimalinjaa, jossa tuo moottorin erotus vaihteistosta on kuitenkin tehty teknisesti eri tavalla. VAG haluaa ympätä kaiken älyn ja toimilaitteet yhteen mekatroniikkayksikköön, kun niitä toimilaitteita voisi toisella toteutuksella vähän hajauttaa.

Valmistajalle varmaankin halvempaa painaa liukuhihna kuumana koko pakettia ja ottaa varaosamekatroniikasta hyvää katetta.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
60
Mitä koodia ilmamassa-anturista?
Eivät korjaamolla kirjanneet ylös vaan sanoivat et ilmamassa-anturista herjaa ja sitä kautta vaihdettava. Olen jotenkin EGR:n kannalla. Tosin vain hehku vilkkuu satunnaisesti ajossa ja moottorin vikavalo ei pala.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 676
Eivät korjaamolla kirjanneet ylös vaan sanoivat et ilmamassa-anturista herjaa ja sitä kautta vaihdettava. Olen jotenkin EGR:n kannalla. Tosin vain hehku vilkkuu satunnaisesti ajossa ja moottorin vikavalo ei pala.
ilmamassa-mittariin viittavat vikakoodit voi tarkoittaa esim imuvuotoa (anturi ei saa mitattua järkevä lukemia)
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
235
Noista DSG vaihteistoista niin tosiaan laatikoita on sen verran paljon eri malleja että ei kannata yleistää, esim ne vanhemmat 7v kuivakytkinlaatikot on paljon heikompia kuin uudemmat märillä kytkimillä olevat. Mutta tosiaan ei ne muidenkaan vastaavat laatikot juuri kestävämpiä ole, oma pidempiaikainen kokemus Fordin powershiftistä joka ei googlettelun perusteella olisi aivan niin surkea niin oli huonoin laatikko millä on tullut ajettua/omistettua :D autoon vaihdettiin minun omistusaikana 70 - 90tkm tuo laatikko kahteen kertaan ja useamman kerran sitä sopeutettiin ja mekatroniikkakin vaihdettiin kerran öljynvaihtojen lisäksi. Kun se vihdoin saatiin "varmasti" kuntoon niin lähti myös hyvin äkkiä vaihtoon.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
528
Mutta tosiaan ei ne muidenkaan vastaavat laatikot juuri kestävämpiä ole, oma pidempiaikainen kokemus Fordin powershiftistä joka ei googlettelun perusteella olisi aivan niin surkea niin oli huonoin laatikko millä on tullut ajettua/omistettua :D autoon vaihdettiin minun omistusaikana 70 - 90tkm tuo laatikko kahteen kertaan ja useamman kerran sitä sopeutettiin ja mekatroniikkakin vaihdettiin kerran öljynvaihtojen lisäksi. Kun se vihdoin saatiin "varmasti" kuntoon niin lähti myös hyvin äkkiä vaihtoon.
Offtopiccia, mutta menkööt omalta osaltani tämän yhden viestin verran. En tiedä mitä olet googletellut, mutta onhan tuo ihan yleistä tietoa(?) että powershiftit on paskoja laatikoita. Esim.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
934
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
Tai mekatroniikka. Ekana sopeutus, sitten pajalle.
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
235
Offtopiccia, mutta menkööt omalta osaltani tämän yhden viestin verran. En tiedä mitä olet googletellut, mutta onhan tuo ihan yleistä tietoa(?) että powershiftit on paskoja laatikoita. Esim.
Sen verran vielä offtopicia että tästä on aikaa jo reilusti (noin 7v), myöhemminhän noistakin alkoi kuulumaan tosi paljon soraääniä ja fordihan jopa hetkeksi palasi momenttiaskeihin noiden ongelmien takia mutta silloin aikanaan lähinnä vain dsg askeista löytyi valitusta, johtunee siitä kun VAG konsernihan oli ensimmäisiä jotka noita toi massatuotantoon
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
91
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
Kaksoismassavauhtipyörä?
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
91
Noissa DSG-lootissa oli myös sellainen mekatroniikkaan liittyvä ongelma, en tiedä muistaako kukaan, mutta valmistajahan teki niihin öljynvaihtokampanjan, jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdettiin mineraalipohjaiseksi. Liittyi jotenkin sähköihin, söikö alkuperäinen jotkut eristeet vai liittyikö sähkönjohtavuuteen.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
315
Noissa DSG-lootissa oli myös sellainen mekatroniikkaan liittyvä ongelma, en tiedä muistaako kukaan, mutta valmistajahan teki niihin öljynvaihtokampanjan, jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdettiin mineraalipohjaiseksi. Liittyi jotenkin sähköihin, söikö alkuperäinen jotkut eristeet vai liittyikö sähkönjohtavuuteen.
Sähkönjohtavuuteen liittyi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Totta, lukutaito auttaisi.

Anyway öljyt vaihtoon, sitten kaksoismassa/synkrohommiin
Ei kai kaksoismassalla kytkin pohjassa mitään yhteyttä voimalinjaan pitäisi olla?

Tietysti jos kytkin ei irrota kunnolla tai kytkinakselin laakeri jumii, se voisi tuollaista teettä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
No ainakin jotkut ovat sitä mieltä että nimenomaan se mekatroniikka tarvitsisi säännöllisesti uudet öljyt.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 486
Kuivakytkinversion yleisimmät hajoamismekanismit ovat ainakin sellaisia, joihin ei mekatroniikan öljynvaihto auta.

Ensimmäinen vaihtoehto on se vanhemman konstruktion ongelma, jossa paineakku tai sen kiinnityskohta repeää eikä paine enää pysy. Tätä korjattiin jossain kohtaa ohjelmistopäivityksellä joka laski paineita alemmas, mutta sitäkään ei ole tehty niihin autoihin jotka eivät ole käyneet merkkarilla huolettavana. Mekatroniikan öljynvaihto ei tältä pelasta.

Toinen vaihtoehto on vaihteiston laakerivaurio josta irtoava metallisilppu tukkii siirtohaarukoiden magneettiset asentotunnistimet ja ongelmia alkaa tulla. Toki tuossa vaiheessa peli on jo muutenkin menetetty kun se metallihileinen öljy on siellä vaihteiston mekanismissa tehnyt tuhojaan. Tähänkään ei mekatroniikan öljy liity lainkaan.

On varmasti sellaisiakin vauriomahdollisuuksia joiden todennäköisyys pienenee vaihtamalla mekatroniikan öljyt, mutta oma tuntumani on se, että noiden osuus kaikista hajoamisista on hyvin pieni.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
170 811
Viestejä
3 157 065
Jäsenet
57 800
Uusin jäsen
Elkova

Hinta.fi

Ylös Bottom