2012 oli viimeiset oikeasti hyvät buukit, kaikki sai vaihdettua. Oma 2014 kun kuolee, ei tule enää uutta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä kului akku myös lepotilassa ja siihen auttoi kun resetoin SMC ja NVRAM. Kts täältä: Uusin macOS -keskustelu (Sierra, Mojave..)- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
Ainakaan noita toivomiasi muutoksia ei ole tulossa, se on ihan varma. Itse en usko että vuosiin on tulossa mitään muutoksia tuohon ulkoiseen rautaa. Seuraava iso muutos tulee olemaan kun mäkit siirtyy ARM-prosessoreihin.Kaiken kaikkiaan Safari on hiukan buginen selain ja tuo Netflix-vilkkuminen on nimenomaan Safarin ongelma. Chromella toimii hyvin. Safari on energiatehokkaampi kuin Chrome, joten akun kanssa Safari on hyvä ratkaisu.
Akun ei pitäisi kulua tuota tahtia. Jos kone on uusi, voi se tehdä jotain taustahommia tovin. Kokeile rebootata ja katso, rauhoittuuko kun olet käyttänyt konetta jonkin aikaa.
Anyway, itse toivoisin Maceiltä paluuta aiempaan: parempi akkukesto, Touch Bar vittuun, Magsafe takaisin (tosin USB-C:ssä on hyviä puolia, saa ladattua akun suoraan ulkoisesta monitorista), jokunen USB-A-liitin + HDMI + SD-kortti, saa olla hiukan paksumpi. Toivottavasti tämän vuoden malleihin tulisi jotain selkeää muutosta, eikä vain komponenttipäivitys.
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
Koita myös adblockin vaihtoa johonkin muuhun ihan varuiksi.Oho, onpas tullut paljon neuvoja ongelmiin, kiitos! Yritän illalla kokeilla ehdotuksia. Kuviensiirto-ohjelma jota kokeilin, oli tosiaan Android File Transfer.
Kone kävi täysin tyhjänä, ennenkuin minä otin sen käyttöön. Ainoat ohjelmat, jotka olen asentanut, ovat tuo Android file transfer, Adblock ja Spotify. Käyttis Mojave 10.14.2.
Ei kaatuile täällä.Tässä Macbook Pro Mojaven Safarissa on kyllä itsellä kanssa välillä ongelmaa. Jostain syystä tuo vaan yksinkertaisesti kaatuu. Sanotaan, että pari kertaa viikossa. Ei ole mitään lisäosia käytössä. Ainoa mikä on käytössä niin tuo AdGuard for Mac, mutta se ei ole tuolla lisäosissa.
Vaikea selvittää, että mihin se kaatuu kun tekee sitä harvoin. Mac Mini koneella en ole havainnu ongelmia, mutta sitä ei tule käytettyä enään kuin muutama tunti viikossa.
Onko muilla samaa kaatumisongelmaa?
Edit: High Sierran Safari ei muistaakseni kaatunut koskaan. Taitaa olla High Sierrassa sama Safari nykyään niin sitä en ole käyttänyt.
Täytyy katsoa kun seuraavan kerran kaatuu.Ei kaatuile täällä.
Katso ”terminal” ohjelmasta kaatumisen hetken timestampeista, että onko jotain erroreita.
Mä oon käyttäny vuosia Vmware Fusion softaa. En muista, että sen kanssa olisi ollut koskaan ongelmia. Tosin tuota on tullut päivitettyä aina uusimpaan versioon.Minulla 10.14.2 esti buuttauksen, koska wanhan parallels installaatio kernel ajuri ei toiminut enää tuon päivityksen kanssa.
Safe-modessa parallelsin ja kextien uninstallointi auttoi. Samaa ongelmaa on ollut joskus virtualboxin kanssa.
Olen nyt käytellyt käytettynä ostamaani MacBook Pro early 2015 13" konetta muutaman viikon. Siirryin tähän Windows läppäristä ja tämä on ensimmäinen mäkki minulla, aiempi kokemus Appleista vain iPhone.
Hyvää on (myös syy miksi ostin) on tukeva rakenne ja hyvä näyttö. Myös nopeasti herääminen on mukava ominaisuus, tosin Windows läppäritkin heräävät nykyään nopeasti. Näppäimistö ei ole Thinkpadien tasoa, ei edes HP tasoa, mutta nämä ovat varmaan makuasioita. Pikkuhiljaa alan sisäistämään tehokkaampaa käyttöä, ohjelmista toisiin siirtymistä eleillä ja pikanäppäinyhdistelmiä jne. Asetuksia olen hieronut mieleiseksi jne jne.
Mutta sitten niitä ei-niin-hyviä puolia:
- Safarissa edellinen/seuraavalle sivulle siirtyminen kahden sormen pyyhkäisyllä on loistava ominaisuus. Harmi vaan kun edellinen -pyyhkäisy usein jäädyttää safarin. Eli menee muutamaksi tai liki kymmeneksi sekunniksi jäähän. Ei reagoi scrollaukseen jne. Jos painaa nuolta taaksepäin, niin ei jäädy.
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
- Netflixiä ei voi katsoa tekstit päällä ollenkaan ja muutenkin näyttö välkkyy kun Netflix on koko ruudun tilassa (screen flickering). Kun pitää tekstit pois päältä, pystyy katsomaan koko ruudun tilassa ruudun välillä pätkimättä. Tämä siis Safarilla, en ole testannut muita selaimia. Tämä sama ongelma koskee googlettelun perusteella vielä 2018 macbookkejakin
Tekisi mieli sanoa, että uskomaton kasa bugista paskaa. Kaikki nämä ongelmat ovat juuri sellaisia, joita oletin, että Applessa ei olisi ollenkaan. Käyttökokemuksen pitäisi olla hiottu huippuunsa, mutta nämä ovat juuri päinvastaisia kokemuksia. Tietysti kun käytetyn ostaa, niin ei oikein ole vara valittaa, mutta onhan nämä ongelmat aika yllättäviä.
The Commands for Terminal are:
sudo pmset -b tcpkeepalive 0
sudo pmset hibernatemode 25
Täytyy seurata akun kulumista ensi viikolla.. Jos se vielä kuluu lepotilassa, niin täytyy sitten kokeilla radikaalimpia keinoja. Ja activity monitorista pitää seurailla, vielä ei ainakaan näy mitään kummaa.Suosittelen ennen mitään loitsuja antaa sen koneen hoitaa esim. indeksoinnit alta pois. Vasta jos mikään ei auta, kannattaa loitsia, ja ymmärtää ensin, mihin ne loitsut vaikuttavat. Muutoin helposti aiheuttaa itselleen vain lisää harmaita hiuksia.
Johtuu nimenomaan siitä, että lopetin parallelsin päivitykset vuosikausia sitten kun käyttötarve väheni.Mä oon käyttäny vuosia Vmware Fusion softaa. En muista, että sen kanssa olisi ollut koskaan ongelmia. Tosin tuota on tullut päivitettyä aina uusimpaan versioon.
Ei ole enään Safari kaatunu...Nyt Combo asennettu. Toi combo käsittääkseni sisältää kaikki mitä on Mojaven julkaisun jälkeen tullut. Jos on menny esim. 10.14.1 normaalipäivityksessä jokin bitti poikittain niin tuo combo varmaan korjasi asian.
Onko kukaan törmänny 2018 MBP malleis enää näppisongelmaan? Uskaltaako näitä jo ostaa vai odottaakko seuraavaan malliin josko ois oikeasti jo korjattu
Airissa näyttäs olevan jotain satunnaista sekoilua
Onko kukaan törmänny 2018 MBP malleis enää näppisongelmaan? Uskaltaako näitä jo ostaa vai odottaakko seuraavaan malliin josko ois oikeasti jo korjattu
Airissa näyttäs olevan jotain satunnaista sekoilua
Eikös 13" Macbookkeja saa vielä ilman touchbariakin? Viikonloppuna räpläilin verkkokaupassa mäkkejä ja ainakin yksi 13" MBP:n demomalli oli ilman hipellystankoa. Hienoja (ja kalliita) läppäreitä, vaikka nuo 13"-mallit näytti nukkekotitietokoneilta, kun näytön reunat oli niin kapeat.Fixattu näppäimistö, ei touchbaria ja magsafen paluu olisivat mukava lisä, hintaahan noilla tulee olemaan...![]()
Eikös 13" Macbookkeja saa vielä ilman touchbariakin? Viikonloppuna räpläilin verkkokaupassa mäkkejä ja ainakin yksi 13" MBP:n demomalli oli ilman hipellystankoa. Hienoja (ja kalliita) läppäreitä, vaikka nuo 13"-mallit näytti nukkekotitietokoneilta, kun näytön reunat oli niin kapeat.![]()

Tim on varmasti kuullut nuo toiveet n. 10000-kertaa, mutta siellä on päätetty tehdä asiat toisin.Salaa toivon osittaista paluuta menneeseen. TB hiiteen, MagSafe takaisin, pari lisäporttia kylkeen (HDMI, USB-A, vaikka SD), kone sen puoli milliä paksummaksi ja ylimääräiseen tilaan lisää akkua. Näppiksen kelpuutan. Tim Cook, kuule rukoukseni!
Enpä niin tarkasti katsonutkaan, että niissä on sisuksien osalta noinkin isoja eroja, kun olin vaan ikkunaostoksilla. Hienomman näköinen tuo touchbar-versio läppäristä ainakin oli, mutta toiminnasta en osaa sanoa, kun ei ole käytännön kokemusta muuta kuin lyhyt rävellys. Ei kyllä yllättäisi, vaikka olisi umpisurkea tuo TB. Applella on aiemminkin menty ulkonäkö käytännön edellä...Saa, mutta onko ne vieläkään päivittäneet non-touchbar-koneiden sisuksia? Ja niistä puuttuunee yhä puolet USB-C-porteista![]()
Enpä niin tarkasti katsonutkaan, että niissä on sisuksien osalta noinkin isoja eroja, kun olin vaan ikkunaostoksilla. Hienomman näköinen tuo touchbar-versio läppäristä ainakin oli, mutta toiminnasta en osaa sanoa, kun ei ole käytännön kokemusta muuta kuin lyhyt rävellys. Ei kyllä yllättäisi, vaikka olisi umpisurkea tuo TB. Applella on aiemminkin menty ulkonäkö käytännön edellä...
Jobs oli kyllä hyvä tyyppi ajamaan asioita. Tosin hieman erillainen.Tim on varmasti kuullut nuo toiveet n. 10000-kertaa, mutta siellä on päätetty tehdä asiat toisin.
Tai tiputtamassa Inteliä kelkasta kokokaan omilla ARM-romppeillaan? Mulle menis vaikka uusi 17" macbookki, saa olla paksu ja mielellään matta ruudulla ja joku edes semikykenevä GPU sisällä, ja muitakin liitäntöjä kuin nuo TB3:set.Ironista on, että Apple oma paletti on noiden latausliitinten kanssa aivan levällään. Tällä hetkellä kaupasta saa ostettua iPhoneja Lightningillä, MacBookkeja USB -C:llä, iPadeja ilmeisesti molemmilla ja joitain kuulokemalleja taitaa tulla vielä MicroUSB:lläkin.
Toivottavasti Apple heittää Lightningin kuikkaan, ja siirtyy 100% USBC -liitäntöihin.
Tälläinen softa löytyy Touch Barin kustomointiin. En ole testannu.
Pock: Display macOS Dock in Touch Bar
pigigaldi/Pock
Tälläinen softa löytyy Touch Barin kustomointiin. En ole testannu.
Pock: Display macOS Dock in Touch Bar
pigigaldi/Pock

Noihin käyttötarkoituksiin riittää varmasti. Liikaa tilaa tuossa ei ole, mutta jos se ei häiritse, niin ei muuta kuin kovaa ajoa.Riittääkö tuo macbookin 8gb ram, i5 ja 128ssd johonkin? Pitäisi kouluun ostaa läppäriä ja pääasiassa käyttö kohdistuu: excel, word, powerpoint ja jotain omaa netin selailua
Mikä kone on käytössä? Se perus macbook?miten tuossa macbookissa näytön tarkkuutta saa full hd:sta ylöspäin? asetuksissa ainoana vaihtoehtona "skaalattu" joka on 1600x1050
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.