tätä en osaa avata paremmin kuin tarkoitettu tuohon aikaan, ei todellakaan mikään yleispätevä ohje hamaan tappiin asti kuten 10 käskyä.
2. Moos. 21:2 Kun ostat heprealaisen orjan, hänen on oltava orjana kuusi vuotta. Seitsemäntenä vuotena hänet on päästettävä vapaaksi maksutta.
tässä mikään ei puhu sitä vastaan että ihminen olisi myynyt itsensä orjaksi taloudellisten rasitusten vuoksi, ja hänet olisi myyty eteenpäin. Ja että pääsee seitsemäntenä vuotena vapaaksi oli suuri edistysaskel.
Moos. 21:20-21
20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
tässä on taas ajatus että orjiakaan ei saa miten tahansa kohdella joka oli iso edistysaskel tuohon aikaan. ja jälkimmäisessä jakeessa on ajatus että isäntä vain jos halusi rangaista orjaansa ja orja täten tahattomasti kuoli.
-2. Moos. 21:7 Jos joku myy tyttärensä orjattareksi, tyttö ei pääse vapaaksi niin kuin miesorjat.
tämä taas johtui tuon ajan käytännöistä. tuohon aikaan ei voitu ajatella naisen evävän perheen ulkopuolella ja perheen piti huolehtia että tyttö naitettiin uuteen perheeseen. ja näin ollen tyttö voitiin vapauttaa uuteen perheeseen.
nämä säädökset koskivat sen ajan israelia ja oli edistysaskel nähden ympäröiviin kansoihin.
ihmisen kovasydämmisyyden takia salli israelilasten pitää orjia.
aluksi ei ollut orjuutta orjuus tuli myöhemmin mukaan kuvioihin synnin seurauksena.
Jumala salli israelin kansalle joitan sellaisia asioita jotka eivät olleet jumalan silmissä oikein.
Toinen tärkeä huomioon otettava seikka on se, että Raamatun tarkoituksena ei ole yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaaminen, vaan osoittaa tie pelastukseen. Raamatun lähestymistapa on monesti ihmisen sisältä ulospäin. Jos ihminen kokee Jumalan rakkauden, armon ja säälin ottamalla vastaan pelastuksen, Jumala reformoi hänen sielunsa ja muuttaa hänen ajattelu- ja toimintatapansa. Kun henkilö on saanut Jumalan pelastuksen lahjan ja vapautuksen synnin orjuudesta, kun Jumala uudistaa hänen sielunsa, hän ymmärtää orjuuden olevan väärin. Hän ymmärtää Paavalin tavoin orjan olevan "rakas veli" (Filemon 1:16). Jumalan armon kokenut henkilö on sitten samoin omasta puolestaan armahtavainen toisia kohtaan. Tämä on Raamatun ratkaisu orjuuden lopettamiseksi.