Uusi MacBook Pro

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
BetterTouchTool nimisellä softalla pystyy muokkailemaan touchbarin toimintaa sekä esim touchpadin toimintaa. Itse käytän tota touchbarin modaamiseen.

folivora.ai - Great Tools for your Mac!
Saako tuolla conffattua niin, että näen vanhantyyppiset F-namiskat (ne toiminnot), mutta vola ja esim. kirkkaus käyttäytyvät uudentyyppisesti: pitämällä sormea pohjassa voi liu'uttamalla säätää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Olen nyt käytellyt käytettynä ostamaani MacBook Pro early 2015 13" konetta muutaman viikon. Siirryin tähän Windows läppäristä ja tämä on ensimmäinen mäkki minulla, aiempi kokemus Appleista vain iPhone.

Hyvää on (myös syy miksi ostin) on tukeva rakenne ja hyvä näyttö. Myös nopeasti herääminen on mukava ominaisuus, tosin Windows läppäritkin heräävät nykyään nopeasti. Näppäimistö ei ole Thinkpadien tasoa, ei edes HP tasoa, mutta nämä ovat varmaan makuasioita. Pikkuhiljaa alan sisäistämään tehokkaampaa käyttöä, ohjelmista toisiin siirtymistä eleillä ja pikanäppäinyhdistelmiä jne. Asetuksia olen hieronut mieleiseksi jne jne.

Mutta sitten niitä ei-niin-hyviä puolia:
- Safarissa edellinen/seuraavalle sivulle siirtyminen kahden sormen pyyhkäisyllä on loistava ominaisuus. Harmi vaan kun edellinen -pyyhkäisy usein jäädyttää safarin. Eli menee muutamaksi tai liki kymmeneksi sekunniksi jäähän. Ei reagoi scrollaukseen jne. Jos painaa nuolta taaksepäin, niin ei jäädy.
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
- Netflixiä ei voi katsoa tekstit päällä ollenkaan ja muutenkin näyttö välkkyy kun Netflix on koko ruudun tilassa (screen flickering). Kun pitää tekstit pois päältä, pystyy katsomaan koko ruudun tilassa ruudun välillä pätkimättä. Tämä siis Safarilla, en ole testannut muita selaimia. Tämä sama ongelma koskee googlettelun perusteella vielä 2018 macbookkejakin

Tekisi mieli sanoa, että uskomaton kasa bugista paskaa. Kaikki nämä ongelmat ovat juuri sellaisia, joita oletin, että Applessa ei olisi ollenkaan. Käyttökokemuksen pitäisi olla hiottu huippuunsa, mutta nämä ovat juuri päinvastaisia kokemuksia. Tietysti kun käytetyn ostaa, niin ei oikein ole vara valittaa, mutta onhan nämä ongelmat aika yllättäviä.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Tsekkaa task managerista mikä palvelu vie energiaa? Itsellä jäätyi joskus dock. Sen kun force closetti, niin loppui ongelmat.

Voithan toki kokeilla tehdä saman, josko se aiheuttaisi myös sinulla. Dock käynnistyy kyllä itsestään muutaman sekunnin jälkeen takaisin päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Mutta sitten niitä ei-niin-hyviä puolia:
- Safarissa edellinen/seuraavalle sivulle siirtyminen kahden sormen pyyhkäisyllä on loistava ominaisuus. Harmi vaan kun edellinen -pyyhkäisy usein jäädyttää safarin. Eli menee muutamaksi tai liki kymmeneksi sekunniksi jäähän. Ei reagoi scrollaukseen jne. Jos painaa nuolta taaksepäin, niin ei jäädy.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
- Netflixiä ei voi katsoa tekstit päällä ollenkaan ja muutenkin näyttö välkkyy kun Netflix on koko ruudun tilassa (screen flickering).
Kaiken kaikkiaan Safari on hiukan buginen selain ja tuo Netflix-vilkkuminen on nimenomaan Safarin ongelma. Chromella toimii hyvin. Safari on energiatehokkaampi kuin Chrome, joten akun kanssa Safari on hyvä ratkaisu.

Akun ei pitäisi kulua tuota tahtia. Jos kone on uusi, voi se tehdä jotain taustahommia tovin. Kokeile rebootata ja katso, rauhoittuuko kun olet käyttänyt konetta jonkin aikaa.

Anyway, itse toivoisin Maceiltä paluuta aiempaan: parempi akkukesto, Touch Bar vittuun, Magsafe takaisin (tosin USB-C:ssä on hyviä puolia, saa ladattua akun suoraan ulkoisesta monitorista), jokunen USB-A-liitin + HDMI + SD-kortti, saa olla hiukan paksumpi. Toivottavasti tämän vuoden malleihin tulisi jotain selkeää muutosta, eikä vain komponenttipäivitys.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
2012 oli viimeiset oikeasti hyvät buukit, kaikki sai vaihdettua. Oma 2014 kun kuolee, ei tule enää uutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Safarin ei pitäisi kyllä gestureista jumitella. Koita huviksesi vaihtaa back/forward gesturea kolmeen sormeen ja sitten takaisin.

Harkitsisin koneen uudelleenasennusta jos sitä ei ole tehty käyttöönoton yhteydessä. Jos koneessa on edellisen omistajan jotain säätöjä, niin ties vaikka ne sotkisivat asioita.

Android sync kuulostaa hupaisalta ongelmalta. Android file transfer on googlen ohjelma, joten väärää puuta haukut jos Applea haukut sen huonosta toiminnasta. Google ei ole päivittänyt ohjelmaansa vuosiin ja se on kai aika buginen.

Koita android developer toolseja tai keksi joku tapa siirtää kuvat wifin yli.

Samba-jako on helppo avata mäkiltä ja työntää dataa puhelimesta siihen suuntaan jollain file manager appsilla.

https://developer.android.com/studio/command-line/adb.html
Adb pull on se komento mitä haluat käyttä.

Akun lepotilakulutukseen voisi kokeilla power napin disablointia. Jos esim. Netti jumittaa kun kone koittaa herätä tjsp, niin se voi lisätä akun kulutusta. Tai jos koneessa on usb-laitteita kiinni tjsp.

How Power Nap works on your Mac
 
Viimeksi muokattu:

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Kaiken kaikkiaan Safari on hiukan buginen selain ja tuo Netflix-vilkkuminen on nimenomaan Safarin ongelma. Chromella toimii hyvin. Safari on energiatehokkaampi kuin Chrome, joten akun kanssa Safari on hyvä ratkaisu.

Akun ei pitäisi kulua tuota tahtia. Jos kone on uusi, voi se tehdä jotain taustahommia tovin. Kokeile rebootata ja katso, rauhoittuuko kun olet käyttänyt konetta jonkin aikaa.

Anyway, itse toivoisin Maceiltä paluuta aiempaan: parempi akkukesto, Touch Bar vittuun, Magsafe takaisin (tosin USB-C:ssä on hyviä puolia, saa ladattua akun suoraan ulkoisesta monitorista), jokunen USB-A-liitin + HDMI + SD-kortti, saa olla hiukan paksumpi. Toivottavasti tämän vuoden malleihin tulisi jotain selkeää muutosta, eikä vain komponenttipäivitys.
Ainakaan noita toivomiasi muutoksia ei ole tulossa, se on ihan varma. Itse en usko että vuosiin on tulossa mitään muutoksia tuohon ulkoiseen rautaa. Seuraava iso muutos tulee olemaan kun mäkit siirtyy ARM-prosessoreihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Oho, onpas tullut paljon neuvoja ongelmiin, kiitos! Yritän illalla kokeilla ehdotuksia. Kuviensiirto-ohjelma jota kokeilin, oli tosiaan Android File Transfer.

Kone kävi täysin tyhjänä, ennenkuin minä otin sen käyttöön. Ainoat ohjelmat, jotka olen asentanut, ovat tuo Android file transfer, Adblock ja Spotify. Käyttis Mojave 10.14.2.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
Itse olen pärjännyt Android File Transferilla, vaikkei se nyt mikään huippu olekaan. Eikä Windowsilla siirtely tunnu paljoa helpommalta. Tuntuu, että nykyisin kuvien pitäisi siirtyä automaattisesti pilveen, mistä sitten voi kopsata kotikoneelle. Erityisesti Iphone+iCloud+Photos taitaa olla erityisen toimiva.

Akun kulutukseen lepotilassa auttoi Bluetooth-laitteella herätyksen käytöstä poistaminen. Eli Asetuksista Bluetooth/Advanced, "Allow bluetooth devices to wake this computer" pois päältä. SMC ja NVRAM nollaukset tein myös.

Mutta ei ole tosiaan Applen softakehitys mennyt ihan nappiin kun tuollaisia akunkulutusongelmia ilmenee itsestään. Monta vuotta (2013 late rMBP) ei ollut ongelmia, mutta itsekseen kone alkoikin imeä akkua lepotilassa. Luulin jo, että akku on sökö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Oho, onpas tullut paljon neuvoja ongelmiin, kiitos! Yritän illalla kokeilla ehdotuksia. Kuviensiirto-ohjelma jota kokeilin, oli tosiaan Android File Transfer.

Kone kävi täysin tyhjänä, ennenkuin minä otin sen käyttöön. Ainoat ohjelmat, jotka olen asentanut, ovat tuo Android file transfer, Adblock ja Spotify. Käyttis Mojave 10.14.2.
Koita myös adblockin vaihtoa johonkin muuhun ihan varuiksi.

Terminal-nimesellä ohjelmalla voi plärätä erilaisia system-logeja. Activity monitor ohjelmalla voi koittaa myös katsoa, että mitkä softat jumittelevat tai syövät paljon akkua.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Tässä Macbook Pro Mojaven Safarissa on kyllä itsellä kanssa välillä ongelmaa. Jostain syystä tuo vaan yksinkertaisesti kaatuu. Sanotaan, että pari kertaa viikossa. Ei ole mitään lisäosia käytössä. Ainoa mikä on käytössä niin tuo AdGuard for Mac, mutta se ei ole tuolla lisäosissa.
Vaikea selvittää, että mihin se kaatuu kun tekee sitä harvoin. Mac Mini koneella en ole havainnu ongelmia, mutta sitä ei tule käytettyä enään kuin muutama tunti viikossa.

Onko muilla samaa kaatumisongelmaa?

Edit: High Sierran Safari ei muistaakseni kaatunut koskaan. Taitaa olla High Sierrassa sama Safari nykyään niin sitä en ole käyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tässä Macbook Pro Mojaven Safarissa on kyllä itsellä kanssa välillä ongelmaa. Jostain syystä tuo vaan yksinkertaisesti kaatuu. Sanotaan, että pari kertaa viikossa. Ei ole mitään lisäosia käytössä. Ainoa mikä on käytössä niin tuo AdGuard for Mac, mutta se ei ole tuolla lisäosissa.
Vaikea selvittää, että mihin se kaatuu kun tekee sitä harvoin. Mac Mini koneella en ole havainnu ongelmia, mutta sitä ei tule käytettyä enään kuin muutama tunti viikossa.

Onko muilla samaa kaatumisongelmaa?

Edit: High Sierran Safari ei muistaakseni kaatunut koskaan. Taitaa olla High Sierrassa sama Safari nykyään niin sitä en ole käyttänyt.
Ei kaatuile täällä.

Katso ”terminal” ohjelmasta kaatumisen hetken timestampeista, että onko jotain erroreita.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Ei kaatuile täällä.

Katso ”terminal” ohjelmasta kaatumisen hetken timestampeista, että onko jotain erroreita.
Täytyy katsoa kun seuraavan kerran kaatuu.
Taidan nyt kokeilla asentaa tuon 10.14.2 combo päivityksen jos se korjaisi jotain.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Nyt Combo asennettu. Toi combo käsittääkseni sisältää kaikki mitä on Mojaven julkaisun jälkeen tullut. Jos on menny esim. 10.14.1 normaalipäivityksessä jokin bitti poikittain niin tuo combo varmaan korjasi asian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Minulla 10.14.2 esti buuttauksen, koska wanhan parallels installaatio kernel ajuri ei toiminut enää tuon päivityksen kanssa.

Safe-modessa parallelsin ja kextien uninstallointi auttoi. Samaa ongelmaa on ollut joskus virtualboxin kanssa.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Minulla 10.14.2 esti buuttauksen, koska wanhan parallels installaatio kernel ajuri ei toiminut enää tuon päivityksen kanssa.

Safe-modessa parallelsin ja kextien uninstallointi auttoi. Samaa ongelmaa on ollut joskus virtualboxin kanssa.
Mä oon käyttäny vuosia Vmware Fusion softaa. En muista, että sen kanssa olisi ollut koskaan ongelmia. Tosin tuota on tullut päivitettyä aina uusimpaan versioon.
 

RageDaddy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
766
Olen nyt käytellyt käytettynä ostamaani MacBook Pro early 2015 13" konetta muutaman viikon. Siirryin tähän Windows läppäristä ja tämä on ensimmäinen mäkki minulla, aiempi kokemus Appleista vain iPhone.

Hyvää on (myös syy miksi ostin) on tukeva rakenne ja hyvä näyttö. Myös nopeasti herääminen on mukava ominaisuus, tosin Windows läppäritkin heräävät nykyään nopeasti. Näppäimistö ei ole Thinkpadien tasoa, ei edes HP tasoa, mutta nämä ovat varmaan makuasioita. Pikkuhiljaa alan sisäistämään tehokkaampaa käyttöä, ohjelmista toisiin siirtymistä eleillä ja pikanäppäinyhdistelmiä jne. Asetuksia olen hieronut mieleiseksi jne jne.

Mutta sitten niitä ei-niin-hyviä puolia:
- Safarissa edellinen/seuraavalle sivulle siirtyminen kahden sormen pyyhkäisyllä on loistava ominaisuus. Harmi vaan kun edellinen -pyyhkäisy usein jäädyttää safarin. Eli menee muutamaksi tai liki kymmeneksi sekunniksi jäähän. Ei reagoi scrollaukseen jne. Jos painaa nuolta taaksepäin, niin ei jäädy.
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
- Netflixiä ei voi katsoa tekstit päällä ollenkaan ja muutenkin näyttö välkkyy kun Netflix on koko ruudun tilassa (screen flickering). Kun pitää tekstit pois päältä, pystyy katsomaan koko ruudun tilassa ruudun välillä pätkimättä. Tämä siis Safarilla, en ole testannut muita selaimia. Tämä sama ongelma koskee googlettelun perusteella vielä 2018 macbookkejakin

Tekisi mieli sanoa, että uskomaton kasa bugista paskaa. Kaikki nämä ongelmat ovat juuri sellaisia, joita oletin, että Applessa ei olisi ollenkaan. Käyttökokemuksen pitäisi olla hiottu huippuunsa, mutta nämä ovat juuri päinvastaisia kokemuksia. Tietysti kun käytetyn ostaa, niin ei oikein ole vara valittaa, mutta onhan nämä ongelmat aika yllättäviä.
Loitsuja terminaaliin kannattaa kans kokeilla ;)

The Commands for Terminal are:

sudo pmset -b tcpkeepalive 0
sudo pmset hibernatemode 25
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Suosittelen ennen mitään loitsuja antaa sen koneen hoitaa esim. indeksoinnit alta pois. Vasta jos mikään ei auta, kannattaa loitsia, ja ymmärtää ensin, mihin ne loitsut vaikuttavat. Muutoin helposti aiheuttaa itselleen vain lisää harmaita hiuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Suosittelen ennen mitään loitsuja antaa sen koneen hoitaa esim. indeksoinnit alta pois. Vasta jos mikään ei auta, kannattaa loitsia, ja ymmärtää ensin, mihin ne loitsut vaikuttavat. Muutoin helposti aiheuttaa itselleen vain lisää harmaita hiuksia.
Täytyy seurata akun kulumista ensi viikolla.. Jos se vielä kuluu lepotilassa, niin täytyy sitten kokeilla radikaalimpia keinoja. Ja activity monitorista pitää seurailla, vielä ei ainakaan näy mitään kummaa.

Asensin nyt Chromen, täytyy testailla tuntuuko omalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mä oon käyttäny vuosia Vmware Fusion softaa. En muista, että sen kanssa olisi ollut koskaan ongelmia. Tosin tuota on tullut päivitettyä aina uusimpaan versioon.
Johtuu nimenomaan siitä, että lopetin parallelsin päivitykset vuosikausia sitten kun käyttötarve väheni.

Nyt se ajuri sitten viimein laukesi viime pätsissä.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Nyt Combo asennettu. Toi combo käsittääkseni sisältää kaikki mitä on Mojaven julkaisun jälkeen tullut. Jos on menny esim. 10.14.1 normaalipäivityksessä jokin bitti poikittain niin tuo combo varmaan korjasi asian.
Ei ole enään Safari kaatunu...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
52
Onko kukaan törmänny 2018 MBP malleis enää näppisongelmaan? Uskaltaako näitä jo ostaa vai odottaakko seuraavaan malliin josko ois oikeasti jo korjattu :facepalm:

Airissa näyttäs olevan jotain satunnaista sekoilua

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
6
Onko kukaan törmänny 2018 MBP malleis enää näppisongelmaan? Uskaltaako näitä jo ostaa vai odottaakko seuraavaan malliin josko ois oikeasti jo korjattu :facepalm:

Airissa näyttäs olevan jotain satunnaista sekoilua

Käytössä aiemmin 2017, jossa näppäimiä piti putsata roskista usein ja mutta nyt uusi 2018, eikä mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
81
Fixattu näppäimistö, ei touchbaria ja magsafen paluu olisivat mukava lisä, hintaahan noilla tulee olemaan... :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Fixattu näppäimistö, ei touchbaria ja magsafen paluu olisivat mukava lisä, hintaahan noilla tulee olemaan... :cigar2:
Eikös 13" Macbookkeja saa vielä ilman touchbariakin? Viikonloppuna räpläilin verkkokaupassa mäkkejä ja ainakin yksi 13" MBP:n demomalli oli ilman hipellystankoa. Hienoja (ja kalliita) läppäreitä, vaikka nuo 13"-mallit näytti nukkekotitietokoneilta, kun näytön reunat oli niin kapeat. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eikös 13" Macbookkeja saa vielä ilman touchbariakin? Viikonloppuna räpläilin verkkokaupassa mäkkejä ja ainakin yksi 13" MBP:n demomalli oli ilman hipellystankoa. Hienoja (ja kalliita) läppäreitä, vaikka nuo 13"-mallit näytti nukkekotitietokoneilta, kun näytön reunat oli niin kapeat. :D
Saa, mutta onko ne vieläkään päivittäneet non-touchbar-koneiden sisuksia? Ja niistä puuttuunee yhä puolet USB-C-porteista :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Jos haluaa koneen ilman touch-baria, niin air taitaa olla järkevin valinta. 13" MBP ilman touch-baria on väliinputoaja dual-core prossullaan. Liekö sen näppis edes 3rd-geniä?

Touch-barin kanssa eläminen ei kyllä ole mitenkään uskomattoman tuskainen kokemus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Salaa toivon osittaista paluuta menneeseen. TB hiiteen, MagSafe takaisin, pari lisäporttia kylkeen (HDMI, USB-A, vaikka SD), kone sen puoli milliä paksummaksi ja ylimääräiseen tilaan lisää akkua. Näppiksen kelpuutan. Tim Cook, kuule rukoukseni!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Salaa toivon osittaista paluuta menneeseen. TB hiiteen, MagSafe takaisin, pari lisäporttia kylkeen (HDMI, USB-A, vaikka SD), kone sen puoli milliä paksummaksi ja ylimääräiseen tilaan lisää akkua. Näppiksen kelpuutan. Tim Cook, kuule rukoukseni!
Tim on varmasti kuullut nuo toiveet n. 10000-kertaa, mutta siellä on päätetty tehdä asiat toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Saa, mutta onko ne vieläkään päivittäneet non-touchbar-koneiden sisuksia? Ja niistä puuttuunee yhä puolet USB-C-porteista :facepalm:
Enpä niin tarkasti katsonutkaan, että niissä on sisuksien osalta noinkin isoja eroja, kun olin vaan ikkunaostoksilla. Hienomman näköinen tuo touchbar-versio läppäristä ainakin oli, mutta toiminnasta en osaa sanoa, kun ei ole käytännön kokemusta muuta kuin lyhyt rävellys. Ei kyllä yllättäisi, vaikka olisi umpisurkea tuo TB. Applella on aiemminkin menty ulkonäkö käytännön edellä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Enpä niin tarkasti katsonutkaan, että niissä on sisuksien osalta noinkin isoja eroja, kun olin vaan ikkunaostoksilla. Hienomman näköinen tuo touchbar-versio läppäristä ainakin oli, mutta toiminnasta en osaa sanoa, kun ei ole käytännön kokemusta muuta kuin lyhyt rävellys. Ei kyllä yllättäisi, vaikka olisi umpisurkea tuo TB. Applella on aiemminkin menty ulkonäkö käytännön edellä...
Ei se ole umpisurkea, mutta varsin turha ainakin itselleni ja fyysiset näppäimet olisivat parempia. Tärkeimpänä ESC. Hölmö design, että katsetta joutuu siirtelemään näppäimistölle. Siksi tuo nimi "touchbar" on typerä, kun se on oikeasti "WatchBar". 10-sormijärjestelmää (touch typing) kun kuuluisi voida käyttää katsomatta, vain tunnustelemalla. Tuo myös kuluttaa akkua ja jossain välissä TB-malleissa oli pienempi akun kapasiteetti - eli nTB oli akkukestoltaan parempi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
81
Menee jo ihan OT:ksi mutta itse ottaisin mielummin samaan rahaan +-1300€ tuon vanhan 13" macbook pro:n kuin uuden airin. Parempi dualcore prosessori ja rutkasti parempi näyttö + näytön kirkkaus tuossa prossa. Mutta näppisongelmat piinavaat tuotakin mallia oli touchbaria tai ei...

-edit-

Oikoluvun kanssa onglelmia allekirjoittaneella, luin MBP:n Airiksi :D
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
81
Olisivatkohan valmistautumassa 9th gen prosessoreihin ja tekemässä jäähdytykseen overhaulia isomman rungon kanssa, tai sitten se on toiveajattelua :btooth: Tai tiputtamassa Inteliä kelkasta kokokaan omilla ARM-romppeillaan? Mulle menis vaikka uusi 17" macbookki, saa olla paksu ja mielellään matta ruudulla ja joku edes semikykenevä GPU sisällä, ja muitakin liitäntöjä kuin nuo TB3:set.

Todellisuus on varmaan kuitenkin tuuma lisää ruutua, ehkä eri resoluutio ja joku hieno liquid retina nimi sille. Hinnat alkaen 3000€+
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Miks te haluatte noihin koneisiin noita vanhoja liitäntöjä? Tuolla tavalla liittimet ei ikinä kehity. Vanhat huonot liitännät pysyy elossa vain laiskuuden takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Se on ihan sama mitä liittimiä haluaa käyttää, kun vaihtoehtoja ei vaan ole. Markkinoilla ei ole yhtäkään tunnetumman valmistajan usb-c liitäntäistä näppäimistöä tai hiirtä.

Itse en noita ulkoisia laitteita käytä, mutta ymmärrän kyllä jos joku tarvitsee. Bluetoothiinkin rajaaminen pudottaa valikoiman aivan mitättömäksi vs. normi-usb:hen joko piuhalla tai custom-mokkulalla liittyvät.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Kaikki tavallaan. :D (Korput takaisin?)

Aiheeseen: Mulla oli tossa 1,5v Mac-tauko. Nyt pöydälle tuli 2018 13" Macbook Pro 16gb ramilla. Ai että on mukavaa. Hankin samalla Applen hiiren ja lyhyen näppiksen, sekä LG:n 27KU850-W näytön.

Samalla perheeseen liittyi 11" iPad Pro. Nyt kaikki meidän tietotekniikka (ml. Android-kännykät) latautuu USB-C liitintä käyttäen, mikä helpottaa elämää huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Ironista on, että Apple oma paletti on noiden latausliitinten kanssa aivan levällään. Tällä hetkellä kaupasta saa ostettua iPhoneja Lightningillä, MacBookkeja USB -C:llä, iPadeja ilmeisesti molemmilla ja joitain kuulokemalleja taitaa tulla vielä MicroUSB:lläkin.

Toivottavasti Apple heittää Lightningin kuikkaan, ja siirtyy 100% USBC -liitäntöihin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Ironista on, että Apple oma paletti on noiden latausliitinten kanssa aivan levällään. Tällä hetkellä kaupasta saa ostettua iPhoneja Lightningillä, MacBookkeja USB -C:llä, iPadeja ilmeisesti molemmilla ja joitain kuulokemalleja taitaa tulla vielä MicroUSB:lläkin.

Toivottavasti Apple heittää Lightningin kuikkaan, ja siirtyy 100% USBC -liitäntöihin.
Haha, heitin myös oman paletin vielä levälleen. :D Oli pakko hankkia vapaa-ajan käyttöön iPhone, kun sillä saa kuitenkin Macin kanssa niin monia toiminnallisuuksia käyttöön. Nyt pitää siis raahata taas Lightningia mukana, kun lähtee reissuun.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Tälläinen softa löytyy Touch Barin kustomointiin. En ole testannu.
Pock: Display macOS Dock in Touch Bar
pigigaldi/Pock
Tulipahan kokeiltua. Mielestäni oikein hyvä, toki pieniä viilauksia toivoisin vielä. Jostain syystä vasempaan reunaan jää toistaiseksi ruksi sekä esc-näppäin. Jos ohjelman asetuksista ottaa esc-näppäimen kokonaan pois käytöstä, jää ruksi viemään tilaa tuonne. Ajan määreiden fontin koko olisi myös hyvä olla muokattavissa. Täytyypä käydä antamassa palautetta gitin puolella.

Muokattavissa oleva control strip vielä tähän, niin avot. Tuo kun on itselle kuitenkin hyvin tärkeä. Pienenä yksityiskohtana sykkivä spotifyn kuvake on hieno.

Muokataan vielä sen verran, että ohjelmoitu esc-näppäin ei jossain tilanteissa toimi.

IMG_1975.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
254
Olisko kenelläkään suositella hyvää ja mielellään edullista macbook pro 13” suoja/kantolaukkua? Sleeve mallia kantokahvalla hakusessa mutta ei oikein tunnu löytyvän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom