Olen nyt käytellyt käytettynä ostamaani MacBook Pro early 2015 13" konetta muutaman viikon. Siirryin tähän Windows läppäristä ja tämä on ensimmäinen mäkki minulla, aiempi kokemus Appleista vain iPhone.
Hyvää on (myös syy miksi ostin) on tukeva rakenne ja hyvä näyttö. Myös nopeasti herääminen on mukava ominaisuus, tosin Windows läppäritkin heräävät nykyään nopeasti. Näppäimistö ei ole Thinkpadien tasoa, ei edes HP tasoa, mutta nämä ovat varmaan makuasioita. Pikkuhiljaa alan sisäistämään tehokkaampaa käyttöä, ohjelmista toisiin siirtymistä eleillä ja pikanäppäinyhdistelmiä jne. Asetuksia olen hieronut mieleiseksi jne jne.
Mutta sitten niitä ei-niin-hyviä puolia:
- Safarissa edellinen/seuraavalle sivulle siirtyminen kahden sormen pyyhkäisyllä on loistava ominaisuus. Harmi vaan kun edellinen -pyyhkäisy usein jäädyttää safarin. Eli menee muutamaksi tai liki kymmeneksi sekunniksi jäähän. Ei reagoi scrollaukseen jne. Jos painaa nuolta taaksepäin, niin ei jäädy.
- Kuvien siirtäminen Android puhelimesta koneelle ei onnistu. Latasin ohjeiden mukaan jonkun kuvansiirtäjä-ohjelman, mutta se jää vain pyörittämään latausympyrää, kun yrittää avata puhelimen DCIM kansiota. Todennäköisesti syy on liian suuressa datamäärässä DCIM kansiossa, mutta kun ei tule edes mitään virheilmoitusta, niin onhan se ärsyttävää.. Tämä ongelma ei sinänsä haittaa mitään, eikä yllättänyt minua, tiesinhän etukäteen, että Apple on suljettu systeemi ja yhteistyötä Androidin kanssa ei tueta.
- Akku kuluu kansi kiinni/lepotilassa. Kahdeksassa tunnissa noin 20 - 30 %. Kone päällä akunkesto on hyvä. Googletin ongelman, ja yksi ratkaisuehdotus oli sulkea Spotify. Ei tunnu auttavan.
- Netflixiä ei voi katsoa tekstit päällä ollenkaan ja muutenkin näyttö välkkyy kun Netflix on koko ruudun tilassa (screen flickering). Kun pitää tekstit pois päältä, pystyy katsomaan koko ruudun tilassa ruudun välillä pätkimättä. Tämä siis Safarilla, en ole testannut muita selaimia. Tämä sama ongelma koskee googlettelun perusteella vielä 2018
macbookkejakin
Tekisi mieli sanoa, että uskomaton kasa bugista paskaa. Kaikki nämä ongelmat ovat juuri sellaisia, joita oletin, että Applessa ei olisi ollenkaan. Käyttökokemuksen pitäisi olla hiottu huippuunsa, mutta nämä ovat juuri päinvastaisia kokemuksia. Tietysti kun käytetyn ostaa, niin ei oikein ole vara valittaa, mutta onhan nämä ongelmat aika yllättäviä.