VAG autojen monet ongelmat

Sillä nyt ei ole mitään merkitystä onko kytkin kuiva- vai märkälevy tai onko se laatikko pitkittäin vai poikittain siellä, jos laatikon perusidea on per#eellään niin eihän se kestä.
Kerro toki mikä kaksoiskytkinvaihteistossa on "perusidealtaan" pielessä, joka samalla tekee siitä epäluotettavan.
 
Asiaton käytös. Henkilökohtaisuuksiin meneminen.
Kerro toki mikä kaksoiskytkinvaihteistossa on "perusidealtaan" pielessä, joka samalla tekee siitä epäluotettavan.

Siitä sä voit lukea netistä lisää, mä en oo täällä api#oille asioita rautalangasta vääntämässä.
 
Kerro toki mikä kaksoiskytkinvaihteistossa on "perusidealtaan" pielessä, joka samalla tekee siitä epäluotettavan.

Perusideahan on kyllä kunnossa kun tuntuu toimivan vag konsernin muissa tuotteissa mutta ei normi kuluttajan vehkeissä. Mutta ongelma lienee siinä että harva ymmärtää että dsg:ssä onkin kytkinlevyt jotka kuluvat kun riittävästi ryömittää tai narskuttaa kaupunkiajoa. Siihen lisäksi vielä mekatroniikka joka joko toimii tai hajoaa pienillä kilometreillä.
 
Sellaista metallin kirskumista. Paikallaankin kuuluu ja tuntuu ratissa erit. ääriasennoissa.
audista en tiedä mutta yleensä vetonivelet ei metelöi paikoillaan pyöriä käännellessä,itse etsisin vikaa ohjauksesta,esim. ohjausvaihteesta/ohjaustehostimesta
 
Viimeksi muokattu:
Paikallaan ollessa mikään muu ei pidä ääntä kuin apukuski ja sitten kuski. sori!
 
Tein tuossa lisää testejä ja kirskunta kuuluu paikallaan rattia pyöritellessä molempiin suuntiin ja ääriasentoihin tultaessa pahin. Ääriasennoissa myös ratissa alkaa pieni "hyppiminen" eli alkaa vähän niinku pykältämään.
 
Autojerryyn kysely, mitä maksaa. Kuulostaa edelleen vetarilta.
 
Tein tuossa lisää testejä ja kirskunta kuuluu paikallaan rattia pyöritellessä molempiin suuntiin ja ääriasentoihin tultaessa pahin. Ääriasennoissa myös ratissa alkaa pieni "hyppiminen" eli alkaa vähän niinku pykältämään.

Oletko ohjaustehostinöljyt tarkastanut?
 
Pitäis tietää mitä kysyy. Ja itsekin jotain saa youtube-ohjeilla tehtyä, mutta lähinnä vikaa yritän paikallistaa. :)
Mulla ei ole vetonivel kyllä koskaan rattia kääntäessä ääntänyt. Se vaatii pyörien pyörimistä lisäksi. (Ainakin kokemukseni mukaan)
 
Tuli vastaan mielenkiintoinen kolmoskoppanen neliveto Octavia 1.8tsi+DSG combolla ja mittarissa n. 130tkm. Autosta mainitaan että siihen on vaihdettu kytkin ja haldex-pumppu 3 vuotta sitten, onko nuo jotain yleisiä porsimiskohteita vai pitäiskö kiertää kaukaa?
Noi pumppuviat en sanoisi hirmu yleisiä mutta kyllä niitä menee ja itse pumppu ei hirveitä maksa mutta työt maksaa kun joutuu tipputtaman akseliston alas joku paremmin tietävä voi korjata.
Itsellä nyt menossa 3 auto haldex nelivedon kanssa ja on ollut huoleton kunhan vaihtaa öljyt ja suodattimen mitä kuuluu huoltohjelmaan .
Yhdellä työkaverilla oli volvo xc60 kanssa haldex ongelma eli joku hylsyn rihlaus petti.
 
Tein tuossa lisää testejä ja kirskunta kuuluu paikallaan rattia pyöritellessä molempiin suuntiin ja ääriasentoihin tultaessa pahin. Ääriasennoissa myös ratissa alkaa pieni "hyppiminen" eli alkaa vähän niinku pykältämään.
Ei kannata kauheasti paikallaan parkkipaikalla venkslata rattia ääriasennosta ääriasentoon, taannoin hajotin golf mk3 tollatavalla pumpun ja hihna pääsi löystymään kiristyksistä huolimatta.
 
Autojerryyn kysely, mitä maksaa. Kuulostaa edelleen vetarilta.

Hieman offtopic: Kolmesti laittanut Autojerryyn tuollaisen hieman epämääräisen vianetsintä+korjauspyynnön, kertaakaan en saanut yhtään tarjousta. Sen sijaan selkeät tyyliin "jarrulevyjen ja palojen vaihto, tuon itse osat" on kyllä tullut joka kerta tarjous.
 
Tein tuossa lisää testejä ja kirskunta kuuluu paikallaan rattia pyöritellessä molempiin suuntiin ja ääriasentoihin tultaessa pahin. Ääriasennoissa myös ratissa alkaa pieni "hyppiminen" eli alkaa vähän niinku pykältämään.
Vahva veikkaus kirskujaksi on jousen yläpään laakeri. Kohtuu edullinen osa mutta työläs vaihtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Varasin ensi viikolle huoltamolle ajan. Selvittelevät vian ja max. tunti menee tähän.
 
Ei sitä liikkeellä ollessa kovin helposti, mut paikallaan asfaltilla saa kovinkin helposti kääntelemällä ja jos tahtoo väkisin rikkoa ni pitää ääriasennossa sen aikaa, että pumppu pettää alta.
Mihin se pumppu pettää kun pitää ääriasennossa?
 
Ohjaustehostimen pumpun saa ulvomaan, kun kääntää pyörät ääriasentoon ja pitää rattia väkisin vasteessaa. Paineet nousee, kunnes ylipaineventtiili päästää läpi, eli pumppu huutaa hoosiannaa. Ratin kääntäminen tappiin, tai lähinnä survominen sitä väkisin ääriasentoon on täysin turhaa ja amatöörimäistä pelleilyä. Sitten ajaessa kuuluu rutinaa ja rohinaa kun kääntelee ja ei oikein tahdo tehostaakaan enää, raskaaks menee, ni sillo voi sanoo et on pumppu paskana kun vihreän kullan nesteen vaihtokaan ei auta.
 
Ohjaustehostimen pumpun saa ulvomaan, kun kääntää pyörät ääriasentoon ja pitää rattia väkisin vasteessaa. Paineet nousee, kunnes ylipaineventtiili päästää läpi, eli pumppu huutaa hoosiannaa. Ratin kääntäminen tappiin, tai lähinnä survominen sitä väkisin ääriasentoon on täysin turhaa ja amatöörimäistä pelleilyä. Sitten ajaessa kuuluu rutinaa ja rohinaa kun kääntelee ja ei oikein tahdo tehostaakaan enää, raskaaks menee, ni sillo voi sanoo et on pumppu paskana kun vihreän kullan nesteen vaihtokaan ei auta.
Kyllä sen pumpun rikkoo muu kuin ääriasennossa pitäminen, lika ja ikä. Ei se pumppu ääntä pidä vaan juuri se ylipaineventtiili.

Pumppu ei nosta yhtään sen enempää painetta kuin ylipaineventtiili antaa
 
Mihin se pumppu pettää kun pitää ääriasennossa?
Kyllä sen pumpun rikkoo muu kuin ääriasennossa pitäminen, lika ja ikä. Ei se pumppu ääntä pidä vaan juuri se ylipaineventtiili.

Pumppu ei nosta yhtään sen enempää painetta kuin ylipaineventtiili antaa

Ei taida olla sattumaa, että joidenkin autojen ohjekirjoissa erikseen kielletään pynnäämästä ohjauspyörää yli x sekuntia ääriasentoa vasten. :kahvi:

Perinteinen ohjaustehostimen pumppu on ihan tavallinen syrjäyttävä lamellipumppu, jonka lähtö- eli painepuolella on juuri mainitsemasi ylipaineventtiili, joka palauttaa virtauksen tarvittaessa pumpun imupuolelle. Käännettäessä ohjaus tappiin saakka ja väännättäessä rattia vielä tällöin lisää, ohjausventtiili hammastangon yhteydessä ei päästä paineistettua öljyä takaisin säiliöön vaan edelleen paineistaa jo äärilaidassaan olevan työsylinterin. Tällöin pumpun tuotto saa paineen nousemaan yli rajan ja pumppu menee "hullunkierrolle", eli öljy kuristuu venttiilin rajapaineesta pienen aukeaman läpi takaisin imupuolelle.

Hydrauliikan peruskaavojen mukaisesti tällöin tuon kuristuksen yli vallitseva paine-ero ja virtaama muuttuvat suoraan nesteen lämmöksi. Jos oletetaan vaikkapa 100 bar paine ja 6 l/min virtaama, syntyy kilowatti hukkalämpöä. Tuo ei sinänsä ole älyttömästi, mutta nyt se kohdistuu siihen puolen desin öljymäärään, joka pumpussa hyrrää. Lämmöt karkaavat äkkiä tiivisteiden ja öljyn keston ylitse, sillä tuolla teholla esim. 50 g öljyä lämpenee n. 10 astetta sekunnissa. Puhumattakaan siitä, jos samaan aikaan mummotellaan kytkimellä ja kierroksia eli tuottoa on tuplasti-triplasti tyhjäkäyntiin nähden.

Toki käytännössä harva roikkuu ratin ääriasennossa niin tiukasti ja kauan, että ohjausventtiiililtä ei päätyisi nestettä laisinkaan säiliöön ja pumpussa ei neste vaihtuisi ollenkaan. Pointtina lähinnä se, että ääriasennossa roikkumalla kyllä saa laitettua pumpun solmuun, jos oikein yrittää. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida olla sattumaa, että joidenkin autojen ohjekirjoissa erikseen kielletään pynnäämästä ohjauspyörää yli x sekuntia ääriasentoa vasten. :kahvi:

Perinteinen ohjaustehostimen pumppu on ihan tavallinen muutttuvatilavuuksinen lamellipumppu, jonka lähtö- eli painepuolella on juuri mainitsemasi ylipaineventtiili, joka palauttaa virtauksen tarvittaessa pumpun imupuolelle. Käännettäessä ohjaus tappiin saakka ja väännättäessä rattia vielä tällöin lisää, ohjausventtiili hammastangon yhteydessä ei päästä paineistettua öljyä takaisin säiliöön vaan edelleen paineistaa jo äärilaidassaan olevan työsylinterin. Tällöin pumpun tuotto saa paineen nousemaan yli rajan ja pumppu menee "hullunkierrolle", eli öljy kuristuu venttiilin rajapaineesta pienen aukeaman läpi takaisin imupuolelle.

Hydrauliikan peruskaavojen mukaisesti tällöin tuon kuristuksen yli vallitseva paine-ero ja virtaama muuttuvat suoraan nesteen lämmöksi. Jos oletetaan vaikkapa 100 bar paine ja 6 l/min virtaama, syntyy kilowatti hukkalämpöä. Tuo ei sinänsä ole älyttömästi, mutta nyt se kohdistuu siihen puolen desin öljymäärään, joka pumpussa hyrrää. Lämmöt karkaavat äkkiä tiivisteiden ja öljyn keston ylitse, sillä tuolla teholla esim. 50 g öljyä lämpenee n. 10 astetta sekunnissa. Puhumattakaan siitä, jos samaan aikaan mummotellaan kytkimellä ja kierroksia eli tuottoa on tuplasti-triplasti tyhjäkäyntiin nähden.

Toki käytännössä harva roikkuu ratin ääriasennossa niin tiukasti ja kauan, että ohjausventtiiililtä ei päätyisi nestettä laisinkaan säiliöön ja pumpussa ei neste vaihtuisi ollenkaan. Pointtina lähinnä se, että ääriasennossa roikkumalla kyllä saa laitettua pumpun solmuun, jos oikein yrittää. :tup:
Aika monessa autossa on myös käännönpysäytin, jonka pitäisi oikein säädettynä estää se ääri rajaan meno. Ei saa esimerkiksi edellisissä vm 00 Audissa, 09 volkkarissa, eikä nykyisessä 15 volkkarissa missään käännettyä ohjausta niin paljon, että millään olisi edes mahdollisuus hajota.
 
Voi olla vähän vielä astetta haasteellisempa vaihdettava C6 A6:een kun ko autossa ei ole jousen yläpäässä kääntölaakereita. ;)
Juu, vilkaisin nopsaan googlen kuvahausta ja ei löytynyt kunnon kuvaa mistä olisi nähnyt. Motonetissä jotain kumia yläpäähän tarjolla...
Toiseksi paras arvaus olisi että joku pallonivelistä kokenut äkkikuoleman. En ajelisi ylimääräistä ennen vian löytymistä.
 
Juu, vilkaisin nopsaan googlen kuvahausta ja ei löytynyt kunnon kuvaa mistä olisi nähnyt. Motonetissä jotain kumia yläpäähän tarjolla...
Toiseksi paras arvaus olisi että joku pallonivelistä kokenut äkkikuoleman. En ajelisi ylimääräistä ennen vian löytymistä.

Jos joku pallonivel on kokenut äkkikuoleman, niin jatkuuko ääni ratin ollessa paikallaan, vaikka auto ei liiku (ja siis renkaat eivät pyöri)? En tosiaan ole mikään asiantuntija, mutta tämä viittaisi minun mielestä enemmän johonkin, joka siellä liikkuu auto ja ratin ollessa paikallaan eli joku ohjaustehostimen osa?
 
Aika monessa autossa on myös käännönpysäytin, jonka pitäisi oikein säädettynä estää se ääri rajaan meno. Ei saa esimerkiksi edellisissä vm 00 Audissa, 09 volkkarissa, eikä nykyisessä 15 volkkarissa missään käännettyä ohjausta niin paljon, että millään olisi edes mahdollisuus hajota.

Erikoista, kun esimerkiksi 4F-kutosaudin (2004-2011) ohjekirjassa erikseen kielletään tuon tekeminen (ja ohjauksen tilttiin kääntämällä kyllä kuulee, kun pumppu tekee "ylitöitä"):
When the engine is running, never hold the steering wheel turned all the way to the right or to the left for longer than 15 seconds. The power steering pump will overheat the hydraulic fluid if you keep holding the steering wheel turned all the way. This is likely to damage the power steering system.
 
Astra H -05 ohjekirjassa kielletään myös pitämästä ääriasennossa yli 10 sekuntia.
 
Kun pidetään ohjaustehotin ääriasennossa niin ylipaineventtilin takia öljy lämpeää nopeasti ja voi aiheuttaa pumpun kavitointia sen takia ei kannata pitää pitkään ääriasennossa ja myös paikallaan kääntäminen erityisesti nykyautoissa rasittaa niveleitä kun ovat niin heikkolaatuiset.
Itse jossain työautossa on heikkolaatuisen imuletkun takia ohjaustehostimen pumppu mennyt vaihtoon kun yli -15 asteen pakkasilla meni liitteeksi eikä saanut öljyä riittävästi.
Yleisesti ohjaustehostimen pumppu kestää kyllä hyvin (+200tkm) joku letkurikon takia nuo menee rikki tai huollon laiminlöynnistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanpa sitten toisella ongelmalla eli jarrujen vinkumisella. Kyseessä samainen A6 (2006 Avant C6/4F5 3.0 TDi). Onko tälle tehtävissä mitään?

Ja jatkokyssäri: parikin sanoi osia hakkiessa, että ehdottomasti SKF:ää. Itse en osaa tehdä näiden välille mitään eroa ja esim. 2 vuotta sitten, kun levyt ja palat uusittiin, niin taisin ostaa vain jostain autonvaraosat24.fi halvimmat. Eli onko olemassa esim. joku yleisesti hyvä merkki? Tämän audin kanssa jarrujen vinkuminen on ollut melkeinpä alusta asti ongelma. Yleensä levyjen/palojen lämpiäminen on tilapäisesti vienyt ongelman, mutta 2 vuotta sitten laitetut osat vinkuvat pahemmin kuin mitkään aiemmat.

Kaksi vuotta sitten laitetut levyt olivat joko Ate tai Ridex ja palat todennäköisesti Stark.
 
Etteikö olisi juuri näiden halpismerkkien syytä vinkumis ongelmat?

Niin eli onko? Yritin sitä vähän kartoittaakin. Onko joku noista merkeistä sellainen, joka ei ole "halpis" ja joka ei siis mahdollisesti vinkuisi tai yleisesti olisi laadukkaampi. Kaikkihan ne näyttää samalta eikä hinnoissa äyttömästi ole eroja.
 
Ei itsellä ainakaan mitään vinkumis ongelmaa ole ollut vaikka näitä halppis merkkejä käyttänyt.
 
Niin eli onko? Yritin sitä vähän kartoittaakin. Onko joku noista merkeistä sellainen, joka ei ole "halpis" ja joka ei siis mahdollisesti vinkuisi tai yleisesti olisi laadukkaampi. Kaikkihan ne näyttää samalta eikä hinnoissa äyttömästi ole eroja.

ATE ja Brembo on ainakin laatukamaa, Stark tais olla joku Autodocin kiina brändi ja Ridex kait myöskin halppis..
Satulat ja liukutapit yms kandee putsata ja rasvata hyvin aina kun jarruremppaa tekee, jumittavien osien kanssa voi laatupalat ja levytkin vinkua tai kitistä.. Ainakin kuluvat nopeemmin.
 
Sillä nyt ei ole mitään merkitystä onko kytkin kuiva- vai märkälevy tai onko se laatikko pitkittäin vai poikittain siellä, jos laatikon perusidea on per#eellään niin eihän se kestä.
Oikeastaan tuo on täysin päinvastoin. DSG vaihteiston perusidea on hyvä, mutta Volkkarin toteutus on perseellään.
 
Mikähän piru on taas pielessä kun peräkärryssä ei toimi vilkut eikä jarruvalot? Muut tuikut kylläkin.
- Peräkärryn valot toimii kaikki ok toisen auton kanssa testattuna.
- Sulakkeet on katsottu ja ok.
- Vetokoukun ohjausboksin liittimen ja pistorasian välinen johdotus tarkastettu yleismittarilla. Ok.
Onko se ohjausboksi nyt voinut hajota sitten?
VW Golf Plus 2007.
 
Mikähän piru on taas pielessä kun peräkärryssä ei toimi vilkut eikä jarruvalot? Muut tuikut kylläkin.
- Peräkärryn valot toimii kaikki ok toisen auton kanssa testattuna.
- Sulakkeet on katsottu ja ok.
- Vetokoukun ohjausboksin liittimen ja pistorasian välinen johdotus tarkastettu yleismittarilla. Ok.
Onko se ohjausboksi nyt voinut hajota sitten?
VW Golf Plus 2007.
No se pistoke?
 
Niin siis se rasia?
Ensin siis testasin yleismittarilla sieltä ohjainboksin liittimeltä rasian sisällä oleviin nastoihin, joihin siis ne piuhat ruuvataan -> OK kaikki seitsemän piuhaa.
Sitten testasin vielä kontaktit vastaavasti rasian sisällä olevista nastoista niihin kääntökannen alla oleviin nastoihin, mihin se töpseli työnnetään. Nekin pirulaiset ok.
Mikä siinä vielä voisi olla?

Niin tietysti jos ne rasian nastat on vaikka jotenkin vääntyneet ja se töpseli ei saa kosketusta. Se rasiahan ei montaa euroa maksa. Ehkä käyn sen hakemassa ihan varmuuden vuoksi.
 
Niin siis se rasia?
Ensin siis testasin yleismittarilla sieltä ohjainboksin liittimeltä rasian sisällä oleviin nastoihin, joihin siis ne piuhat ruuvataan -> OK kaikki seitsemän piuhaa.
Sitten testasin vielä kontaktit vastaavasti rasian sisällä olevista nastoista niihin kääntökannen alla oleviin nastoihin, mihin se töpseli työnnetään. Nekin pirulaiset ok.
Mikä siinä vielä voisi olla?

Niin tietysti jos ne rasian nastat on vaikka jotenkin vääntyneet ja se töpseli ei saa kosketusta. Se rasiahan ei montaa euroa maksa. Ehkä käyn sen hakemassa ihan varmuuden vuoksi.

Mulla oli jossain citukan romussa samaa ongelmaa, kannattaa ostaa se muovinen rasia. Kestää kuulemma paremmin suomalialaisia kelejä.
 
Olen asentamassa 2004 vuoden Passattiin uutta soitinta. Autossa on monitoimiratti ja alkuperäinen soitin on 2din mallia, jonka käynnistys ja sammutus on väyläohjattu. Ulkomaan foorumeilta suositeltiin tällaista välikappalletta, jolla säilyisi ratin nappulat ja soitin sammuisi/käynnistyisi virta-avaimella ilman johtojen puukotusta. Kyseisen tuotteen tuotetiedoissa myös erikseen mainitaan: "The XSVI Interface series provides a 12V accessory power output that uses data control signals instead of conventional power signals".

Motonet myy vastaavan oloista 4-Connect VW rattiohjain-adapteria, mutta siitä ei tunnu löytyvän tarkkoja tietoja edes valmistajan sivuilta. Toimisikohan tuolla 4-Connectilla soittimen virtojen ohjaus, vai joutuuko soittimelle itse kaivamaan jostakin ohjausvirran tuon kanssa?
 
Kiikarissa olisi nyt toistaiseksi joko Audi A4 tai A5 mutta edelleen pelottaa tuo VAG maine. Onko tuollainen 2.0 TDi automaatilla pommi, vai mihin tulisi kiinnittää huomiota erityisesti?

Ketju on pitkä joten tällaisen tiedon kahlaaminen ketjusta on haaste, jos joku tietäisi lennosta suoraan.

Edit: -2016 tai 2017 vuosimalliltaan, näyttäisi olevan sama auto kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiikarissa olisi nyt toistaiseksi joko Audi A4 tai A5 mutta edelleen pelottaa tuo VAG maine. Onko tuollainen 2.0 TDi automaatilla pommi, vai mihin tulisi kiinnittää huomiota erityisesti?

Ketju on pitkä joten tällaisen tiedon kahlaaminen ketjusta on haaste, jos joku tietäisi lennosta suoraan.

Varmaan auttaisi, jos valottaisit hieman minkä ikäinen audi hakusessa.
 
Kiikarissa olisi nyt toistaiseksi joko Audi A4 tai A5 mutta edelleen pelottaa tuo VAG maine. Onko tuollainen 2.0 TDi automaatilla pommi, vai mihin tulisi kiinnittää huomiota erityisesti?

Ketju on pitkä joten tällaisen tiedon kahlaaminen ketjusta on haaste, jos joku tietäisi lennosta suoraan.

Edit: -2016 tai 2017 vuosimalliltaan, näyttäisi olevan sama auto kuitenkin.
Tuo on varmaan ainoa moottori mitä VAG mallistosta voi jopa suositella. Kohtuu huoleton kunhan jakohihnan vaihtaa ajallaan (protip: ei kestä tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä, hieman olosuhteista riippuen).
Perus EGR ja DPF ongelmaa voi olla, ihan kuten kaikissa muissakin nykydieseleissä...

Laatikon puolelta kannattaa varmistua että se DSG oikeasti vaihtaa sulavasti yms. eikä esim tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräisiä kolinoita. Mahd. kytkinremontti vauhtipyörineen on ihanan hintainen...

A5:sia on jostain syystä tullut useampia vastaan johon jouduttu uusimaan täysin pimennyt sähköinen ohjausvaihde ja korjailemaan moottorin johtosarjaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 664
Viestejä
4 512 376
Jäsenet
74 449
Uusin jäsen
Mölberg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom