Ei Jeesus tullutkaan tuomitsemaan maailmaan vaan pelastamaan sen. Meidän kristittyjen tehtävänä ei ole tuomita ihmisiä vaan julistaa Jumalan sanaa, sen kautta Pyhä Henki herättää ihmisissä synnintunnon. (joka siis on mahtava asia, koska siitä tietää, että Pyhä Henki tekee työtään sinussa. Ilman synnintuntoa ei voi tapahtua anteeksiantamusta)
"Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." Joh 12:47
Joskus olen miettinyt sitä, että keskitetäänkö esimerkiksi homoihin sellaista vihaa, joka ei keskity syntiin enää vaan näihin ihmisiin. Ehkä tällaiset kristityt ovat unohtaneet olleensa itsekin synnin orjia. Eivät homot välttämättä voi tehdä itselleen yhtään mitään omissa voimissaan, orjuus tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että on kahlehdittu johonkin asiaan. Vain Jeesus voi vapauttaa heidät tuosta. Kun Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta kiinni saatu nainen, niin ei Jeesus suinkaan häntä tuominnut ja kivittänyt vaan Hän pelasti tämän naisen ihmisten käsistä, antoi tälle anteeksi ja kehotti tätä naista välttelemään syntiä jatkossa. Ihmiset haluavat tuomita ja kivittää muita, tämä ei ole Jeesuksen mielenlaatu.
Tässä elämässä, armon aikakaudelle, ei Jeesus ole niinkään tuomari vaan pelastaja.