Uusi MacBook Pro

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
96
Riittääkö tuo macbookin 8gb ram, i5 ja 128ssd johonkin? Pitäisi kouluun ostaa läppäriä ja pääasiassa käyttö kohdistuu: excel, word, powerpoint ja jotain omaa netin selailua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Riittääkö tuo macbookin 8gb ram, i5 ja 128ssd johonkin? Pitäisi kouluun ostaa läppäriä ja pääasiassa käyttö kohdistuu: excel, word, powerpoint ja jotain omaa netin selailua
Noihin käyttötarkoituksiin riittää varmasti. Liikaa tilaa tuossa ei ole, mutta jos se ei häiritse, niin ei muuta kuin kovaa ajoa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Isompaa kovalevyä ei tarvitse muuta kuin peleihin tai median tallentamiseen. Ns. toimistokäyttöön 128GB riittää miten päin tahansa. Ja kyllä, tuollaisella pärjää niin koulussa kuin duunissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
96
miten tuossa macbookissa näytön tarkkuutta saa full hd:sta ylöspäin? asetuksissa ainoana vaihtoehtona "skaalattu" joka on 1600x1050
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
miten tuossa macbookissa näytön tarkkuutta saa full hd:sta ylöspäin? asetuksissa ainoana vaihtoehtona "skaalattu" joka on 1600x1050
Mikä kone on käytössä? Se perus macbook?

Klikkaa option-nappi pohjassa sitä skaalattu nappia.
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Saman verran kuin ilman option näppäintä painamalla
Se on maksimi mitä saa. Minusta tuollakin resolla menee jo tekstit liian pieneksi.
Erillisellä ohjelmalla saat vielä isompia resoluutioita käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Youtubessakin maksimi reso 1080p :tdown:
Chromella saa 4K:n.

Tuo johtuu siitä, että youtube ei tue HEVC / H.265 kodekki jota safari käyttää ja vastaavasti safari ei tue VP9:iä, jota google puskee Youtubessa.

Edit:
Ei tunnu enää tuo options-napin kikka toimivan, joskus sain sillä 4K telkkarin toimimaan fiksusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
miten tuossa macbookissa näytön tarkkuutta saa full hd:sta ylöspäin? asetuksissa ainoana vaihtoehtona "skaalattu" joka on 1600x1050
Miksi tarkalleen haluat nostaa resoa? Onko teksti liian suurta vai mikä? Retinahan sisäisesti renderöi tavaran natiivia korkeammalla resolla ja skaalaa sitten sopivaan lopputulokseen. Vaikka ottaisi sen 1024xjotain-moodin, on näyttö silti äärimmäisen terävä, kuten voi vaikkapa tekstistä huomata. Tarkkuutta on siis käytössä paljon enemmän kuin lukema antaa ymmärtää. FullHD:n pitäisi näkyä tarkkana 1650-moodissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
96
Onkohan tämän vuoden puolella tulossa vielä uusia macbookeja, muuta kun tuo huhuiltu 16”
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
No nyt! Sen verran epäluotettava on nykyisen 15-tuumaisen näppis, että loistavaa että tuo muutetaan. Parempi akkukesto, FYYSINEN ESC, enemmän resoa, kalibroitu näyttö, enemmän tehoja ja vain hiukan suurempi koko. Tämä saa korvata nykyisen työjuhdan. Paperilla vaikuttaa loistavalta päivitykseltä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Nykyinen 15" työjuhta tulee juuri kolmen vuoden ikään, joten eiköhän ole aika mennä pomon puheille ja todeta, että pistetään päivitystä tilaukseen...

Pitäisi vain miettiä, että riittääkö 32GB muistia vai pyydänkö suoriltaan 64.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Ja aivan loistavaa: nuolinäppäimet ovat vanhassa asemoinnissaan! Eli ei enää vahinkopainalluksia kun sormilla voi saman tien tuntea, missä on ylä- ja alanäppäimet. Tässä on paljon omia toivomuksia mukana. Olisivat vielä TouchBarin heitteneet hiuksista vittuun, ja tuoneet MagSafen, mutta kaikkea ei voi saada.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Yksi huono puoli osui silmään speksilistasta: Wifi 5 (AC-wifi).

2019 high-end vehkeessä olisi voinut olla jo AX-wifi 6:nen, mutta Apple ei ilmeisesti saanut Inteliltä kaipaamiaan uuden generaation prossu / wifi-yhdistelmiä.
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
2
Ehkä hieman off topic mutta mitä ulkoista kovalevyä kannattaisi hommata Macbook Pro:n kaveriksi. Itsellä vuoden 2015 15" pro mikä vielä toistaiseksi pelittää ihan hyvin mutta 256gb kovalevy ei oikein tuppaa riittämään kuin on useita projekteja menossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Ehkä hieman off topic mutta mitä ulkoista kovalevyä kannattaisi hommata Macbook Pro:n kaveriksi. Itsellä vuoden 2015 15" pro mikä vielä toistaiseksi pelittää ihan hyvin mutta 256gb kovalevy ei oikein tuppaa riittämään kuin on useita projekteja menossa.
Mikä vaan USB3-väyläinen SSD on todennäköisesti oikein hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Uusi MBP lähti tilaukseen työkoneeksi. Firman virallisen toimittajan listalle ilmestyi viimeinkin malli, joka täytti minun vaatimukseni (8-core, 32GB ja 1TB) ja kliksuttelin tilauksen menemään intranetin läpi. Kävin eilen tsekkaamassa koneen ennen tilausta. Mitään muuta huomioitavaa ei ole, kuin että onhan se oikea esc ihan kiva ja näppistuntuma on paljon perinteisempi.

Tilaukseen lähti Space Gray Core i9-9980HK - 32GB - 1TB SSD - RX5500 4GB

Jos olisin voinut kliksutella Applen omalla konfiguraattorilla tilauksen, niin olisin ottanut tuolla pykälää halvemmalla 8-corella, mutta eipä tuosta paljon työnantajalle tule lisälaskua.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Itse kans tilasin viime viikonloppuna lähes identtisen koneen. ainoastaan näyttis on vielä 8GB mallia.
Space Gray Core i9-9980HK - 32GB - 1TB SSD - RX5500 8GB
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Laitetaan tännekkin, että Tectorilla -10%, myös uusin Macbook Pro.
Koskee myös räätälöityjä koneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Nyt on ollut uusi 16" kone muutaman päivän käytössä ja kyllähän tämä ainakin ilman ulkoisia näyttöjä töiden tekoon on selkeä upgrade. Pienikin lisätila näytölle tekee terää.

Ulkoisen koon ja painon kasvun huomaa olkalaukussa ja käsissä, mutta tuon kanssa kyllä elää kun tietää mitä sillä on savutettu. Nopeasti kokeillen väittäisin, että ne kuormat mitkä aikaisemmin aiheuttivat tuulettimien pyörimisen täysillä aiheuttavat nyt vain kohtuullisen pöhinän, joten jäähdytysjärjestelmä tuntuu selkeästi paremmalta. Ei kone rasituksessa hiljainen edelleenkään ole, mutta tuulettimien ääni on neutraalimman oloista ja miellyttävämpää kuin aikaisemmin.

En ole vielä ajanut mitään raskaampaa pitkiä aikoja, niin en tiedä miten kone käyttäytyy jos sillä jauhaa asioita pidempään.

Ekan kaksi päivää oli akkukesto vähän huonoa kun indeksoinnit jauhoivat migration assistantin jäljiltä (Activity monitor ennusti jotain 5-6h akkukestoa täydellä akulla). Nyt tässä jiraa räplätessä io-techiä selatessa akku 74%:ssa arvioi activity monitor, että akku kestää vielä 6h 30min, joten hirveästi ei viitsi valittaa jos täydellä akulla selviää sen 8h. Yksi ongelma on se, että MS Teams clientti pakottaa external GPU:ta päälle väkisin (--disable-gpu commandline parametrillä saa helpotettua tilannetta - tämä probleema oli itselläni kyllä edelliselläkin koneella)

Näppis tuntuu "kummalliselta", travelia on paljon enemmän kuin aikaisemmin. Itse kun olin edellisen näppiksen tuntuman fani, niin en ole ihan 110% myyty tähän. Butterfly-malleista ei saatu koskaan luotettavaa eikä epäluotettavan läppärin näppiksen kanssa voi elää, joten parempi näin.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
306
Näppis tuntuu "kummalliselta", travelia on paljon enemmän kuin aikaisemmin. Itse kun olin edellisen näppiksen tuntuman fani, niin en ole ihan 110% myyty tähän. Butterfly-malleista ei saatu koskaan luotettavaa eikä epäluotettavan läppärin näppiksen kanssa voi elää, joten parempi näin.
Tuntuma? tässä ole mitään tuntumaa prkle.

Viimeinen kunnollinen oli ennen näitä perhosia, uutta en ole vielä päässyt kokeilemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Noniin - sinne meni akkukesto...

Olen etätöissä himassa kun vähän flunssainen olo. Iskin koneen hetkeksi dockiin kiinni kun pidin kahvitaukoa, sen seurauksena backupd innostui käynnistymään ja aloitti ekan kunnon incremental backupin uudelleenasennuksen ja siivouksien jälkeen, 70GB uploadittavaa ja runksuttanut tässä nyt puolitoista tuntia ja akku pudonnut 36%:iin.

Muutenhan tämä menisi kivasti, mutta joulukuusi on ikävästi työpöydän edessä, niin pitää tehdä töitä ruokapöydällä tuon vakiopaikan sijaan :D

No, nyt lounastaukoa ja kone lataukseen siksi aikaa.
Tuntuma? tässä ole mitään tuntumaa prkle.

Viimeinen kunnollinen oli ennen näitä perhosia, uutta en ole vielä päässyt kokeilemaan.
No kun siinä nimenomaan oli tarkka ja jämäkkä tuntuma. Toki lyhyt liikerata, mutta se on eri asia.

Näissä uusissa (tämä on melkein identtinen aikaisempien ja nykyisten pöytänäppisten kanssa) kumitatti on vähän muhjuinen ja näppäimet heiluvat. Toki kumitattinäppisten parhaimmistoa, mutta kuten sanottu - pidin butterflyn tuntumaa parempana, vaikka se toki totuttelua kaipasikin. Luotettavuus noissa oli vaan luokattoman huono.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
@zepi
Millaiseen kuntoon vanhassa koneessa meni akku työkäytössä?

Itsellä pelaa vielä ihan ok eli kuukauden päästä koneelle tulee ikää kaksi vuotta.


Latausjaksojen enimmäismäärä 1000 niin reilu vuoden päästä voisi viedä koneen akunvaihtoon.
Mac-kannettavan akun latausjaksojen määrän selvittäminen
Minulla oli loppuvaiheessa melkein tuore akku, kun näppiksen vaihdon yhteydessä se vaihtui samalla... En muista, että edellinenkään olisi 2.5v käytön aikana pudonnut alle 90%:n ja syklimäärä oli varmaan myös lähempänä 500.

Mikä raja tuo 1000 sykliä on? Eikö se nyt ole vain joku luvattu minimikesto?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Mulla on late-2013 mallinen 13 tuuman MBP, akku on siinä 90% paikkeilla. Syklejä taisi olla vain ~400. Kone on ollut kaikenlaisessa käytössä. Työ, koti ja koulu.

Olen tarkoituksenmukaisesti testimielessä välttänyt 100% lataamista ja koittanut olla päästämättä sitä alle 20%

Jos kone on roikkunut laturin päässä kauan niin olen lopettanut lataamisen siihen 80% kohdille. Eli kone on saanut virtaa laturista mutta se ei lataa akkua.

Näin yhden kappaleen testikoolla sanoisin että varsin onnistunut kokeilu. En sano että tämä on kaikista käytännöllisintä, varsinkaan jos kone on täysin työkone ja uuden voi hommata 2-3 vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Meillä on taloudessa myös reippaalla käytöllä ollut yksityisesti ostettu rmbp13.

Tätä on käytetty täysin säälimättä 100-0 latauksilla ja syklejä on nyt tuo tuhat. Onhan tuo akku vähän kulahtanut, mutta ei minusta oikein ole järkeä lähteä maksamaan vaihdosta mitään. Käytän rahan mielummin siihen, että upgradetaan 4K näyttöjä tukevaan malliin.
13rmbp-mid14.jpg


En myöskään näe hirveästi järkeä tuossa latauksen kanssa säätämisessä. Käyttöön nämä koneet on ostetut ja tämäkin yksilö on vielä aivan maniosti akun varassa käytettävissä, vaikka alkuperäisestä 6-8h akkukestosta onkin jäljellä enää 4-6h.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Mulla on late-2013 mallinen 13 tuuman MBP, akku on siinä 90% paikkeilla. Syklejä taisi olla vain ~400. Kone on ollut kaikenlaisessa käytössä. Työ, koti ja koulu.

Olen tarkoituksenmukaisesti testimielessä välttänyt 100% lataamista ja koittanut olla päästämättä sitä alle 20%

Jos kone on roikkunut laturin päässä kauan niin olen lopettanut lataamisen siihen 80% kohdille. Eli kone on saanut virtaa laturista mutta se ei lataa akkua.

Näin yhden kappaleen testikoolla sanoisin että varsin onnistunut kokeilu. En sano että tämä on kaikista käytännöllisintä, varsinkaan jos kone on täysin työkone ja uuden voi hommata 2-3 vuoden päästä.
Minulla samanlainen kone, syklejä n. 400 ja yli 85% kapasiteettia. Itse en tajua myöskään tuollaista ylivarovaista kikkailua, mutta jokainen tyylillään. Mikä idea on varoa yli 80% latausta? Eikös kone toimi verkkovirralla, kun se on laturin päässä ja akkuhan ei silloin kulu?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Minulla samanlainen kone, syklejä n. 400 ja yli 85% kapasiteettia. Itse en tajua myöskään tuollaista ylivarovaista kikkailua, mutta jokainen tyylillään. Mikä idea on varoa yli 80% latausta? Eikös kone toimi verkkovirralla, kun se on laturin päässä ja akkuhan ei silloin kulu?
Litiumakut kuluvat enemmän jos lataa ne täyteen. Vielä vähemmän tykkäävät siitä että ovat päivätolkulla 100% latauksessa. Tutulta meni puolessa vuodessa akku huonoksi kun oli 24/7 laturissa kiinni

Töissä meni vuoden vanhasta HP:sta akku kun oli tietenkin työpäivät aina laturissa kiinni.

Itse olen tämän varovaisuuden todennut hyväksi toimintatavaksi.

Samasta syystä tietääkseni ainakin tietyssä armeijalaitteistossa litiumakun latausjännite on rajoitettu jonnekin hieman alle 4 volttiin, kun maksimi on ~4.2V, kun laitteiden pitää kestää kauan.

Itselleni tästä toimintatavasta ei ole tähän mennessa haittaakaan ollut joten aion jatkossakin tehdä samaa
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Litiumakut kuluvat enemmän jos lataa ne täyteen. Vielä vähemmän tykkäävät siitä että ovat päivätolkulla 100% latauksessa. Tutulta meni puolessa vuodessa akku huonoksi kun oli 24/7 laturissa kiinni

Töissä meni vuoden vanhasta HP:sta akku kun oli tietenkin työpäivät aina laturissa kiinni.

Itse olen tämän varovaisuuden todennut hyväksi toimintatavaksi.

Samasta syystä tietääkseni ainakin tietyssä armeijalaitteistossa litiumakun latausjännite on rajoitettu jonnekin hieman alle 4 volttiin, kun maksimi on ~4.2V, kun laitteiden pitää kestää kauan.

Itselleni tästä toimintatavasta ei ole tähän mennessa haittaakaan ollut joten aion jatkossakin tehdä samaa
Eli se itse 100% varaus akussa on ongelma? Silloinhan tuon täyden varauksen on oltava suurempi paha akulle, kun toistuva akun purkaminen ja lataaminen. Itse olen luullut, että akku täyteen, ja kone sitten mahdollisuuksien mukaan koko ajan latauskaapelin päässä, niin akkua ei silloin käytetä ollenkaan, ja se säästyy kulumiselta. Ilmeisesti asia ei olekaan niin.

Erikoista että minun akkuni ei ole sökö, kun koneen käyttöajasta n. 95% akku on 100% varauksella. Ja kone kuitenkin 5 vuotta vanha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Litiumakut kuluvat enemmän jos lataa ne täyteen. Vielä vähemmän tykkäävät siitä että ovat päivätolkulla 100% latauksessa. Tutulta meni puolessa vuodessa akku huonoksi kun oli 24/7 laturissa kiinni
Tietääkseni tämä ei päde. Läppärin akku ei kulu kun kone on seinässä akku täynnä. Nykylaturit osaavat lopettaa lataamisen oikein, eikä litiumakuissa ole muistiefektiä. Eli sanoisin että turhaa tuollainen

Kuumuus voi akun tappaa ja usein syynä akun ongelmiin on joku muu asia kuin 'väärä' lataustapa.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
 
  • Tykkää
Reactions: PCB

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Tietääkseni tämä ei päde. Läppärin akku ei kulu kun kone on seinässä akku täynnä. Nykylaturit osaavat lopettaa lataamisen oikein, eikä litiumakuissa ole muistiefektiä. Eli sanoisin että turhaa tuollainen

Kuumuus voi akun tappaa ja usein syynä akun ongelmiin on joku muu asia kuin 'väärä' lataustapa.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Tämä vastaa omaa käsitystänkin. Tai oikeammin maalaisjärkeä. Miksi ihmeessä Applen insinöörit eivät olisi rajoittaneet sitä akun latausta optimaaliseen tasoon softassaan. Tuohan olisi alkeellisinta idiotismia mitä voi tehdä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Tietääkseni tämä ei päde. Läppärin akku ei kulu kun kone on seinässä akku täynnä. Nykylaturit osaavat lopettaa lataamisen oikein, eikä litiumakuissa ole muistiefektiä. Eli sanoisin että turhaa tuollainen

Kuumuus voi akun tappaa ja usein syynä akun ongelmiin on joku muu asia kuin 'väärä' lataustapa.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Juurikin tuolta olen tietoa hankkinut. Tuolla sivulla on kerrotaan myös:

A partial discharge reduces stress and prolongs battery life, so does a partial charge. Elevated temperature and high currents also affect cycle life.

Note: 100% DoD is a full cycle; 10% is very brief. Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity.

t2.PNG


Eli 20% DoD vähennys 100%-> 80% pitäisi antaa 50% lisää syklejä
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Juurikin tuolta olen tietoa hankkinut. Tuolla sivulla on kerrotaan myös:

A partial discharge reduces stress and prolongs battery life, so does a partial charge. Elevated temperature and high currents also affect cycle life.

Note: 100% DoD is a full cycle; 10% is very brief. Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity.



Eli 20% DoD vähennys 100%-> 80% pitäisi antaa 50% lisää syklejä
Mutta tuossahan on LiPo-akuista kyse, ei kai läppäreissä nyt sellaisia sentään?
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Eikös esim. tuo Macin lataus”äly” anna akun varauksen purkautua itsestään 95%:iin, vaikka akku on koko ajan kiinni laiturissa? Ts. se just estää konetta tekemästä sitä rasittavaa 99 - 100 - 99 - 100% - .... -sykliä. Ja toisekseen ainakin sähköautoista olen oppinut, että akulle kaikista pahinta on päästä tyhjäksi. Eli tyhjästä täyteen on huonompi kuin vähän kerralla lataaminen. Ja koska tuota muistijälkeä tosiaan ei enää ole, niin silloinhan mahdollisimman pieni varauksen muutos on paras. Ts. akkua kannattaa ladata aina kun pystyy, eikä antaa purkautua tyhjäksi.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Eikös esim. tuo Macin lataus”äly” anna akun varauksen purkautua itsestään 95%:iin, vaikka akku on koko ajan kiinni laiturissa? Ts. se just estää konetta tekemästä sitä rasittavaa 99 - 100 - 99 - 100% - .... -sykliä.
Luulenpa, että se ennemminkin lataa sen vain sinne 95%:iin (tai mikä nyt onkaan se optimaalinen varaustaso), joka käyttäjälle näkyy 100%:na. Tällöin akku saadaan aina hyvään varaustasoon, jonka jälkeen virtaa käytetään suoraan laturista ilman akkua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom