Lihavuusepidemia

Totta. Paljonhan näitä roskaruokavegaaneja on jotka syövät näitä härkiksiä yms. sontaa, ja pitävät sitä jotenkin terveellisenä. Tuollakin safkalla kyllä pystyy lihottamaan itsensä aika hyvin.
Niin mutta tässä tutkimuksessa ei siis lihottu, päinvastoin.

Mun teoria kuuluu, että veganismi vaikuttaa elimistön hormonitoimintaan sillä tavalla suotuisasti, ettei yksinkertaisesti tee mieli mässätä niin paljon hiilareita.

Ja se, että onko Härkis "sontaa" tuskin on ihan kirkossa kuulutettu juttu sekään. Mua häiritsee noissa tuotteissa eniten runsas suolan määrä. Tai ei aina ole runsaasti suolaa, mutta joissain on.
Tämähän pitää paikkansa, jos wash out jakso on tarpeeksi pitkä, carry-over-efekti on minimoitu ja osallistujien motivaatio pysyy samana. Tutkittujen painojen olisi pitänyt palautua lähtötasolle tuossa wash out jakson aikana, jotta eri ruokavaliojaksoja voitaisiin yksilötasolla vertailla. Näin ei kuitenkaan tutkimuksessa tehty. Tällöin tuo carry-over-efekti vaikuttaa jälkimmäiseen jaksoon.

Kyllä. Tutkimukseen osallistuneet pudottivat enemmän painoa vegaanisella ruokavaliolla.
Ei sillä ole hirveästi väliä miten carry-over -jakso vaikuttaa, koska tässä oli kaksi eri ryhmää jotka söivät ruokavaliot eri järjestyksessä ja tällä tavalla järjestyksen merkitys nimenomaan nollattiin suuressa kuvassa. Veganismi osoittautui parhaaksi molemmissa ryhmissä erikseen sekä molemmat ryhmät yhteen ynnättyinä.

Tuosta kannattaa ja tarvii lukea vain tämä: "vegaaninen ruokavalio voi edistää painonpudotusta tehokkaammin kuin välimerellinen ruokavalio, vaikka siihen sisältyisi epäterveellisiksi laskettavia kasvisruokia."
Eli VOI edistää.
Koska jos vetää vaikka kuukauden 100% vegaanisesti ruokana sipsit ja juomana kalja niin kyllä sitä painoa kertyy vaikka on kuinka tahansa vegaani..

Tuossa uutisessa erikseen mainitaan: "Vegaaninen vaihtoehto koostui hedelmistä, vihanneksista, jyvistä ja pavuista" mikä minusta on terveellistä eikä "epäterveellinen vegaaniruokavalio" mikä menee esim. luokkaan sipsejä, kaljaa...
Mulla painotusero, eli itse otan tutkimuksesta talteen : "..se on painonpudotuksen kannalta parempi kuin välimerellinen ruokavalio, koska siinä vältetään eläinperäisiä tuotteita ja lisättyjä öljyjä"

Pitää tietenkin huomioida että tämä on vain yksi lukuisista tutkimuksista jotka kertovat oikeastaan tismalleen samaa. Laihdutuksen yksi isoista haasteista tosin näyttäisi ihmisillä olevan ei niinkään itse laihdutus, vaan kuinka laihduttamisen jälkeen paino saadaan pysymään. Uskoisin että kevyempi mutta terveellinen ruokavalio auttaisi siinäkin.

Nyt on kyllä melkoista mutuilua ja yleistystä. Vegaaninen ruokavalio voi olla hyvin suunniteltu, terveellinen ja ravitseva, tai sitten ei. Sama koskee sekaruokavaliota.
Niin onkin. Kuten tarkkana huomasit, puhuin tuossa näkemästäni ja omista näkemyksistäni.
Yleensähän ihmiset puhuu siitä, mistä tietävät edes vähäsen.
Mutta et tainnut huomata, että puhuin mikä on helppoa ja monesti ihmiset tarttuu siihen mikä on helppoa. Ei ne sen takia ota puolivalmisteita marketin hyllyltä, että se olisi halpaa tai ravitsevaa, vaan helppouden takia ovat valmiita ravinnon ehkä tärkeimmät kriteerit pois sulkemaan lautaseltaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 129
Jäsenet
80 428
Uusin jäsen
Iltsu87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom